Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 356
Offentligt
2421829_0001.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING
ADRESSE
COWI A/S
Parallelvej 2
2800 Kongens Lyngby
Slutevaluering af projektet "Ny
arbejdsmarkedsindsats til bor-
gere med erhvervet hjerneskade"
SLUTEVALUERING
TLF
FAX
WWW
+45 56 40 00 00
+45 56 40 99 99
cowi.dk
INDHOLD
1
2
2.1
2.2
3
3.1
3.2
3.3
3.4
4
5
6
Indledning
Projektet
Mål og målgrupper
Forandringsteori
Resultater og mål
Status på aktivitetsmålene
Status på resultatmålene på kort sigt
Status på resultatmålene på lang sigt
Status på effektmål
Læringer og erfaringer
Forankring
Samlet vurdering
1
2
2
4
6
6
11
12
15
17
18
19
1
Indhold
Indledning
Dette notat indeholder resultaterne af slutevalueringen af projektet "Ny
arbejds-
markedsindsats til borgere med erhvervet hjerneskade",
som er blevet gennem-
ført af
Hjerneskadecentret BOMI
i Roskilde. Projektet har fået midler fra puljen
"Initiativer for personer med handicap, 2015".
Slutevalueringen er gennemført oktober 2020 på baggrund af et møde mellem
evaluator og Hjerneskadecentret BOMI, to interviews med medarbejdere i BOMI
PROJEKTNR.
DOKUMENTNR.
A81179-001
VERSION
UDGIVELSESDATO
BESKRIVELSE
UDARBEJDET
KONTROLLERET
GODKENDT
06
04.01.2021
LILH
HLE
HLE
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/BOMI/Slutevaluering BOMI_v6_FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421829_0002.png
2
MIDTVEJSEVALUERING AF PROJEKTET "NY ARBEJDSMARKEDS INDSATS TIL BORGERE MED ERHVERVET HJERNESKADE"
samt data fra BOMIs tilfredshedsmåling med de deltagende jobcentre. Herud-
over indgår resultaterne fra midtvejsevalueringen.
Metode
Slutevalueringen er metodisk baseret på en endelig opfølgning på den foran-
dringsteori, der blev fastsat på den indledende workshop i maj 2016. Herunder
på:
Slutstatus på implementeringen af de planlagte aktiviteter
Slutstatus på de opnåede resultater på kort og lang sigt
Læringer og erfaringer som projektet har gjort i forbindelse med implemen-
teringen af projektet
Læringer og erfaringer som projektet har gjort sig med målgruppen
Projektets overvejelser om forankring af projektet.
Der skal indledningsvis gøres opmærksom på, at enkelte afsnit stort set vil være
de samme som i midtvejsevalueringen. Det gælder bl.a. de indledende afsnit om
projektet og projektets forandringsteori. Ligeledes vil midtvejsevalueringens be-
tragtninger ift. projektets læring og erfaringer også fremgå af slutevalueringen.
2
Indhold
Projektet
Dette afsnit indeholder en nærmere beskrivelse af projektet, herunder af hvilken
forandring hos projektets primære og sekundære målgrupper, projektet ønsker
at opnå og hvordan.
Kilderne hertil er dels projektets puljeansøgning, dels den indledende workshop,
statusmødet i 2017 samt midtvejsevalueringen.
Selve beskrivelsen af de konkrete aktiviteter, som projektet har gennemført ind-
til nu og de konkrete resultater og effekter, projektet har opnået på nuværende
tidspunkt, findes i afsnit 3.
2.1
Overordnede mål
neskade
Mål og målgrupper
Det overordnede mål med projektet var at sikre, at voksne med erhvervet hjer-
afklares i forhold til arbejdsmarkedet
integreres og fastholdes på arbejdsmarkedet og/eller starter uddannelse.
Som led i at nå disse mål, har det været projektet formål:
at afprøve en
ny indsatsmodel,
der indeholder en udredningsdel, en rehabi-
literingsdel, en samarbejdsmodel med kommunerne, en kapacitetsopbyg-
ning hos kommunerne og en inddragelse af civilsamfundet i form af de på-
rørende.
at udvikle og beskrive en
samarbejdsmodel,
som Jobcentre kan anvende
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/BOMI/Slutevaluering BOMI_v6_FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421829_0003.png
MIDTVEJSEVALUERING AF PROJEKTET "NY ARBEJDSMARKEDS INDSATS TIL BORGERE MED ERHVERVET HJERNESKADE"
3
Primære målgruppe
at gennemføre et
case-kontrolstudie,
hvor indsatsen i regi af projektet og
dermed hjerneskadecentret sammenlignes med kommunernes indsats
at dokumentere, at det er en
økonomisk fordelagtig model
for både kom-
muner og borgere på baggrund af en cost-effectiveness analyse.
Projektets primære målgruppe var voksne (fra 18 år) med en erhvervet hjerne-
skade og arbejdsevnerehabiliteringsbehov, og som har pådraget deres hjerne-
skade for mere end 6 måneder før deltagelse i projektet, jf. tabellen neden for.
Projektets målgruppe blev i foråret 2018 udvidet til også at omfatte personer
med langvarige gener efter hjernerystelse. Baggrunden herfor var, at denne
målgruppe fylder relativt meget i jobcentrene, hvorfor jobcentrene efterspurgte
større viden om, hvad de kan gøre for at bringe denne gruppe tilbage på ar-
bejdsmarkedet. Baggrunden for udvidelsen har desuden været at øge antallet at
borgere i projektet. STAR godkendte ændringen efter et møde mellem projektet,
STAR og evaluator 10. april 2018.
Målet var, at projektet skal omfatte i alt 84 borgere. De 42 skulle modtage et til-
bud i hos BOMI (interventionsgruppen), mens de øvrige 42 skulle fungere som
kontrolgruppe.
Tabel 2-1
Projektets basisoplysninger
Basisoplysninger for projektet
Projektperiode
Samlet projektbudget
Heraf tilskud fra STAR
31.12.2019
6.600.388 DKK
4.604.498 DKK
At voksne med erhvervet hjerneskade bliver
afklaret i forhold til og integreret på arbejds-
markedet, fastholdes og/eller starter uddan-
nelse
Voksne (fra 18 år ->) med erhvervet
hjerneskade og arbejdsevne
rehabliteringsbehov. Skadesdebut > 6
måneder. Modtager sygedagpenge,
kontanthjælp, ressourceforløbsydelse eller
uddannelseshjælp.
Kommuner (primært jobcentre) og
pårørende til den primære målgruppe
Københavns Universitet
Fire kommuner
Hjernesagen
Hjerneskadeforeningen
01.01.2016
til
Overordnet mål
Primære målgruppe
Sekundære målgrupper
Samarbejdspartnere
Sekundære mål-
grupper
Projektets sekundære målgruppe var de deltagende jobcentre og pårørende til
den primære målgruppe.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/BOMI/Slutevaluering BOMI_v6_FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421829_0004.png
4
MIDTVEJSEVALUERING AF PROJEKTET "NY ARBEJDSMARKEDS INDSATS TIL BORGERE MED ERHVERVET HJERNESKADE"
I projektet indgik i alt fire jobcentre (Jobcenter Gentofte, Jobcenter Gladsaxe,
Jobcenter Allerød og Jobcenter Frederiksberg), som skulle visitere borgere til
projektet. Der blev udarbejdet samarbejdsaftale med alle fire jobcentre.
Hvad angår de pårørende, så er alle pårørende blevet tilbudt en individuel ind-
sats, men fokus på familiens funktion, som ifølge BOMI har indflydelse på borge-
rens samlede rehabiliteringseffekt.
Projektets organisering Projektet ledes af en styregruppe med det overordnede ansvar for projektet,
herunder det økonomiske ansvar. I det daglige er arbejdet blevet udført af et
projektteam under ledelse af Trine Schow. I teamet har der siddet fem øvrige
medarbejdere fra BOMI. Til projektet har der desuden været knyttet dels faglige
eksterne leverandører, fra f.eks. Københavns Universitet, dels en følgegruppe.
