Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 356
Offentligt
2421822_0001.png
OKTOBER 2020
STYRELSEN FOR ARBEDJSMARKED OG REKRUTTERING
SLUTEVALUERING AF
PROJEKTET "JOB OG
MULIGHEDER"
SLUTEVALUERING
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421822_0003.png
ADRESSE
COWI A/S
Parallelvej 2
2800 Kongens Lyngby
TLF
FAX
WWW
+45 56 40 00 00
+45 56 40 99 99
cowi.dk
OKTOBER 2020
STYRELSEN FOR ARBEDJSMARKED OG REKRUTTERING
SLUTEVALUERING AF
PROJEKTET "JOB OG
MULIGHEDER"
PROJEKTNR.
DOKUMENTNR.
A094447
VERSION
02
UDGIVELSESDATO
30.10.2020
BESKRIVELSE
UDARBEJDET
HLE/ESES
KONTROLLERET
HLE
GODKENDT
HLE
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421822_0005.png
SLUTEVALUERING AF PROJEKTET "JOB OG MULIGHEDER"
5
INDHOLD
1
2
2.1
2.2
2.3
2.4
3
3.1
Indledning
Projektet
Overordnede mål og målgruppe
Forandringsteorien
Målopfyldelse
Status på effektmålet
Erfaringer og læringer
Erfaringer og læringer i forbindelse med
samarbejdet med jobcentrene og Social-og
Arbejdsmedicinsk Klinik
Erfaringer og læringer om målgruppen
Forankring
Samlet vurdering
7
8
8
9
11
20
21
3.2
3.3
4
21
22
23
25
https://cowi.sharepoint.com/sites/A094447-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevaluering/Mål og muligheder - Contra/Slutevaluering-Contra-FINAL-v2.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421822_0007.png
SLUTEVALUERING AF PROJEKTET "JOB OG MULIGHEDER"
7
1
Indhold
Indledning
Dette notat indeholder resultaterne af slutevalueringen af projektet "Mål og mu-
ligheder", som gennemføres af
Contra.
Projektet har fået midler fra puljen "Rum
til udsatte på arbejdsmarkedet", 2016.
Slutevalueringen er gennemført i december 2019 på baggrund af midtvejsevalu-
eringen og et møde mellem evaluator og Contra. Herudover indgår data og vi-
den indsamlet i forbindelse med en indledende workshop, samt to opfølgende
møder (september 2017 og januar 2018) med projektet. De to opfølgende mø-
der har haft karakter af status møder. Der skulle også have indgået kvantitative
data om deltagernes progression, men disse data er ikke blevet gjort tilgængelig
for evalueringen.
Metode
Rent metodisk er slutevalueringen baseret på en opfølgning på den forandrings-
teori, der blev fastsat på den indledende workshop, og som der også blev fulgt
op på i forbindelse med midtvejsevalueringen.
Fokus i slutevalueringen har været på implementerings- og målopfyldelsesgra-
den, samt på at indsamle de læringer og erfaringer projektet har opnået i for-
hold til:
samarbejdet med jobcentrene
samarbejdet med Social- og Arbejdsmedicinske Klinik
rekrutteringen af målgruppen
indsatsen overfor målgruppen
brugen af ICF-skemaet.
Datagrundlaget består af:
Projektledelsens kvalitative tilbagemeldinger på status på de gennemførte
aktiviteter (implementeringsgrad).
Projektledelsens kvantitative registreringer af de opnåede resultater på kort
-og lang sigt, og af effekten af indsatsen (målopfyldelsesgrad).
Projektledelsens erfaringer og læringer.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A094447-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevaluering/Mål og muligheder - Contra/Slutevaluering-Contra-FINAL-v2.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421822_0008.png
8
SLUTEVALUERING AF PROJEKTET "JOB OG MULIGHEDER"
2
2.1
Overordnede mål
Projektet
Overordnede mål og målgruppe
Det overordnede mål med projektet er at udvikle et
fælles metodekoncept
til
fremme og fastholdelse af beskæftigelse for personer med
progredierende
sygdomme
gennem en
tidlig, aktiv
og
helhedsorienterede
beskæftigelsesind-
sats, jf. tabellen med basisoplysningerne om projektet neden for.
Tabel 2-1
Basisoplysninger
Basisoplysninger for projektet
Projektets navn
Projektperiode
Samlet projektbudget
"Mål og muligheder
en beskæftigelsesrettet indsats
for borgere med progredierende lidelser
1. november 2016 til 31. januar 2019
6.066.400 (heraf ansøgt tilskud: 4.932.400)
DKK
Udvikling af et
fælles metodekoncept
til fremme af
beskæftigelse og fastholdelse af
borgere med
progredierende neurologiske lidelser
gennem
tidlig aktiv og helhedsorienteret beskæftigelsesindsats.
Borgere med progredierende lidelser og som som følge
heraf tillige har kognitive vanskeligheder, nedsat
funktionsevne og/eller sociale og psykiske vanske-
ligheder. Oprindeligt var borgere med en "ikke-erkendt
hjerneskade" ligeldes en del af målgruppen, men
denne gruppe blev taget ud meget tidligt i
projektforløbet.
N/A
Social og Arbejdsmedicinsk Klinik, Holbæk Sygehus
Samarbejdspartnere
Overordnet mål
Primære målgruppe
Sekundære målgruppe
Jobcenter
Jobcenter
Jobcenter
Jobcenter
Jobcenter
Slagelse
Ballerup
Rødovre
Køge
Frederiksberg.
Målet var, at metodekonceptet skulle udvikles i et tæt samarbejde mellem
Contra, regional klinisk enhed, udvalgte jobcentre og lokale virksomheder, såle-
des det kom til at fremstå som et fælles koncept.
Der har deltaget i alt fem jobcentre i projektet:
Jobcenter Slagelse
Jobcenter Ballerup
Jobcenter Rødovre
Jobcenter Køge
Jobcenter Frederiksberg.
Den regionale kliniske enhed udgøres af
Social og Arbejdsmedicinsk Klinik på
Holbæk Sygehus.
Herfra deltager en professor i klinisk socialmedicin, hvis rolle
er at bistå med sparring om målgruppen og tilrettelæggelsen af indsatsen, samt
med den efterfølgende evaluering.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421822_0009.png
SLUTEVALUERING AF PROJEKTET "JOB OG MULIGHEDER"
9
Målgruppen
Målgruppen er borgere, som er på offentlig forsørgelse som følge af en
progredi-
erende sygdom.
Målgruppen er endvidere kendetegnet ved, at de har tillige har
kognitive vanskeligheder, nedsat funktionsevne og sociale og psykiske
vanskeligheder som følge af eller i sammenhæng med den progredierende
sygdom.
Contra
Contra er en socialøkonomisk virksomhed, der har eksisteret siden 1998. Contra
er specialiseret i at bringe sygemeldte og udsatte borgere, herunder borgere
med progredierende lidelser, tilbage på arbejdsmarkedet gennem en helhedsori-
enteret indsats, hvor fokusset hele tiden er på beskæftigelsesperspektivet.
2.2
Centrale virkemidler
Forandringsteorien
Projektets centrale virkemidler er tværfaglige og helhedsorienterede indsatser
målrettet mod at øge både målgruppens
livskvalitet
og
funktionsevne
og mål-
gruppens
arbejdsidentitet og arbejdsevne.
De helhedsorienterede indsatser til-
rettelægges med udgangspunkt i en
arbejdsmedicinsk udredning
foretaget af
Social og Arbejdsmedicinsk Klinik, Holbæk Sygehus. Indsatserne beskrives i en
individuel plan
og iværksættes af Contra. Projektet lægger stor vægt på, at
indsatsen tilrettelægges i et
tæt samarbejde med borgeren
og at der gives tid
til, at borgerne erkender både de begrænsninger og de muligheder, som deres
sygdom giver, herunder deres skåne-/kompensationsbehov.
