Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 356
Offentligt
2421827_0001.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING
ADRESSE
COWI A/S
Parallelvej 2
2800 Kongens Lyngby
AFSLUTTENDE EVALUERING AF
PROJEKTET VIRK
TLF
FAX
WWW
+45 56 40 00 00
+45 56 40 99 99
cowi.dk
INDHOLD
1
2
3
3.1
4
4.1
4.2
5
5.1
5.2
6
Indledning
Projektet
Mål og succeskriterier
Forandringsteori
Resultater og effekter
Aktivitetsmålene
Resultater og effekter
Erfaringer, læringer og forankring
Erfaringer og læringer
Forankring
Konklusion
2
2
4
4
5
5
8
10
10
17
17
PROJEKTNR.
DOKUMENTNR.
VERSION
UDGIVELSESDATO
BESKRIVELSE
UDARBEJDET
KONTROLLERET
GODKENDT
0.2
hle
Projektet
Hle
0.2https://cowi.sharepoint.com/sites/A094447-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevaluering/VIRK- Esbjerg Kommune/Afsluttende evaluering af projeket
-Virk-FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421827_0002.png
2
AFSLUTTENDE EVALUERING AF PROJEKTET VIRK
1
Indhold
Indledning
Dette notat indeholder den afsluttende evaluering af
projektet Virk
virksom-
hedsrettet indsats med relationelkoordinering. Virk er et af de tre projekter, som
modtog støtte fra satspuljen
"Rum til udsatte på arbejdsmarkedet" i 2016.
Projektet har været gennemført af Jobcenter Esbjerg i perioden 1. august 2016
til og med 30. september 2017.
Evalueringen
COWI har været tilknyttet, som ekstern evaluator på projektet siden foråret
2017. Evalueringen af projektet er baseret på en
forandringsteoretisk tilgang.
Forandringsteorien er fastlagt sammen med projektholdet i april 2017 og der er
fulgt op på status, resultater og læringer i juli og september. I september er der
endvidere gennemført interview med to grupper af unge og med projektgrup-
pen. COWI har endvidere bistået med udviklingen af et spørgeskema til de virk-
somheder, der har medvirket i projektet. Projektet har selv sendt spørgeskema-
et ud til de involverede virksomheder. Resultaterne af spørgeskemaundersøgel-
sen er gennemført af COWI i november 2017.
2
Baggrund
Projektet
Førtidspensions- og fleksjobreformen har betydet, at en ny målgruppe skal
integreres på arbejdsmarkedet. Det drejer sig bl.a. om unge med kognitive
funktionsnedsættelser. Erfaringerne viser, ifølge Jobcenter Esbjerg
1
, at største-
delen af denne gruppe kan blive hel- eller delvis selvforsørgende, men at der
samtidigt er en mindre gruppe, som har brug for mere vidtgående støtte for at
kunne opnå en fast tilknytning til arbejdsmarkedet. Jobcenter Esbjerg ønsker
med projektet at afprøve en model for denne gruppe, som også involvere de
unges netværk og virksomhederne.
Formål og målgruppe
Formålet med projektet er mere konkret at
integrere og fastholde 15 unge med
svære kognitive funktionsnedsættelser på det ordinære arbejdsmarked,
i hel-
eller delvis selvforsørgelse. Målgruppen er endvidere kendetegnet ved at have
andre udfordringer udover de kognitive funktionsnedsættelser, såsom fysiske
begrænsninger, nedsat mobilitet, begrænsninger i forhold til kommunikation
eller psykiske belastninger. På det tidspunkt de unge visiteres til projektet, vil de
typisk have afsluttet et STU-forløb og være på kontanthjælp. De vil ikke kunne
komme i en virksomhedspraktik uden massiv støtte, denne mulighed var ikke til
stede inden dette projekt. Det der ligger før projektet, er forløb med STAFF
konsulenter/jobmentorer, der udplacerer i virksomhedspraktikker. Projektet er
således den sidste mulighed for denne gruppe borgere.
Teoretisk afsæt
Som led i projektet afprøves teorien bag Relationel Koordinering. Teorien
Rela-
tionel Koordinering
er udviklet af den amerikanske forsker Jody Gittell, og har
fokus på
koordinering og kommunikation i arbejdsprocesser,
der går på tværs af
faglige funktioner og afdelinger, og som samtidigt er præget af gensidig af-
1
Kilde: Jobcenter Esbjergs ansøgning om støtte fra satspuljen "Rum til udsatte på ar-
bejdsmarkedet" 2016.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A094447-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevaluering/VIRK- Esbjerg Kommune/Afsluttende evaluering af projeket -Virk-FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421827_0003.png
AFSLUTTENDE EVALUERING AF PROJEKTET VIRK
3
hængighed, en høj grad af uforudsigelighed og tidspres
2
. Teorien definerer tre
dimensioner for relationer: fælles viden, fælles mål og gensidig respekt og fire
dimensioner for kommunikation: hyppig, rettidig, præcis og problemløsende
3
.
Disse syv egenskaber har ifølge Gittells forskning en signifikant betydning for
den samlede produktivitet, kerneydelsens kvalitet samt de ansattes arbejdsglæ-
de
4
.
Kerneelementer
I projektet er teorien
Relationel Koordinering
blevet bragt i anvendelse i forbin-
delse med samarbejdet mellem borgerne, jobcentret, virksomhederne og de un-
ges netværk. Et af kerneelementerne i projektet er således, at samarbejdet om
den unge skal fungere for, at integrationen på arbejdsmarkedet kan lykkes.
Et andet (tænkt) kerneelement i projektet er udvikling af
digitale kommunikati-
ons- og informationsformer
i forhold til at understøtte den unge, herunder styrke
struktur i hverdagen, varetagelse af arbejdsopgaver og oplæsning af manualer
mv.
Et tredje kerneelement er
høj tilgængelighed og adgang til jobmentorerne,
og
dermed de tre personer, som har stået for projektet.
Endelig udgør
ugentlig undervisnings- og mødeforum
et fjerde kerneelement.
Det ugentlige undervisnings- og mødeforum anvendes dels til at de unge kan
mødes med ligesindede, dels til at undervise om krav og forventninger om ar-
bejdsmarkedet.
Projektenheden
Projektenheden består af tre medarbejdere, som er startet i projektet 1. januar
2016. De kommer oprindeligt fra Social og Tilbud. Integrationen i og samarbej-
det med jobcentret er derfor ny. Projektenheden omtales i det følgende virk-
somhedsmentorerne.
Styregruppe
Det var meningen, at projektet skulle have en styregruppe bestående af Kraft-
centret og Social og Tilbud. Ved opstart var der dog ikke mange borgere, og de
havde ikke et stort professionelt netværk
derfor gav styregruppen ikke me-
ning. Der blev i stedet nedsat en følgegruppe bestående af Væksthusets leder
Lene Damgaard samt sektionsleder Lene Lund og to rådgivere fra jobcentret.
