Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 356
Offentligt
2421823_0001.png
ADRESSE
COWI A/S
Parallelvej 2
2800 Kongens Lyngby
SLUTEVALUERING AF PROJEKTET
"DE SMÅ, DE MELLEMSTOR OG
DE LOKALT ANSVARLIGE"
TLF
FAX
WWW
+45 56 40 00 00
+45 56 40 99 99
cowi.dk
INDHOLD
1
2
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
2.6
3
3.1
3.2
3.3
4
5
Indledning
Projektet
Overordnet mål og målgruppe
Projektets forandringsteori
Status på aktivitetsmålene
Status på resultatmålene på kort sigt
Status på resultatmålene på lang sigt
Status på effektmålene
Læringer og erfaringer
Etablering og brug af virksomhedsnetværk
Samarbejdet med jobcentret
Den primære målgruppe
Forankringen
Samlet vurdering
2
2
3
4
7
15
18
20
20
21
22
24
24
25
PROJEKTNR. DOKUMENTNR.
A094477
VERSION
UDGIVELSESDATO
BESKRIVELSE
UDARBEJDET KONTROLLERET
GODKENDT
02
31102020
hle
Projektet/STAR hle
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421823_0002.png
2
SLUTEVALUERING AF PROJETKET "DE SMÅ, DE MELLEMSTORE OG DE LOKALT ANSVARLIGE"
1
Indhold
Indledning
Dette notat indeholder resultaterne af slutevalueringen af projektet "De små, de
mellemstore og de lokalt ansvarlige", som er blevet gennemført af
Dansk Handi-
cap Forbund.
Projektet har fået midler fra puljen "Initiativer for personer med
handicap", 2016.
Slutevalueringen er gennemført i januar 2020 på baggrund af et møde mellem
evaluator og Dansk Handicap Forbund (DHF) og er primært baseret på DHFs
egen vurdering af, hvordan projektet er gået og Discus' evaluering af projektet
1
.
Forud for slutevalueringsmødet, har evaluator gennemført en midtvejsevaluering
af projektet i juni 2018, samt afholdt en indledende forandringsteoriworkshop,
samt to opfølgende møder. De data, som indgår i slutevalueringen, er indsamlet
af projektet. De kvalitative vurderinger af projektets målopfyldelsesgrad er sam-
tidigt alene baseret på interview med projektet, herunder projektets egen vurde-
ring af målopfyldelsesgraden, samt Discus´ evaluering af projektet.
Metode
Rent metodisk er slutevalueringen baseret på en opfølgning på den forandrings-
teori, der blev fastsat på den indledende forandringsteoriworkshop i august
2017.
Fokus i slutevalueringen er på
endelig status på implementeringen af de planlagte
aktiviteter
endelig status på de opnåede
resultater
på kort og lang sigt.
de
læringer
projektet har gjort i forbindelse med implementeringen af pro-
jektets kerneelementer, herunder de læringer og erfaringer projektet har
gjort i forbindelse med samarbejdet med jobcentrene og virksomhederne.
de læringer projektet har gjort i forbindelse med indsatsen overfor målgrup-
pen.
forankringen af projektets indsats og erfaringer.
Der skal gøres opmærksom på, at noget af teksten er den samme, som i forbin-
delse med midtvejsevalueringen. Det gælder bl.a. beskrivelsen af projektet, for-
andringsteorien, og de måltal, der var opfyldt på det tidspunkt midtvejsevalue-
ringen blev gennemført, samt flertallet af erfaringerne og læringerne.
2
Indhold
Projektet
Dette afsnit indeholder en nærmere beskrivelse af projektet, herunder af hvad
det er for en forandring hos projektets primære og sekundære målgrupper, pro-
jektet ønsker at opnå og hvordan. Afsnittet indeholder både en beskrivelse af,
1
Discus, 2019: Evaluering af projektet: De små, de mellemstore og de lokalt ansvarlige.
August 2019
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421823_0003.png
MIDTVEJSEVALUERING AF PROJETKET "HANDICAPPEDE I JOB"
3
hvordan projektet var tænkt fra start og af hvordan det har udviklet sig frem til
slutevalueringen, idet der er sket en række ændringer af projektet undervejs.
Selve beskrivelsen af de konkrete aktiviteter, som projektet har gennemført i
projektperioden og de konkrete resultater og effekter, projektet har opnået, fin-
des i afsnit 3.
2.1
Baggrund
Overordnet mål og målgruppe
Den bagvedliggende antagelse i projektet er, at små og mellemstore virksomhe-
der (SMV'er) i Danmark har et
stort uudnyttet potentiale for at beskæftige bor-
gere med bevægelseshandicap,
dels i egen virksomhed, dels gennem deres net-
værk med andre små og mellemstore virksomheder. Et potentiale, som jobcen-
trene ifølge projektet baggrundstese ikke får udnyttet tilstrækkeligt. Årsagerne
hertil er bl.a., at de har svært ved at håndtere SMV'er, fordi de typisk ikke har
en HR eller CSR-funktion, og dermed en naturlig indgang. Herudover er jobcen-
trene ifølge projektet typisk ikke tilstrækkelige opmærksomme på potentialet
ved at bruge virksomhedsnetværk i forbindelse med den virksomhedsrettede
indsats.
Tabel 2-1 Projektets basisoplysninger
Basisoplysninger for projektet
Projektperiode
Budget der er søgt
støtte om
1. august 2016
Til
31. december 2019
Overordnet mål
Primære målgruppe
Sekundære målgruppe
Samarbejdspartnere
4.932.400 DKK
480 borgere med bevægelseshandicap kommer i
virksomhedspraktik i projektperioden. Heraf vil 50 pct.
opnå varig beskæftigelses gennem virksomhedsklynger.
Fire jobcentre vil med metoden kunne omstille deres
virksomhedsrettede indsats og opnå bedre resutater.
Jobcentrene vil kunne implemente metoden for at
håndtere kontakten til SMV´erne.
Borgere med bevægelseshandicap på ledighedsydelse,
kontanthjælp eller førtidspension.
A. Jobcentermedarbejdere i kommunerne
B. Små og mellemstore virksomheder, der ønsker at
rekruttere arbejdskraft.
Styregruppe: DHFs bestyrelses, DA, DI, KL og Dansk
Erhverv og de deltagende kommuner.
Kolding Kommune, Furesø Kommune og Kalundborg
Kommune.
Mål
Målet med projektet er
udvikle
og
afprøve
netværk og samskabelse som me-
tode til brug i den virksomhedsrettede indsats
overfor SMV'er, og ved brug af
denne metode skabe virksomhedspraktikforløb og ordinær beskæftigelse til bor-
gere med bevægelseshandicap.
Konkret har projektets mål været, at
480 borgere kommer i virksomhedspraktik
i projektperioden og at
50 procent heraf opnår ordinær beskæftigelse
gennem
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421823_0004.png
4
SLUTEVALUERING AF PROJETKET "DE SMÅ, DE MELLEMSTORE OG DE LOKALT ANSVARLIGE"
de virksomhedsnetværk/-klynger, der er blevet skabt i projektperioden, jf. ta-
bellen oven for.
Målet var oprindeligt, at 1500 borgere med progredierende bevægelseshandicap
kom i virksomhedspraktik i projektperioden og at 50 procent heraf ville opnå or-
dinær beskæftigelse. Men måltallet blev ændret, da Aalborg sprang fra inden
projektet, kom rigtigt i gang. Samtidigt blev
målgruppen udvidet til alle borgere
med bevægelseshandicap,
idet det viste sig, at jobcentrene havde svært ved at
finde borgere med progredierende bevægelseshandicap i deres fagsystem.
Målgruppe
Den primære målgruppe er mere konkret
borgere med bevægelseshandicap,
som enten er på ledighedsydelse, kontanthjælp eller førtidspension. De sekun-
dære målgrupper er henholdsvis jobcentermedarbejdere i de tre deltagende
kommuner og små og mellemstore virksomheder, der ønsker at rekruttere ar-
bejdskraft, jf. tabellen oven for.
De deltagende kommuner omfattede oprindeligt:
Aalborg
Kolding
Faxe
Frederiksberg
Kalundborg
Aalborg Kommune valgte inden start at springe fra. Dernæst og meget tidligt i
forløbet sprang også Frederiksberg Kommune fra og blev erstattet af Sønder-
borg Kommune. I februar 2018 valget Faxe Kommune også at stoppe og er ef-
terfølgende blevet erstattet af Furesø Kommune. Senest i juni måned 2018 er
også Sønderborg sprunget fra. Projektsamarbejderne blev afbrudt til trods for,
at der var indgået en skriftlig aftale med de involverede parter, oplyser projekt-
lederen. Afbruddene er bl.a. sket i forbindelse med ledelsesskift i de enkelte job-
centre, men har også været begrundet i manglende ressourcer internt i jobcen-
tret og udfordringer med at engagere virksomhederne, fortæller projektlederen
fra DHF.
Projektet har efterfølgende været i dialog med både Vejle Kommune og Born-
holms Regions Kommune i forhold til at høre, om de kunne være interesseret i
at deltage i projektet. Men ingen af disse to kommuner har takket ja til at del-
tage.
2.2
De oprindelige cen-
trale virkemidler
Projektets forandringsteori
Projektet indeholder
to centrale virkemidler/kerneelementer:
1
Klynge/netværksmetoden i forhold til små og mellemstore virksom-
heder
Projektets primære virkemiddel er
brugen af eksisterende relationer og netværk
mellem små og mellemstore virksomheder,
som led i den virksomhedsrettede
indsats for at få borgere med bevægelseshandicap i beskæftigelse. Den oprinde-
lige grundidé var at forpligtige virksomhederne inden for en klynge af fire alle-
rede eksisterende netværk af i alt 32-40 små og mellemstore virksomheder til at
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421823_0005.png
MIDTVEJSEVALUERING AF PROJETKET "HANDICAPPEDE I JOB"
5
gå sammen om at stille en række praktikpladser og efterfølgende ordinære
jobs/fleksjobs til rådighed for borgere med progredierende bevægelseshandi-
caps. Det bagvedliggende rationale er, at borgere med progredierende bevægel-
seshandicap hermed vil kunne
overflyttes til andre virksomheder i klyngen,
som
har bedre muligheder for at udnytte borgerens arbejdsevne og kompetencer i
takt med, at de ændres som følge af borgerens sygdom.
