Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 356
Offentligt
2421830_0001.png
TLF
FAX
WWW
+45 56 40 00 00
+45 56 40 99 99
cowi.dk
COWI A/S
Parallelvej 2
2800 Kongens Lyngby
ADRESSE
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING
SLUTEVALUERING AF "VIVIRK'R"
INDHOLD
1
2
2.1
2.2
3
3.1
3.2
3.3
3.4
4
4.1
4.2
5
6
Indledning
Projektet
Overordnet mål og målgruppe
Projektets forandringsteori
Målopfyldelse
Status på aktivitetsmålene
Status på resultatmålene på kort sigt
Status på resultatmålene på lang sigt
Status på effektmålene
Erfaringer og læring
Erfaringer med det tværsektorielle samarbejde
Erfaringer med målgruppen
Forankring
Samlet vurdering
2
2
2
3
8
8
13
16
18
19
19
20
21
22
PROJEKTNR.
DOKUMENTNR.
A094447
1.0
VERSION
UDGIVELSESDATO
BESKRIVELSE
UDARBEJDET
KONTROLLERET
GODKENDT
0.2
06.02.2020
Slutevaluering
LILH
HLE
HLE
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421830_0002.png
2
SLUTEVALUERING AF PROJEKTET VIVIRK'R
1
Indhold
Indledning
Dette notat indeholder resultaterne af slutevalueringen af projektet "ViVirk'R",
som gennemføres af Foreningsfællesskabet Ligeværd i perioden august 2016 til
september 2019 (projektet er blevet forlænget fra juli 2019 til og med septem-
ber 2019). Projektet har fået midler fra puljen "Rum til udsatte på arbejdsmar-
kedet" 2016.
Slutevalueringen er gennemført i september 2019
på baggrund af et møde mel-
lem evaluator og projektlederen, samt interviews med to jobcentre. Herudover
indgår resultaterne fra to statusmøder og fra midtvejsevalueringen.
Der skal indledningsvis gøres opmærksom på, at enkelte afsnit stort set vil være
de samme som i midtvejsevalueringen. Det gælder bl.a. de indledende afsnit om
projektet og projektets forandringsteori. Ligeledes vil midtvejsevalueringens be-
tragtninger ift. projektets læring og erfaringer også fremgå af slutevalueringen.
Rent metodisk er slutevalueringen baseret på en opfølgning på den forandrings-
teori, der blev fastsat på den indledende workshop.
Fokus i slutevalueringen er på
status på
implementeringen af de planlagte aktiviteter
status på de
opnåede resultater
på kort og lang sigt (i det omfang der er fo-
retaget målinger herpå)
den
læring som projektet har gjort i forbindelse med implementeringen
af
projektet, herunder erfaringerne med samarbejdet med jobcentrene og
virksomhederne
den
læring projektet har gjort med målgruppen
projektets overvejelser om, hvad der skal stå tilbage, når projektet er slut
(forankringen).
2
Projektet
Dette afsnit indeholder en nærmere beskrivelse af projektet, herunder den for-
andring hos projektets primære og sekundære målgrupper, som projektet øn-
sker at opnå og hvordan. Afsnittet indeholder således en beskrivelse af, hvordan
projektet var tænkt fra start.
2.1
Mål
Overordnet mål og målgruppe
Det overordnede mål er at
øge andelen af unge med udviklingshæmning, der
opnår en fast tilknytning til arbejdsmarkedet.
Som led i at nå dette mål vil pro-
jektet udvikle og afprøve en model for tværsektorielt samarbejde om virksom-
hedsrettede ressourceforløb målrettet unge med udviklingshæmning.
Projektet gennemføres i samarbejde med de to virksomheder 'Samskabelse' og
'analyze!'. 'Samskabelse' er tilknyttet som en proceskonsulentressource, mens
'analyze!' er ansvarlig for dokumentationen og den interne evaluering af projek-
tet.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A094447-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevaluering/Vi Virk - Ligeværd/Slutevaluering VIVirkR_2.0.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421830_0003.png
SLUTEVALUERING AF PROJEKTET VIVIRK'R
3
Efter midtvejsevalueringen i 2018, blev der ansat ny projektleder på projektet.
Vi vurderer ikke, at det har haft negativ betydning for projektets fremdrift.
Målgruppe
Målgruppen for projektet er
unge under 30 år med udviklingshæmning,
som kan
visiteres til STU subsidiært ressourceforløb. Forsørgelsesgrundlaget forud for in-
volvering i projektet vil typisk være ressourceforløbsydelse eller uddannelses-
hjælp.
Projektet har fokus på unge med udviklingshæmning, der har funktionsnedsæt-
telser i sådan en grad, at de har brug for hjælp og støtte fra omgivelserne i
hverdagen
1
. Der kan i denne henseende være tale om både kognitive, fysiske og
psykiske funktionsnedsættelser og kombinationer heraf, men
funktionsnedsæt-
telsen skal være betydelig og varig.
Tabel 2-1
Projektets basisoplysninger
Basisoplysninger for projektet
Projektperiode
Samlet projektbudget
September 2019
5.441.648 DKK
Udvikling af best practice model for tværsektorielt
samarbejde om vidensbaserede virksomhedsrettede
ressourceforløb, der kan bringe målgruppen tættere på
og i sidste ende ind på arbejdsmarkedet.
Det er i denne henseende projektets antagelse, at de
specialiserede uddannelsessteders faglige viden om
målgruppen kan bidrage til større effekt af
ressourceforløb for unge med udviklingshæmning.
Unge mellem 17 og 30 år med udviklingshæmning, som
kan visiteres til Særligt Tilrettelagt
Ungdomsuddannelse (STU) subsidært et
ressourceforløb
Jobcentre og virksomheder (som skal have viden om,
hvordan man skaber og fastholder beskæftigelse for de
unge)
Virksomheden 'Samskabelse'
Virksomheden 'analyze!'
August 2016
til
Overordnet mål
Primære målgruppe
Sekundære målgruppe
Samarbejdspartnere
2.2
Forandringsteori
Projektets forandringsteori
Tabellen nedenfor viser forandringsteorien bag projektet, og dermed hvordan
projektet vil nå det overordnede mål med projektet (effekt), hvilke resultater,
der skal gå forud på kort og lang sigt, og hvilke aktiviteter disse resultater kræ-
ver. Forandringsteorien viser ligeledes, hvilken forandring projektet ønsker at
skabe for målgruppen, så en større andel opnår en tættere tilknytning til ar-
bejdsmarkedet, og hvordan.
1
Ligeværd, 2018: Model ViVirk'R 1.0
https://cowi.sharepoint.com/sites/A094447-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevaluering/Vi Virk - Ligeværd/Slutevaluering VIVirkR_2.0.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421830_0004.png
4
SLUTEVALUERING AF PROJEKTET VIVIRK'R
Tabel 2-2
Projektets forandringsteori
Hovedaktiviteter
Resultat på kort sigt
Resultat på lang sigt
Effekter
Etablering af fire
lokale partnerska-
ber mellem en
kommune og et
uddannelsessted
Målgruppen (pro-
jektdeltagerne) har
opnået større viden
om, hvordan man
begår sig socialt
Målgruppen er kom-
met tættere på ar-
bejdsmarkedet (at
der kan måles en
progression)
De unge opnår fast
tilknytning til ar-
bejdsmarkedet
Der er udviklet en
best practice mo-
del for tværsekto-
rielt samarbejde
omkring virksom-
hedsrettede res-
sourceforløb
Etablering af fire
lokale virksom-
hedsnetværk
Målgruppen har op-
nået indsigt i, hvor-
dan de kan mestre
en hverdag med job
Målgruppen kan me-
stre en hverdag med
job
Visitation af 40
unge til projektets
ressourceforløb
10 pr. partnerskab
Målgruppen har op-
nået indsigt i, hvor-
dan de kan mestre
de udfordringer de
har (herunder støt-
temuligheder/kom-
penserende ordnin-
ger, som er nødven-
dige)
Målgruppen har op-
nået et job (eller or-
dinære timer) eller er
startet på en uddan-
nelse
Uddannelsesste-
dernes pædagogi-
ske viden og
kendskab til unge
med udviklings-
hæmning inddra-
ges i planlægnin-
gen og tilrette-
læggelsen af res-
sourceforløbene.
