Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 356
Offentligt
2421821_0001.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING
ADRESSE
COWI A/S
Parallelvej 2
2800 Kongens Lyngby
EVALUERING AF
"KOMPENSATION
TIL FLERE"
AFSLUTTENDE EVALUERING
TLF
FAX
WWW
+45 56 40 00 00
+45 56 40 99 99
cowi.dk
PROJEKTNR.
DOKUMENTNR.
VERSION
0.2
UDGIVELSESDATO
16-04-2018
BESKRIVELSE
UDARBEJDET
HLE
KONTROLLERET
PROJEKTET
GODKENDT
HLE
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/CABI/Slutevaluering-CABI-kompensation til flere-FINAL-16-
04-2018.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421821_0002.png
2
SLUTEVALUERING
INDHOLD
1
1.1
2
2.1
2.2
2.3
3
3.1
3.2
3.3
3.4
4
4.1
4.2
4.3
4.4
4.5
5
6
Indledning
Projektet
Overordnet beskrivelse af projektforløbet
Udviklingsfasen
Udrulningsfasen
Løbende formidling af resultaterne
Målopfyldelse
Aktivitetsmålene
Status på resultatmålene
Status på effektmålene
Kvalitative effekter
Erfaringer og læringer
Projektets relevans
Organiseringen af aktions- og
kompetenceforløbet
Indholdet af aktions- og kompetenceforløbet
Samarbejdet med virksomhederne
Målgruppen
Forankring
Samlet vurdering
2
3
6
6
8
10
11
12
13
14
15
16
16
16
17
18
18
19
20
1
Indhold
Indledning
Dette notat indeholder resultaterne af slutevalueringen af projektet "Kompensa-
tion til flere",
som er blevet gennemført af Cabi i 2016 og 2017. Projektet har
fået midler fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings pulje "Initiativer
for personer med handicap", 2015.
Slutevalueringen er gennemført 1. kvartal 2018 på baggrund af et møde mellem
evaluator og projektlederen, samt projektets egen slutevaluering. Herudover
indgår resultaterne fra to statusmøder og midtvejsevalueringen.
Fokus i slutevalueringen er på de opnåede
resultater, læringer og forankringen
af projektet.
Afsættet for evalueringen har været den forandringsteori og de til-
hørende mål indikatorer, som blev fastsat sammen med evaluator på den indle-
dende workshop, jf. afsnit 1.1.1 og afsnit 3.
Det skal indledningsvis gøres opmærksom på, at enkelte afsnit stort set vil være
de samme som i midtvejsevalueringen. Det gælder bl.a. afsnittet om projektets
forandringsteori og afsnittet der beskriver projektforløbet.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/CABI/Slutevaluering-CABI-kompensation til flere-FINAL-16-04-2018.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421821_0003.png
SLUTEVALUERING
3
1.1
Mål med projektet
Projektet
Målet med projektet er, at flere med psykisk funktionsnedsættelse bliver fast-
holdt eller inkluderet på arbejdsmarkedet gennem en
tidlig
og
helhedsorienteret
indsats
og gennem
brug af de handicapkompenserende ordninger.
Fokus i projektet har sagt med andre ord været på at understøtte, at de handi-
capkompenserende ordninger i højere grad anvendes som
led i en tidlig og hel-
hedsorienterede indsats
overfor for personer med psykiske funktionsnedsættel-
ser. Og her både i forbindelse med indsatsen for at få flere med psykiske funkti-
onsnedsættelser
inkluderet
på arbejdsmarkedet, og indsatsen for at
fastholde
flere med psykiske funktionsnedsættelser.
1.1.1 Forandringsteori
Forandringsteorien viser hvordan projektet vil nå det overordnede mål med pro-
jektet (effekt), hvilke resultater, der går forud på kort og lang sigt, og hvilke ak-
tiviteter disse resultater kræver.
Hovedaktiviteter
Resultater på kort sigt
Resultater på lang sigt
Effekter
Opbygning af
tværgående sam-
arbejde mellem
aktørerne; pro-
fessionelle fra
kommunerne og
virksomhederne,
herunder
udvik-
ling af implemen-
terbare ledelses-
forankrede hand-
leplaner.
De professionelle i
kommunerne har
øget viden om og
metoder til tværgå-
ende samarbejde i
forhold til målgrup-
pen og de kompen-
serende ordninger
De professionelle i
kommunerne har
øget viden om psy-
kiske
De relevante profes-
sionelle i kommu-
nerne mestre at
iværksætte den rette
tværgående arbejds-
rettede indsats over
for borgere med psy-
kiske funktionsned-
sættelser tidligt i le-
dighedsforløbet
De professionelle i
kommunerne mestre
Øget fastholdelse
og inklusion af
borgere med psy-
kiske funktions-
nedsættelser på
arbejdsmarke-
det.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/CABI/Slutevaluering-CABI-kompensation til flere-FINAL-16-04-
2018.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421821_0004.png
4
SLUTEVALUERING
Gennemførelse
af kompetence-
og actionslæ-
ringsforløb for de
professionelle ak-
tører i kommu-
nerne (kompe-
tenceudviklings-
holdet)
Udvikling og af-
prøvning af an-
vendelsen af han-
dicapkompense-
rende ordninger
for borgere med
forskellige typer
af psykiske funk-
tionsnedsættel-
ser i samarbejde
med lokale virk-
somheder
Gennemførelse
af lokale virk-
somhedsarrange-
menter (afholdes
af Jobcentrene)
Udvikling og for-
midling af inspi-
rationsmateriale
til virksomhe-
derne og Kom-
muner
Udrulning af et
koncept i 15 nye
kommuner.
funktionsnedsættel-
ser og deres betyd-
ning i en arbejds-
sammenhæng
De professionelle i
kommunerne har
øget viden om de
handicapkompense-
rende ordninger og
om, hvornår det er
relevant at bruge
dem i forhold til
borgere med psyki-
ske funktionsned-
sættelser
De professionelle i
kommunerne og
virksomhederne har
erfaringer med at
bruge handicap
kompenserende
ordninger overfor
borgere med psyki-
ske funktionsned-
sættelser
Virksomhederne i
de deltagende
kommuner har øget
kendskab til mulig-
hederne for inklu-
sion og fastholdelse
af personer med
psykisk funktions-
nedsættelser.
(i højere grad) at
bruge de handicap-
kompenserende ord-
ninger som middel til
at inkludere og fast-
holdelse borgere med
psykiske funktions-
nedsættelser på ar-
bejdsmarkedet (og
som led i den hel-
hedsorienterede ind-
sats)
De involverede virk-
somheder henvender
sig i højere grad til
Jobcentret om de
handicap kompense-
rende ordninger
Forandringsteorien er fastlagt sammen med projektet og med deltagelse af Spe-
cialfunktionen for Job og Handicap (Leif Scherrebeck). Der er fulgt op på målene
en gang forud for midtvejsevalueringen i juni 2017 og igen i forbindelse med
slutevalueringen.
Kerneelementer
Projektet består af
tre kerneelementer
rettet mod henholdsvis inkluderingen og
fastholdelsen af flere personer med psykiske funktionsnedsættelser på arbejds-
markedet, samt mod at udbrede de opnåede erfaringer og læringer til resten af
landets kommuner.