Forandringsteori
Nedenfor er forandringsteorien bag projektet præsenteret. Forandringsteorien
viser, hvordan projektet vil nå det overordnede mål med projektet (fremme og
fastholdelse af arbejdsmarkedstilknytning), hvilke resultater, der går forud på
kort og lang sigt, og hvilke aktiviteter disse resultater kræver.
Hvad angår aktiviteterne, så omfatter de:
Løbende visitation
af borgere fra de fem jobcentre.
Indledende samtaler
med de visiterede borgere med det mål at afklare om de er i
målgruppen og motiveret for at deltage.
Udarbejdelse af individuelle planer
for samtlige de borgere, der er i målgruppen
og har takket ja til at deltage. Udarbejdelsen sker inden for de første 1-4 uger. Den
individuelle plan baseres på lægefaglige oplysninger, og dialog med Social og Ar-
bejdsmedicinsk Klinik, Holbæk Sygehus. Planen kan rumme forløb med fitnesstræ-
ning, psykologhjælp, psykoedukation, praktik mv.
Gennemførelse af individuelle vejlednings- og opkvalificeringstilbud,
herun-
der vejledning om beskæftigelsesmuligheder.
Gennemførelse og opfølgning på
virksomhedspraktik.
Løbende
metodeudvikling.
Løbende
styregruppemøder.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A094447-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevaluering/Mål og muligheder - Contra/Slutevaluering-Contra-FINAL-v2.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421822_0010.png
10
SLUTEVALUERING AF PROJEKTET "JOB OG MULIGHEDER"
Tabel 2-2
Forandringsteorien bag projektet
Hovedaktiviteter
Vejledning, un-
dervisnings- og
opkvalificerende
forløb for 135
borgere i mål-
gruppen
Resultat på kort sigt
Målgruppen har
erkendt sin syg-
dom og ser nye
muligheder
Resultat på lang sigt
Målgruppen kan
mestre en hver-
dag med job
Målgruppen har
opnået bedre
funktionsevne
(bl.a. vha. fysio-
terapi)
Målgruppen har
opnået bedre
livskvalitet
Målgruppen er i
beskæftigelses-
rettet tilbud
eventuelt kombi-
neret med forsat
genoptræning
som led i fortsat
rehabilitering
Der er udviklet
et best practice
metodekoncept
til beskæftigel-
sesrettede reha-
biliteringsindsat-
ser for målgrup-
pen
Tværfaglige og
tværsektorielle
samarbejder om
at fremme be-
skæftigelse og
fastholdelse af
borgere med
handikap og an-
dre diagnoser er
udbredt
Effekter
Hovedparten af
målgruppen er i
job, job med
løntilskud eller
uddannelse og
opnår arbejds-
markedstilknyt-
ning
Målgruppen har
fået afklaret deres
arbejdsidentitet og
skånebehov
Løbende
visita-
tion
af borgere
til projektet
Målgruppen del-
tager i en
ind-
ledende sam-
tale
mhp. af-
dækning af nu-
værende situa-
tion og udfor-
dringer
Målgruppen har
fået værktøjer til
forbedre sin funk-
tionsevne og livs-
situation (har
til-
lært sig me-
stringsstrategier
vha. psykolog-
samtaler, coa-
ching ift. hver-
dagsliv, smerte-
håndtering, bear-
bejdning af krise-
situation, træ-
ningsforløb
fy-
sioterapi, fitness)
Målgruppen del-
tager i en ræk-
ke
undervis-
nings- og op-
kvalificerende
tilbud
samt
træning og psy-
koedukative
forløb
Målgruppen har
fået karriereråd-
givning
optimalt
med arbejdsmedi-
cinsk udredning,
der tager højde
for de fysiske be-
grænsninger i ar-
bejdsmæssig sam-
menhæng
Målgruppen får
udarbejdet en
individuel plan
(status, funkti-
onsevne, for-
slag til beskæf-
tigelsesrettet
indsats) inden
for fire uger
Målgruppen har
fået afklaret mål
og muligheder i
forhold til beskæf-
tigelse
Målgruppen får
kortlagt mål og
vejledes i be-
skæftigelsesmu-
ligheder
Contra har opnået
erfaring med at
arbejde med mål-
gruppen, der føder
ind i den tværfag-
lige metodeudvik-
ling
Målgruppen del-
tager i et virk-
somhedsrettet
tilbud
Løbende meto-
deudvikling og
udvikling af
borgernes for-
løb (cases)
Styregruppemø-
der med henblik
på at følge, ju-
stere og evalu-
ere projektet
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421822_0011.png
SLUTEVALUERING AF PROJEKTET "JOB OG MULIGHEDER"
11
Metodeudviklingen
Udviklingen af et fælles metodekoncept er en aktivitet, som er tænkt skulle fo-
regå parallelt med indsatsen, men som samtidigt er afhængig af, at der er et vis
antal deltagere, og at deltagerne gennemføre forløbet. Først herefter er det mu-
ligt at sige noget om, hvorvidt indsatsen har en effekt og hvilke indsatser, der
især rykker målgruppen.
2.3
Målopfyldelse
I forbindelse med den indledende workshop blev der fastlagt en række konkrete
aktivitets-, resultat- og effektmål. Målene er fastlagt med udgangspunkt i foran-
dringsteorien og udgør projektets forventninger til i hvilket omfang de planlagte
aktiviteter vil udmønte sig i et ændret kompetence-, videns-, og erkendelsesni-
veau hos målgruppen og de involverede aktører (Contra, Jobcentrene og Ar-
bejdsmedicinsk klinik) på kort sigt og at det på længere sigt vil medføre ændret
adfærd, som igen vil medføre at målgruppen i højere grad inkluderes og fasthol-
des på arbejdsmarkedet.
I det følgende vurderes, i hvilket omfang projektet har nået de forventede resul-
tater og effekter. Først vurderes det, om projektet har gennemført de planlagte
aktiviteter, og dermed selve fundamentet for den ønskede forandring. Dernæst
vurderes de opnåede resultater på kort og lang sigt, og de opnåede effekter.
Det skal indledningsvis nævnes, at projektet rent organisatorisk har været ud-
fordret af skiftende projektledere og intern omorganisering i Contra. Den pro-
jektleder, der udformede ansøgningen, stoppede i Contra inden projektet for al-
vor kom i gang. Hermed gik en del viden og ideer bag projektet tabt. Det har
bl.a. givet nogle udfordringer ift. ejerskab og fremdrift, understreger Contra
selv. I projektperioden har der været i alt tre forskellige projektledere af projek-
tet. Det vurderes at have været en selvstændig udfordring for projektet.
2.3.1 Status på aktivitetsmålene
Antal visiterede bor-
ger
Projektet har gennem hele projektperioden haft meget
svært ved at få visite-
ret det ønskede antal borgere
til projektet. Det oprindelige mål var, at der
skulle visiteres minimum 60 borgere årligt, svarende til i alt 180 borgere i pro-
jektperioden. Dette antal blev ændret til 135 i forbindelse med, at målgruppen
"borgere med ikke erkendt hjerneskade" blev udtaget af projektet inden den en-
delig igangsættelse.
På tidspunktet for midtvejsevalueringen (april 2018 (1�½ år efter opstart af pro-
jektet)) var der kun visiteret 35 borgere til projektet. Dette tal var steget til
72
i
december 2019, hvor slutevalueringen blev gennemført, svarende til en målop-
fyldelsesgrad på 53 procent. Sagt med andre ord er det
kun lykkes projektet at
visitere godt halvdelen af det forventede antal borgere til projektet.
