Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 353
Offentligt
2421151_0001.png
Slutevaluering
”Voksenlærling – En ordning. To vindere”
FH
Fagbevægelsens Hovedorganisation
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 353: Orientering om evaluering af voksenlærlingekampagnen
2421151_0002.png
Baggrund for og formål for kampagneindsats
I forbindelse med ”aftale om at sikre kvalificeret
arbejdskraft til virksomheder” fra november 2018,
aftalte forligspartierne bag
beskæftigelsesreformen at afsætte midler til en
kampagne for voksenlærlingeordningen;
”Voksenlærling – En ordning. To vindere”
Kampagnen er forankret i FH og er et samarbejde
mellem FH, 3F, Dansk metal, HK, FOA, NNF, Kost-
og ernæringsforbundet og deres a-kasser, samt
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Kampagnen består af tre dele:
Udbredelse af kendskabet til voksenlærlingeordningen
gennem 1)
lokal engagement
i a-kasser, jobcentre,
faglige organisationer, uddannelsesinstitutioner m.fl..
gennem 2)
kampagnematerialer og aktiviteter,
bl.a.
lancering af hjemmeside, SoMe eksponering, phoner-
kampagne, tilskudsberegner, faktaark, fordelsfolder
mv. og gennem 3)
vejledning
af ledige, ufaglærte
beskæftigede, virksomheder og sagsbehandlere om
voksenlærlingeordningen.
Kampagnen er målrettet
potentielle voksenlærlinge
(ledige og ufaglærte
beskæftigede) samt
virksomheder med potentiale
for at ansætte voksenlærlinge.
Begge grupper
defineres som kampagnens primære målgrupper.
Gennem lokal engagement i a-kasser, lokale faglige
organisationer, på jobcentre og blandt
tillidsrepræsentanter har kampagnen til hensigt at nå
sin primære målgruppe. Sidstnævnte udgør
kampagnens sekundære målgruppe
Kampagnens succeskriterie
er, at der på baggrund af kampagnen etableres
1.000
voksenlærlingeforløb.
For at sikre, at flere indgår en
voksenlærlingeaftale, er det kampagnens formål, at: 1)
udbrede kendskabet til voksenlærlingeordningen
blandt ledige og ufaglærte beskæftigede samt blandt
virksomheder, a-kasser og jobcentre, 2) motivere
ledige og ufaglærte beskæftigede til at gøre brug af
ordningen, og 3) motivere virksomheder til at
igangsætte voksenlærlingeforløb.
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 353: Orientering om evaluering af voksenlærlingekampagnen
2421151_0003.png
Metode til evaluering af kampagnen
En solid analyse og evaluering af kampagneindsatsens effekt og virkninger
Med denne rapport præsenterer Epinion resultaterne af
kampagneindsatsens effekt og virkninger blandt både den primære og
sekundære målgruppe.
Formålet med evalueringen er at
dokumentere, hvorvidt kampagnen
har indfriet sin målsætning om at etablere 1.000 ekstra
voksenlærlingeforløb
- fordelt på de seks deltagende forbund.
Evalueringen skal således bidrage med et solidt datagrundlag til at
vurdere, om eventuelle ekstra forløb er opnået som følge af
kampagneindsatsen samt dokumentere hvert forbunds særskilte
indsats og opnåede mål i henhold til kampagnens succeskriterie.
Evalueringen skal foruden
dokumentere kampagnens virkninger,
herunder om kampagnen er lykkedes med at udbrede kendskab til
voksenlærlingeordningen og styrke motivationen for at igangsætte
voksenlærlingeforløb blandt potentielle voksenlærlinge og
virksomheder med potentiale for at ansætte voksenlærlinge. Denne del
af evalueringen skal bidrage med selvstændig viden om
kampagnevirkningen, men vil samtidig være kvalificerende for at
sandsynliggøre, hvorvidt en positiv udvikling i antal
voksenlærlingeforløb kan tilskrives kampagneindsatsen.
Endelig skal evalueringen belyse, hvordan de deltagende forbund har
oplevet kampagneindsatsen og dens virkemidler. Denne del af
evalueringen har et mere formativt sigte og vil koncentrere sig om,
hvordan metoder og organiseringer fremadrettet vil kunne
forbedres i det videre arbejde med voksenlærlingeordningen.
3
Evaluering baserer sig på en række forskellige datakilder, der er listet forneden:
Dokumentering af
kampagnens
effekt
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings opgørelser af tilskuds-
berettigede påbegyndte voksenlærlingeforløb i perioden 01.01 2018 -
31.12 2020
De seks deltagende forbunds opgørelser af tilskuds- og ikke-
tilskudsberettigede påbegyndte voksenlærlingeforløb i perioden 01.01
2019 - 31.12 2020
Dokumentering af kampagnes
virkning
og belysning af forbundenes oplevelse
med kampagnen og dens virkemidler
Telefoninterview med virksomheder, der har potentiale for at ansætte
voksenlærlinge (virksomheder med 5+ ansatte) gennemført i: Juli
2019 (baseline) og Januar 2021 (slutmåling)
Webinterview med potentielle voksenlærlinge (ledige eller ufaglærte
beskæftigede personer på 25+ år) gennemført i: Juli 2019 (baseline)
og januar 2021 (slutmåling)
Webinterview med medarbejdere i de seks deltagende forbund, der er
involveret i kampagnen gennemført i: November 2019
(midtvejsevaluering) og januar 2021 (slutmåling)
Dybdegående kvalitative interview med lokale og centrale tovholdere
af kampagnen i de seks deltagende forbund gennemført i: November
2019 (midtvejsevaluering)
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 353: Orientering om evaluering af voksenlærlingekampagnen
2421151_0004.png
Ledelsesresume
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 353: Orientering om evaluering af voksenlærlingekampagnen
2421151_0005.png
Ledelsesresumé
Kampagnen har indfriet sin målsætning om 1.000 ekstra voksenlærlingeforløb.
Dertil har kendskab og holdning til voksenlærlingeordningen udviklet sig positivt
Positiv udvikling i
antallet af
indgåede voksenlærlingeaftaler
Kampagnen har realiseret sin
målsætning, og der er i kampagnens
indsatsperiode indgået
2.002 ekstra
voksenlærlingeaftaler,
hvilket giver en
samlet stigning på 27 pct. i antallet af
påbegyndte voksenlærlingeforløb.
Det synes særligt at være FOA, 3F og
FTF, der har drevet udviklingen mod
flere voksenlærlingeaftaler. Blandt
medlemmer under FOA ses en
fordobling i antallet af indgåede
voksenlærlingeaftaler (+105%), mens
antallet af indgåede aftaler med
medlemmer under 3F og FTF er steget
med hhv. 69 pct. og 39 pct.
Vi ser ingen forskel den procentvise
udvikling i antallet af indgåede
voksenlærlingeaftaler, når vi sammen-
holder kommuner med og uden
uddannelsesambassadører, hvormed
den positive fremgang ikke kan
tilskrives Projekt
uddannelsesambassadører.