Jobcentrene gen-
nemfører i højere
grad virksomhedsret-
tede ressourceforløb
for målgruppen
Målgruppen har op-
nået større selvind-
sigt
Der etableres af-
taler med lokale
virksomheder om
målet med det
virksomhedsret-
tede ressourcefor-
løb og om unge-
koordinatorens
vejledning og op-
følgning i løbet af
forløbet
Målgruppen (pro-
jektdeltagerne) er
blevet mere afklaret
om deres erhvervs-
mæssige retning
Uddannelsescentret
og jobcenteret opnår
i fællesskab et smidi-
gere samarbejde om
ressourceforløb - fast
praksis.
Virksomhederne an-
sætter i højere grad
målgruppen (LAB-
loven)
Målgruppen er ble-
vet mere motiveret
til at deltage i et ar-
bejdsliv
Målgruppen har i
højere grad opnået
en realistisk arbejds-
identitet
De unge gennem-
fører det virksom-
hedsrettede res-
sourceforløb
Jobcentre og uddan-
nelsessteder har op-
nået erfaringer med
at samarbejde om at
planlægge og tilret-
telægge virksom-
hedsrettede res-
sourceforløb for
unge med udvik-
lingshæmning
Løbende uddan-
nelse af arbejdsgi-
verne i forhold til
at se mulighe-
derne i målgrup-
pen og håndterin-
gen heraf inklusiv
støttemuligheder
Løbende uddan-
nelse af jobcen-
trene ift. at af-
klare og beskæf-
tige målgruppen
Virksomhederne har
opnået øget indsigt i
mulighederne for at
beskæftige målgrup-
pen (skal beskrives)
https://cowi.sharepoint.com/sites/A094447-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevaluering/Vi Virk - Ligeværd/Slutevaluering VIVirkR_2.0.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421830_0005.png
SLUTEVALUERING AF PROJEKTET VIVIRK'R
5
via ressourcefor-
løb
Samarbejdsmo-
dellen bliver lø-
bende justeret
Der udarbejdes en
manual for virk-
somhedsrettede
ressourceforløb
Manualen formid-
les på kommuni-
kationsplatforme
til relevante vi-
dens- og praksis-
netværk
Udvikling og brug
af redskab til pro-
gressionsmåling
Centrale virkemiddel
Projektets kerneelementer
består bl.a. i at nyttiggøre Ligeværds specialiserede
uddannelsessteders særlige viden om målgruppen i forbindelse med planlægnin-
gen, tilrettelæggelsen og gennemførelsen af ressourceforløb for de unge i mål-
gruppen. Nøgleordet i denne henseende er samskabelse. Inddragelsen i plan-
lægningen og tilrettelæggelsen sker gennem et tæt samarbejde og dialog mel-
lem ungekoordinatoren fra uddannelsesinstitutionerne og de relevante koordine-
rende sagsbehandlere i jobcentret. Inddragelsen af ungekoordinatoren sker så
tidligt som muligt således, at uddannelsesstedets indgående viden om unge med
udviklingshæmning og deres beskæftigelsesmuligheder sættes i spil allerede i
forbindelse med planlægningen af de unges ressourceforløb. Selve gennemførel-
sen af ressourceforløbet foregår på de tilknyttede specialiserede uddannelsesin-
stitutioner, hvor den unge tilknyttes stedets socialøkonomiske virksomheder el-
ler virksomhedspraktik i ordinære virksomheder. I forbindelse med ressourcefor-
løbet kombinerer uddannelsesinstitutionerne arbejdsprøvning og brancheafkla-
ring af den unge med en faglig udredning og dokumentation af den unges funk-
tionsnedsættelse
2
og en helhedsorienteret beskrivelse af den unges støttebehov.
Aktiviteter
Hovedaktiviteterne består af
Tværsektoriel
samarbejdsmodel
Etablering af partnerskaber
mellem de specialiserede uddannelsesinstitutio-
ner og lokale jobcentre
Etablering af lokale virksomhedsnetværk,
hvor afklaringen af de unge kan
finde sted
Visitation af 40 unge
til virksomhedsrettede ressourceforløb
10 pr. part-
nerskab
Gennemførelse af de virksomhedsrettede ressourceforløb
Udvikling af samarbejdsmodel
mellem uddannelsessted og kommune, samt
virksomhederne
Udvikling af manual
for virksomhedsrettede ressourceforløb målrettet unge
med udviklingshæmning
Ligeværd, 2018: Model ViVirk'R 1.0
2
https://cowi.sharepoint.com/sites/A094447-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevaluering/Vi Virk - Ligeværd/Slutevaluering VIVirkR_2.0.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421830_0006.png
6
SLUTEVALUERING AF PROJEKTET VIVIRK'R
Udvikling og brug af redskab til progressionsmåling.
Forud for opstart er projektperioden blevet opdelt i to faser, hvor aktiviteterne
løbende implementeres.
Den første fase af projektperioden bestod i at få rammerne på plads, herunder
etableringen af partnerskaberne og organiseringen af samarbejdet mellem de
enkelte partnere, samt udviklingen af redskaber til progressionsmåling og lø-
bende opsamlinger af erfaringer med implementeringen af de virksomhedsret-
tede ressourceforløb.
Visitationen af unge til projektet sker som led i udviklingen, afprøvningen og ju-
stering af samarbejdsmodellen. Det er udgangspunktet, at der skal visiteres 20
unge i fase 1 og 20 i fase 2.
Erfaringerne fra etableringen af partnerskaberne og samarbejdet mellem de tre
partnere om planlægningen, tilrettelæggelsen og gennemførelsen af virksom-
hedsrettede ressourceforløb dokumenteres løbende. Samtidigt gennemføres der
løbende målinger af de unges progression. Dokumentationen og målingerne af
de unges progression udgør grundlaget for udviklingen af den tværsektorielle
samarbejdsmodel for virksomhedsrettede ressourceforløb for unge med udvik-
lingshæmning, idet dokumentationen og erfaringerne fra de fire partnerskaber
syntetiseres på tværs af partnerskaberne.
Resultater
Det er forventningen, at de gennemførte aktiviteter medfører følgende foran-
dringer hos målgruppen på kort sigt
større viden om, hvordan man begår sig socialt
større selvindsigt
indsigt i, hvordan de kan mestre en hverdag med job
indsigt i, hvordan de kan mestre de udfordringer de har med eventuelle
nødvendige støttemuligheder/kompenserende ordninger
blevet mere afklaret om deres erhvervsmæssige retning
motiveret til at deltage i et arbejdsliv
opnået en realistisk arbejdsidentitet
Der er tale om en forandrings- og afklaringsproces, som sætter fokus på både
de unges
personlige, sociale og faglige kompetencer
i et arbejdsmarkedsper-
spektiv. I forbindelse hermed afklares det desuden, om den enkelte har brug for
konkrete støtteordninger og/eller kompenserende ordninger i forhold til at kunne
bruge sine kompetencer på en arbejdsplads.
Projektet forventes desuden at skabe forandringer for de tre aktører, som indgår
i samarbejdsmodellen:
Jobcentrene og de specialiserede uddannelsesinstitutioner forventes at opnå
erfaringer med at samarbejde om at planlægge og tilrettelægge virksom-
hedsrettede ressourceforløb for unge med udviklingshæmning, herunder at
inddrage uddannelsesinstitutionernes viden om målgruppen og kontakt med
lokale virksomheder.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A094447-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevaluering/Vi Virk - Ligeværd/Slutevaluering VIVirkR_2.0.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421830_0007.png
SLUTEVALUERING AF PROJEKTET VIVIRK'R
7
Endelig forventes de virksomheder, der indgår i afklaringen og den efterføl-
gende ansættelse af målgruppen, at opnå øget indsigt i mulighederne for at
beskæftige målgruppen. De virksomheder, der indgår i afklaringen, har så-
ledes typisk erfaringer med at afklare unge uddannelsesmæssigt, idet de
samarbejder med uddannelsesinstitutionerne om STU-forløb. Gennem pro-
jektet får de øget indsigt i mulighederne for at beskæftige målgruppen.