2
Samskabelse og tværsektorielt samarbejde om katalysatorrolle
I tilknytning til brugen af klynge/netværksmetoden var det desuden oprindeligt
tanken at udvikle og afprøve en
samskabelsesmodel,
hvor DHF, som civilsam-
fundsorganisation og ekspert i forhold til bevægelseshandicap, indgår i ledelsen
og uddannelsen af kommunens virksomhedsrettede indsats og stiller sig til rå-
dighed i forhold til virksomhedernes behov for viden og rådgivning. Uddannelsen
af kommunens virksomhedsrettede indsats omfatter undervisning af jobcenter-
medarbejdere i opsporingen af relevante virksomhedsnetværk og i dannelsen af
klynger af virksomhedsnetværk, samt i betydningen af bevægelseshandicaps i et
arbejdsmarkedsperspektiv.
Indsatsen er som udgangspunkt tænkt som håndholdt med fokus på målet, frem
for de delprocesser, som skal føre dertil. Det betyder, at der fra start er lagt op
til, at jobcentrene kan springe delprocesser over og tilpasse indsatsen så den
passer til jobcentrets behov og organisering, så længe
målet om beskæftigelse
for borgere med bevægelseshandicap forfølges.
De faktiske centrale
virkemidler
I løbet af projektperioden er projektet desuden gået væk fra
idéen om, at klyn-
ger af netværk af virksomheder
skal deles om ansvaret for ansættelsen af bor-
gere med progredierende bevægelseshandicaps. Årsagerne hertil er dels at det
ikke har været muligt at implementere i praksis, dels at der har været tvivl om
hvorvidt det er muligt inden for de lovgivningsmæssige rammer.
Grundidéen om at
bruge eksisterende netværk
og idéen om
samskabelse
og tværsektorielt samarbejde
har til gengæld været
bibeholdt
gennem hele
projektperioden og afprøvet på forskelligvis i de tre deltagende kommuner.
Idéen om at
uddanne jobcentermedarbejdere
(virksomhedsmentorer) til at vare-
tage opgaven med at opspore relevante eksisterende virksomhedsnetværk
blandt små og mellemstore virksomheder og få dem til at ansætte borgere med
bevægelseshandicaps i enten virksomhedspraktik og/eller fleksjob har
også væ-
ret bibeholdt.
Uddannelsen af jobcentermedarbejderne (virksomhedsmentorerne) forestås i
udviklingsfasen af projektlederen fra Dansk Handicap Forbund. Forud herfor er
der blevet afholdt to hele undervisningsdage i forbindelse med projektets op-
start.
Den løbende uddannelse af virksomhedsmentorerne i udviklingsfasen har be-
stået i undervisning i at finde relevante virksomheder og få gjort dem interesse-
ret i at ansætte borgere med bevægelseshandicaps, dels i hvilke typer af jobs
borgere med bevægelseshandicaps med fordel kan varetage. Endelig indeholder
undervisningen, undervisning i de kompenserende ordninger og mulighederne
for at gør brug af disse i forhold til målgruppen. Undervisningen forgår primært i
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421823_0006.png
6
SLUTEVALUERING AF PROJETKET "DE SMÅ, DE MELLEMSTORE OG DE LOKALT ANSVARLIGE"
form af løbende sparringsmøder med virksomhedsmentorerne og ved, at pro-
jektlederen tager med ud på virksomhedsbesøg. Herudover er der blevet afholdt
halvårlige opsamlings-, erfaringsudvekslings- og videreudviklingsmøder, hvor
relevante temaer tages op, samt et afsluttende møde ved udgangen af projekt-
perioden.
Det har været tanken, at der udover undervisningen i udviklingsfasen, skulle
etableres
lokale sparringsgrupper
med deltagelse af virksomhedsmentorerne (de
jobcentermedarbejder, der sidder med opgaven vedrørende opsporing af rele-
vante virksomheder) og repræsentanter fra de lokale afdelinger af Dansk Handi-
cap Forbund. Målet hermed var, at disse løbende skulle sparre med de relevante
jobcentermedarbejdere om indsatsen og følge op på de registrerede og opnåede
resultater. Det har imidlertid vist sig ikke at være muligt at etablere i praksis, da
de lokale afdelinger ikke har haft den nødvendige kapacitet.
Forandringsteori
Tabellen neden for viser forandringsteorien bag projektet, og dermed hvordan
projektet vil nå det overordnede mål med projektet (effekt), hvilke resultater,
der skal gå forud på kort og lang sigt, og hvilke aktiviteter disse resultater kræ-
ver. Forandringsteorien blev udarbejdet i august 2017 og spejler projektet, som
det så ud på det tidspunkt.
Der er flere af de beskrevne aktiviteter, der er blevet ændret undervejs, hvilket
har haft betydning for målopfyldelsen. Det vender, vi tilbage til i næste kapitel.
Tabel 2-2 Projektets forandringsteori
Hovedaktiviteter
Resultat på kort sigt
Virksomhedsmento-
rerne er blevet
mere bevidste om
fordelene ved at
bruge eksisterende
samarbejder mel-
lem virksomheder i
forbindelse med
skabelsen af virk-
somhedspraktik for
målgruppen.
Jobcentrene/virk-
somhedsmento-
rerne og virksomhe-
der er mere bevid-
ste om de små jobs,
som målgruppen
kan varetage.
Jobcentrene har et
præcist billede af,
hvordan de vil im-
plementere arbej-
det med virksom-
hedsklynger og af
hvilke målgrupper
af ledige, der er om-
fattet af projektet.
Resultat på lang sigt
Effekter
Udvælgelse og ud-
dannelse af virk-
somhedsmentorer
i etablering af
klynger og i at
arbejde med per-
soner med pro-
gredierende be-
vægelseshandi-
cap.
Etablering af lo-
kale sparrings-
grupper
Virksomhedsmento-
rerne er i stand til at
etablere og vedlige-
holde klynger af
virksomheder, som
kan arbejde tvær-
fagligt om at skabe
varige arbejdsplad-
ser for personer
med progredierende
bevægelseshandi-
caps.
Virksomhedsmento-
rerne kan etablere
relevante virksom-
hedspraktikker for
borgere med pro-
gredierende bevæ-
gelseshandicaps.
Sparringsgrupperne
bliver selvkørende
og en naturlige del
af jobcentrenes ar-
bejdsmetoder.
Jobcentrene, virk-
somhederne og DHF
kan i samarbejde
480 personer med
progredierende
bevægelseshandi-
cap kommer i
virksomhedsprak-
tik i projektperio-
den. Heraf opnår
50 % varig be-
skæftigelses gen-
nem virksomheds-
klynger.
Etablering af 4
klynger af virk-
somheder
Udarbejdelse af
logbøger (til regi-
strering af bl.a.
antal praktikplad-
ser og antal varige
jobs) og handle-
planer og i de fire
jobcentre
Månedlige spar-
ringsmøder med
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421823_0007.png
MIDTVEJSEVALUERING AF PROJETKET "HANDICAPPEDE I JOB"
7
virksomhedskon-
sulenterne, hvor
DHF bidrager med
ekspertviden
Udvælgelse af
borgere, som skal
i virksomheds-
praktik
Afholdelse af op-
samlings-, erfa-
ringsudvekslings-
og videreudvik-
lingsmøder
Jobcentrene, virk-
somhederne og DHF
har opnået erfarin-
ger med at samar-
bejde om at få men-
nesker med bevæ-
gelseshandicap i
virksomhedspraktik
og efterfølgende i
fast beskæftigelse.
Jobcentrene, virk-
somhederne og
Dansk Handicap
Forbund har opnået
viden om effekterne
af deres indsats.
De øvrige jobcentre
har opnået viden
om projektets me-
toder og resultater
Metode og effekt-
evaluering
Forankring af ind-
sats i fire jobcen-
tre
finde jobs til borgere
med progredierende
lidelser. (DHF's lo-
kale afdelinger ind-
går som lokale spar-
ringsgrupper for
Jobcentrene og bi-
står med viden om
målgruppen og om
hvilke typer jobs, de
kan varetager, her-
under hjælper med
at få virksomhe-
derne til at få øj-
nene op de jobfunk-
tionerne, som mål-
gruppen kan vare-
tage).
Virksomhederne har
fået øjne op for mål-
gruppen er en rekrut-
teringskilde
Formidling af re-
sultaterne til de
øvrige jobcentre
2.3
Overordnet status
ved slutevaluerin-
gen
Status på aktivitetsmålene
Projektlederen fortæller i forbindelse med slutevalueringen af projektet, at der
har været
begrænset aktivitet siden august 2019,
og dermed de sidste fem må-
neder af projektets levetid. Konkret er der ikke blevet afholdt styregruppemøder
i de enkelte projekter, ligesom den planlagte afsluttende konference ikke er ble-
vet gennemført. Der er dog blevet gennemført afsluttende møder med alle tre
kommuner.
Der er fastlagt i alt
12 aktivitetsmål for projektet.
Slutstatus på aktivitetsmålene
fremgår af tabellen nedenfor.
Tabel 2-3
Status på aktivitetsmålene
Kvantitativ målsætning
Aktivitetsmål:
A1: Der er udpeget virksomhedsmentorer
i de medvirkende jobcentre
A2: Virksomhedsmentorerne har opnået
uddannelse
A3: Der er etableret lokale sparringsgrup-
per
for hele projektperioden
Status ved slut-
vejsevaluering-en
Kalundborg: 5
4-8 i alt
Furesø: 3
Kolding:5
100 pct.
100 pct.
Etableret i Kolding.
Et i hvert jobcenter
Kalundborg og Fu-
resø har fravalgt.
Udarbejdet i alle
A4: Der er udarbejdet logbøger og hand-
lingsplaner
2X3
tre jobcentre, samt
i Sønderborg før de
sprang fra.