Positiv udvikling i
kendskabet til
voksenlærlingeordningen
I løbet af kampagnens indsatsperiode,
er
kendskabet til voksenlærlinge-
ordningen steget
blandt både
ufaglærte beskæftigede (+14%-p),
ledige (+ 8%-p), mens kendskabet er
nogenlunde stabilt blandt virksomheder
med potentiale for at ansætte
voksenlærlinge/-elever (+3%-p).
Kendskabet til ordningen synes i højere
grad at være drevet af målgruppernes
personlige netværk, herunder familie,
venner, kollegaer mv., slutmålingen
(2021) sammenlignet baselinemålingen
(2019)
Derimod er jobcentre, fagforeninger og
a-kasser i mindre grad kilde til
kendskab i slutmålingen sammenlignet
med baselinemålingen. Dette kan være
forklarende for, andelen af
virksomheder med indgående
kendskab til ordningen er faldet fra
2019 til 2021 (-8%-p).
Positiv udvikling i
holdningen til
voksenlærlingeordningen
Vi ser generelt en
positiv udvikling i
målgruppernes holdning til
voksenlærlingeordningen.
For ufaglærte beskæftigede ses den
mest markante udvikling i gruppens
vurdering af gevinster ved at blive
voksenlærling/-elev
bl.a. anser flere i
gruppen det som en gevinst at kunne
tage en uddannelse og arbejde
samtidig (+23%-p), få papir på deres
kompetencer (+13%-p) og opnå højere
løn (+11%-p).
Udviklingen i holdningen til gevinster
blandt de ledige følger i store træk de
ufaglærte beskæftigede. Dertil ses en
markant stigning i andelen af ledige,
som anser ordningen som en god
løsning for dem (+16%-p).
Blandt virksomheder ses en signifikant
stigning i andelen, som finder det
sandsynligt at ansætte voksenlærlinge
/-elever i fremtiden (+16%-p).
Fortsat
barrierer for indgåelse af
voksenlærlingeaftaler
Trods en positiv udvikling i antallet af
indgåede voksenlærlingeaftaler samt
en positiv udvikling i både kendskab
og holdning til ordningen, oplever
både ufaglærte beskæftigede, ledige
og virksomheder
flere barrierer for
brug af ordningen
efter
kampagnens indsatsperiode.
Økonomien i ordningen udgør fortsat
og i større omfang
en væsentlig
barriere for brug at igangsætte
voksenlærlingeforløb. Dertil er det
bemærkelsesværdigt, at
målgrupperne i større omfang
oplever, at reglerne for ordningen er
komplicerede, og at det er svært at
finde information om ordningen
Også forbundene vurderer, at
kompleksiteten i ordningen udgør en
central barriere for brugen af
ordningen, og de savner fortsat
redskaber, der kan styrke vejledning i
ordningen
navnlig til virksomheder.
5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 353: Orientering om evaluering af voksenlærlingekampagnen
2421151_0006.png
Udvikling i indgåede
voksenlærlingeaftaler
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 353: Orientering om evaluering af voksenlærlingekampagnen
2421151_0007.png
Udvikling i antal tilskudsberettigede voksenlærlingeforløb
Der i kampagnens indsatsperioden indgået 2.002 ekstra voksenlærlingeaftaler,
hvormed kampagnen har dermed indfriet sin målsætning.
Opsummering
Summeret udvikling i påbegyndte voksenlærlingeforløb i indsatsperioden modregnet udviklingen før indsatsen
Der er i kampagnens indsatsperiode (3.kvartal
2019 til 4. kvartal 2020) igangsat i alt 9.510
voksenlærlingeforløb. Det er
2.002 flere
voksenlærlingeforløb,
end der blev igangsat i
samme kvartaler forud for indsatsen, hvilket
giver en samlet stigning på 27 pct.
I grafen til højre fremgår den summerede
udvikling i antal ekstra voksenlærlingeforløb i
kampagnens indsatsperiode, og her kan det
ses, at der i alle kvartaler - med undtagelse af
4. kvartal i 2019 - har været igangsat flere
voksenlærlingeforløb sammenlignet med
samme kvartaler forud for indsatsen.
De 2.002 ekstra indgåede
voksenlærlingeaftaler på 1,5 år er et flot
resultat, der
trods en forlænget
indsatsperiode
overgår kampagnens
succeskriterie på 1.000 ekstra
voksenlærlingeaftaler på ét år.
Ekstra voksenlærlingeaftaler
2500
Procentvis udvikling
30%
27%
24%
2002
25%
2000
20%
1500
16%
1581
16%
20%
15%
1000
12%
807
658
500
317
299
10%
5%
0
2019 - Q3
2019 - Q4
2020 - Q1
2020 - Q2
2020 - Q3
2020 - Q4
0%
7
Tallene baserer sig på Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings opgørelser over antal påbegyndte tilskudsberettigede voksenlærlingeforløb
Opgørelserne i et givet kvartal i indsatsperioden er sammenholdt med antal påbegyndte tilskudsberettigede voksenlærlingeforløb i samme kvartal forud for indsatsperioden, se appendix.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 353: Orientering om evaluering af voksenlærlingekampagnen
2421151_0008.png
Udvikling i antal tilskudsberettigede voksenlærlingeforløb
Stor variation i antal påbegyndte voksenlærlingeforløb mellem a-kasserne under FH
Opsummering
Summeret procentudvikling i påbegyndte voksenlærlingeforløb i indsatsperioden modregnet udviklingen før indsatsen
1.
Der er stor variation i den procentvise
fremgang, som de deltagende forbunds a-
kasser har haft, under kampagnens
indsatsperiode.
2. Alle a-kasser - med undtagelse af Dansk
Metals A-kasse - har haft succes med at
igangsætte ekstra voksenlærlingeforløb
i
kampagnens indsatsperioden.
3.
Den mest positive fremgang ses hos FOAs A-
kasse, hvor vi ser en fordobling af aftaler i
indsatsperioden. Derefter følger FTF-A, 3F-A.
NNF A-kasse og HK-A, der alle har haft en
positiv fremgang i antal indgåede
voksenlærlingeforløb.
4.
De totale opgørelser over antal påbegyndte
voksenlærlingeforløb fordelt på de deltagende
forbunds a-kasser findes i appendix.
