Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 351
Offentligt
2420372_0001.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Eftersyn af den
digitale under-
støttelse af un-
geindsatsen
Juni 2021
1
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 351: Afrapportering af eftersynet af den digitale understøttelse af ungeindsatsen, fra beskæftigelsesministeren
Indholdsfortegnelse
1
2
3
INDLEDNING ............................................................................................................. 3
RESUME ...................................................................................................................... 4
BAGGRUND................................................................................................................ 6
3.1
3.1.1
4
U
DFORDRINGSBILLEDE
.......................................................................................... 7
Hvad oplever hovedpersonerne? ...................................................................... 8
ANBEFALINGER ....................................................................................................... 8
4.1
4.1.1
4.1.2
4.1.3
4.2
4.2.1
4.2.2
4.3
4.3.1
4.3.2
T
EMA
1. D
ATA SKAL SKABE ET FÆLLES UDGANGSPUNKT
...................................... 9
Centrale fund .................................................................................................... 9
Anbefalinger ................................................................................................... 10
Hvem skal kunne tilgå hvilke data .................................................................. 15
T
EMA
2. M
ENING OG RETNING I
M
IN
P
LAN
......................................................... 17
Centrale fund .................................................................................................. 17
Anbefalinger ................................................................................................... 18
T
EMA
3. T
ÆT SAMARBEJDE I FASTHOLDELSE AF UNGE
........................................ 22
Centrale fund .................................................................................................. 22
Anbefalinger ................................................................................................... 23
5
6
METODE ................................................................................................................... 26
BILAG ........................................................................................................................ 27
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 351: Afrapportering af eftersynet af den digitale understøttelse af ungeindsatsen, fra beskæftigelsesministeren
1
Indledning
Denne rapport indeholder et eftersyn af den digitale understøttelse af ungeområdet
med henblik på at komme med anbefalinger til, hvordan det digitale afsæt for hjæl-
pen til uddannelseshjælpsmodtagere kan styrkes. Rapporten er udarbejdet af Be-
skæftigelsesministeriet og Børne- og undervisningsministeriet i perioden marts til
august 2020.
Anbefalingerne skal bidrage til, at:
unge oplever sammenhæng mellem planer på tværs af sektorer og indsatser,
herunder at Min Plan i jobcenteret skaber mening og retning på vejen mod ud-
dannelse eller job samt et godt og enkelt overblik over indsatsen.
fagprofessionelle i kommunerne oplever, at de står på et relevant og oplyst
grundlag i dialogen med den unge om vejen mod uddannelse eller job. De skal
samtidig opleve, at den digitale understøttelse hjælper dem med at tilrettelægge
indsatsen og den unges overgang til uddannelse.
kommunikationen mellem kommuner og uddannelsesinstitutioner understøtter,
at de rette beskeder med det rette indhold kommer frem til de relevante medar-
bejdere.
Eftersynets anbefalinger kan samles i tre temaer:
1. Data skal skabe et fælles udgangspunkt
2. Mening og retning i Min Plan
3. Tæt samarbejde i fastholdelse af de unge
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 351: Afrapportering af eftersynet af den digitale understøttelse af ungeindsatsen, fra beskæftigelsesministeren
2
Resume
De centrale udfordringer
Samlet set er den digitale understøttelse af ungeindsatsen udfordret på en række pa-
rametre, ligesom en række reformer har stillet nye krav til koordinationen af indsat-
sen. Dette skal ses i lyset af følgende:
Flere analyser og evalueringer peger på, at den digitale understøttelse af unge-
indsatsen både er udfordret i forbindelse med, at unge første gang møder job-
centeret, undervejs i indsatsen samt ved overgangen til uddannelse.
Rigsrevisionen har i beretningen om Beskæftigelsesministeriets og Børne- og
Undervisningsministeriets indsats for at fastholde udsatte unge i uddannelse, på-
peget, at den digitale understøttelse af kommunikationen mellem kommunen og
uddannelsesinstitutionerne har betydelige udfordringer.
Med den kommunale ungeindsats (KUI), hvor alle unge skal have én fælles ind-
gang til kommunen, er der etableret nye centrale snit- og samarbejdsflader mel-
lem uddannelses- og beskæftigelsessystemet, som unge bevæger sig mellem.
Dette stiller nye krav til, at den digitale understøttelse taler sammen på tværs af
områderne.
Hovedudfordringerne indebærer dels, at der fra start i den unges møde med kom-
munen mangler et fælles overblik over relevante oplysninger om den unge. Samti-
dig oplever hverken de unge eller de fagprofessionelle, at Jobnets Min Plan med
uddannelsespålæg skaber retning og ejerskab, men i højere grad er
”administra-
tion”. Til sidst fungerer den eksisterende digitale understøttelse af fastholdelse af
unge i uddannelse ikke.
Anbefalinger
Som led i eftersynet er der identificeret en række løsningsforslag, som kan opdeles
i tre temaer, der hver især bidrager til at løse de centrale udfordringer. De enkelte
løsningsforslag, herunder hvad de konkrete forslag teknisk, juridisk og administra-
tivt vil kræve at implementere, er nærmere beskrevet i rapporten.
1. Tema: Data skal skabe et fælles udgangspunkt
Når unge beder om hjælp i jobcentret, bruger de fagprofessionelle unødig lang tid
på at lede efter helt faktuelle relevante oplysninger om den unge. Unge oplever at
skulle fortælle det samme om sig selv igen og igen. Der mangler således et fælles
overblik over de mest relevante oplysninger om den enkelte fra start. Derfor anbe-
fales det, at:
De mest relevante faktuelle oplysninger om den unge indsamles via eksisterende
registre og synliggøres fra start på den unges profil på Jobnet, hvor den fagpro-
fessionelle også kan se dem.
Oplysningerne udvælges på baggrund af nyeste vi-
den og eftersynets praksisafdækning.
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 351: Afrapportering af eftersynet af den digitale understøttelse af ungeindsatsen, fra beskæftigelsesministeren
Der oprettes et nyt frivilligt spørgeskema til den unge, som ligger tilgængeligt
på Jobnet fra start,
som supplement til den første samtale i jobcenteret. Spørgs-
målene er udvalgt på baggrund af nyeste viden og eftersynets praksisafdækning.
Der etableres en ny fane på den unges profil på Jobnet, hvor de faktuelle oplys-
ninger og svarene fra spørgeskemaet er tilgængelige på en overskuelig måde.