Status på aktivitets-
målene
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421823_0008.png
8
SLUTEVALUERING AF PROJETKET "DE SMÅ, DE MELLEMSTORE OG DE LOKALT ANSVARLIGE"
A5: Der er gennemført kvartalsvise spa-
ringsmøder, når sparringsgrupperne er
etableret
A6: Der er udvalgt borgere
A7: De udvalgte borgere er startet i virk-
somhedspraktik som led i projektet
A8: Der er afholdt opsamlings-, erfarings-
udvekslings- og videreudviklingsmøder
A9: Projektet er evalueret (DISCUS)
A10: Der er udviklet et metodekoncept til
tværfagligt samarbejde mellem jobcentre,
virksomheder og den civile sektor om at
bringe personer med bevægelseshandicap
i arbejde
A11: Metodekonceptet er formidlet til de
øvrige jobcentre
A12: Projektet er forankret i de delta-
gende jobcentre
1
Nej
1
Ja
480
480
Halvårligt
1
392
392
Ja, på nær det sid-
ste halve år
Ja
1 pr. kvartal
Ja
1
Delvis
Anm.: Aktivitetsmålene er blevet ændret, idet der er taget højde for, at der kun
har deltaget tre jobcentre i projektet og ikke som planlagt fire.
Overordnet status
Status på aktivitetsmålene er forskellige i de tre deltagende kommuner
(Kolding,
Kalundborg og Furesø), idet de dels har valgt at implementere og organisere
indsatserne forskelligt, dels fordi de er startet op på forskellige tidspunkter. Fu-
resø Kommune startede først op i projektet i foråret 2018.
Efter lidt opstartsvanskeligheder tog
Kolding Kommune
relativ hurtigt projek-
tet og projektets kerneelementer til sig.
Her er der bl.a. blevet indgået et samarbejde med Sygehus Lillebælt om ansæt-
telse af borgere med bevægelseshandicap. Aftalen gik bl.a. ud på, at Sygehuset
skulle fungere som en slags "klynge", og at de enkelte afdelinger som led i im-
plementeringen af klynge-tilgangen skulle "deles" om praktikkerne. Aftalen mel-
lem Sygehus Lillebælt og Jobcenter Kolding blev desuden indgået som led i Re-
gion Syddanmarks målsætning om at øge antallet af ansatte på særlige vilkår
med 50 procent inden udgangen af 2019. Projektet har således været med til at
understøtte denne målsætning.
Den oprindelige samarbejdsaftale var tiltænkt borgere med bevægelseshandicap
i fleksjob, løntilskud, skånejob og servicejob. Efter indgåelsen af aftalen, er bor-
gere i virksomhedspraktik også blevet en del af målgruppen. Konkret har Syge-
hus Lillebælt i projektperioden haft fem borger i praktik med det mål, at disse
skulle i job.
De fem borgere er kommet i virksomhedspraktik, som led i projektet, men de er
ikke efterfølgende blevet ansat i fleksjob. Grundideen om at sygehuset skulle
fungere som en "klynge", hvor de enkelte afdelinger var fælles om at stille prak-
tikpladser og efterfølgende fleksjob til rådighed for målgruppen, har således kun
været praktiseret i forbindelse med virksomhedspraktikkerne.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421823_0009.png
MIDTVEJSEVALUERING AF PROJETKET "HANDICAPPEDE I JOB"
9
Tre af de fem er efterfølgende kommet i fleksjob i andre virksomheder. Jobcen-
teret har i forbindelse med DHF's afsluttende møde med Jobcentret givet udtryk
for, at det er deres vurdering, at praktikforløbet på Sygehus Lillebælt har bety-
det, at de alle fem har fået større selvtillid.
Sygehus Lillebælt har fra den 16. marts 2020 ikke længere midler til en ekstra
indsats inden for dette område. Indsatsen er således ikke blevet en forankret på
Sygehuset. Sygehuset forsætter dog kontakten og samarbejdet med Jobcenter
Kolding.
I Kolding har der desuden været afholdt en workshop med 35 kommunale virk-
somheder inden for Idræt og Kultur på Slotsøbadet i uge 38 i 2017, samt en
workshop primo oktober 2017 for enkelt stående virksomheder. Det var menin-
gen, at workshopperne skulle resultere i etableringen af klynger af virksomhe-
der, men det lykkedes ikke i praksis.
Herudover nævner DHF's projektleder, at Birkemose Golf Club efter at have del-
taget i en af workshopperne efterfølgende har søgt lokale midler fra en social-
økonomisk pulje til at gennemføre et projekt, hvor de hjælper udfordrede ledige
tilbage på arbejdsmarkedet. I projektet fungerer Golfklubben bl.a. som bindeled
mellem jobcentret og alle de kontakter, de har til omverdenen, herunder de ca.
150 virksomheder, som de samarbejder med. Birkemose Golf Club har således
implementeret DHF's idé om at gøre brug af klynge/netværk af virksomheder i
forbindelse med indsatsen for at bringe udfordrede ledige tættere på arbejds-
markedet. Om end dette er sket inden for rammerne af et selvstændigt projekt.
I starten lå indsatsen i fleksjobteamet, hvor der var tilknyttet en kontaktperson
og yderligere to personer, hvor den ene havde ansvaret for at finde borgere, den
anden for at finde virksomheder. Indsatsen blev efterfølgende flyttet til virksom-
hedsservice, hvilket kortvarigt skabte et ophold i visiteringen af borgere til pro-
jektet. Her ligger indsatsen og kontakten til Slotsøbadet og Sygehus Lillebælt
fortsat. Det er projektlederens vurdering, at der nok ikke sættes nye lignende
initiativer i gang i virksomhedsservice, men at fleksjobgruppen fortsætter med
at have fokus på gruppen af ledige med bevægelseshandicaps.
Projektet har ifølge projektlederen været utrolig selvkørende i
Kalundborg
Kommune.
DHF har haft faste statusmøde med Kalundborg hver tredje måned
frem til sommeren 2019. Kalundborg bruger i høj grad etablerede virksomheds-
netværk, og har som udgangspunkt fravalgt etableringen af nye netværk og
hele klyngetankegangen. Og er i forbindelse med deltagelsen i projektet blevet
langt mere bevidste om at bruge eksisterende virksomhedsnetværk til at ud-
brede kendskabet til jobcentrets serviceydelser og til målgruppen.
Kommunen fortalte i forbindelse med et erfaringsopsamlingsmøde i foråret
2018, hvor evaluator deltog, at de allerede har fat i alle de store virksomheder i
kommunen, men ikke de små, hvilket var årsagen til, at de valgte at gå ind i
projektet. Hertil kom, at de kunne se et perspektiv i tanken om at bruge net-
værk, som indgang til virksomhederne og idéen om at etablere klynger af net-
værk. Sidstnævnte er de, som sagt gået væk fra, da de ikke kunne få det til at
lykkes og der samtidigt blev stillet spørgsmålstegn fra kommunens side ved om
det var lovligt at dele fleksjobs mellem virksomheder.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421823_0010.png
10
SLUTEVALUERING AF PROJETKET "DE SMÅ, DE MELLEMSTORE OG DE LOKALT ANSVARLIGE"
Kommunen har haft god succes med at skabe kontakt til og servicere etablerede
netværk gennem fyraftensmøder mv. og via den vej opnået kontakt med rele-
vante virksomheder. Projektet har bl.a. deltaget i et foreningsmøde den 2. maj
2018 med deltagelse af 40-50 virksomheder (håndværkerforeninger, handels-
standsforeninger mv.). Projektet har også haft succes med at stille op i lokale
butikscentre og andre steder med pop-up stander og via den vej fået kontakt
med relevante små og mellemstore virksomheder. Endelig bruger projektet Lin-
kedIn til at reklamere for projektet, og har her bl.a. brugt den pjece, som DHF
har udarbejdet, og som kommunen har gjort lokal.
Status ved slutevalueringen er, at tilgangen med at gøre brug af virksomheder-
nes netværk nu er en metode, der er implementeret som en central del af den
måde Jobcentret går til virksomhederne på. Jobcentret har lavet en plan for,
hvor mange netværk, de skal kontakte og hvor mange virksomhedsrettede ar-
rangementer såsom messer og lignende, de skal deltage i, i 2020. Det er ifølge
projektlederen noget projektet har været med til at skubbe på og noget, som de
ikke tidligere har gjort.
Den sidste ting, der er implementeret i regi af projektet er, et dialogforum for
20-30 små- og mellemstore virksomheder. Dialogforummet mødtes fire gange i
2019 og har planlagt at mødes to gange i 2020. Dialogforummet har bl.a. drøf-
tet samarbejdet mellem virksomhederne og jobcentret. Som et resultat af arbej-
det i dialogforummet er der blevet udviklet
et ”Adfærdskodeks og arbejds-
gange”.
Udviklingen er sket i samarbejde mellem 25 virksomheder, Jobcenter
Kalundborg og DHF. Papiret indeholder både en understregning af, at Jobcenter
Kalundborg arbejder ud fra den grundholdning, at alle kan bidrage på arbejds-
markedet og at mennesker har bedst af at være en del af fællesskabet ude på
virksomhederne, og en beskrivelse af de arbejdsgange Jobcentret skal følge i
forbindelse med virksomhedsbesøg. Papiret er efterfølgende delt med de øvrige
relevante medarbejdere i Jobcenter Kalundborg.
Furesø Kommune
er først kommet med i foråret 2018. Det har betydet, at
projektet har kunnet bygge oven på nogle af de erfaringer, de andre to projekt-
kommuner og DHF havde gjort på det tidspunkt. DHF har, i andre kommuner,
oplevet, at jobcentrene i et vist omfang forventede, at det var DHF, der skulle
være den, der tog initiativ og skubbede projekterne. Da det ikke er meningen
med projektet, har DHF i forbindelse med projektet i Furesø Kommune valgt fra
starten at gøre en særlig indsats for, at Furesø Jobcenter selv varetager projekt-
ledelsen og rollen som initiativtager.
Furesø forsøgte også fra start at etablere klynger, men måtte ligesom de to an-
dre kommuner opgive det igen.
Kernen i projektet i Furesø har været at sætte fokus på og aktivt gøre brug af de
netværk, som virksomhederne er en del af. Konkret har de tre udpegede virk-
somhedsmentorer gjort det til en vane at spørge ind til virksomhedernes net-
værk, når de er på virksomhedsbesøg, herunder til om de kender til en virksom-
hed i deres netværk, som eventuelt kan ansætte eller tage en borger i praktik.