Midler fra fonde
Udover støtten fra Satspuljen har BOMI søgt og fået midler fra henholdsvis Hel-
sefonden og Tryghedsfonden.
2.2
Forandringsteori
Forandringsteori
Tabellen neden for viser forandringsteorien bag projektet, og dermed hvordan
BOMI som udgangspunkt havde tænk at opnå det overordnede mål med projek-
tet (effekt), hvilke resultater, der skal gå forud på kort og lang sigt, og hvilke
aktiviteter disse resultater kræver.
Tabel 2-2
Projektets forandringsteori
Hovedaktiviteter
Resultat på kort sigt
Resultat på lang sigt
Effekter
Opbygning
af tvær-
faglig samarbejds-
model mellem job-
center, civilsamfun-
det og BOMI
Udvikling og beskri-
velse af nyt arbejds-
evneafklarings- og
arbejdsmarkedsre-
habiliteringsforløb
med udgangspunkt i
SOP
Udredning af mål-
gruppen med ud-
gangspunkt i den
beskrevne arbejds-
evneafklaringsme-
tode
Udarbejdelse af re-
habiliteringsplan for
de enkelte borgere
sammen med Job-
centret
Gennemførelse af
specialiseret rehabi-
literingsindsats med
udgangspunkt i den
De professionelle i job-
centrene, civilsamfun-
det (pårørende) og
BOMI har øget viden
om og metoder til
tværfagligt samar-
bejde om målgruppen
Borgerne i målgruppen
er blevet udredt
Borgerne i målgruppen
er blevet rehabiliteret
Jobcentermedarbej-
derne har fået mere vi-
den om hjerneskade
De pårørende har fået
viden om hjerneskade,
og om hvordan man
giver praktisk støtte.
Landet kommuner har
fået mulighed for at
opsøge tilgængelig vi-
den om samarbejdet
om borgere med er-
hvervet hjerneskade.
BOMI og de delta-
gende jobcentre har
fået viden om de øko-
nomiske aspekter
(cost/benefit) af det
De relevante professi-
onelle i kommunerne
mestre at samarbejde
om og iværksætte ar-
bejdsevnerehabilite-
rings tilbud for mål-
gruppen, herunder
nedsætte tiden for
sagsbehandling og ar-
bejdsevneafklaring.
Hjerneskadecenteret
mestre at samarbejde
med kommune og ci-
vilsamfund omkring
rehabilitering af bor-
gere med hjerneskade
Borgerne i målgrup-
pen har opnået højere
livskvalitet
Borgerne i målgrup-
pen har opnået højere
funktionsniveau
(GOSE)
Jobcentermedarbej-
dere kan anvende de-
res viden om hjerne-
skade til at lave ar-
bejdspraktikker med
At voksne med er-
hvervet hjerneskade
bliver integreret på
arbejdsmarkedet,
fastholdes og/eller
starter uddannelse
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/BOMI/Slutevaluering BOMI_v6_FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421829_0005.png
MIDTVEJSEVALUERING AF PROJEKTET "NY ARBEJDSMARKEDS INDSATS TIL BORGERE MED ERHVERVET HJERNESKADE"
5
beskrevne arbejds-
evnerehabiliterings-
forløb
udviklede arbejdsev-
neafklarings- og ar-
bejdsmarkedsrehabili-
teringsforløb
afklaring af arbejds-
evne af senhjerneska-
dede.
Jobcenterets med-
arbejdere modtager
sparring og under-
visning om hjerne-
skade
Inddragelse og un-
dervisning af pårø-
rende
Case-kontrol studie
forsøg i fire kommu-
ner
Dokumentation af
økonomisk fordel-
agtig model (Cost-
effectiveness)
Oprettelse af vi-
densportal og kur-
ser tilgængelig for
landets kommuner
Bedre samarbejde
mellem Jobcentrene
og de specialiserede
hjerneskadecentre
De pårørende mestrer
at understøtte den
hjerneskadede i at an-
vende og implemen-
tere opnåede færdig-
heder i hverdagen og
håndtering af proble-
matikker på arbejds-
pladsen
SOP-skabelon har re-
sulteret i en ensartet-
hed i behandlingen,
tydelig formidling og
støttet forankring ef-
ter endt projektperi-
ode
Centrale virkemidler
Projektets centrale virkemidler bestod dels i at videreudvikle og bruge centrets
specialiserede arbejdsevnerehabiliteringstilbud til målgruppen, dels i at samar-
bejde med jobcentrene og borgernes pårørende om indsatsen over for målgrup-
pen, samt i at give relevante medarbejdere i de involverede jobcentre sparring
og undervisning om hjerneskade.
Hjerneskadecentret har således haft en hypotese om, at en indsats indehol-
dende en specialiseret indsats i forhold til udredning, arbejdsrehabilitering og af-
klaring, en samarbejdende og rådgivende indsats med kommune/jobcenter,
samt en inddragelse af civilsamfundet i form af "uddannelse" af pårørende som
aktør i hverdagen, vil være en effektiv og langsigtet læsning i forhold til at
hjælpe borgere med handicap efter hjerneskade ind på arbejdsmarkedet.
1
Aktiviteter
Grundlæggende bestod projektet af følgende overordnede aktiviteter, jf. foran-
dringsteorien oven for:
1
Videreudvikling og beskrivelse af
arbejdsevneafklarings- og arbejdsmar-
kedsrehabiliteringsforløbet
med udgangspunkt i SOP ("Standard operating
procedure").
Visitation
af målgruppen
Udredning
af målgruppen (undersøgelse af målgruppens funktionsevne og
gennemførelse af videnskabelige test af funktionsevne, livskvalitet og træt-
hed)
Udarbejdelse af
rehabiliteringsplan
i samarbejde med jobcentret
Gennemførelse af specialiseret rehabiliteringsindsats
med udgangspunkt i
rehabiliteringsplanen og det udviklede standardiserede arbejdsevneafkla-
rings- og arbejdsrehabiliteringsforløb
Sparring med og undervisning af relevante jobcentermedarbejdere
om mål-
gruppen og om hjerneskade mere generelt
2
3
4
5
6
1
Kilde: Projektets ansøgning til Initiativer for personer med handicap. 2015.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/BOMI/Slutevaluering BOMI_v6_FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421829_0006.png
6
MIDTVEJSEVALUERING AF PROJEKTET "NY ARBEJDSMARKEDS INDSATS TIL BORGERE MED ERHVERVET HJERNESKADE"
7
8
9
10
11
Forventede resultater
Inddragelse og undervisning af pårørende/familier til de visiterede borger
Udvælgelse af kontrolgruppe
i andre kommuner end de der har deltaget og
gennemførelse af case-kontrol studie. Kontrolgruppen testes ligeledes i fht.
funktionsevne, livskvalitet og træthed.
Gennemførelse af videnskabelige test
af målgruppen (både intervention og
kontrolgruppe) ved afslutning og 12 måneder efter hvad angår funktions-
evne, livskvalitet og træthed
Dokumentation af økonomisk fordelagtig model
(Cost effectiveness analy-
ser)
Oprettelse af
vidensportal og kurser
tilgængelig for landets kommuner.
Det var forventningen, at projektets forskellige aktiviteter ville medføre, at
voksne med en erhvervet hjerneskade eller langvarige gener efter en hjernery-
stelse blev hurtigere og mere præcist udredt, arbejdsevneafklaret og rehabilite-
ret.
I forhold til de to sekundære målgrupper var det forventningen, at de relevante
medarbejdere i jobcentrene og de pårørende fik øget viden om hjerneskadede,
og om hvordan målgruppen arbejdsevneafklares (jobcentermedarbejderne) og
støttes bedst muligt praktisk (de pårørende).
Forventet effekt
Det var forventningen, at jobcentrene og BOMI skulle blive bedre til at samar-
bejde om og iværksætte arbejdsevnerehabiliteringstilbud til målgruppen, og ind-
drage de pårørende i rehabiliteringen. Så voksne med erhvervet hjerne-
skade/langvarige skader efter en hjernerystelse integreres på arbejdsmarkedet,
fastholdes og/eller starter uddannelse.
