Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 355
Offentligt
2421424_0001.png
Ase
Til Beskæftigelsesudvalget
Frederikskaj 4
2450 København SV
Tlf. 70 13 70 13
Fax 70 13 70 12
www.ase.dk
Den 24. juni 2021
Kære medlem af beskæftigelsesudvalget
I Ase har vi med stor undren erfaret, at muligheden for digitale samtaler med
ledige udfases pr. 1. august 2021. Dette fremgår af høring af 23. juni 2021
over udkast til bekendtgørelse om genåbning og fortsat delvis suspension af
beskæftigelsesindsatsen som følge af Covid-19 m.v.
Det kommer bag på os, at ministeren ikke benytter sig af den hjemmel, som
Epidemiloven giver for at forlænge muligheden for digitale samtaler med
ledige borgere i landets jobcentre og a-kasser, mens vi venter på
konklusionen angående de digitale samtalers beskæftigelseseffekt i
ministerens igangværende registeranalyse, der er lige på trapperne, og som
kan danne grundlag for en politisk beslutning om permanent mulighed for
digitale samtaler med ledige.
Jeg vil på det kraftigste opfordre medlemmerne af beskæftigelsesudvalget til
at lægge pres på regeringen for en bevarelse af de digitale muligheder i
kontakten med de ledige, så Covid-19-periodens største digitale succes ikke
kastes over bord. Om nødvendigt, at Folketinget tager lederskabet på området
og træffer beslutning, således at den nødvendige og tiltrængte modernisering
af beskæftigelsesindsatsen via den digitalisering, som allerede er sket på eget
initiativ i a-kasser og jobcentre, kan fortsætte.
Det vil efter vores vurdering være særdeles uklogt at vende den digitale
indsats ryggen og gå tilbage til et gammeldags samtaleforløb med fysisk
fremmøde, der både er markant dyrere og tilfredshedsmæssigt ringere, end
det digitale kontaktforløb, der er realiteten i dag.
Samtidig er det vores opfattelse, at der er bred politisk enighed om, at digitale
samtaler er fremtiden. Det gælder generelt i hele den offentlige sektor.
Digitaliseringen er uundgåelig, fordi den øger kvaliteten, moderniserer den
offentlige sektor og giver store effektiviseringsgevinster. Derfor virker det helt
ude at trit med det politiske landskab og den digitale udvikling, at man på
beskæftigelsesområdet, der netop allerede i dag er digitaliseret og har været
det i snart halvandet år, skulle rulle denne digitalisering tilbage.
Og det giver slet ikke mening, at regeringen netop har indgået en politisk
aftale om at gøre muligheden for digitale samtaler for langtidsledige
permanent med det formål at effektivisere indsatsen med 39 millioner kroner
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 355: Henvendelse af 24/6-21 fra Ase om udfasning af digitale samtaler med ledige
2421424_0002.png
årligt, mens ministeren ruller den digitale mulighed for kortvarigt ledige tilbage
pr. 1. august og beder dem møde på gammeldags maner med fysisk
fremmøde for at få råd og vejledning om fx jobsøgning
1
. En hjælp som de nu i
næsten halvandet år har fået via en digital dialog med jobcentret eller a-
kassen, og som alle involverede peger på bør fortsætte som en permanent
mulighed.
Under Covid-19-perioden har samtaler via digitale platforme eller telefon
været en enestående succes. Der er opbygget mange gode og værdifulde
erfaringer, som både borgere, jobcentre og a-kasser har udtrykt stor
tilfredshed med. De erfaringer skal vi bygge videre på.
Ase vurderer, at tilbagevenden til fysiske samtaler koster det offentlige mindst
en kvart milliard kroner i mistet effektiviseringsgevinst. Ressourcer som kunne
finde anvendelse andre steder i stedet for at bruge dem på en gammeldags
mødeform med hovedparten af de ledige, der blot kortvarigt er uden job. Det
er efter vores vurdering en meningsløs brug af offentlige ressourcer.
Ministeren har tidligere udtrykt sig enig i, at digitale samtaler har et potentiale,
og at der i Beskæftigelsesministeriet netop nu pågår en registeranalyse med
det formål at undersøge beskæftigelseseffekterne af digitale samtaler.
Analysen forventes klar i 2. halvår af 2021
2
.
Det virker derfor højst besynderlig at aflyse den succesfulde og nødvendige
digitale omstilling i beskæftigelsesindsatsen, der allerede er sket på a-
kassernes og kommunernes eget initiativ vel at mærke uden, at det har kostet
det offentlige en eneste krone, og uden at det har været nødvendigt med
opbygning af tunge, fælles administrative it-systemer. Det er bare sket - uden
politisk indblanding. Og det fungerer fremragende!
Det er måske den største og mest succesfulde offentlige digitalisering, der er
gennemført på beskæftigelsesområdet. Det har hverken krævet
forsøgsordninger eller flere års omstilling og dyre investeringer. Samtidig viser
en særkørsel hos Danmarks Statistik, at systemet formidler job i samme grad
som før
endda marginalt bedre
bare på en meget mere
omkostningseffektiv måde.