Herudover har de deltaget i de netværk, virksomheder kommer i, og på deres
vilkår. Hver måned har en af de tre virksomhedsmentorer morgenmøder med
Furesø Erhvervsforening.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421823_0011.png
MIDTVEJSEVALUERING AF PROJETKET "HANDICAPPEDE I JOB"
11
I det følgende ses kort på
status på de enkelte aktivitetsmål.
Udpegning af virk-
somhedsmentorer
Det var oprindeligt tanken, at der skulle udpeges en til to virksomhedsmentorer
i de fire tilknyttede jobcentre, hvorfor målet hedder 4-8 virksomhedsmentorer.
De tre kommuner, som har været en del af projektet, har alle udpeget flere en
to virksomhedsmentorer. Kalundborg har udpeget 5. Det samme gælder Kol-
ding, mens Furesø har udpeget 3.
Dette aktivitetsmål er således
opfyldt.
Virksomhedsmento-
rerne har fået ud-
dannelse
Samtlige af de 13 udpegede virksomhedsmentorer har ifølge DHF fået uddan-
nelse i virksomhedskontakt med SMV'er og øget viden om personer med bevæ-
gelseshandicaps og deres muligheder på arbejdsmarkedet, herunder viden om
de handicap kompenserende ordninger. Alle virksomhedsmentorerne har således
deltaget i et indledende kursusforløb afholdt af DHF. Herudover har DHF's pro-
jektleder deltaget i møder og workshops med virksomheder i alle tre kommuner
og i løbende møder med virksomhedsmentorerne. I forbindelse med såvel de lø-
bende møder med virksomhederne og de separate møder med virksomheds-
mentorerne har projektlederen bistået med sin særlig viden om virksomheds-
kontakt og om målgruppen.
Dette aktivitetsmål er således
opfyldt.
Der er etableret lo-
kale sparringsgrup-
per
Der har været etableret lokalsparringsgruppe i Kolding og Furesø. Kalundborg
har fravalgt at have en sparringsgruppe.
Oprindeligt var det tanken, at det arbejde, som projektlederen har forestået i
projektperioden i form af at bistå projekterne med særlig viden om målgruppen,
og med at finde egnede virksomheder og jobfunktioner, skulle forankres i lokale
sparringsgrupper med deltagelse af personer fra DHF's lokalafdelinger og det lo-
kale jobcenter. Det har imidlertid vist sig ikke at kunne lade sig gøre, da de lo-
kale afdelinger, ifølge projektlederen, ikke har tilstrækkelige ressourcer og kom-
petencer til at løfte opgaven, herunder tilstrækkelig viden om arbejdsmarkedet.
Dette element er derfor heller ikke blevet forankret lokalt. Et aspekt, som DHF
set i bakspejlet burde have haft undersøgt på forhånd.
Dette aktivitetsmål er således kun delvis
opfyldt.
Der er udarbejdet
logbøger og hand-
lingsplaner
Alle tre deltagende kommuner har udarbejdet handlingsplaner. I Kalundborg og
Kolding skete det efter et styregruppemøde i oktober 2017, hvor DHF stillede
eksplicit krav om, at de skulle udarbejdes.
Alle de deltagende kommuner har udarbejdet logbøger fra start. Men da der i
starten var stor tvivl om, hvem registreringerne skulle omfatte, herunder hvor
grænsen gik mellem normalindsatsen og den indsats, som er et resultat af pro-
jektet, er registreringerne ikke blevet gennemført i ensartet i hele projektperio-
den. Med det mål at drøfte, hvilke ledige de jobcentrene skulle tælle med, blev
der afholdt et udviklingsmøde i primo april 2018. Her blev der opnået enighed
om, at kun de borgere i målgruppen, som opnår virksomhedspraktik og/eller or-
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421823_0012.png
12
SLUTEVALUERING AF PROJETKET "DE SMÅ, DE MELLEMSTORE OG DE LOKALT ANSVARLIGE"
dinær ansættelse i de netværk af SMV' er, som projektet har kontakt med, tæl-
ler med. Dermed er der ikke nødvendigvis tale om nye praktiksteder, men sna-
rere nye måder at opnå praktikpladser og ordinære jobs til målgruppen på. I til-
fældet med Jobcenter Koldings aftale med Sygehus Lillebælt er det projektlede-
rens vurdering, at den aftale ikke ville have været indgået, hvis projektet ikke
havde været der. Denne måde at opgøre aktivitetsmålet på betyder, at det ikke
er muligt at sige noget om, hvor stor målgruppen reelt er, og dermed hvor
mange borgere, der opfylder kriterierne for at indgå i målgruppen. Det betyder
samtidigt, at det ikke er muligt at sige noget om, hvorvidt der er sket en selek-
tion af de borgere, der er visiteret til praktikstederne.
Selvom der er etableret logbøger og der er blevet enighed om, hvordan der regi-
stres og hvem, der skal tælles med, har projektlederen haft svært ved løbende
at indhente tallene. Det er ifølge projektlederen kun Furesø, der har anvendt
logbogen i praksis.
Dette aktivitetsmål er således kun
delvis opfyldt.
Der er gennemført
kvartalsvis spar-
ringsmøde
Projektlederen har skullet følge mere op og været mere direkte involveret i ind-
satsen i de enkelte kommuner end det var forventet fra start. Projektlederen har
således i både Kolding og Kalundborg også været med til at finde relevante virk-
somheder og hjælpe jobcentrene med de første dialoger med virksomhederne,
hvilket ikke var meningen fra start.
Dette aktivitetsmål er således
opfyldt.
Der er udvalgt bor-
gere og borgerne er
kommet i virksom-
hedspraktik
COWI har i forbindelse med slutevalueringen modtaget nedenstående oversigt
over antal borgere, der er kommet i henholdsvis virksomhedspraktik og job i de
tre kommuner i projektperioden. Opgørelserne er udarbejdet af de enkelte kom-
muner og videresendt til DHF's projektleder. Evaluator forudsætter, at registre-
ringerne er foretaget som aftalt på erfaringsudvekslingsmødet i det tidlige forår
2018, og dermed alene omfatter det antal borgere, som er kommet i enten virk-
somhedspraktik og/eller job i de netværk, som er etableret/skabt kontakt med i
regi af projektet.
Tabel 2-4
Måltal og realiserede tal for antal deltagere i virksomhedsparktik og i job
pr. 31. december 2019.
Projektlederen har som minimum afholdt kvartalsvise sparringsmøder og ofte
også flere møder med de enkelte kommuner.
Kalundborg
Kolding
Furesø
I alt
Mål for
antal del-
tagere i
virksom-
heds-
praktik
168
173
139
480
Status
pr. 31/12-
2019
Målopfyl-
delses-
grad
Mål for
delta-
gere i
job
Status
pr. 31/12-
2019
Målopfyl-
delses-
grad
93
201
98
392
55%
116%
71%
82%
84
87
69
240
30
87
37
154
36%
100%
54%
64%
Kilde: Dansk Handicap Forbund
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421823_0013.png
MIDTVEJSEVALUERING AF PROJETKET "HANDICAPPEDE I JOB"
13
Af oversigten fremgår, der ikke hvor mange borgere, der har været visiteret til
projektet. Dette antal svarer til antal deltagere i virksomhedspraktik.
Virksomhedspraktikkerne er blevet etableret på to måder. Dels er der blevet
fundet en række virksomheder, som enten havde jobåbninger eller en praktik-
plads. Derefter har jobcentret fundet en borger, som passede til jobbet. Dels har
jobcentrene haft konkrete borgere, som de er gået ud i netværket og fundet en
praktikplads og/eller ordinært job til.
Som det fremgår af tallene i tabellen overfor, så er det ikke lykkes projektet at
nå de forventede mål for hverken antal deltagere i virksomhedspraktik eller for
antal deltagere, der er kommet i job efterfølgende. Det kan samtidigt konstate-
res, at det realiserede antal deltagere i virksomhedspraktik, er højere end det
realiserede antal, som er kommet i job. Det indikerer, at det har været sværere
at få målgruppen det sidste skridt i forhold til at opnå en mere fast tilknytning til
arbejdsmarkedet.
Ser vi alene på antallet af oprettede virksomhedspraktikker i de netværk, som
projektet har haft kontakt med, var målet, at 480 borgere, skulle i virksomheds-
praktik i de deltagende kommuner. Ved projektets afslutning havde 392 borgere
været i virksomhedspraktik, svarende til en målopfyldelsesgrad på 82 procent.
Set i lyset af, at måltallet blev fastlagt ud fra en forudsætning om, at der skulle
deltage fire kommuner i alt og Furesø Kommune først er kommet med i foråret
2018, er det positivt, at det trods alt er lykkedes at opnå en så høj målopfyldel-
sesgrad, som tilfældet er. Samtidigt skal det nævnes, at det siden midtvejseva-
lueringen, der blev gennemført i juni 2018, er lykkes at bringe 318 flere i virk-
somhedspraktik, svarende til en stigning på ca. 430 procent. I juni 2018 havde
alene 74 borgere været i virksomhedspraktik.
Målopfyldelsesgraden er særlig høj i Kolding, hvor målet var, at 173 borgere
skulle i virksomhedspraktik. I alt har 201 borgere ifølge Jobcenter Kolding været
i virksomhedspraktik i regi af projektet, svarende til en målopfyldelsesgrad på
116 procent. Samtidigt er det lykkes at nå målet om at bringe 87 borgere i job.
I Kalundborg Kommune er der kun opnået en målopfyldelsesgrad på 55 procent
hvad angår antallet af borgere i virksomhedspraktik. Det skal dog i den forbin-
delse nævnes, at antallet af borgere, som har deltaget i virksomhedspraktik i
Kalundborg Kommune, ligger meget tæt på det oprindelige mål for Kalundborg,
som var 94 borgere, som blev ændret af styregruppen i forbindelse med, at
Faxe og Sønderborg sprang fra. Det oprindelige mål var således mere realistisk
end det opjusterede mål. Hvad angår antallet af borgere, som er kommet i job i
regi af projektet, er det kun lykkes at bringe 30 borgere i job mod de forventede
84 borgere, svarende til en målopfyldelsesgrad på 36 procent.
