Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 356
Offentligt
2421828_0001.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING
ADRESSE
COWI A/S
Parallelvej 2
2800 Kongens Lyngby
SLUTEVALUERING
AF JOB, JOB
OG JOB UDEN OMVEJE
TLF
FAX
WWW
+45 56 40 00 00
+45 56 40 99 99
cowi.dk
PROJEKTNR.
DOKUMENTNR.
VERSION
0.4
UDGIVELSESDATO
08-05-2019
BESKRIVELSE
UDARBEJDET
HLE
KONTROLLERET
PROJEKTET
GODKENDT
HLE
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/Job job og job/Slutevaluering - Jobjobjob-december 2018-
FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421828_0002.png
2
SLUTEVALUERING AF JOB, JOB OG JOB UDEN OMVEJE
INDHOLD
1
2
2.1
3
3.1
3.2
3.3
3.4
4
Introduktion
Projektet
Forandringsteori
Målopfyldelse
Projektændringer undervejs
Aktivitetsmål
Læringer
Forankring
Samlet vurdering
2
3
3
6
6
9
19
26
27
1
Indhold
Introduktion
Dette notat indeholder resultaterne af slutevalueringen af projektet
Job, job og
job uden omveje,
som er blevet gennemført af Horsens Kommune, Handicap,
Psykiatri og Socialt udsatte (HPS). Projektet har fået midler fra puljen "Initiativer
for personer med handicap", 2015.
Slutevalueringen er gennemført på baggrund af resultaterne af midtvejsevalue-
ringen og et telefoninterview med projektmedarbejderne den 3. december 2018,
samt et evalueringsmøde med projektlederen og den projektansvarlige den 5.
december 2018.
Metode og data-
grundlag
Rent metodisk er slutevalueringen baseret på en opfølgning på den forandrings-
teori og de måltal, der blev fastsat på den indledende workshop i 2016, og som
der også blev fulgt op på i forbindelse med midtvejsevalueringen.
Datagrundlaget består af
Telefoninterview med projektets tre projektmedarbejdere den 3. december
2018.
Evalueringsmøde med den projektansvarlige i Handicap, Psykiatri og Socialt
udsatte (HPS) og projektlederen.
Projektets registreringer i HPS´ Resultat- og Effektmålingssystem, som in-
deholder muligheder for at følge udviklingen i de enkelte deltagers funkti-
ons- og mestringsevne.
Midtvejsevalueringen, som blev gennemført i november 2017.
Der skal gøres opmærksom på, at noget af teksten er den samme, som i forbin-
delse med Midtvejsevalueringen. Det gælder beskrivelsen af projektet, foran-
dringsteorien, og de måltal, der opfyldt, samt nogle af erfaringerne og lærin-
gerne.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/Job job og job/Slutevaluering - Jobjobjob-december 2018-FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421828_0003.png
SLUTEVALUERING AF JOB, JOB OG JOB UDEN OMVEJE
3
J
2
Mål
Projektet
Målet med projektet er at
integrere og fastholde psykisk sårbare/sindslidende på
arbejdsmarkedet.
Herudover har projektet som en selvstændig målsætning at
udvikle langtidsholdbare løsninger
gennem en systematisk og løbende dokumen-
tation af de anvendte metoder og resultater.
Basisoplysninger for projektet
Projektperiode
Samlet projektbudget
01.01.2016
til
31.12.2018
4.608.280 kr
DKK
At få sindslidende/psykisk sårbare, der endnu ikke har
Overordnet mål
fået et varigt fodfæste på arbejdsmarkedet, i job eller
uddannelse.
Borgere, der er sindslidende, og som endnu ikke har
Primære målgruppe
opnået en varig tilknytning til arbejdsmarkedet.
Ydelsesgrundlaget er kontanthjælp, ledighedsydelse og
førtidspension.
Sekundære målgrupper
Samarbejdspartnere
Virksomhederne.
Jobenter Horsens.
Handicap- og Ældrerådgivningen.
Samarbejdspartnere
Projektet er gennemført i tæt samarbejde med Jobcenter Horsens og Handicap-
og Ældrerådgivningen, der bl.a. har bistået med visitationen af borgere og delta-
get i projektets styregruppe.
I det daglige er projektet blevet gennemført af en projektgruppe bestående af to
projektmedarbejdere og en projektleder. De to projektmedarbejdere er uddan-
net henholdsvis fysioterapeut og sygeplejerske. Herudover har der i det sidste år
af projektperioden været tilknyttet en virksomhedskonsulent fra Jobcentret i for-
bindelse med varetagelsen af den virksomhedsrettede del.
Den person, der har varetaget projektlederrollen i størstedelen af perioden, blev
ansat udefra og startede 1. maj 2016. Projektlederen stoppede med udgangen
af juni 2018 og dermed et halvt år inden projektet blev afsluttet. Herefter er
projektledelsen overgået til lederen af Tilbudsservice i Jobcentret.
Der har i hele projektperioden været tilknyttet en styregruppe til projektet be-
stående af to ledere fra HPS (Handicap, Psykiatri og Socialt Udsatte), to ledere
fra jobcentret, en leder fra psykiatrisk afdeling, Regionshospitalet og en repræ-
sentant fra Specialfunktionen Job og Handicap. Styregruppen har afholdt møder
løbende og er på møderne blevet orienteret om projektets fremdrift.
2.1
Projektets virkemidler
Forandringsteori
Projektets centrale virkemidler er:
Afdækning af
virksomhedernes behov for arbejdskraft
og
krav til kompeten-
cer
og videreformidling af denne viden til borgerne.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/Job job og job/Slutevaluering - Jobjobjob-december 2018-FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421828_0004.png
4
SLUTEVALUERING AF JOB, JOB OG JOB UDEN OMVEJE
Opbygning af borgernes motivation, forudsætninger og evne til at mestre
en hverdag med job, herunder ændring af borgernes selvbillede.
Sikring af
det realistiske match
mellem borgeren og virksomheden, så
borgeren opfylder et reelt behov hos virksomheden, som samtidigt passer
til borgerens kompetencer.
Borgerne ansættes i
ordinære jobs med det samme.
Brugen af metoden
"Åben dialog",
der er en netværksbaseret tilgang til
borgere med psykiske udfordringer.
Introduktion til foreningslivet
med henblik på at øge borgerens sundhed og
netværk.
Fokus på at sikre, at det er
borgeren selv, der tager ansvar for eget liv,
herunder for de ændringer, der er en forusætning for at komme i job.
Mindskift hos medarbejderne
fra behandlingsspor til jobspor.
Omdrejningspunket for projektet er således at sikre det bedst mulige match
mellem borgerne og virksomhederne med brug af mindst mulig indgriben fra
projektes side og mest mulig indsats fra den enkelte borger selv. Projektet har i
denne henseende stor fokus på at opbygge de unges forudsætninger og
kompetencer i forhold til selv at kunne tage ansvar for eget liv, herunder kunne
mestre en hverdag med job.
I forbindelse med rekrutteringen af borgere til projektet er der i overensstem-
melse hermed lagt stor vægt på, at det er borgerne selv, der aktivt skal sige ja
til at deltage i projektet og være motiveret og parat til at ændre deres livssitua-
tion og have et ønske om at skabe forandring.
Forandringsteori
Nedenfor er forandringsteorien bag projektet præsenteret. Forandringsteorien
viser, hvordan projektet vil nå det overordnede mål med projektet, hvilke resul-
tater, der går forud på kort og lang sigt, og hvilke aktiviteter disse resultater
kræver.
Forandringsteorien er fastlagt i forbindelse med den indledende workshop, hvor
hele styregruppen deltog.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/Job job og job/Slutevaluering - Jobjobjob-december 2018-FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421828_0005.png
SLUTEVALUERING AF JOB, JOB OG JOB UDEN OMVEJE
5
J
Tabel 2-1
Projektets forandringsteori.
Resultat på kort sigt
Resultat på lang sigt
Effekter
Hovedaktiviteter
Beskrivelse og af-
grænsning af ind-
sats, metode og det
tværfaglige samar-
bejde.
Etablering af mobil
jobbutik.
Afholdelse af infor-
mationsmøder med
sagsbehandlerne i
Jobcentret og unge-
enheden.
Udvikling af medar-
bejderne i de rele-
vante enheder i
Horsens Kommune
og Regionshospita-
let Horsens´ kompe-
tencer hvad angår
brugen af Åben Dia-
log.
Udarbejdelse af in-
formationsmateri-
ale til rekruttering
af borgere og virk-
somheder.
Rekruttering af bor-
gere og virksomhe-
der.
Afklaring af mål-
gruppens kompe-
tencer og jobøn-
sker, samt funkti-
onsniveau.
Udredning af bor-
gerne i Resultat og
effektmål -CSC.
Afholdelse af 2
workshops af ca. 2-
3 timer med 4-7
dage i mellem med
deltagelse af bor-
gere og virksomhe-
der.
Målgruppen gen-
nemfører et indivi-
duelt tilrettelagt
forløb på virksom-
heden.
Anvendelse af vir-
tuel rådgivning.
Systematisk opsam-
ling af erfaringer.
Afholdelse af evalu-
erende workshop
midtvejs med delta-
gelse af borgere og
virksomheder.
Etablering af ordi-
nære jobs til borge-
ren.
Medarbejderne har
større viden om meto-
den "Åben dialog".
Borgeren er mere be-
vidste om deres kom-
petencer, potentialer,
motivation og jobøn-
sker.
Borgeren er blevet in-
troduceret til et ar-
bejdsrelateret net-
værk.
Borgeren er blevet in-
troduceret til for-
eningslivet.
Virksomhederne er be-
vidste om CSR-
perspektivet.
Virksomhederne har
større viden om borge-
rens ønsker og kompe-
tencer.
Medarbejderne arbej-
der med åben dialog.
Borgeren kan mestre
og fastholde et job.
Borgeren er aktiv i for-
eningslivet.
Borgeren kan mestre
eget liv.
Borgeren har fået en
arbejdsidentitet.
Borgeren har fået en
højere livskvalitet.
Borgerne har øget de-
res mestrings- og funk-
tionsevne.
Virksomhederne an-
sætter i højere grad
borgerne i ordinære
jobs end tidligere, dvs.
med løn.
Målgruppen er fast-
holdt og integreret
på arbejdsmarkedet.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/Job job og job/Slutevaluering - Jobjobjob-december 2018-FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421828_0006.png
6
SLUTEVALUERING AF JOB, JOB OG JOB UDEN OMVEJE
Nedenfor følger en mere detaljeret gennemgang af opfyldelsen af de enkelte mål
for projektet.