Det ene kerneelement har bestået i at få etableret og gennemført
tværfaglig
kompetenceudvikling i kommunerne
med det mål at få klædt relevante
medarbejdere i jobcentrene og Social og Psykiatri på til at
bruge de handicap-
kompenserende ordninger
i forbindelse med indsatsen for at inkludere flere le-
dige med psykiske funktionsnedsættelser på arbejdsmarkedet. Det andet kerne-
element har bestået i at få
styrket virksomhedernes viden om de handicap-
kompenserende ordninger
og brugen heraf i forbindelse med ansættelse og
fastholdelse af medarbejdere med psykiske funktionsnedsættelser. Endelig har
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/CABI/Slutevaluering-CABI-kompensation til flere-FINAL-16-04-2018.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421821_0005.png
SLUTEVALUERING
5
det tredje kerneelement bestået i løbende at
formidle resultater og metoder
til resten af landets kommuner.
Faser
Projektet er blevet gennemført i to faser.
I første fase deltog tre kommuner
Vesthimmerland, Favrskov og Haderslev
i et kompetence- og aktionslærings-
forløb. Herudover har lokale virksomheder været inddraget i konkrete borgerfor-
løb og virksomhedsarrangementer i eksisterende lokale virksomhedsfora. Denne
fase blev gennemført i 2016 og afsluttet med en intern evaluering.
I fase to er de metoder, der er afprøvet, evalueret og udviklet i fase 1, blevet
rullet ud til yderligere 15 hold i 14 kommuner (Middelfart, Silkeborg, København,
Holbæk, Jammerbugt, Esbjerg, Vejle, Faxe, Aarhus, Odense (2 forløb), Halsnæs,
Faaborg-Midtfyn, Holstebro og Horsens). I forbindelse med udrulningen er ind-
holdet af kompetence- og aktionslæringsforløbet blevet gjort skarpere. Ændrin-
gerne af forløbet er baseret på erfaringerne fra og evalueringen af fase 1, jf. af-
snittet neden for.
Fase 1 benævnes i det følgende
udviklingsfasen
og fase 2
udrulningsfasen.
Begge faser uddybes i næste afsnit, herunder den række af de aktiviteter, der
har været i iværksat i de enkelte faser.
Mål
Projektet har i sin ansøgning fastlagt følgende projektmål
1
:
Mindst 175 ledige
med psykiske funktionsnedsættelser
involveres i de 18
kommuner og mere end
450 virksomheder
får viden om mulighederne i
handicap kompenserende ordninger
I de tre kommuner, som indgår i fase1, vil der i løbet af de første 12 måne-
der være
25 procent flere bevillinger af personlig assistance
blandt
personer med psykisk funktionsnedsættelse, som på den måde bliver enten
inkluderet eller fastholdt på arbejdsmarkedet.
Efter den samlede projektperiode forventes de
udviklede metoder at
være forankret i de deltagende kommuner,
og
formidlet til resten af
landets kommuner.
Det er bl.a. disse mål denne evaluering følger op på.
Intern evaluator
Projektet har tilknyttet egen intern evaluator, som har udarbejdet en baseline
for brugen af de handicapkompenserende ordninger i de tre udviklingskommu-
ner. Der er fulgt op efter det første år og i slutningen af projektperioden. Den in-
terne evaluator har endvidere gennemført både en midtvejsevaluering, samt en
slutevaluering.
1
CABI 2015: Ansøgningsskema vedrørende projektet "Flere personer med psy-
kisk funktionsnedsættelse i job
ved hjælp af tværfaglig kompetenceudvikling
og videndeling, aktionslæring, fokus på kompenserende ordninger og øget infor-
mation til og inddragelse af lokale virksomheder". Finanslovens konto
17.59.21.20 Initiativer for personer med handicap.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/CABI/Slutevaluering-CABI-kompensation til flere-FINAL-16-04-
2018.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421821_0006.png
6
SLUTEVALUERING
2
2.1
Etableringsmøder
Overordnet beskrivelse af projektforløbet
Udviklingsfasen
Projektet blev igangsat primo januar 2016, og der blev afholdt etableringsmøder
i de tre udviklingskommuner medio februar. Der lå
samarbejdsaftaler
til grund
for Cabis samarbejde med de pågældende kommuner fra start, hvilket betød, at
indsatsen kunne igangsættes relativ tidligt i projektperioden.
På etableringsmøderne blev det aftalt hvem, der skulle deltage fra de forskellige
afdelinger i kompetence- og aktionslæringsforløbet. Der blev endvidere udpeget
tovholder i hver af de tre kommuner. Tovholderen har efterfølgende fungeret
som projektets kontaktperson og lokale ambassadør ind i kommunen samt pro-
jektets forlængede arm. Tovholderne havde forskellige funktioner i de tre kom-
muner.
På alle tre etableringsmøder deltog de relevante afdelingsledere, men kun i to af
de tre kommuner deltog en handicapnøgleperson.
De første kompe-
tence- og aktions-
læringsforløb
De første
kompetence- og aktionslæringsforløb
blev igangsat i april 2016. Som
led i aktionslæringstilgangen fik deltagerne en hjemmeopgave mellem 1. og 2.
kompetencedag. De skulle tænke over og spotte, hvad det er for borgere i deres
eget regi, de handicapkompenserende ordninger var relevant for. Fokus i det
første forløb var på det tværfaglige samarbejde.
Der er i hver af de tre udviklingskommuner
afholdt i alt
fire kompetence- og
aktionslæringsforløb
i forbindelse med udviklingsfasen
med deltagelse af 25
medarbejdere på tværs af jobcentret og Social og Psykiatri, samt
tre virksom-
hedsarrangementer
med fokus på kompensationsmuligheder i forhold til psy-
kiske funktionsnedsættelser. Virksomhedsarrangementerne blev afholdt i eksi-
sterende lokale virksomhedsfora, og dermed i fora, hvor virksomhederne var
vant til at mødes. Det er projektets erfaring, at det har været en stor fordel at
tage udgangspunkt i eksisterende fora i forhold til at få virksomhederne i tale og
med ombord i projektet.
Informationsmateriale
I forbindelse med udviklingsfasen er der endvidere udviklet
informations-ma-
teriale
til både kommunerne og virksomhederne.
Billede 2-1
Forsiden på den pjece Cabi har udviklet til virksomhederne i forbindelse
med projektet
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/CABI/Slutevaluering-CABI-kompensation til flere-FINAL-16-04-2018.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421821_0007.png
SLUTEVALUERING
7
Kilde: Cabi (http://www.cabiweb.dk/aktuelle-projekter/kompensation-til-flere/)
Informationsmaterialet er bl.a. formidlet på Cabis hjemmeside
http://www.cabi-
web.dk/aktuelle-projekter/kompensation-til-flere/.
Informationsmaterialet til
virksomhederne består bl.a. i en pjece, som giver råd om, hvordan jobcentret
kan hjælpe, når virksomhederne skal ansætte eller fastholde en medarbejder
med en psykisk funktionsnedsættelse. Pjecen indeholder endvidere konkrete ek-
sempler personer, der er i job trods psykiske funktionsnedsættelser. Det enkelte
jobcenter kan downloade pjecen og til føje egne kontaktoplysninger og have det
med ud til virksomhederne.
Intern evaluering af
udviklingsfasen
Cabi har selv gennemført en
intern midtvejsevaluering af udviklingsfasen.
Resul-
taterne heraf har været anvendt til at tilrettelægge og skræddersy aktiviteterne i
udrulningsfasen.