Furesø Kommune placerer sig midt imellem Kolding og Kalundborg med i alt 98
borgere i virksomhedspraktik, svarende til en målopfyldelsesgrad på 77 procent.
Af de 98 borgere er det lykkes at bringe 37 i job i projektperioden, svarende til
en målopfyldelsesgrad på 54 procent.
Aktivitetsmålet for antal visiterede borgere og antal borgere i virksomhedsprak-
tik er således kun
delvis nået.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421823_0014.png
14
SLUTEVALUERING AF PROJETKET "DE SMÅ, DE MELLEMSTORE OG DE LOKALT ANSVARLIGE"
Der er afholdt op-
samlings-, erfa-
ringsudvekslings-
og videreudviklings-
møder
Projektet er evalue-
ret af DISCUS (in-
tern evaluator)
Projektet har ifølge projektlederen afholdt halvårlige opsamlings- og erfarings-
udvekslingsmøder gennem hele projektperioden på nær det sidste halve år.
Dette aktivitetsmål er således kun
delvis opfyldt.
Projektet har indgået aftale med DISCUS om at forestå den interne evaluering af
projektet. DISCUS har fulgt projektet tæt og har deltaget i flere møder med pro-
jektkommunerne, herunder opstartsseminaret, og været facilitator på det op-
samlings- og erfaringsudvekslingsmøde, der blev afholdt i april 2018, og hvor
registreringspraksis blev fastlagt.
DISCUS har gennemført en intern afsluttende evaluering af projektet.
Dette aktivitetsmål er således
opfyldt.
Der er udviklet me-
todekoncept
DHF har udviklet et metodekoncept i form af en pjece, som kommunerne bru-
gerforskelligt. Kalundborg Kommune har valgt at tage udgangspunkt i pjecen og
gjort den til deres egen.
Jobcentrene har på den ene side givet udtryk for, at de har været glade for me-
todepapiret, men at samtidigt
har
savnet de gode historier fra projektet som kan
udsendes til virksomheder, samarbejdspartnere m.v. i form af nyhedsbreve, på
hjemmesider m.v. Sidstnævnte er kommet til udtryk i den interne evaluering,
som Discus har gennemført i august 2019
2
.
Illustration 2-1 Blue Paper
2
Discus, 2019: Evaluering af projektet: De små, de mellemstore og de lokalt ansvarlige.
August 2019
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421823_0015.png
MIDTVEJSEVALUERING AF PROJETKET "HANDICAPPEDE I JOB"
15
Udover metodepapiret har DHF i samarbejde med de enkelte kommuner udar-
bejdet et Blue Paper indeholdende en beskrivelse af, hvordan jobcentre kan ar-
bejde med virksomhedsrelationer i deres lokalområde. Papiret, der er gengivet
neden for, indeholder desuden en oplistning af, hvad der virker, og af hvad der
ikke virker i forbindelse med kontakten til virksomhederne, fastholdelsen af kon-
takten og i forhold til indgåelsen af det gode match.
Dette aktivitetsmål er således
opfyldt.
Metodepapiret er
formidlet til de øv-
rige jobcentre
Det var planen, at der skulle afholdes en afsluttende konference, hvor de øvrige
jobcentre skulle inviteres. Konferencen er imidlertid blevet opgivet, oplyser pro-
jektlederen.
Det betyder også, at erfaringerne fra projektet og metodepapiret, samt det ud-
arbejdede Blue Paper ikke er blevet formidlet til de øvrige jobcentre.
Dette aktivitetsmål er således
ikke opfyldt.
Projektet er foran-
kret i de deltagende
jobcentre
Alle de tre jobcentre arbejder videre med de elementer i projektet, som de kan
se en værdi i. Det gælder primært det element, som drejer sig om at gøre aktivt
brug af allerede eksisterende netværk i forbindelse med dels udbredelsen af in-
formation om målgruppen og Jobcentrenes muligheder for at bistå virksomhe-
derne i forbindelse med ansættelse af målgruppen, dels brugen af virksomhe-
dernes netværk til opsporing af relevante virksomhedspraktikpladser.
Oprindeligt var det desuden meningen, at jobcentrene efter projektets afslutning
skulle gøre brug af de lokale afdelinger af DHF og bruge dem som sparringspart-
ner. Dette element, blev imidlertid allerede opgivet i projektperioden, da det vi-
ste sig, at de ikke kunne løfte opgaven.
Dette aktivitetsmål er
delvis opfyldt.
2.4
Status på resultatmålene på kort sigt
Der er fastlagt i alt
seks mål for de forventede resultater på kort sigt,
jf. tabellen
nedenfor. De resultatmål, der vedrører virksomhedsmentorerne, har Discus fulgt
op på i forbindelse med deres interne evaluering
3
, de øvrige er vurderet på
grundlag at interview med projektlederen.
3
Discus, 2019: Evaluering af projektet: De små, de mellemstore og de lokalt ansvarlige.
August 2019
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421823_0016.png
16
SLUTEVALUERING AF PROJETKET "DE SMÅ, DE MELLEMSTORE OG DE LOKALT ANSVARLIGE"
Tabel 2-5 Status på resultatmålene på kort sigt
Målsæt-
ning for
hele pro-
jektperi-
Resultatmål
kort sigt:
B1: Virksomhedsmentorerne har opnået brugbar viden om etab-
lering af klynger af virksomheder blandt SMV'er (dvs. de kan
selv etablere dem efter projektperioden er afsluttet)
B2: Virksomhedsmentorerne har opnået større viden om bevæ-
gelseshandicap og om hvilke typer af job de kan bestride
B3: Virksomhederne har fået større viden om betydningen be-
vægelseshandicap i arbejdssammenhænge
B4: Virksomhederne opnået større viden om, hvilke typer af job,
som målgruppen kan varetage
B5: Virksomhedsmentorerne har haft et præcist billede af, hvor-
dan de vil implementere arbejdet med at etablere klynger
B6: Jobcentrene, virksomhederne og Dansk Handicap Forbund
kan se en fordel i at samarbejde om at få personer med bevæ-
gelseshandicap i job
Kvalitativt
Opfyldt
Kvalitativt
Delvis
oden.
Status ved
midtvejs-
evaluerin-
gen.
Kvalitativt
Opfyldt
80%
Opfyldt
80%
Opfyldt
Kvalitativt
Ikke opfyldt
Virksomhedsmento-
rerne har opnået
brugbar viden om
etablering af klyn-
ger af virksomheder
Discus har i forbindelse med interne evaluering
4
interviewet de projektansvarlige
i de tre deltagende jobcentre. Jobcentrene giver samstemmende udtryk for, at
projektet har inspireret dem til at udvikle nye metoder til virksomhedssamarbej-
det, og betydet, at de er blevet bedre til at se på hvad etablerede virksomheds-
netværk kan bidrage med.
Hvad angår etableringen af klynger af virksomheder, har det ifølge de interview-
ede jobcentre vist sig ikke at være muligt i praksis, da det kræver mange ressour-
cer af både virksomhederne og jobcentrene. Jobcentrene peger i forlængelse
heraf på, at
det ville have været nyttigt med endnu mere hjælp fra DHFs side til
at komme i kontakt med virksomhederne og til at få netværkene op og stå i
praksis, idet de samtidigt understreger, at de generelt har fået god bistand af
DHF i forhold til kontakten med virksomhederne.
Det er på denne baggrund evaluators vurdering, at dette mål kun er
delvis op-
fyldt.
Vurderingen er baseret på det rationale, at jobcentrene har fået brugbar viden
om etablering af klynger, men det har ikke kunnet lade sig gøre i praksis. Den
opnåede viden har i stedet givet inspiration til at kontakte allerede etablerede
virksomhedsnetværk.
4
Discus, 2019: Evaluering af projektet: De små, de mellemstore og de lokalt ansvarlige.
August 2019
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421823_0017.png
MIDTVEJSEVALUERING AF PROJETKET "HANDICAPPEDE I JOB"
17
Virksomhedsmento-
rerne har opnået
større viden om be-
vægelseshandicap
Jobcentrene fremhæver i forbindelse med Discus evaluering
5
af projektet, at det
har været en succes for projektet, at de har fået opkvalificeret medarbejderne
og fået viden om borgere med bevægelseshandicap.
Discus skriver bl.a. i deres evaluering:
"De
tre jobcentre vurderer, at DHF gennem projektet har bidraget til en
større forståelse af mennesker med handicap, blandt medarbejderne. Medar-
bejderne forventer nu mere af borgerne, og de har fået gode historier at for-
tælle, som er helt afgørende i kommunikationen med både virksomhederne,
borgernes omgangskreds og internt i jobcentret. Som en af de interviewede
ledere udtrykker det. I forlængelse heraf udtrykker en leder at det vigtigste
der er sket i projektet er, at det har været med til at ændre mindsettet blandt
medarbejderne".
Det er på baggrund heraf evaluators vurdering, at målet om, at projektet skulle
give virksomhedsmentorerne større viden om bevægelseshandicap og om hvilke
typer af job personer med bevægelseshandicap kan bestride, er
opfyldt.
Virksomhederne har
fået større viden om
bevægelseshandi-
cap og betydningen
heraf i arbejdssam-
menhæng
Det er projektlederens vurdering, at størstedelen af de virksomheder, der har
været berørt at projektet enten gennem deltagelse i møder eller gennem ansæt-
telse af personer med bevægelseshandicap i enten virksomhedspraktik og/eller i
fleksjob har fået større viden om bevægelseshandicap og betydningen heraf i ar-
bejdssammenhænge. Det hænger bl.a. snævert sammen med, at Jobcentrenes
medarbejdere er blevet mere opmærksomme på at italesætte borgernes res-
sourcer frem for deres begrænsninger, herunder på at finde det rigtige match
mellem borgerne og virksomhederne.
Det vurderes, at dette mål er
opfyldt,
om end der ikke er foretaget en måling
heraf.
Hvad angår sidstnævnte aspekt er det blevet fravalgt at foretage målinger af
ressourcemæssige årsager.