3
Målopfyldelse
I forbindelse med den indledende workshop blev der fastlagt en række konkrete
aktivitets-, resultat- og effektmål. Målene er fastlagt med udgangspunkt i foran-
dringsteorien og udgør projektets forventninger til i hvilket omfang de planlagte
aktiviteter vil udmønte sig i et ændret kompetence-, videns-, og erkendelsesni-
veau hos målgruppen og de involverede aktører på kort sigt og til i hvilket om-
fang det på længere sigt vil medføre ændret mestringsevne hos målgruppen og
ændret indsats og adfærd hos de involverede aktører.
3.1
Projektændringer undervejs
I forbindelse med implementeringen af aktiviteterne er der foretaget nogle få
ændringer
af dels indholdet af indsatsen, dels af organiseringen af indsatsen.
Ændringer af ind-
satse
Ændringerne af indsatsen
omfatter følgende:
I forbindelse med de 3 første forløb har projektet
alene omfattet unge mel-
lem 16 og 30 år.
Baggrunden herfor var, at det var her behovet var størst i
starten af projektperioden. I forbindelse med forløb 4, besluttede styregrup-
pen at
udvide målgruppen til også at omfatte borgere op til 40 år på ledig-
hedsydelse.
I forbindelse med forløb 5 og dermed det sidste forløb, blev
målgruppen udvidet til også at omfatte jobafklaringsforløb for borgere mel-
lem 30-40 år. Oprindeligt var målgruppen ikke afgrænset til en bestemt al-
dersgruppe. Samtidigt var der "kun" planlagt at gennemføre fire forløb.
Oprindeligt var det endvidere meningen, at der skulle gennemføres i alt
3
workshops med borgerne og virksomhederne pr. forløb,
hvoraf de to første
skulle gennemføres med tre dages mellemrum. Det tredje skulle være en
opfølgende workshop. Den tredje workshop er efterfølgende blevet droppet,
da det har vist sig ikke at give mening. Workshop 2 anvendes til "matchma-
king" mellem borgerne og virksomhederne, der også deltager i denne work-
shop. Herefter starter borgerne typisk i job eller praktik, hvorfor det ikke gi-
ver mening med en opfølgende workshop. I forbindelse med 4. og 5. forløb
er der
kun afholdt et ”skarpt” match-møde
af 2 timers varighed. Ændringen
er sket på baggrund af feedback fra deltagerne og virksomhederne.
Projektet havde fra start som mål, at der skulle
rekrutteres 25 virksomhe-
der
til projektet. Fra start blev der taget kontakt til mellem 70-80 virksom-
heder. Heraf tilkendegav ca. halvdelen interesse i at deltage i projektet. Det
har imidlertid efterfølgende vist sig, at det ikke har været muligt at fast-
holde kontakten til 25 virksomheder gennem projektperioden. Dette skyldes
ifølge projektet flere faktorer, herunder udskiftning i virksomhedernes le-
delse, kontakt fra andre aktører, begrænsede økonomiske muligheder ift.
ansættelser og begrænsede muligheder for at oprette praktikpladser. Pro-
jektet har i stedet valgt at prioritere et tættere samarbejde med færre, men
større virksomheder. Denne kontakt er nemmere at vedligeholde. Projektet
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/Job job og job/Slutevaluering - Jobjobjob-december 2018-FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421828_0007.png
SLUTEVALUERING AF JOB, JOB OG JOB UDEN OMVEJE
7
J
bruger i denne henseende betegnelse Stjernevirksomhed.
Tre virksomheder
udgør projektets stjernevirksomheder
og har alle ansat borgere fra projek-
tet med løn fra start. De tre virksomheder er: Learnmark, Reitan Distribu-
tion og Lanmannen Unibake. De tre virksomheder har indgået i projektets
udviklingsarbejde med det mål at skabe yderligere ejerskab til projektet
samt motivere flere virksomheder til aktiv deltagelse og ansættelser af bor-
gerne. Udviklingsarbejdet med stjernevirksomhederne har kørt sideløbende
med andre aktiviteter i projektet. Udviklingsgruppen har bestået af repræ-
sentanter fra de 3 stjernevirksomheder samt projektmedarbejdere og pro-
jektleder. Udviklingsarbejdet har bl.a. bestået af udviklingsmøder, analyser
samt udvikling af idékoncepter.
Projektet havde oprindeligt et mål om at afprøve
virtuel rådgivning/kommu-
nikation.
Mere konkret havde projektet som mål at afprøve et virtuelt kon-
cept, der gav borgerne mulighed for at kommunikere med en kontaktperson
via en smartphone, IPad eller computer. Den virtuelle del har under hele
forløbet været i fokus og relevansen er løbende blev vurderet. Projektet har
ikke anvendt Virtuel kommunikation i stort omfang, idet aktiviteterne i pro-
jektet løbende har udviklet sig til i højere grad at være tiltagende gruppe-
baserede frem for individuelle. Det har været afprøvet i trænings- og under-
visningsdelen, men ikke i virksomhedsdelen, da der her har været et ønske
om mere personlig kontakt. Desuden er der generelt en tæt kontakt med
borgerne og behovet for individuel kontakt derfor ikke været så stort, som
antaget i forbindelse med udarbejdelsen af ansøgningen om puljemidler.
Virtuel rådgivning er blevet anvendt til samtaler, når det har givet mening,
som fx ved individuel træningsopfølgning eller praktikopfølgning, men ellers
ikke.
I stedet har projektet arbejdet på at udvikle en
mobil-app til virksomhe-
derne.
Appen med titlen
”Vejen til Stjernerne” er et resultat af samarbejdet
mellem projektets medarbejdere og de tre stjernevirksomheder. Appen var
tænkt som et rekrutteringsværktøj for virksomheder bestående af en så-
kaldt Ønskebank som servicefunktion og en Kandidatbank som selvbetje-
ningsfunktion. Formålet med Appen var at bane vejen for en nem og hurtig
adgang til kandidaterne samt fremme det helt rigtige match mellem kandi-
dat og virksomhed
1
. Projektet har imidlertid opgivet udviklingen af Appen,
da det bl.a. viste sig at blive relativt dyrt at udvikle. Herudover vægtede ar-
gumentet om ikke at udvikle et parallelt system, i forhold til det Jobcentret
bruger, ligeledes højt.
Projektet har med det mål at understøtte netværksdannelsen blandt delta-
gerne og brandingen af projektet oprettet både en
lukket og åben facebook-
gruppe.
Den lukkede facebookgruppe anvendes, som et netværksredskab,
både i forhold til koordinering af aktiviteter, jobformidling- og søgning samt
netværksskabelse for målgruppen. Den åbne facebookside er bl.a. blevet
1
Horsens Kommune, HPS: "FRA ISOLATION TIL SELVFORSØRGELSE OG FÆLLESSKAB.
Kombination af fagligheder i socialt og personligt motivationsarbejde. Beskrivelser af med-
arbejdernes tilgang ved løsning af opgaverne i projektet". Projekt Job, job og job, Horsens
Kommune, jan. 2018
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/Job job og job/Slutevaluering - Jobjobjob-december 2018-FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421828_0008.png
8
SLUTEVALUERING AF JOB, JOB OG JOB UDEN OMVEJE
brugt til synliggørelse af projektets relevante aktiviteter, herunder synliggø-
relse af virksomhedernes deltagelse i projektet. Dette med henblik på at
styrke virksomhedernes profil udadtil. Det har ligeledes været et fokus at få
flere relevante virksomheder til at være nysgerrige på tilgangen ved at syn-
liggøre den på Facebook. I forhold til brandingsaspektet, så har projektet
holdt adskillige oplæg internt i kommunen om projektet, herunder for byrå-
det. Regionsrådet har ligeledes været forelagt projektets metoder. Endelig
er der udgivet en artikel i det landsdækkende blad ”Helse”.
Herudover har projektet gennemført en
teknologiafklaring
af alle deltagerne
og her set på hvilke hverdagsteknologier/Devices', de bruger og deres ev-
ner til at bruge dem.
Projektet havde endvidere som mål at etablere en
mobil jobbutik.
Jobbutik-
ken var i projektbeskrivelsen oprindeligt tænkt, som et tilbud til de borgere,
som har svært ved at møde op i jobcentret. Projektet har i stedet valgt at
gøre brug af eksisterende løsninger og lære borgerne at bruge disse ud fra
det rationale, at det er de løsninger, de også skal bruge fremadrettet. Pro-
jektdeltagerne har således præsenteret borgerne for både de ledige stillin-
ger, som er slået op i Jobcentrets
”Jobshop”
og i Jobnet, herunder undervist
dem i at udvikle og uploade CV. Deltagerne er endvidere blevet undervist i
at søge jobs via de sociale medier og andre jobdatabaser end Jobnet.
Endelig er indholdet af de enkelte forløb
løbende blevet tilpasset
og skær-
pet. Det er sket dels i forbindelse med målretningen af indholdet i forhold til
sammensætningen af de enkelte forløb og samarbejdet med stjernevirk-
somhederne, dels i forbindelse med, at projektet har opnået erfaringer
med, hvad det er, der virker. Projektet har gennem hele perioden fastholdt
fokusset på job og på, at det er de unge, der selv skal tage ansvar for eget
liv og den forandring, der skal til for, at de kan mestre en hverdag med job,
men det er blevet mere og mere klart, at de unges
selvbillede og nuvæ-
rende mestringsstrategier og livsstil
ofte står i vejen herfor. Gennem pro-
jektperioden er der således kommet styrket fokus på at få de unge til at er-
kende, at ernæringsrigtig kost, søvn og motion er basale forudsætninger
for, at kan klare en hverdag med job, samt på at få dem til selv at ønske en
forandring. Det har krævet
vedholdenhed og tydelige krav og forventninger,
samt
tid
og
tålmodighed.
Ændringerne af or-
ganiseringen
Ændringerne af organiseringen
omfatter følgende:
Tidligt i projektperioden blev det besluttet, at
de to projektmedarbejdere
skulle undervise sammen
med det mål at sikre den nødvendige undervis-
ningsdifferentiering i forhold til gruppestørrelsen på ca. 17 unge. Det har
samtidigt muliggjort, at de to projektmedarbejdere har kunnet støtte hinan-
den i svære situationer og kunnet udvikle indholdet sammen.