Den interne midtvejsevaluering, viste ifølge projektets egen slutevaluering
2
,
bl.a., at det er vigtigt:
At de
relevante
ledere
bakker op
om kompetenceudviklingsforløbet, og
er
velinformerede
om både indholdet og målet med forløbet, samt og ikke
mindst om
økonomien
bag brugen af de handicapkompenserende ordnin-
ger.
At
handicapnøglepersonernes
rolle og rammer
er tydelige og forvent-
ningsafstemt, herunder deres tværgående rolle.
2
CABI 2018: "Evaluering
af projekt "Kompensation til flere" 2016-2017.
Udført af studie-
praktikant Kristoffer Brix Andersson og seniorkonsulent Jesper Pedersen. Februar 2018.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/CABI/Slutevaluering-CABI-kompensation til flere-FINAL-16-04-
2018.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421821_0008.png
8
SLUTEVALUERING
At
handicapnøglepersonerne
er
direkte involveret
i såvel tilrettelæggel-
sen som implementeringen af kompetenceudviklingsforløbene
3
.
At
deltagerne
nøje udvælges,
således det sikres, at det kun er medarbej-
dere for hvem kurset er relevant, som deltager.
At deltagerne omfatter
deltagere fra både jobcentret (mindst 3 for-
skellige afdelinger) og Social- og Psykiatri,
således der kan opnås en
fælles læring på tværs af relevante afdelinger/enheder.
At
deltagerne
forud for start
har fået
skriftligt information
om forløbets
formål, indhold og forventninger til implementering, samt at disse elemen-
ter samtidigt er forventningsafstemt med de relevante ledere.
At
forløbet
indeholder undervisning i
hvad psykiske funktionsnedsættelser
er.
At
indholdet af forløbet
gøres så
praksisnært
og
relevant
som muligt ved
bl.a. at tage udgangspunkt i konkrete eksempler/cases, herunder eksem-
pler/cases, som deltagerne selv har medbragt.
At det sikres, at den
viden
om, hvordan personer med psykiske funktions-
nedsættelser inkluderes og fastholdes på arbejdsmarkedet med brug af de
handicap kompenserende ordninger,
spredes og fastholdes
i kommunen ef-
ter forløbets afslutning. Evalueringen peger her på, at deltagerne kan fun-
gerer som ambassadører i egne afdelinger efterfølgende.
Projektets relevans
I udviklingsfasen er
projektets relevans
stået meget tydeligt frem.
Udviklings-
fasen viste således, at de kompenserende ordninger sjældent bruges i forbin-
delse med indsatsen for at inkludere og fastholde personer med psykiske funkti-
onsnedsættelser på arbejdsmarkedet. Udviklingsfasen viste i den forbindelse, at
der var et stor behov for at øge de relevante medarbejderes viden om både psy-
kiske funktionsnedsættelser mere generelt og specifikt om, hvordan de kan
kompenseres.
2.2
Udrulningsfasen
Udrulningsfasen
I udrulningsfasen er kompetence- og aktionslæringsforløbene og holdsammen-
sætningen, i tråd med erfaringerne fra den interne midtvejsevaluering, blevet
gjort skarpere, og indholdet gjort mere praksisnært.
I stedet for fire moduler afholdes der nu i stedet
tre moduler
af 3�½ times va-
righed med ca. tre ugers mellemrum
samt et
etableringsmøde
forud for igang-
sættelsen af forløbet og en
implementeringsworkshop
efter afslutningen af forlø-
bet.
3 moduler i stedet
for 4
Etableringsmøde
Kompetence- og aktionsforløbet blev i udrulningsfasen indledt med
et
etable-
ringsmøde
med relevante ledere, tovholder og handicapnøgleperson(er), hvor
3
En erfaring, som projektet fremhævende i forbindelse med Cowis midtvejsevaluering af
projektet.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/CABI/Slutevaluering-CABI-kompensation til flere-FINAL-16-04-2018.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421821_0009.png
SLUTEVALUERING
9
indholdet af forløbet blev drøftet og fastlagt. Mødet blev endvidere brugt til at
indgå praktiske aftaler og til at udvælge deltagerne.
Første modul
omhandler de handicapkompenserende ordninger og hvordan de
kan bruges i forhold til at kompensere psykiske funktionsnedsættelser. Endvi-
dere undervises der i, hvad psykiske funktionsnedsættelser er, og redskaber til
at identificere dem hos borgeren og i samarbejdet med borgeren
her inddra-
ges filmklip med erhvervspsykolog Janne Hertz. Mellem første og andet modul
skal deltagerne gå hjem og finde relevante cases, som de kan arbejde med på
andet modul. På andet modul arbejder de med casene og får bl.a. feedback på
de medbragte cases fra handicapnøglepersonen, som på denne måde i høj grad
er blevet synliggjort i de deltagende kommuner.
andet modul
har de endvidere skullet arbejde med to cases, som projektet
havde defineret på forhånd, og hvor udfaldet ikke var helt indlysende. Der bliver
vist et eksempel på arbejdspladsindretning på baggrund af et interview med en
borger. Borgeren fortæller bl.a. om, hvordan hendes arbejdsplads er indrettet,
og hvordan hun bruger hjælpemidler i sit arbejde. Borgeren er en af "En af os"
ambassadørerne. Der er endvidere fokus på relevante hjælpemidler samt flere
eksempler på, hvordan det er lykkedes at kompensere borgere i målgruppen ved
hjælp af personlig assistance.
På det
tredje modul
sættes der fokus på virksomhedssamarbejdet. Her vises
der bl.a. to forskellige film. En fra REMA, som har en kvinde med ADHD ansat,
som har personlig assistance. En anden om en konservator, der har en person
med autisme ansat med tilknytning af personlig assistance 20 timer ugentligt.
På det tredje forløb arbejdes der ligeledes med konkrete cases, som deltagerne
har med hjemmefra. Herudover arbejdes der med at bidrage til en handlingsplan
for, hvordan fokusset bevares i Jobcentret fremadrettet.
Virksomhedsarran-
gement
Hver af de 13 kommuner har som del af projektet endvidere skullet afholde
mindst
et arrangement med lokale virksomheder
hvor de kompenserende
ordninger, og hvordan de kan anvendes til at fastholde og indsluse borgere med
psykiske funktionsnedsættelser, skulle med på dagsordenen
4
.
Implementerings-
workshop
Kompetenceudviklingsforløbet afsluttes med afholdelsen af en
implemente-
ringsworkshop
med de relevante ledere og handicapnøglepersonerne. Formå-
let med workshoppen har været at drøfte og rammesætte indholdet af en lokal
handlingsplan for hvordan den viden, som deltagerne har opnået på kompeten-
ceforløbet spredes og fastholdes. Drøftelserne og rammesætningen har taget
udgangspunkt i konkrete tilbagemeldinger fra deltagerne om, hvilke elementer,
de mener bør implementeres i kommunen efterfølgende. Tilbagemeldingerne har
Cabi opsamlet og nedskrevet i et notat, som deltagerne i workshoppen har fået
ud på forhånd. Efter workshoppen har Cabi fremsendt et referat, som jobcentret
kan bruge efterfølgende i forbindelse med udarbejdelsen af handlingsplanen. Der
har i denne henseende været arbejdet en del på formen, idet det ikke er alt, der
egner sig til at komme i en egentlig handlingsplan.