3
Resultater og mål
I forbindelse med den indledende workshop blev der fastlagt en række konkrete
aktivitets-, resultat- og effektmål. Målene blev fastlagt med udgangspunkt i for-
andringsteorien, og udgør projektets forventninger til, i hvilket omfang de plan-
lagte aktiviteter vil udmønte sig i de ovenfor beskrevne resultater i form af æn-
drede kompetence-, videns-, og erkendelsesniveau hos målgruppen på kort sigt
og ændret mestringsevne og adfærd på længere sigt.
3.1
Status på aktivitetsmålene
Der er fastlagt i alt
otte aktivitetsmål for projektet.
Slutstatus på aktivitetsmå-
lene fremgår af tabellen nedenfor.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/BOMI/Slutevaluering BOMI_v6_FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421829_0007.png
MIDTVEJSEVALUERING AF PROJEKTET "NY ARBEJDSMARKEDS INDSATS TIL BORGERE MED ERHVERVET HJERNESKADE"
7
Tabel 3-1
Status på aktivitetsmålene ved slutevalueringen
Kvantitativ mål-
Status ved
slutevaluerin-
gen
Aktiviteter
sætning for hele
projektperioden
A1:
Opbygning af tværfaglig samarbejdsmodel/ind-
satsmodel mellem jobcenter, civilsamfundet og
BOMI, som Jobcenteret kan anvende, herunder:
1) Visitationsprocedure
2) Rådgivning til jobcenterets sagsbehandler om-
kring handicap efter en hjerneskade og borgeres
særlige behov
3) Samarbejde omkring arbejdspraktik med ar-
bejdsevne afklaring
1
1
A
2: Metodebeskrivelse og udvikling af nyt
med udgangspunkt i SOP
arbejdsev-
neafklarings- og arbejdsmarkedsrehabiliteringsforløb
A3:
Specialiseret rehabiliteringsindsats i regi af Hjer-
neskadecenteret
antal borgere
A4:
Jobcentrene modtager sparring og undervisning
om hjerneskade
1
1
42
40
4
4
A5:
Inddragelse og undervisning af pårørende i alle
borgerforløb, hvor det vurderes relevant
Alle skal tilbydes
en indsats
Alle er tilbudt,
50 % har tak-
ket ja
0
�½
�½
A6:
Case kontrol forsøg i fire kommuner.
A7:
Dokumentation af effekten og af økonomisk for-
delagtig model (Cost/benefit analyser)
A8:
Oprettelse af vidensportal og kurser tilgængelig
for landets kommuner
1
1
1
Note: Beskrivelsen af mål A5 er ændret fra "Inddragelse og undervisnings af pårørende" til "Inddra-
gelse og undervisning af pårørende i alle borgerforløb hvor det vurderes relevant", da dette har været
intentionen fra start.
Opbygning af tvær-
faglig samarbejds-
model
Dette aktivitetsmål er ved slutevalueringen
opfyldt.
Projektet har nedskrevet aftaler om, hvordan samarbejdet skal foregå og er ved
at få nedskrevet modellen for det tværfaglige samarbejde mellem BOMI og kom-
munerne. Ifølge projektledelsen beskriver samarbejdsmodellen de forskellige
processer og procedurer, hvor BOMI samarbejder både internt og eksternt. Der
er primært fokus på at beskrive de eksterne samarbejdssnitflader.
På grund af uklarheder i projektet metode, og dermed visitationsgrundlag for
projektet, begyndte jobcentrene først i slutningen af 2018 at visitere borgere til
projektet. Udarbejdelsen af samarbejdsmodellen har været afhængig af arbejds-
gangen for visitation til projektet, hvorfor den først er udviklet forholdsvist sent i
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/BOMI/Slutevaluering BOMI_v6_FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421829_0008.png
8
MIDTVEJSEVALUERING AF PROJEKTET "NY ARBEJDSMARKEDS INDSATS TIL BORGERE MED ERHVERVET HJERNESKADE"
projektperioden. Årsagerne til den sene visitation fra jobcentrene skyldes pri-
mært, at jobcentrene indledningsvist ikke har støttet op omkring projektets me-
tode (se nærmere i forbindelse med aktivitetsmål 6).
BOMI har ikke haft en allerede etableret kontakt til de fleste af de deltagende
kommuner, som projektet har kunne bygge videre på. Samarbejdet med de fle-
ste kommuner er derfor opbygget fra bunden af. BOMI har erfaret, at alle kom-
munerne har organiseret indsatsen forskelligt, hvilket har betydet, at samar-
bejdsmodellen har skulle forholde sig til kommunens individuelle arbejdsgange.
F.eks. er der i nogle kommuner specialiserede neurologiske sagsbehandlere,
mens det i andre kommuner i højere grad er generalister, der varetager sagsbe-
handlingen på tværs af diagnoser.
Det er et mål med samarbejdsmodellen, at der er sammenhæng og høj grad af
koordinering i borgerens arbejdsrehabiliteringsforløb, så kvaliteten i det samlede
forløb er afspejlet af høj neurofaglig viden, og at borgeren oplever at modtage
kompetent rådgivning og støtte. Herunder at sikre smidige og ensartede ar-
bejdsgange i forbindelse med visitation til BOMI, rådgivning og samarbejde in-
ternt og med kommune (jobcenter sagsbehandler, jobkonsulent og hjerneskade-
koordinatorer) samt pårørende og arbejdsplads/ arbejdspraktik sted i forbindelse
med arbejdspraktik og/eller tilbagevenden på arbejdsplads.
Metodebeskrivelse
og udvikling af nyt
arbejdsevneafkla-
rings- og arbejds-
markedsrehabilite-
ringsforløb
Dette aktivitetsmål er ved slutevalueringen
opfyldt.
Projektet har udarbejdet konkrete beskrivelser af det arbejdsevneafklarings- og
arbejdsmarkedsrehabiliteringsforløb, som de anvender overfor målgruppen på
baggrund af "Standard operating procedures" skabelon (SOP).
Projektet bemærker, at SOP'erne skal bruges som inspiration til udarbejdelsen
af det individuelle forløb for borgeren og fungere som støtte for alle medarbej-
dere når de planlægger et forløb, men i særlig grad understøtte nye medarbej-
dere i de
tilgange som anvendes på BOMI. Ligeledes er SOP’erne med at til at
ensartet praksis på tværs af teams og medarbejdere og medvirke til at det
tværfaglige personale har afsat i samme hypoteser om virkningsmekanismer og
teoretiske tilgange. Næsten alle borgere i målgruppen har f.eks. en trætheds-
problematik, og vil derfor modtage en indsats omhandlende energiforvaltning
(hvilket der er udarbejdet en SOP for). Dog vil energiforvaltning for en højtud-
dannet beskæftiget borger, der har fået en hjernerystelse ved at slå hovedet op
i bagagesmækken, betyde noget andet end for en ikke-faglært ledig borger, som
har fået en hjerneblødning som følge af en aneurisme i hjernen. Derfor skal alle
forløb fastlægges individuelt i samtale med borgeren.
Projektet fortæller, at formulering og nedskrivning af SOP'erne har skabt en god
refleksion omkring opbygning af forløbene, hvilket tilmed har bidraget til en god
videndeling på tværs af BOMI.
Specialiseret rehabi-
literingsindsats i
regi af Hjerneskade-
centeret
Dette aktivitetsmål er ved slutevalueringen
opfyldt.