Som nævnt, så stoppede projektlederen med udgangen af juni 2018 og
dermed et halvt år inden projektet blev afsluttet. Herefter er
projektledel-
sen overgået til lederen af Tilbudsservice i Jobcentret.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/Job job og job/Slutevaluering - Jobjobjob-december 2018-FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421828_0009.png
SLUTEVALUERING AF JOB, JOB OG JOB UDEN OMVEJE
9
J
Der er i det sidste år af projektperioden blevet
tilknyttet en fast virksom-
hedskonsulent,
som har deltaget i undervisningen hver anden gang. Virk-
somhedskonsulenten tager sig af alt det praktiske i forbindelse med den
virksomhedsrettede indsats, og sparrer med de unge om, hvad det er for et
job, de gerne vil have. Virksomhedskonsulenten arrangerer ligeledes virk-
somhedsbesøg. Forud for virksomhedsbesøget klæder underviserne de unge
på og sikre sig, at de unge er godt forberedte, inden de tager ud på virk-
somhedsbesøg enten sammen med underviserne eller alene. Tidligere var
det ikke en fast person i Jobcentret, der havde ansvaret for den virksom-
hedsrettede indsats.
Alt i alt er det evaluators vurdering, at det er velbegrundede ændringer, der er
blevet foretaget, og at de som hovedregel understøtter målet om at bringe flere
psykisk sårbare/sindslidende ind på arbejdsmarkedet. Ændringerne er funderet i
konkrete læringer og/eller ønsker om at skærpe indsatsen og/eller ønsker om at
imødekomme virksomhedernes behov. Under sidstnævnte begrundelse hører
udviklingen af den mobile App, som på den ene side er innovativt, men på den
anden side også meget ambitiøst, givet at der i dag eksisterer et system i job-
center regi, som systemet i givet fald skulle kunne tale sammen med. Ønsket
om ikke at lave et parallelt system har således, som nævnt, også været begrun-
delsen for at opgive idéen igen.
3.2
Aktivitetsmål
Aktivitetsmål
Projektet har fastlagt i alt 10 konkrete aktivitetsmål, som stort set
alle er nået
ved projektets afslutning.
I de tilfælde hvor aktivitetsmålene kun er delvis op-
nået er det typisk begrundet i bevidste valg baseret på læringer og/eller nød-
vendige valg af andre alternative løsninger. Dermed sagt, at det typisk ikke
skyldes, at projektet ikke har forsøgt at nå de fastsatte mål.
I det følgende gennemgås de enkelte mål kort enkeltvis, herunder hvilke aktivi-
teter projektet mere konkret har gennemført. De fremgår ligeledes af tabellen
neden for.
Tabel 3-1
De fastsatte
aktivitetsmål
og status herpå ved slutvejsevalueringen
Aktivitetsmål/leverancer
Aktiviteter
A1: Projektmetoden/-erne valgt og
beskrevet.
A2: Tværfagligt samarbejde er
beskrevet.
A3: Udarbejdet formidlings-
materiale til virksomheder og
borgere, samt samarbejdspartnere.
A4: Udvikling og afprøvning af
metoder, der systematisk er
beskrevet.
A5: De relevante medarbejdere i
Horsens Kommune og Regions-
12-13
medarbe
1
√:
Er sket løbende ved hvert forløb
og dermed fortløbende (samme
dokument som A1).
√:
Det er sket og der er fulgt op
med spørgeskemaer.
1
Mål
1
1
Status ved slutevalueringen
√:
Er sket løbende i forbindelse med
hvert forløb.
√:
Det er indskrevet i metode-
beskrivelsen (A1).
√:
Der er lavet en brochure, der
henvender sig til alle tre partner.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/Job job og job/Slutevaluering - Jobjobjob-december 2018-FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421828_0010.png
10
SLUTEVALUERING AF JOB, JOB OG JOB UDEN OMVEJE
hospitalet er opkvalificeret i brugen
af Åben dialog.
A6: Der er rekrutteret borgere til
projektet.
A7: Der er rekrutteret virksom-
heder til projektet.
j-dere i
alt
50
√:
81
(√):
Det har ikke været muligt at
rekruttere 25 faste virksomheder,
men der i stedet valgt en løsning med
tættere kontakt til en række af de
25
større virksomheder, der har ansat
deltagere i ordinærer stillinger med
løn, samt udpeget tre større
stjernevirksomheder, som har
indgået i projektudviklingen.
A8: De borgere, der indgår i
projektet, er udredt i Resultat-og
effektmål.
A9: Der er afholdt workshops med
borgere.
100%
√:
Det er sket løbende. Alle borgerne
er blevet scoret fra start på udvalgte
indikatorer og igen efter 6 måneder.
(√):
Der kun afholdt tre workshops i
forbindelse med det første forløb. Det
viste sig ikke at give mening at
afholde den tredje workshop. I
forbindelse med 4. og 5. forløb er det
ændret til et skrapt matchmøde med
virksomhederne.
3 pr
forløb
A10: En testet og gennem-prøvet
”Horsens model” for virksom-
hedsrettet inklusion af psykisk
sårbare unge.
1
√:
Der er udarbejdet en metodebe-
skrivelse.
Projektmetoden/-
erne valgt og
beskrevet
Projektet har haft et mål om at
udvikle nye metoder
til at bringe borgere med
sindslidelser i job og til at sikre, at de bliver fastholdt eller starter på en uddan-
nelse. Projektet har i denne henseende fra start haft et klart afsæt hvilende på
principperne om, at indsatsen skal tage udgangspunkt i virksomhedernes behov
for arbejdskraft og borgernes kompetencer og egne ønsker om og til en foran-
dring, samt et tværgående samarbejde mellem HPS, Jobcenter Horsens og Han-
dicap- og ældrerådgivningen. Med udgangspunkt heri har projektet løbende ud-
viklet og beskrevet de anvendte metoder og læringer. De beskrevne læringer og
metoder er mundet ud i en egentlig metodebeskrivelse med titlen "Fra isolation
til selvforsørgelse og fællesskab"
2
. I denne publikation har projektlederen og
projektmedarbejderen sat ord på, hvad det er, de har gjort anderledes og hvilke
metoder og tilgange til borgerne, de konkret har gjort brug af i forbindelse med
projektet.
Det er evaluators vurdering, at dette
aktivitetsmål er nået.
2
Horsens Kommune, HPS: "FRA ISOLATION TIL SELVFORSØRGELSE OG FÆLLESSKAB.
Kombination af fagligheder i socialt og personligt motivationsarbejde. Beskrivelser af med-
arbejdernes tilgang ved løsning af opgaverne i projektet". Projekt Job, job og job, Horsens
Kommune, jan. 2018
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/Job job og job/Slutevaluering - Jobjobjob-december 2018-FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421828_0011.png
SLUTEVALUERING AF JOB, JOB OG JOB UDEN OMVEJE
11
J
Tværfagligt samar-
bejde er beskrevet
Det tværfaglige samarbejde er beskrevet overordnet i metodebeskrivelsen "Fra
isolation til selvforsørgelse og fællesskab". Vægten er lagt på at beskrive pro-
jektteamets kompetencer og samarbejdsfladerne til de forskellige relevante en-
heder i kommunen, idet fokus her har været på at beskrive metoder og tilgan-
gen til borgerne. Begge dele hænger snævert sammen med projektteamets
kompetencer.
Det er evaluators vurdering, at dette
aktivitetsmål er nået.
Udarbejdet
formidlingsmateriale
Projektet har haft som mål at udarbejde formidlingsmateriale til virksomheder
og borgere, samt samarbejdspartnere. Projektet har her valgt at udarbejde en
fælles brochure, som de har anvendt i forhold til alle tre målgrupper.
Det er hermed evaluators vurdering, at dette
aktivitetsmål er nået.
Udvikling og
afprøvning af
metoder, der
systematisk er
beskrevet
Projektet har endvidere haft et mål om at udvikle og afprøve de systematisk be-
skrevne metoder (A1). Projektet har været tro mod de grundlæggende metoder
og tilgange, som de har beskrevet i deres ansøgning. Om end der har været
konkrete elementer, som de har valgt af fravælge, da det viste sig, at de ikke
gav mening i praksis, jf. afsnittet ovenfor. Men de metoder og tilgange, der er
blevet systematisk beskrevet i den udarbejdede metodebeskrivelse, er alle ble-
vet udviklet og afprøvet. De beskrevne metoder rummer således de læringer og
erfaringer, som projektet har gjort i forbindelse med afprøvningen af de grund-
læggende metoder og tilgange, og dermed ligeledes de tilpasninger og skærpel-
ser af metoderne og tilgange, der har været nødvendige for at rykke de pågæl-
dende borgere. Typisk har rækkefølgen dog været, at de først er blevet udviklet
og afprøvet og derefter beskrevet.
Det er på det grundlag evaluators vurdering, at dette
aktivitetsmål er opfyldt.
Der er rekrutteret
borgere til projektet
Projektet havde fra start et mål om at rekruttere 50 borgere til projektet fordelt
på 15 på hver af de to første forløb og 10 på hver af de to sidste forløb. Konkret
har der været rekrutteret i alt 81 borgere til projektet og dermed 31 flere end
forventet.
Målet er dermed
opfyldt.
Der er rekrutteret
virksomheder til
projektet
Projektet har haft et mål om at rekruttere 25 virksomheder til projektet.
Projektet oplyser, at der har været taget kontakt til 70-80 virksomheder, og at
halvdelen heraf har været interesseret i at deltage i projektet, jf. afsnit ovenfor.
Men det har ikke været muligt at holde kontakten til 25 faste virksomheder,
hvorfor projektet i stedet valgte at styrke samarbejde med en række større virk-
somheder, der alle har ansat borgere fra projektet u ordinære stillinger med løn.
I forbindelse hermed er virksomhedsbesøg blevet en del af undervisningen.
Samtidigt har projektet udpeget tre såkaldte stjernevirksomheder (Learnmark,
Reitan Distribution og Lanmannen Unibake), som har indgået i projektets udvik-
lingsarbejde, jf. afsnittet om projektændringer.