Virksomhederne op-
nået større viden
om, hvilke typer af
job, som målgrup-
pen kan varetage
I forlængelse heraf og på baggrund af projektlederens udsagn er det samtidigt
vurderingen, at størstedelen af de virksomheder, der har haft borgere i enten
virksomhedspraktik og/eller fleksjob har fået større viden om, hvilke typer af
jobs, som borgere med bevægelseshandicap kan varetage.
Det vurderes, at dette mål er
opfyldt.
Virksomhedsmento-
rerne har haft et
præcist billede af,
hvordan de vil im-
plementere arbejdet
med at etablere
klynger
Som før omtalt, så har det været sværere end først antaget at etablere klynger
af virksomheder i form af nye netværk, hvorfor dette kerneelement har måtte
opgives. De deltagende jobcentre har i stedet gjort brug af allerede eksisterende
virksomhedsnetværk og blevet mere opmærksomme på værdien af disse i for-
hold til både udbredelsen af viden om målgruppen og ansættelsen af målgrup-
pen i virksomhedspraktik og/eller fleksjob.
5
Discus, 2019: Evaluering af projektet: De små, de mellemstore og de lokalt an-
svarlige. August 2019
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421823_0018.png
18
SLUTEVALUERING AF PROJETKET "DE SMÅ, DE MELLEMSTORE OG DE LOKALT ANSVARLIGE"
Det vurderes således, at dette mål
ikke er opfyldt.
Jobcentrene, virk-
somhederne og
Dansk Handicap
Forbund kan se en
fordel i at samar-
bejde
Projektet har ifølge projektlederen betydet, at de deltagende jobcentre og virk-
somheder kan se en fordel i at samarbejde med Dansk Handicap Forbund om at
få personer med bevægelseshandicap i job. Det der i denne henseende har givet
særlig værdi for jobcentrene, er den større indsigt i målgruppen og måden at
italesætte deres ressourcer og udfordringer på, jf. citatet ovenfor. Det skal sam-
tidigt nævnes, at de jobcentre, som er hoppet fra undervejs, ikke er hoppet fra
fordi de ikke har kunnet se en fordel i at samarbejde med DHF, men primært
fordi, de enten ikke har haft de nødvendige ressourcer til at gennemføre projek-
tet og/eller har skiftet ledelse. Fordelen ved samarbejdet er således sandsynlig-
vis blevet overskygget af projektets kompleksitet og umiddelbare realiserbarhed
for de pågældende jobcentre.
Samarbejdet har især betydet, at såvel virksomhederne som jobcentrene har
fået større viden om målgruppen og mulighederne for at nyttiggøre målgruppens
ressourcer i jobsammenhænge, herunder for hvordan, der kan kompenseres for
målgruppens konkrete begrænsninger.
Det vurderes på den baggrund, at dette mål er
opfyldt.
2.5
Status på resultatmålene på lang sigt
Der er fastlagt i alt
fire mål for de forventede resultater på lang sigt,
jf. tabellen
nedenfor. Alle fire mål er kvalitative.
Tabel 2-6 Status på resultatmålene på lang sigt
Målsætning
for projekt-
Resultatmål:
C1: Virksomhedsmentorerne kan etablere og vedligeholde
klynger af virksomheder, som kan arbejde tværfagligt om
at skabe varige arbejdspladser for personer med bevægel-
seshandicap
perioden.
Status ved
midtvejseva-
lueringen.
Projektlede-
rens vurde-
ring
Ikke opfyldt
C2: Virksomhedsmentorerne kan etablere relevante virk-
somhedspraktikker for borgere med bevægelseshandicap.
Projektlede-
rens vurde-
ring
Projektlede-
rens vurde-
ring
Projektlede-
rens vurde-
ring
Opfyldt
Ikke opfyldt
Opfyldt
C3: Sparringsgrupperne er selvkørende og en naturlige del
af jobcentrenes arbejdsmetoder.
C4: Virksomhederne har fået øjne op for, at målgruppen er
en rekrutteringskilde
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421823_0019.png
MIDTVEJSEVALUERING AF PROJETKET "HANDICAPPEDE I JOB"
19
Virksomhedsmento-
rerne kan etablere
og vedligeholde
klynger af virksom-
heder
Som beskrevet ovenfor, så har etableringen af virksomhedsklynger været et af
de kerneelementer, som har været særlig svær at implementere for de medvir-
kende jobcentre. Der er således ingen af de medvirkende jobcentre, der har op-
nået erfaring med at etablere og vedligeholde egentlige klynger af selvstændige
virksomheder i den form, som det var tænkt fra start. Dog har Jobcenter Kol-
ding, som nævnt ovenfor, erfaring med at etablere og vedligeholde et klyngelig-
nende netværk mellem afdelinger på et sygehus, men ikke mellem selvstændige
virksomheder.
Målet vurderes dermed
ikke som værende opfyldt.
Virksomhedsmento-
rerne kan etablere
relevante virksom-
hedspraktikker for
borgere med bevæ-
gelseshandicap
Virksomhedsmentorerne har, som nævnt, opnået større viden om borgere med
bevægelseshandicap og om de ressourcer og barrierer denne gruppe har i for-
hold til at opnå fodfæste på arbejdsmarkedet. Det har ifølge projektlederen be-
tydet, at de i dag er bedre i stand til at etablere relevante virksomhedspraktik-
ker for målgruppen og samtidigt har haft stor fokus på. Således siger projektle-
deren: "De
har fået større viden om målgruppens kompetencer og der har været
meget fokus på at finde de rigtige job og de jobfunktioner, som de kan vare-
tage
".
Discus har i deres evaluering
6
medtaget følgende citat fra en af de interviewede
ledere, som understøtter dette:
”Projektet har været med til at få øjnene op for
borgernes ressourcer, vi pakker dem ikke ind i vat mere”
Sparringsgrupperne
er selvkørende og
en naturlige del af
jobcentrenes ar-
bejdsmetode
Som nævnt ovenfor, så var det meningen fra start, at lokale afdelinger af Dansk
Handicap Forbund skulle tage over i forhold til bistå de lokale jobcentre med vi-
den om målgruppen og om hvordan der kan findes relevante jobs til målgrup-
pen.
I praksis har det, som nævnt, været projektets projektleder, der har ageret
sparringspartner for de enkelte jobcentre. De 47 lokalafdelinger og 4 special-
kredse har således ikke været involveret i denne opgave. Det betyder, at spar-
ringsgrupperne dør med afslutningen af projektet.
I Kalundborg er, der ifølge projektlederen, etableret et dialogforum med virk-
somhederne, som kører videre efter projektets afslutning, men uden deltagelse
af Dansk Handicap Forbund. Det der har givet mening, er således at fortsætte
det tætte samarbejde med virksomhederne.
Dette mål er
ikke opfyldt.
Virksomhederne har
fået øjne op for, at
målgruppen er en
rekrutteringskilde
De virksomheder, som på den ene eller anden måde har været involveret i pro-
jektet, har ifølge projektlederen, fået større viden om målgruppen og om hvilke
jobfunktioner, de kan varetage, herunder hvilke muligheder der er for at få
hjælp til at kompensere for målgruppens forskellige typer af funktionsnedsættel-
ser. Hermed har virksomhederne fået øjnene op for, at målgruppen kan være en
mulig rekrutteringskilde.
6
Discus, 2019: Evaluering af projektet: De små, de mellemstore og de lokalt ansvarlige.
August 2019
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421823_0020.png
20
SLUTEVALUERING AF PROJETKET "DE SMÅ, DE MELLEMSTORE OG DE LOKALT ANSVARLIGE"
Målet vurderes dermed at være
opfyldt.
2.6
Status på effektmålene
Projektet har et mål om, at der skal etableres
480 virksomhedspraktikforløb
til
borgere med bevægelseshandicap, heraf skal
50 pct. i ordinær beskæftigelse.
Pr. 31. december 2019 havde 392 borgere været i virksomhedspraktik som led i
projektet. Det er 88 færre end forventet, svarende til en målopfyldelsesgrad på
82 procent, jf. Tabel 2-4.
Af de 392 borgere, som har været i virksomhedspraktik, er 154 kommet i ordi-
nær beskæftigelse, svarende 39 procent. Målet var, at 240 skulle være kommet
i beskæftigelse. Målopfyldelsesgraden er dermed 64 procent, jf. Tabel 2-4.
Andelen, der er kommet i beskæftigelse, er lavest i Kalundborg (18%) og Furesø
(27%) og højst i Kolding (50%). Kolding er dermed den eneste af de tre kom-
muner, som har opnået målet om, at 50 procent af de, der har været i virksom-
hedspraktik kommer i ordinær beskæftigelse, jf. Tabel 2-4.
Tabel 2-7 Status på effektmålene
Målsæt-
ning for
projekt-
perio-
Effektmål:
den
Status
ved
sluteva-
luerin-
gen
D1: Borgere med bevægelseshandicap er kommet i virksom-
hedspraktik, som led i projektet
D2: Borgere med bevægelseshandicap er kommet i varig be-
skæftigelse, som led i projektet
480
82 pct.
50 pct.
39 pct.
Effektmålet er således på nuværende tidspunkt
ikke opnået.
3
Læringer og erfaringer
Projektet har gjort en række læringer og erfaringer i projektperioden. Erfarin-
gerne er kategoriseret i nedenstående tre hovedoverskrifter, som er udfoldet i
bullet form i afsnit 3.1 - 3.3.
Etablering og brug af virksomhedsnetværk
Samarbejdet med jobcentrene
Den primære målgruppe.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421823_0021.png
MIDTVEJSEVALUERING AF PROJETKET "HANDICAPPEDE I JOB"
21
3.1
Etablering og brug af virksomhedsnetværk
Organiseringen af virksomhedsnetværk mellem små og mellemstore virksomhe-
der i klynger,
som gensidigt forpligtiger sig til at beskæftige borgere med bevæ-
gelseshandicap, har været
et af projektets to kerneelementer.