Der er i alt blevet inkluderet 40 borgere til interventionsgruppen i projektet. Med
et måltal på 42 borgere, vurderer vi at målet er mere opfyldt end delvist opfyldt.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/BOMI/Slutevaluering BOMI_v6_FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421829_0009.png
MIDTVEJSEVALUERING AF PROJEKTET "NY ARBEJDSMARKEDS INDSATS TIL BORGERE MED ERHVERVET HJERNESKADE"
9
Alle 40 borgere er blevet visiteret til projektet, og er påbegyndt en indsats hos
BOMI. Dog har i alt otte borgere på forskellige tidspunkter i forløbet, afbrudt for-
løbet. Én erder droppede ud da vedkommende startede arbejde fuldtid, en an-
den pga. opstart på nyt job og ikke ønskede at følge forløbet, to er genindlagt,
én har kommunen valgt at trække ud af forløbet, da kommunen valgte selv at
opkvalifice eget internt forløb. Én borger var for dårlig til at deltage og to har
ikke ønsket at lade sig slut teste. Dvs. 32 borgere har gennemført forløb og der
er primær outcome på disse forløb.
17 af de 32 borgere er på ordinære vilkår (53%) og har en arbejdstid på 31 ti-
mer/uge. De resterende 15 (heraf er en på barsel), har en gnst. arbejdstid 9
t/uge. De er ved afslutning i arbejdspraktik, eller lign. Få af dem er fra BOMI an-
befalet fleksjob, eller job med forskellige skånetilbud.
Jobcentrene modta-
ger sparring og un-
dervisning om hjer-
neskade
Dette aktivitetsmål er ved slutevalueringen
opfyldt.
Alle deltagende kommuner har tilkendegivet interesse overfor at modtage spar-
ring om sagerne og opkvalificering af deres medarbejdere. Kommunerne har dog
i praksis haft svært ved at finde tid til deltagelsen i undervisning.
For nogle kommuner er det lykkes at finde tid til deltagelse i undervisning og
opkvalificering, mens det for andre har skabt større værdi at modtage konkret
og løbende sparring på borgersager. Her både på borgersager, som er visiteret
ud til BOMI, men også kommunens egne sager.
Generelt har det været nemmest for BOMI at samarbejde om opkvalificerin-
gen/sparringen med de kommuner, som har haft specialiserede sagsbehandlere
inden for neurologiske diagnoser.
Corona-situationen har udskudt nogle opkvalificeringsevents, men BOMI forven-
ter at fastholde afholdelsen af disse i efteråret 2020 på trods af, at projektet er
afsluttet.
Inddragelse og un-
dervisning af pårø-
rende
Dette aktivitetsmål er ved slutevalueringen
opfyldt.
Alle pårørende til deltagere på projektet, er blevet tilbudt en pårørende indsats.
Ifølge tal fra BOMI, er der blevet igangsat en pårørendeindsats for 50 % af del-
tagerne. Evaluator vurderer derfor at målet er opfyldt.
I enkelte tilfælde har der ikke være relevante pårørende at inddrage, ligesom
nogle pårørende ikke har ønsket eller haft overskud til at deltage.
De enkelte pårørende, der har været inddraget, har deltaget i et individuelt vej-
ledningsforløb, eller et familietilbud sammen med den ramte, hvor fokus især
har været på, hvordan de kan støtte borgeren i hverdagen. Hvis der har været
børn involveret, har fokus desuden været på, hvad der er deres ansvar og hvad
der ikke er. Som BOMI giver udtryk for, har de pårørende, herunder familiens
funktion, markant indflydelse på borgerens samlede rehabiliteringseffekt, hvilket
understreger vigtigheden af at inddrage de pårørende i indsatsen.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/BOMI/Slutevaluering BOMI_v6_FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421829_0010.png
10
MIDTVEJSEVALUERING AF PROJEKTET "NY ARBEJDSMARKEDS INDSATS TIL BORGERE MED ERHVERVET HJERNESKADE"
Case kontrolforsøg i
fire kommuner
Dette aktivitetsmål er ved slutevalueringen
ikke opfyldt.
Som præsenteret i forbindelse med aktivitetsmål 1 har projektet ikke formået at
opstille en kontrolgruppe for projektet.
Projektet valgte efter opstart at ændre udvælgelsesmetoden og dermed den
måde, som borgerne skulle visiteres til projektet på. Oprindeligt havde projektet
valgt at bruge case-kontrol metoden, som indebærer, at kontrolgruppen skal fin-
des i andre kommuner end de fire deltagerkommuner (Allerød, Frederiksberg,
Gladsaxe og Gentofte), og at disse fire kommuner derfor kun skulle sende bor-
gere til leverandørforløb hos BOMI (til interventionsgruppen). For at styrke pro-
jektets videnskabelige metodiske forankring og gøre de statistiske resultater
mere valide, valgte projektet kort efter opstart at gå over til et randomiseret de-
sign, hvor de fire kommuner udover at visitere borgere til forløbene hos BOMI
(interventionsgruppen) også skulle levere borgere til kontrolgruppen. Hvilke bor-
gere der skulle have forløb hos hhv. BOMI og internt i jobcentret, skulle bestem-
mes gennem lodtrækning. Det viste sig imidlertid, at de to jobcentre, der på det
tidspunkt var indgået samarbejdsaftaler med (Gentofte og Gladsaxe), ikke fandt
det foreneligt med praksis at udvælge borgere på baggrund af lodtrækning. De
vil gerne være med i projektet og havde borgere i målgruppen, men de ville ikke
visitere til BOMI på baggrund af lodtrækning. Derfor valgte BOMI med accept fra
STAR at gå tilbage til det oprindelige design, hvilket har betydet at jobcentrene
har visiteret det forventede antal borgere til BOMI, men at de deltagende kom-
muner altså ikke har leveret borgere til kontrolgruppen.
BOMI vurderer, at de øvrige kommuner, som BOMI har været i kontakt med for
at få borgere til kontrolgruppen, har haft forskellige årsager til ikke at ville le-
vere data på borgere i målgruppen, som har fået et internt forløb i jobcentret.
BOMI oplever, at kommunerne har haft en bekymring i forhold til at se dårlige
ud sammenlignet med interventionsgruppen
på trods af at data ville blive ano-
nymiseret.
Ændringerne i projektets metode, har gjort at projektet kom en del bagud med
visitationen af deltagere til projektet, som i realiteten først er sket fra 2018.
Dokumentation af
effekten og af øko-
nomisk fordelagtig
model
Dette aktivitetsmål er ved slutevalueringen kun
delvist opfyldt.
Da kommunerne ikke har ønsket at bidrage med data (hverken på indsats- eller
borgerniveau), har det ikke været muligt for projektet at sammenligne omkost-
ningerne af en indsats i jobcentret med en indsats i BOMI (cost-cost analyse). I
stedet er BOMI ved evalueringstidspunktet ved at udarbejde en sundhedsøkono-
misk investeringsmodel SØM, hvor det analyseres, hvordan omkostningerne til
arbejdsrehabiliteringsindsatsen på BOMI og den opnåede succesrate påvirker
kommunens økonomi over tid. De data analysen primært beror på er progres-
sion i forhold til opnået arbejdstid. 17 ud af de 32 borgere er tilbage i arbejde på
ordinære vilkår og i gennemsnit af alle 32 borgere der har gennemført har bor-
gerne en øget arbejdsevne på 16,5 t/uge i forhold til opstart (heraf er en borger
på barsel).
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/BOMI/Slutevaluering BOMI_v6_FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421829_0011.png
MIDTVEJSEVALUERING AF PROJEKTET "NY ARBEJDSMARKEDS INDSATS TIL BORGERE MED ERHVERVET HJERNESKADE"
11
Oprettelse af vi-
densportal og kur-
ser tilgængelig for
landets kommuner
Dette aktivitetsmål er ved slutevalueringen
delvist opfyldt.
BOMI har haft planer om at udbygge deres hjemmeside med et særligt afsnit,
hvor der skal formidles ny og specialiseret viden om indsatsen for borgere med
en erhvervet hjerneskade eller med langvarige gener efter hjernerystelser, her-
under f.eks. forskningsartikler og publikationer fra projektet.
Forventningen er BOMI herigennem styrkes, som en videns institution, hvorigen-
nem kommunerne kan søge ny evidensbaseret viden om hjerneskader og hjer-
nerystelser. Da BOMI på nuværende tidspunkt står overfor en større organisati-
onsændring, hvori der også skal laves ny hjemmeside, er dette dog ikke igang-
sat endnu.