3F-A
110%
FOAs A-kasse
Dansk Metals A-kasse
NNF A-kasse
HK-A
FTF-A
105%
96%
90%
85%
70%
82%
69%
91%
59%
50%
51%
39%
30%
23%
10%
15%
13%
33%
26%
23%
9%
4%
-1%
-10%
-8%
-9%
2019 - Q3
-30%
19%
18%
30%
19%
12%
3%
-9%
2020 - Q3
2020 - Q4
10%
5%
-2%
33%
-9%
-15%
2019 - Q4
-9%
2020 - Q1
-8%
-9%
2020 - Q2
8
Tallene baserer sig på Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings opgørelser over antal påbegyndte tilskudsberettigede voksenlærlingeforløb
Opgørelserne i et givet kvartal i indsatsperioden er sammenholdt med antal påbegyndte tilskudsberettigede voksenlærlingeforløb i samme kvartal forud for indsatsperioden, se appendix.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 353: Orientering om evaluering af voksenlærlingekampagnen
2421151_0009.png
Udvikling i antal tilskudsberettigede voksenlærlingeforløb
Antallet af voksenlærlingeforløb igangsat fra ledighed er steget markant mere end
forløb igangsat fra beskæftigelse
Opsummering
Summeret procentudvikling i påbegyndte voksenlærlingeforløb i indsatsperioden modregnet udviklingen før indsatsen
Ser vi på den procentvise udvikling i antallet af
påbegyndte voksenlærlingeforløb for hhv.
ledige og ufaglærte beskæftigede, ser vi en
fremgang på 43 pct. blandt ledige, svarende
til 1.791 ekstra forløb, og fremgang på 6 pct.
blandt ufaglærte beskæftigelse, svarende til
211 ekstra forløb.
De totale opgørelser over antal påbegyndte
voksenlærlingeforløb igangsat fra hhv. ledighed
og beskæftigelse findes i appendix.
Ledige
50%
Beskæftigede
45%
40%
40%
35%
30%
25%
31%
43%
29%
29%
20%
15%
10%
5%
0%
0%
2019 - Q3
2019 - Q4
2020 - Q1
-1%
2020 - Q2
2020 - Q3
2020 - Q4
7%
14%
8%
5%
6%
-5%
9
Tallene baserer sig på Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings opgørelser over antal påbegyndte tilskudsberettigede voksenlærlingeforløb
Opgørelserne i et givet kvartal i indsatsperioden er sammenholdt med antal påbegyndte tilskudsberettigede voksenlærlingeforløb i samme kvartal forud for indsatsperioden, se appendix.
I opgørelserne er der taget højde for, at ca. 10 pct. af alle registreringer forud for indsatsperioden ikke er kategoriseres i enten
‘ledig’ eller ‘beskæftiget’.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 353: Orientering om evaluering af voksenlærlingekampagnen
2421151_0010.png
Udvikling i antal tilskudsberettigede voksenlærlingeforløb
Der ses ikke nogen forskel i den procentvise udvikling i antal påbegyndte
voksenlærlingeforløb, når vi sammenholder UA2-kommuner med øvrige kommuner
Opsummering
Summeret procentudvikling i påbegyndte voksenlærlingeforløb i indsatsperioden modregnet udviklingen før indsatsen
Sideløbende med
FH’s
kampagneindsats har
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
(STAR) kørt Projekt Uddannelsesambassadører II
(UA2), der har haft til formål at give ufaglærte og
faglærte dagpengemodtagere bedre mulighed for
at tage en erhvervsuddannelse. Projektet har
været udrullet i 21 kommuner, der hver især har
haft en dedikeret uddannelsesambassadør med
henblik på uddannelsesløft og etablering af flere
voksenlærlingeforløb. ​
UA2-kommuner
30%
Øvrige kommuner
27%
25%
23%
20%
18%
19%
15%
14%
10%
9%
14%
17%
24%
27%
23%
Som det fremgår af grafen til højre, har de 77
kommuner, som ikke har deltaget i UA2, haft
samme positive fremgang i antallet af
indgåede voksenlærlingeaftaler som UA2-
kommuner
nemlig 27 pct. Resultatet indikerer
således, at fremgangen ikke kan tilskrives UA2-
kommunernes særskilte indsats.
De totale opgørelser over antal påbegyndte
voksenlærlingeforløb fordelt på UA2-kommuner
og øvrige kommuner findes i appendix.
17%
5%
0%
2019 - Q3
2019 - Q4
2020 - Q1
2020 - Q2
2020 - Q3
2020 - Q4
10
Tallene baserer sig på Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings opgørelser over antal påbegyndte tilskudsberettigede voksenlærlingeforløb
Opgørelserne i et givet kvartal i indsatsperioden er sammenholdt med antal påbegyndte tilskudsberettigede voksenlærlingeforløb i samme kvartal forud for indsatsperioden, se appendix.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 353: Orientering om evaluering af voksenlærlingekampagnen
2421151_0011.png
Udvikling i antal tilskudsberettigede og ikke-tilskudsberettigede voksenlærlingeforløb
I løbet af indsatsperioden har forbundene i alt registreret 3.617 aftaler
Opsummering
A-kassernes egne opgørelser af antal tilskudsberettigede og ikke-tilskudsberettigede voksenlærlingeforløb i indsatsperioden
A-kassernes registreringer af aftaler om tilskuds- og ikke tilskudsberettigede voksenlærlingeforløb
STAR's opgørelser over påbegyndte tilskudsberettigede voksenlærlingeforløb
1800
A-kassernes har i alt registreret 3.617 aftaler
om tilskuds- og ikke-tilskudsberettigede
voksenlærlingeforløb.
Som det fremgår af figuren i højre side, er der
stor variation i antallet af registrerede aftaler
om voksenlærlingeforløb på tværs af de
deltagende forbunds a-kasser. FOAs A-kasse
har registreret flest aftaler
nemlig 1.473.
Herefter følger 3F-A med 1008, HK-A med
834, NNF A-kasse med 181, Dansk Metals A-
kasse med 105 og Kost- og
ernæringsforbundet med 16 aftaler.
Sammenholder vi A-kassernes egne
registreringer med
STAR’s
opgørelser, ser vi
store variationer. Variationerne indikerer, at der
er indgået
flere aftaler om ikke-
tilskudsberettigede voksenlærlingeforløb
med medlemmer under FOA’s A-kasse,
HK-
A og NNF-A-kasse.
Derimod ser vi, at 3F-A
og Dansk Metals A-kasse ikke har fået
registreret alle indgående aftaler i
indsatsperioden.
1600
1400
1200
1473
1531
1008
1000
834
800
600
691
770
400
200
0
181
77
105
281
16
FOAs A-kasse
3F-A
HK-A
NNF A-kasse
Dansk Metals A-
kasse
Kost- og
ernæringsforbundet
11
Tallene baserer sig på A-kassernes egne opgørelser over antal påbegyndte tilskudsberettigede og ikke-tilskudsberettigede voksenlærlingeforløb.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 353: Orientering om evaluering af voksenlærlingekampagnen
2421151_0012.png
Udvikling i kendskab og holdning
til voksenlærlingeordningen
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 353: Orientering om evaluering af voksenlærlingekampagnen
2421151_0013.png
Kendskab til voksenlærlingeordningen blandt potentielle voksenlærlinge
Kendskabet til voksenlærlingeordningen er steget markant blandt den samlede
gruppe af potentielle voksenlærlinge
det gælder særligt ufaglærte beskæftigede
Opsummering
Ufaglærte beskæftigede:
Kendskab til muligheden for at blive voksenlærlinge/-elev
Ledige:
Kendskab til muligheden for at blive voksenlærlinge/-elev
1.
Siden baselinemålingen (juli
2019) er
kendskabet til
voksenlærlingeordningen
steget signifikant
blandt
målgruppen af potentielle
voksenlærlinge, dvs. ufaglærte
beskæftigede og ledige.