4
CABI 2018: "Evaluering
af projekt "Kompensation til flere" 2016-2017.
Udført af studie-
praktikant Kristoffer Brix Andersson og seniorkonsulent Jesper Pedersen. Februar 2018
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/CABI/Slutevaluering-CABI-kompensation til flere-FINAL-16-04-
2018.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421821_0010.png
10
SLUTEVALUERING
Udrulningen i de 15
kommuner
Det tog lidt
tid at få de 15 nye kommuner på plads
bl.a. fordi beslutningen invol-
verede flere afdelingsledere på tværs af de enkelte forvaltninger i kommunerne.
Projektlederen fortæller i denne henseende, at kunsten bl.a. har været at få for-
midlet budskabet om projektets relevans og potentielle effekt.
Cabi indgik, ligesom i udviklingsfasen,
samarbejdserklæringer
med alle de 14
kommuner, som takkede ja til at deltage i udrulningsfasen. Målet hermed var at
forpligtige de enkelte kommuner mere konkret, herunder sikre en skriftlig for-
ventningsafstemning.
2.3
Projekthjemmeside
Løbende formidling af resultaterne
I forbindelse med projektet har Cabi oprettet en projekthjemmeside, hvor pro-
jektet er beskrevet og der er links til relevant materiale om de handicapkompen-
serende ordninger og konkrete film og cases, som andre kommuner kan finde
inspiration i (http://www.cabiweb.dk/aktuelle-projekter/kompensation-til-flere/).
Projekthjemmesiden er en underside på Cabis hjemmeside.
Hvad angår konkrete formidlingsprodukter, så har projektet i løbet af projektpe-
rioden udarbejdet følgende:
Formidlingsprodukter
En pjece til virksomhederne,
som giver råd om, hvordan jobcentret kan
hjælpe, når virksomhederne skal ansætte eller fastholde en medarbejder
med en psykisk funktionsnedsættelse, jf. ovenfor. Pjecen, kan som nævnt,
downloades, så jobcentrene kan gøre den til deres egen og bruge den i de-
res direkte kontakt med virksomhederne.
Et
slideshow
til jobcentrene, som de kan bruge i forbindelse med informati-
onsmøder med virksomhederne. Slideshowet kan ligeledes downloades og
tilpasses, så det passer til det enkelte jobcenters behov. Slideshowet findes
på:
http://www.cabiweb.dk/handicap/taenk-virksomhedsrettet/
To film
med konkrete eksempler på hvordan personer med psykiske funkti-
onsnedsættelser er blevet fastholdt i job ved brug af de handicapkompense-
rende ordninger. Begge film er blevet brugt på 3 modul i kompetenceudvik-
lingsforløbet, jf. ovenfor.
To konkrete cases
fra to af de deltagende projektkommuner (Haderslev og
Vesthimmerland). Casene beskriver, hvordan Jobcentret i de to kommuner
har været med til dels at indsluse, dels at fastholde to personer med psyki-
ske funktionsnedsættelser ved at bruge de handicap kompenserende ord-
ninger og her konkret personlig assistance.
De beskrevne produkter findes alle med undtagelse af filmen om en konserva-
tor, der har haft en person med autisme i lære, på Cabis hjemmeside, og kan
således tilgås af andre kommuner og jobcentre end de, der har deltaget i pro-
jektet.
På projektets hjemmeside findes endvidere et link til den publikation, som Spe-
cialfunktionen for Job og Handicap udgav i 2014, og som indeholder konkrete
eksempler på brugen af de handicap kompenserende ordninger, herunder
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/CABI/Slutevaluering-CABI-kompensation til flere-FINAL-16-04-2018.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421821_0011.png
SLUTEVALUERING
11
regneeksempler, som viser, at det er en god investering at anvende de kompen-
serende ordninger i forbindelse med indsatsen for at indsluse eller fastholde per-
soner med psykiske funktionsnedsættelser. Endelig indeholder siden et link til et
kursus, som Cabi tilbyder at afholde for jobcentre og kommuner. Kurset om-
handler brugen af de kompenserende ordninger i forhold til personer med psy-
kisk sygdom og er således et af forankringsinitiativerne.
Billede 2-2
Informationsmateriale om det kursus Cabi udbyder om de
handicapkompenserende rodninger
Kilde:
Cabi (http://www.cabiweb.dk/aktuelle-projekter/kompensation-til-flere/)
Anden formidling
Udover den formidling, der er pågået på projektets og Cabis hjemmeside har
projektet endvidere deltaget i et Kulturhovedstadsarrangement for
virksomheder, hvor der også er sket formidling af projektet, jf. beskrivelsen
afstatus på aktivitetsmålene nedenfor.
Projektet har endvidere holdt oplæg på KL´s JobCamp og på Socialrådgiver da-
gene. Sidstnævnte oplæg blev afholdt sammen med handicapnøglepersonen fra
Haderslev Kommune.
Projektet har således løbende udviklet konkret inspirationsmateriale til inspira-
tion til andre kommuner. På det tidspunkt slutevalueringen blev gennemført var
projektet fortsat i gang med at overveje, hvordan de kan få udbredt erfarin-
gerne for projektet yderligere. Projektet arbejdede bl.a. på at få en artikel i Dan-
ske Kommuner og på LinkedIn.
3
Målopfyldelse
I forbindelse med midtvejsevalueringen blev der fulgt op på aktivitetsmålene og
effektmålene for udviklingsfasen. Opfølgningen herpå er gengivet her.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/CABI/Slutevaluering-CABI-kompensation til flere-FINAL-16-04-
2018.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421821_0012.png
12
SLUTEVALUERING
I slutevalueringen har fokus været på resultatmålene og den samlede effekt af
indsatsen.
3.1
Aktivitetsmålene
Hvad angår aktivitetsmålene, så har projektet gennemført alle de planlagte akti-
viteter, som det også fremgår af tabellen neden for.
Tabel 3-1
Status på aktivitetsmålene
Aktiviteter
A1: Nedsat et kompetenceudviklings-hold
med en tovholder i hver af de tre kommuner
A2: Udvikling af kompetenceudviklingsholdets
kompetencer og konkrete erfaringer med brug
af de handicapkompenserende ordninger
A3: Gennemførelse af virksomhedsarrange-
menter
Mål for hele
perioden
3 + (15)
STATUS ved slutevalueringen
18
Er sket i fora, der eksisterer i
forvejen og tilpasset lokalt.
Der er udviklet film og power-
point og pjece, der kan bruges
af jobcenterne
Lavet to beskrevne cases og to
film. Deltagelse i
Kulturhovedstadsarrange-ment,
hvor der også er sket formidling
af projektet.
Der er valgt andre former end
kun casebeskrivelser, da det gav
mere mening.
18
A4: Udvikling af inspriationsmateriale til
virksomhederne
A5: Udvikling af implementerbare ledel-
sesforankrede handleplaner
1
18
A6: Udvikling af seks cases
6
A7: Udvikling af koncept for den tværgående
kompetenceudvikling
A8: Udrulning af koncept i 14 (2 forløb i
Odense) nye kommuner.
A9: Formidling af resultater og koncepter og
læringspunkter til resten af landets jobcentre
1
15
1
Er sket løbende.
Projektet har gennemført alle de aktiviteter, der var planlagt fra start og som er
beskrevet i både ansøgningen og i forandringsteorien. Hovedparten af aktivite-
terne var allerede gennemført i forbindelse med midtvejsevalueringen.