Dette mål er dermed
ikke opfyldt.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A094447-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevaluering/Mål og muligheder - Contra/Slutevaluering-Contra-FINAL-v2.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421822_0012.png
12
SLUTEVALUERING AF PROJEKTET "JOB OG MULIGHEDER"
Tabel 2-3
Status på aktivitetsmålene
Status ved slut-
evaluering
72
(53% af målet)
72
Aktivitetsmål:
A1: Antal borgere, der er visitereret til
projektet generelt
A2: Antal borgere der har haft en indle-
dende samtale
A3: Antal der inden for 1-4 uger fået
udarbejdet en individuel plan
A4: Antal der har fået kortlagt beskæf-
tigelsesmål
A5: Antal der har deltaget i virksom-
hedsrettede tilbud
Mål for hele perioden
135 borgere
100% af de visiterede bor-
gere
100 % af de borgere der visi-
teres
100 % af de borgere der visi-
teres
100 % af de borgere der visi-
teres
2-3 opstartsmøder, derefter
64
64
Ca. 60 %
A6: Der er afholdt styregruppemøder
1 møde hvert kvartal i perio-
den
Internt projektmøde en gang
om måneden i forhold til op-
samling af viden.
Ja
A7: Løbende udvikling af metodekon-
cept
Forsøgt, men
ikke systema-
tisk
Opgivet
da det
A5: Nyhedsmail til styregruppemedlem-
mer mhp. videreformidling lokalt på
jobcentrene
Løbende, med særligt fokus
på de jobcentre med lav re-
kruttering
Deltagelse af projektholdet
og relevante virksomheds-
konsulenter
Der foreligger et endeligt me-
todepapir
Hver tredje måned
har vist sig ikke
at give den for-
ventede effekt.
A6: Løbende informationsmøder på de
fem jobcentre
Ja
A7: Deltagelse i Specialfunktionens kur-
ser
A8: Der er udviklet et best practice me-
todekoncept til beskæftigelsesrettede
rehabiliteringsindsatser for målgruppen
Ja
Nej
Årsagerne til, at det ikke er lykkes at komme i mål med antallet af visiterede
borgere, er flere:
1
For det første kan Jobcentrene
ikke udsøge de borgere, der har progredie-
rende sygdomme
i deres it-systemer, hvilket har betydet, at de medvir-
kende jobcentre har haft svært ved at finde frem til målgruppen.
2
For det andet har jobcentrene været
usikre på, hvilke sygdomme, der er
progredierende.
Det særligt i starten. For at afhjælpe denne udfordring ud-
arbejdede projektet en liste over progredierende sygdomme, som de gav til
de deltagende jobcentre.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421822_0013.png
SLUTEVALUERING AF PROJEKTET "JOB OG MULIGHEDER"
13
3
For det tredje er det projektets vurdering, at det også har haft en betyd-
ning, at det har været Contra, som har bestemt, hvilke borgere, der skulle
deltage i projektet med udgangspunkt i sparring med Social- og Arbejdsme-
dicinsk klinik. Det strider med den måde Jobcentrene typisk samarbejder
med eksterne leverandører på, hvor det er jobcentrene, der bestemmer
hvilke borgere, der skal deltage i de eksterne indsatser og dermed Jobcen-
trene, der er bestiller. Sagt med andre ord har det forhold, at der her er
tale om et
samarbejdsprojekt
mellem de deltagende jobcentre og Contra
ikke i alle tilfælde været helt tydeligt for de medarbejdere, der sidder med
de relevante borgere i jobcentrene, herunder den præmis, at det er
Contra,
der afgør om en borger tilhører målgruppen eller ej,
dvs. om borgeren har
en progredierende sygdom og samtidigt er motiveret for at deltage i den
indsats, som deltagelse i projektet indebærer. Det indikerer, at der ikke har
været en tilstrækkelig forventningsafstemning mellem Contra og de delta-
gende jobcentre og/eller internt i de deltagende jobcentre fra start.
4
For det fjerde har det forhold, at
progredierende sygdomme ikke kan af-
grænses til et bestemt forsørgelsesgrundlag
og dermed ikke til bestemte
enheder i jobcentrene samtidigt udgjort en barriere for visitationen af bor-
gere. Det har betydet, at oplysningerne om målgruppen og samarbejdet
med jobcentret ikke har kunnet afgrænses til en enkelt enhed. Samtidigt
har det betydet, at det har været svært for Contra at have en enstrenget
strategi for det organisatoriske samarbejde med jobcentrene. En udfor-
dring, som ligeledes burde have været afklaret fra start mellem Contra og
de enkelte jobcentre.
5
Samarbejdet med jobcentrene har desuden, ifølge Contra, endvidere været
udfordret af, at jobcentrene er underlagt krav om "hurtig
ekspedition af
borgeren",
hvilket, påpeger Contra, strider imod projektets grundprincip om
at imødekomme målgruppens behov for tid og behandling. Det er Contras
oplevelse, at jobcentermedarbejderne har svært ved at se fidusen i Contras
indsats, bl.a. fordi den tager forholdsmæssig lang tid set i jobcentrets per-
spektiv og kun vedrører en relativ lille og tværgående delgruppe blandt de
målgrupper, som jobcentret har fokus på. Contra understreger i forbindelse
hermed, at deres indsats samlet betragtet ikke tager længere tid end job-
centrets, men at jobcentrets alt andet lige er mere fragmenteret. Dette ty-
der ligeledes på, at der ikke har været en tilstrækkelig forventningsafstem-
ning fra start og undervejs i projektet.
6
Endelig skal det nævnes, at det forhold, at borgerne skal være motiveret for
at deltage, og det forhold, at dele af indsatserne foregår i Contras lokale i
København, endvidere har haft en betydning for
antallet af aktive forløb
og
dermed for hvor mange af de visiterede, der har takket ja til at deltage.
Lukningen af Contras Næstved afdeling forstærkede denne udfordring. Det
betød, at det har været nødvendigt at afvikle nogle af samtalerne som
hjemmebesøg. Projektet har desuden også sendt både psykologer og fysio-
terapeuter på hjemmebesøg. Det har især været relevant i forhold til de
borgere, der bor i Køge og Slagelse, men også i forhold til de borgere, der
har haft særligt tungtvejende psykiske barrierer udover den progredierende
sygdom.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A094447-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevaluering/Mål og muligheder - Contra/Slutevaluering-Contra-FINAL-v2.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421822_0014.png
14
SLUTEVALUERING AF PROJEKTET "JOB OG MULIGHEDER"
Projektet har været meget opmærksom på den nævnte række af barrierer, og
har italesat dem på styregruppemøderne og iværksat forskellige initiativer for at
øge antallet, men har samtidigt måtte erkende, at det har været gennemgående
udfordringer, som det har været svært at løse. En af udfordringerne her har
bl.a. været, at det har været svært at få de relevante ledere fra de deltagende
jobcentre til at deltage styregruppemøderne.
Siden midtvejsevalueringen har Contra arbejdet struktureret på at få borgere
ind på forskellige måder. De har bl.a. siden starten af 2019 forsøgt en model,
hvor de sad på jobcentrene hver anden uge for at gøre projektet synligt og til-
gængeligt. Projektet fortæller, at initiativet er blevet vel mødt i jobcentrene,
men at har været svært at få til at fungere i praksis grundet bl.a. manglende tid
og en naturlig plads i jobcentret. Initiativet blev derfor droppet igen.
Projektets medarbejdere har desuden prioriteret at deltage i rehabiliteringsmø-
der, hvis den enkelte borger har sagt god for det. Det har givet synlighed over
for de deltagende medarbejdere og lederen af rehabiliteringsmødet. Det har
især været en succes i Rødovre og Ballerup, hvor medarbejderne har haft en
tættere relation til projektet og projektets medarbejdere end i de andre kommu-
ner.