Vurderet bogstaveligt er dette mål således kun
delvis opnået.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/Job job og job/Slutevaluering - Jobjobjob-december 2018-FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421828_0012.png
12
SLUTEVALUERING AF JOB, JOB OG JOB UDEN OMVEJE
Projektet har brugt en del ressourcer på at nå målet, men har måtte erkende, at
det ikke var muligt, og har valgt en alternativ løsning. De er evaluators vurde-
ring, at projektet har valgt en god alternativ løsning, som muliggør, at projektet
fortsat har kunnet holde fast i de grundlæggende principper om, at der skal ta-
ges udgangspunkt i virksomhedernes behov for arbejdskraft og om, at delta-
gerne som hovedregel skal ansættes i ordinære stillinger. Ved at målrette ind-
satsen og samarbejdet med de virksomheder, der ønsker at gøre en forskel i
forhold til målgruppen og som samtidigt har relevante jobåbninger for målgrup-
pen, er det samtidigt vurderingen, at ressourcerne er blevet anvendt bedst mu-
ligt. Så selvom målet kun er delvis opfyldt, er det vurderingen, at det valgte al-
ternativ i høj grad, understøtter projektets mål. Det er i overensstemmelse her-
med ligeledes projektets egen vurdering, at deres succes bl.a. kan henføres til,
at de har haft en direkte, tæt og fortløbende kontakt med de virksomheder, som
både ønsker og har muligheden for at gøre en forskel for målgruppen.
De borgere, der
indgår i projektet,
er udredt i Resultat-
og effektmål
Projektet har fra start haft et mål om, at alle deltagerne skulle have udarbejdet
en mestrings- og funktionsudredning ved hjælp af det Resultat- Effektmålingssy-
stem, der anvendes i HPS, samt at målingerne skulle foretages ved start og 6
måneder efter.
Projektet oplyser, at de har scoret alle deltagerne fra start og 6 måneder efter
på udvalgte indikatorer omfattende følgende:
Struktureringsevne
Selvopfattelse
Livsindstilling
Omstillingsevne
Personlig pleje
Beskæftigelse/uddannelse
Kontakt til familie
Kontakt til venner
Kontakt til ukendte
Helbred og vaner.
Aktivitetsmålet er dermed
opfyldt.
Der er afholdt
workshops med
borgerne
Projektet havde oprindeligt et mål om, at det ville gennemføre tre workshops i
forbindelse med hvert forløb. Det er kun gennemført i forbindelse med forløb 1,
jf. afsnittet ovenfor om projekt ændringer. I forbindelse med forløb 2 og 3 er der
afholdt to workshops med tre dages mellemrum. I forbindelse med forløb 4 og 5
er antallet af workshops ændret til en. Ændringen er, som fortalt, sket som et
resultat af feedback fra deltagerne og virksomhederne.
Aktivitetsmålet er således kun
delvis opfyldt.
Selvom aktivitetsmålet kun er delvis opfyldt ud fra en bogstavelig vurdering af
målet, er det evaluators vurdering, at de valgte ændringer har været fornuftige
og i overensstemmelse med ønsket om at tilpasse indsatsen undervejs på bag-
grund af de opnåede læringer og erfaringer.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/Job job og job/Slutevaluering - Jobjobjob-december 2018-FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421828_0013.png
SLUTEVALUERING AF JOB, JOB OG JOB UDEN OMVEJE
13
J
En testet og
gennemprøvet
”Horsens model” for
virksomhedsrettet
inklusion af psykisk
sårbare unge
Et af målene med projektet var at udvikle en testet og gennemprøvet "Horsens
Model" for virksomhedsrettet inklusion af psykisk sårbare unge.
Det er evaluators vurdering, at dette
mål er nået.
Projektet har gennem projektperioden udviklet og afprøvet en indsatsmodel for
virksomhedsrettet inklusion af psykisk sårbare unge, og løbende tilpasset ind-
satsen med det mål at opnå det bedst mulige resultat inden for de givne ram-
mer. Indsatsen er dokumenteret i metodebeskrivelsen "FRA ISOLATION TIL
SELVFORSØRGELSE OG FÆLLESSKAB. Kombination af fagligheder i socialt og
personligt motivationsarbejde" (Udarbejdet af projektteamet i januar 2018).
De afprøvede metoder, herunder den
helhedsorienterede og konfronterende til-
gang
vil efterfølgende blive forankret i Jobcentret, jf. neden for.
3.2.1 Resultatmål
Resultatmålene omfatter både de kortsigtede og de langsigtede resultatmål og
således både de ændringer i kompetence-/vidensniveauet og de adfærdsændrin-
ger, som projektet har givet anledning til.
Projektet har fastlagt i alt
6 resultatmål.
Evalueringen viser, at projektet har formået at bibringe såvel medarbejderne
som borgerne nye kompetencer. Kompetencerne har for medarbejdernes ved-
kommende i et vist omfang medført, at de har
ændret deres syn på den måde
de fremover vil arbejde med borgerkontakten på.
Borgerne har på den anden
side fået
øget deres mestrings- og funktionsevner.
Neden for gennemgås de enkelte resultatmål en for en. Datagrundlaget for vur-
deringen af målopfyldelsen er dels survey gennemført blandt de medarbejdere,
der har deltaget i kursus om Åben Dialog, virksomhederne og de deltagende
borgere, dels resultaterne af før og eftermålingerne af deltagernes funktions- og
mestringsevne, samt interview med projektlederen, projektmedarbejderne og
den projektansvarlige.
Tabel 3-2
De fastsatte
resultatmål
og status herpå i forbindelse med midtvejsevalu-
eringen
Resultatmål
Indikatorer
B1: Andel af de deltagende med-
arbejdere, der arbejder med
"Åben dialog" i praksis.
B2: Andel af borgere, der i højere
grad oplever, at deres kompeten-
cer kan bruges på en arbejdsplads.
B3: Andel af borgere der oplever at
have fået en arbejdsidentitet.
B4: Andel borgere, der er aktive i
foreningslivet.
70%
40%
40%
70%
Mål
STATUS ved slutvejsevalueringen
√:
10 af de 14 deltagere har brugt det
efter de har været på kursus, svarende til
71%.
Datagrundlaget er for spinkelt til, at der
kan svares herpå.
Datagrundlaget er for spinkelt til, at der
kan svares herpå.
(√):
30% er aktive i foreningslivet ved
afslutningen (6 ud af 20) (Start: 18% (8
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/Job job og job/Slutevaluering - Jobjobjob-december 2018-FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421828_0014.png
14
SLUTEVALUERING AF JOB, JOB OG JOB UDEN OMVEJE
ud af 44). 60% (12 ud af 20) dyrker selv
motion (Start: 36% (16 ud af 44).
B5: Andel af borgere, hvor der kan
dokumeneres positiv progression af
mestrings- og funktionsevne.
85%
(√):Mellem
59 og 66 procent af deltag-
erne har oplevet progression af deres
funktions- og mestringsevne i relation til
selvforsørgelse (59%), selvopfattelse
(66%) og helbred (59%).
Medarbejderne har
brugt "Åben Dialog"
efterfølgende
Projektet har haft som mål, at de involverede medarbejdere skulle kompetence-
udvikles i metoden "Åben Dialog", og at 70 procent heraf efterfølgende skulle
gøre brug af metoden.
10 af de 14 medarbejdere, som har deltaget i kurset, angiver i forbindelse med
en survey undersøgelse, at de har brugt metoden efterfølgende, svarende til 71
procent.
Hermed er målet om, at 70 procent af deltagerne skal bruge metoden i prak-
sis efterfølgende,
opfyldt.
Hovedparten (8 ud af 10) angiver endvidere, at brugen af "Åben Dialog" i enten
høj grad eller i nogen grad har ændret deres syn på den måde, de fremover vil
arbejde med borgerkontakten på. I forbindelse med surveyen blandt de 14 med-
arbejdere, som har deltaget i kurset, siger to af dem i forlængelse heraf:
"Jeg
er blevet bekræftet i, at min tilgang til borgerne går fint i tråd med tilgangen i Åben
Dialog, og jeg har fået nye redskaber, som kan bruges i mit samarbejde med borgerne og
mine kolleger".
"Jeg
er blevet opmærksom på, at den tilgang, jeg har haft tidligere, minder meget om til-
gangen i Åben Dialog, men hvor der i Åben Dialog er endnu mere fokus på netværksde-
len".
Kurset i Åben Dialog har således på den ene side bekræftet de to medarbejdere i
den deres tilgang til borgerne, men samtidigt givet dem nye redskaber og større
fokus på netværksdelen.
Borgerne oplever, at
deres kompetencer
kan bruges på en
arbejdsplads
Projektet har haft som mål, at 70 procent af deltagerne skal opleve, at
deres
kompetencer kan bruges på en arbejdsplads.
Projektet har bedt deltagerne om at svare på følgende spørgsmål ved start og
slut: "Tror du dine kompetencer, kan bruges på en arbejdsplads".
Der er imidlertid kun 17 deltagere, der har svaret både på start og slutske-
maet, hvorfor
grundlaget for at vurdere dette mål er for spinkelt.
Fordelingen
af svarerne fremgår af tabellen neden for.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/Job job og job/Slutevaluering - Jobjobjob-december 2018-FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421828_0015.png
SLUTEVALUERING AF JOB, JOB OG JOB UDEN OMVEJE
15
J
Tabel 3-3
Deltagernes svar på spørgsmålet "Tror du dine kompetencer kan bruges på
en arbejdsplads" ved start og ved afslutning af forløbet.
Tror du dine kompetencer kan bruges på
en arbejdsplads?
Jeg er sikker på, at jeg har noget at tilbyde
en arbejdsplads
Jeg er for det meste sikker på, at jeg har no-
get at tilbyde en arbejdsplads
Det svinger meget. Jeg er indimellem usikker
på, om jeg har noget at tilbyde en arbejds-
plads
Jeg tvivler meget på, at jeg har noget at til-
byde en arbejdsplads
Jeg tror ikke, jeg har noget at tilbyde en ar-
bejdsplads
tet
Start
Antal
10
3
4
0
0
Slut
Antal
11
5
0
0
1
Kilde: Survey blandt deltagerne ved start og sluttidspunktet for deres deltagelse i projek-
Selvom datagrundlaget er meget lille, er det bemærkelsesværdigt, at så mange
fra start er sikker på, at de har noget at tilbyde en arbejdsplads. Det er på sin
vis glædeligt, men set i lyset af det generelle billede af deltagerne og deres selv-
billede, er det overraskende.
Betragter vi alene de 29 borgere, der har svaret på slutskemaet, er der 15, der
svarer, at de er sikker på, at de har noget at tilbyde en arbejdsplads, og 10, der
svarer, at de for det meste er sikker på, at de har noget at tilbyde en arbejds-
plads. 86 procent af de 29 deltagere, som har svaret på slutskemaet, oplever
således enten altid eller for det meste at have noget at tilbyde en arbejdsplads.
Det er alt andet lige flere end forventet. Om end tallet er usikkert, da vi ikke
kender til fordelingen blandt, de der ikke har svaret på slutskemaet.