2. Tema: Mening og retning i Min Plan
Hverken de unge eller de fagprofessionelle oplever, at den eksisterende Min Plan
med uddannelsespålæg skaber mening eller ejerskab for indsatsen. De fagprofessi-
onelle oplever typisk planen som et administrativt redskab. Derfor anbefales, at:
Min Plan re-designes,
så der i langt højere grad kommer fokus på den unges ret-
ning og mål, herunder sammenhængen til de indsatser, den unge deltager i. Ind-
holdet gøres mere visuelt og samtidig afskaffes de fire digitale trin i det eksiste-
rende set up.
3. Tema: Tæt samarbejde i fastholdelse af de unge
Den eksisterende digitale understøttelse til fastholdelse af unge, der overgår til ud-
dannelse, fungerer ikke. De eksisterende oplysninger, som oversendes fra kommu-
nen til uddannelsesinstitutionen (i en pdf-fil), når den unge starter i uddannelse,
kommer typisk ikke frem, og de involverede medarbejdere ved ikke, hvordan de
skal handle på dem. Det anbefales derfor, at:
Den nuværende løsning med oversendelse af pdf-filer afskaffes.
Der etableres en ny digital løsning, der understøtter forbindelse mellem de an-
svarlige kontaktpersoner i henholdsvis kommunen og på uddannelsesinstitutio-
nen.
Kontaktoplysninger udveksles direkte mellem medarbejdernes fagsystemer, så
de hurtigt og nemt kan se dem.
5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 351: Afrapportering af eftersynet af den digitale understøttelse af ungeindsatsen, fra beskæftigelsesministeren
2420372_0006.png
3
Baggrund
Analyser og evalueringer
1
har inden for de seneste år identificeret en række udfor-
dringer i den eksisterende digitale understøttelse af ungeindsatsen. Det gælder både
den digitale understøttelse i forbindelse med unges første møde med jobcentret, un-
der indsatsen og hvis den enkelte overgår til ordinær uddannelse.
Senest har Rigsrevisionen d. 17. september offentliggjort deres beretning af Be-
skæftigelsesministeriets og Børne- og Undervisningsministeriets indsats for at fast-
holde udsatte unge i uddannelse, hvor der bl.a. peges på:
Manglende opfølgning på, hvordan de eksisterende it-værktøjer understøtter
samarbejdet med unge og unges overgang til uddannelse.
Manglende koordinering i unges overgang til og fastholdelse i uddannelse.
Stort behov for bedre samarbejde mellem Beskæftigelsesministeriet og Børne-
og Undervisningsministeriet i forhold til bedre dataudveksling for at styrke ar-
bejdet med de unge i den kommunale ungeindsats (KUI), i jobcentrene og på
skolerne
Sammenhængen i data og systemer på tværs af Beskæftigelsesministeriet og
Børne- og undervisningsministeriets områder kan således med fordel styrkes med
henblik på bedst muligt at understøtte den unges vej mod uddannelse og job.
Nye snitflader på ungeområdet
Siden kontanthjælpsreformen i 2014 er der gennemført en række reformer, der har
en fælles intention om at styrke sammenhængen på unges vej mod uddannelse eller
job, herunder mellem den enkeltes planer og deling af oplysninger.
Alle unge mellem 15-25 år uden en erhvervskompetencegivende uddannelse er fra
august 2019 blevet en del af KUI. Med KUI skal den unge kun henvende sig ét sted
for at få hjælp i kommunen - uanset hvilken offentlig hjælp, der er behov for. Kom-
munen skal dermed sikre én samlet indgang for de unge. Kommunerne har i den
forbindelse mulighed for at organisere sig, så det giver mening lokalt, da der ikke
er krav om, at KUI er en selvstændig organisatorisk enhed. Det betyder, at funktio-
ner i KUI fx godt kan varetages i regi af jobcenteret og omvendt. Indsatsen i KUI
og jobcenteret er dermed ‘to sider af samme sag’, hvor intentionen om at hjælpe
flest mulige unge videre i uddannelse eller job kan styrkes, hvis sammenhængen i
det digitale afsæt på tværs af systemerne bliver bedre. Derfor omtales aktørerne
primært som
kommunen
og
uddannelsesinstitutionen,
idet kommunalbestyrelsen
skal etablere en sammenhængende kommunal indsats for unge under 25 år på tværs
af uddannelses-, beskæftigelses- og socialindsatsen. Uddannelseshjælpsmodtagere
mellem 25 og 30 år er også en del af eftersynets målgruppe, selvom de ikke indgår
under KUI, men alene hører under jobcenteret.
1
Evaluering af Min Plan med Uddannelsespålæg (2017), Ungeanalysen (2019) og Pjece om god digital deling
mellem uddannelsesinstitutioner og jobcentre (2019)
6
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 351: Afrapportering af eftersynet af den digitale understøttelse af ungeindsatsen, fra beskæftigelsesministeren
2420372_0007.png
Figur 1: Sammenhæng mellem KUI, Jobcenter og uddannelsesinstitution
3.1
Udfordringsbillede
Eftersynet er gennemført efter Design Thinking metoden (se i øvrigt afsnittet om
”Metode”). Metoden fordrer, at der før en egentlig udvikling af løsninger, etableres
en grundig og nuanceret forståelse af problemet. I eftersynet betyder det, at der for
at forstå de centrale problemer, anbefalingerne skal løse, er taget afsæt i både eva-
lueringer
2
på området, gennemført praksisafdækning via interviews og seminarer
samt er inddraget nyeste forskning.
Samlet set har processen med at etablere en grundig problemforståelse mundet i ud
en samlet diagnose, der viser, at der er et klart forbedringspotentiale. Dette gælder
både for de unge uddannelseshjælpsmodtagere, de fagprofessionelle i kommunen
og på uddannelsesinstitutionerne, hvor de unge begynder i uddannelse.
Overordnet defineres de centrale udfordringer som følgende:
Den fagprofessionelle i jobcentret mangler relevant og let tilgængelig bag-
grundsviden at tage afsæt i, når de møder de unge.
Min Plan med uddannelsespålæg på Jobnet, som alle uddannelseshjælpsmodta-
gere har, opfattes som et administrativt redskab, hvilket ikke var intentionen
med værktøjet.
Min Plan er uoverskuelig og understøtter ikke, at den unge tager ejerskab.
Kommunikationen mellem kommuner og uddannelsesinstitutioner fungerer ikke
og understøtter ikke, at den unge fastholdes i uddannelsen. Herunder fungerer
den eksisterende digitale understøttelse af kommunikationen i meget begrænset
omfang.
2
Evaluering af Min Plan med Uddannelsespålæg (2017), Ungeanalysen (2019) og Pjece om god digital deling
mellem uddannelsesinstitutioner og jobcentre (2019). Det skal bemærkes, at Min Plan på Jobnet efterfølgende har
fået et kvalitetsløft i brugergrænsefladen, bl.a. via en ny tidslinje over tidligere, igangværende og fremtidige aftaler
og indsatser. Dertil bliver det igangværende trin i den unges uddannelsespålæg vist i Min Plan, fremfor dem alle
på en gang. Evalueringerne af området blev lavet før Min Plan 2.0.