Årsagerne til, at der ikke er blevet visiteret flere borgere til projektet, er således
en kombination af målgruppespecifikke -, indsatsspecifikke - og implemente-
ringsspecifikke årsager. De målgruppespecifikke omfatter afgræsningen og ud-
søgningen af borgerne, samt det forhold, at der er tale om en relativ lille mål-
gruppe, som går på tværs af jobcentrenes organisering af indsatsen. De indsats-
specifikke omfatter dels det forhold, at indsatsen primært er foregået i Contras
lokaler i København, dels det forhold, at indsatsen har været relativ lang og haft
en anden vægtning af på den ene side de sociale- og sundhedsmæssige indsats-
områder og på den anden de beskæftigelsesmæssige indsatsområder end den
jobcentrene anvender, jf. neden for. Endelig omfatter de implementeringsmæs-
sige udfordringer de forhold, at der ikke er skabt en tilstrækkelig forventningsaf-
stemning mellem Contra og de deltagende jobcentre fra start og ej heller til-
strækkelige tætte relationer med de involverede medarbejdere i jobcentrene og
Contra, herunder et stærkt ledelsesophæng. Det er i denne henseende tydeligt,
at Contra ikke har haft en tilstrækkelig dybdegående viden om jobcentrenes
rammebetingelser og organisering fra start, samt at Jobcentrene ikke i tilstræk-
kelig grad er gået ind i projektet, som egentlige samarbejdspartnere.
Indsatsen
De borgere, som er startet og som ikke er blevet frasorteret efter den indle-
dende samtale, har stort set alle
fået den planlagte indsats
bestående af en ind-
ledende samtale, udarbejdelse af en individuel plan, kortlægning af beskæftigel-
sesmål og deltagelse i virksomhedsrettede tilbud. Der er i alt 8 borgere som er
blevet fra sorteret, hvor af 3 var fejlhenvist og 5 var for syge til at deltage. Del-
tager antallet er dermed nede på 64.
Alle de deltagende borgere har således fået udarbejdet en
individuel plan
base-
ret på lægefaglige oplysninger (fra behandlingssteder, psykiatriske specialerklæ-
ringer) og fra Social- og Arbejdsmedicinsk klinik i Holbæk, samt den score bor-
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421822_0015.png
SLUTEVALUERING AF PROJEKTET "JOB OG MULIGHEDER"
15
geren har fået i forbindelse med udfyldelsen af det spørgeskema, der skal af-
dække borgerens funktionsevne og trivsel (ICF-spørgeskema). Den individuelle
plan og den række af aktiviteter, der igangsættes som led heri, har været for-
skellig fra borger til borger og har bl.a. været afhængig af borgerens behov for
indsats og parathed i forhold til deltagelse i indsatser. Der er også eks. med en
borger, som blot havde brug for støttende samtaler og vejledning og efter tre
gange endte med en §56 aftale.
Alle de deltagende borgere har ligeledes alle fået en fastlagt et beskæftigelses-
mål, men det er ifølge Contras vurdering kun omkring 60 procent, der har været
i virksomhedsrettede tilbud. Årsagen hertil er bl.a., at det har taget forholds-
mæssig lang tid at få gjort deltagerne parate til at deltage i virksomhedsrettede
indsatser. Med parate menes her afklarede i forhold til, hvad det er for type jobs
og jobfunktioner, de kan varetage, givet de udfordringer deres sygdom giver.
Noget af det, som, i denne henseende har taget forholdsmæssig lang tid, er be-
arbejdningen af den enkelte borgers selvbillede og sorg over de begrænsninger
og perspektiver, som diagnosen indebærer. Projektlederen fortæller, at noget af
det, der desuden kan tage noget tid, er at finde frem til det rigtige niveau af me-
dicineringen, når borgerne lige har fået deres diagnose, samt hvilke eventuelle
træningstiltag, de skal deltage i med henblik på at optimere deres funktions-
evne.
Styregruppemøder
Der er afholdt en række styregruppe møder, herunder 2-3 opstartsmøder.
Det har imidlertid været meget forskelligt, hvilke personer der har deltaget i
Styregruppen fra de deltagende jobcentre hvad angår deres bemyndigelse i for-
hold til både målgruppen og projektet som helhed, hvilket i følge projektlederen
har gjort det meget vanskeligt at få styregruppen til at fungere efter hensigten.
I projektets ansøgning står der, at "Contra
udpeger en projektleder, som i sam-
arbejde med styregruppen vil detailplanlægge projektet og være ansvarlig for
projektets progression og dokumentation. Styregruppen sammensættes af pro-
jektleder, beslutningsdygtig repræsentant fra involverede jobcentre/kommunale
indsatser samt Professor i klinisk socialmedicin overlæge Ole Steen Mortensen
fra Social og Arbejdsmedicinsk Klinik, Holbæk Sygehus".
Det var således inten-
tionen fra start, at det skulle have været beslutningsdygtige repræsentanter fra
Jobcentrene, der skulle have siddet i styregruppen, samt at de sammen med
den øvrige styregruppe, skulle have været med til at detailplanlægge og monito-
rere indsatsen. Projektlederen havde således også håbet på, at de i højere grad
kunne have brugt styregruppen til at opnå feedback og sparring, men erkender,
at det kan være svært at få de relevante personer til at prioritere projektet, når
der er så få borgere fra nogle af jobcentrene.
I forbindelse med slutevalueringen fortæller projektet, at der typisk kun har del-
taget to repræsentanter fra jobcentrene i styregruppemøderne. Så projektet har
oplevet, at det ikke er noget jobcentrene har prioriteret særligt højt.
Det er vurderingen at dette aktivitetsmål er
opfyldt.
Udvikling af meto-
dekoncept
Hvad angår udviklingen af metodekonceptet, så har projektet afholdt to hele
dage sammen Social og Arbejdsmedicinsk Klinik, Holbæk Sygehus, henholdsvis
https://cowi.sharepoint.com/sites/A094447-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevaluering/Mål og muligheder - Contra/Slutevaluering-Contra-FINAL-v2.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421822_0016.png
16
SLUTEVALUERING AF PROJEKTET "JOB OG MULIGHEDER"
den 27. november og den 15. marts 2018, hvor der var fokus på metodedelen.
Projektlederen fortæller, at det i forbindelse med afholdelsen af disse dage, blev
tydeligt, at Social- og Arbejdsmedicinsk klinik og Contra havde forskellige til-
gange til metodeudviklingen. Hvor Social- og Arbejdsmedicinsk klinik har en
mere klinisk tilgang, har Contra en mere socialfaglig og hermeneutisk tilgang og
en tilgang, der er baseret på løbende læring og tilpasning af indsatsen i forhold
til den enkelte i målgruppen. Contra påpeger i denne forbindelse, at borgere
med ens diagnoser er meget forskellige og derfor har brug for forskellige indsat-
ser, hvorfor det kan være svært at opnå den grad af standardisering af indsat-
sen, som Arbejdsmedicinsk klinik ønsker for at kunne måle effekten.
Contra har i forbindelser med statusmødernes med evaluator givet udtryk for, at
de har fundet en balance mellem de forskellige hensyn og en metode, som giver
Social- arbejdsmedicinsk klinik de nødvendige data for at kunne vurdere borge-
rens progression og af effekten af den implementerede indsats.