Det skal bemærkes, at der for den unge i forløbet, er tale om både beskæftigel-
ses- og uddannelsesrettet afklaring idet uddannelsesstederne arbejder værk-
stedsorienteret og helhedsorienteret enten via interne socaløkonomiske
virksomheder eller i samarbejde med ordinære virksomheder.
Effekter
Det er forventningen, at de øgede kompetencer, indsigt og mestringsevner hos
målgruppen i samspil med den øgede viden og erfaringer hos de tre aktører,
som indgår i samarbejdsmodellen, vil medføre, at målgruppen kommer tættere
på arbejdsmarkedet og på sigt opnår en fast tilknytning til arbejdsmarkedet.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A094447-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevaluering/Vi Virk - Ligeværd/Slutevaluering VIVirkR_2.0.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421830_0008.png
8
SLUTEVALUERING AF PROJEKTET VIVIRK'R
3
Målopfyldelse
I forbindelse med den indledende workshop blev der fastlagt en række
konkrete
aktivitets-, resultat- og effektmål.
Målene er fastlagt med udgangspunkt i foran-
dringsteorien og udgør projektets forventninger til, i hvilket omfang de planlagte
aktiviteter vil udmønte sig i et ændret kompetence-, videns-, og erkendelsesni-
veau hos målgruppen på kort sigt og ændret mestringsevne og adfærd på læn-
gere sigt.
3.1
Aktivitetsmålene
Status på aktivitetsmålene
Målopfyldelsen på de enkelte aktivitetsmål fremgår af tabellen nedenfor.
Tabel 3-1
Status på aktivitetsmålene ved slutevalueringen
Kvantitativ mål-
sætning for hele
Aktivitetsmål:
A1: Der er etableret lokale partnerskaber
A2: Der er etableret lokale virksomhedsnetværk
A3: Der er visiteret unge til projektet
A4: Der er inddraget specialistviden via ungekoordina-
tor om målgruppen i forbindelse med planlæggelsen
og tilrettelæggelsen af de virksomhedsrettede res-
sourceforløb (uddannelsesstedernes særlige viden om
målgruppen)
A6: Der er indgået aftaler med virksomhederne om
målet med ressourceforløbene og om kontakten med
ungekoordinatoren
A7: De unge gennemfører det virksomhedsrettede
ressourceforløb
A8: Virksomhederne er uddannet i (har opnået erfa-
ringer med) at se mulighederne i målgruppen og
håndteringen heraf (inkl. støttemuligheder)
A9: Jobcentrene (de koordinerende sagsbehandlere)
har opnået erfaring med at afklare og beskæftige mål-
gruppen via virksomhedsrettede ressourceforløb
A10: Der er udarbejdet en manual for samarbejdsmo-
dellen (virksomhedsrettede ressourceforløb)
A11: Manualen er formidlet på projektets kommunika-
tionsplatforme
A12: Der er udviklet og anvendt redskab til progressi-
onsmåling
** De resterende 23 forløb er fortsat i gang.
1
1
4
4
40 (I forbindelse
med alle forløb)
40 (I forbindelse
med alle forløb)
100 % (De delta-
gende virksom-
heder)
100 %
36*
40 (I forbindelse
med alle forløb)
36
projektperioden
4
4
40
Status ved
slutevaluerin-
gen
4
4
36
13**
1
1
1
1
* Der er i overvejende grad tale om forløb på socialøkonomiske virksomheder.
A1: Etablering af
lokale partnerskaber
Projektet har etableret lokale partnerskaber mellem fire følgende uddannelses-
steder og kommuner:
https://cowi.sharepoint.com/sites/A094447-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevaluering/Vi Virk - Ligeværd/Slutevaluering VIVirkR_2.0.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421830_0009.png
SLUTEVALUERING AF PROJEKTET VIVIRK'R
9
Erhvervsskolen Vestjylland og Ringkøbing-Skjern Kommune
PGU Hornslet og Aarhus Kommune
Randers Bo- & Erhvervstræning og Randers Kommune
PMU Sindal og Frederikshavn Kommune.
Alle institutioner er specialiserede uddannelsessteder for unge med særlige be-
hov. Alle fire steder udbyder botilbud
til de unge.
Fælles for alle fire uddannel-
sessteder er, at de tager udgangspunkt i en helhedsorienteret tilgang til de unge
og derfor er vant til at have fokus på både de unges faglige, sociale og person-
lige kompetencer og udfordringer. I forhold til at sikre det virksomhedsrettede
har uddannelsesinstitutionerne både tilknyttet socialøkonomiske arbejdspladser
og et stort netværk af lokale virksomheder, hvor arbejdsprøvningen og branche-
afklaringen kan finde sted. Endelig er alle fire uddannelsessteder vant til at sam-
arbejde med kommunerne.
De enkelte partnerskaber har alle nedsat en udviklingsgruppe bestående af un-
gekoordinatoren og lederen fra uddannelsesinstitutionen samt den koordine-
rende sagsbehandler og lederen af ressourceforløbsteam/ungeenhed i jobcen-
tret
3
.
Vi vurderer, at dette aktivitetsmål er
opfyldt,
idet partnerskaberne er etableret.
A2: Etablering af
virksomhedsnet-
værk
Projektet har formået at etablere fire virksomhedsnetværk af forskellig karakter.
Randers Bo & Erhvervstræning har som den eneste uddannelsesinstitution arbej-
det direkte ud i det ordinære arbejdsmarked, hvor
udviklingen af de unges ar-
bejdsmarkedsidentitet og arbejdspladskompetencer på de øvrige tre uddannel-
sesinstitutioner er foregået på uddannelsesstedernes socialøkonomiske arbejds-
pladser.
Vi kan hermed konstatere, at projektet har haft et overvejende fokus på social-
økonomiske virksomheder, hvilket skaber stor værdi hos målgruppen, da de
interne socialøkonomiske virksomheder med værkstedsbaseret undervisning og
vejledning sammen med uddannelsesinstitutionens specialiserede viden om de
unge, bidrager til udvikling af arbejdsidentitet og skaber en deltagelse i et
arbejdsfællesskab. Dog vurderer vi, at projektet ville have stået stærkere ift.
den unges jobafklaring, hvis der havde været etableret en stærkere relation til
flere ordinære virksomheder, da der her er et potentiale for fastholdelse af den
unge på arbejdsmarkedet gennem ordinært arbejde. Dog anerkender vi projek-
tets præmis om, at der altid skal foretages en individuel vurdering af, hvad der
vil fremme den unges progression og jobafklaring. Et praktikforløb på en ordi-
nær arbejdsplads, kan, hvis den unge ikke er klar til det, skabe negativ udvikling
og være direkte hæmmende for den unges jobafklaring. Et praktikforløb på en
socialøkonomisk virksomhed, som er bedre trænet til at tage hensyn til den un-
ges behov, kan i denne henseende skabe et godt fundament for den unge, og
klæde den unge på til på sigt at komme i et praktikforløb på en ordinær virk-
somhed.
3
Ligeværd, 2018: Model ViVirk'R 1.0
https://cowi.sharepoint.com/sites/A094447-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevaluering/Vi Virk - Ligeværd/Slutevaluering VIVirkR_2.0.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421830_0010.png
10
SLUTEVALUERING AF PROJEKTET VIVIRK'R
Vi vurderer, at dette aktivitetsmål er
opfyldt,
idet der er etableret fire virksom-
hedsnetværk.
A3: Visitation af
unge til projektet
Projektet havde fra start et mål om at visitere 40 unge i målgruppen til projek-
tet. Ved midtvejsevalueringen i 2018 havde projektet visiteret 16 unge til pro-
jektet. Ved projektets afslutning i efteråret 2019 har der i alt været visiteret 36
unge til projektet.