I udrulningsfasen har der ikke deltaget 15 kommuner, som forudsat fra start,
men 14 kommuner, da der er gennemført to hold i Odense, hvilket betragtes
som opfyldelse af aktiviteten.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/CABI/Slutevaluering-CABI-kompensation til flere-FINAL-16-04-2018.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421821_0013.png
SLUTEVALUERING
13
Fra start var det også planlagt, at der skulle udarbejdes seks cases, men det vi-
ste sig ikke at give mening i praksis. I stedet er der udviklet to cases og to film,
hvilket vi også betragter som opfyldelse af målet.
3.2
Forventede resultater
Status på resultatmålene
Den række af aktiviteter, der er blevet gennemført i projektperioden forventedes
ved projektstart at medføre, at
80 procent
af de aktører fra de 18 forløb, som deltaget i kompetenceudvik-
lingsforløbet oplever, at de har fået
øget viden om psykiske funktionsned-
sættelser og deres betydning i en arbejdssammenhæng.
80 procent
af de aktører fra de 18 forløb, som deltaget i kompetenceudvik-
lingsforløbet oplever, at de har fået
øget viden om, om de handicapkompen-
serende ordninger og hvornår og hvordan det er relevant at bruge dem i for-
hold til målgruppen.
Disse målindikatorer blev fastsat i forbindelse med fastlæggelsen af forandrings-
teorien på den indledende workshop.
Realiserede resultater
Cabi har i forbindelse med den interne slutevaluering afrapporteret resultaterne
af de deltagerevalueringer, som Cabi har gennemført i projektperioden. Evalue-
ringerne er gennemført kort tid efter afslutningen af kompetenceudviklingsforlø-
bene i de enkelte kommuner. Konkret har 232 ud af 370 kursusdeltagere delta-
get i evalueringerne, svarende til en besvarelsesprocent på 63 procent
5
.
Tabel 3-2
Status på resultatmålene
Status på resultatmålene
Kvantitativ
målsætning
for hele
projekperioden
Status ved
slutevaluering
Resultatmål
kort sigt:
B1: Antal deltagende aktører i de 18
kommuner, som oplever, at de har fået
øget
viden om psykiske funktionsnedsættelser og
deres betydning i en arbejdssammenhæng
B2: Antal deltagende aktører i de 18
kommuner, som oplever, at de har fået
øget
viden om, de handicapkompenserende ord-
ninger og hvornår og hvordan det er rele-
vant at bruge dem i forhold til målgruppen
Evalueringsspørgsmål
80%
4 på en skala fra 1 til 5
80%
3,9 på en skala fra 1 til
5
Med relation til de to målindikatorer er deltagerne blevet spurgt om
5
Cabi 2018: "Evaluering
af projekt "Kompensation til flere" 2016-2017.
Udført af studie-
praktikant Kristoffer Brix Andersson og seniorkonsulent Jesper Pedersen. Februar 2018
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/CABI/Slutevaluering-CABI-kompensation til flere-FINAL-16-04-
2018.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421821_0014.png
14
SLUTEVALUERING
”I hvilken grad vurderer du, at du har fået den rette viden til at blive op-
mærksom på, at en borger muligvis har en psykisk funktionsnedsættelse
efter at have deltaget i undervisningen"?
”I
hvilken grad vurderer du at have fået viden og redskaber til at anvende
de handicapkompenserende ordninger i forhold til borgere med psykiske
funktionsnedsættelser efter at have deltaget i undervisningen"?
Spørgsmålenes ordlyd er ikke helt enslydende med de fastsatte målindikatorer,
men det er vurderingen, at de dækker hovedpointerne i de to indikatorer.
Den måde svarerne er blevet formuleret på, betyder imidlertid endvidere, at det
ikke er muligt præcist at afgøre om målene er nået. Deltagerne er således blevet
bedt om at svare på spørgsmålene på en skala fra 1 til 5, hvor 1 er laveste og 5
er højeste. På grundlag heraf er det ikke muligt at afgøre, om
80 procent
af del-
tagerne er enige i de konkrete udsagn
. Men svarerne giver en indikation heraf.
Konkret viser resultaterne af evalueringen, at
deltagerne har i gennemsnit angivet værdien
3,9
på en skala fra 1 til 5 på
spørgsmålet om, i hvilken grad de vurderer, at de har fået den rette viden
til at blive opmærksom på, at en borger muligvis har en psykisk funktions-
nedsættelse efter at have deltaget i undervisningen.
deltagerne har i gennemsnit angivet værdien
4
på en skala fra 1 til 5 på
spørgsmålet om, i hvilken grad de vurderer at have fået viden og redskaber
til at anvende de handicapkompenserende ordninger i forhold til borgere
med psykiske funktionsnedsættelser efter at have deltaget i undervisnin-
gen.
Det er vores vurdering, at de opnåede resultater vidner om, at kompetenceud-
viklingsforløbet i høj grad har givet deltagerne øget viden om henholdsvis
psykiske funktionsnedsættelser og deres betydning i en arbejdssammenhæng og om
de handicapkompenserende ordninger og hvornår og hvordan det er relevant at
bruge dem i forhold til målgruppen.
3.3
Overordnet mål for
udviklingsfasen
Status på effektmålene
Projektets overordnede mål var, at 25 procent flere personer i målgruppen vil
blive fastholdt eller inkluderet ved hjælp af personlig assistance i løbet af det
første år, dvs. på baggrund af aktiviteterne i udviklingsfasen.
For at kunne følge udviklingen i dette mål har de tre udviklingskommuner siden
1. april 2016 løbende registeret antallet af bevillinger af personlig assistance til
borgere på baggrund af psykiske funktionsnedsættelser, herunder om, der var
tale om borgere, der blev fastholdt i job eller indsluset i job. Der blev endvidere
udarbejdet en 0-punktsmåling før start.
Tal indsamlet af projektets egen interne evaluator viser, at der er 21 flere, der
har fået bevilliget en handicap kompenserende ordning i form af personlig
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/CABI/Slutevaluering-CABI-kompensation til flere-FINAL-16-04-2018.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421821_0015.png
SLUTEVALUERING
15
assistance det første år af projektperioden, svarende til en
stigning på 150 pro-
cent, sammenlignet med året før.
Hermed er målet mere end nået.
Der er i denne henseende især langt flere, som er blevet indsluset i job end året
før, jf. tabellen neden for. Nulpunktsmålingen viser således, at der i periode 1.
marts 2015 til 1. marts 2016 blev indsluset 2 af de 14 personer, der havde fået
personlig assistance. I det første år af projektperioden blev 18 af de 35 perso-
ner, der havde fået bevilliget personlig assistance indsluset i job, svarende til
godt halvdelen. Den anden halvdel blev fastholdt i job.
Tabel 3-3
Nulpunktsmåling og status efter det første år på antal, som er blevet ind-
sluset og fastholdt i job blandt målgruppen i de tre udviklingskommuner.