I forbindelse med slutevalueringen kan det imidlertid konstateres, at det tilsyne-
ladende ikke er lykkes at finde den rette balance mellem de to hensyn. Contra
fortæller, at de har brugt ICF skemaet, som grundlag for at iværksætte indsat-
serne overfor de enkelte deltagere, men at der ikke har været en entydig sam-
menhæng mellem resultaterne af ICF-målingerne og den valgte indsats. Valget
af den konkrete indsats er sket med udgangspunkt i borgerens score på de en-
kelte elementer, og en dialog med borgeren om, hvad borgeren selv vurderede
ville være mest nyttigt. Typisk har indsatsen været rettet mod et indsatsområde
ad gangen. De valgte indsatser er blevet evalueret hver 3 måned, men uden
yderligere brug af ICF-målingerne. Dermed er projektet ikke gået struktureret til
værks med udgangspunkt i ICF-scoren, hvilket har gjort det svært at udvikle et
egentligt metodekoncept.
Der er dog ingen tvivl om, at projektet løbende er blevet klogere på, hvilke typer
af indsatser, der har givet bedst mening i forhold til den enkelte borger, og at
Contra har opnået et bedre grundlag for at igangsætte indsatserne ved at tage
udgangspunkt i ICF-målingerne. Men den manglende systematiske tilgang og
det manglende tætte samarbejde med jobcentrene og virksomhederne har bety-
det, at projektet ikke har udmøntet sig i et fælles metodekoncept. Dette var et
af hovedformålene med projektet:
"Projektets
formål er at udvikle et fælles metodekoncept til fremme af beskæfti-
gelse og fastholdelse af borgere med progredierende neurologiske lidelser og
"ikke-erkendt hjerneskader" gennem tidlig aktiv beskæftigelsesindsats. Metode-
konceptet udvikles i tæt samarbejde mellem Contra, regional kliniks enhed,
samarbejdende kommuner og virksomheder".
1
Evaluator er blevet oplyst om, at Contra med udgangspunkt i de erfaringer, de
har gjort med målgruppen, er kommet frem til en metodetilgang, men at den på
tidspunktet for slutevalueringen ikke var blevet nedskrevet endnu.
Contras ansøgning om midler fra Finanslovens konto 17.59.21.20. Initiativer
for personer med handicap.
1
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421822_0017.png
SLUTEVALUERING AF PROJEKTET "JOB OG MULIGHEDER"
17
Informationsindsats
Contra har igennem projektperioden opprioriteret den løbende en informations-
indsats ude på jobcentrene med det mål at øge antallet af borgere, der visiteres
til projektet.
Contra har som led heri været på flere
besøgsrunder
hos de deltagende jobcen-
tre og her holdt møder med relevante medarbejdere og deres ledere. Contra har
bl.a. brugt møderne til at informere om projektet og projektets målgruppe. I for-
hold til sidstnævnte aspekt har Contra opfordret jobcentrene til også at henvise
de borgere, de er i tvivl om tilhører målgruppen, og hermed lade det være op til
Contra, at afgøre om borgerne er i målgruppen eller ej. Contra har typisk kon-
takt med sygedagpengeafdelingen, men også ressourceforløb, fleksjob og jobaf-
klaring. Meldingen er ofte, at de ikke har tid til at sortere og udsøge borgere i
målgruppen.
Contra har, som nævnt, desuden udarbejdet et faktaark til jobcentrene om pro-
gredierende sygdomme og brochurer til henholdsvis sagsbehandlere og borgere
(går gennem sagsbehandlere) om projektet. Faktaarket og brochurerne er ble-
vet til efter, at projektet er blevet opmærksom på, at det var en udfordring for
medarbejderne på jobcentrene at udsøge målgruppen.
Selvom det ikke er lykkes at få medarbejderne i jobcentrene i tale, i det omfang,
som projektet havde håbet, så har projektet gjort et forsøg.
Evaluator vurderer på denne baggrund at målet
er opfyldt.
Deltagelse i Special-
funktionens kurser
Projektholdet og relevante virksomhedskonsulenter har deltaget i Specialfunk-
tion for Job og Handicaps kursus om handicapkompenserende ordninger og haft
stor glæde heraf. Kurset har ifølge projektlederen givet deltagerne en god ind-
sigt i de handicapkompenserende ordninger.
Dette aktivitetsmål er dermed
opfyldt.
2.3.2 Status på resultatmålene
På den indledende workshop blev der fastlagt en række konkrete måltal for re-
sultaterne på kort og lang sigt. Måltallene fremgår af tabel 2-4 og tabel 2-5.
Det var meningen, at resultatmålingen bl.a. skulle baseres på det spørgeskema,
som Social- og Arbejdsmedicinsk klinik har anvendt til at måle borgernes pro-
gression. Spørgeskemaet anvender den internationale standard til klassificering
af helbred og helbredsrelaterede tilstande ICF og måler i overensstemmelse her-
med borgernes funktionsevne, arbejdsevne, trivsel, netværk og ressourcer. Re-
sultaterne af ICF-målingerne har skullet dannet grundlag for vurderingerne af B2
og B5, samt C1 og C2 i to nedenstående tabeller, men evaluator har, som
nævnt i indledningen, ikke fået adgang til de pågældende data.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A094447-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevaluering/Mål og muligheder - Contra/Slutevaluering-Contra-FINAL-v2.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421822_0018.png
18
SLUTEVALUERING AF PROJEKTET "JOB OG MULIGHEDER"
Tabel 2-4
Status på
resultaterne på KORT sigt
Mål for hele pro-
Resultatmål
kort sigt:
B1:
Antal borgere, der erkender deres syg-
dom og ser nye muligheder
B2:
Antal der har fået nye kompetencer i
forhold til at klare en hverdag med job -
mestringsstrategier
B3:
Antal der har fået afklaret mål og mu-
ligheder i forhold til beskæftigelse
B4:
Antal der er afklaret om deres arbejds-
markedsidentitet og skånebehov
B5:
Antal der har fået værktøjer til at for-
bedre deres funktionsevne og livssituation
jektperioden
100%
Slutevalueringen
Er ikke blevet målt
Kan ikke vurderes,
100%
grundet manglende
data
100%
100%
100%
100%
Kan ikke vurderes,
100%
grundet manglende
data
Sygdomserkendelse
Projektet har oprindeligt haft et mål om, at alle deltagerne, som et resultat af
deltagelsen, skulle opnå en erkendelse af deres sygdom og se nye muligheder.
Projektet har måtte erkende, at de ikke er kommet i mål i forhold hertil. De kan
se, at borgerne har opnået en eller anden grad af sygdomserkendelse, men de
har haft svært ved at finde en metode til at måle graden af sygdomserkendelse.
Det var de fortsat i gang med i forbindelse med slutevalueringen, men havde
ikke fundet en løsning herpå. En af udfordringerne er, at sygdommen bliver
værre over tid, og at det derfor ofte er svært for borgerne at holde modet oppe
og fastholde erkendelsen af sygdommen og af de begrænsninger af borgerens
funktionsevne, som den betyder. Erkendelsen er typisk knyttet til det selvbillede
borgeren har af sig selv på den korte bane. Tilsvarende kan borgere, der har en
sygdom, der forværres over tid og som ikke præcis ved hvornår og hvor stærkt,
samtidigt have svært ved at se nye muligheder, idet mulighederne ligeledes for-
andres over tid. Begge parametre er centrale, men de er ikke stationære eller
målbare.
På den baggrund er det evaluators vurdering, at målet
ikke er opnået.
Set i bak-
spejlet er det samtidigt evaluators vurdering, at målet hverken er målbart eller
realistisk. Om end det er et meget centralt emne at italesætte i forbindelse med
igangsættelsen af indsatser over for denne målgruppe.
Afklaret mål og mu-
ligheder i forhold til
beskæftigelse
Ifølge Contra har alle deltagerne får afklaret deres beskæftigelsesmål og mulig-
hederne for at nå målet.
Dette mål er således
opfyldt.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421822_0019.png
SLUTEVALUERING AF PROJEKTET "JOB OG MULIGHEDER"
19
Afklaret om deres
arbejdsmarkeds-
identitet og skåne-
behov
Tilsvarende oplyser Contra, at alle deltagerne er blevet afklaret om deres ar-
bejdsmarkedsidentitet og skånehensyn.