De 36 deltagere fordeler sig som følger på de deltagende kommuner:
Frederikshavn: 14
Randers: 7
Ringkøbing-Skjern: 8
Aarhus: 7
Tre af de fire uddannelsesinstitutioner har indgået en samarbejdsaftale med kom-
munerne om hver at visitere 10 unge til projektet. Frederikshavn Kommune har
imidlertid kun villet skrive under på at visitere fem unge til projektet i første om-
gang, men som tallene ovenfor viser, er Frederikshavn Kommune den kommune,
der har visiteret flest unge til projektet. Projektet har imidlertid ikke formået at få
de øvrige tre kommuner til at visitere de ønskede 10 unge hver til projektet.
På baggrund af interviews med sagsbehandlere i jobcentrene, kan vi konstatere,
at en succefuld visitation af borgere fra jobcentrene, er afhængig af en tæt
kontakt og høj grad af tillid mellem projektet og medarbejderne i jobcentret. Vi
vurderer, at projektet har formået at skabe et godt samarbejde med de
deltagende jobcentre. At tre ud af fire kommuner ikke har formået hver at
visitere de aftalte 10 borgere til projektet, vurderer vi dog ikke skyldes
samarbejdet mellem projektet og jobcentrene, men derimod snarere kan
skyldes dels jobcentrets volumen af antal borgere i målgruppen, og dels løbende
udskiftning i personale på jobcentrene. Derudover har nogle kommuner været
omfattet af en omstrukturering, og lederskift, hvilket projektledelsen vurderer
har givet væsentlige forsinkelser. I den forbindelse har projektledelsen udfoldet
målene i skabelonen til partnerskabet, som fremgår i modelbeskrivelsen
4
.
Randers Kommune
har undervejs i projektet valgt at trække nogle af de unge
hjem fra projektet. Årsagen er et politisk ønske fra kommunen om selv at varetage
jobformidlingen, når de unge er afklaret i forhold til branche.
Deruover har projektet har oplevet, at uddannelsesinstitutionernes geografiske
placering i nogle tilfælde har været en udfordring for de unge. Både transport-
mæssigt og mentalt. Det er typisk deres første barriere, når projektet er
kommet i dialog med dem. Projektet har derfor undervejs muliggjort, at de unge
kan komme på snusebesøg på uddannelsesstedet sammen med deres
koordinerende sagsbehandler, før de afgør, om de har lyst til at blive en del af
projektet. Herefter kan de endvidere starte op på et for-forløb/prøveperiode på
uddannelsesstedet, så det sikres, at den unge er motiveret og klar, hvis de siger
ja til at deltage.
4
Ligeværd, 2019: Model ViVirk'R
https://cowi.sharepoint.com/sites/A094447-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevaluering/Vi Virk - Ligeværd/Slutevaluering VIVirkR_2.0.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421830_0011.png
SLUTEVALUERING AF PROJEKTET VIVIRK'R
11
Vi vurderer, at dette aktivitetsmål kun er
delvis opfyldt,
idet projektet ikke er
lykkes med at få 3 ud af 4 kommuner til at visitere de aftalte 10 unge til
projektet. Projektet har dog formået at få 36 ud af 40 unge visiteret til
projektet, og derudover skal det nævnes, at Erhvervsskolen Vestjylland har op-
taget flere unge, som er over 30 år, og derfor ikke tælles med i projektet.
A4: Inddragelse af
specialist viden via
ungekoordinator om
målgruppen
Ungekoordinatoren har været involveret i såvel planlægning, tilrettelæggelse
samt gennemførelsen af alle 36 virksomhedsrettede ressourceforløb.
Ungekoordinatoren på uddannelsesinstitutionen, som i projektet har fået titlen
'Den helhedsorienterede jobkonsulentfunktion", udgør en central rolle i forhold
til den unges progression og jobafklaring. Ungekoordinatoren er bindeledet
mellem de op til flere forskellige aktører, der kan være involveret i den unges
forløb (bosted, jobcentret, uddannelsesinstitution og evt. virksomhed). Formålet
med den helhedsorienterede jobkonsulentfunktion er således at skabe den røde
tråd i den unges forløb, samt at muliggøre, at relevant information om den unge
videregives til den unges øvrige sagsbehandlere/kontaktpersoner, hvilket er en
forudsætning for at arbejde helhedsorienteret med den unge.
Planlægningen, tilrettelæggelsen og gennemførelsen af ressourceforløbet sker
dermed i tæt samarbejde med den unges koordinerende sagsbehandler i
jobcentret. Ligesom det var tilfældet ift. jobcenterets visitation af unge til
projektet, er det projektets erfaring, at det er vigtigt, at samarbejdet er
tillidsbaseret og baseret på løbende dialog.
Samarbejdet med ungekoordinatoren giver ifølge projektet forløbet et fagligt løft
og bidrager til større sammenhæng mellem den beskæftigelsesrettede indsats,
bostøtten og den unges livs- og hverdagsmestring. Det letter den koordinerende
sagsbehandlers arbejde, at denne koordinering kan ske gennem dialog med un-
gekoordinator på uddannelsesstedet, fortæller projektet.
Vi vurderer, at dette aktivitetsmål er
opfyldt.
A6: Indgåelse af af-
taler med virksom-
hederne om målet
med ressourceforlø-
bene
I forhold til målet om, at der skal være indgået aftaler med virksomhederne om
målet med ressourceforløbet og kontakten med ungekoordinatoren, fortæller
projektet, at det er forskelligt for de fire partnerskaber i hvilket omfang dette
mål er nået. Som nævnt ovenfor, er Randers i denne henseende længst fremme,
da de i højere grad har formået at få de unge i virksomhedspraktikker på ordi-
nære virksomheder. I de øvrige tre partnerskaber er de unge på nuværende
tidspunkt ikke kommet så langt i deres forløb, at de er afklarede til en virksom-
hedspraktik. Dog fortæller projektledelsen, at alle unge i forløbet sigter mod at
skulle i virksomhedspraktik.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A094447-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevaluering/Vi Virk - Ligeværd/Slutevaluering VIVirkR_2.0.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421830_0012.png
12
SLUTEVALUERING AF PROJEKTET VIVIRK'R
Vi vurderer, at dette aktivitetsmål er
opfyldt.
A7: Gennemførelse
af det virksomheds-
rettede ressource-
forløb
Projektet havde fra start et mål om, at alle unge som visiteres til projektet, gen-
nemfører ressourceforløbet.
Ud af de 36 unge som er blevet visiteret til projektet, er 23 fortsat i gang
(seneste opgørelse pr. juni 2019). De resterende 13 har gennemført forløbet.
Vi vurderer, at dette aktivitetsmål er
delvist opfyldt.
Vi ser ingen indikatorer på,
at disse unge skulle klare sig anderledes end de andre unge der har gennemført,
hvorfor vi vurderer, at der er gode forudsætninger for, at de 23 unge, der
fortsat er i gang, også gennemfører ressourceforløbet.
A8: Virksomhederne
opnår erfaring med
at se mulighederne i
målgruppen
Størstedelen af de unge på evalueringstidspunktet har ikke været i virksom-
hedspraktik på ordinære virksomheder, men har i stedet været/er på forløb hos
uddannelsesinstitutionernes socialøkonomiske virksomheder. Vi vurderer i høj
grad, at de interne socialøkonomiske virksomheder med værkstedsbaseret
undervisning og vejledning sammen med uddannelsesinstitutionens
specialiserede viden om de unge, bidrager til udvikling af arbejdsidentitet. De
socialøkonomiske virksomheder, er vant til at samarbejde med uddannelsesste-
derne, derfor vurderer vi, at de som udgangspunkt har erfaring med at se mu-
lighederne i målgruppen.
Ifølge projektet, har ungekoordinatoren fra Randers Bo- & Erhvervstræning en
tæt kontakt til den unge, som er i virksomhedspraktik på den ordinære arbejds-
plads. Derudover har ungekoordinatoren samarbejdet med mentorer på virk-
somhederne gennem mange år. Disse mentorer har en meget stor viden om ar-
bejdet med målgruppen og tilmed i en virksomhedskontekst. Så selvom model-
len ser anderledes ud i Randers, har de også stor erfaring med at se muligheder
i målgruppen og det i forbindelse med ordinære jobs.
Vi vurderer, at dette aktivitetsmål er
opfyldt.