Kendskabet til ordningen er
særligt steget blandt
ufaglærte
beskæftigede
(+14%-p), hvor 88
pct. nu kender til ordningen.
Blandt
ledige
er kendskabet
steget med 8 pct.-point, hvormed
89 pct. har kendskab til
ordningen i dag.
Kendskabet til ordningen er
således omtrent lige stort blandt
ufaglærte beskæftigede og
ledige i dag.
74%
88%
81%
89%
2.
3.
4.
2019
2021
2019
2021
13
Venstre: 2019 (n = 126), 2021 (n = 388), Højre: 2019 (n = 88), 2021 (n = 116)
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 353: Orientering om evaluering af voksenlærlingekampagnen
2421151_0014.png
Kendskab til voksenlærlingeordningen blandt potentielle voksenlærlinge
Dog har færre i målgruppen kendskab til ordningen via fagforeninger, a-kasser og
jobcentre
Opsummering
Ufaglærte beskæftigede:
Hvorfra har du hørt om muligheden for at blive voksenlærling/-elev?
Ledige:
Hvorfra har du hørt om muligheden for at blive voksenlærling/-elev?
1.
Det er fortsat det personlige
netværk
familie, venner og
bekendte), som i størst omfang
driver kendskab til
voksenlærlingeordningen blandt
både ufaglærte beskæftigede og
ledige. Vi ser samtidig en større
andel i begge målgrupper, som
kender til ordningen via
omtale i
medier
og
sociale medier,
hvilket peger på, at kampagnen
er nået ud til den samlede
målgruppe af potentielle
voksenlærlinge.
Færre
ufaglærte beskæftigede
kender til ordningen via
jobcenter
(-7%-p),
fagforening
(-6%-p) og
a-kasse
(-4%-p) end
i 2019.
Modsat har flere
ledige
fået
kendskab til ordningen via
jobcenter
(+5%-p), mens der
også er færre ledige, som
kender til ordningen via
fagforening
(-5%-p).
Via mit netværk
Via mit netværk (familier, venner, bekendte)
Via omtale I medier, f.eks.
Via omtale i medier
nyhedsudsendelser el.lign.
Via jobcentret
40%
37%
20%
23%
19%
12%
14%
16%
12%
16%
12%
11%
18%
12%
5%
7%
8%
4%
Via mit netværk
Via mit netværk (familier, venner, bekendte)
Via omtale I medier, f.eks.
Via omtale i medier
nyhedsudsendelser el.lign.
Via jobcentret
34%
35%
13%
17%
24%
29%
7%
6%
10%
3%
21%
19%
18%
13%
8%
13%
11%
10%
2019
Via kollega(er)
Via kollega(er)
2019
Via min arbejdsgiver eller leder
2021
Via min arbejdsgiver eller leder
2.
Via søgning på internettet
Via søgning på internettet
Via fagforening/tillidsrepræsentant
Via min fagforening eller tillidsrepræsentant
Via sociale medier (Facebook, Snapchat
Via sociale medier
el.lign.)
Via min a-kasse
Via fagforening/tillidsrepræsentant
Via min fagforening eller tillidsrepræsentant
Via sociale medier (Facebook, Snapchat
Via sociale medier
el.lign.)
Via min a-kasse
Via min a-kasse
3.
2021
14
Venstre: 2019 (n = 93), 2021 (n = 342), Højre: 2019 (n = 71), 2021 (n = 103)
Base: De, der forinden undersøgelsen, havde hørt om muligheden for at blive voksenlærling/-elev. Svarkategorier under 3% er udeladt
(“Via radio”, “Via konferencer, møder el. Lign” eller “Via online banner”).
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 353: Orientering om evaluering af voksenlærlingekampagnen
2421151_0015.png
Kendskab til voksenlærlingeordningen blandt virksomheder
Virksomhedernes kendskab til voksenlærlingeordningen er stabilt højt
med en
marginal stigning. Færre oplever dog at have
indgående
kendskab til ordningen
Opsummering
Virksomheder:
Kendskab til voksenlærlingeordningen
Virksomheder:
Kanaler til kendskab til voksenlærlingeordningen
1.
Andelen af virksomheder, som
kender til voksenlærlinge-
ordningen, er fortsat høj
med
en marginal stigning siden
baselinemålingen (+3%-p).
Dog ser vi et fald i andelen af
virksomheder, som har
indgående kendskab
til
ordningen, sammenlignet med
baselinemålingen (-8%-p).
9%
7%
2019
2021
Via jobcentret
43%
33%
10%
17%
18%
13%
11%
9%
7%
5%
2.
24%
25%
Via medarbejdere og kollegaer
Via arbejdsgiverorganisation
Ved ikke
Kender ikke
28%
38%
Lidt kendskab
Nogen kendskab
Indgående kendskab
Via søgning på internettet
3.
Udviklingen kan skyldes, at
virksomhedernes kendskab til
ordningen i højere grad synes at
være drevet af
omtale på
arbejdspladsen
(+7%-p), mens
færre virksomheder angiver at
være blevet oplyst om ordningen
via
jobcenter
(-9%-p),
a-kasse
(-4%-p) og
fagforening
(-2%-p).
Dette fremgår af figuren længst
til højre.
Via fagforening eller tillidsrepræsentant
Via omtale I medier.
37%
29%
Via en a-kasse
7%
5%
7%
3%
16%
45%
2019
2021
Andet
15
Venstre: 2019 (n = 201), 2021 (n = 201), Højre: 2019 (n = 180), 2021 (n = 186), base: Virksomheder med kendskab til voksenlærlingeordningen.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 353: Orientering om evaluering af voksenlærlingekampagnen
2421151_0016.png
Holdning til voksenlærlingeaftale blandt potentielle voksenlærlinge
Flere potentielle voksenlærlinge
særligt ledige
ser ordningen som en god løsning
Opsummering
Beskæftigede:
Andel, som erklærer sig enig i, at voksenlærlingeordningen er…
Ledige:
Andel, som erklærer sig enig i, at voksenlærlingeordningen er…
1.
Blandt gruppen af potentielle
voksenlærlinge ser vi en
positiv udvikling i holdningen
til voksenlærlingeordningen.
Udviklingen er særligt udtrykt
blandt
ledige,
hvor 55 pct.
anser en voksenlærlingeaftale
som
en god løsning.
Det er
en stigning på 14 pct.-point
siden 2019.
For
ufaglærte beskæftigede
er denne andel på niveau
med baselinemålingen (+1%-
p), og det er dermed 37 pct. i
denne gruppe, som anser en
voksenlærlingeaftale som en
god løsning.
Omtrent to tredjedele af både
ledige og beskæftigede anser
aftalen som
en fordel for
både dem selv og den
virksomhed, de uddanner
sig i.
Det er stigning blandt
begge målgrupper på hhv.
+4%-p og +11%-p.
”en god løsning for dem selv”
” en fordel
både for mig og for den
virksomhed, jeg uddanner
mig i”
”en god løsning for dem selv”
” en fordel
både for mig og for den
virksomhed, jeg uddanner
mig i”
2.