Dette mål er således
opfyldt.
Tabel 2-5
Status på
resultaterne på LANG sigt
Målsætning for
Resultatmål -
lang sigt:
C1: Andel der oplever at de i højere grad kan
mestre en hverdag med ordinært job, fleksjob
eller uddannelse
70%
projektperioden
Slutevaluering
Kan ikke vurde-
res, grundet
manglende data
Kan ikke vurde-
70%
res, grundet
manglende data
C2: Andel der oplever bedring mestringsevne
(generelt)
C4: Målgruppen er i job eller uddannelse inden
for en periode på 6-20 uger i forløbet
60-70 %
Ikke opfyldt
C5: Målgruppen er i beskæftigelsesrettet tilbud
kombineret med forsat genoptræning
Kan ikke vurde-
30-40 %
res, grundet
manglende data
Målgruppen er i job
eller uddannelse in-
den for en periode
på 6-20 uger i forlø-
bet
Projektet har haft et mål om, at 60-70 procent af deltagerne var i job eller ud-
dannelse inden for en periode på 6-20 uger i forløbet.
Forløbet og mødet med målgruppen har imidlertid vist, at dette mål ikke har
været realistisk. Det har således i praksis taget noget længere tid end forventet
at afklare borgerne, herunder først at sikre, at borgernes hverdag fungerede og
den nødvendige træning og den rigtige medicinering blev fastlagt og igangsat.
Først derefter var borgerne parate til at tage stilling til beskæftigelsesperspekti-
vet eller snarere mere parate. Contra fortæller, at de har måtte erkende, at det
ikke er muligt at igangsætte parallelle indsatser over for denne grupper af bor-
gere, idet de ofte først skal have ændret deres selvbillede og fundet frem til den
rette medicinering og de rette træningsindsatser før de har et billede af, hvad
deres muligheder er. Givet at sygdommen forværres over tid vil dette billede
hele tiden ændre sig, hvilket gør det svært at finde frem til den helt rigtige ud-
dannelse eller det rigtige job. Der er ofte tale om personer, der har et mere eller
mindre langt arbejdsliv bag sig, og som skal til at finde en ny vej og identitet
som kronisk syg og afhængig af hjælp fra bl.a. jobcentret. Contra fremhæver i
forbindelse hermed, at de bl.a. har hjulpet borgeren med at forstå og agere i
forhold til de mange nye aktører, der pludselig er den del af deres liv.
Der er således ingen af deltagerne, der har kunnet starte i job eller uddannelse
inden for en periode på 6-20 uger i forløbet, hvorfor dette mål
ikke er opfyldt.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A094447-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevaluering/Mål og muligheder - Contra/Slutevaluering-Contra-FINAL-v2.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421822_0020.png
20
SLUTEVALUERING AF PROJEKTET "JOB OG MULIGHEDER"
Målgruppen er i be-
skæftigelsesrettet
tilbud kombineret
med forsat genop-
træning
Projektet har ligeledes haft et mål om, at 30-40 procent af målgruppen skulle
være i et beskæftigelsesrettet tilbud kombineret med fortsat genoptræning på
det tidspunkt de afsluttes i projektet, men det har imidlertid ikke været muligt
for projektet at opnå viden om, hvorvidt borgeren efterfølgende er startet i gen-
optræning i form af vedligeholdelsestræning efter, at de har afsluttet dem. Det
er dermed ikke muligt at vurdere opfyldelsen af dette mål.
2.4
Status på effektmålet
Projektet forventede ved start, at 80 procent af deltagerne ville være selvforsør-
gende ved projektets afslutning, herunder i fleksjob, job med løntilskud eller ud-
dannelse.
Af de 64 borgere, som har deltaget i projektet, så status pr. 4. december 2019
ud som følger:
4 af deltagerne var i ordinært job
1 i ordinær uddannelse
10 i fleksjob
2 var i småjob (den ene venter på godkendelse til fleksjob, den anden skal
på pension til sommer (2020))
12 var på førtidspension
4 var på ledighedsydelse
4 var raskmeldt i systemet og skal påbegynde en indsats
13 var startet i anden beskæftigelsesrettet indsats
14 var fortsat i forløb hos Contra og ikke afsluttet endnu.
Der er således kun 17 borgere, der er enten i fleksjob, ordinær beskæftigelse,
ordinær uddannelse eller småjob ud af de 64 deltagere, svarende til en målop-
fyldelsesgrad på 27 procent, hvilket er
meget langt fra de forventede 80 pro-
cent.
Det skal samtidigt bemærkes, at det er relativ mange, som endnu ikke var
afsluttet, taget i betragtning, at projektet lukkede ned ved udgangen af året.
Effektmålet er således
ikke opfyldt.
Tabel 2-6
Status på
effektmålet
Målsætning for
Effektmål:
D1: Målgruppen er i job, herunder fleksjob,
job med løntilskud eller uddannelse og opnår
arbejdsmarkedstilknytning
projektperioden
Opgørelsestids-
punkt
80 % af målgrup-
pen
27 %
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421822_0021.png
SLUTEVALUERING AF PROJEKTET "JOB OG MULIGHEDER"
21
3
Erfaringer og læringer
Der er i forbindelse med projektforløbet og implementeringen af projektets akti-
viteter gjort en række erfaringer i forhold til både samarbejdet med jobcentrene
og Social- og arbejdsmedicinsk klinik, samt i forhold til målgruppen. Erfarin-
gerne er listet neden for i bulletform. Mange af pointerne har været nævnte i
teksten ovenfor, men præsenteres her i samlet form.
3.1
Erfaringer og læringer i forbindelse med
samarbejdet med jobcentrene og Social-og
Arbejdsmedicinsk Klinik
Projektet har gjort følgende erfaringer og læringer i forbindelse med samarbej-
det med de deltagende jobcentre og Social- og Arbejdsmedicinsk Klinik i Hol-
bæk.
Til trods at projektet har status af et
samarbejdsprojekt
mellem Contra, de
fem deltagende jobcentre og Social- og Arbejdsmedicinsk Klinik i Holbæk,
og jobcentrene har skrevet under på, at de indgår i projektet som samar-
bejdspartner, har det været svært at få samarbejdet med jobcentrene til at
fungere optimalt. Det har haft konsekvenser for antallet af visiterede bor-
gere. Nogle af barriererne herfor er institutionelle og hænger sammen med
at målgruppen ikke umiddelbart kan udsøges og ikke kun er at finde inden
for en af de målgrupper, som jobcentret arbejder med. Andre hænger ifølge
projektet sammen med, at jobcentrene kan have svært ved at se nytten af
den indsats, som projektet tilbyder målgruppen, idet den umiddelbart er re-
lativ langvarig, og ikke nødvendigvis tilstrækkelig virksomhedsrettet på den
korte bane. Projektets grundprincip om først at imødekomme målgruppens
behov for tid og behandling, inden den virksomhedsrettede indsats for alvor
igangsættes, strider således mod den tilgang, som jobcentrene praktiserer,
og jobcentrenes grundprincip om, at den virksomhedsrettede indsats skal
foregå parallelt med den øvrige indsats. Endelig har projektet oplevet, at
jobcentrene har svært ved at få tænkt projektet og projektets målgruppe
ind i en travl hverdag.
Der hvor samarbejdet har fungeret godt, er i de tilfælde, hvor projektet har
fået opbygge tætte relationer med konkrete medarbejdere i jobcentret og
hvor medarbejderne har kunnet se relevansen i projektets indsats overfor
målgruppen.