Vi har derfor meget vanskeligt ved at forstå ministerens ønske om en
tilbagevenden til samtaler med fysisk fremmøde. Det er svært at se, hvad der
står i vejen for en permanent digitalisering af kontaktforløbet. Der peges på et
muligt tab af beskæftigelseseffekt, uden det dog bakkes op af nogen form for
dokumentation. Der findes i dag ikke noget empirisk eller videnskabeligt
1
https://bm.dk/nyheder-presse/nyheder/2021/06/foerste-delaftale-om-nytaenkning-af-
beskaeftigelsesindsatsen/
2
https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/beu/spm/359/svar/1781274/2392448.pdf
Side 2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 355: Henvendelse af 24/6-21 fra Ase om udfasning af digitale samtaler med ledige
2421424_0003.png
belæg for, at digitale samtaler
alt andet lige
ikke skulle have mindst
samme positive beskæftigelseseffekt som samtaler med personligt fremmøde.
Flere studier og erfaringsopsamlinger fra både a-kasser og jobcentre indikerer
derimod, at digitale samtaler har mindst lige så god beskæftigelseseffekt som
fysiske møder. Måske er den ligefrem bedre, idet digitale kanaler øger
mulighederne for øget kontakt, intensitet og aktualitet, som er nogle af de
faktorer, vi ved fra den eksisterende forskning rent faktisk skaber
beskæftigelseseffekten.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) har samlet op på
erfaringer fra digitale samtaler under suspensions- og genåbningsperioden.
Udover medarbejdere i jobcentre og a-kasser samt ledige udtrykker stor
tilfredshed med muligheden for at afholde digitale samtaler, så afvikles
samtalerne også mere effektivt.
Tidsbesparelsen ved at gå fra fysiske til digitale samtaler er på 30 og 20 pct. i
henholdsvis jobcentre og a-kasser. Det viser et stort økonomisk
effektiviseringspotentiale.
Flere evalueringer af den digitale beskæftigelsesindsats viser en massiv
opbakning fra såvel ledige som medarbejdere i jobcentre og a-kasser til, at der
også fremover skal være mulighed for digitale samtaler i
beskæftigelsesindsatsen.
For eksempel viser nye undersøgelser, at:
94 pct. af de ledige ønsker mulighed for digitale eller telefoniske
samtaler jf. Civiløkonomernes a-kasse
3
.
66 pct. af de borgere, der havde sagt ja til yderligere kontakt under
suspensionsperioden, er interesseret i at flere af deres samtaler kunne
være over telefon eller video. Blandt de borgere, der har haft
telefoniske samtaler, mener 90 pct., at kontaktformen passede godt til
samtalen jf.
KL’s borgersurvey
4
.
89 pct. af medarbejderne i jobcentrene og 86 pct i a-kasserne giver
udtryk for, at de også fremover ønsker at kunne benytte sig af digitale
samtaler jf. STARs erfaringsopsamling
5
.
I Ase mener vi, at beskæftigelsesindsatsen bør gentænkes og moderniseres i
kølvandet på corona-krisen. Det er oplagt at videreføre det digitale
kontaktforløb med nye samtaleformer, og det virker helt meningsløst at kaste
digitaliseringsgevinsten over bord.
3
4
https://www.ca.dk/files/PDF/Survey/lediges_moeder_med_ca_nov-2020.pdf
https://www.kl.dk/nyheder/momentum/2020/2020-13/ledige-vil-beholde-
velfungerende-telefonsamtaler-med-jobcentret/
5
https://star.dk/media/17051/erfaringsopsamling-delnotat-1-digitale-samtaler.pdf
Side 3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 355: Henvendelse af 24/6-21 fra Ase om udfasning af digitale samtaler med ledige
2421424_0004.png
Jeg har d.d. afsendt brev til ministeren, hvori jeg kraftigt har opfordret
ministeren til at genoverveje hans beslutning om at udfase de digitale
samtaler. Han burde i stedet lytte til det udtalte politiske flertal i Folketinget,
der har udtrykt sig positivt overfor en videreførelse af muligheden for et digitalt
kontaktforløb samt alle os i a-kasser og kommuner, der i daglig praksis gør
vores bedste for at hjælpe ledige borgere tilbage i job.
Jeg og Ase står til rådighed, og indgår gerne i en dialog med det fælles mål at
bevare et digitalt kontaktforløb med de menneskelige og økonomiske
gevinster dette vil medføre.
Jeg håber inderligt, at I vil lægge pres på regeringen, og om nødvendigt at
tage teten på området, da det ganske enkelt vil være et stort meningsløst spild
af offentlige ressourcer, hvis man ikke udnytter de digitale muligheder og
bygger videre på de positive erfaringer, som vi har opbygget det seneste
halvandet år.
Med venlig hilsen
Adm. direktør, Karsten Mølgaard Jensen
Side 4