A9: Jobcentrene op-
når erfaring med at
afklare og beskæf-
tige målgruppen via
virksomhedsrettede
ressourceforløb
På baggrund af interviews med sagsbehandlere i jobcentrene i Ringkøbing-
Skjern og Frederikshavn kan vi konstatere, at der er stor tilfredshed med Lige-
værds tilbud.
Vi kan konstatere, at de koordinerende sagsbehandlere i jobcentrene som
udgangspunkt har stor erfaring med at gennemføre ressourceforløb, idet deres
job er, at sikre at der sker en koording af den helhedsorienterede indsats i
ressourceforløb. Vi vurderer dog, at de gennem dette projekt har fået specifik
erfaring med at samarbejde med specialiserede uddannelsesinstitutioner om
varetagelsen af virksomhedsrettede ressourceforløb for målgruppen og samtidigt
som udgangspunkt opnået en større viden om denne målgruppe generelt og om
målgruppens muligheder på arbejdsmarkedet mere specifikt.
Vi vurderer, at projektet har formået at skabe en tæt relation til jobcentrene
hvor alle relevante aktører er blevet inddraget til beslutninger/kontakten
noget
som jobcentrene har set stor værdi i.
Vi vurderer, at dette aktivitetsmål er
opfyldt.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A094447-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevaluering/Vi Virk - Ligeværd/Slutevaluering VIVirkR_2.0.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421830_0013.png
SLUTEVALUERING AF PROJEKTET VIVIRK'R
13
A10: Udarbejdelse
af en manual for
samarbejdsmodel-
len
Projektet brugte, som planlagt, en del af den første projektperiode på at udvikle
en manual/model for det tværsektoriselle samarbejde om virksomhedsrettede
ressourceforløb. Det skete sideløbende med, at der blev indgået partnerskaber
mellem uddannelsesinsitationerne og jobcentrene, herunder sideløbende med at
partnerskaberne fik fastlagt rammerne for samarbejdet og udviklet mere
konkrete samarbejdsaftaler.
Dette aktivitetsmål er således
opfyldt.
A11: Manualen er
formidlet på projek-
tets kommunikati-
onsplatforme
Manualen er blevet formidlet på projektets kommunikationsplatforme, herunder
CABIs hjemmeside. Derudover er manualen blevet fremlagt på fællesseminar for
de fire partnerskaber - på Folkemødet på Bornholm.
Derudover er manualen blevet yderligere videreformidlet i forbindelse med del-
tagelse på KL's jobcamp.
Vi vurderer, at dette aktivitetsmål er
opfyldt.
A12:Udarbejdelse af
progressionsmålings
redskab
Virksomheden 'analyze!' har bistået projektet med at udvikle et
progressionsredskab, som anvendes både i forbindelse med de unges start i
projektet og i forbindelse med halvårlige opfølgninger. Dataene herfra er blevet
opsamlet hver tredje måned i et statusnotat. Statusnotatet har dannet grundlag
for drøftelser mellem ungekoordinator og den koordinerende sagsbehandler,
samt i forbindelse med netværksmøder med den unge og dennes netværk.
Vi vurderer, at dette aktivitetsmål er
opfyldt.
3.2
Status på resultatmålene på kort sigt
Der er fastlagt ni målsætninger for de forventede resultater på kort sigt. Der er
ikke sat målindikatorer på de enkelte mål, da der er tale om relativ få unge. De
ni mål er:
1
De unge oplever, at de har opnået større viden om, hvordan man begår sig
socialt
De unge oplever, at de har opnået indsigt i, hvordan de kan mestre en
hverdag med job
3
De unge oplever, at de har opnået indsigt i, hvordan de kan mestre de ud-
fordringer de har
De unge oplever, de har opnået større selvindsigt
De unge oplever, at de er blevet mere afklaret om deres erhvervsmæssige
retning
6
7
De unge oplever, at de er mere motiveret til at deltage i et arbejdsliv
De unge oplever, at de har opnået en realistisk arbejdsidentitet
2
4
5
https://cowi.sharepoint.com/sites/A094447-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevaluering/Vi Virk - Ligeværd/Slutevaluering VIVirkR_2.0.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421830_0014.png
14
SLUTEVALUERING AF PROJEKTET VIVIRK'R
8
De deltagende jobcentre oplever, at de har opnået erfaringer med at sam-
arbejde om at planlægge og tilrettelægge virksomhedsrettede ressourcefor-
løb for unge med udviklingshæmning
9
De deltagende virksomheder oplever, at de har opnået øget indsigt i mulig-
hederne for at beskæftige målgruppen
Dokumentationen herfor består primært i data fra intern evaluering baseret på
redskabet til progressionsmåling og interview med projektledelsen og de tilhø-
rende uddannelsesinstitutioner. Herudover er der blevet gennemført telefonin-
terview med to jobcentre ud af de tre deltagende jobcentre.
Virksomheden 'analyze!' har bistået projektet med at udvikle et progressions-
redskab, som anvendes både i forbindelse med de unges start i projektet og i
forbindelse med halvårlige opfølgninger.
Ved opstart, undervejs og ved afslutning på projektet er alle unge blevet
placeret ift. følgende fire spørgsmål:
Motivation / ønske og tro
på en fremtid på
arbejdsmarkedet
Har ingen tiltro til egne kvalifikationer
Har en begyndende tiltro til egne kvalifikationer
Kan se nogle kvalifikationer / kompetencer, som på sigt
kan anvendes på arbejdsmarkedet
Udtaler sig realistisk og konkret om sine ønsker
Bringer uopfordret relevante kompetencer og interesser
i spil
Arbejdsidentitet
Kan ikke se en fremtid på arbejdsmarkedet
Ser overvejende begrænsninger over for at blive
selvforsørgende
Viser åbenhed over for at blive selvforsørgende, men
ser begrænsninger
Kan se flere muligheder end begrænsninger ift. at blive
selvforsørgende
Kan ikke forestille sig et liv uden arbejde
Afklaring af ønsker om
arbejde/uddannelse
Har ingen forestillinger om, hvad han/hun har lyst til at
arbejde med / uddanne sig til
Har diffuse/urealistiske ønsker om arbejde
Nævner overordnede realistiske arbejdsområder, som
han/hun har lyst til at beskæftige sig med
Nævner mere specifikke realistiske brancher, som
han/hun har lyst til at arbejde i
Jobønsker konkretiseres yderligere til specifikke job og
specifikke arbejdspladser, som matcher hans/hendes
kompetencer og kvalifikationer
Viden om arbejdsmarked
og
beskæftigelsesmuligheder
Kender ikke muligheder og formelle krav på det danske
arbejdsmarked
Har et begyndende kendskab til muligheder og formelle
krav på arbejdsmarkedet, men kan ikke sætte mange
ord på det
Har begrænset, men nyere egen erfaring
De unge
https://cowi.sharepoint.com/sites/A094447-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevaluering/Vi Virk - Ligeværd/Slutevaluering VIVirkR_2.0.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421830_0015.png
SLUTEVALUERING AF PROJEKTET VIVIRK'R
15
Har et godt kendskab til muligheder og formelle krav på
arbejdsmarkedet generelt
Har detaljeret kendskab til muligheder, arbejdsvilkår og
kvalifikationskrav i en eller flere realistiske brancher og
har overblik over lokale arbejdspladser inden for
denne/disse brancher
2 ud af de 36 deltagere har ikke ønsket at give samtykke til, at der foretages og
videregives registreringer om deres forløb, hvorfor kun
34 indgår i de efterføl-
gende opgørelser.
Igennem den unges placering ift. ovenstående spørgsmål kan deres eventuelle
progression i forbindelse med projektet belyses.
Data fra progressionsredskabet ift.
motivation og ønske/tro på en fremtid på ar-
bejdsmarkedet
viser, at 20 ud af 34 samlet set har gennemgået en positiv
udvikling i perioden fra opstart på forløbet hos Ligeværd til projektets afslutning
og altså har rykket sig positivt på skalaen mod uopfordret at bringe relevante
kompetencer og interesser i spil. For 11 unge har den samlede score ikke
ændret sig, mens der for tre unge har været en negativ udvikling.