7
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 351: Afrapportering af eftersynet af den digitale understøttelse af ungeindsatsen, fra beskæftigelsesministeren
2420372_0008.png
3.1.1 Hvad oplever hovedpersonerne?
I figur 2 foldes udfordringerne ud fordelt på henholdsvis unge samt fagprofessio-
nelle i jobcentret og på uddannelsesinstitutionerne. Udfordringerne i den digitale
understøttelse af området er både koblet til den unges møde med jobcentret, ses un-
dervejs i indsatsen og fremstår også, når den unge er påbegyndt en uddannelse og
skal fastholdes.
Figur 2: Udfordringer fordelt på hovedpersonerne
4
Anbefalinger
Fælles udgangspunkt
Anbefalingerne i eftersynet af den digitale understøttelse af indsatsen for unge ud-
dannelseshjælpsmodtagere, kan opdeles i tre temaer.
De tre temaer er:
Data skal skabe et fælles udgangspunkt
Mening og retning i Min Plan
Tæt samarbejde i fastholdelse af de unge
Min Plan
Fastholdelse
8
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 351: Afrapportering af eftersynet af den digitale understøttelse af ungeindsatsen, fra beskæftigelsesministeren
2420372_0009.png
4.1
Tema 1. Data skal skabe et fælles udgangspunkt
Det første tema handler om udveksling af oplysninger om den unge. Når unge be-
der om hjælp, skal kommunen - sammen med den unge - finde ud af, hvordan den
unge bringes hurtigst muligt videre i uddannelse eller job. Nogle unge har ikke
brug for hjælp til at starte på en uddannelse eller finde et job, mens andre har brug
for støtte og indsats.
Derfor er det vigtigt, at den fagprofessionelle hurtigt ’lærer
den unge at kende’ med
henblik på sammen med den unge at finde ud af, hvordan
den unge hurtigst muligt kommer videre i uddannelse eller job.
Nærværende tema og dets anbefalinger tager afsæt i de udfordringer, der eksisterer
med at bibringe de rette oplysninger om den unge fra start, så den rette indsats kan
sættes i gang.
I nedenstående afsnit uddybes først, hvilke centrale problemstillinger praktikerne
og de unge oplever. Derefter præsenteres de konkrete anbefalinger, som er blevet
udviklet og testet i løbet af eftersynet.
Fælles udgangspunkt
4.1.1 Centrale fund
De fagprofessionelle bruger unødig lang tid på at lede efter relevant viden
Der er en generel oplevelse blandt de fagprofessionelle, at de mangler helt basale
faktuelle oplysninger om de unge fra start, fx om de unges uddannelses- og beskæf-
tigelseshistorik.
Det tager for lang tid at ‘lede’ efter oplysninger i forskellige regi-
stre og systemer, hvor det ofte er tilfældigt eller lokalt forankret, hvorvidt der er ad-
gang til registrene. Det er forskelligt fra kommune til kommune, hvor langt man er
med at etablere datadeling på tværs af uddannelses-, beskæftigelses- og socialind-
satsen, og dermed også hvor oplyst et grundlag, man i den enkelte kommune har
for at arbejde med den unge. Dette betyder også, at grundlaget for visitationen af de
unge er forskellige fra kommune til kommune.
Den unge fortæller samme historie igen og igen
De unge oplever at skulle fortælle de samme oplysninger igen og igen - og til for-
skellige fagprofessionelle. De får oplevelsen af, at systemet ikke snakker sammen,
og at man starter forfra hver gang, at der er en overgang.
De nye snitflader på ungeområdet, særligt mellem uddannelses- og beskæftigelses-
indsatsen, betyder, at denne problemstilling er særligt væsentlig at løse. Dette skal
ses i lyset af, at den unge potentielt skifter fra en vejledningsindsats i KUI til en be-
skæftigelsesindsats i jobcenteret, hvor det typisk er de samme informationer om
den unge, som er relevante at kende til for de fagprofessionelle,
9
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 351: Afrapportering af eftersynet af den digitale understøttelse af ungeindsatsen, fra beskæftigelsesministeren
2420372_0010.png
Den unges "stemme" skal styrkes
Afsættet for at arbejde med den unge skal ske ud fra en grundig forståelse for,
hvem den unge er, samt hvilke ressourcer og barrierer på vejen videre, der eventu-
elt eksisterer. De fagprofessionelle i kommunerne ønsker, at den unge selv kommer
på banen tidligt og bidrager med egne perspektiver på retning og ressourcer, herun-
der eventuelle barrierer for at komme videre. Når den unge selv medvirker aktivt
og bestemmer retningen fra start, er det de fagprofessionelles erfaring, at den unges
videre progression styrkes.
Den unge skal vide, hvem der ved hvad
Blandt de fagprofessionelle på området er der en tydelig opmærksomhed på, hvor-
dan de unge reagerer, når dialogen mellem den unge og de fagprofessionelle om-
handler svære og følsomme emner, fx diagnoser eller problemer af psykisk karak-
terer. De fagprofessionelle understreger generelt, at det er vigtigt, at den unge selv
har en andel i at dele og fortælle om de mere følsomme emner, hvor viden om de
rent faktuelle oplysninger ikke vurderes som problematiske at kende til forud for
mødet med den unge. Ud fra de unges eget perspektiv er der generelt en respons
3
,
der indebærer, at det giver mening, at de fagprofessionelle besidder oplysninger om
den unge, så længe det ’er med til at hjælpe’ på vejen mod uddannelse eller job.
Det er dog vigtigt for de unge, at formålet med at dele oplysningerne er klart, og at
de bruges konkret til at hjælpe den unge bedre, samt at den unge ved, hvem der har
oplysningerne.
4.1.2 Anbefalinger
For at imødekomme ovenstående centrale udfordringer i forhold til datadeling om
den unge anbefales det, at relevante oplysninger om den unge er tilstede fra start på
den unges profil på Jobnet. Både den unge og den fagprofessionelle skal kunne
tilgå dem.
For alle oplysninger gælder det, at der kun kan deles data, som der er hjemmel til at
indhente og bruge administrativt, og som behandles i overensstemmelse med
GDPR-reglerne. Det sikres blandt andet ved, at når det er besluttet, hvilke oplys-
ninger der skal indgå, så gennemføres en tærskelanalyse og potentielt en konse-
kvensanalyse, som skal sikre, at der i selve implementeringen af anbefalingerne le-
ves op til de konkrete betingelser i GDPR, herunder særligt i forhold til oplysninger
af følsom karakter.