DHF havde en hy-
potese om, at klyngesamarbejdet ville give de små og mellemstore virksomhe-
der større muligheder for at bruge målgruppen som rekrutteringskilde, idet de
hermed dels løber en mindre økonomisk risiko, dels har mulighed for at bruge
målgruppens ressourcer mere målrettet. Realiseringen af potentialet byggede
samtidigt på projektets anden kerneelement, som bestod i, at den netværksba-
serede styring skal baseres på samskabelse mellem den offentlige, den private
og den civile sektor. Vigtigheden af dette kerneelement skal ses i lyset af, at de
små og mellemstore virksomheder typisk ikke selv har en HR og/eller CSR-
funktion, der kender mulighederne og vilkårene for at opnå støtte til ansættelse
og fastholdelse af målgruppen. Muligheden for at kunne trække på eksterne med
særlig viden om målgruppen og om de regler og love, der er gældende i forhold
til ansættelse og fastholdelse af målgruppen, er derfor vigtig.
Erfaringerne fra projektet er, at det har været
langt sværere end først anta-
get at implementere klynger af netværk
mellem små- og mellemstore virk-
somheder. Projektet har således måtte erkende, at det ikke har været mu-
ligt for hverken jobcentrene eller virksomhederne at afsætte de nødvendige
ressourcer til etableringen af klynger af netværk. Virksomhederne har sam-
tidigt har haft svært ved at købe ind på idéen i praksis, mens et af de tre
jobcentre har stillet spørgsmålstegn ved om, det var muligt rent lovgiv-
ningsmæssigt at flere virksomheder deler om en borger i fleksjob. Projektet
har i stedet gjort brug af eksisterende netværk og etableret netværkstanke-
gangen mellem afdelinger på et sygehus.
Brugen af eksisterende virksomhedsnetværk
har givet jobcentrene adgang
til en række virksomheder samtidigt og ofte til virksomheder, som jobcen-
trene ikke nødvendigvis har haft samme fokus på tidligere. Samtidigt er det
ifølge projektlederen erfaringen, at jobcentrene ved at introducere net-
værkstanken overfor virksomhederne, får dem til at tænke bredere og se
nye muligheder i forhold til, hvordan de kan være med til at understøtte, at
flere med bevægelseshandicap kommer i job, herunder hvordan de kan
gøre aktivt brug af deres netværk på en anden måde. Det har ifølge jobcen-
trene været afgørende, at der har været en indgang til netværkene, der kan
laves aftaler med, og meget gerne en ildsjæl, der kan få projektet til at
leve
7
.
Tilgangen til netværkene har bl.a. bestået i
deltagelse i fyraftensmøder
og/eller andre allerede besluttede arrangementer,
hvor virksomhederne var
samlet alligevel. På den måde er jobcentrene blevet synlige overfor et rela-
tivt stort antal virksomheder på en og samme tid, og samtidigt kunnet for-
tælle om målgruppen og de muligheder, der er for at ansætte dem. Jobcen-
Dicus, 2019: Evaluering af projektet: De små, de mellemstore og de lokalt an-
svarlige". August 2019.
7
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421823_0022.png
22
SLUTEVALUERING AF PROJETKET "DE SMÅ, DE MELLEMSTORE OG DE LOKALT ANSVARLIGE"
ter Kalundborg har blandt andet indledt et samarbejde med Kalundborg Er-
hverv, hvor jobcenterets medarbejder deltager i de netværk Kalundborg Er-
hverv driver.
Det er projektets erfaringer, at det er meget
vigtigt, hvordan de små og
mellemstore virksomheder tilgås.
Det er ifølge projektlederen i denne hen-
seende helt centralt, at jobcentret både har forberedt sig godt forud for mø-
det, og bruger mødet til at spørge ind og være nysgerrig på virksomheden.
På den måde er det lettere at åbne op for dialogen om ansættelsen af bor-
gere med bevægelseshandicap. Projektlederen har erfaret, at jobcentrene
ofte har en for statisk dagsorden og eventuelt også en borger med i tasken,
når de besøger virksomhederne og det kan få virksomhederne til at slå bak.
På dette område har projektlederen været med til at give inspiration til virk-
somhedsmentorerne.
3.2
Samarbejdet med jobcentret
Som nævnt ovenfor, så består projektets
anden kerneelement
i samskabelse
mellem den offentlige, den private og den civile sektor. Konkret beskriver pro-
jektet dette kernelement på følgende måde i sin ansøgning: "Der
udvikles og af-
prøves en samskabelsesmodel, hvor Dansk Handicap Forbund, som civilsam-
fundsorganisation og ekspert i forhold til progredierende bevægelseshandicap,
indgår i ledelsen og uddannelsen af kommunens jobcentermedarbejdere i forbin-
delse med kommunens virksomhedsrettede indsats og stiller sig til rådighed i
forhold til virksomhedernes behov for viden og rådgivning"
8
. Dansk Handicap
Forbund har således været tænkt ind som en central aktør i forhold til at for-
midle viden om både målgruppen og den virksomhedsrettede indsats.
Der er ingen tvivl om, at Dansk Handicap Forbund har været med at
øge de
deltagende jobcentres viden om målgruppen
og om, hvilke typer af jobs,
som målgruppen vil kunne varetage, men samskabelsen har i høj grad væ-
ret udfordret af, at målgruppen har været svær både at udsøge og placere
rent organisatorisk i jobcentrene. Dette betød, at projektet relativt tidligt
måtte udvide målgruppen til at omfatte alle ledige med bevægelseshandi-
caps, og at det tog længere tid at få etableret og igangsat samarbejdet.
Samskabelsen har desuden været udfordret af interne organisationsændrin-
ger og manglende ressourcer, hvilket har fået flere de jobcentre, der var
med fra start til at springe fra.
Det er samtidigt projektlederens oplevelse, at ledelsen i jobcentrene ikke i
alle tilfælde i tilstrækkelig grad har
rammesat og skabt ejerskab til projek-
tet i organisationen,
hvilket ifølge projektlederen har været en af de største
udfordringer for projektet. Det er således projektlederens oplevelse, at de
gode snakke og imødekommenheden på chefniveau ofte ikke er kommet
længere ned i systemet i jobcentret
hvilket også har medvirket til, at det
har taget længere tid og kostet flere besøg hos de enkelte jobcentre end
forventet at få "de udøvende" (jobcentermedarbejderne) til opnå ejerskab
Dansk Handicap Forbund, 2016: Ansøgning om støtte fra Finanslovens konto:
17.59.21.20: Initiativ for handicappede.
8
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421823_0023.png
MIDTVEJSEVALUERING AF PROJETKET "HANDICAPPEDE I JOB"
23
til projektet. Det har i denne henseende samtidigt været projektets ople-
velse, at medarbejderne har haft svært ved at forstå metoden.
Projektlederen erkender dog også, at Dansk Handicap Forbund
ikke været
tilstrækkeligt opmærksomme på Jobcentrenes rammebetingelser og organi-
sering
fra start, herunder på hvordan projektet kunne understøtte de lov-
givningsmæssige indsatser og mål, som jobcentret er underlagt, og dermed
hvordan projektet kunne skabe værdi i forhold til jobcentrets almindelige
drift. Projektet var heller ikke fra start klar over, at målgruppen ikke kunne
udsøges.
Projektet har været søsat, som både et
udviklingskoncept og et samar-
bejdsprojekt,
hvor det har været meningen, at såvel organiseringen som af-
prøvningen af projektets kerneelementer har skullet forgå i et tæt samar-
bejde mellem de involverede jobcentre og DHF. Det har imidlertid været
DHF's oplevelse, at de i højere grad end forventet, har skullet trække for i
samarbejdsrelationen og også ofte skullet presse på for, at der skete noget
i de enkelte jobcentre. Projektlederen har desuden ligeledes været dybere
involveret i opsøgningen af virksomheder og dermed i selve implementerin-
gen end det var forventet fra start. Det er i denne sammenhæng projektle-
derens erfaring, at det er meget vigtigt, at der gennem hele projektperio-
den er
opbakning til projektet i jobcentrets ledelse og politiske bagland,
og
at projektet hviler på et gensidigt forpligtende samarbejde.
Det er dog DHF's oplevelse, at projektforløbet har
givet DHF god læring
særligt det forhold, at jobcentrene har haft mulighed for at til-, og fravælge
elementer i metoden. DHF har imidlertid måtte erkende, at de ikke har haft
mulighed for at spille deres lokale organisationer på banen i forhold til
kunne overtage samskabelseselementet og sparringen med jobcentrene og
virksomhederne, hvorfor meget har hængt på projektlederen.
Hvad angår jobcentrenes udbytte af at have deltaget i projektet, så nævner
jobcentrene ifølge Discus selv
9
:
at de har
fået etableret en del fleksjob
for borgere med bevægelses-
handicap
at de har fået
opkvalificeret medarbejderne
og fået viden om borgere
med bevægelseshandicap
at de er blevet
inspireret til at udvikle nye metoder til virksomheds-
samarbejdet,
og er blevet bedre til at se på hvad virksomhedsnetværk
kan bidrage med
at de gennem projektet er blevet
mere skarpe til at lave det rette
match
mellem borgerne i projektet og virksomhederne
at de nu kan
se forskellighederne i både virksomhederne og borgerne
som en styrke.
Discus, 2019: Evaluering af projektet: De små, de mellemstore og de lokalt
ansvarlige". August 2019.
9
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421823_0024.png
24
SLUTEVALUERING AF PROJETKET "DE SMÅ, DE MELLEMSTORE OG DE LOKALT ANSVARLIGE"
Endelig nævner jobcentrene, at de er
blevet bedre til at se kompetencer
frem for begrænsninger
og til fokusere herpå i forbindelse med den virk-
somhedsrettede indsats.
Organisatorisk er det læringen, at det er meget vigtigt, at der foregår et
tæt samarbejde mellem både de rådgivere, der skal udsøge målgruppen og
de konsulenter, der skal opspore og/eller etablere netværkene,
samt en klar
ansvarsfordeling i forhold til, der forestår registreringen af antal visiterede
borgere og andelen heraf, der kommer i virksomhedspraktik og/eller i ordi-
nær beskæftigelse. Viden om både virksomheden og målgruppen er forud-
sætningen for det gode match, herunder evnen til at kunne kommunikere
med virksomheden og forstå deres rammebetingelser og særlige behov.