De oplevede samarbejdsproblemer hænger i tråd hermed efter evaluators
vurdering således også i høj grad sammen med, at er opnået en tilstrække-
lig klar forventningsafstemning, hvad angår både målgruppen, den organi-
satoriske forankring og det løbende samarbejde der ikke i den indledende
fase. Var dette sket havde det være lettere at opbygge de nødvendige rela-
tioner og den nødvendige gensidige tillid.
Hvad angår samarbejdet med Social- og Arbejdsmedicinsk Klinik, så har det
ifølge projektet været rigtigt godt. Projektet har især haft stor glæde af de
https://cowi.sharepoint.com/sites/A094447-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevaluering/Mål og muligheder - Contra/Slutevaluering-Contra-FINAL-v2.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421822_0022.png
22
SLUTEVALUERING AF PROJEKTET "JOB OG MULIGHEDER"
løbende sparringsmøder om indsatserne overfor konkrete borgere og af de
to hele dage, hvor de har drøftet metodeudvikling.
Projektet har dog samtidigt oplevet, at det har været svært at forene Social
og Arbejdsmedicinsk Kliniks og Contras tilgang i forbindelse med den fælles
konceptudvikling, da de har et forskelligt afsæt. Den tilgang Social og
Arbejdsmedicinsk Klinik står for er klinisk og forudsætter mere standardise-
rede og strukturerede indsatser overfor de enkelte målgrupper end de der
er blevet afprøvet i regi af projektet i dag, herunder en mere standardise-
rede tilgang i forhold til brugen af ICF-målingerne og den efterfølgende
igangsatte indsats.
ICF-skemaerne har til trods for uenigheden om brugen af resultaterne, væ-
ret et kerneelement i projektet og været med til at sikre en mere strukture-
ret tilgang til borgerne end Contra tidligere har haft. Projektet fortæller
bl.a., at det har givet dem et godt grundlag for dialogen med borgerne og
her været med til at pege på nogle af de områder, hvor borgeren har ikke
erkendte udfordringer. Herudover så har ICF-skemaet været med til at
sætte fokus på, hvad de kunne før og hvad de kan nu, samt på, at det ikke
er alt der kan tilskrives sygdommen. Endelig har brugen af ICF-skemaet og
dialogen med Social- og Arbejdsmedicinsk klinik været med til at tydelig-
gøre overfor jobcentret, hvad det er for skånehensyn, den enkelte har. Bru-
gen af ICF-skemaerne har således været værdifuld i forbindelse med Con-
tras tilbagemeldinger til jobcentre.
Endelig har projektet, som nævnt, oplevet, at det har været svært at få no-
get fagligt indhold ind i styregruppemøderne og få styregruppen medind-
draget i den faglig udvikling af projektet og de anvendte metoder.
3.2
Erfaringer og læringer om målgruppen
Projektet har gjort følgende erfaringer og læringer om målgruppen.
Det er projektets erfaring, at gruppen med progredierende sygdomme er
meget forskellige og at det derfor har været svært at udvikle et metodekon-
cept for, hvordan indsatsen overfor gruppen skal tilrettelægges, herunder
især at fastlægge en standardiseret indsats. Målgruppen kommer fra vidt
forskellige brancher og omfatter både helt ny diagnosticeret og borgere, der
har haft deres sygdom i en længere periode. Hertil kommer at gruppen kan
have andre samtidige sygdomme, hvoraf nogle kan være udviklet som en
konsekvens af den progredierende sygdom. Der er dog også ting, som er
fælles for målgruppen, og som det er vigtigt at være opmærksom på:
For det første er det projektets erfaring, at målgruppen ofte har været aktiv
på arbejdsmarkedet frem til de enten er blevet diagnosticeret og/eller deres
sygdom har nedsat deres arbejdsevne så meget, at de ikke har været i
stand til at fastholde deres job på samme vilkår som tidligere eller helt har
mistet deres job. Målgruppen kommer således ofte med en klar arbejds-
identitet og et selvbillede, som er relateret til den rolle, som de tidligere har
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421822_0023.png
SLUTEVALUERING AF PROJEKTET "JOB OG MULIGHEDER"
23
haft på deres arbejdsplads og i hjemmet. Alt efter hvor fremskredet deres
sygdom er, så har den betydet, at borgeren ikke kan det samme som tidli-
gere, og at de kan imødese en fremtid, hvor sygdommen sandsynligvis vil
nedsætte deres funktions- og arbejdsevne yderligere. Projektets erfaring er
i denne henseende, at det er vigtigt, at der i forbindelse med afklaringen af
borgerens funktions- og arbejdsevne er tilstrækkelig tid til at arbejde med
borgeren og borgerens "sorg" over deres sygdom og nuværende situation,
herunder borgerens sygdomserkendelse. Sygdomserkendelsen betragtes
som en vigtig led i processen i forhold til afklaringen af, hvilke typer jobs
målgruppen vil kunne varetage fremadrettet. Det gælder især den gruppe
af borgere, der er diagnosticeret for relativ nylig, og som har været i ar-
bejde indtil da.
For det andet er det projektets erfaring, at målgruppen ofte har stress
og/eller depression, og at de som følge deraf kan have svært ved selv at
tage initiativ til at deltage i de af behandlingstilbud, som deres egen læge
eller andre har visiteret dem til. Projektet erfaring er derfor, at det i afkla-
ringsprocessen ligeledes er vigtigt at bruge tid til på at udrede, hvad det er
for behandlingstilbud de enkelte borgere er henvist til og på at motivere
dem til at gå i gang med den anviste behandling/genoptræning således bor-
gerens funktionsevne kan øges eller vedligeholdes. Projektet påpeger i
denne henseende, at de oplever, at en del af borgerne ikke handlekapacite-
ten til at gå i gang med de sundhedsrettede tilbud grundet chokket over di-
agnosen og fremtidsperspektiverne.
For det tredje er det projektets erfaring, at en stor del af målgruppen ikke
tidligere har haft den store erfaring med hverken sundheds- eller beskæfti-
gelsessystemet eller kun begrænset erfaringer hermed. Det gælder i højere
grad den del af målgruppen, som modtager sygedagpenge end den del, der
modtager kontanthjælp. Projektet har således brugt en del tid på at hjælpe
dele af målgruppen med at finde rundt i og forstå de to systemer. Projektet
fortæller uddybende følgende om, hvad det mere præcist er, de har hjulpet
den del af målgruppen, som ikke kender systemet, med:
"Vi har hjulpet
dem med at finde rundt i systemet, og været med til at sikre, at de er kom-
met i gang med de rigtige behandlingstilbud og fået hverdagslivet til at fun-
gere, samt med at genvinde kontrollen over eget liv og skabe forudsigelig-
hed".
Endelig er det projektets erfaring, at det er vigtigt, at der findes et praktik-
sted/job, hvor borgerens arbejdsevne kan udnyttes fuldt ud. Det kræver
ofte, at virksomhederne skal hjælpes til at få øje på de jobfunktioner, hvor
borgerne kan gøre en forskel og det eventuelt ved at aflaste dem, der sid-
der med kerneopgaverne.
3.3
Forankring
Projektet blev afsluttet d. 31/12 2019. Selvom projektet officielt er afsluttet, ta-
ger Contra flere aspekter med sig.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A094447-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevaluering/Mål og muligheder - Contra/Slutevaluering-Contra-FINAL-v2.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421822_0024.png
24
SLUTEVALUERING AF PROJEKTET "JOB OG MULIGHEDER"
Helt overordnet finder projektet ICF-skemaet og hele metodikken derom-
kring det nyttig og det især i komplekse sager. Skemaet er godt til at af-
dække, hvad det er for særlige udfordringer målgruppen har, herunder også
de udfordringer, som den enkelte ikke har erkendt, samt som grundlag for
dialogen med borgerne om, hvad det er for en indsats, der skal igangsættes
og i hvilken rækkefølge.