Helt konkret anbefales følgende:
Relevante oplysninger skal udvælges på baggrund af nyeste forskning og prak-
sisafdækning:
De relevante oplysninger om den unge skal være tilstede fra start
3
Baseret på 6 interviews med uddannelseshjælpsmodtagere, jf. metodeafsnittet.
10
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 351: Afrapportering af eftersynet af den digitale understøttelse af ungeindsatsen, fra beskæftigelsesministeren
på den unges profil på Jobnet. Oplysningerne skal udvælges efter et minimums-
princip, så kun de vigtigste oplysninger vises. Som en del af eftersynet er der
gennemført en udvælgelse af de væsentligste oplysninger på baggrund af en vi-
densafdækning og en grundig praksisafdækning. Anbefalingerne til, hvilke kon-
krete oplysninger der skal indhentes og vises, fremgår af figur 3 og 4. Det gæl-
der bl.a. oplysninger om beskæftigelseshistorik, uddannelseshistorik m.fl.
De relevante faktuelle oplysninger om den unge skal indhentes tidligt i den un-
ges forløb:
De objektive oplysninger skal indhentes automatisk og udstilles på
den unges profil på Jobnet fra start, hvor både den unge og den fagprofessio-
nelle kan se dem (se eksempel sidst i afsnittet). Der skal konkret tages stilling
til, hvor tidligt oplysningerne skal indhentes (fx i forbindelse med at den unge
melder sig ledig), jf. et proportionalitetsprincip, og hvad der allerede er hjem-
mel til. Dette vil kræve en udvidelse af eksisterende snitfalder mellem Det Fæl-
les Datagrundlag (DFDG) og Ungedatabasen (UDB), som administreres af hen-
holdsvis Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) samt Styrelsen
for It og Læring (STIL). Næsten alle oplysninger, som det anbefales bliver ind-
hentet, er der allerede hjemmel til at udveksle til administrativt brug i den eksi-
sterende lovgivning. Der er dog i forhold til enkelte oplysninger om karakterer
og indsatser på socialområdet ikke hjemmel i dag. Der vil derfor skulle etable-
res en tydelig lovhjemmel for disse, hvis anbefalingerne følges fuldt. Det skal
dertil være muligt for de kommunale sagsbehandlingssystemer at indlæse oplys-
ningerne struktureret, så det potentielt er muligt for fagsystemerne parallelt at
udstille oplysningerne i eget system. Anbefalingen vil kræve gensidig tekniske
ændringer for STAR og de kommunale it-leveranderører samt tilretning i bru-
gergrænsefladen i Min Plan på Jobnet. Der er her tale om en stor udviklingsop-
gave.
Unge skal alene spørges om det relevante:
Unge skal tilbydes at udfylde et
spørgeskema på Jobnet, hvis den enkelte ønsker at søge uddannelseshjælp. I
spørgeskemaet bedes den unge udfylde de mest relevante personlige (subjek-
tive) oplysninger om sig selv (se figur 4), der skal supplere de rent faktuelle op-
lysninger. Det skal være muligt for de kommunale sagsbehandlingssystemer at
indlæse svarene struktureret, så det potentielt er muligt for fagsystemerne paral-
lelt at udstille oplysningerne i eget system. De kommunale sagsbehandlingssy-
stemer skal desuden sikre, at den fagprofessionelle via sit fagsystem bliver gjort
opmærksom på, at den unge har udfyldt spørgeskemaet. Anbefalingen vil kræve
gensidig tekniske ændringer for STAR og de kommunale it-leveranderører samt
tilretning i brugergrænsefladen i Min Plan på Jobnet. Der er her tale om en mel-
lemstor udviklingsopgave.
Oplysningerne om den unge skal være synlige og overskuelige på Jobnet:
Op-
lysningerne skal fremgå via oprettelsen af en ny fane på Jobnet for unge, hvor
nye undersider med spørgeskema, oplysninger om uddannelseshistorik, Min
Plan, relevante links mv. skal være samlet på en overskuelig og pædagogisk
måde. Det skal være tydeligt, hvad oplysningerne bliver brugt til, og hvem der
har adgang til at se oplysningerne. Anbefalingen vil kræve tekniske ændringer
for STAR uafhængigt af kommunale it-leveranderører samt tilretning i bruger-
grænsefladen på Jobnet. Der er her tale om en stor udviklingsopgave.
11
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 351: Afrapportering af eftersynet af den digitale understøttelse af ungeindsatsen, fra beskæftigelsesministeren
2420372_0012.png
Relevante oplysninger undervejs i den unges indsats skal indhentes automatisk:
Når den unge er i gang med sin indsats, anbefales det at indhente og udstille en
række udvalgte oplysninger, så den unges indsats og kontaktforløb kan koordi-
neres og målrettes. Se hvilke oplysninger, det anbefales at indhente og synlig-
gøre i figur 5. Oplysningerne udstilles på samme fane, som de øvrige oplysnin-
ger, der indhentes, når den unge melder sig ledig. Der er i forhold til oplysnin-
ger om indsatser på socialområdet ikke i dag hjemmel til at indhente dem, og
det vil derfor skulle etableres for disse, hvis anbefalinger følges fuldt. Anbefa-
lingen vil kræve tekniske ændringer for STAR og de kommunale it-leverande-
rører samt tilretning i brugergrænsefladen i Min Plan på Jobnet. Der er her tale
om en stor udviklingsopgave.
Relevante oplysninger, når unge møder kommunen
Oplysninger, som det anbefales at indhente og udstille, når unge melder sig ledige
hos jobcenteret, ses i figur 3 og 4. Der er både tale om objektive og subjektiver op-
lysninger. Det fremgår derudover, hvilke databaser de forskellige oplysninger fin-
des i.
Figur 3: Oversigt over relevante, objektive oplysninger
Bemk: Resultatet af den unges FVU-tests indsamles ikke centralt, men dokumenteres typisk manuelt i den unges sag i kommunens
eget sagsbehandlingssystem. Ligeledes er der ikke krav om, at den unges Uddannelsesplan dokumenteres digitalt, men det er op til
kommunerne selv at vurdere, hvordan den implementeres. En lang række af de faktuelle oplysninger, der typisk indgår i Uddannel-
sesplanen, kan dog hentes i UDB.