2
Kilde:
http://www.fairproces.dk/wp-content/uploads/2012/12/Relationel-
koordinering_en-teoretisk-introduktion-Version-21-december_header-Fair-proces.pdf
(Bo
Vestergaard, ledelses- og organisationskonsulent, UCN act2learn)
3
4
Kilde:
http://www.nyt-om-arbejdsliv.dk/images/pdf/2014/nr4/tfa4_2014_050_068.pdf
Kilde:
http://www.fairproces.dk/wp-content/uploads/2012/12/Relationel-
koordinering_en-teoretisk-introduktion-Version-21-december_header-Fair-proces.pdf
(Bo
Vestergaard, ledelses- og organisationskonsulent, UCN act2learn)
https://cowi.sharepoint.com/sites/A094447-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevaluering/VIRK- Esbjerg Kommune/Afsluttende evaluering af projeket -Virk-
FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421827_0004.png
4
AFSLUTTENDE EVALUERING AF PROJEKTET VIRK
3
3.1
Mål og succeskriterier
Forandringsteori
Forandringsteorien for projektet er fastlagt sammen med projektenheden, og
har til formål at
synliggøre den forandring, som projektet ønsker af skabe for
målgruppen,
herunder hvordan den ønskede forandring opnås og hvilke resulta-
ter, der går forud på henholdsvis kort og lang sigt, samt hvilke aktiviteter, det
kræver at skabe disse resultater.
I den tilgang, vi har valgt, skelner vi mellem fire niveauer
aktiviteter, resulta-
ter på kort sigt, resultater på lang sigt og effekt:
Figuren nedenfor viser forandringsteorien for dette projekt.
Figur 3-1
Forandringsteori
Hovedaktiviteter
Resultat på kort sigt
Resultat på lang sigt
Effekter -
De unge visiteres til
projektet
Der udarbejdes en
indsatsplan med pro-
gressionsmål
De unge deltager i 3
måneders introforløb (i
gennemsnit)
Der afholdes temamø-
der for virksomheder-
nes mentorer
Jobmentorer klædes
på til at understøtte
principperne i Relatio-
nel koordinering
De unge har viden om
forventninger og krav
på arbejdsmarkedet
De unge har viden
om, hvordan man kan
sige til og fra på en
arbejdsplads
De unge kan fungere
på en arbejdsplads
De unge er mødestabi-
le
De unge kan italesætte
egne ønsker og forstår
helt basale krav
fx
man skal møde til tiden
Integration og fast-
holdelse af unge
med svære kogniti-
ve funktionsned-
sættelser på det
ordinære arbejds-
marked
De unge har opnået
erfaringer med at
transportere sig
De unge har opnået
erfaring/viden
med/om at klare en
hverdag med arbejde
De unge er blevet selv-
transporterende
De unge kan mestre en
hverdag med job (med
støtte)
Jobmentorerne kan
understøtte de unges
integration og fasthol-
delse på arbejdsmar-
kedet
De unge har opnået
erfaring/viden
med/om i forhold til
selvbestemmelse og
medbestemmelse
De unge deltager i
praktikforløb
De unge deltager i
ugentlige møder i for-
bindelse med praktik-
forløbet
Jobmentorerne har
viden om principperne
i Relationel koordine-
ring
Virksomhederne kan
rumme målgruppen
Der udarbejdes en
handlingsplan (plan for
hvad der skal ske efter
projektets afslutning)
Virksomhedernes
mentorer har viden
om målgruppens ud-
fordringer og ressour-
cer
Videre formidling af
erfaringer til andre i
Jobcentret og lokale
virksomheder
Andre i Jobcenteret,
og lokale virksomhe-
der har fået viden om
projektets erfaringer
https://cowi.sharepoint.com/sites/A094447-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevaluering/VIRK- Esbjerg Kommune/Afsluttende evaluering af projeket -Virk-FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421827_0005.png
AFSLUTTENDE EVALUERING AF PROJEKTET VIRK
5
Aktiviteterne
omfatter de konkrete aktiviteter, som projektet har planlagt iværk-
sat i projektperioden.
Resultaterne på kort sigt
de kompetencer, viden eller ind-
sigter, som projektets primære og sekundære målgrupper opnår, som følge af
de gennemførte aktiviteter.
Resultaterne på lang sigt
de ændringer i den primæ-
re og sekundære målgrupper adfærd, som de nye kompetencer, viden eller ind-
sigter afstedkommer. Endelig omfatter
effekter
de forandringer af den primære
målgruppes livssituation, som adfærdsændringerne forventes at medføre.
Aktiviteter
Projektets aktiviteter er dels rettet mod de unge (den primære målgruppe), dels
mod jobmentorerne, virksomhederne og de øvrige medarbejdere i Jobcentret
(de sekundære målgrupper).
De
aktiviteterne,
der er rettet mod
de unge
omfatter visitation til projektet, ud-
arbejdelse af indsatsplan med progressionsmål, tre måneders introforløb, virk-
somhedspraktik, ugentlige møder i forbindelse med praktikforløbet, og endelig-
afsluttende handlingsplan.
De forskellige aktiviteter forventes
på kort sigt
at resultere i, at de unge i mål-
gruppen har opnået viden om forventninger og krav på arbejdsmarkedet og om,
hvordan man siger til og fra på en arbejdsplads, samt om hvad de selv kan be-
stemme og hvad de har medbestemmelse om. Endelig forventes aktiviteterne at
resultere i, at målgruppen opnår erfaringer med at transportere sig selv.
På lang sigt
forventes de unge at kunne fungere på en arbejdsplads, være mø-
destabile, kunne italesætte egne ønsker, blevet selvtransporterende og kunne
mestre en hverdag med job (med støtte).
Fokus i projektet er således i høj grad på at
styrke borgernes mestringsev-
ne.
4
Resultater og effekter
Da målgruppen er relativ begrænset, er der ikke fastlagt kvantitative mål for
resultaterne på kort og lang sigt, men alene for aktivitetsmålene. Baggrunden
herfor har endvidere været, at det er meget svært at måle om, de kompetencer,
som de unge har opnået, giver anledning til egentlige adfærdsændringer, idet en
stor del af VIRKs målgruppe af unge har svært ved at indlære.
Selvom, der ikke er fastsat kvantitative mål, er der fulgt op på i hvilket omfang
det er lykkes at opnå de forventede forandringer hos målgruppen på kort og
lang sigt.
4.1
Aktivitetsmålene
Tabellen neden for viser de aktivitetsmål, der blev fastsat i forbindelse med den
indledende workshop.
Nogle af disse mål er blevet nået, andre er ikke. I de tilfælde målene ikke er
blevet nået, skyldes det som regel et bevidst valg om at gøre tingene anderle-
des end tænkt før projektstart. Der har således været flere ting, som har vist sig
ikke give mening i praksis eller som er blevet grebet anderledes an i praksis.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A094447-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevaluering/VIRK- Esbjerg Kommune/Afsluttende evaluering af projeket -Virk-
FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421827_0006.png
6
AFSLUTTENDE EVALUERING AF PROJEKTET VIRK
Tabel 4-1
Aktivitetsmålene
Aktivitetsmål:
Kvantitativ
målsætning
for hele
projekperioden
15
Status ved projektets
afslutning
A1: Der er visiteret unge til projektet
A2: Der er udarbejdet en indsatsplan
med progressionsmål for alle unge
19
en er dog meldt
ud igen
Det har vist sig ikke at
give mening i praksis at
udarbejde indsats-
planer med pro-
gressionsmål for alle
18
men for nogle har
der været taleom
individuelle forløb
18
18
5 ud af 12-15
3 - alle
De stopper ikke nød-
vendigvis i forløbet
bliver indtil tilkendt
førtidspension/fleksjob
Udbredt til sam-
arbejdsvirksomheder.