Data fra progressionsredskabet ift.
arbejdsidentitet
viser, at 18 ud af 34 samlet
set har gennemgået en positiv udvikling i perioden fra opstart på forløbet hos
Ligeværd til projektets afslutning
og altså har rykket sig positivt på skalaen
mod ikke at kunne forestille sig et liv uden arbejde. For 12 unge har den
samlede score ikke ændret sig, mens der for fire unge har været en negativ
udvikling.
Data fra progressionsredskabet ift.
afklaring af ønsker om arbejde/uddannelse
viser, at 13 ud af 34 samlet set har gennemgået en positiv udvikling i perioden
fra opstart på forløbet hos Ligeværd til projektets afslutning
og altså har
rykket sig positivt på skalaen mod at konkretisere jobønsker mod specifikke job
og arbejdspladser, som matcher han/hendes kompetencer og kvalifikationer. For
19 unge har den samlede score ikke ændret sig, mens der for to unge har været
en negativ udvikling.
Data fra progressionsredskabet ift.
viden om arbejdsmarkedet og beskæftigel-
sesmuligheder
viser, at 16 ud af 34 samlet set har gennemgået en positiv
udvikling i perioden fra opstart på forløbet hos Ligeværd til projektets afslutning
og altså har rykket sig positivt på skalaen mod at besidde detaljeret kendskab
til muligheder, arbejdsvilkår og kvalifikationskrav i en eller flere realistiske
brancher. For 15 unge har den samlede score ikke ændret sig, mens der for tre
unge har været en negativ udvikling.
På trods af, at størstedelen af de unge har gennemgået en positiv udvikling som
led i forløbet, viser tallene også, at der stadig er en gruppe unge som efter
deltagelse på projektet, fortsat er relativt langt fra arbejdsmarkedet. Det skal
her bemærkes, at 26 ud af de 34 har fået tilkendt et ressourceforløb på mindst 3
år, hvilket indikerer, at størstedelen af de unge, der har været vistiteret ind på
projektet, udgør en del af en gruppe, som fra start har været meget langt fra
arbejdsmarkedet. Progression for denne målgruppe består i at komme tættere
på arbejdsmarkedet, og progressionen bør dermed måle de små skridt, som
https://cowi.sharepoint.com/sites/A094447-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevaluering/Vi Virk - Ligeværd/Slutevaluering VIVirkR_2.0.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421830_0016.png
16
SLUTEVALUERING AF PROJEKTET VIVIRK'R
gruppen tager i den retning. Bare det at komme ud af døren om morgenen, kan
være et trin på denne gruppe borgeres progressionsskala.
I den forbindelse er det en central observering, at 22 unge ud af de 34 visite-
rede unge (65 %), på tværs af de fire parametre, har rykket sig positivt i pro-
jektperioden. Det vil sige, at de, på trods af at det stadig er en stor udfordring
for dem at se sig selv på det ordinære arbejdsmarked, er kommet tættere på en
jobafklaring. Det kan være ift. at få større indsigt i, at der er arbejdspladser,
som kan imødekomme deres særlige hensyn/behov, eller ift. en afklaring af,
hvilken type job / hvilken branche der er realistisk.
Jobcentrene
På baggrund af interviews med sagsbehandlere i jobcentrene i Ringkøbing-
Skjern og Frederikshavn kan vi konstatere, at der er stor tilfredshed med pro-
jektets indsats/tilbud. De to sagsbehandlere, vi har talt med, udtrykker, at de i
høj grad oplever, at projektet arbejder helhedsorienteret og formår at italesætte
den unges individuelle ressourcer og potentiale.
Derudover udtrykker sagsbehandlerne, at de ser det som meget positivt for den
unge, at deres virksomhedsrettede praktikforløb foregår på uddannelses-
institutionen. Herigennem får den unge muligheden for at prøve nogle forskellige
ting af, uden at skulle rykke sig fysisk
hvilket kan være en stor udfordring for
den unge.
Vi vurderer derfor, at de deltagende jobcentre har opnået erfaringer med at
samarbejde om at planlægge og tilrettelægge virksomhedsrettede ressource-
forløb for unge med udviklingshæmning.
Virksomhederne
Projektet har i høj grad benyttet sig af uddannelsesinstitutionernes allerede
etablerede virksomhedsnetværk og -kontakter (både ift. ordinære arbejdsplad-
ser og socialøkonomiske virksomheder). Vi vurderer, at der er etableret en solid
kontakt hertil, som skaber gode forudsætninger ift. en fremtidig ansættelse af
målgruppen.
Vi vurderer dog, at projektet med fordel kunne have skabt en stærkere relation
til de ordinære virksomheder (se vurdering af aktivitetsmål 2).
3.3
Status på resultatmålene på lang sigt
Der er fastlagt syv målsætninger for de forventede resultater på lang sigt. Der
er sat måltal på én af de syv målsætninger
at 87 % af de unge som deltager
på projektet, skal være kommet tættere på arbejdsmarkedet.
Tabel 3-2
Status på resultatmålene på lang sigt
Målsætning
for projekt-
Resultatmål:
C1: Andel af de unge der er kommet tættere på arbejdsmarke-
det (opnået progression)
perioden
87 %
Status ved
slutevalu-
eringen
70 %
https://cowi.sharepoint.com/sites/A094447-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevaluering/Vi Virk - Ligeværd/Slutevaluering VIVirkR_2.0.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421830_0017.png
SLUTEVALUERING AF PROJEKTET VIVIRK'R
17
Dokumentationen herfor består ligeledes primært i data fra intern evaluering ba-
seret på redskabet til progressionsmåling og interview med projektledelsen og
de tilhørende uddannelsesinstitutioner. Herudover er der blevet gennemført tele-
foninterview med to jobcentre ud af de tre deltagende jobcentre.
De unge
Andelen af unge der er kommet tættere på arbejdsmarkedet (har opnået positiv
udvikling) opgøres blandt deltagere, der ved udgangen af juni 2019 har været
på projektet i mindst ét år. Ud af de 20 unge, som falder under dette kriterie,
viser den kvantitative opgørelse, at
14 unge (70 pct.) har haft en positiv
udvikling i forbindelse med projektet.
Det vil sige, at 14 unge har rykket sig
tættere på arbejdsmarkedet. For 3 unge har placeringen ift. spørgsmålene ikke
ændret sig fra start til slut, mens de sidste 3 unge har oplevet en negativ
udvikling.
Målet på de 86 % er derfor ikke opfyldt.
Som tidligere nævnt er projektets målgruppe en del af en gruppe af unge, som
har mange og komplekse udfordringer ift. at kunne indgå på det ordinære
arbejdsmarked. Projektledelsen giver udtryk for, at den manglende målopnåelse
kan indikere, at der kan være behov for at arbejde med denne målgruppe over
en længere tidsperiode, end det har været muligt i projektperioden. Dette har
kommunen ligeledes anerkendt i og med, at størstedelen af de unge er tilkendt
et ressourceforløb på mindst 3 år.
Jf. den seneste opgørelse er 23 af de 36 igangsatte ressourceforløb fortsat i
gang, 12 unge har afsluttet forløbet og er overgået til anden aktivitet (for 7
borgere har kommunen trukket sig fra samarbejdet (Randers), 1 er i behandling
for misbrug, 1 er i psykiatrisk behandling, 1 er fraflyttet kommunen og 2 har
haft ønsker om afklaring ift. konkrete erhverv, som uddannelsesstedet ikke har
kunne indfri), mens 1 ung er blevet afsluttet til beskæftigelse eller uddannelse.
Jobcentrene
På baggrund af interviews med sagsbehandlere i jobcentrene i Ringkøbing-
Skjern og Frederikshavn kan vi konstatere, at sagbehandlerne har stor tillid til
projektets faglighed og til de vurderinger, der bliver gjort af borgeren. De
angiver, at de i høj grad vil arbejde for at etablere flere virksomhedsrettede
ressourceforløb for målgruppen.
Vi kan konstatere, at sagsbehandlerne oplever, at der fra starten af har været et
godt samarbejde, faciliteret af projektet, hvor alle relevante aktører som
samarbejder om den unges forløb (bosted, jobcenter, uddannelsesinstitution og
evt. virksomhed) er blevet inddraget. Vi vurderer derfor i høj grad, at projektet
har faciliteret og muliggjort et smidigt samarbejde på tværs om den unges
virksomhedsrettede ressourceforløb.