BOMI fortæller, at den viden om målgruppen, som er etableret i regi af projektet
er implementeret i de forskellige opkvalificeringskurser som tilbyder kommu-
nerne. Derfor vurderer vi at dette mål er delvist opfyldt.
3.2
Status på resultatmålene på kort sigt
Der er fastsat i alt fem resultatmål på kort sigt. Status på resultatmålene frem-
går af tabellen nedenfor.
Tabel 3-2 Status på resultatmålene på kort sigt
Kvantitativ mål-
Resultatmål
kort sigt:
sætning for hele
projektperioden
B1:
Andel af de professionelle i jobcentrene,
civilsamfundet (pårørende) og BOMI, som an-
giver, at de har fået øget viden om og meto-
der til tværfagligt samarbejde om målgrup-
pen.
B2:
Andel af jobcentermedarbejdere, som an-
giver, at de i meget høj grad eller høj grad
har fået ny og relevant viden om hjerneskade
(Dem BOMI har kontakt med)
B3:
Andel af de deltagende pårørende, som
har fået øget viden om hjerneskade, og om
hvordan de giver praktisk støtte. (to spørgs-
mål)
B4:
Andel af borgere, der er i arbejde gns.
flere timer end kontrolgruppen ved opfølgning
B5:
Den gennemsnitlige længde af afklarings-
forløbene af målgruppen er kortere end kon-
trolgruppens.
60 %
Ikke opgjort.
65 %
Ikke opgjort.
75%
Ikke opgjort.
60%
100%
Jobcentre: 60%
Pårørende: 75%
BOMI: 75%
Status ved sluteva-
lueringen
Jobcentre: 100%
Pårørende: Ikke
opgjort.
BOMI: 100%
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/BOMI/Slutevaluering BOMI_v6_FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421829_0012.png
12
MIDTVEJSEVALUERING AF PROJEKTET "NY ARBEJDSMARKEDS INDSATS TIL BORGERE MED ERHVERVET HJERNESKADE"
Skabt en øget viden
om og metoder til
tværfagligt samar-
bejde om målgrup-
pen.
Dette mål er ved slutevalueringen
opfyldt.
For at undersøge dette, har BOMI udsendt spørgeskema til de fire deltagende
kommuner, mens evaluator har afholdt to telefoninterviews med medarbejdere
hos BOMI. Alle adspurgte kommuner samt medarbejdere hos BOMI giver udtryk
for at der er skabt øget viden om og metoder til tværfagligt samarbejde om mål-
gruppen (100 %).
Både kommunerne og medarbejdere hos BOMI fremhæver den udarbejdede
samarbejdsmodel for samarbejdet mellem BOMI og kommunerne, som en posi-
tiv forankring og formalisering af samarbejdet
både i forbindelse med udvik-
lingsarbejdet og det fremadrettede samarbejde. Modellen understreger blandt
andet vigtigheden i at både hjerneskadekoordinator og sagsbehandler deltager i
opstartssamtale, løbende inddrages når relevant og ved afslutning af et forløb.
Derudover fortæller projektet, at processen omkring blandt andet SOP'erne,
hvor indsats og metoder er blevet formuleret og nedskrevet, har skabt en god
refleksion omkring opbygning af forløbene for borgerne, hvilket tilmed har bidra-
get til en god videndeling på tværs af BOMI.
Andel af jobcenter-
medarbejdere, som
har fået ny og rele-
vant viden om hjer-
neskade
Dette mål er ved slutevalueringen
opfyldt.
Alle adspurgte jobcentre giver udtryk for, at de har fået ny og relevant viden om
hjerneskade (100 %).
Især den sagsspecifikke løbende sparring med kommunerne har stået centralt i
arbejdet for at øge kommunernes viden på området. Herigennem er der blevet
skabt et rum for at drøfte helt konkrete metoder og indsatser overfor de forskel-
lige diagnoser/udfordringer, hvilket også kommunerne fremhæver som værdi-
fuldt. Denne sparring har både været i forhold til borgere, som har modtaget et
BOMI-forløb, men også borgere, som har fået en intern indsats i jobcentret.
Andel af de delta-
gende pårørende,
som har fået øget
viden om hjerne-
skade, og om hvor-
dan de giver prak-
tisk støtte.
Dette mål er ved slutevalueringen
ikke opgjort.
Da mange pårørende ikke har ønsket at deltage i en indsats, er der ikke blevet
sendt survey ud til de pårørende. Det er dermed ikke muligt at opgøre om de
har fået viden om hjerneskade, og om hvordan de giver praktisk støtte.
Pårørende har ikke været spurgt ind til deres viden om hjerneskade men i stedet
har de udfyldt validerede test omkring deres psykiske og emotionelle tilstand.
Disse test viser at de markant har reduceret deres niveau af angst og depression
samt øget deres livskvalitet.
3.3
Status på resultatmålene på lang sigt
Der er fastsat i alt seks resultatmål på lang sigt. Status på resultatmålene frem-
går af tabellen nedenfor.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/BOMI/Slutevaluering BOMI_v6_FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421829_0013.png
MIDTVEJSEVALUERING AF PROJEKTET "NY ARBEJDSMARKEDS INDSATS TIL BORGERE MED ERHVERVET HJERNESKADE"
13
Tabel 3-3 Status på resultatmålene på lang sigt
Kvantitativ mål-
sætning for
hele projekt-
Resultatmål
lang sigt:
C1:
Andelen af jobcentre, som oplever et styrket
samarbejde om iværksættelsen af arbejdsevnere-
habiliteringstilbud for målgruppen.
C2:
Andelen af BOMI-medarbejdere, som oplever
et styrket samarbejde med kommune og civilsam-
fund.
C3:
Andel af de deltagende jobcentre, som i hø-
jere grad oplever, at de kan anvende deres viden
om hjerneskade til at iværksætte mere målrettede
arbejdspraktikker med afklaring af arbejdsevne af
senhjerneskadede efter deltagelse i projektet.
C4:
Andel af pårørende, som i enten meget høj
grad eller høj grad oplever, at de mestrer at un-
derstøtte den hjerneskadede (to spørgsmål).
C5:
Andel af medarbejdere hos BOMI, som ople-
ver, at SOP-beskrivelserne har resulteret i en ens-
artethed i behandlingen, tydelig formidling og
støttet forankring efter endt projektperiode (tre
spørgsmål).
C6:
Andel af jobcentermedarbejdere, som oplever
en styrket opgaveløsning.
70%
100%
80% / 80% /
70%
100%
60% / 50%
Ikke opgjort
60%
100%
80%
100%
100%
100%
perioden
Status ved sluteva-
lueringen
Andelen af jobcen-
tre, som oplever et
styrket samarbejde
om iværksættelsen
af arbejdsevnereha-
biliteringstilbud for
målgruppen.
Dette mål er ved slutevalueringen
opfyldt.
De adspurgte jobcentre tilkendegiver, at der i regi af projektet har været et til-
fredsstillende samarbejde med BOMI om indsatsen for målgruppen.
Der er sket en løbende og kommunespecifik sparring, om hvilke borgere der kan
profitere mest af et forløb hos BOMI. F.eks. har en kommune valgt at omlægge
deres hjerneskadeområde, så BOMI fremadrettet vil blive brugt som leverandør i
forbindelse med de borgere, som har en specialiseret genoptræningsplan. Gene-
relt oplever kommunerne, at de borgere, som er kognitivt svært ramt, i høj grad
har draget nytte af BOMIs tværfaglige, håndholdte og individuelle indsats.
Andelen af BOMI-
medarbejdere, som
oplever et styrket
samarbejde med
kommune og civil-
samfund.
Dette mål er ved slutevalueringen
opfyldt.