12
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 351: Afrapportering af eftersynet af den digitale understøttelse af ungeindsatsen, fra beskæftigelsesministeren
2420372_0013.png
Figur 4: Oversigt over relevante, subjektive oplysninger
Relevante oplysninger, når den unge er i gang med indsatsen og kontaktforløbet
Oplysninger, som det anbefales at indhente og vise, når den unge er i gang med
indsatsen og kontaktforløbet i kommunen,
ses
i figur 8. Det fremgår samtidig,
hvorfor oplysningerne er relevante og fra hvilke registre, oplysninger kan indhentes
fra:
13
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 351: Afrapportering af eftersynet af den digitale understøttelse af ungeindsatsen, fra beskæftigelsesministeren
2420372_0014.png
Figur 5: Oversigt over relevante oplysninger, som skal indhentes undervejs
Eksempler på, hvordan oplysningerne kan udstilles på Jobnet
Herunder ses eksempler på, hvordan den unge kan tilbydes at svare på spørgeske-
maet på Jobnet, og hvordan oplysningerne kan udstilles for den unge på Jobnet.
Figur 6: Eksempel på, hvordan den unge kan tilbydes at svare på spørgeskemaet
14
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 351: Afrapportering af eftersynet af den digitale understøttelse af ungeindsatsen, fra beskæftigelsesministeren
2420372_0015.png
Figur 7: Eksempel på udstilling af de objektive oplysninger for den unge på Jobnet
4.1.3 Hvem skal kunne tilgå hvilke data
Unge skal altid kunne se alle oplysninger om sig selv på Jobnet. Samtidig er det re-
levant for udvalgte fagprofessionelle, der har en rolle i den enkeltes forløb, at have
15
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 351: Afrapportering af eftersynet af den digitale understøttelse af ungeindsatsen, fra beskæftigelsesministeren
2420372_0016.png
kendskab til udvalgte oplysninger. Når den unge er i gang med indsatsen i kommu-
nen, er der i mange tilfælde mange forskellige fagprofessionelle, der spiller en ak-
tiv rolle i forhold til at hjælpe den unge videre i uddannelse eller job. Det er fx den
primære kontaktperson, en mentor og/eller en virksomhedskonsulent, som hjælper
den unge i praktik.
Nogle kommuner har en all-in-one tilgang, hvor den primære kontaktperson vareta-
ger alle roller - i andre kommuner er rollerne delt ud på flere personer. Oplysnin-
gerne om den unge skal tilgå de relevante medarbejdere, når de har brug for dem
med henblik på at kunne give den unge den bedst mulige indsats på vej imod ud-
dannelse eller job. Det har været en del af eftersynets praksisafdækning at have fo-
kus på, hvilke fagprofessionelle der med fordel skal have adgang til hvilke oplys-
ninger både i regi af uddannelses- og beskæftigelsesindsatsen i kommunerne og på
uddannelsesinstitutionerne.
Anbefalingerne til, hvem der skal kunne tilgå hvilke oplysninger, formidles via fi-
gur 8 nedenfor.
Figur 8: Aktørlandskab
Det er i dag op til den enkelte kommune at vurdere, hvilke konkrete medarbejdere
der skal have adgang til hvilke oplysninger i den unges forløb, herunder at give ad-
gang til systemerne
mv. Nogle kommuner arbejder med ’work-around’,
hvor Min
Plan fx udskrives som pdf og gives manuelt til fx en mentor eller virksomhedskon-
sulent og andre har etableret mere tværgående funktioner i den digitale understøt-
16
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 351: Afrapportering af eftersynet af den digitale understøttelse af ungeindsatsen, fra beskæftigelsesministeren
2420372_0017.png
telse med ’glasplade-funktioner’, hvor udvalgte medarbejdere automatisk får ad-
gang til de forskellige systemer, der anvendes fx på tværs af uddannelses- og be-
skæftigelsesindsatsen, hvor der bruges forskellige fagsystemer. I eftersynet anbefa-
les det således, at kommunen tager nøje stilling til, hvilke oplysninger der er rele-
vante for hvem og hvornår, jf. nedenstående figur, og tilrettelægger delingen af op-
lysningen derefter.
Nærværende anbefaling i forhold til hvem der skal kunne se hvilke oplysninger, er
således alene en faglig anbefaling, der ikke indeholder en digital understøttelse,
fordi der netop er så betydelig lokal organisatorisk variation på tværs af kommu-
nerne i forhold til, hvordan man definerer og tilrettelægger medarbejdernes roller.
4.2
Tema 2. Mening og retning i Min Plan
Det andet tema i eftersynet handler om at styrke den unges Min Plan på Jobnet, så
planen i højere grad giver den unge en oplevelse af mening og retning. Nærvæ-
rende tema og dets anbefalinger tager afsæt i de udfordringer, der eksisterer med
den unges Min Plan
særligt de unges og de fagprofessionelles oplevelse af, at
planen ikke skaber mening eller ejerskab for indsatsen for den unge.
I nedenstående afsnit uddybes problemforståelsen og beskrives via de centrale
fund, eftersynet har mundet ud i. Til sidst præsenteres de konkrete anbefalinger for
at styrke det digitale afsæt.
Min Plan
4.2.1 Centrale fund
De unge og de fagprofessionelle oplever Min Plan som et administrationsredskab,
der ikke skaber mening eller ejerskab
Generelt er der i meget begrænset omfang en oplevelse blandt de unge eller de fag-
professionelle af, at Min Plan bidrager til at skabe mening og retning i forløbet.
Min Plan opleves derimod overvejende som proces og administration - særligt i
forhold til uddannelsespålæggets fire administrative trin, der i dag fungerer som
procesmæssige frister for den unge. For de stærkere unge kan trinnene i uddannel-
sespålægget i et vist omfang fungere, hvor det kan give mening, at der defineres
korte frister til at finde ud af hvilken uddannelse, man vil søge ind på, frister til at
søge mv. For de mere udsatte unge, der har længere vej mod uddannelse, vil de ty-
pisk være på trin 1 længe, hvorfor trin-konceptet i mindre grad kan bidrage til ople-
velsen af progression. Der er samtidig blandt fagprofessionelle en oplevelse af, at
planen kan styrkes ved i højere grad at tage afsæt i, at de unge er forskellige og har
forskellige forløb og tidshorisonter på vejen mod uddannelse eller job. Tendensen
er et ønske om en mere fleksibel og individuel tilgang til planen med udgangspunkt
i den enkelte unge, hendes individuelle delmål og en tydelighed om sammenhæn-
gen mellem tilbud og mål.