Tildeling af Per-
sonlig assistance
Nulpunktsmåling
(1/3 2015
1/3 2016)
Første år
(2-4. kvartal 2016 + 1. kvartal 2017):
Kilde: Cabi
Indsluses i job
Fastholdes i
job
12
17
14
35
2
18
Samlede effekt
Med udgangspunkt i disse tal har Cabi udarbejdet et skøn på, at kommunerne
samlet vil have bevilliget
126 flere ordninger
med personlig assistance til per-
soner med psykiske funktionsnedsættelse et år efter indsats, end de vil have
gjort uden indsats
6
. Ifølge Cabis beregning vil 96 være gået fra ledighed til job,
men de 30 vil være fastholdt i job. Beregningen er foretaget som et konservativt
skøn og ved at antage, at effekten i de enkelte kommuner vil være den samme,
som i de tre udviklingskommuner.
Cabi har samtidig beregnet, at der typisk vil være en
kommunaløkonomisk
gevinst
ved at bruge personlig assistance i forbindelse med fastholdelse og ind-
slusning af borgere med psykiske funktionsnedsættelser. Cabi har gennemført
beregninger på tre konkrete case, som viser årlig kommunale gevinster på mel-
lem 14.000 og 92.000 kr. Der henvises her til Cabis interne evaluering for mere
information om de enkelte cases og beregninger
7
.
3.4
Kvalitative effekter
Udover de mere målbare effekter, så har projektet ifølge projektlederen været
med til at
påvirke tænkningen
på handicapområdet blandt såvel de relevante
medarbejdere som lederne i de medvirkende jobcentre.
Projektet har således medført en langt
større opmærksomhed
på, hvordan de
handicap kompenserende ordninger kan bringes i spil i forbindelse med både in-
klusion og fastholdelse af personer med psykiske funktionsnedsættelser, herun-
der ikke mindst på, at de hører naturligt til nederst på indsatstrappen, og
6
Cabi 2018: "Evaluering
af projekt "Kompensation til flere" 2016-2017.
Udført af studie-
Cabi 2018: "Evaluering
af projekt "Kompensation til flere" 2016-2017.
Udført af studie-
praktikant Kristoffer Brix Andersson og seniorkonsulent Jesper Pedersen. Februar 2018
7
praktikant Kristoffer Brix Andersson og seniorkonsulent Jesper Pedersen. Februar 2018
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/CABI/Slutevaluering-CABI-kompensation til flere-FINAL-16-04-
2018.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421821_0016.png
16
SLUTEVALUERING
dermed som redskab til at understøtte mindste indgriben indsatsen. Den større
opmærksomhed bekræftes af den kvantitative effektmåling.
Projektet har endvidere medført en langt større opmærksomhed på brugen af
handicap nøglepersonerne og på vigtigheden af, at
nøglepersonerne er synlige
og tilgængelige.
4
Erfaringer og læringer
I forbindelse med projektet er opnået en række konkrete erfaringer og læringer.
Nogle af erfaringerne og læringerne, er blevet brugt til at målrette udrulningsfa-
sen, mens andre er blevet brugt i forbindelse med forankringen og spredningen
af projektets tilgang, erfaringer og viden.
Nedenfor har vi opsamlet nogle af de væsentligste erfaringer og læringer fra
projektet. Heraf har en del allerede været nævnt i Cowis midtvejsevaluering.
4.1
Projektets relevans
Projektet er blevet bekræftet i, at medarbejderne i de forskellige jobcenter-
afdelinger ofte ikke tænker handicap, når der er tale om psykiske funktions-
nedsættelser og derfor heller ikke får øje på at bruge de handicapkompen-
serende ordninger i forhold til denne målgruppe. Dette bekræfter projektets
relevans og peger samtidigt på, at der eksisterer et
stort potentiale for at
udbrede viden
om psykiske funktionsnedsættelser og brugen af de handi-
capkompenserende ordninger til endnu flere kommuner.
Projektets relevans er endvidere blevet bekræftet af projektets 0-punkts-
måling af
omfanget af bevillinger af personlig assistance
til borgere med
psykiske funktionsnedsættelser i året før projekts igangsættelse. Denne
måling vidste således, at der kun var blevet givet 14 bevillinger, hvoraf de
ti kunne henføres til en af de tre kommuner.
Projektet har endvidere erfaret, at det var rigtigt at sætte særskilt
fokus på
handicapnøglepersonerne
og på deres rolle og synlighed. Projektet erfarede
således, at handicapnøglepersonerne rolle ofte ikke var klart defineret i de
deltagende jobcentre. Samtidig kunne de konstatere, at de typisk heller
ikke altid var synlige i organisationen.
4.2
Organiseringen af aktions- og kompetenceforløbet
En central læring er, at det er vigtigt, at
have ledelsen i de deltagende kom-
muner med fra start,
således de opnår ejerskab til projektet tidligt i proces-
sen. Projektet er således blevet bekræftet i, at det var rigtigt at inddrage
ledelserne i de enkelte kommuner allerede i planlægningsfasen. Det har be-
tydet, at ledelsen fra de involverede afdelinger har været med til at plan-
lægge kompetenceforløbet, så det passer ind i deres hverdag.
Projektet har i sammenhæng hermed erfaret, at det ligeledes er meget vig-
tigt, at de konkrete aftaler nedfældes i
samarbejdsaftaler,
som underskrives
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/CABI/Slutevaluering-CABI-kompensation til flere-FINAL-16-04-2018.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421821_0017.png
SLUTEVALUERING
17
af begge parter inden starten af kompetenceudviklingsforløbet. Samar-
bejdsaftalerne indeholder
aftaler om både
økonomi
og hvad kommunen
skal bidrage med af
personaleressourcer, tovholderfunktion etc.
Læ-
ringen er således, at det skal være helt klart, hvad den enkelte kommune
forpligtiger sig til fra start og det skal være nedskrevet i en underskrevet
samarbejdsaftale.
Projektforløbet har endvidere vist, at det har været rigtigt, at der både har
deltaget personer fra jobcentret og fra Psykiatri og Handicap i kompetence-
og aktionslæringsforløbene.
Det har været med til at understøtte et fælles
viden grundlag og det tværfaglige samarbejde om målgruppen i kommu-
nerne, herunder de fælles viden om målgruppen. Det har samtidigt betydet,
at handicapnøglepersonerne og deres særlige viden er blevet mere synlige
for en bredere kreds af medarbejdere i kommunen. Det skal dog samtidig
nævnes, at spørgsmålet om værdien af erfaringsudvekslingen mellem de
enkelte enheder og afdelinger er det spørgsmål, som har opnået den lave-
ste score i deltagerevalueringerne. Om end der har været nogen variation i
besvarelserne. Det kan tolkes som, at det ikke nødvendigvis har været erfa-
ringsudvekslingen, der har været det væsentligste set med deltagernes
øjne og/eller at de konkrete deltagere ikke har nogen særlig stor berøring i
det daglige.
Denne sammensætning har imidlertid samtidigt betydet, at deltagerne har
haft
forskellig kontakt med målgruppen
og ret
forskellig viden om ordnin-
gerne og om psykiske funktionsnedsættelser,
samt
forskellig omfang af
kontakt med virksomhederne.
Holdsammensætning har således det vilkår,
at der har været elementer af undervisningen, som er velkendt for nogle af
deltagerne og ukendt for andre, men fordelene ved at have deltagere fra
forskellige afdelinger overskygger i høj grad ulemperne.