15
A3: De unge har deltaget i 3 måneders
introforløb
A4: De unge har deltaget i praktikforløb
A5: De unge har deltaget i et ugentligt
møde ifb. praktikforløb
A6: De deltagende virksomhederne har
deltaget i temamøder
A7: Jobmentorerne har deltaget i
kursusforløb om Relationel Koordinering
A8: Der er udarbejdet handlingsplaner
for de unge
15
15
15
X
1
3
15
A9: Erfaringerne fra projektet er udbredt
til andre målgrupper i Jobcentret og
lokale virksomheder
1: Der blev ikke fastsat et mål for dette fra start.
1
Flere deltagere end
forvente
Projektet havde et mål om 15 deltagere. I starten blev der kun visiteret 4-5,
men i takt med at projektet blev mere kendt af rådgiverne i jobcentret, er antal-
let af deltagere steget. I alt har der været visiteret 19 unge til projektet, hvoraf
en er blevet meldt ud igen. Der har i modsætning til, hvordan projektet var
tænkt fra start været
løbende optag.
Projektet har således omfattet tre unge mere end målet var fra start.
Indsatsplaner med
progressionsmålin-
ger er ikke blevet
gennemført konse-
kvent
Fra start havde projektet endvidere en målsætning om, at alle unge skulle have
udarbejdet en indsatsplan med progressionsmål som led i visitationsfasen, og
om at der løbende skulle følges op på progressionsmålene. Det har imidlertid
vist sig, at det har
taget noget længere tid end forventet at opnå en relation til
de unge
og at opnå den tillid, som har været en nødvendig forudsætning for
kunne afdække, hvad det mere konkret er, de unge slås med og hvilke kompe-
tencer, de har, der kan bygges videre på. Der har ifølge projektholdet typisk
været mange andre grundlæggende ting, der skulle bringes i orden (fx tildeling
af bolig), inden det har været muligt at fastlægge en egentlig indsatsplan og
https://cowi.sharepoint.com/sites/A094447-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevaluering/VIRK- Esbjerg Kommune/Afsluttende evaluering af projeket -Virk-FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421827_0007.png
AFSLUTTENDE EVALUERING AF PROJEKTET VIRK
7
iværksætte praktikken. Gruppen har således været karakteriseret ved massive
og komplekse psykiske og sociale udfordringer. Mange har samtidigt typisk ikke
lært de grundlæggende regler for, hvordan man begår sig i selskab med andre
og været udfordret af en lav intellektuel udrustning. En del har endvidere haft
ubearbejdede traumer bl.a. som følge af omsorgssvigt og incest.
Det har i sammenhæng hermed vist sig, at det ikke i alle tilfælde har givet me-
ning at fastlægge progressionsmål, da målgruppen har haft svært ved at forhol-
de sig hertil. I stedet har projektgruppen italesat progressionsmål i deres dialog
med de unge og typisk, når de unge havde opnået konkrete mål såsom bl.a. at
kunne transportere sig selv og/eller møde ind hver dag. Italesættelsen af de op-
nåede mål har været brugt til at motivere de unge og vise dem, at de har rykket
sig.
Introduktionsforløb
og praktik har væ-
ret fast bestandde-
le, men været tilret-
telagt individuelt
Det var meningen, at introduktionsforløbet på tre måneder skulle have foregået
fra 1. oktober og frem til jul 2016, hvorefter de unge efterfølgende skulle starte i
praktik kun afbrudt af ugentlige undervisningsdage. Grundet det løbende optag
og deltagernes forskellige og meget komplekse udfordringer har det imidlertid
været nødvendigt med en mere fleksibel og håndholdt indsats
tilpasset
den enkeltes behov og forudsætninger. Der er dog blevet
holdt fast i den faste
struktur med introduktionsforløb, praktik og ugentlige møder,
men varigheden
og indholdet har typisk været forskellig fra individ til individ, om end den, der
har kunnet har deltaget i fælles ugentlige møder (se næste afsnit).
Planen om
at afvikle en ens og fællesstruktur har således måttet opgives.
Hver tirsdag er der blevet afholdt fælles undervisningsdage, hvor der er under-
vist i bl.a. arbejdspladskultur og i hvordan, man siger henholdsvis fra og til på
en arbejdsplads, samt giver positiv feed-back til hinanden. Projektet har haft en
generel forløbsstruktur med ugeprogrammer fastlagt tre uger frem.
Ugeplanerne
er blevet hængt op i undervisningslokalet, så deltagerne hele tiden har kunnet
holde sig ajour med ugens program. Nogle gange er der blevet byttet rundt på
elementer og hyppighed af aktiviteter, så det passer til den enkeltes evner og
temperament. Enkelte af deltagerne har ikke kunnet følge de fælles forløb, og
derfor kun deltaget i individuelle forløb. Udover de ugentlige undervisningsdage
har der endvidere været iværksat virksomhedsbesøg hos potentielle praktikste-
der, samt udflugter. Sidstnævnte har mere haft karakter af sociale arrangemen-
ter, og været iværksat for at give gruppen fælles oplevelser og indsigt i og viden
om deres lokalområde. Endelig har der i den sidste del af projektperioden været
iværksat ture i svømmehallen hver fredag med det mål dels at tilbyde de unge
fysiske aktiviteter, dels at have et rum, hvor der kan tales mere uformelt.
Projektet har som planlagt
afholdt et temamøde med deltagelse af nogle af de
virksomheder, der har haft unge fra projektet i praktik.
Formålet med temamø-
det var at aftale rammerne for Relationel Koordinering, samt at fortælle om un-
gegruppen og de særlige udfordringer, de står overfor. Der blev inviteret 12-15
virksomheder, men der mødte kun fem op. Kontakten med virksomhederne er
herudover primært foregået ude på virksomhederne og i forbindelse med dels
indgåelsen af konkrete praktikaftaler, dels i forbindelse med den løbende opfølg-
ning.
Ugentlige undervis-
ningsdage og klare
uge ugeprogrammer
En mindre del af
virksomhederne har
deltaget i temamø-
de
https://cowi.sharepoint.com/sites/A094447-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevaluering/VIRK- Esbjerg Kommune/Afsluttende evaluering af projeket -Virk-
FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421827_0008.png
8
AFSLUTTENDE EVALUERING AF PROJEKTET VIRK
Jobmentorerne har
deltaget i kursus om
Relationel Koordine-
ring
Alle tre jobmentorer har som planlagt deltaget i et kursusforløb om Relationel
Koordinering, og fortæller, at de har haft stor gavn af den systematiske map-
ping-øvelse af målgruppens relationer ift. arbejdet med målgruppen. Mapping-
øvelsen har givet jobmentorerne et værdifuldt indblik i de unges relationer eller
nærmere mangel på samme.