De fagprofessionelle mangler mulighed for at arbejde med jobmål for de unge
17
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 351: Afrapportering af eftersynet af den digitale understøttelse af ungeindsatsen, fra beskæftigelsesministeren
2420372_0018.png
For unge, der arbejder med mål om job som en trædesten til uddannelse på lidt læn-
gere sigt, er der blandt de fagprofessionelle i jobcentret en efterspørgsel efter, at
den unge kan få et jobdelmål i Min Plan
4
. For de unge, som arbejder på at få et job
som vejen til uddannelse på lidt længere sigt, kan det skabe unødvendig forvirring,
at de har en dialog om jobmål i samtalerne med den fagprofessionelle, men at job-
målet modsat ikke fremgår i Min Plan, hvor der i stedet er et uddannelsesmål. Vi-
den på området peger i den forbindelse på, at når man har en klar retning og mål,
som sætter rammen for indsatsen, så styrkes chancerne for at komme videre i ud-
dannelse og job.
Forbindelsen mellem unge og kontaktpersoner er afgørende
Den nyeste viden på området peger på, at én gennemgående og primær kontaktper-
son styrker den unges vej mod uddannelse eller job betydeligt. En tæt og tillidsfuld
relation mellem den unge og sin primære kontaktperson har positiv betydning for,
hvorvidt den unge kommer videre. Samtidig er det ofte tilfældet, at de unge
sær-
ligt de mere udsatte unge
har rigtig mange forskellige kontaktpersoner at forholde
sig til og ofte ikke ved, hvem deres primære kontaktperson er.
4.2.2 Anbefalinger
For at imødekomme de centrale udfordringer med den unges Min Plan på Jobnet,
anbefales det, at Min Plan bliver fornyet med en række nye brugergrænseflader, der
i højere grad understøtter den unges mål og retning. Den unge skal opleve, at Min
Plan giver et godt overblik over formålet og meningen i både aftaler og tilbud, som
den unge skal deltage i. Det skal samtidig være tydeligt for den unge, hvem der er
den unges primære kontaktperson, og hvordan den unge kommer i kontakt med
vedkommende.
Helt konkret anbefales følgende:
Mulighed for at definere jobmål i Min Plan:
Der skal etableres en mulighed for,
at unge, der skal i job som trædesten til uddannelse, kan definere jobmål som
delmål i Min Plan. Der skal teknisk åbnes op for muligheden for, at den fagpro-
fessionelle i jobcenteret kan angive den unges jobmål i Min Plan. Anbefalingen
vil kræve gensidig tekniske ændringer for STAR og de kommunale it-leveran-
derører samt tilretning i brugergrænsefladen i Min Plan på Jobnet. Der er her
tale om en mellemstor udviklingsopgave.
Mulighed for at definere et bredt uddannelses- eller jobmål:
Min Plan skal
rumme, at de unge kan have et bredt uddannelsesmål eller jobmål som delmål
(fx ‘en uddannelse inden for detailhandel eller det grønne område’),
hvor der
kan arbejdes langt mere fleksibelt med mål ud fra, hvor den enkelte unge er.
Dette vil kræve, at der åbnes op for, at den fagprofessionelle kan skrive uddan-
nelsesmål som fritekst, f.eks. ”inden for det grønne område”.
Anbefalingen vil
4
Åbenlyst uddannelsesparate unge har mulighed for at definere jobmål, fordi de forventes at søge job frem mod
start på en ordinær uddannelse
18
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 351: Afrapportering af eftersynet af den digitale understøttelse af ungeindsatsen, fra beskæftigelsesministeren
2420372_0019.png
kræve gensidig tekniske ændringer for STAR og de kommunale it-leveranderø-
rer samt tilretning i brugergrænsefladen i Min Plan på Jobnet. Der er her tale om
en mindre udviklingsopgave.
Illustrativ visning af vejen frem mod uddannelses- eller jobmål:
Der udvikles en
visuel illustration af den enkelte unges vej mod uddannelse eller job, som skal
være dynamisk med visning af planlagte indsatser. De unge oplever generelt et
visuelt overblik som positivt,
og noget der ’samler godt op’ på planen og hurtigt
giver information frem for at skulle læse ned i meget tekst
5
. Illustrationen skal
ligge øverst i Min Plan for at skabe fokus og hurtigt overblik for den unge (se
prototype i figur 13 og 14). Illustrationen skal visualisere sammenhængen mel-
lem de indsatser, der igangsættes og den unges uddannelses- eller jobretning -
og dermed styrke den unges oplevelse af retning. Anbefalingen vil kræve nyud-
vikling i brugergrænsefladen i Min Plan på Jobnet, som er uafhængig af de
kommunale it-leverandører. Der er tale om en stor udviklingsopgave.
Obligatoriske felter til at fremhæve formål og mening med aftaler og tilbud:
Der skal oprettes en række nye prædefinerede felter i Min Plan, som hjælper
den fagprofessionelle med at fremhæve formål og mening i både aftaler og til-
bud for den unge. Anbefalingen vil kræve gensidig tekniske ændringer for
STAR og de kommunale it-leveranderører samt tilretning i brugergrænsefladen
i Min Plan på Jobnet. Der er her tale om en mellemstor udviklingsopgave.
De digitale trin i uddannelsespålægget skal afskaffes:
De digitale trin i uddan-
nelsespålægget og chat-funktionen afskaffes, så Min plan i højere grad bygges
op om mål og retning. Krav om registrering af de fire tekniske trin er reguleret i
databekendtgørelsen, og det vil derfor kræve en ændring i bekendtgørelsen. De
tekniske trin er ikke reguleret i Lov om en aktiv beskæftigelsespolitik eller Lov
om en aktiv socialpolitik. Der lægges ikke op til at ændre på, at de fagprofessio-
nelle fortsat skal give de unge frister undervejs, og det vil stadig være muligt for
de fagprofessionelle at skrive frister ind i Min Plan, fx i aftalefeltet i Min Plan,
og dermed fortsætte arbejdet med frister som hidtil. Afskaffelse af visning af de
digitale trin kan ske uafhængigt af de kommunale it-leverandører og vil kræve
tekniske ændringer for STAR samt tilretning i brugergrænsefladen i Min Plan
på Jobnet. Der er her tale om en mindre udviklingsopgave.
Tydelige kontaktoplysninger på den unges primære kontaktperson:
Kontaktop-
lysningerne på den unges primære kontaktperson/sagsbehandler skal være tyde-
lige og gennemgående på alle sider på Jobnet. Det skal være muligt, at kommu-
nen selv kan definere, hvem den/de primære kontaktperson(er) er, og hvilke der
skal vises på Jobnet, såfremt det er relevant. Dette vil kræve gensidig tekniske
ændringer for STAR og de kommunale it-leveranderører samt tilretning i bru-
gergrænsefladen i Min Plan på Jobnet. Der er her tale om en mindre udviklings-
opgave.
5
Jf. test med uddannelseshjælpsmodtagere, se metodeafsnit.