66%
62%
55%
58%
69%
3.
37%
38%
39%
4.
2019
2021
2019
2021
2019
2021
2019
2021
16
Venstre: 2019 (n = 126), 2021 (n = 388), Højre: 2019 (n = 88), 2021 (n = 116)
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 353: Orientering om evaluering af voksenlærlingekampagnen
2421151_0017.png
Holdning til mulige gevinster ved at blive voksenlærling/-elev blandt potentielle voksenlærlinge
Potentielle voksenlærlinge ser markant flere gevinster ved at blive voksenlærling/-
elev. Det gælder både ufaglærte beskæftigede og ledige
Opsummering
Beskæftigede
Gevinster ved at blive voksenlærling/-elev?
44%
54%
41%
54%
Ledige
Gevinster ved at blive voksenlærling/-elev?
48%
57%
52%
56%
36%
43%
43%
55%
33%
43%
39%
41%
40%
29%
17%
26%
19%
28%
13%
21%
3%
3%
1.
Den positive udvikling i
holdningen til voksenlærlinge-
ordningen afspejles også i flere
oplevede gevinster ved
ordningen blandt gruppen af
potentielle voksenlærlinge siden
baselinemålingen (givet ved flere
positive svar).
For
beskæftigede
ses den
største positive udvikling i
vurdering af gevinster i forhold til
at tage en
uddannelse og
arbejde samtidig
(+23%-p), at
papir på kompetencer
(+13%-p) og at opnå
højere løn
(+11%-p).
Forbedring af fremtidige karrieremuligheder
Udvikling af faglige kompetencer
Papir på kompetencer
Forbedring af fremtidige karrieremuligheder
Udvikling af faglige kompetencer
Papir på kompetencer
32%
49%
22%
45%
Uddannelse og arbejde samtidig
Højere løn
Personlig udvikling
Mulighed for job- eller brancheskift
Flere spændende arbejdsopgaver
Forebygge afskedigelse/ledighed
Bedre opgavevaretagelse
2.
33%
44%
36%
36%
26%
36%
17%
24%
12%
20%
15%
19%
1%
2%
28%
13%
Uddannelse og arbejde samtidig
Højere løn
Personlig udvikling
Mulighed for job- eller brancheskift
Flere spændende arbejdsopgaver
3.
Udviklingen i holdningen til
gevinster blandt de
ledige
følger
i store træk de beskæftigede.
Færre ledige peger dog på
muligheden for at
skifte
job/branche
(-11%-p).
Forebygge afskedigelse/ledighed
2019
2021
Bedre opgavevaretagelse
2019
2021
20%
11%
Gennemsnitsvar:
2019: 2,8
2021: 3,8
Gennemsnitsvar:
2019: 3,4
2021: 4,0
17
Venstre: 2019 (n = 126), 2021 (n = 388), Højre: 2019 (n = 88), 2021 (n = 116)
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 353: Orientering om evaluering af voksenlærlingekampagnen
2421151_0018.png
Sandsynligheden for at virksomheder vil gøre brug af voksenlærlingeordningen
Virksomhedernes motivation for at gøre brug af ordningen er steget, og markant flere
finder det sandsynligt at ansætte en voksenlærling/-elev i fremtiden
Opsummering
Andelen af virksomheder der finder det sandsynligt, at de i fremtiden vil…
1.
Når vi ser på virksomhedernes holdning til
voksenlærlingeordningen, ser vi også en
positiv udvikling siden baselinemålingen.
2.
Mere end halvdelen af virksomhederne
(52%) finder det sandsynligt, at de i
fremtiden vil
ansætte en voksenlærling/-
elev,
hvilket er en markant stigning siden
2019 (+16%-p).
Den positive udvikling i virksomhedernes
holdning til ordningen afspejles også som
markante stigninger i andelen af
virksomheder, som finder det sandsynligt,
at de vil
søge information om ordningen
(+14%-p),
gøre brug af
voksenlærlingetilskuddet
(+23%-p) og
anbefale ordningen til andre
(+10%-p).
Ansætte en eksisterende
medarbejder eller ledig som
voksenlærling/-elev.
2019
36%
2021
52%
2019
16%
3.
Søge mere information om
voksenlærlingeordningen
2021
30%
2019
47%
Gøre brug af
voksenlærlingetilskuddet
2021
70%
2019
33%
Anbefale voksenlærlingeordningen
til at andre
2021
43%
18
2019 (n = 201), 2021 (n = 201)
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 353: Orientering om evaluering af voksenlærlingekampagnen
2421151_0019.png
Holdning til mulige gevinster ved at blive voksenlærlinge/-elev blandt virksomheder
Virksomhederne ser, ligesom de potentielle voksenlærlinge, også flere gevinster ved
voksenlærlingeordningen
Opsummering
Gevinster ved ansætte voksenlærlinge
1.
Også virksomhederne ser flere gevinster
ved at ansætte voksenlærlinge/-elever
siden baselinemålingen
31%
Sikre kvalificeret arbejdskraft til virksomheden i fremtiden
2.
Særligt er andelen af virksomheder, som
anser muligheden for at
sikre kvalificeret
arbejdskraft i fremtiden,
steget markant
ift. seneste måling (+14%-p). Knap
halvdelen af virksomhederne (45 pct.)
anser det således i dag som en gevinst, at
de kan sikre kvalificeret arbejdskraft til
fremtiden ved at ansætte voksenlærlinge.
Samtidig er andelen, som ser
opkvalificering af medarbejdere
og
fastholdelse af medarbejdere,
som en
gevinst ved at ansætte voksenlærlinge
steget i perioden (med hhv. 9%-p og 7%-
point).
45%
9%
Opkvalificere en medarbejder
18%
9%
2019
16%
2021
3.
Fastholde en medarbejder med ønske om videreuddannelse
9%
Rekruttere en medarbejder
12%
6%
Få økonomien i virksomheden til at hænge sammen, da tilskuddet er højt
10%
Gennemsnitsvar:
2019: 1,3
2021: 1,5
19
2019 (n = 180), 2021 (n = 186)
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 353: Orientering om evaluering af voksenlærlingekampagnen
2421151_0020.png
Kampagneeffekt blandt medarbejdere i de deltagende forbund
Forbundene oplever, at kampagnen har øget deres faglige indsigt i ordningen og
styrket vejledning af målgrupperne.
Opsummering
Andel som mener, at kampagnen har øget deres
faglige indsigt i voksenlærlingeordningen
Andel, som oplever, at kampagnens materialer og redskaber, samlet set,
har været relevante i deres arbejde med at...
1
1.
Når vi ser på udviklingen i forbundenes
vurdering af kampagneindsatsen siden
midtvejsevalueringen (november 2019),
mener flere medarbejdere, at kampagnen
har
bidraget til at understøtte deres
egen faglige indsigt
i
voksenlærlingeordning (+8%-p) ved
kampagnens afslutning.
Vi ser ligeledes en positiv udvikling i
andelen af medarbejderne, som oplever,
at kampagnens materialer og redskaber
har været relevante i deres arbejde med at
vejlede medlemmer og ledige
om
mulighederne for at blive voksenlærling/-
elev (+10%-p).