Andel af borgere der
oplever at have fået
en arbejdsidentitet
Projektet har haft som mål, at 40 procent af deltagerne ved afslutningen af de-
res forløb, har skullet opleve, at de har fået en
arbejdsidentitet.
Her støder vi ind i samme problem, som ovenfor, hvad angår antallet af delta-
gere, der har svaret på det spørgsmål. Det er således heller
ikke muligt at vur-
dere målopfyldelsesgraden på dette mål,
men taget i betragtning, at det er lyk-
kes at bringe 25 procent af borgerne i ordinær beskæftigelse, 2 procent i virk-
somhedspraktik og 21 procent i ordinær uddannelse, vidner det om, at det er
lykkes at ændre på deltagernes identitet mere generelt, jf. afsnittet om effekt-
målene neden for, jf. status på effektmålene neden for.
Andel borgere, der
er aktive i
foreningslivet
Fra start havde projektet et mål om, at 40 procent af deltagerne skulle være
ak-
tive i foreningslivet
efter at have deltaget i projektet.
Af de 20 personer, der i forbindelse med slutspørgeskemaet har svaret på
spørgsmålet om, hvorvidt de dyrker motion i en idrætsforening, svarer kun 6
personer ja hertil, svarende til 30 procent. Antallet af personer, der har svaret
på spørgsmålet, er for lille til, at der kan drages en konklusion i forhold til gra-
den af målopfyldelse. Men det er indtrykket fra interviewene, at deltagerne ikke
har gjort brug af foreningslivet i det omfang, som det oprindeligt var tænkt.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/Job job og job/Slutevaluering - Jobjobjob-december 2018-FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421828_0016.png
16
SLUTEVALUERING AF JOB, JOB OG JOB UDEN OMVEJE
Det skal i denne henseende nævnes, at projektet bevidst har valgt i højere grad
at fokusere på, at deltagerne var fysisk aktive og ikke så meget på om, aktivite-
ten skete som led i medlemskab af en forening eller ej. I forhold til at få delta-
gerne til i højere grad at være fysisk aktive, har det samtidigt været et bevidst
valg at få dem til at
bruge de muligheder, der ligger lige for og som ikke koster
penge
eller som kræver samvær med andre idrætsudøvere. Projektet har såle-
des
brugt den omkring liggende natur
til at vise deltagerne, at det ikke er nød-
vendigt at starte i fitness eller i klubber, for at blive mere fysisk aktiv og dyrke
motion.
Projektmedarbejderne fortæller i denne henseende, at det har været en god
måde at få deltagerne i gang med motion på. Om end ikke alle fra start har væ-
ret lige positive overfor kravet om gåture og fysisk aktivitet, og ofte har haft
mange "undskyldninger" for ikke at deltage. Kravet om fysisk aktivitet har ifølge
projektmedarbejderne betydet, at flere efterfølgende er kommet i gang med at
motionere og flere, som en konsekvens heraf, har tabt sig. Vægttabet har dog
ikke været et selvstændigt mål. Målet har været at øge deres funktionsevne, så
de kan påtage sig og fastholde et arbejde.
Resultaterne af spørgeskemaundersøgelsen blandt deltagerne indikerer i sam-
menhæng hermed, at deltagerne efter deltagelsen er begyndt at
dyrke mere
motion alene.
Således svarer 16 ud af 27 i forbindelse med slutskemaet ja til, at
de er begyndt at dyrke mere motion efter, at de har deltaget i projektet, sva-
rende til 60 procent. 12 ud af 20 svarer, at de primært dyrker motion alene.
Selvom datagrundlaget ikke dækker alle deltagerne, vidner resultaterne om, at
projektet har medført, at deltagerne er begyndt at dyrke mere motion end de
gjorde før de startede i projektet.
Det er således evaluators vurdering, at det konkrete mål om at øge andelen
af unge, der deltager aktivt i foreningslivet,
kun er delvis opnået.
Det er dog
samtidigt evaluators vurdering, at det har været rigtigt at prioritere at under-
støtte, at de unge blev mere fysiske aktive "frem for", at de blev mere aktive i
foreningslivet. Ikke mindst set i lyset af, at målet har været at øge deres
funktions- og mestringsevne i forhold til at kunne opnå og fastholde et job.
Projektet har haft et mål om, at der for 80 procent af deltagernes vedkommende
skulle kunne dokumenteres en
progression af mestrings- og funktionsevne.
Borgerne har ople-
vet progression i
mestrings- og funk-
tionsevne
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/Job job og job/Slutevaluering - Jobjobjob-december 2018-FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421828_0017.png
SLUTEVALUERING AF JOB, JOB OG JOB UDEN OMVEJE
17
J
Figur 3-1
Udviklingen i deltagernes progression af funktions- og mestringsevne.
2a
= Struktureringsevne
2d
= Selvopfattelse
2e
= Livsindstilling
2f
= Omstillingsevne
5a
= Personlig pleje
8a
= Arbejde/Udd.
9a
= Kontakt til familie
9b
= Kontakt til venner
9e
= Kontakt til ukendte
10b
= Helbred og vaner
Kilde: Projektet Job, job og job
uden omveje, HPS Horsens Kommune
Anm: Der indgår 29 personer i målingen, der er foretaget med den 6. november 2018. Der
er 178 dage mellem den første og seneste måling.
Deltagerne har især oplevet progression i deres funktions- og mestringsevne
hvad angår
Selvopfattelse, Arbejde/uddannelse og Helbred og vaner.
Mere kon-
kret har mellem 59 og 66 procent af deltagerne oplevet progression på disse tre
indikatorer i forbindelse med deres deltagelse i projektet, jf. figuren neden for.
Figur 3-2
Udviklingen i deltagernes progression af funktions- og mestringsevne hvad
angår indikatorerne
Arbejde/uddannelse, Selvopfattelse
og
Helbred og va-
ner.
70%
60%
50%
65,52%
58,62%
58,62%
40%
31,03%
30%
20%
10,34%
10%
0%
Arbejde/uddannelse
Funktionstab
Selvopfattelse
Uændret
Helbred og vaner
Progression
3,45%
10,34%
31,03%
31,03%
Kilde: Projektet Job, job og job
uden omveje, HPS Horsens Kommune
Progressionen på
indikatoren "Arbejde/uddannelse"
betyder, som nævnt oven-
for, at borgerne har forbedret deres muligheder for at tage en uddannelse eller
arbejde. Herunder hører at være mødestabil, at tage initiativ, at kunne mestre
selvstændigt at varetage processer i arbejdet, at kunne koncentrere sig om op-
gaven og at kunne håndtere de rammer der indgår i at varetage et job eller en
uddannelse som f.eks. at håndtere krav, og kommunikere med kollegaer/ med-
studerende.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/Job job og job/Slutevaluering - Jobjobjob-december 2018-FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421828_0018.png
18
SLUTEVALUERING AF JOB, JOB OG JOB UDEN OMVEJE
Progressionen på
indikatoren "Selvopfattelse"
betyder, ifølge projektet, at bor-
gerne har opnået en bedre opfattelse af egen situation, har bedre selvværd og
selvtillid, bedre opfattelse af sig selv i forhold til andre og bedre realisme.
Progressionen på
indikationen "Helbred og vaner",
betyder, ifølge projektet, at
borgerne bedre kan mestre at tage hensyn til egne begrænsninger, forstå egen
sygdom, passe en eventuel diæt, og have en forståelse for og aktivt forebygge
funktionstab.
Idet andelen, som har oplevet progression i deres funktions- og mestrings-
evne, er mindre end 80 procent, er dette mål kun
delvis opnået.
Selvom målet ikke er nået fuldstændigt, så er det er evaluators vurdering, at det
er relativ mange, der har oplevet progression og det på nogle af de områder,
som er særlige vigtige i forhold til at kunne mestre en hverdag med job. Set i ly-
set af, at målgruppen samtidigt har været svagere end forventet fra start og har
skullet bruge relativ lang tid på at "overgive" sig i forhold til at gå i gang med
den nødvendige forandringsproces, er det
en succes, at det er lykkes så mange
at opnå progression.
Sagt med andre ord har måltallet nok været for ambitiøst.
3.2.2 Effektmål
Endelig hvad angår effekten af projektet, så har projektet haft et mål om, at 50
procent af borgerne kommer i ordinært job eller uddannelse.
Tabel 3-4
Det fastsatte effektmål og status ved slutevalueringen
Effektmål
Indikatorer
C1: Antal borgere som er i job
(ordinært, løntilskud,
virksomhedspraktik) eller
uddannelse.
Mål
50%
STATUS ved slutevalueringen
√:
48 %
Figuren neden for viser, at blandt de 75 ud af de 81 borgere, som var afsluttet
ultimo november 2018, var 21 procent kommet i ordinære jobs, 4 procent var
timelønnet, på deltid eller vikar, 2 procent var i virksomhedspraktik og endelig
var 21 procent startet på en uddannelse.
Målopfyldelsen er således 48 pro-
cent,
hvilket er 2 procentpoint lavere end målet.
Men givet at det er så tæt på de 50 procent vurderer evaluator, at
målet er
nået.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/Job job og job/Slutevaluering - Jobjobjob-december 2018-FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421828_0019.png
SLUTEVALUERING AF JOB, JOB OG JOB UDEN OMVEJE
19
J
Figur 3-3
Beskæftigelsesstatus for de 75 deltagere, der var afsluttet ultimo novem-
ber 2018
21%
2%
52%
21%
4%
Job
Praktik
Uddannelse
Timelønnet/deltid/vikar
Ledige
Kilde:
Projektet Job, job og job
uden omveje, HPS Horsens Kommune
Det skal fremhæves, at det er et flot resultat, når det tages i betragtning, at
målgruppen fra start var længere væk fra arbejdsmarkedet end forventet. I
denne sammenhæng er det samtidigt bemærkelsesværdigt, at det er lykkes at
få hver fjerde i
ordinære jobs.
Det vidner om, at det kan lade sig gøre at få
borgere, som er langt fra arbejdsmarkedet direkte i job, når der gives den nød-
vendige tid og der sættes fokus på både at sikre, at borgerne forstår, at regel-
mæssig søvn, kost og fysisk aktivitet er en grundforudsætning for at kunne klare
et job og/eller en uddannelse, og på at lære dem de basale færdigheder i forhold
til at kunne opnå og fastholde et job, herunder give dem troen på, at de vil
kunne klare et job.
3.3
Læringer
Projektet har opnået en række værdifulde læringer erfaringer i forbindelse med
projektet i forhold til
Borgerne
Indsatsen overfor og tilgange til borgerne
Samarbejdet med virksomhederne
Det tværfaglige samarbejde.
