NOTAT
Opfølgning på Rigsrevisionens beretning om at
fastholde udsatte unge i uddannelse
./.
KL har som opfølgning på Rigsrevisionens beretning udsendt en survey til
alle kommuner for at få et samlet opdateret overblik over indsatsen for de
udsatte unge, og hvad der kan ligge til grund for Rigsrevisionens kritik af
kommunerne. KL har også spurgt kommunerne, om de kan genkende
Rigsrevisionens konklusioner i beretningen. Surveyen er medsendt som
bilag.
1. Tilbagemelding på Rigsrevisionens beretning
Hvad siger kommunerne?
–
Over halvdelen af kommunerne nikker til, at de godt kan genkende
konklusionerne.
–
Kommunerne peger på, at de største udfordringer ift. at lykkes med de
unge er, at mange unge har psykiske og/eller sociale udfordringer, og så
er der også mange unge som ikke har afsluttet folkeskolen.
–
Der er tale om meget udsatte unge, som har svært ved at leve op til de
krav der stilles. Det er også derfor, at kommunerne flere gange, har gjort
opmærksom på, at uddannelsespålægget ikke er det rigtige for alle unge.
–
Kommunerne peger på, at der ift. læse-, skrive- og regnetestene er nogle
udfordringer. Det største problem er, at de unge ikke møder op til testen,
men der er også udfordring med ordentlig dataunderstøttelse.
–
Mange unge har dårlige erfaringer med test, og ser det som en stor
barriere at skulle testes, da de vil føle det som et nederlag, hvis de ikke
klarer det godt.
Hvad har beretningen givet anledning til i kommunerne?
–
Rigsrevisionens beretning har været medvirkende til, at knap 9 ud af 10
kommuner har set nærmere på deres indsats.
–
For at forbedre indsatsen har nogle kommuner gennemgået sager, andre
har set på deres registreringspraksis, og en del kommuner har også
igangsat kompetenceudvikling af deres medarbejdere.
–
Helt konkret er der kommuner, der har gennemgået deres tilbud til de
unge, for at sikre at de unge får de tilbud der er de rigtige for at få dem
uddannelse.
–
Der er også kommuner, som arbejder med fastholdelsesindsatser, efter
de unge ophører med at være på uddannelseshjælp.
–
Beretningen har også givet anledning til, at mange kommuner er gået i
dialog med ungdomsuddannelserne om opstart og frafald. Det er hos
nogle kommuner sket ved at nedsætte en arbejdsgruppe på tværs af
kommune og erhvervsskole for at få mere viden om, hvorfor unge
afbryder deres uddannelse, og hvordan der kan gøres mere for, at de
unge kan fastholdes i uddannelse.
Samarbejdet med uddannelsesinstitutionerne
Dato: 18. marts 2021
Sags ID: SAG-2021-00815
Dok. ID: 3060177
Direkte: 3370 3444
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 4