3.3
Den primære målgruppe
Den primære målgruppe var oprindeligt borgere med progredierende bevæ-
gelseshandicaps på ledighedsydelse, kontanthjælp eller førtidspension. Som
nævnt flere gange blev målgruppen ændret undervejs i projektet, da job-
centrene ikke kunne udsøge målgruppen i deres sagssystemer, og samtidigt
havde svært ved at afgøre, hvornår en lidelse var progredierende.
Projektet har endvidere gjort den erfaring, at det er svært at finde den helt
rigtige placering af projektet i Jobcentret, når projektets målgruppe går på
tværs af, de målgrupper, som er defineret i LAB loven og den måde som
jobcentrene er organiseret på. Projektlederen erkender i denne sammen-
hæng, at DHF har haft lidt viden om jobcentrenes rammebetingelser og or-
ganisering fra start, og at det har været en barriere i forhold til at få projek-
tet ordentligt fra start.
Læringen her er således, at det er svært at gennemføre projekter for mål-
grupper, som dels går på tværs af ydelsesgrupper, og som ikke umiddelbart
kan udsøges i Jobcentrenes sagssystemer, samt at det er vigtigt, at få en
klar aftale med jobcentret fra start om, hvor projektet skal forankres orga-
nisatorisk og hvilke borgere, det er der skal visiteres til projektet.
4
Forankringen
Det er klart Dansk Handicap Forbunds (DHF) indtryk, at de kommuner, som
har deltaget i projektet og som ikke er hoppet fra undervejs, har kunnet se
en
værdi i de metodiske redskaber og den viden omkring målgruppen,
som
DHF har kunnet bidrage med. De har hver især tilpasset deres eget meto-
dedesign og valgt at køre videre med de elementer, som de kan se en
værdi i. Men det er også klart, at der er elementer, som jobcentrene ikke
går videre med, da de har vist sig ikke at være realiserbar i praksis. Her
tænkes på projektets primære virkemiddel og dermed idéen om at forplig-
tige virksomhederne inden for en klynge af fire allerede eksisterende net-
værk af små og mellemstore virksomheder til at gå sammen om at stille en
række praktikpladser og efterfølgende ordinære jobs/fleksjobs til rådighed
for borgere med bevægelseshandicaps.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421823_0025.png
MIDTVEJSEVALUERING AF PROJETKET "HANDICAPPEDE I JOB"
25
I Furesø arbejder man videre med udgangspunkt i de enkelte virksomheder
og deres netværk
10
. Derudover er man blevet bekræftet i, at det hjælper, at
medarbejdere fra jobcenteret deltager i de netværk, virksomheder kommer
i, og på deres vilkår. Man arbejder konkret med at spørge ind til virksomhe-
dernes netværk, når man er på virksomhedsbesøg. I forhold til om virksom-
hederne i deres netværk kender til en virksomhed, som evt. kan ansætte
eller tage en borger i praktik.
I Kalundborg fortsætter de med det det dialogforum med 25 lokale virksom-
heder, som blev etableret i samarbejdet med Dansk Handicap Forbund, og
hvor der blandt andet blev
udviklet et ”Adfærdskodeks og arbejdsgange”. I
hvilken form, det etablerede dialogforum forsætter i Kalundborg, er der
imidlertid endnu ikke taget stilling til fortæller DHFs projektleder
11
.
Kolding fortsætter ligeledes arbejdet med netværkstilgangen og samarbej-
det med socialøkonomiske virksomheder, og her virksomheder med adgang
til et større netværks af virksomheder.
Det var meningen, at projektets resultater skulle formidles videre til andre
jobcentre via to afslutningskonferencer. Det betyder, at projektets erfarin-
ger ikke er blevet videreformidlet til andre jobcentre, som lovet i projektan-
søgningen.
5
Samlet vurdering
Implementeringen af projektet og projektets to kerneelementer har i høj grad
været præget af, at projektet
ikke har haft et naturligt organisatorisk ophæng
i
jobcentret og af, at DHF ikke har haft et
tilstrækkelig dybdegående kendskab til
jobcentrenes vilkår og rammebetingelser
på forhånd, samt og ikke mindst af, at
flere af de deltagende jobcentre har gennemgået interne organisationsændringer
i projektperioden, herunder lederskifte. Disse forhold har betydet, at det har
været svært at sikre den nødvendige forankring af og opbakning til projektet fra
start, og det trods en meget ihærdig indsats fra DHF's side.
Implementeringen har desuden været præget af, at der har været tale om en
målgruppe,
som går
på tværs af ydelsesgrupperne,
og som samtidigt har været
svær at afgrænse og udsøge,
hvilket har betydet, at målgruppen undervejs i
projektet har måtte udvides til at omfatte alle ledige med bevægelseshandicaps.
Samtidigt og i sammenhænge hermed har det været uklar for de enkelte job-
centre, hvordan de skulle
opgøre,
hvor mange af målgruppen, der kom i virk-
somhedspraktik og ordinær beskæftigelse, som led i projektet. Dette kom først
endelig på plads et stykke henne i projektperioden (marts 2018). Jobcentrene
var blevet introduceret til det ved starten af projektet, men ændringerne i til-
gangen og i nogle tilfælde ændringer i den organisatoriske placering af projektet
betød, at ansvarlige for optællingerne bl.a. var blevet usikre på,
hvem de skulle
tælle med.
10
11
Kort notat fra DHF's afsluttende møde med Jobcenter Furesø.
Kort notat fra DS afsluttende møde med Jobcenter Kalundborg.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421823_0026.png
26
SLUTEVALUERING AF PROJETKET "DE SMÅ, DE MELLEMSTORE OG DE LOKALT ANSVARLIGE"
Endelig har implementeringen været præget af, at det
ikke har kunnet lade sig
gøre i praksis at implementere projektets kerneelement
om at etablere klynger
af fire virksomhedsnetværk blandt små og mellemstore virksomheder. Idéen og
det rationale, som idéen er baseret på, må dog begge betegnes, som værende
både innovative og nytænkende, herunder ikke mindst idéen om, at virksomhe-
derne i klyngen går sammen om at stille et antal praktikpladser til rådighed til
borgere med progredierende handicaps, som borgeren vil kunne flyttes mellem i
takt med at deres arbejdsevne ændres. Idéen om at
udvikle og afprøve en sam-
skabelsesmodel
mellem jobcentrene, virksomhederne og DHF og dermed idéen
om at inddrage en civilsamfundsorganisation med særlig ekspertise i målgrup-
pen giver tilsvarende rigtig god mening. Samtidigt har dette kernelement alt an-
det lige være lettere at implementere, idet det har understøttet et konkret be-
hov hos jobcentrene og ikke nødvendigvis krævet ekstra ressourcer at imple-
mentere.
Tankerne bag projektet har således på mange måder været rigtig gode og langt
hen ad vejen understøttet et behov hos jobcentrene. Det gælder især behovet
for yderligere viden om målgruppen og behovet for en ændret tilgang til mål-
gruppen og til den virksomhedsrettede indsats. Men der er ingen tvivl om, at
projektet ville have været kommet hurtigere i gang og sandsynligvis undgået
nogle af de udfordringer, som projektet har mødt undervejs, hvis projektet i hø-
jere grad havde
udviklet projektidéerne sammen med jobcentrene
enten forud
for ansøgningen eller i den indledende fase, således at der på forhånd var sikret
et naturligt organisatorisk ophæng og en klar afgrænsning af målgruppen, samt
en klar forventningsafstemning i forhold til, hvem blandt de tre aktører i sam-
skabelsesmodellen, der skulle løfte hvilke opgaver og hvordan. Uklarhederne har
betydet, at DHF's projektleder er kommet til at løfte en meget stor del af opga-
verne, herunder både ageret rådgiver, vidensformidler, projektleder og "indpi-
sker".
Når det er sagt, så er der samtidigt heller
ingen tvivl om, at projektet har gjort
en forskel i de tre deltagende jobcentre.
Således giver de tre jobcentre sam-
stemmende udtryk for, at de har fået større viden om målgruppen og i kraft
heraf ændret deres tilgang målgruppen. De tre jobcentre giver samtidigt udtryk
for, at de har opnået inspiration til at udvikle nye metoder til virksomheds-sam-
arbejdet, og er blevet bedre til at se på hvad virksomhedsnetværk kan bidrage
med
12
. De tre deltagende kommuner har således alle købt grundidéen om at
bruge netværk mellem små og mellemstore virksomheder som indgang til at
finde praktikpladser og ordinære jobs til målgruppen, og kan alle se et perspek-
tiv heri. De har også alle tre ændret tilgang og har nu i højre grad end tidligere
fokus på målgruppens ressourcer frem for deres begrænsninger og på at itale-
sætte dette i forbindelse med dialogen med virksomhederne.
Det er ligeledes evaluators vurdering, at DHF og her projektlederen har gjort en
meget stor indsats for at få jobcentrene med ombord og for få implementeret
projektets kernelementer i de deltagende kommuner.
12
Discus, 2019: Evaluering af projektet: De små, de mellemstore og de lokalt
ansvarlige". August 2019.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421823_0027.png
MIDTVEJSEVALUERING AF PROJETKET "HANDICAPPEDE I JOB"
27
Den ihærdige indsats hos både projektlederen og de tre deltagende jobcentre
har betydet, at projektet trods startvanskelighederne og færre deltagende job-
centre end forventet er kommet relativ tæt målet om, at bringe 480 borgere i
målgruppen i virksomhedspraktik. Det er således lykkes at bringe 392 borgere i
virksomhedspraktik i regi af projektet, svarende til en målopfyldelsesgrad på
godt 80 procent. Heraf er 154 kommet i ordinær beskæftigelse efterfølgende
svarende til 39 procent. Målet var, at 50 procent skulle ansættes i ordinær be-
skæftigelse efterfølgende.
Det var meningen, at DHF skulle have holdt samtlige jobcentre, løbende infor-
meret via elektronisk nyhedsbrev og afholdt to afsluttende konferencer. Dette er
ikke sket, hvilket skyldes projektets udfordringer med at fastholde jobcentrene
og med at implementere projektets kerneelementer, samt med at afgrænse og
udsøge målgruppen. Der udestår således en samlet formidling af projektets erfa-
ringer og læringer.