Der har også før projektet været et stort fokus på tværfaglighed i indsatsen for
borgerne, dog vurderer medarbejderne i BOMI, at dette fokus er blevet styrket
igennem projektet. Mange af de borgere, som er blevet visiteret til projektet,
har haft komplekse sager og har krævet en stor indsats og dialog mellem sags-
behandleren i jobcentret og medarbejderen i BOMI.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/BOMI/Slutevaluering BOMI_v6_FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421829_0014.png
14
MIDTVEJSEVALUERING AF PROJEKTET "NY ARBEJDSMARKEDS INDSATS TIL BORGERE MED ERHVERVET HJERNESKADE"
Derudover har BOMI også fået styrket deres rolle, som rådgivning- og sparrings-
funktion hos sagsbehandlerne, som ringer efter input til borgernes indsats og
forløb
herunder også borgere som ikke er i forløb hos BOMI.
En medarbejder i et af de deltagende jobcentre giver udtryk for, at det især har
været positivt, at BOMI har varetaget hele indsatsen for borgeren. Det gør at
BOMI opnår større kendskab til borgeren, hvilket kan bidrage til at skabe pro-
gression for borgeren.
Andel af de delta-
gende jobcentre,
som i højere grad
oplever, at de kan
anvende deres vi-
den om hjerneskade
til at iværksætte
mere målrettede ar-
bejdspraktikker med
afklaring af arbejds-
evne af senhjerne-
skadede efter delta-
gelse i projektet.
Dette mål er ved slutevalueringen
opfyldt.
Ifølge den tilfredshedsmåling BOMI har afholdt blandt de fire deltagende jobcen-
tre, fremgår det at alle jobcentre oplever at være inddraget i processen og at
samarbejdet med BOMI har været værdiskabende.
De jobcentermedarbejdere, som er særlig tilfredse, er dem hvor BOMI har lavet
en decideret sagssparring omkring alle de sager, de havde behov for at drøfte
med en specialist på neurorehabiliteringsområdet. Dvs. sparring på de sager
som ikke var en del af projektet. Herunder også ift. om det vil være relevant at
iværksætte mere målrettede praktikker for borgeren.
Som nævnt ovenfor, så er det BOMIs oplevelse, at kommunerne især har haft et
behov for at sende de komplicerede diagnoser til BOMI, men at de også har haft
behov for sparring på nogle af de mindre komplekse sager, som kommunen som
udgangspunkt vurderer, at de godt selv kan varetage.
Dette mål er ved slutevalueringen
ikke opgjort.
Som også bemærket ovenfor, har de pårørende ikke været spurgt ind til deres
viden om hjerneskade men har i stedet udfyldt validerede test omkring deres
psykiske og emotionelle tilstand. Disse test viser at de markant har reduceret
deres niveau af angst og depression samt øget deres livskvalitet.
Da enkelte pårørende som har deltaget, har fået en indsats der har været så in-
dividuel, at BOMI har valgt andre evalueringsmål. Det er derfor ikke muligt at
opgøre dette resultatmål.
Andel af medarbej-
dere hos BOMI, som
oplever, at SOP-
beskrivelserne har
resulteret i en ens-
artethed i behand-
lingen, tydelig for-
midling og støttet
forankring efter
endt projektperiode.
Dette mål er ved slutevalueringen
opfyldt.
Udarbejdelsen af SOP'erne, har ifølge de to adspurgte medarbejdere og projekt-
ledelsen, gjort at arbejdsgange og -rutiner er drøftet og beskrevet, hvilket har
bidraget til en bedre forståelse af, hvorfor man arbejder, som man gør i BOMI.
Dette har især været værdifuldt for nyansatte og været med til at strømline ind-
satsen overfor borgere i BOMI.
For mange erfarne medarbejdere har selve processen i udarbejdelsen af SOP'-
erne været med til at skabe en dialog om, hvilke forløb det giver bedst mening
at sammensætte til borgeren.
Andel af pårørende,
som i enten meget
høj grad eller høj
grad oplever, at de
mestrer at under-
støtte den hjerne-
skadede.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/BOMI/Slutevaluering BOMI_v6_FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421829_0015.png
MIDTVEJSEVALUERING AF PROJEKTET "NY ARBEJDSMARKEDS INDSATS TIL BORGERE MED ERHVERVET HJERNESKADE"
15
Andel af jobcenter-
medarbejdere, som
oplever en styrket
opgaveløsning.
Dette mål er ved slutevalueringen
opfyldt.
Alle adspurgte jobcentre tilkendegiver, at deres deltagelse i projektet har styrket
deres opgaveløsning.
Jobcentrene har set en stor værdi i, at BOMIs tilbud har været individuelt og
håndholdt, og har oplevet en høj faglighed, rettidighed, gode tætte samarbejds-
forløb omkring indsats. De fremhæver værdien i, at BOMI er til stede i borgerens
nærmiljø, og afholder konkrete aktiviteter på arbejdspladsen. Og at samarbejdet
med BOMI har været fleksibelt, herunder er det særligt vigtigt for kommunen at
visitationsproceduren er fleksibel og nem.
3.4
Status på effektmål
Projektet har haft som mål, at signifikant flere borgere i interventionsgruppen
bliver integreret på arbejdsmarkedet end kontrolgruppen. Som nævnt, har pro-
jektet ikke formået at opstille en kontrolgruppe, hvilket udfordrer den direkte
påvisning af projektets effekt. På baggrund af en to-punktsmåling (opstart og
afslutning), har projektet dog dokumenteret progression for de deltagende bor-
gere. Projektet har derudover udarbejdet en simpel version af den sundhedsøko-
nomiske investeringsmodel SØM, hvor der medtages gevinster i form af tilbage-
venden på arbejde overtid på kommunalt niveau. Det som man kan se er, at til
trods for at mange borgere har haft en lang periode fra skade til opstart på
BOMI, kommer 94% tilbage i en eller anden form for beskæftigelse, og 53% er
på ordinær beskæftigelse ved afslutning af indsatsen. Derudover flytter borgerne
sig på andre subjektive parametre.
De primære indikatorer for progressionen er påvist på baggrund af:
Antal timer tilbage i arbejde.
Borgerne har i gennemsnit øget deres arbejds-
tid med 16,7 t/uge. I figuren herunder vises hvor stor andel af borgerne der
arbejder hhv. 0%, 1-50%, 50-79% og 80-100% i forhold til en 37 timers
arbejdsuge.
Proportion of working hours at baseline
and end of trial
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
baseline
end of trial
0%
1 - <50 %
50-79 %
80-100 %
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/BOMI/Slutevaluering BOMI_v6_FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421829_0016.png
16
MIDTVEJSEVALUERING AF PROJEKTET "NY ARBEJDSMARKEDS INDSATS TIL BORGERE MED ERHVERVET HJERNESKADE"
Tid i rehabiliteringsforløb.
Borgerne har i gennemsnit modtaget rehabilite-
ring i 219 dage.
Forsørgelsesgrundlag.
94% er i en eller anden form for beskæftigelse, 55%
er i ordinærbeskæftigelse, de øvrige 45% er der ikke en endelig afklaring
på hvilken forsørgelse de ender ved afslutning af indsatsen.
BOMI har desuden fulgt op på, om borgerne opnår en reduktion i symptomer i
form af bl.a. højere livskvalitet og mindre træthed. I forhold hertil, har projektet
brugt følgende test:
MPAI-4
Til vurdering af niveau af deltagelse både i hverdagen og i forhold
til arbejde
Livskvalitet
EQ-5D-5L
Til vurdering af sandsynlighed for, at borgerne får
det bedre resten af deres liv (Sundhedsøkonomi)
DASS
(Depression, Anxiety and Stress Scale)
Til brug for screening for
depression, angst og stress.
DMFS
(Dutch Multifactor Fatigue Scale)
Til brug for screening for træthed
TUG
(Timed Up and Go) - Bruges til vurdering af basis mobilitet
SPBS
(Self perceived burden scale) - Måler borgerens egen oplevelse af at
være til byrde for andre.
GOSE
(Glasgow Outcome Scale-extended) - Bruges til en bredere vurderin-
gen af borgernes funktionsniveau og i forhold til at sikre at kontrolgruppen
er ens.
WAIS
(neuropsykologisk undersøgelse) - Mål for bl.a. Arbejdshukommelse
og eksekutive vanskeligheder.