Som udgangspunkt var det planlagt, at alle de unge skulle have udarbejdet en
plan for, hvad der skulle ske efter projektets afslutning. På det tidspunkt den
afsluttende evaluering blev gennemført var størstedelen af projektdeltagerne
fortsat en del af projektet, hvorfor der endnu ikke var blevet udarbejdet endeli-
ge handlingsplaner. Dette hænger ligeledes sammen med, at ikke alle endnu var
fuldt afklaret. Flere stod overfor at skulle have deres sag for rehabiliteringstea-
met med henblik på førtidspension, se afsnittet neden for.
Samlet betragtet så har de iværksatte aktiviteter i høj grad båret præg af, at der
har været tale om en meget ressourcesvag gruppe, som det har taget lang tid at
opnå den nødvendige relation til og som har haft mange andre grundliggende
problemer, som de skulle have hjælp til inden det var muligt at tale mål og
praktik med dem. De unges udfordringer har bl.a. betydet, at ikke alle har kun-
net deltage i de planlagte fælles aktiviteter. Projektgruppen (de tre jobmentorer)
har derfor været nødt til at opgive at følge den faste fælles struktur, som der var
lagt op til i ansøgningen i form af først en visitationsfase på 2 måneder efterfulgt
af introduktionsforløb på 3 måneder og derefter en praktikperioden på 6 måne-
der med ugentlige møder. De aktiviteter, der har været iværksat, har i lang hø-
jere grad end det var tænkt fra starten været håndholdt og individuel. Det er
dog lykkes at få gennemført kerneaktiviteterne, dvs. introduktionsforløb, prak-
tikforløb og ugentlige møder, men indholdet af forløbene og møderne, samt ve-
jen til praktikforløbene har været noget anderledes end forventet fra start.
Der er ikke udarbej-
det handlingsplaner
endnu
4.2
Resultater og effekter
I forbindelse med den afsluttende evaluering er der fulgt op på status på de for-
ventede resultater og effekter for hver af de enkelte projektdeltagere.
Resultaterne og effekterne skal ses i lyset af, at de 18 projektdeltagere alle, som
nævnt ovenfor, er udfordret af en række komplekse psykiske og sociale proble-
mer samt store indlæringsproblemer.
4.2.1 Resultater
Målet har været, at de unge efter deltagelse i projektet
kan udføre arbejdsopgaver tilfredsstillende
er selvtransporterende
er mødestabile
kan italesætte egne ønsker
kan fungere på en arbejdsplads.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A094447-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevaluering/VIRK- Esbjerg Kommune/Afsluttende evaluering af projeket -Virk-FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421827_0009.png
AFSLUTTENDE EVALUERING AF PROJEKTET VIRK
9
Deres evner til at
udføre arbejdsopga-
ver tilfredsstillende
afhænger af hvem
man spørge
Grundet de unges udfordringer og her især deres manglende indlæringsevner og
sociale kompetencer, har det været svært at finde praktiksteder, der har kunnet
rumme projektdeltagerne. Det har typisk været nødvendigt at have en person
knyttet tæt på dem hele tiden for, at de har kunnet klare arbejdet. De er ofte
meget distræte og har meget svært ved at omsætte anvisninger til praksis og
dermed ofte svært ved selv relativ simple opgaver. Nogle møder ikke op og/eller
skal hjælpes med transport til praktikstedet.
Kendetegnede for de unge er ifølge projektgruppen, at de ofte mangler selvind-
sigt, og giver andre skylden for, at ting ikke lykkes for dem. Flere af de unge har
således det billede, at det er praktikstedet, der har været noget i vejen med, når
det har været nødvendigt at stoppe et praktikforløb.
Det er kun enkelte, der i dag kan udføre arbejdsopgaver tilfredsstillende, givet
det foregår i trygge rammer. Den ene afhænger i høj grad af status på ved-
kommendes psykiske sygdom.
Fortsat tre der skal
hjælpes med trans-
port
Fire er blevet møde-
stabile
I projektet har de tre jobmentorer trænet med de projektdeltagere, der har haft
svært at transportere sig. Der er fortsat tre, der har brug for hjælp, mens en er
blevet selvtransporterende. De øvrige har godt kunnet transportere sig selv.
Fire af deltagerne er i løbet af projektperioden blevet mødestabile. For hoved-
parten er det fortsat en udfordring, men det afhænger til dels at det sted de er i
praktik.
Et af de unges store udfordringer har været at kunne italesætte egne ønsker.
Det har været noget, der har været stor fokus på i projektet, herunder på hvor-
når man skal sige til og fra. Ved projektafslutningen er billedet, at der typisk
fortsat skal en del støtte til for, at de unge kan italesætte egne ønsker. Dog er
der en, der har kunnet det hele tiden og fire, der til dels har kunnet det med
støtte.
Hovedparten har fortsat ved projektafslutningen svært ved at kunne fungere på
en arbejdsplads. De kræver, som nævnte ovenfor, relativ meget støtte og vil
ofte kun kunne fungere på mindre arbejdspladser. Det er som sagt især deres
manglende indlæringsevner og svage sociale kompetencer, samt manglende
mødestabilitet, der især gør det svært for dem at fungere på en arbejdsplads.
Hertil kommer at enkelte endvidere har problemer med hygiejnen.
Fortsat svært ved at
italesætte egne øn-
sker
Hovedparten har
svært ved at kunne
fungere på en ar-
bejdsplads
4.2.2 Effekter
Målet med projektet var oprindeligt, at alle de unge skulle have en tilknytning til
det ordinære arbejdsmarked ved projektafslutning.
Dette mål har det ikke været muligt at opnå. Ved projektafslutningen så billedet
således ud:
7 forventes at komme i fleksjob
de resterende forventes at blive visiteret til pension.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A094447-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevaluering/VIRK- Esbjerg Kommune/Afsluttende evaluering af projeket -Virk-
FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421827_0010.png
10
AFSLUTTENDE EVALUERING AF PROJEKTET VIRK
Hvorvidt de ender med at opnå fleksjob eller førtidspension afhænger af rehabi-
literingsteamets afgørelser.
Hvis 7 opnår fleksjob vurderes det at være en succes, når de unges forudsæt-
ninger tages i betragtning. Dermed også sagt, at målet om at bringe hele mål-
gruppen i varig beskæftigelse har været for ambitiøs.
Samlet betragtet kan det konkluderes, at det ikke i det omfang, som det var
målet fra start, er lykkes hverken at ændre projektdeltagernes mestringsevne
eller bringe dem i varig beskæftigelse. Taget i betragtning, at der er tale om en
gruppe af unge med meget komplekse udfordringer og begrænset arbejdsevne
må det samtidigt konkluderes, at målene og det især målet om at bringe hele
gruppen i varig beskæftigelse har været for ambitiøs. De unges udfordringer
taget i betragtning må det dog samtidigt vurderes at være en succes, hvis det
lykkes at få tre i fleksjob.
5
Erfaringer, læringer og forankring
Der har i forbindelse med evalueringen af dette projekt været særlig fokus på at
opsamle de
erfaringer og læringer,
som projektet har gjort i forbindelse med de
iværksatte aktiviteter og indsatser for at få målgruppen i varig beskæftigelse.
Fokus har endvidere været på at afdække dels målgruppens egne oplevelser af
at have deltaget i projektet, dels virksomhedernes erfaringer med at have mål-
gruppen i praktik.
Dette afsnit indeholder en redegørelse for de erfaringer og læringer, som hen-
holdsvis de unge selv og virksomhederne, samt projektholdet (de tre jobmento-
rer) har gjort i projektperioden.