19
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 351: Afrapportering af eftersynet af den digitale understøttelse af ungeindsatsen, fra beskæftigelsesministeren
2420372_0020.png
Eksempler på illustrationer af anbefalingerne:
Figur 9: Eksempel på en forside med kontaktperson i højre spalte
20
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 351: Afrapportering af eftersynet af den digitale understøttelse af ungeindsatsen, fra beskæftigelsesministeren
2420372_0021.png
Figur 10: Eksempel på Min Plan med uddannelsesmål
Figur 11: Eksempel på Min Plan med Jobmål
21
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 351: Afrapportering af eftersynet af den digitale understøttelse af ungeindsatsen, fra beskæftigelsesministeren
2420372_0022.png
4.3
Tema 3. Tæt samarbejde i fastholdelse af unge
Det tredje tema handler om fastholdelsen af unge uddannelseshjælpsmodtagere,
når de er startet på en ordinær uddannelse. Den digitale understøttelse af samar-
bejdet mellem kommunen og uddannelsesinstitutionen om fastholdelse fungerer
ikke i dag og kan via en række nye digitale greb styrkes. Nærværende tema og dets
anbefalinger tager afsæt i de udfordringer, der eksisterer med at understøtte samar-
bejdet om fastholdelse digitalt.
I nedenstående afsnit uddybes problemforståelsen og beskrives via de centrale
fund, 'eftersynet' har mundet ud i. Til sidst præsenteres de konkrete anbefalinger
for at styrke det digitale afsæt.
4.3.1 Centrale fund
Beskeder om de unge strander eller kommer for sent
Blandt både fagprofessionelle i jobcenteret og på uddannelsesinstitutionerne, hvor
de unge starter på en ordinær uddannelse, er der en tydelig fælles oplevelse af, at
den eksisterende digitale understøttelse af fastholdelsen ikke fungerer. I dag inde-
bærer den digitale understøttelse af området, at der sendes et pdf-dokument fra job-
centeret til uddannelsesinstitutionens hovedpostkasse, når unge med et uddannel-
sespålæg overgår til uddannelse. I pdf’en indgår bl.a. stamoplysninger om den
unge, og der er mulighed for at beskrive, hvorvidt den unge har særlige udfordrin-
ger, der skal tages højde for under uddannelsen. Det er forskelligt, hvor meget der
skrives om den unge i pdf’erne på tværs af jobcentrene, og hvordan man organise-
rer sig på området. Udfordringerne med pdf’en ses på flere niveauer. For det første
lander pdf’en i hovedpostkassen
på uddannelsesinstitutionerne, hvorfor den i
mange tilfælde ikke kommer frem til de rette medarbejdere i tide. Hvis pdf’en
kommer frem til rette medarbejder i tide, er der samtidig en generel oplevelse af, at
indholdet i pdf’en ikke konkret kan bruges
til at igangsætte den rette støtte. Der er
også uvished om, hvad jobcenteret forventer, at uddannelsesinstitutionen gør på
baggrund af oplysningerne. Omvendt er der usikkerhed i jobcenteret om, hvorvidt
uddannelsesinstitutionen overhovedet har modtaget pdf’en,
fordi de ofte ’aldrig hø-
rer noget’, men går ud fra, at de bliver kontaktet, hvis der skal ageres på noget.
Kommunerne
har i begrænset omfang viden om, at de unge er frafaldstruede
’før
det er for sent’
I den nuværende understøttelse af fastholdelse ligger, at uddannelsesinstitutionerne
har pligt til at indberette til kommunen, såfremt den unge er frafaldstruet. Det sker
via deres fagsystemer, hvor beskederne sendes gennem Ungedatabasen og modta-
ges i det kommunale fagsystem. I kommunerne er der forskellige organiseringer af,
hvordan man modtager og håndterer beskederne
nogle steder er det et team, som
skal reagere og videresende til rette medarbejder, og andre steder kommer beske-
derne direkte frem til den specifikke medarbejder i fagsystemet. Den mest tydelige
udfordring i dette digitale flow er, at kommunerne meget sjældent modtager beske-
22
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 351: Afrapportering af eftersynet af den digitale understøttelse af ungeindsatsen, fra beskæftigelsesministeren
der om frafaldstrussel i tide, men i stedet modtager besked om, at den unge er drop-
pet ud, når det allerede er sket. Forudsætningerne for at kunne etablere den rette
støtte i tide er dermed ikke til stede.
Der er betydelig uklarhed i ansvarsfordelingen
Ser man bort fra udfordringerne i selve den eksisterende digitale understøttelse af
fastholdelse, eksisterer der en helt grundlæggende udfordring i samarbejdet om
fastholdelse. Det handler om, at der i mange kommuner ikke er enighed om, hvem
der i sidste ende har det primære ansvar for den unge i overgangen til uddannelse.
Både kommuner og uddannelsesinstitutioner er optagede af, at udsatte unge med
brug for hjælp skal støttes. På tværs af kommunerne og uddannelsesinstitutionerne
ser det ud til rent fagligt og organisatorisk at være forskellige billeder af, hvem der
bør have det primære ansvar for dette og hvorfor. En tendens er, at i de kommuner,
hvor der er tydelighed om ’hvad vi sammen gør’ ift. fastholdelse, fungerer det. Fx
har nogle kommuner som arbejder med brobygningsforløb en fast pakke i aftalerne
med erhvervsskolerne. Her får alle unge, der overgår til uddannelse, en fastholdel-
sesmentor i et fastsat antal måneder. Mentoren er på forhånd ansat og betalt på bag-
grund af en eksisterende samarbejdsaftale mellem kommune og uddannelsesinstitu-
tion samt har typisk en timebank, der fordeles på de unge.
4.3.2 Anbefalinger
For at imødekomme de centrale udfordringer ift. at det digitalt skal kunne under-
støtte fastholdelse af de unge i uddannelse anbefales, at der etableres en ny digital
forbindelse, som smidiggør og letter samarbejdet mellem kommune og uddannel-
sesinstitution. Den nye forbindelse skal sikre, at de rette kontaktoplysninger på de
ansvarlige medarbejdere udveksles på det rette tidspunkt mellem kommune og
skole. Dvs. at der skabes en mulighed for målrettet udveksling af nøgleoplysninger
på det rette tidspunkt.
Helt konkret anbefales følgende:
Pdf'en med oplysninger om den unge afskaffes:
Den nuværende pdf-fil med in-
formation om den unge, der deles mellem jobcenterets fagsystem og uddannel-
sesinstitution afskaffes. Der er tale om en stor udviklingsopgave for begge data-
baser.
Den digitale understøttelse skal understøtte den personlige forbindelse mellem
de ansvarlige kontaktpersoner.