Ud fra de forskellige test, fortæller BOMI, at der er markant forskel på bl.a. ni-
veauet af depression og træthed, særligt på det område indenfor træthed efter
hjerneskade som fylder meget for borgerne nemlig mental træthed.
Overordnet er der således en positiv forbedring på borgernes generelle funkti-
onsniveau og deres kognitive funktionsniveau, dvs. evnen til at analysere pro-
blemer, evnen til at planlægge og udføre komplekse handlinger, kognitiv fleksi-
bilitet, opmærksomhed og impulskontrol.
Tabel 3-4
Status på resultatmålene på lang sigt
Målsætning for
projektperioden
Effektmål:
Status ved slut-
evalueringen
D1:
Signifikant flere borgere i interventions-
gruppen bliver integreret på arbejdsmarke-
det end kontrolgruppen
X % flere
Ikke muligt at på-
vise, da der ikke
er opstillet en
kontrolgruppe
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/BOMI/Slutevaluering BOMI_v6_FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421829_0017.png
MIDTVEJSEVALUERING AF PROJEKTET "NY ARBEJDSMARKEDS INDSATS TIL BORGERE MED ERHVERVET HJERNESKADE"
17
Signifikant flere bor-
gere i interventions-
gruppen bliver inte-
greret på arbejds-
markedet end kon-
trolgruppen
Dette mål er ved slutevalueringen er
ikke muligt at påvise.
Da der ikke er opstillet en kontrolgruppe for interventionsgruppen, er det ikke
muligt at påvise, at der er signifikant flere borgere herfra, som bliver integreret
på arbejdsmarkedet end fra kontrolgruppen.
Corona-situationen har ligeledes bidraget til at der har været en forsinkelse på
projektet, og gjort at ikke alle followup-undersøgelser på borgerne er blevet af-
holdt. Projektet forventer at have dem afholdt inden udgangen af 2020.
Et centralt resultat fra projektet er, at de borgere, som er på 26 ugers forløb hos
BOMI i gennemsnit øger deres arbejdsevne med 16,7 timer om ugen sammen-
holdt med før deres deltagelse på projektet.
Derudover skal det bemærkes, at der igennem projektet er blevet skabt meget
spændende viden og data på området, som BOMI planlægger at formidle gen-
nem bl.a. deres hjemmeside og videnskabelige artikler. Blandt andet er det ble-
vet påvist, at der er en sammenhæng mellem livskvalitet og selvoplevet byrde.
Det vil sige, at hvis man oplever at være til byrde for andre, har man en lavere
livskvalitet.
4
Læringer og erfaringer
Læring om målgruppen:
Projektet fortæller, at de fra hovedparten af de deltagende kommuner har
fået henvist borgere med svære og komplekse problematikker, både af neu-
rologisk og psykisk karakter. Det er også tilbagemeldingen fra kommu-
nerne, at de får særligt udbytte ud af samarbejdet med BOMI i netop de sa-
ger, hvor der er komplekse kognitive problemstillinger.
Projektets målgruppe blev udvidet fra først at omfatte hjerneskadede bor-
gere til også at inkludere borgere med langvarige skader efter en hjernery-
stelse (mild traumatisk hjerneskade). Denne sidste målgruppe fylder mere
og mere i jobcentrene, hvorfor BOMI og kommunerne blev enige om at tage
dem med i projektet. BOMI har udfyldt spørgeskemaer sammen med bor-
gerne ved opstart og afslutning af forløbet. Resultaterne herfra viser blandt
andet, at borgere med hjernerystelse i høj grad score højt på de emotio-
nelle skalaer, såsom stress, angst og depression, samt har et signifikant la-
vere selvoplevet helbred end borgere med hjerneskade, hvorimod borgere
med hjerneskade har et dårligere kognitivt funktionsniveau.
For denne brede målgruppe kan det være svært at etablere gruppetilbud.
Borgerne har individuelle udfordringer og omstændigheder, som skal ind-
tænkes i deres indsats. Dertil kræver det en vis timing og volumen at op-
rette relevante tilbud på hold, hvilket projektet ikke har haft.
Læring ift. samarbejdet med jobcentrene:
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/BOMI/Slutevaluering BOMI_v6_FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421829_0018.png
18
MIDTVEJSEVALUERING AF PROJEKTET "NY ARBEJDSMARKEDS INDSATS TIL BORGERE MED ERHVERVET HJERNESKADE"
Projektet har været overrasket over, hvor svært det har været at etablere
et samarbejde med jobcentrene. Det gælder både i forhold til at få jobcen-
trene med på idéen om at udvælge borgerne på baggrund af lodtræknings-
forsøg og i forhold til at etableret en samarbejdsmodel, som omfatter flere i
jobcentrene end hjerneskadekoordinatorerne, samt i forhold til at få jobcen-
trene til at levere data.
Projektet fortæller, at det har været nemmere at samarbejde med de kom-
muner, som har haft specialiserede sagsbehandlere inden for neurologiske
diagnoser, frem for de kommuner hvor de neurologiske sager er blevet for-
delt ligeligt på sagsbehandlerne, som de øvrige sygemeldinger.
Samarbejdet med kommunerne har klart været bedre på sagsniveau, end
på projektniveau. Projektet fremhæver det som en klar overordnet læring,
at projekter som dette skal gøre det utroligt nemt for kommunerne at del-
tage, og tale ind i kommunernes organisering. Ligeledes har jobcentrene
lagt stor vægt på det værdiskabende i, at både sagsbehandler og hjerne-
skadekoordinator er inddraget fra start, men i praksis har det været inddra-
gelsen været forskellig som følge af kommunernes forskellige organisering.
Denne mulige differentiering i arbejdsgange og organisering på tværs af
kommuner, skal den samarbejdsaftale, der indgås med kommunerne for-
holde sig til fra start.
Der har vist sig en udfordring ift. borgernes transportudgifter. Nogle kom-
muner har nemt afholdt udgiften til Roskilde, hvor BOMI ligger, mens trans-
port i andre kommuner har været en ikke-fakturerbar udgift. Det er vigtigt
at indtænke dette i projektets budget, da det kan udgøre en væsentlig bar-
riere for at få borgere visiteret til projektet. Det er samtidigt vigtigt, at
dette afklares fra start, når samarbejdet med de enkelte kommuner fast-
lægges.
Læring ift. inddragelse af pårørende:
Projektet har fra tidspunktet for visitationen af borgeren til BOMI, haft op-
mærksomhed på de pårørende. For mange pårørende og borgere i særlig
grad, har de ikke overskud til at prioritere en familie indsats på det tids-
punkt hvor borgeren vender tilbage i arbejde og ofte er presset af kom-
mune/ og eller arbejdsgiver i forhold til ansættelsesforhold eller sygedag-
penge. Derfor er pårørende inddraget i forløbet i det omfang de har ønsket
det og der har været mulighed for det, hvilket ifølge BOMI, er omkring halv-
delen af tilfældene.
5
Forankring
Projektet har bidraget til at skabe et løbende samarbejde og løbende sparring
mellem kommunerne og BOMI, om hvilke borgere, der kan profitere mest af et
forløb hos BOMI. Det er projektets forventning, at denne viden er blevet foran-
kret hos de deltagende jobcentre, og altså vil leve videre efter projektafslutning.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/BOMI/Slutevaluering BOMI_v6_FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421829_0019.png
MIDTVEJSEVALUERING AF PROJEKTET "NY ARBEJDSMARKEDS INDSATS TIL BORGERE MED ERHVERVET HJERNESKADE"
19
Projektet er i gang med at udarbejde et forskningsnyhedsbrev, der sendes ud til
landets kommuner. Derudover planlægger projektet et afsluttende sympo-
sium/konference, hvor resultaterne præsenteres, og er i gang med at udarbejde
videnskabelige artikler til peer review med henblik på offentliggørelse i viden-
skabelige tidsskrifter. Al viden, der er skabt i regi af projektet, herunder artik-
lerne, vil ligeledes blive lagt ind på BOMIs hjemmeside.