Ligeledes finder flere medarbejderne
materialer og redskaber relevante i deres
arbejde med at
vejlede virksomheder
om
reglerne for voksenlærlingeordningen. Her
er stigningen dog ikke lige så stor (+2%-
p).
2019
2021
2019
… vejlede
medlemmer/ledige
om
mulighederne for at blive
voksenlærling/-elev?
2021
55%
2.
65%
45%
37%
… vejlede
virksomheder
om
reglerne for voksenlærlingeordningen
og mulighederne for at ansætte
voksenlærlinge/-elever?
2021
58%
2019
56%
3.
1
Respondenterne
20
2019 (n = 114), 2021 (n = 92)
har haft mulighed for at angive “I mindre grad’, ‘slet ikke’, ‘ikke
relevant’ og ‘ved ikke’’. Optioner er skjul af hensyn til tabellens læsevenlighed
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 353: Orientering om evaluering af voksenlærlingekampagnen
2421151_0021.png
Kendskab til materiale i de deltagende forbund
Forbundenes brug af kampagnens virkemidler har ikke udviklet sig nævneværdigt i
løbet af 2020. Dog har flere anvendt faktaarket i deres arbejde
Opsummering
Andel af medarbejderne med kendskab til kampagnes redskaber og
materialer:?
Andel af medarbejderne* der har anvendt kampagnes redskaber og
materialer i deres arbejde med at udbrede kendskab:?
65%
66%
1.
Trods en øget faglig indsigt i
voksenlærlingeordningen blandt
medarbejderne i de deltagende
forbund, er deres
kendskab til
kampagnens konkrete
materialer og redskaber faldet
siden midtvejsevalueringen.
Færre medarbejdere kender til
hjemmesiden voksenlaerling.nu,
plakaterne og
tilskudsberegneren (-9%-p).
Ligeledes er kendskabet til
fordelsfolderen og
kampagnevideoerne også faldet
(-6%-p).
Af de medarbejdere, der kender
til materialerne, er brugen
hjemmesiden voksenlaerling.nu
dog stabil, mens flere anvender
faktaarket (+10%-p) og
plakaterne (+4%-p).
Hjemmesiden voksenlaerling.nu
86%
77%
81%
75%
58%
57%
54%
45%
Hjemmesiden voksenlaerling.nu
Fordelsfolder
Fordelsfolder
67%
64%
2.
Faktaark
Faktaark
38%
48%
Plakater
2019
Plakater
23%
27%
Kampagnevideoer
44%
38%
2021
16%
10%
Kampagnevideoer
3.
Tilskudsberegner
46%
37%
28%
28%
0%
21%
0%
Digital annoncering
Digital annoncering
8%
Avisannoncer
Avisannoncer
0%
2%
21
Venstre: 2019 (n = 113), 2021 (n = 92), Højre: 2019 (n = 106), 2021 (n = 86)
Base: De, der forinden undersøgelsen, var bekendt med kampagnen ”Voksenlærling –
En ordning. To
vindere”
*: Kun medarbejdere, der kendte til det konkrete materiale, er blevet spurgt til, om de har anvendt den.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 353: Orientering om evaluering af voksenlærlingekampagnen
2421151_0022.png
Holdning til mulige udfordringer ved at blive voksenlærlinge/-elev blandt de potentielle
Flere af de potentielle voksenlærlinge oplever samtidig, at det er svært at finde
information om ordningen
og økonomien udgør en fortsat større barriere
Opsummering
Beskæftigede
Barrierer for at uddanne sig til voksenlærling
Ledige
Barrierer for at uddanne sig til voksenlærling
1.
Trods en positiv udvikling i
holdningen til voksenlærlinge-
ordningen blandt gruppen af
potentielle voksenlærlinge,
oplever gruppen flere barrierer
for at uddanne sig til
voksenlærling i slutmålingen end
i baselinemålingen.
Det er fortsat
økonomien,
der
udgør en central
og større -
barriere for at uddanne sig til
voksenlærling.
Blandt beskæftigede er det
bemærkelsesværdigt, at vi ser en
markant stigning i andelen, der
oplever, at
reglerne er for
komplicerede
(+6%-p), og at det
er
svært at finde information
om ordningen
(+10%-p). Dette
er dog i tråd med forbundenes
oplevelse af, at kompleksiteten i
ordningen og reglerne på
området udgør en central
barriere for brugen af ordningen.
30%
Svært at få økonomien til at hænge sammen
38%
25%
Er ikke egnet til at gå i skole
25%
22%
Har ikke behov for at uddanne mig til faglært
26%
6%
12%
2%
12%
10%
Uddannelsen til faglært tager for lang tid
10%
Svært at få økonomien til at hænge sammen
31%
34%
Er ikke egnet til at gå i skole
26%
30%
2.
Har ikke behov for at uddanne mig til faglært
8%
12%
3.
Reglerne for at blive voksenlærling/-elev
er for komplicerede
Reglerne for at blive voksenlærling/-elev
er for komplicerede
16%
16%
Det er svært at finde information om,
hvordan man bliver voksenlærling/-elev
Det er svært at finde information om,
hvordan man bliver voksenlærling/-elev
9%
15%
Uddannelsen til faglært tager for lang tid
11%
13%
Gennemsnitsvar:
2019: 1,0
2021: 1,3
Gennemsnitsvar:
2019: 1,1
2021: 2,0
22
Venstre: 2019 (n = 126), 2021 (n = 388), Højre: 2019 (n = 88), 2021 (n = 116)
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 353: Orientering om evaluering af voksenlærlingekampagnen
2421151_0023.png
Holdning til mulige udfordringer ved at ansætte voksenlærlinge/-elever blandt virksomheder
Også virksomhederne ser flere udfordringer ved ordningen. Flere mener, at reglerne
er for komplicerede og har svært ved at undvære arbejdskraften ifm. skoleperioder
Opsummering
Udfordringer ved voksenlærlingeordningen
1.
Samme tendens ses i virksomhedernes
besvarelserne, hvor vi også ser en
stigning i andelen af virksomheder, som
finder
komplekse regler og svær
tilgængelig information
er udfordrende
siden baselinemålingen. Hertil kommer
det økonomiske
aspekt som flere
virksomheder anser som en barriere for at
ansætte voksenlærlinge/-elever.
Vi ser en stigning i andelen af
virksomheder, der angiver, at det kan
være svært at undvære arbejdskraften i
skoleperioden (+13%-p), at tilskuddet ikke
er højt nok (+7%-p) samt at reglerne for
ordningen er for kompliceret (+5%-p)
Det er svært at undvære arbejdskraften i forbindelse med skoleperioder
10%
23%
2019
2021
Det er svært at få økonomien til at hænge sammen, da tilskuddet ikke er højt nok
12%
19%
2.