Virksomhederne
Projektet har i høj grad benyttet sig af uddannelsesinstitutionernes allerede
etablerede virksomhedsnetværk og -kontakter (både ift. ordinære arbejdsplad-
ser og socialøkonomiske virksomheder). Vi vurderer, at der er etableret en solid
kontakt hertil, som skaber gode forudsætninger ift. en fremtidig ansættelse af
målgruppen.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A094447-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevaluering/Vi Virk - Ligeværd/Slutevaluering VIVirkR_2.0.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421830_0018.png
18
SLUTEVALUERING AF PROJEKTET VIVIRK'R
Vi vurderer dog, at projektet med fordel kunne have skabt en stærkere relation
til de ordinære virksomheder (se vurdering af aktivitetsmål 2).
3.4
Status på effektmålene
Det overordnede mål med projektet er, at målgruppen skal have opnået en tæt-
tere tilknytning til arbejdsmarkedet. Konkret forventes 35 af de 40 deltagere at
have opnået en tættere tilknytning til arbejdsmarkedet.
Målsæt-
ning for
projektpe-
Effektmål:
rioden
35 har op-
nået tæt-
D1: Andel der har opnået en tættere tilknytning til arbejds-
markedet
tere til-
knytning til
arbejds-
markedet
(87 %)
Status
ved slut-
evalue-
ringen
70 %
Som ved vurdering af resultatmål C1 i afsnittet ovenfor, er målet på de 87 %
ikke opfyldt.
Vi vurderer dog, at projektet har gode forudsætninger for på længere sigt, end
efter ét års deltagelse i virksomhedsrettet ressourceforløb, til at skabe en tæt-
tere tilknytning mellem den unge og arbejdsmarkedet. Vi kan konstatere, at det
er en
kompleks gruppe af unge, som er blevet visiteret til projektet,
og vi vurde-
rer hermed, at projektet har været for ambitiøs ift. at kunne påvise en positiv
udvikling for alle unge i projektet igennem ét års deltagelse i et virksomhedsret-
tet ressourceforløb.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A094447-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevaluering/Vi Virk - Ligeværd/Slutevaluering VIVirkR_2.0.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421830_0019.png
SLUTEVALUERING AF PROJEKTET VIVIRK'R
19
4
Erfaringer og læring
Projektet har gjort sig en række erfaringer i projektperioden i forhold til:
det tværsektorielle samarbejde om virksomhedsrettede ressourceforløb
arbejdet med at bringe målgruppen tættere på arbejdsmarkedet.
Læringen fra en del af disse erfaringer fremgår af den manual for det tværsekto-
rielle samarbejde omkring vidensbaserede og virksomhedsrettede ressourcefor-
løb, som projektet har udarbejdet
5
.
Den læring og de erfaringer, der er medtaget i denne evaluering, omfatter både
de ting, som er kommet frem på møderne med projektet, og nogle af de cen-
trale pointer fra manualen. Der skal derudover gøres opmærksom på, at opsam-
lingen fra midtvejsevalueringen ligeledes vil fremgå nedenfor, og vil være ud-
bygget med supplerende betragtninger fra slutevalueringens dataindsamling.
Læringen og erfaringerne præsenteres i bulletform nedenfor (ikke i prioriteret
rækkefølge).
4.1
Erfaringer med det tværsektorielle samarbejde
Projektet har især i opstartsfasen oplevet udfordringer med at få visiteret det
ønskede antal borgere til projektet og efterfølgende at få etableret møderne i
rehabiliteringsteamene, der er en forudsætning for, at de unge kan påbegynde
et ressourceforløb. Her er det tydeligt, at
ledelsesmæssig forankring og
forventningsafstemning
i og med jobcentrene er utrolig vigtig for visitationen af
borgere til projektet.
Udfordringerne med at få visiteret det ønskede antal borgere skyldes flere for-
hold. For det første har det taget længere tid end forventet at få
opbygget den
nødvendige tillid,
herunder at få jobcentrene overbevist om, at de trygt kan
overlade den helhedsorienterede indsats i ressourceforløbet til de specialiserede
uddannelsesinstitutioner. For det andet og i sammenhæng hermed har det desu-
den taget længere tid end forventet at få rammerne for det gensidige og forplig-
tende samarbejde på plads. Projektet har i denne henseende oplevet, at
samarbejdet har været udfordret af jobcentrenes forskellige strukturer og
forskellige tilgange til det at samarbejde. For det tredje har samarbejdet om
visiteringen af borgere og samarbejdet generelt være udfordret af omstrukture-
ringer og udskiftning i personale i jobcentrene.
Jobcentrene har set stor værdi i afholdelsen af tværsektorielle møder, hvor den
helhedsorienterede indsats om den unge kan forankres. Det er i denne hen-
seende projektets erfaringer, at det er afgørende, at partnerskabet mellem job-
centrene og de specialiserede uddannelsesinstitutioner er baseret på fælles fod-
slag, tilgængelighed og handlingsparathed, så der er enighed om retning og mål,
og der kan sættes hurtigt ind, hvis det viser sig, at der behov herfor.
5
Ligeværd, 2018: Model ViVirk'R 1.0
https://cowi.sharepoint.com/sites/A094447-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevaluering/Vi Virk - Ligeværd/Slutevaluering VIVirkR_2.0.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421830_0020.png
20
SLUTEVALUERING AF PROJEKTET VIVIRK'R
I forhold til fælles fodslag oplever projektet, at det i jobcentrene ofte handler
meget om at få afdækket, hvor mange timer den enkelte kan klare, mens pro-
jektet i højere grad har fokus på at få afdækket, hvordan den unge kan nærme
sig sit jobmåls ønske. Så længe der er åbenhed herom og målet og retningen er
den samme, er det projektets erfaring, at de to tilgange godt kan forenes.
I forhold til at sikre de bedste betingelser for, at det tværsektorielle samarbejde
om virksomhedsrettede ressourceforløb for unge med udviklingshæmning kan
lykkes, er det projektets erfaringer, at det er centralt, at ledelsen i såvel jobcen-
tret som på de specialiserede uddannelsesinstitutioner er tæt inddraget fra start,
og fastlægger aftaler og rammer for samarbejdet, samt deltager i den løbende
opfølgning og udvikling
6
. Det er i denne henseende projektets erfaring, at det er
vigtigt, at samarbejdsaftalerne indeholder konkrete aftaler om mål og succeskri-
terier, roller og opgavefordeling, samarbejde og vidensdeling, dokumentations-
og opfølgningskrav, aktiviteter og tidsplan
7
. I den manual, som projektet har ud-
arbejdet, er der en skabelon for udvikling af det lokale partnerskab mellem job-
centret og de specialiserede uddannelsesinstitutioner, som indeholder disse ele-
menter og andre opmærksomhedspunkter.
4.2
Erfaringer med målgruppen
Vi kan konstatere, at de unge, der visiteres til ressourceforløb, typisk har mange
udfordringer i form af misbrug, kognitive vanskeligheder, omsorgssvigt, psykisk
sygdom mv. Det er projektets erfaring, at det ofte kræver en relativ længereva-
rende helhedsorienteret indsats at få de unge afklaret og ud i praktik, hvilket
projektets effekttal ligeledes indikerer.
Blandt de fulgte 34 deltagere har 19 kognitiv og psykisk funktionsnedsættelse, 6
har kognitiv funktionsnedsættelse, 6 har psykisk funktionsnedsættelse, 1 har
kognitiv og fysisk funktionsnedsættelse mens 2 har kognitiv, fysisk og psykisk
funktionsnedsættelse
8
.