5.1
Erfaringer og læringer
5.1.1 De unges erfaringer og oplevelser
Hovedparten har en
STU bag sig
Hovedparten af de unge har gennemført en STU og typisk gået ledige derefter. I
den periode, de har været ledige, har flere været i forskellige praktikforløb
og/eller arbejdet på et værksted med tilknytning til deres bosted.
Flere af deltagerne bor på bosteder, mens enkelte bor i egen lejlighed eller
hjemme hos deres forældre. De fleste får endvidere ofte hjælp ved siden af i
form af bostøtte/hjemmevejleder.
De unge drømmer
om at få et job
Alle de 9 unge, der er gennemført interview med, har en drøm om at komme i
beskæftigelse. Flere forklarer i denne henseende, at de
gerne vil tjene deres
egne penge.
Eksempelvis siger en af de unge; "Jeg
vil gerne have noget at stå
op til og tjene mine egne penge. Jeg gider ikke være på kontanthjælp hele mit
liv".
En anden siger lignende: "Jeg
vil også gerne tjene mine egne penge. Så kan
jeg være stolt over at tjene mine egne penge og ikke få af staten".
De konkrete jobdrømme går i retning af tømmer, folkeskolelærer, lastbil-
chauffør, lagerarbejder, maler, vicevært og fabriksarbejder. Og endelig er der
https://cowi.sharepoint.com/sites/A094447-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevaluering/VIRK- Esbjerg Kommune/Afsluttende evaluering af projeket -Virk-FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421827_0011.png
AFSLUTTENDE EVALUERING AF PROJEKTET VIRK
11
en, der bare gerne vil i fleksjob uden at præcisere dette yderligere. Hovedparten
har således konkrete jobdrømme. Flere siger samtidigt, at de
helst vil arbejde
steder, hvor der ikke er så mange.
Fået hjælp til at for-
følge drømme og til
at finde praktikste-
der
Når de skal sætte ord på deres udbytte af at have deltaget i projektet, så peger
hovedparten på
den hjælp, som de tre jobmentorer har givet dem i forbindelsen
projektforløbet,
og her især på hjælpen til at finde praktiksteder. Flere nævner i
forlængelse heraf, at det har været godt, at det stort set altid har været muligt
at få fat i en af de tre jobmentorer.
Når snakken falder på de konkrete mål med projektet, så giver især drengene
udtryk for, at de har været afklaret hele tiden, og godt har vidst det meste af
det, de er blevet undervist i. De giver samtidigt udtryk for, at de ikke har pro-
blemer med at transportere sig. Flere giver dog uddybende udtryk for, at de ikke
bryder sig om at tage offentlig transport og slet ikke, hvis der er mange med. En
af drengene fortæller i den forbindelse, at han har købt en scooter, så han kan
transportere sig selv, da han ikke tør tage offentlig transport. En anden siger, at
han er nød til at tage offentlig transport, fordi han ikke har andre muligheder,
men han kan følges med en af de andre fra det bosted, hvor han bor, og så er
det ikke et problem. Endelig er der en, der fortæller, at hun oftest går til de ste-
der hun skal. Og endelige så er der en enkelt, der har egen bil og som indimel-
lem tager nogle af de andre med i bilen. Det ser således ud til, at de unge, der
ikke er trygge ved at tage offentlig transport, langt hen af vejen søger at kom-
pensere herfor.
Fælles sociale ud-
flugter og aktiviteter
særlig værdsat
Det de fremhæver som særligt godt ved projektet har især været
de fælles soci-
ale udflugter, herunder turene i svømmehallen,
hvor de har kunnet være sam-
men under mindre formelle rammer. Hovedparten
nævner også det venskab, de
har fået med de andre, som noget særligt.
Flere fortæller i denne sammenhæng,
at de har dårlige oplevelser med at knytte relationer fra tidligere uddannelses-
/aktiveringsforløb. Det at de unge, som har deltaget i dette projekt, har opnået
tillid til hinanden og knyttet venskaber på tværs, betyder meget for dem. En
fortæller i denne sammenhæng; "I
starten var det meget svært og jeg var ner-
vøs for, hvordan de andre var. Jeg var bange for om, jeg kunne stole på nogen.
Selv kommunen."
En anden siger samstemmende, at han var bange for, at der
skulle opstå "drama" i starten. En af de unge, fremhæver bl.a. turene til svøm-
mehallen, som noget af det, der i særlig grad har betyder, at de har lært hinan-
den bedre at kende. En anden fremhæver både svømmehalsturene og den
ugentlige undervisningsdag, som aktiviteter, der har været med til at knytte
bånd mellem deltagerne. Vedkommende siger bl.a.: "Det
er pissehyggeligt, især
når vi er få".
Endelig fremhæver en enkelt, at det bedste for ham har været, at
han har fået et pusterum i projektet. Det har han ikke derhjemme på det bo-
sted, hvor han bor.
En af piger fortæller, at hun har været særlig glad den undervisning, de har fået
om tirsdagen, hvor de er blevet undervist i arbejdsmarkedet. Den pågældende
giver udtryk for, at hun synes det er spændende at have noget om job og have
opgaver. Det kan hun bedre lide end at være på virksomhedsbesøg.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A094447-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevaluering/VIRK- Esbjerg Kommune/Afsluttende evaluering af projeket -Virk-
FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421827_0012.png
12
AFSLUTTENDE EVALUERING AF PROJEKTET VIRK
Gerne færre gåture
og koncentrations-
øvelser
Når de unge skal sætte ord på, hvad de omvendt har været mindre glade for, så
handler det især de fysiske aktiviteter såsom
gåturene, samt undervisningen i
Mindfulness.
I forhold til sidstnævnte har en af drengene følgende kommentar:
"Det
der koncentrationspis, det gider jeg ikke. Hvis jeg skal have et job, så sæt-
ter jeg mig ikke ned og siger, at jeg lige skal meditere".
De unge fortæller, at de har set film flere gange, som omhandler, hvad man må
og ikke må. Holdningerne til disse er forskellige. Nogle synes det er okay, andre
synes, ikke det giver dem ny viden. Men filmene er ikke noget af det, der fylder i
deres indtryk fra forløbet.
Virksomhedsbesø-
gene har fyldt me-
get siden sommer-
ferien
Det er imidlertid tydeligt, at
virksomhedsbesøgene har fyldt meget siden slut-
ningen af sommerferien.
Nogle synes, det har fyldt for meget. Andre synes, det
er spændende. Enkelte nævner, at det er ligegyldigt med besøgene, for de ved,
hvad de vil, så for dem er det spild af tid.
Samlet betragtet er indtrykket, at de unge, der har indgået i interviewene, har
været glade for forløbet, og her især for hjælpen med at finde praktiksteder og
den tætte kontakt med de tre jobmentorer, samt for de relationer, de har fået
opbygget i gennem forløbet. De har samtidigt især været særlige glade for de
mere uforpligtende aktiviteter, hvor der har været mulighed for at komme tæt-
tere på hinanden og tale mere uformelt med jobmentorerne. Det at opbygge
tillid er meget væsentlig for dem, og noget de sætter særlig pris på, når det lyk-
kes. Men det er også klart noget, som tager tid, idet de på forhånd har parader-
ne oppe. Det er samtidigt indtrykket, at det de unge er mindst glade for, er nog-
le af de ting, hvor de skal ud af deres komfort zone. Det gælder både gåturene
og mindfulness øvelserne. Endelig er det billedet, at ikke alle de unge har et lige
realistisk billede af deres kompetencer og muligheder. Det må dog i høj grad
vurderes som positivt, at alle ønsker et job og ønsker at blive selvforsørgende.