4.3
Indholdet af aktions- og kompetenceforløbet
Projektet har erfaret, at det har været rigtigt, at kompetenceforløbet har in-
deholdt
fokus på både psykiske funktionsnedsættelser og på de kompense-
rende ordninger,
samt på hvordan de kompenserende ordninger kan anven-
des i forhold til forskellige typer af psykiske funktionsnedsættelser. Projek-
tet giver i deres egen slutevaluering udtryk for, at det især har været en
øjenåbner og givet ny indsigt for de medarbejdere, der sidder med kontant-
hjælpsmodtagerne
8
. Medarbejderne her oplever således, at flere af deres
borgere ofte har en eller flere psykiske funktionsnedsættelser.
Projektet er endvidere blevet bekræftet i, at
aktionslæringstilgangen
er me-
get nyttigt, når det drejer sig om at anvende nye metoder på konkrete mål-
grupper. Dette ikke mindst når undervisningen omfatter deltagere, som sid-
der i forskellige enheder og afdelinger. Projektet har således også valgt at
lade dette element fylde mere i udrulningsfasen, hvor der har været yderli-
gere fokus på at tage udgangspunkt i deltagernes egne sager. Læringen er
8
Cabi 2018: "Evaluering
af projekt "Kompensation til flere" 2016-2017.
Udført af studie-
praktikant Kristoffer Brix Andersson og seniorkonsulent Jesper Pedersen. Februar 2018
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/CABI/Slutevaluering-CABI-kompensation til flere-FINAL-16-04-
2018.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421821_0018.png
18
SLUTEVALUERING
således, at undervisningen helst skal være så
konkret og praksisnær
som
muligt.
I forbindelse med udrulningsfasen er projektet blevet opmærksom på, hvor-
dan de handicapkompenserende ordninger kan anvendes som led i at reali-
sere en
mindst indgribende indsats.
I stedet for typisk at tænke fleksjob på
få timer, når det drejer sig om personer med psykiske funktionsnedsættel-
ser, som ikke kan klare et job på fuldt tid, så er det bedre, hvis personen
kan klare en ordinært job på eksempelvis 25 timer med personlig assi-
stance. Brugen af de handicapkompenserende ordninger hører på denne
måde til på det
nederste trin i indsatstrappen.
4.4
Samarbejdet med virksomhederne
Det er helt centralt, at
alle, der har virksomhedskontakt, har kendskab til
de handicap kompenserende ordninger,
og de muligheder de giver for både
at inkludere og fastholde medarbejdere med såvel psykiske som fysiske
funktionsnedsættelser.
Det at virksomhedsarrangementerne har været afholdt i
eksisterende virk-
somhedsfora
og været initieret af de enkelte Jobcentre selv, har klart været
en fordel i forhold til at få virksomhederne i tale og i forhold til at få opbyg-
get og/eller "plejet" eksisterende relationer mellem jobcentrene og de lo-
kale virksomheder.
Det er helt afgørende at have fokus på at sikre det
rigtige match
mellem
borgeren og den enkelte virksomhed. Der findes imidlertid ikke en entydig
opskrift på, hvad det rigtige match indeholder. Det afhænger af både den
enkelte borger og den enkelte virksomhed, og her de personer, som borge-
ren skal omgås i det daglige. Det er imidlertid entydigt, at det kræver
tid
at
finde det rigtige match og
rummelighed
hos den enkelte virksomhed, her-
under villighed til at se muligheder.
4.5
Målgruppen
En central læring er, at gruppen af personer med psykiske funktuionsned-
sættelser har meget
forskellige ressourcer og kompensationsbehov,
samt
ikke mindst
arbejdsidentitet.
Der findes således ikke en entydig skabelon
for, hvordan indsatsen overfor personer med enslydende diagnoser skal til-
rettelægges eller for hvordan de skal kompenseres. Som projektlederen for-
mulerer det: "Diagnoserne
betyder ikke det samme i det samme job".
Det
tager derfor som hovedregel ofte en del tid at få afklaret borgere med psy-
kiske funktionsnedsættelsers ressourcer og kompensationsbehov. Begge
dele viser sig ofte først, når borgeren er kommet i praktik/beskæftigelse og
vil samtidigt ofte adskille sig fra jobfunktion til jobfunktion.
Projektet har i sammenhæng hermed gjort den erfaring, at
virksomheds-
mentorerne ofte er vigtige
i forhold til at få beskrevet, hvad det er borgerne
kan og ikke kan og dermed, hvad det er for ting, borgeren skal kompense-
res for. Det er her vigtigt, at mentoren kan se, hvor det er det går galt og
kan beskrive det. Herefter er det virksomhedskonsulenten, der tager over i
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/CABI/Slutevaluering-CABI-kompensation til flere-FINAL-16-04-2018.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421821_0019.png
SLUTEVALUERING
19
forhold til at fortolke, hvad der konkret er brug for af handicapkompense-
rende ordninger. Dette foregår typisk sammen med handicapnøglepersonen
i jobcentret.
Projektet har endvidere gjort den læring, at det er vigtigt at få borgeren til
at
acceptere, at de har en funktionsnedsættelse,
som skal kompenseres
uden, at det italesættes som et handicap.
5
Forankring
Forankringsaspektet har været en integreret del af projektet. Det har været
tænkt ind i både den måde projektet har været
organiseret
og
tilrettelagt
samt i den måde som de opnåede erfaringer efterfølgende er blevet på.
Via organiseringen
og tilrettelæggelsen
af forløbet
I forhold til organiseringen, så har
inddragelsen af ledelsen
i såvel opstartsfasen
som i den afsluttende fase af de lokale forløb været en bevidst måde at få de
læringer og den viden, som projektet har givet, indarbejdet i kommunernes
drift. Herudover er der som en integreret del af projektet blevet udarbejdet
handleplaner
i de enkelte kommuner for, hvordan den opnåede viden og læring
efterfølgende skal implementeres i de enkelte kommuner. Cabi har været med til
at udarbejde rammerne for handleplanerne, men det er op til de enkelte kom-
muner at færdiggøre dem.
Handleplanerne er, som nævnt, blevet drøftet på de handleplansworkshops med
lederne, som projektet har afholdt i slutningen af hvert forløb. I og med at det
har været op til de enkelte kommuner selv at træffe afgørelse om, hvordan de
ønsker at forankre den opnåede læring og viden, er det også forskelligt, hvordan
de har gjort dette. Der har dog på tværs af kommunerne været stor opmærk-
somhed på at sikre, at den viden, der er opnået i projektforløbet, ikke går tabt,
herunder på at sikre, at nye medarbejdere får del i den opnåede viden.
I projektets egen slutevaluering er der fremhævet konkrete forankringstiltag fra
de forskellige kommuner
9
:
Ambassadører/vidensbærer:
De medarbejdere, som har deltaget i kom-
petenceudviklingsforløbene er i en del kommuner blevet udpeget som am-
bassadører/vidensbærer efterfølgende. Deres opgave er at sprede den til-
lærte viden, fx at indgå som sparringspartner i forhold til konkrete sager.
Netværksorganisering:
I to kommuner har de nedsat en grupper/net-
værk, bestående af udvalgte deltagere fra kompetenceudviklingsforløbet
(typisk 2 fra hver afdeling) og handicapnøglepersonen, som mødes halvår-
ligt med det mål at vedligeholde og opgradere deres viden på området. Del-
tagerne i gruppen/netværket fungerer samtidigt typisk som ambassadører
ind i deres egen afdeling.
Introduktionsprogrammer:
Med henblik på at sikre, at alle relevante nye
medarbejdere opnår viden om de handicap kompenserende ordninger og
Cabi 2018: "Evaluering
af projekt "Kompensation til flere" 2016-2017.