Reglerne for ordningen er for komplicerede
7%
12%
Det er svært at rekruttere voksenlærlinge/-elever
9%
10%
Det er svært at finde information om ordningen
2%
4%
2019: 0,6
Gennemsnitsvar:
2021: 0,9
Andet
18%
24%
23
2019 (n = 180), 2021 (n = 186)
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 353: Orientering om evaluering af voksenlærlingekampagnen
2421151_0024.png
Holdning til mulige udfordringer ved voksenlærlingeordningen blandt de deltagende forbund
De deltagende forbund oplever også, at reglerne for ordningen udgør en større
barriere. Derudover synes samarbejdet om ordningen at være forringet
Opsummering
Udfordringer ved voksenlærlingeordningen?
38%
46%
37%
39%
33%
39%
30%
36%
38%
26%
1.
At reglerne for voksenlærlingeordningen anses
som for komplicerede af både virksomheder og
potentielle voksenlærlinge understøttes af
medarbejderne i de deltagende forbund.
Knap halvdelen af de deltagende forbund (46
pct.) oplever, at
reglerne for brug af
voksenlærlingeordningen er for
komplicerede
for virksomhederne. Dette er en
stigning på 8 pct.-point siden
midtvejsevalueringen.
Reglerne er for kompliceret for virksomheder
Reglerne er for komplicerede for medlemmer/ledige
2.
Begrænset samarbejde mellem virksomheder, a-kasser, uddannelsesinstitutioner og jobcentre
Medlemmer/ledige oplever ikke, at de egner sig til at gå i skole
3.
Der er yderligere sket en stigning i andelen, der
ser et
begrænset samarbejde mellem
virksomheder, a-kasser,
uddannelsesinstitutioner og jobcentre
som
en barriere og som oplever, at medlemmerne
ikke selv finder, at de egner sig til at gå i skole
(+6%-p). Sidstnævnte er i tråd med de lediges
egne oplevelser.
Færre medarbejdere i de deltagende forbund
angiver modsat (-12%-p), at det er svært at
rekruttere kvalificerede voksenlærlinge/-elever.
Det er svært at rekruttere kvalificerede voksenlærlinge/elever
Virksomheder har svært ved at undvære arbejdskraften ifm. skoleperioder
29%
24%
Virksomheder oplever, at tilskuddet ikke er højt nok
17%
16%
16%
16%
3%
7%
2019
4.
Medlemmer/ledige oplever, at lønnen under uddannelsen ikke er høj nok
Det er svært at finde information om ordningen
2021
24
2019 (n = 117), 2021 (n = 95)
Base: De, der forinden undersøgelsen, var bekendt med kampagnen ”Voksenlærling –
En ordning. To
vindere”
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 353: Orientering om evaluering af voksenlærlingekampagnen
2421151_0025.png
Overvejelse af muligheden for at blive voksenlærling/-elev
Den manglende information og de oplevede barrierer kan være én forklaring på, at
færre aktuelt overvejer mulighederne for at blive voksenlærling
Opsummering
Andel, som inden for det seneste år har overvejet
mulighederne for at blive voksenlærling/-elev?
Andel som inden for det seneste år har talt med nogen om
mulighederne for at blive voksenlærling/-elev?
1.
Ser vi på resultaterne i slutmålingen har færre
potentielle voksenlærlinge
overvejet
muligheden for at blive voksenlærling/-elev
sammenlignet med baselinemålingen. Dette kan
dels forklares med oplevelsen af flere barrierer
ved brug af ordningen
herunder særligt
reglernes kompleksitet og en større følsomhed
over for økonomien i ordningen.
Dertil må den negative udvikling i
målgruppernes tilkendegivelser om at gøre brug
af ordningen ses i lyset af COVID-19-
pandemien, som har haft stor indvirkning på
mange danskeres liv, herunder arbejdssituation,
i det seneste år. Det er derfor plausibelt, at
beskæftigede ufaglærte har prioriteret tryghed i
deres ansættelse
og dermed i mindre grad er
tilbøjelige til at overveje ændringer i deres
beskæftigelsesmæssige situation.
På trods af faldet i andelen, der har overvejet
muligheden for at blive voksenlærling/-elev, så
har langt flere ledige talt med nogen om
muligheden (+9%-p). Modsat ser vi, at langt
færre beskæftigede har talt med nogen om
mulighederne for at blive voksenlærling/-elev (-
13%-p).
39%
2.
33%
29%
27%
23%
20%
32%
16%
3.
2019
2021
2019
2021
2019
2021
2019
2021
Beskæftigede
Ledige
Beskæftigede
Ledige
25
Beskæftigede: 2019 (n = 93), 2021 (n = 342), Ledige: 2019 (n = 71), 2021 (n =103)
Base: De, der forinden undersøgelsen, havde hørt om muligheden for at blive voksenlærling/-elev
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 353: Orientering om evaluering af voksenlærlingekampagnen
2421151_0026.png
Input til videre arbejde med
voksenlærlingeordningen
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 353: Orientering om evaluering af voksenlærlingekampagnen
2421151_0027.png
Læring og input til videre arbejde med voksenlærlingeordningen
Fortsat behov for at styrke samarbejde om voksenlærlingeordningen
Forbundene har generelt taget godt i mod kampagnen, der har bidraget til at understøtte og kvalificere både vejledning og virksomhedsbesøg
De deltagende forbund har generelt oplevet kampagneindsatsen relevant og har været positive over for en fælles koordineret indsats om etablering af flere
voksenlærlingeaftaler. Forbundene oplever, at kampagnen har øget deres faglig indsigt i voksenlærlingeordningen og bidraget med gode virkemidler til at understøtte
både vejledning og virksomhedsbesøg. Særligt hjemmesiden (voksenlærling.nu), fordelsfolderen og faktaarket nævnes som relevante og anvendelige midler, der
hjælper til at formidle kompleks information og skabe overblik over ordningen.
Effekten kunne være større med flere lokale ressourcer og et bedre samarbejde mellem forbundene, deres a-kasser, jobcentre og uddannelsesinstitutioner
Det lokale engagement synes at have været stærkest i indsatsperiodens indledende fase, hvor flere medarbejdere var direkte involveret i at udrulle kampagnen, og
hvor samarbejdet mellem de lokale faglige forbund, deres a-kasser, jobcentrene og uddannelsesinstitutionerne også blev oplevet stærkere. Samtidig ser vi, at flere
både ledige, ufaglærte beskæftigede og virksomhederne oplever barrierer for brug af ordningen ved afslutningen af kampagneindsatsen. Udviklingen indikerer, at det
lokale engagement og den fælles koordinerede indsats er nødvendigt for, at målgrupperne føler sig klædt på til at gøre brug af ordningen.
1
2
3
Der er fortsat behov for at klæde forbundene bedre på til at samarbejde om at håndtere de store administrative barrierer i forhold til ordningen
Der var i midtvejsevalueringen enighed om, at vejen frem mod flere voksenlærlingeaftaler går gennem opsøgende arbejde, hvilket atter understreger nødvendigheden
af en fælles koordineret indsats på tværs af de lokale faglige forbund, deres a-kasser, jobcentre og uddannelsesinstitutioner. Det er i den henseende væsentligt, at
både forbundene, deres a-kasser, jobcentre og uddannelsesinstitutioner har indsigt i de processer, der ligger udenfor deres felt, så de kan vejlede målgrupperne om
processen frem mod en voksenlærlingeaftale
og ikke blot sende dem videre i systemet.