Det er projektets erfaring, at de unges funktionsnedsættelser ofte er belastet af
en række funktionsforstyrrelser, som den unge har erhvervet gennem sin op-
vækst, skolegang og tidligere forsøg på at opnå en tilknytning til arbejdsmarke-
det mv
9
. Der er ifølge projektet typisk tale om forstyrrelser i form af angst, de-
pression, social forbi, modløshed, manglende selvtillid, isolation og ensomhed
mv. Disse funktionsforstyrrelser kan skygge for den unges reelle funktionsniveau
og kompetencer og kræver ofte både tid og tillid at få kortlagt og komme bag-
ved. Det er projektets erfaring, at
tid og tillid således er to centrale faktorer i af-
klaringen
af de unge i denne målgruppe, samt ikke mindst struktur og fleksibili-
tet samt handlingsparathed. De to sidstnævnte faktorer er vigtige i forhold til at
kunne sætte konkrete indsatser i gang, så snart den unge er parat og motiveret
og/eller kunne træde et skridt tilbage, hvis der er behov for det i en periode.
6
7
8
9
Ligeværd, 2018: Model ViVirk'R 1.0
Ligeværd, 2018: Model ViVirk'R 1.0
Projektets egne opgørelser.
Ligeværd, 2018: Model ViVirk'R 1.0
https://cowi.sharepoint.com/sites/A094447-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevaluering/Vi Virk - Ligeværd/Slutevaluering VIVirkR_2.0.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421830_0021.png
SLUTEVALUERING AF PROJEKTET VIVIRK'R
21
Det er desuden projektets erfaring, at det, over for den unge, er vigtigt ikke at
fokusere på den unges diagnose(-r), men på, hvad det er de kan og hvordan de-
res kompetencer kan styrkes. Det er noget af det, som uddannelsesinstitutio-
nerne har stor erfaring med gennem deres arbejde med målgruppen, og som
der i høj grad har været brug for i forbindelse med gennemførelsen af de virk-
somhedsrettede ressourceforløb. Hermed ikke sagt, at det faglige personale og
de aktører som samarbejder om den unges indsats, ikke skal forholde sig til den
unges diagnose(-r).
I tilknytning hertil har projektet konstateret, at de unge ofte har
oparbejdet en
række mestringskompetencer i forbindelse med deres funktionsnedsættelser
og/eller funktionsforstyrrelser i forhold til at kunne klare en almindelig hverdag.
Der er typisk tale om en række forholdsregler, som de har lært, at de skal tage
for at kunne klare en hverdag og/eller klare at være sammen med andre. Pro-
jektet lægger stor vægt på, at det er vigtigt, at der gives plads til, at de unge
fortsat kan udøve de forskellige forholdsregler, som de har tillært sig, samtidigt
med at der fokuseres på, om der er behov for yderligere hjælp i form af de kom-
penserende ordninger i forhold til at kunne klare en uddannelse eller et job. Læ-
ringen er her, at det er vigtigt ikke at have som mål, at de unge skal blive lige-
som andre unge og i den proces aflæres de forskellige forholdsregler og/eller
særlige adfærd (mestringskompetencer), som de har tillært sig for at kunne leve
et nogenlunde normalt liv.
Endelig er det projektets erfaringer, at det er vigtigt at
tage små skridt ad gan-
gen
og
lære de unge rutiner, de kan hvile i
og så lige så stille bygge mere på ef-
terhånden, som de mestrer og hviler i de tillærte rutiner. I forbindelse hermed
er det projektets erfaringer, at det er
vigtigt hele tiden af gentage øvelser som
led i læringen.
På den måde får de unge lært nye rutiner og udvikler deres soci-
ale, personlige og faglige kompetencer.
5
Forankring
Et af de vigtige fokusområder i forbindelse med evalueringen af projektet er,
hvad der skal stå tilbage, når projektet er afsluttet, og hvordan projektet sikrer,
at den viden, der oparbejdes i projektperioden, bliver bragt i spil efterfølgende.
Udarbejdelsen af
manualen for tværsektorielt samarbejde om vidensbaserede
virksomhedsrettede ressourceforløb
for unge med udviklingshæmninger er i
denne henseende et centralt redskab.
På nuværende tidspunkt er manualen tilgængelig på projektets hjemmeside og
er blevet fremlagt på fællesseminar for de fire partnerskaber og på Folkemødet
på Bornholm i juni 2018. Manualen er sammen med projektets erfaringer i øvrigt
blevet præsenteret på Ligeværds årskonference i november 2018 og på vejle-
derkonferencerne i Roskilde, Odense, Kolding, Aarhus og Aalborg i efteråret
2018.
Det var oprindeligt planlagt, at projektet ville afholde en afsluttende konference
for alle de deltagende uddannelsesinstitutioner og kommuner. Projektet har dog
vurderet, at det vil skabe mere værdi dels at deltage med en stand på KL's job-
camp i november 2019, hvor centrale erfaringer og læring vil blive bredt ud til
https://cowi.sharepoint.com/sites/A094447-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevaluering/Vi Virk - Ligeværd/Slutevaluering VIVirkR_2.0.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421830_0022.png
22
SLUTEVALUERING AF PROJEKTET VIVIRK'R
både de kommuner, der har deltaget i projektet, og nye kommuner, og dels at
formidle modellen/tilbuddet bilateralt med nye kommuner. Bl.a. har Ligeværd al-
lerede skabt kontakt til Esbjerg Kommune og Det Gamle Mejeri (uddannelsesin-
stitution i Esbjerg), som har udvist interesse for at bruge Ligeværd og "Vi-
Virk’R"-modellen som et eksternt leverandørtilbud til målgruppen.
Ligeværd arbejder således videre med "ViVirk’R"-projektet og undersøger i øje-
blikket mulighederne for at søge nye puljemidler til at kunne arbejde videre med
ungekoordinatorfunktionen "den helhedsorienterede jobkonsulentfunktion". I
den forbindelse overvejes det, om målgruppen skal udvides til også at omfatte
borgere over 30 år.
På denne baggrund vurderer vi, at
projektet er godt i gang med at forankre mo-
dellen
og udvide porteføljen af kommuner, som visiterer borgere til projektet.
6
Samlet vurdering
Det er vores vurdering, at projektet samlet set er nået meget langt ift. at nå de
opsatte mål. Vi vurderer, at der har været sat et meget ambitiøst målniveau, da
målgruppen har vist sig længere fra arbejdsmarkedet end først antaget.
Projektet har således enten nået eller delvist nået samtlige de opstillede aktivi-
tetsmål. Det har af forskellige årsager været en udfordring for projektet at få de
samarbejdende kommuner til at visitere de aftalte 10 unge hver, hvilket i sagens
natur har påvirket projektets målopnåelse. Dette er ofte en udfordring, som vi
ser ved lignende projekter, og vi vurderer, at projektet har forsøgt at håndtere
udfordringen ved at følge op på kontakten og aftalen med kommunerne. Der er
efter midtvejsevalueringen sket en stigning i visitationen af unge til projektet,
hvilket vi anser som positivt.
Idet der er tale om et udviklingsprojekt, hvor der både skal foregå en udvikling i
forhold til, hvordan partnerskabet bedst muligt etableres og fungerer i praksis,
og en udvikling af virksomhedsrettede ressourceforløb overfor unge med udvik-
lingshæmning og her nogle af de svageste grupper, er det forventeligt, at der vil
ske uforudsete ting undervejs, og nogle ting vil tage længere tid end forventet,
og det vurderes at være naturlige trin hen imod en endelig samarbejdsmodel.
Randers Kommunes valg ift. at hjemtage egne borgere i forbindelse med jobpla-
ceringen kan i denne henseende ses, som en afprøvning af en lidt anden varia-
tion af modellen med de fordele og ulemper, det giver.
Det er derudover vores vurdering, at projektet med ungekoordinatorens centrale
rolle ("den helhedsorienterede jobkonsulentfunktion") formår at være brobygger
mellem de inddragede aktører i den unges forløb. For unge i denne målgruppe
kan der være mange aktører inddraget, og det er centralt for den unges positive
udvikling, at overgangene mellem aktører sker gnidningsfrit, og at al relevant
information videregives. Vi vurderer i høj grad, at ungekoordinatoren formår at
skabe systematik og sammenhæng i denne overgang. Herved vurderer vi, at der
er skabt en tryghed for den unge, som positivt bidrager til den unges udvikling
mod en jobafklaring.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A094447-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevaluering/Vi Virk - Ligeværd/Slutevaluering VIVirkR_2.0.docx