Det er projektets vurdering, at samarbejdet med jobcentrene om målgrup-
pen bliver begrænset fremover. Det er ikke en gruppe, som har et særligt
fokus i jobcentrene og det heller ikke den forebyggende indsats, som er
særlig relevant i forhold til denne gruppe, argumenterer projektet. Dog vil
Contra fortsætte med at lave faglige oplæg et par gange om året om det at
arbejde med ledige syge på en hensigtsmæssig måde, herunder om vigtig-
heden af at sætte ind så tidligt som muligt med forebyggende indsatser, så
flest mulig kan fastholdes på arbejdsmarkedet længst muligt.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421822_0025.png
SLUTEVALUERING AF PROJEKTET "JOB OG MULIGHEDER"
25
4
Samlet vurdering
Samlet er det evaluators vurdering, at projektet desværre ikke er lykkes med at
skabe den forandring for målgruppen, som de stillede i udsigt i forbindelse med
projektansøgningen og ej heller med at få udarbejdet det fælles metodekoncept,
som skulle have været et centralt resultat af projektet. Metodekonceptet ville el-
lers kunne have med til at sikre, at projektets erfaringer var blevet viderefor-
midlet og nyttiggjort af andre aktører og jobcentre til fordel for målgruppen.
Projektet er heller ikke lykkes med at få visiteret det antal deltagere, som det
var målet fra start og ej heller med at gennemføre effektmålingen af indsatsen
overfor målgruppen.
Der er således kun blevet visiteret i alt 72 borgere til projektet mod forventet
135. Heraf er der 8 borgere, som enten var fejlvisiteret eller for syge til at del-
tage. Af de resterende 64 borgere er det kun 17 som enten er i ordinær beskæf-
tigelse, fleksjob, småjob eller ordinær uddannelse ved projektets afslutning,
svarende til en målopfyldelsesgrad på 27 procent. Dette er langt fra det fast-
satte mål på 80 procent.
Årsagerne til den manglende målopfyldelse er mange og omfatter både flere
projektlederskift i Contra og manglende fælles fodslag og tilgang blandt de tre
forskellige samarbejdspartnere, der på forhånd havde givet tilsagn om at samar-
bejde om at få målgruppen, inkluderet og fastholdt på arbejdsmarkedet. Den
manglende fælles fodslag kommer både til udtryk i forhold til samarbejdet mel-
lem Contra og Social- og arbejdsmedicinsk klinik i Holbæk og i forhold til samar-
bejdet mellem Contra og jobcentrene. Det indikerer, at der ikke har været en til-
strækkelig grundig forventningsafstemning mellem de deltagende samarbejds-
partnere fra start og en tilstrækkelig og vedholdende ledelsesmæssige opbak-
ning i de deltagende jobcentrene. I forhold til sidstnævnte aspekt har projektet
gennem hele projektperioden arbejdet målrettet på at gøre projektet synlig hos
både ledelsen og de relevante medarbejdere i de deltagende jobcentre, herun-
der på at få de relevante ledere til at deltage i styregruppemøderne. Det har
krævet en del ressourcer, men ikke i tilstrækkeligt omfang sikret en øget tilgang
af deltagere.
Det forhold at jobcentrene ikke har kunnet udsøge gruppen og gruppen samti-
digt ikke kan afgrænses til en bestemt ydelse og/eller alder, har helt sikkert væ-
ret medvirkende til, at projektet ikke har opnået det antal deltagere, som de
havde håbet på fra start. Det har bl.a. betydet, at projektet ikke har haft et en-
tydigt ophæng i jobcentrene og at der i ingen af de enkelte enheder i jobcen-
trene har været et naturligt og særskilt fokus på gruppen. Det har betydet, at
projektet har haft svært ved at opnå en tilstrækkelig opmærksomhed om mål-
gruppen i jobcentrene. Det forhold at målgruppen ikke kan afgrænses til en be-
stemt ydelse eller alder har desuden betydet, at målgruppen har været under-
lagt forskellige krav og regler alt efter ydelse og alder. At projektet samtidigt har
haft en anden tilgang til borgerne end den, der praktiseres i jobcentrene, har
ikke gjort opgaven med at få flere borgere lettere.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A094447-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevaluering/Mål og muligheder - Contra/Slutevaluering-Contra-FINAL-v2.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421822_0026.png
26
SLUTEVALUERING AF PROJEKTET "JOB OG MULIGHEDER"
Det skal understreges, at projektet har haft fokus på at gennemføre helhedsori-
enterede indsatser med fokus på det virksomhedsrettede, men at målgruppens
situation ofte har betydet, at den social- og sundhedsmæssige indsats har fyldt
relativ meget i begyndelsen. Det gælder især blandt de borgere som har været
relativ ny diagnosticeret og endnu ikke fuld ud har erkendt konsekvenserne af
deres sygdom og som typisk heller ikke endnu har fundet frem til den rigtige
medicinering. Men også den gruppe, der har været diagnosticeret længe, idet
nogle af disse kan have udviklet symptomer på depression. Hertil kommer at det
kan være svært for borgerne at tage stilling til, hvilke typer af jobs, de vil kunne
bestride, når de ikke nødvendigvis kender progressionen af deres sygdom, men
kun ved at den bliver værre over tid.
Der er i denne henseende ingen tvivl om, at det er en relevant målgruppe at
opnå mere viden om og konkrete erfaringer med, hvordan man bedst muligt
sikre, at de opnår og fastholder en fast tilknytning til arbejdsmarkedet. Det vil
typisk være en målgruppe, som har en arbejdsidentitet, men som har oplevet,
at deres arbejdsevne er blevet mindre i forbindelse med deres sygdom, hvilket
ofte samtidigt har givet anledning til forskellige former for psykiske påvirknin-
ger. Det er dermed en gruppe, som det vil være vigtigt opspores så tidligt som
muligt inden de psykiske påvirkninger påvirker arbejdsevnen og selvbilledet
yderligere. Målet om at afprøve en rehabiliterende indsats så tidligt som muligt i
borgerens ledighedsforløb, synes således ligeledes relevant. Men det forudsætter
at der sættes særskilt fokus på gruppen, herunder på at opspore dem så tidligt
som muligt.
Der er heller ingen tvivl om, at Contra har opnået en række vigtige læringer i
forbindelse med projektet og samtidigt har gjort en forskel for den række af bor-
gere, der har været tilknyttet projektet. Contra har bl.a. fået skærpet virksom-
hedens opmærksomhed på fordelen ved at have en mere struktureret tilgang til
borgere med langvarigt sygefravær, herunder skærpet opmærksomhed om for-
delen ved at bruge ICF.
Det vil være nyttigt, hvis projektets erfaringer kom flere jobcentre til gode. Det
gælder både erfaringerne med håndteringen af målgruppen og de særlige udfor-
dringerne denne gruppe har og erfaringerne med samarbejdet med Social- og
Arbejdsmedicinsk klinik. Her tænkes bl.a. på det forhold, at en stor del af mål-
gruppen typisk har haft en mere eller mindre lang tilknytning til arbejdsmarke-
det, når de får deres diagnose, og dermed ofte har en stærk arbejdsidentitet. De
har derfor typisk brug for hurtig hjælp til at kunne se, hvordan de fremadrettet
kan bibeholde en tilknytning til arbejdsmarkedet, herunder hjælp til hvordan de
kan mestre et job med sygdom. En anden vigtig læring fra projektet er, at en
del af de som får en progredierende sygdom udvikler depression i lettere eller
sværere grad, og derfor skal have målrettet hjælp til bl.a. at få genetableret de-
res selvbillede og til at kunne se muligheder trods sygdommen. En stafet Contra
opfordres til at bære videre.