I det følgende gennemgås de erfaringer og læringer projektet har gjort inden for
de enkelte emner.
3.3.1 Erfaringer og læringer i forhold til borgerne
Karakteristika ved
borgerne
Hvad angår
borgerne,
så har projektet peget på følgende karakteristika hos
deltagerne:
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/Job job og job/Slutevaluering - Jobjobjob-december 2018-FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421828_0020.png
20
SLUTEVALUERING AF JOB, JOB OG JOB UDEN OMVEJE
Deltager profil
3
:
Er ikke sikker på at kunne klare job eller uddannelse (lav
arbejdsidentitet).
Giver udtryk for at have haft en
vanskelig/problematisk opvækst.
Kaster ansvaret over på andre og udviser
manglende personligt ansvar for eget liv.
Gemmer sig ofte bag diagnoser,
som kommer til at definere deres identitet og be-
grænser deres handlingskompetencer.
Gemmer sig i udredningsforløb,
der endnu ikke er afsluttet, og hvor borgerne går i
stå, indtil diagnoser er stillet.
Flygter ind i
forskellige grader af misbrug
(stoffer, alkohol, mad, cigaretter).
Flygter ind i forskellige grader af
symptomforklaringer og fastlåste selvbilleder
(sover
meget, smerter, "Jeg er sådan en, der ikke kan være sammen med andre", "Jeg er
sådan en, der ikke kan handle ind" mv.).
Fremstår med
lavt selvværd,
bl.a. pga. tidligere stigmatisering af omgivelserne ("Du
er urolig", "Du er en ballademager", "Du passer ikke ind", "Du ender i fængsel" mv.)
Manglende søvn-, kost- og motionsforståelse
og for sammenhængen mellem de tre
faktorer og borgerens evne til at klare en hverdag med job.
Manglende kontakt med egen krop og følelser
(tør ikke mærke sig selv, apatisk eller
kører for hårdt på)
.
Begrænset socialt netværk.
Har
ingen struktur
eller
ekstrem struktur i hverdagen.
Borgerne er således generelt
relativ ressourcesvage
og ikke vant til at tage an-
svar for eget liv. De lever ofte et
parallelt liv,
hvor de sidder og spiller compu-
tere eller ser tv hele natten og
sover om dagen,
og hvor de typisk ikke får en
normal sund og nærende kost og/eller er fysisk aktive regelmæssigt. Samtidigt
er der mange, der har et
begrænset socialt netværk
og
manglende arbejdsiden-
titet.
Borgernes væsent-
ligste barrierer
Borgernes
væsentligste barrierer
er, dels deres
eget selvbillede,
dels deres
manglende erfaringer med at varetage et almindeligt liv,
hvor søvn (om natten),
nærende kost og fysisk aktivitet er en selvfølge og en erkendt forudsætning for
at kunne varetage et job eller tage en uddannelse.
Hvad angår deres selvbillede, så har de typisk en
fast fortælling om sig selv
og i
sammenhæng hermed faste begrundelser for, hvorfor de ikke kan gøre eller del-
tage i bestemte ting. Mange bruger således ofte vendingen "Jeg er sådan en,
som ikke kan…". Deres selvbillede er typisk funderet i en diagnose og/eller
mange års nederlag og andres fortællinger om, hvem de er og hvad de ikke kan.
De har typisk
mange års erfaring med at udleve deres selvbillede,
og med at
mestre et liv, hvor de ikke behøves at blive konfronteret med en anden måde at
leve tilværelsen på og eller nye potentielle nederlag. Selvbilledet og deres livsfø-
relse bruges således ofte som et redskab/flyverskjul til at skærme sig selv.
Det forhold, at de typisk har brugt mange år på at mestre det liv, de lever i dag
og på at opretholde deres selvbillede, betyder ifølge projektet, at det kræver re-
lativ
lang tid
at få dem til at erkende nødvendigheden af en forandring og der-
3
Kilde: Projekt Job job job, Horsens Kommune, 2018: "FRA
ISOLATION TIL SELVFOR-
SØRGELSE OG FÆLLESSKAB. Kombination af fagligheder i socialt og personligt motivati-
onsarbejde. Beskrivelser af medarbejdernes tilgang ved løsning af opgaverne i projektet".
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/Job job og job/Slutevaluering - Jobjobjob-december 2018-FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421828_0021.png
SLUTEVALUERING AF JOB, JOB OG JOB UDEN OMVEJE
21
J
næst at få dem til at tage ansvar for forandringen. Projektet fortæller i tilknyt-
ning hertil, at mange af de unge er
bange for at lykkes
og
for at mærke efter,
og
derfor har et stort behov for at holde fast i deres eksisterende mestringsstrate-
gier og selvbillede, så længe som muligt. Typisk har projektdeltagerne været i
projektet i 29 uger, men der er relativ mange, der har været der i længere tid.
45 procent har således været i projektet i mere end 30 uger og 17 procent i
mere end 50 uger.
De borgere, der er
sværest at flytte
Projektet fortæller, at de borgere, det er sværest at flytte og overbevise om, at
det er nødvendigt at ændre deres nuværende livsførelse og selvbillede, er
unge, som er i et eller anden form for
misbrug
borgere, der har
været systemet meget længe
og er
over 30 år.
Hvad angår først nævnte gruppe, så drejer det sig ifølge projektet om den
gruppe af unge, som ikke er kommet ud af deres misbrug og som derfor typisk
ikke er klar og/eller reelt villig til at gå i gang med en forandringsproces.
Hvad angår sidstnævnte gruppe, så er det projektets erfaring, at det kan være
meget svært at ændre på de borgere, der har været i systemet i mange år og
som er over 30 år. Årsagerne hertil er for det første, at de typisk har endnu flere
års erfaring med den form for livsmestring, de praktiserer i dag end de helt
unge, og for det andet og i sammenhæng hermed, at de ofte ikke har den
samme gnist og tro på en mulig forandring, som de yngre. Det er således pro-
jektets erfaring, at målgruppen over 30 år og her især de, der har været længe i
systemet, er mere tidskrævende og i højere grad kræver en mere håndholdt og
en-til-en indsats.
3.3.2 Tilgangen til og indsatsen overfor borgerne
Tilgangen til borgerne
Projektet har holdt flere oplæg om, hvad det er de gør anderledes og hvad det
er, der gør en forskel i forhold til at opnå succes. Det har de endvidere sat ord
på i metodebeskrivelsen og i forbindelse med to fokusgruppeinterview i decem-
ber 2018 med deltagelse af henholdsvis projektmedarbejderne og den projekt-
ansvarlige og projektlederen
På baggrund heraf kan det udledes, at
det centrale i projektets tilgang
er:
Vedvarende fokus på at
ende målet er uddannelse og/eller job,
herunder på at
indsatserne i forhold til søvn, kost og motion alene handler om at understøtte, at
borgerne kan mestre en hverdag med et job og/eller en uddannelse.
Opbygning af en
tæt og tillidsbaseret relation med borgerne.
Fokus på at
skabe rammerne for, at de kan varetage en hverdag med job,
herun-
der på kontinuerligt at få spurgt ind til deres basale livsførelse såsom søvn, kost
og motion.
Fokus på
kropsbevidsthed.
Fokus på
ressourcer og på det borgerne kan og vil
fremfor på begrænsninger og
diagnoser.
Der
tales ikke om diagnoser,
men de psykiske udfordringer italesættes og accepte-
res som vilkår.
Fokus på
brydning af negativ automatisk tankegang og negativt selvbillede.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/Job job og job/Slutevaluering - Jobjobjob-december 2018-FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421828_0022.png
22
SLUTEVALUERING AF JOB, JOB OG JOB UDEN OMVEJE
Fokus på at
få borgerne til selv at ønske en forandring
og
selv tage ansvar
for at
forandringen sker: "Vi
lader dem handle selv og slå sig".
Fokus på kun at tage
et skridt ad gangen,
men samtidigt være vedholdende og
stille krav.
Holde fast i dem ligegyldig hvilken adfærd,
men
konfrontere dem med deres ad-
færd.
Det er dem, der har sagt ja til at deltage og også dem, der skal sige nej,
hvis de ikke vil være en del af projektet mere.
Inddrage sig selv
(projektmedarbejderne) som eksempler, så de får et billede af,
at det eksempelvis er normalt, at man bliver træt og i dårligt humør eller sover
dårligt, hvis man ikke har spist: "Jeg
har sovet elendigt, det er nok fordi, jeg har
sovet for lidt".
Fokus på at de skal
opbygge deres eget netværk,
som de kan støtte sig til, når de
træder ud af projektet.
Projektets omdrejningspunkt er at få borgerne i
enten ordinær uddannelse
og/eller ordinært job
og som led heri få borgerne til
selv at tage ansvar for den
forandringsproces,
der er nødvendig for at nå dette mål. Projektmedarbejdernes
rolle er i denne henseende at agere facilitator og i denne rolle på den ene side
stille krav til borgerne og konfronterer dem med de ting, der skal forandres for,
at de kan varetage en hverdag med job og på den anden side hjælpe dem med
at se vejen til målet og støtte dem i at gennemføre den ønskede forandringspro-
ces. "Vi
skal vise, at der er en mulighed for dem".
Projektet bruger i denne for-
bindelse betegnelsen "balanceret
konfronterende tilgang".
I forhold til fokusset på uddannelse og job og på iværksættelsen af en helheds-
orienteret indsats giver projektet udtryk for, at de som udgangspunkt er "lige-
glade med om borgerne ryger eller spiser for meget, men de skal kunne vare-
tage et job. Men hvis de gerne vil tabe sig, så støtter vi dem gerne i det, men
det er ikke det primære mål."
Læringer og anbefa-
linger i forhold til
samarbejdet med
borgerne
I metodebeskrivelsen har projektet listet følgende
ti anbefalinger og læringer
i forhold til samarbejdet med borgerne
4
:
1
2
FOKUSÈR PÅ MÅLET HVER DAG
- Kandidaterne omtaler sig selv som jobsøgende
og der ses på kandidaternes resultater i fællesskab.
GRIB DET SAGTE
Emner der kommunikeres i det fælles rum skal gribes, forstås
og bearbejdes i nuet. Spring ikke over muligheden for at finde ind til kernen i det,
der er svært for den enkelte.
3
4
5
HUMOR
Grin og vær af og til også den, der bliver grinet af
SPIL DIG SELV IND
Tilbyd dig selv, men som rollemodel - ikke som ven. På den
måde bevarer du den professionelle relation og troværdighed.