Da de gik ind i projektet, ønskede hovedparten en pension. Så på det område er
de blevet rykket.
5.1.2 Virksomhedernes erfaringer og oplevelser
Fem virksomheder
har svaret. De fire
har haft flere end
tre i praktik
Der er sendt et spørgeskema ud til de virksomheder, der har haft unge i praktik
i forbindelse med projektet. Der er kun kommet svar ind fra fem virksomheder,
hvorfor datagrundlaget er for svagt til at kunne drage konklusioner på grundlag
af, hvorfor vi alene her vil præsentere nogle få resultater. Det skal i denne
sammenhæng dog nævnes, at
fire af de fem virksomheder har haft flere end tre
deltagere fra projektet i praktik i forbindelse med projektet.
Så det må antages,
at de fem virksomheder, der har svaret, er nogle af dem, der har været brugt
mest i forbindelse med praktikforløbene. De tre af de fem virksomheder har alle-
rede i dag eller har tidligere haft personer med funktionsnedsættelser ansat i
ordinære stillinger. De resterende to har aldrig haft det.
Tre af de fem virksomheder tilhører branchen detailhandel og engros, en under-
visningssektoren og endelig en branchen landbrug, fiskeri, skovbrug og gartneri.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A094447-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevaluering/VIRK- Esbjerg Kommune/Afsluttende evaluering af projeket -Virk-FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421827_0013.png
AFSLUTTENDE EVALUERING AF PROJEKTET VIRK
13
Motivation, god hy-
giejne, mødestabili-
tet og sociale kom-
petencer er vigtige
for ansættelse
De fem virksomheder er blevet spurgt om, hvilket krav borgere medfunktions-
nedsættelse skal leve op til, for at deres virksomhed er interesseret i at ansætte
dem i ordinære job (fleksjob, ordinært job). Hertil er alle fem helt enige i, at
borgerne
skal være motiverede
og at
deres personlige hygiejne skal være i or-
den.
Fire af de fem virksomheder er endvidere helt enige i, at de skal være
mø-
destabile,
og
kunne kommunikere og begå sig socialt med de andre medarbej-
dere
i virksomheden. De fem virksomheder er imidlertid ikke enige i, om bor-
gerne skal kunne arbejde selvstændigt uden gentagen instruktion eller ej. To er
helt enig heri, mens to er helt uenig og en delvis enig.
Konkret svarer to af de fem virksomheder, at de unge, de har haft i praktik i
forbindelse med projektet i høj grad har levet op til disse krav, mens de tre øv-
rige svarer i lav grad.
Det at det kræver
ekstra tid at in-
struere de unge,
udgør en barrierer
for fastansættelse
Virksomhederne er endvidere blevet spurgt om, hvilke faktorer, der udgør en
barrierer for, at deres virksomhed vil være parat til at ansætte personer med
funktionsnedsættelser i ordinære jobs inkl. fleksjob? Hertil svarer de fem virk-
somheder, at det i meget høj grad og i høj grad udgør en barrierer, at det
kræ-
ver ekstra tid af deres fastansatte at instruere de pågældende medarbejdere.
Herudover peger fire virksomheder på, at det i meget høj grad eller i høj grad er
en barrierer, at de har svært ved at indgå i det normale sociale samspil på virk-
somheden. At virksomheder potentiel er nød til at indrette deres virksomheds
lokaler anderledes eller investere i kompenserende hjælpemidler udgør imidler-
tid ikke en barrierer.
I forhold til det konkrete udbytte af at have de unge ansat i praktik peger de
fem virksomheder oftest på, at de har opnået
større viden om, hvilke opgaver
personer med funktionsnedsættelser/nedsat arbejdsevne kan påtage sig
og om
de udfordringer, som personer med funktionsnedsættelser/nedsat arbejdsevne
har i en arbejdsmæssig sammenhæng. Herudover nævner fire af de fem virk-
somheder, at de har påtaget sig et socialt ansvar. Tre at de har opnået en god
relation til jobcentret og to at de har fået ekstra ressourcer til at løse almindelige
opgaver.
Det som især fylder, er således øget viden om målgruppen og målgruppens ud-
fordringer og muligheder.
Udbyttet for virk-
somhederne er stør-
re viden om mål-
gruppens udfordrin-
ger og muligheder
Virksomhederne er
blevet mere åbne
overfor at ansætte
målgruppen
To af de fem virksomheder svarer samtidigt, at de i meget høj grad eller i høj
grad er blevet
mere åbne overfor at ansætte personer med funktionsnedsættel-
ser
efter at have haft de unge fra projektet i praktik. To svarer, at de i nogen
grad er blevet mere åbne overfor at ansætte personer med funktionsnedsættel-
ser efter, de har haft unge fra projektet i praktik. Den sidste virksomhed angi-
ver, at deres indstilling ikke har ændret sig.
I forhold til samarbejdet med jobcentret er de fire enten meget tilfredse (2) eller
tilfreds (2), mens en er utilfreds. Den virksomhed, som er utilfreds ønsker, at
jobcentret havde spurgt mere ind til den unges arbejdsgang. Den pågældende
virksomhed fortæller bl.a., at de syntes, at det var forkert, at praktikanten skul-
le sidde og overhøre, hvad der var gået skidt i forbindelse med den afsluttende
evaluering af forløbet.
Tilfredshed med
samarbejdet med
jobcentre
https://cowi.sharepoint.com/sites/A094447-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevaluering/VIRK- Esbjerg Kommune/Afsluttende evaluering af projeket -Virk-
FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421827_0014.png
14
AFSLUTTENDE EVALUERING AF PROJEKTET VIRK
Samlet betragtet så har deltagelsen i projektet betydet, at de fem virksomheder,
som har deltaget i surveyen, har fået mere viden om personer med funktions-
nedsættelser/nedsat arbejdsevne og de udfordringer og muligheder, de står
overfor på arbejdsmarkedet. De er samtidigt blevet mere åbne for at ansætte
personer med funktionsnedsættelser, men de skal være motiverede og have
deres personlige hygiejne i orden, samt kunne kommunikere og begå sig sam-
men med de øvrige medarbejdere. Det ser endvidere ud til, at det er vigtigt, at
de eksisterende medarbejdere ikke skal bruge for meget tid på at instruere dem.
Det er dog kun to af de tre virksomheder, der mener, at projektdeltagerne har
levet op til kravene.
Selvom der her er for få besvarelser til, at der kan drages håndfaste konklusio-
ner, indikerer resultaterne, at virksomhederne trods den øgede viden om mål-
gruppen og større åbenhed i forhold til at ansætte personer med funktionsned-
sættelser, vil være tilbageholdende med at ansætte projektdeltagerne, da de vil
have svært ved at leve op til kravene.