Der kan med fordel arbejdes videre med at udvikle relevante materialer, der kan hjælpe målgrupper med at få overblik over ordningen
I tråd med konklusionerne i midtvejsevalueringen beretter forbundene fortsat, at der mangler virksomhedsrettede materialer, der kan hjælpe virksomhederne med at få
overblik over økonomien i ordningen, herunder information om regler og betingelser for tilskud. Netop fordi økonomien udgør en væsentlig barrierer for
virksomhedernes brug af ordningen, er der behov for at hjælpe virksomhederne til at foretage en sikker økonomiberegning - evt. cases og regneeksempler, der
hjælper virksomhederne til at sammenholde udgifter for almindelig lærling vs. voksenlærling. Dertil har særligt små virksomheder brug for information om, hvor de kan
få hjælp og vejledning til at blive godkendt til at ansætte en voksenlærling/-elev.
4
27
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 353: Orientering om evaluering af voksenlærlingekampagnen
2421151_0028.png
Input fra forbundene til forbedringer af kampagnen
Forbundene efterspørger enkle materialer til at oplyse og vejlede om brug af
ordningen samt økonomi i ordningen
Input til forbedringer af materialer rettet
mod potentielle voksenlærlinge/-elever
De deltagende forbund giver udtryk for, at mere
simple materialer vil kunne hjælpe dem til at
vejlede ufaglærte beskæftigede og ledige i
processen mod at blive voksenlærlinge/-elev.
Konkret efterspørges materialer, der kan forklare,
hvad de potentielle voksenlærlinge/-elever skal
gøre, hvis de ønsker at indgå en
voksenlærlingeaftale med en virksomhed. Hertil
efterspørger flere også, at fordelsfolderen
forbedres og løbende opdateres, så den er i
overensstemmelse med gældende lovgivning.
Input til forbedringer af materialer rettet
mod virksomheder
Flere medarbejdere i de deltagende forbund
efterspørger en mere virksomhedsrettet indsats,
der understøttes af mere informationstunge
materialer og redskaber.
Konkret efterspørges materialer, der kan kvalificere
vejledningen af virksomhederne med hensyn til
regler og betingelser for tilskud. Ligeledes
efterspørger flere medarbejdere redskaber, der kan
forbedre den enkelte virksomheds mulighed for at
beregne udgifter og omkostninger ved at ansætte
voksenlærlinge/-elever.
Input til forbedringer af det interne
samarbejde
Flere i de deltagende forbund efterspørger en
bedre intern koordinering af kampagnen, så
samarbejdet mellem de enkelte parter styrkes.
Hertil efterspørges flere materialer og redskaber,
der kan bruges internt til at styrke koordinering
mellem forbundene, deres a-kasser, jobcentre og
uddannelsesinstitutioner. Desuden nævner flere
medarbejdere i forbundene, at de ønsker bedre
overblik over og lettere adgang til kampagnens
eksisterende materialer og redskaber.
”En enkelt ‘To do’ oversigt til både virksomheder
og kommende voksenlærlinge/-lærlinge”
”Udarbejdelse af en bedre folder”
”Opdatering af fordelsfolderen”
”Virksomhedsrettede materialer som a-kasserne
kan specificere som en invitation til samarbejde”
”Direkte markedsføring til virksomhederne”
”Bedre beregningsmuligheder for
virksomhederne”
”En intern hjemmeside, hvor alle fakta og
materialer kan tilgås”
”Inddragelse af arbejdsmarkedsorganisationerne”
”Mere samarbejde fra start og løbende”
28
2019 (n = 111), 2021 (n = 86)
Base: De, der forinden undersøgelsen, var bekendt med kampagnen ”Voksenlærling –
En ordning. To
vindere”
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 353: Orientering om evaluering af voksenlærlingekampagnen
2421151_0029.png
Appendix
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 353: Orientering om evaluering af voksenlærlingekampagnen
2421151_0030.png
Udvikling i antal tilskudsberettigede voksenlærlingeforløb
Opgørelser af antal påbegyndte voksenlærlingeforløb fordelt på kvartal
Antal påbegyndte
voksenlærlingeforløb
Udvikling i antal påbegyndte
voksenlærlingeforløb
Procentuel udvikling i antal
påbegyndte voksenlærlingeforløb
Kvartal anvendt til
at måle udvikling
2019 - Q3
1.934
317
20%
Q3 2018
2019 - Q4
925
-18
-2%
Q4 2018
2020 - Q1
1.975
359
22%
Q1 2019
2020 - Q2
921
149
19%
Q2 2019
2020 - Q3
2.391
774
48%
Q3 2018
2020 - Q4
1.364
421
45%
Q4 2018
Total
9.510
2.002
27%
30
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 353: Orientering om evaluering af voksenlærlingekampagnen
2421151_0031.png
Udvikling i antal tilskudsberettigede voksenlærlingeforløb
Opgørelser af antal påbegyndte voksenlærlingeforløb fordelt UA2-kommuner
Antal påbegyndte
voksenlærlingeforløb
Udvikling i antal påbegyndte
voksenlærlingeforløb
Procentuel udvikling i antal
påbegyndte voksenlærlingeforløb
UA2 kommuner
2813
591
27%
Andre kommuner
6697
1411
27%
Total
9.510
2.002
27%
31
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 353: Orientering om evaluering af voksenlærlingekampagnen
2421151_0032.png
Udvikling i antal tilskudsberettigede voksenlærlingeforløb
Opgørelser af antal påbegyndte voksenlærlingeforløb fordelt på forbund
Antal påbegyndte
voksenlærlingeforløb
Udvikling i antal påbegyndte
voksenlærlingeforløb
Procentuel udvikling i antal
påbegyndte voksenlærlingeforløb
3F-A
1531
428
39%
FOAs A-kasse
691
354
105%
Dansk Metals A-kasse
281
-7
-2%
NNF A-kasse
77
7
10%
HK-A
770
36
5%
FTF-A
186
69
59%
Total
9.510
2.002
27%
32
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 353: Orientering om evaluering af voksenlærlingekampagnen
2421151_0033.png
Udvikling i antal tilskudsberettigede voksenlærlingeforløb
Opgørelser af antal påbegyndte voksenlærlingeforløb fordelt på beskæftigelse
Antal påbegyndte
voksenlærlingeforløb
Udvikling i antal påbegyndte
voksenlærlingeforløb
Procentuel udvikling i antal
påbegyndte voksenlærlingeforløb
Ledige
5928
1.791
43%
Beskæftigede
3582
211
6%
Total
9.510
2.002
27%
33
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 353: Orientering om evaluering af voksenlærlingekampagnen
2421151_0034.png
Epinion Copenhagen
Ryesgade 3F
2200 Copenhagen N
Denmark
T: +45 87 30 95 00
E: [email protected]
www.epinionglobal.com
34