HOLD FAST I DET KONFLIKTFYLDTE
Også selvom det er svært for både undervi-
seren og kandidaten. Det er værdifuldt at undersøge, hvad der er på spil hos kan-
didaten i forhold til at kunne komme videre med sit liv. Forvent derfor meget. På
den måde er der mere at leve op til og få succes med for kandidaten, end hvis for-
ventningerne er lave og bekvemme.
4
Horsens Kommune, HPS, 2018: "FRA
ISOLATION TIL SELVFORSØRGELSE
OG FÆLLESSKAB. Kombination af fagligheder i socialt og personligt motivationsarbejde.
Beskrivelser af medarbejdernes tilgang ved løsning af opgaverne i projektet". Projekt Job,
job og job, Horsens Kommune, jan. 2018.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/Job job og job/Slutevaluering - Jobjobjob-december 2018-FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421828_0023.png
SLUTEVALUERING AF JOB, JOB OG JOB UDEN OMVEJE
23
J
6
7
EKSPERT I EGET LIV
Det er kandidaternes eget ansvar at blive dette.
HUSK BÅDE KROP OG PSYKE
- Bevidstgør samspillet mellem træthed i kroppen,
fysiske udfordringer, opbygning af muskler, udholdenhed og psykisk velbefindende
og selvværd i arbejdet med kandidaten. Det er alment menneskeligt
og ikke en
sygdom - at mærke både glæde og sorg. Kunsten er at finde balancen.
8
VÆR VEDHOLDENDE I SAMARBEJDET
- Kontakt konsekvent kandidaten ved fra-
vær, sæt nye mål sammen og minimér fravær og pauser ved at være tydelig om-
kring forventningerne fra start
9
10
GØR SAMVÆRET MED ANDRE ATTRAKTIVT
Giv alle en mulighed for at bidrage.
Dette er en god erfaring at bringe med sig i arbejdslivet.
SYNLIGGØR SUCCES
Det er vigtigt, at kandidaten oplever at både underviser og
de andre kandidater selv lykkes i projektet. Det er ikke kun underviseren, der for-
tæller om dette.
Hvad skaber succes?
Herudover har projektmedarbejderne gjort følgende refleksioner i forhold til,
hvad det er der skaber succes
5
:
”Vi
er mere direkte og konfronterende end støttende.”
”Vi holder fokus på målet hver dag, vi forstyrrer dem uden at stresse.”
”At gøre det som kandidaterne
oplever til noget alment menneskeligt.”
”Vi har hver vores faglighed, henholdsvis som sygeplejerske og fysioterapeut, og vi
har begge en lang praksis med socialfagligt arbejde i forhold til målgruppen.”
”Det er magisk at opleve når kandidaterne får en ’Aha ’-oplevelse
og opdager, hvor-
dan kroppen hænger sammen med bevidsthed og selvopfattelse, samt hvordan man
kan bruge denne selvindsigt konstruktivt til at reducere brugen af forsvarsmekanis-
mer i livet.”
3.3.3 Læringer i forhold til samarbejdet med virksom-
hederne:
Udgangspunkt i
virksomhedernes
behov
Hvad angår samarbejdet med virksomhederne er en af de helt centrale læringer,
at det er vigtigt, at der
tages udgangspunkt i virksomhedernes behov for ar-
bejdskraft og i at skabe ordinære jobs,
og at der i processen i forhold til at
komme frem til dette, lægges vægt på at skabe
gode relationer til virksomhe-
derne.
Projektet har i sammenhæng hermed fået bekræftet, at deres
tilgang til virk-
somhederne har været rigtig,
og at den sammen med fokusset på at skabe det
bedst mulige match mellem virksomhedernes behov og borgernes kompetencer,
har muliggjort, at borgerne som hovedregel har
kunnet ansættes i ordinære
stillinger fra start
og dermed ikke først i virksomhedspraktik.
Fokus på det rigtige
match og ordinære
stillinger
5
Horsens Kommune, HPS, 2018: "FRA
ISOLATION TIL SELVFORSØRGELSE
OG FÆLLESSKAB. Kombination af fagligheder i socialt og personligt motivationsarbejde.
Beskrivelser af medarbejdernes tilgang ved løsning af opgaverne i projektet". Projekt Job,
job og job, Horsens Kommune, jan. 2018.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/Job job og job/Slutevaluering - Jobjobjob-december 2018-FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421828_0024.png
24
SLUTEVALUERING AF JOB, JOB OG JOB UDEN OMVEJE
Den virksomhedskonsulent, der er tilknyttet projektet, giver i denne henseende
udtryk for, at fokusset på at bruge virksomhedspraktik så lidt som muligt, er en
lidt anden tilgang, end han har været vant til før, men at projektet har vist, at
det kan lade sig gøre, når det sikres, at borgeren er klar til at varetage en hver-
dag med et job på det tidspunkt, der rettes henvendelse til virksomheden.
Projektet fortæller i denne henseende om en borger, der aldrig før havde været i
job, men som i forbindelse med projektet er kommet i et ordinært job. Det har
kunnet lade sig gøre, fordi borgeren i forbindelse med projektet har opnået mod
på at komme i job og samtidigt fået struktur på sin hverdag. Borgeren har end-
videre tabt relativ mange kilo. Processen for at nå hertil har været relativ lang,
men har samtidigt betydet, at borgeren har fået genaktiveret sit tætte netværk i
form af hjælp fra sin mor, der før havde opgivet at hjælpe. Borgeren har ifølge
projektet stillet følgende spørgsmål: "Hvis
jeg ikke havde sagt ja, mon jeg så
stadig sad i sofaen og røg smøger."
Eksemplet viser, at projektet er lykkes med
at
bringe unge på kanten af arbejdsmarkedet direkte i ordinære jobs.
Workshops ude på
virksomhederne
Projektet har afholdt workshops for borgere og virksomheder ude på virksomhe-
derne. Workshopperne har bl.a. bestået af velforberedte dialoger mellem kandi-
daterne (borgerne) og arbejdsgiverne, konkrete øvelser samt direkte match-ma-
king, hvor aftaler om konkrete jobmøder er blevet indgået. Projektet fortæller,
at virksomhederne har været meget glade for denne arrangementsform, da det
har givet dem mulighed for at møde og tale med kandidaterne i et mere ufor-
melt rum og dermed danne anderledes personlige indtryk
6
.
Projektet har generelt haft positive erfaringer med at have
et tæt og inddra-
gende samarbejde
med virksomhederne, herunder med at involvere få større
virksomheder i tilrettelæggelsen af indsatsen overfor målgruppen. Det skaber
større ejerskab til indsatsen og gensidig vidensudveksling til gavn for borgerne.
Læringen er endvidere i denne henseende, at "hvis
virksomhederne får forklaret,
hvad det handler om, så er der ikke ret mange, der ikke gerne vil hjælpe".
Det
tætte samarbejde med de tre større virksomheder har endvidere betydet, at
projektet har kunnet drage fordel af de pågældende virksomheders relationer og
netværk med andre virksomheder.
Virksomheder der
ønsker at gøre en
forskel og har ufag-
lærte jobs
I forhold til
hvilke virksomheder,
det giver mest mening at inddrage og have et
tæt samarbejde med, peger projektet på, at det er vigtigt, at det er virksomhe-
der med en
tydelig CSR-politik og et særskilt fokus på at gøre en forskel.
Det er
endvidere vigtigt, at det er større virksomheder og virksomheder med mange
ufaglærte jobs og løbende jobåbninger,
da de har lettere ved at finde relevante
jobs til målgruppen. Endelig er det vigtigt, at samarbejdet foregår på ledelsesni-
veau, og at de pågældende er engageret.
Direkte, tæt og ind-
dragende samar-
bejde
6
Horsens Kommune, HPS, 2018: "FRA
ISOLATION TIL SELVFORSØRGELSEOG
FÆLLESSKAB. Kombination af fagligheder i socialt og personligt motivationsarbejde. Be-
skrivelser af medarbejdernes tilgang ved løsning af opgaverne i projektet". Projekt Job, job
og job, Horsens Kommune, jan. 2018".
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/Job job og job/Slutevaluering - Jobjobjob-december 2018-FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421828_0025.png
SLUTEVALUERING AF JOB, JOB OG JOB UDEN OMVEJE
25
J
Virksomhedskonsulent
Projektmedarbejderne understreger at det har været rigtigt
godt, at der er ble-
vet tilknyttet en virksomhedskonsulent
til projektet, som har kunnet gå målret-
tet ud og skabe kontakt til relevante virksomheder og arrangere virksomhedsbe-
søg.
Projektet har formuleret følgende konkrete
10 anbefalinger til samarbejdet
med virksomhederne
7
:
1
KEND VIRKSOMHEDEN
Vær nysgerrig og undersøgende omkring virksomhedens
behov og ønsker til kandidaten.
10 anbefalinger
til
samarbejdet med
virksomhederne
2
ITALESÆT FORVENTNINGERNE TIL LØNNET ARBEJDE
Gør det klart for virksomhe-
den fra begyndelsen, at det vægtes, at kandidaten ansættes med løn. Omvendt for-
ventes det naturligvis også at kandidaten opfylder virksomhedens behov.
3
SKAB FÆLLES MÅL
Forpligt virksomheden til at engagere sig i projektets aktivite-
ter og deltage i møder, events og lign. både med og uden kandidater, ved at skabe
fælles mål.
4
SYNLIGGØR FORDELE
Gør det tydeligt overfor virksomheden, hvad den får ud af
samarbejdet og beskriv gerne win-win situationer.
5
TÆT SPARRING
Gå i jævnlig dialog med virksomheden omkring ansættelsesmulig-
heder og gør gerne opmærksom på alternative jobåbninger.
6
SKAB EN ÆRLIG DIALOG
Vær åben og ærlig omkring kandidaternes potentialer og
udfordringer, så matchet med virksomheden bliver optimalt for alle parter.
7
VÆR TILGÆNGELIG
Giv virksomheden let adgang til projektet
både telefonisk,
via sociale medier og på adressen, og til hver en tid. Det administrative skal ikke
fylde.
8
SAMARBEJD KREATIVT
Invitér virksomheden til møder med fokus på udvikling og
kreativitet. Anerkend virksomhedens viden og meninger, og skab gode muligheder
for medindflydelse på mål og retning.