5.1.3 Projektholdets erfaringer og læringer
Kendskab og tillid
skulle opbygges før
der blev visiteret
unge til projektet
Projektet startede op en måned før planlagt (1. september 2016), da der allere-
de var borgere, som var klar. Men projektet startede ikke som planlagt op med
15 borgere i starten, men kun med 4-5. Årsagen hertil var bl.a., at projektmed-
arbejderne var ubekendte for de rådgivere, der skulle visitere unge til projektet,
og sandsynligvis har været i tvivl om, hvorvidt projektet kunne håndtere mål-
gruppen. Sidenhen kom der, som sagt, kommet flere til, hvilket bl.a. skyldes, at
projektmedarbejderne havde været rundt og fortælle om projektet til de enkelte
rådgivere. Herved er der både opnået øget kendskab til projektet og en større
grad af tillid. Det har i denne henseende været en
fordel, at projektet var place-
ret på samme adresse, som den del af Jobcentret, som visiterede unge til pro-
jektet.
Projektholdet har
med succes vareta-
get flere funktioner
samtidigt
Projektets form beror på en
helhedsorienteret tilgang
med en gennemgående
person over for de unge. Tilgangen indebærer, at de enkelte projektmedarbejde-
re varetager
flere forskellige roller på en gang,
herunder både jobkonsulent, un-
derviser og mentor. Disse roller varetages ellers særskilt i resten af jobcenteret.
Ideen er hentet fra socialfunktionen, hvor projektmedarbejderne tidligere har
været ansat. Projektmedarbejderne vurderer, at det giver stor fleksibilitet ift.
borgernes særlige behov at have flere roller og dermed kunne arbejde helheds-
orienteret. Samarbejdet med de unge vurderes således at blive nemmere og
tættere. Det tætte samarbejde med de unge betyder, at projektmedarbejderne
ofte bliver
tovholder på de enkelte unges liv,
men giver også den fordel, at de
ved, hvornår de er klar til at komme i praktik og hvad der skal arbejdes med før
og under praktikforløbet. Projektmedarbejderne kan derfor også
klæde virksom-
hederne grundigt på
i forhold til, hvad det er for en person, de får ud. Projekt-
medarbejderne understreger, at de ikke forhaler perioden inden de unge sendes
i praktik. Målet er hele tiden, at de skal i praktik, når de er klar.
Projektholdet har
været overrasket
over omfanget af de
unges udfordringer
Projektgruppen har været overrasket over
omfanget og kompleksiteten af de
udfordringer, som de unge står overfor,
herunder hvor mange, der har været
udsat for omsorgssvigt. De har endvidere været overrasket over, hvor lang tid
det har taget at finde ud af, hvad der var på spil i forhold til de enkelte unge.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A094447-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevaluering/VIRK- Esbjerg Kommune/Afsluttende evaluering af projeket -Virk-FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421827_0015.png
AFSLUTTENDE EVALUERING AF PROJEKTET VIRK
15
Konkret kommer 12 af de 18 unge fra socialt belastede familier
heraf har 6
været udsat for overgreb. Det har derfor, som nævnt flere gange ovenfor, i
langt højere grad end forventet været nødvendigt med en håndholdt og fleksibel
indsats. Her har den helhedsorienterede tilgang vist sig at være et stort plus.
Iværksættelse af
sociale aktiviteter
modner de ung
Projektmedarbejderne fremhæver, de fælles sociale arrangementer, som også
de unge har været meget glade for. Fritidsaktiviteter og naturoplevelser har ofte
typisk ikke været en del af de unges opvækst.
Mange af dem kender knap nok
deres lokalområde,
hvilket viser noget om ressourcerne og deres bagland. Ud-
flugter og oplevelser kan inkludere, at man tager til en nærliggende gratis kul-
turoplevelse eller tager på tur til et storcenter og køber gaver til familien
hvil-
ket i sig selv kan være nyt for mange. På den måde lærer de, i følge projekt-
medarbejderne, samtidig
glæden ved at glæde andre og styre økonomien i et
køb.
Vurderingen fra projektmedarbejdernes side er, at denne simple aktivitet
har stor positiv effekt på målgruppen, da deres baggrunde i høj grad er præget
af omsorgssvigt.
Ved projektets afslutning har projektmedarbejderne et tydeligt billede af
de
delmålgrupper, der har sværest ved at indgå i arbejdsmarkedet.
Ifølge projekt-
medarbejderne er det ikke borgernes motivation, der fejler noget, hvilket også
fremgår af interviewene med de unge.
De allermest udfordrede borgere er, ifølge projektmedarbejderne, karakteriseret
af meget
lav intelligens og manglende kognitive forudsætninger.
De kan sagtens
lære at blive mødestabile og følge simple instrukser på den korte bane, men de
kan ikke omsætte indlæring til handling og rutine på sigt, uddyber projektmed-
arbejderne. De har dermed ikke kapacitet til at varetage et jobindhold eller vide-
reudvikle sig i jobbet. Borgerne bliver derfor ofte en for stor belastning for virk-
somheden frem for en ressource, hvis de konstant skal bruge kræfter på at assi-
stere den enkelte, vurderer projektmedarbejderne. At skulle bruge meget tid på
at instruere nyansatte vurderer virksomhederne i tråd hermed, som en væsent-
lig barrierer for fastansættelse, jf. ovenfor. For de fleste af personerne med in-
telligensmæssige vanskeligheder vil førtidspensionen imidlertid være et nederlag
påpeger projektmedarbejderne, fordi de rent faktisk
gerne vil have et job, men
de kan ikke løfte en faglig opgave på grund af lav intelligens.
Interviewene med
de unge viser med alt tydelighed, at de gerne vil have et job og også er relative
afklaret med, hvilket job de gerne vil have, jf. ovenfor.
Derudover er en del af de unge ifølge projektmedarbejderne ofte også karakteri-
seret ved
manglende selverkendelse
(de har svært ved at se meningen med at
deltage i forløbet og erkender ikke deres egne problemer),
manglende evne til
selvkontrol og egocentricitet.
Nogle af disse unge har været placeret i individuel-
le forløb, fordi de har svært ved at være sammen med andre
og har svært
med at indgå i sociale sammenhænge. Den gruppe heraf, som samtidigt har ud-
adreagerende adfærdsmæssige problemer og som døjer med traumer/konflikter
fra barndommen, skal der arbejdes særligt meget medfortæller projektmedar-
bejderne. De kan være svære at komme i kontakt med. Omvendt er det nogle af
dem, der ifølge projektmedarbejderne vil kunne udvikles, hvis man få lov til at
komme tæt på og arbejde med dem. De kommer ikke nødvendigvis på førtids-
pension.
Lav intelligens og
manglende kogniti-
ve færdigheder er
de største udfor-
dringer
https://cowi.sharepoint.com/sites/A094447-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevaluering/VIRK- Esbjerg Kommune/Afsluttende evaluering af projeket -Virk-
FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421827_0016.png
16
AFSLUTTENDE EVALUERING AF PROJEKTET VIRK
Det er kendetegnende for de unge, at de har været mange andre steder før pro-
jektets tilbud, som er set som den bedste mulighed for at kunne blive integreret
på arbejdsmarkedet. Projektets erfaringer er, at selv med intensiv opfølgning og
intensiv støtte i praktikken, er der nogle, der ikke kan honorere arbejdsmarke-
dets krav.