Det er blevet tydeligt for BOMI, at de i dialogen med kommunerne, skal under-
strege, at selv borgere med komplekse udfordringer kan komme tilbage på ar-
bejdsmarkedet. At mange borgere faktisk vender tilbage på ordinære vilkår, til
trods for lang tids fravær fra arbejdsmarkedet. BOMI ser klart et potentiale i at
udbygge sagssparring til kommunens jobcenter, selvom borgeren ikke er på
BOMI. BOMI vil fremadrettet have en intern forankring af den udarbejdede sam-
arbejdsmodel, hvor der er fokus på at systematisere endnu mere den tætte ind-
dragelse og koordinering med kommunen.
BOMI har ingen planer om at fortsætte projektet i sin helhed, men vil i stedet
forankre den læring der har været fra projektet i forhold til:
Smidig visitation
Ekstra opmærksom på tidlig inddragelse af både sagsbehandler og hjerne-
skadekoordinator
Særligt fokus på inddragelse af de pårørende
Tilbyde sagssparring til jobcenter medarbejdere udover de borgere vi har et
samarbejde om men også som et fast ”supervisions tilbud”.
Interessant at fokus på hjernerystelser i høj grad skal gå på det mere sub-
jektive (f.eks. oplevet livskvalitet) og de hjerneskadede mere kognitive ind-
satser.
6
Samlet vurdering
Projektet har været relevant og værdiskabende for jobcentrene (ift. ind-
sats og samarbejde).
Det er evaluators vurdering, at projektet i høj grad er
relevant. Det gælder både indsatsen for en hurtig arbejdsevneafklaring og reha-
bilitering og styrkelsen af samarbejdet mellem jobcentret, hjerneskadecentret
og virksomhederne herunder opmærksomheden på, hvordan de tre aktører hver
især kan bidrage til, at borgerne bliver arbejdsevneafklaret og kommer hurtigere
videre i enten job, uddannelse eller pension.
BOMI har ikke formået at tilbyde en familieindsats som i høj grad kunne
have gjort noget mere for familiefunktionen.
Ifølge projektet, har de fleste
borgere og pårørende har ikke haft overskud til at deltage i en familieindsats.
Evaluator vurderer, at en familieindsats kan højne familiens der i den manglende
inddragelse af de pårørende, kan ligge en langsigtet risiko for den samlede funk-
tion og et større overskud og tid til de pårørende kan ligeledes have en positiv
effekt på, at borgeren undgår tilbagefald på parametre som f.eks. stress, angst
og livskvalitet, som kan påvirke borgerens arbejdsevne. Som projektet også
fremhæver, kan det være afgørende, at borgeren som led i sin sygemelding,
også får tid til at forbedre familiefunktionen og -relationen, hvilket kommunerne
eller arbejdsgivere sjældent prioriterer tid til.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/BOMI/Slutevaluering BOMI_v6_FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421829_0020.png
20
MIDTVEJSEVALUERING AF PROJEKTET "NY ARBEJDSMARKEDS INDSATS TIL BORGERE MED ERHVERVET HJERNESKADE"
BOMI har haft et for ambitiøst metodegrundlag, og har ikke formået at
opstille en kontrolgruppe.
BOMI har været meget ambitiøse i forhold til at
opnå det bedste mulige forskningsmæssige grundlag for at vurdere effekten af
interventionen, herunder den sundhedsøkonomiske effekt, samt på at afsøge
evidensbaseret viden, som har kunnet bidrage til at gøre interventionen så ef-
fektfuld som muligt. Projektet har imidlertid måtte sande, at det ikke har været
muligt i praksis at gennemføre interventionen som et lodtrækningsforsøg eller at
opnå det data grundlag, som ville gøre det muligt at gennemføre en sundheds-
økonomisk cost-benefit-analyse på den intenderende måde, hvorfor projektet
undervejs gik tilbage til den oprindelige plan om at gennemføre et cost-cost stu-
die. Dog er det heller ikke her lykkedes BOMI at få data fra kommunerne til en
kontrolgruppe, så de kunne lave en cost-cost analyse af omkostningerne/effek-
terne af BOMI-forløb vs. internt forløb i jobcentret. Projektet har dog udarbejdet
en simpel version af den sundhedsøkonomiske investeringsmodel SØM, hvor der
medtages gevinster i form af tilbagevenden på arbejde overtid på kommunalt ni-
veau. Herigennem kan det påvises, at de borgere, som er på 26 ugers forløb hos
BOMI i gennemsnit øger deres arbejdsevne med 16,7 timer om ugen sammen-
holdt med før deres deltagelse på projektet.
BOMI har skabt relevant viden om området, men har endnu ikke opret-
tet vidensportal.
Det er evaluators vurdering, at der er opnået både relevant
og interessant viden, som vil kunne bruges i det fremadrettede samarbejde med
øvrige jobcentre og i samarbejdet med hjerneskadecentre. BOMI har ikke opret-
tet en vidensportal, men forventer at udbygge deres hjemmeside med et særligt
afsnit, hvor der skal formidles ny og specialiseret viden om indsatsen for borgere
med en erhvervet hjerneskade eller med langvarige gener efter hjernerystelser,
herunder f.eks. forskningsartikler og publikationer fra projektet. Vi vurderer, at
viden fra projektet med fordel kan formidles mere proaktivt til jobcentrene og
andre relevante aktører. Det kan f.eks. være gennem deltagelse på konferencer
som KL's Jobcamp eller oplægsbesøg på jobcentrene. Således kan jobcentrene
få kendskab til hvad det er vigtigt at være opmærksom på, i indsatsen med bor-
gere med hjerneskade/hjernerystelse, herunder hvornår det er relevant at søge
sparring hos hjerneskadecentrene og/eller købe forløb til de særligt komplekse
sager.
BOMI har formålet at skabe progression for deltagerne, men det er ikke
muligt at dokumentere en effekt af BOMIs forløb.
Det overordnede mål
med projektet har været at sikre, at voksne med en erhvervet hjerneskade eller
med langvarige mén fra en hjernerystelse, afklares i forhold til arbejdsmarkedet
og integreres og fastholdes på arbejdsmarkedet og/eller starter uddannelse.
Evaluator kan konstatere, at der har været en del både metodiske og implemen-
teringsmæssige udfordringer på projektet, hvilket i praksis betyder at det ikke er
muligt at dokumentere en egentlig effekt af BOMIs indsats. Da BOMI ikke har
formået at sammenholde deres indsats med anden indsats, er det ikke muligt
kvantitativt at påvise, at BOMIs forløb har en egentlig effekt, eller at projektet
på den lange bane vil øge inklusionen og fastholdelsen af målgruppen på ar-
bejdsmarkedet.
Da hverken de kortsigtede og langsigtede målsætninger, henvender sig til den
primære målgruppe, men derimod adresserer dels jobcentrenes, dels BOMIs
medarbejderes oplevelse af samarbejdet og forankring af viden på tværs, er det
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/BOMI/Slutevaluering BOMI_v6_FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421829_0021.png
MIDTVEJSEVALUERING AF PROJEKTET "NY ARBEJDSMARKEDS INDSATS TIL BORGERE MED ERHVERVET HJERNESKADE"
21
i regi af denne evaluering ligeledes ikke muligt at påvise borgernes oplevelse af
effektskabelse og fastholdelse på arbejdsmarkedet. På baggrund af en progres-
sionsmåling af projektets deltagere, kan vi dog konstatere, at borgerne har øget
deres antal arbejdstimer efter deltagelsen på projektet.
Vi vurderer, at det i høj grad er BOMI, som har fået gavn af erfaringerne i pro-
jektet, og de deltagende kommuner, hvilket på den lange bane kan komme job-
centrene og målgruppen til gode. Forudsætningen er her selvfølgelig, at BOMI
formår at udvide og fastholde deres samarbejdsflade med kommunerne, så job-
centrene også på sigt vil inddrage BOMIs kompetencer i indsatsen med bor-
gerne.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/BOMI/Slutevaluering BOMI_v6_FINAL.docx