9
FACILITÉR MØDER MED MÅLGRUPPEN
Lad virksomheden møde kandidaterne i et
forum med plads til både formel og uformel snak, fx, match-making-events ude på
virksomheden. Dette giver virksomheden og kandidaten mulighed for at se hinanden
personligt an og selv vurdere potentialet for et fremtidigt samarbejde.
10
SYNLIGGØR SUCCES
Brug de sociale medier til at dele gode historier og fremhæve
virksomhedens engagement i forhold til målgruppen.
7
Horsens Kommune, HPS, 2018: "FRA
ISOLATION TIL SELVFORSØRGELSE OG FÆLLES-
SKAB. Kombination af fagligheder i socialt og personligt motivationsarbejde. Beskrivelser
af medarbejdernes tilgang ved løsning af opgaverne i projektet". Projekt Job, job og job,
Horsens Kommune, jan. 2018.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/Job job og job/Slutevaluering - Jobjobjob-december 2018-FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421828_0026.png
26
SLUTEVALUERING AF JOB, JOB OG JOB UDEN OMVEJE
3.3.4 Læringer i forhold til det tværfaglige samarbejde
internt i kommunen
Forankring på ledel-
sesniveau og base-
ret på fælles tilgang
og prioritering
Det tværfaglige samarbejde har ligeledes været et kerneelement i projektet. Her
er det erfaringen, at det er lettest, når der ikke er indblandet økonomi. Skal
samarbejdet lykkes, så er det læringen, at
cheferne og lederne skal med fra
start
og prioritere samarbejdet, samt
kommunikere det samme ud til alle afsnit,
så samarbejdet er baseret på en
fælles tilgang og prioritering.
Det har i denne
henseende været en fordel, at projektet er blevet fulgt tæt af en styregruppe
bestående af to ledere fra HPS, to ledere fra jobcentret, en leder fra psykiatrisk
afdeling, Regionshospitalet og en repræsentant fra Specialfunktionen Job og
Handicap. Styregruppen har været aktiv involveret i de til- og fravalg, der er
sket i projektperioden.
Kombination af
sundhedsfaglige
kompetencer og
kompetencer i at
tilgå virksomhe-
derne
Det er endvidere projektets erfaring, at det har været en stor fordel, at de to
medarbejdere, der har haft den daglige kontakt med borgerne, har haft en
sundhedsfaglig baggrund
og at projektet samtidigt har haft tilknyttet en
virk-
somhedskonsulent
med stor erfaring i at tilgå og samarbejde med virksomhe-
derne.
Projektmedarbejdernes sundhedsfaglige baggrund har både betydet, at projek-
tet har kunnet tage afsæt i
en
række velafprøvede metoder indenfor det syge-
plejefaglige, fysiologiske og fysioterapeutiske område og i det daglige har kun-
net
vejlede de unge, når de har oplevet fysiske smerter
i forbindelse med træ-
ning og/eller har været bekymret for, om de har kunnet deltage i konkrete fysi-
ske aktiviteter qua deres diagnose/sygdom. Det har været et stort plus i forhold
til denne målgruppe, der ofte har ondt i både livet og kroppen.
Projektmedarbejderne fremhæver endvidere selv, at det har været en fordel, at
de er
vant til at arbejde med mål
og har kunnet tage denne faglighed og erfaring
med ind i projektet.
Flytningen af pro-
jektet til Jobcentret
har lettet samarbej-
det med jobcentret.
Endelig påpeger projektmedarbejderne, at de har fået et tættere samarbejde ef-
ter med Jobcentret efter, at de fysisk er flyttet fra HPS til Jobcentret i forbin-
delse med skiftet af projektleder. Hermed er det bl.a. blevet lettere at aftale,
hvem der gør hvad i forhold til målgruppen. "Det
har åbnet en anden verden for
os, og det kunne have været fedt at have lavet et sådant et samarbejde tidli-
gere",
påpeger en af de interviewede projektmedarbejdere.
3.4
Forankring
Projektet afsluttes med udgangen af 2018, men den nuværende projektleder,
der er leder af Tilbudsservice i Jobcentret, vil videreføre de centrale kerneele-
menter i Jobcentre regi i forhold til i første omgang de unge aktivitetsparate
unge. Det er endnu ikke helt på plads, hvordan erfaringerne og læringerne skal
implementeres, men der vil blive sat særskilt fokus på at øge de unges funkti-
ons- og mestringsevne og på brugen af den balancerede konfronterende tilgang,
samt på at gøre de unge ansvarlige egne forandringsproces. Der vil endvidere
blive sat særskilt fokus på at udbrede de læringer, der er gjort i projektet til Job-
centrets øvrige ansatte og på at inddrage personale med sundhedsfaglig viden i
forhold til at konfrontere og støtte de unge i deres forandringsproces. Det er
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/Job job og job/Slutevaluering - Jobjobjob-december 2018-FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421828_0027.png
SLUTEVALUERING AF JOB, JOB OG JOB UDEN OMVEJE
27
J
ikke afgjort, hvor de sundhedsfaglige medarbejdere skal være placeret rent or-
ganisatorisk. Men uanset den organisatoriske placering er lederne fra HPS og
Jobcentrets tilbudsservice ikke i tvivl om, at projektet har været med til at skabe
et godt fundament for et tættere samarbejde mellem de to områder i fremtiden.
Projektet har således været med til at skabe en større og gensidig indsigt i og
forståelse hinandens forskellige rammevilkår, tilgange og metoder i forbindelsen
med indsatsen fælles målgrupper, herunder i hvordan der kan samarbejdes om
målgruppen.
Jobcentret har i denne sammenhæng bl.a. planer om at gøre brug af det system
til måling af borgernes progression af funktions- og mestringsevne, som i dag
anvendes i HPS.
4
Samlet vurdering
Projektet har haft som mål at
integrere og fastholde psykisk sårbare/sindsli-
dende på arbejdsmarkedet
og at
udvikle langtidsholdbare løsninger
gennem en
systematisk og løbende
dokumentation
af de anvendte metoder og resultater.
Det er evaluators vurdering, at projektet er lykkes med at nå dette mål, og at
projektet samtidigt har opnået nogle
værdifulde erfaringer og læringer
i forhold
til, hvordan målgruppen skal tackles og støttes i processen og i forhold til hvor-
dan virksomhederne kan gøres til en aktiv medspiller.
Projektets fokus på at sikre
det realistiske match
mellem borgeren og virksom-
heden, så borgeren opfylder et reelt behov hos virksomheden, som samtidigt
passer til borgerens kompetencer, vurderes at have været særlig værdifuld og
medvirkende til, at det er lykkes at bringe hver fjerde af deltagerne direkte i
ordinær beskæftigelse. Udsigten til ordinære jobs har endvidere haft en positiv
effekt på målgruppens motivation.
Herudvoer er det samtidigt vurderingen, at projektmedarbejdernes
vedholden-
hed og balancerende konfronterende tilgang
til målgruppen i forhold til at få
dem til at erkende nødvendigheden af at ændre deres basale livsstil og
selvbillede ligeledes har været central i forhold til at nå de fastsatte mål. I denne
henseende har det klart været en fordel, at de to projektmedarbejdere har
kunnet trække på deres
sundhedsfaglige baggrund
samt at projekt-
medarbejderne har været
vant til at arbejde med at sætte mål
for og løbende
måle på borgernes progression hvad angår deres funktions- og mestringsevne.
Det skal i denne sammenhæng fremhæves, at det endvidere har været en
styrke, at projektet hele tiden har fastholdt fokusset på, at det endelige mål var
ordinære job og at indsatserne i forhold til at øge borgernes funktions- og
mestringsevner "alene" har været nødvendige skridt i forhold til at nå dette mål.
Projektets mål om at udvikle
langtidsholdbare løsninger
er bl.a. endvidere
opnået gennem det
tværfaglige samarbejde mellem HPS og jobcentret.
Det har
været udfordrende fra starten at opnå en fælles chefforankring af projektet, men
det er lykkes over tid og bl.a. gennem repræsentationen i styregruppen. I dette
regi har de forskellige læringer og udfordringer kunnet drøftes. Det er
vurderingen, at det tværfaglige samarbejde er blevet yderligere styrket i den
sidste del af projektet, hvor der er blevet
tilknyttet en virksomhedskonsulent fra
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/Job job og job/Slutevaluering - Jobjobjob-december 2018-FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421828_0028.png
28
SLUTEVALUERING AF JOB, JOB OG JOB UDEN OMVEJE
Jobcentret,
og ikke mindst i forbindelse med at projektet fysisk er flyttet til
Jobcentret. Sidstnævntre har betydet, at det daglige samarbejdet og kendskabet
til hinandens rammebetingelser og kompetencer er øget. Det har her vist sig, at
det er vigtigt, at de medarbejdere, der samarbejder omkring tilbuddet, har fort-
løbende mødevirksomhed, med hinanden. Flytningen til Jobcentret er sket i
forbindelse med, at projektledelsen overgik til lederen af Tilbudsservice, og har
betydet, at det daglige samarbejde om målgruppen og kendskabet til hinandens
rammebetingelser og kompetencer er blevet styrket. Læringen har her været, at
det er afgørende, at sagsbehandler og undervisere omkring projektet arbejder
tæt sammen, for at kvalitetssikre indsats og videndeling. Det er alt andet lige
lettere, når personerne er placeret i samme enhed og/eller dør om dør.
Samlet betragtet det evaluators vurdering, at
projektet er velgennemført.
Projektet har således gennemført størstedelen af de planlagte aktiviteter og af-
prøvet de kerneelementer, som projektet havde søgt om økonomisk støtte til.
De aktiviteter, som projektet har fravalgt, er sket på baggrund af de læringer,
der er opnået i projektet og med støtte fra projektets styregruppe.
Set i bagspejlet kunne det have været en styrke, hvis de spørgeskemaer, der
blev udviklet til brug for målingen af borgernes progression, hvad angår arbejds-
identitet, trivsel, sundhed og fysisk aktivitet var blevet anvendt mere konse-
kvent, herunder sikret, at alle besvarede dem på faste tidspunkter i projektforlø-
bet. Men det forhold, at skemaerne er blevet udviklet undervejs og tilrettet, flere
gange har betydet, at de ikke har kunnet anvendes, som tænkt oprindeligt. Pro-
jektets brug af det eksisterende mål og effektmålings redskab til måling af funk-
tions- og mestringsevne har langt hen ad vejen kompenseret for det manglende
brug af start- og slutskemaerne, og samtidigt været det redskab, som projektet
på forhånd havde angivet, at det ville anvende som progressionsmålingsred-
skab.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/Job job og job/Slutevaluering - Jobjobjob-december 2018-FINAL.docx