Samlet kan
læringerne
fra dette projekt opsummeres i følgende punkter:
Det er nødvendigt med en
håndholdt, fleksibel og individuel tilgang
til den-
ne målgruppe
Det er nødvendigt at bruge den nødvendige tid på at
opbygge tillid og en
tæt relation
til målgruppen for at kunne komme at arbejde med de ting,
som udgør de væsentligste barrierer for, at de ikke er i job eller uddannelse
De unge i denne målgruppe har
ofte en række sociale, psykiske og ad-
færdsmæssige problemer,
som det er nødvendigt at få adresseret for, at
det kan lykkes at bringe dem tættere på arbejdsmarkedet. Disse problemer
består bl.a. i mangel på bolig/ustabile boligforhold, angst for at være sam-
men med andre/mange, begrænset netværk og problemer med at tage of-
fentlig transport, samt skepsis overfor andre mennesker og deres agenda.
En del af de problemer, som de unge står overfor er relateret til
lav intelli-
gens, omsorgssvigt
og
ubearbejdede traumer.
Gruppen kan typisk
lære at blive mødestabile
og
følge simple instrukser
den korte bane, men de kan ikke omsætte indlæring til handling og rutine
på sigt. Det kræver således typisk konstant støtte, hvis de skal være på en
arbejdsplads. Det kan arbejdspladserne som hovedregel ikke håndtere i
længden. Nogle vil eventuelt kunne fastholdes med hjælp fra en personlig
assistent, givet de kan udføre basale opgaver.
Målgruppen er endvidere typisk karakteriseret ved, at de
ikke har et reali-
stisk billede af egne kompetencer og muligheder.
De vil således gerne i ar-
bejde og har også ofte klare billeder af, hvad de gerne vil, men ikke nød-
vendigvis af, hvad det reelt kræver.
De unge har haft
stor glæde af de fælles sociale aktiviteter,
hvor de har
kunnet komme tættere på hinanden og tale mere uformelt med hinanden.
De fælles sociale aktiviteter har bl.a. betydet, at de er kommet tættere på
hinanden og kunnet opbygge egentlige relationer. Noget som gruppen ge-
nerelt har svært ved. Det har samtidigt givet projektmedarbejderne en mu-
lighed for at komme tættere på de unge.
De unge i målgruppen har som hovedregel brug for nogen, som kan agere
tovholdere i deres liv,
da de ofte har et svagt netværk, herunder usund
kontakt til forældre eller familie. Mange af dem har således i forvejen til-
knyttet bostøtte/hjemmevejleder. Indsatsen for at bringe dem tættere på
arbejdsmarkedet kræver en tæt samarbejde med bostøtte/hjemmevejleder.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A094447-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevaluering/VIRK- Esbjerg Kommune/Afsluttende evaluering af projeket -Virk-FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421827_0017.png
AFSLUTTENDE EVALUERING AF PROJEKTET VIRK
17
Projektmedarbejderne har haft
gode erfaringer med at besidde flere roller,
såsom både rollen, som mentor, underviser og jobkonsulent. Det har været
afgørende for at kunne understøtte den helhedsorienterede tilgang, herun-
der at kunne agere brobygger i forhold til virksomhederne og de unges
eventuelle netværk, herunder bostøtte/hjemmevejleder.
Det er vigtigt, at praktikvirksomhederne klædes godt på i forhold til at kun-
ne have de unge i målgruppen i praktik, således at risikoen for misforståel-
ser minimeres.
Det er samtidigt vigtigt, at der følges tæt op på de unge i praktikforløbet,
således misforståelser eller andre problemer håndteres med det samme.
5.2
Forankring
Projektet er fortsat med to medarbejdere frem for tre oprindeligt. De to medar-
bejdere skal hver have 12 borgere
næsten dobbelt så mange pr. person som i
projektet
for at leve om til kravene om normen. Bortset fra den ændrede
medarbejderkapacitet, forsætter projektet i samme form. Det er blevet kendt af
jobcentret, som bl.a. ser meget positiv på den helhedsorienterede tilgang, som
praktiseres i projektet.
6
Værdifuld indsigt i
målgruppe
Konklusion
Projektet har givet værdifuld indsigt i målgruppen, og i hvordan målgruppen skal
tilgås, samt i hvad der skal til for at flytte den del af målgruppen, som med den
rigtige tilgang og indsats vil kunne opnå et fleksjob. Projektet har imidlertid også
med stor tydelighed vist, at en del af gruppen ikke vil kunne bringes i varig ordi-
nær beskæftigelse. Målet om at bringe alle projektdeltagerne i enten delvis eller
hel selvforsørgelse er således ikke nået. Det forventes, at syv af de 18 projekt-
deltagere indstilles til et fleksjob. De resterende forventes at få førtidspension.
Såvel det overordnede mål, som de forventede resultater af de iværksatte akti-
viteter og indsatser har som udgangspunkt været for ambitiøse målgruppen ta-
get i betragtning. Det er til trods herfor evaluators vurdering, at projektet har
været en succes, idet det har formået at flytte en del af de unge og samtidigt
gjort en række værdifulde læringer.
Den centrale læring i denne henseende har været, at unge med lav intelligens
og manglende kognitive forudsætninger typisk er motiveret for at komme i be-
skæftigelse. De kan også lære at blive mødestabile og følge simple instrukser på
den korte bane, men de kan ofte ikke omsætte indlæring til handling og rutine
på sigt. Det betyder, at de kræver konstant instruktion og støtte i jobbet. Det
kan i nogle tilfælde lade sigt gøre eventuelt med hjælp af personlig assistance,
men ofte har de ikke kapacitet til at varetage et jobindhold eller videreudvikle
sig i jobbet. At komme til den konklusion kræver typisk, at rådgiverne først op-
når den tilstrækkelige tillid til at kunne iværksætte de nødvendige øvrige supple-
rende indsatser inden eller parallelt med den virksomhedsrettede indsats.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A094447-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevaluering/VIRK- Esbjerg Kommune/Afsluttende evaluering af projeket -Virk-
FINAL.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421827_0018.png
18
AFSLUTTENDE EVALUERING AF PROJEKTET VIRK
Den gruppe af målgruppen, hvor det i højere grad er de mere adfærdsmæssige
problemer og manglende tillid til andre mennesker og eventuelt udadreagerende
adærd, der er problemet, vil i højere grad med den rette indsats kunne bringes i
beskæftigelse. Men her er det igen vigtigt, at der opbygges tillid først og sættes
ind med en helhedsorienteret indsats.
Den samlede konklusion er, at det er muligt at flytte nogle inden for målgrup-
pen, men det kræver opbygning af tillid og en helhedsorienteret indsats. I for-
hold til den helhedsorienterede indsats har det været værdifuldt, at projektmed-
arbejderne har varetaget flere roller og således kunnet agere brobygger til de
øvrige, som er involveret i de unges liv og til virksomhederne. I denne henseen-
de har redskabet Relation Koordinering vist sig nyttigt, og her især i forhold til
kortlægningen af de unges netværk.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A094447-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevaluering/VIRK- Esbjerg Kommune/Afsluttende evaluering af projeket -Virk-FINAL.docx