Udført af studie-
9
praktikant Kristoffer Brix Andersson og seniorkonsulent Jesper Pedersen. Februar 2018
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/CABI/Slutevaluering-CABI-kompensation til flere-FINAL-16-04-
2018.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421821_0020.png
20
SLUTEVALUERING
brugen heraf i forhold til personer med psykiske funktionsnedsættelser, har
de fleste af de deltagende kommuner besluttet, at nye medarbejder invite-
res til et møde med handicap nøglepersonerne, som led i deres introduktion
til arbejdet i jobcentret.
Synliggørelse af og tilgængelighed til handicapnøglepersonerne:
En
del kommuner har endvidere lavet faste aftaler om, at handicapnøgleperso-
nerne skal deltage i relevante møder med det mål at dele viden og give
konkret sagssparring. Flere af kommunerne har samtidigt valgt at opnor-
mere på området, således at der er flere der bliver lært op og har fået be-
villingskompetence i forhold til personlige assistance.
Arbejdsgangsbeskrivelser:
De kommuner, som i forvejen havde arbejds-
gangsbeskrivelser af procedurerne i forbindelse med bevilling af de handi-
cap kompenserende ordninger, har typisk fået opgraderet disse, mens de
kommuner, som ikke havde typisk har fået udarbejdet konkrete beskrivel-
ser af procedurerne.
Via løbende formidling
Herudover har projektet, som beskrevet ovenfor,
løbende formidlet resultaterne
af projektet
dels via case beskrivelser og film på henholdsvis Cabis generelle
hjemmeside og på projektets hjemmeside, dels gennem eksterne oplæg. For-
midlingen har betydet, at den opnåede viden er blevet spredt til flere end de
deltagende kommuner.
Via fortsatte kurser
Cabi fortsætter med at udbyder kurserne fremadrettet bl.a. i form af en dags
kurser i Cabis egne lokaler. Cabi vil samtidigt vil tilbyde kommunerne, at de kan
komme ud og lave lignende praksisforløb, som de forløb, der er blevet gennem-
ført i forbindelse med udrulningsfasen, hvor ledelserne har været involveret og
deltagerne har været sammensat på tværs af organisationen, samt hvor nøgle-
personerne har haft en central rolle både før, under og efter.
6
Overordnet vurdering
Samlet vurdering
Det er evaluators samlede vurdering, at Cabi har gennemført et
yderst relevant
og
meget veldrevet projekt,
og samtidigt formået at
indfri både de forventede
resultater
og i særdeleshed
den forventede effekt.
Herudover har projektet hø-
stet er række
centrale læringer
både hvad angår relevansen af projektets tema
og hvad angår organiseringen og tilrettelæggelsen af aktions- og kompetencelæ-
ringsforløbene i de enkelte kommuner. Læringer som med fordel kan viderefor-
midles og ikke mindst indtænkes i forbindelse med gennemførelsen af nye pro-
jekter i kommunalt/jobcenter regi. Endelig skal det fremhæves, at det, set med
evaluators øjne, har været et stort plus, at projektet fra start har
ind tænkt for-
ankringsaspektet.
Projektet har således sikret, at den viden og de læringer, som
er gjort i regi af projektet lever videre efter projektet er afsluttet. Dette forud-
sætter dog, at de deltagende kommuner implementerer de aktiviteter, som de
har fastlagt i deres handleplaner, herunder sikre, at den tilegnede viden løbende
vedligeholdes og opdateres.
Relevans og effekt
Projektets
relevans
viste sig allerede i forbindelse med udviklingsfasen, hvor
det hurtigt stod klart, at de tre deltagende kommuner kun havde bevilliget per-
sonlig assistance til borgere med psykiske funktionsnedsættelser i relativt få
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/CABI/Slutevaluering-CABI-kompensation til flere-FINAL-16-04-2018.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421821_0021.png
SLUTEVALUERING
21
tilfælde, og det primært i forbindelse med fastholdelse. Det har projektet imid-
lertid fået ændret på. Således viser projektets egne tal, at de tre udviklingskom-
muner i løbet af det første år af projektet har øget antallet af bevillinger af per-
sonlig assistance til personer med psykisk funktionsnedsættelse med 150 pro-
cent sammenholdt med året før, heraf er der blevet bevilliget 9 gange flere be-
villinger til personlig assistance i forbindelse med indslusning af ledige. Projek-
tets overordnede mål var, at 25 procent flere personer i målgruppen vil blive
fastholdt eller inkluderet ved hjælp af personlig assistance i løbet af det første
år.
Det overordnede mål er således blevet mere end opfyldt.
Hvad angår de forventede resultater, så viser projektets egne deltagerevaluerin-
ger, at deltagerne har fået
ny viden om både psykiske funktionsnedsættelser og
om brugen af de handicap kompenserende ordninger
i forhold til borgere med
psykiske funktionsnedsættelser.
Væsentlige læringer
Hvad angår læringer, så er nogle af de væsentligste læringer:
at der eksisterer et relativt stort og ikke tilstrækkeligt udnyttet potentiale
for at
bruge de handicap kompenserende ordninger
i forbindelse med såvel
indslusning som fastholdelse af personer med psykiske funktionsnedsættel-
ser på arbejdsmarkedet, herunder for at bruge de kompenserende ordnin-
ger som led i mindste indgriben indsatsen.
at det er vigtigt at få
gjort handicap nøglepersonerne synlige og tilgænge-
lige
i hele organisationen og sikret, at de inddrages i relevante møder og i
introduktionen af nye medarbejdere.
at det er vigtigt at sikre, at
alle der har virksomhedskontakt har viden om
de handicap kompenserende ordninger,
og om hvordan de kan anvendes i
forhold til borgere med psykiske funktionsnedsættelser, så de straks kan
igangsætte de nødvendige aktiviteter, når de opdager, at der er behov her-
for.
at sikre, at de medarbejdere, der har kontakt med borgere med psykiske
funktionsnedsættelser har et fælles vidensgrundlag om
både
psykiske funk-
tionsnedsættelser og om de kompenserende ordninger og det uanset, hvor
de sidder i organisationen.
Læringer i forhold til
implementering og
forankring af pro-
jekter i kommunalt
regi
Hvad angår læringer skal det endelig fremhæves, at projektet samtidigt har for-
mået at gennemføre et projekt, hvor det er lykkes at sikre den nødvendige le-
delsesmæssige opbakning i de enkelte kommuner og at få deltagere fra forskel-
lige enheder/forvaltninger til at deltage i kompetenceudviklingsforløbet, samt til
slut få udarbejdet handleplaner for den efterfølgende forankring. Cabi har her
trukket på mange års erfaringer med at køre projekter i kommunalt regi. Invol-
veringen af ledelsen fra start og udformningen af skriftlige samarbejdsaftaler og
handleplaner vurderes i denne henseende at være ting, som andre nye projektet
med fordel kan gøre brug af.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/CABI/Slutevaluering-CABI-kompensation til flere-FINAL-16-04-
2018.docx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 356: Orientering om evaluering af satspuljeprojekter igangsat i 2015 og 2016 på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2421821_0022.png
22
SLUTEVALUERING
https://cowi.sharepoint.com/sites/A081179-project/Shared Documents/03 Project documents/Slutevalueringer/CABI/Slutevaluering-CABI-kompensation til flere-FINAL-16-04-2018.docx