Det primære formål med den digitale understøt-
telse bliver at sørge for, at der fra start kan skabes en forbindelse mellem de an-
svarlige kontaktpersoner/medarbejdere i henholdsvis kommunen og på uddan-
nelsesinstitutionen. Når begge parter har gensidigt kendskab til hinanden og har
et direkte nr. at ringe op til, kan den konkrete dialog om samarbejde begynde
(se nedenstående oversigt over konkrete oplysninger, det anbefales at udveksle).
Det fremgår i dag af lov om aktiv beskæftigelsesindsats, at der skal oversendes
en række oplysninger om den unge ved overgangen til ordinær uddannelse, bl.a.
23
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 351: Afrapportering af eftersynet af den digitale understøttelse af ungeindsatsen, fra beskæftigelsesministeren
oplysningerne om tidligere aktiviteter i jobcenteret mv., som i dag ikke anven-
des og bruges aktivt af uddannelsesinstitutionerne. Anbefalingen vil derfor
kræve en lovændring, så kommunen ikke længere skal videregive disse oplys-
ninger. Anbefalingen vil derudover kræve en række tekniske ændringer i snitfla-
derne mellem DFDG og UDB samt de lokale fagsystemer.
Kontaktoplysningerne skal sendes struktureret:
Oplysningerne skal sendes som
struktureret data mellem DFDG og UDB. På den måde sikres, at data kan
komme frem i de IT-systemer, som medarbejderne anvender i det daglige og
ikke strander i tilfældige postkasser. Der skal ikke indgå personfølsomme oplys-
ninger i de beskeder, der udveksles mellem kommunen og uddannelsesinstituti-
onen via DFDG eller UDB, så det skal derfor ikke være muligt at skrive fritekst.
Uddannelsesinstitutionerne skal kvittere for at have modtaget kontaktoplysnin-
gerne fra kommunen:
Det skal være et krav, at uddannelsesinstitutionerne sen-
der en modtagelseskvittering på oplysningerne om kommunens kontaktperson
tilbage til kommunen. Kvitteringen skal indeholde oplysningerne på den ansvar-
lig medarbejder/team for den unge på uddannelsesinstitutionen. Disse oplysnin-
ger skal kunne vises i de kommunale sagsbehandlingssystemer. Det er afgø-
rende, at de lokale fagsystemer implementerer det nye workflow, og at de an-
svarlige i kommunen og på uddannelsesinstitutionerne sørger for at indskrive de
rette kontaktoplysninger i de beskeder, der gensidigt udveksles. Der lægges op
til, at det bliver lovpligtigt for uddannelsesinstitutionerne at kvittere for beske-
der med kontaktoplysninger. Der skal tages nærmere stilling til, hvor og hvor-
dan en konkret regulering skal ske.
Kommunen skal orienteres om risiko for frafald i god tid:
Oplysninger om ri-
siko for frafald, fx for højt fravær eller øvrige risikofaktorer, skal sendes til
kommunen hurtigst muligt og som udgangspunkt senest ved 1. fraværsbrev til
den unge. Derfor skal medarbejderne på uddannelsesinstitutionerne notificeres
om, at de bør kontakte kommunen, inden 1. fraværsbrev sendes til den unge.
Jobcenteret skal altid kunne modtage frafaldsbeskeder:
Abonnementet i UDB,
som sikrer, at jobcenterets fagsystem kan modtage frafaldsbeskeder om den
unge, skal ikke lukkes automatisk, når den unge afgår fra ydelse (som tilfældet
er i dag). Abonnementet skal som default være åbent, indtil det manuelt lukkes.
Min Plan på Jobnet skal altid være tilgængelig:
Min Plan på Jobnet skal være
tilgængelig, når den unge er startet i uddannelse, så den unge kan se kontaktper-
soner både i kommunen og på uddannelsen samt evt. indsatser, som er igangsat
af kommunen.
Implementering af ovenstående anbefalinger i fastholdelsesdelen vil kræve gensi-
dige afhængige tekniske ændringer mellem DFDG og UDB samt de kommunale it-
leverandører og leverandører af de studieadministrative systemer. Der er tale om en
stor udviklingsopgave for alle systemer.
24
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 351: Afrapportering af eftersynet af den digitale understøttelse af ungeindsatsen, fra beskæftigelsesministeren
2420372_0025.png
Figur 12: Oversigt over oplysninger fra kommune til uddannelsesinstitution
Figur 13: Oversigt over oplysninger fra uddannelsesinstitution til jobcenter/KUI
25
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 351: Afrapportering af eftersynet af den digitale understøttelse af ungeindsatsen, fra beskæftigelsesministeren
2420372_0026.png
5
Metode
Eftersynet er gennemført efter Design Thinking metoden. Design Thinking sætter
metodisk brugeren i fokus og har et udgangspunkt, hvor der i udviklingen af nye
løsninger (det være sig både digitale løsninger, indsatser mv) bruges størstedelen af
tiden på at
forstå
problemstillingerne grundigt ud fra brugerens/borgerens perspek-
tiv, før man går videre med at udvikle løsningerne.
Metoden er et forsøg på at undgå en tilgang, hvor man starter med at forstå de for-
valtningsmæssige rammer og lovgivningen på det givne område og på den bag-
grund skaber en løsning, der til sidst testes med brugerne. I stedet starter man i De-
sign Thinking med at forstå
brugerne
af lovgivningen og på den baggrund skaber
en løsning, der udvikles og testes agilt med brugerne.
I eftersynet er metoden konkret blevet sat i spil via en bred og grundig afdækning
af brugernes behov fra start. Dette er sket parallelt med, at der er sket en kobling til
nyeste viden og forskning på området, så anbefalingerne samlet set går på to ben:
Dels brugernes oplevelse af de konkrete udfordringer på området og dels bygger på
forskning om, hvad der virker på området.
Figur 14: Model over design-thinking faser: Forstå og design
Deloitte, 2019
Eftersynet har således været en cirkulær proces i tre faser og i flere små loops:
1. Desk-research (overblik over udfordringer via eksisterende viden/forsk-
ning)
2. Praksisafdækning (Interviews og webinarer med praktikere og interessen-
ter)
3. Udvikling/test af anbefalinger og prototyper
Figur 15: Eftersynets faser
Desk-research
Praksis-
afdækning
Udvikling af
anbefalinger
og prototyper
Test af
prototyper
Afrapportering
26
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 351: Afrapportering af eftersynet af den digitale understøttelse af ungeindsatsen, fra beskæftigelsesministeren
Gennemførsel af faserne
I eftersynet er der som det første skridt for at forstå de centrale problematikker i
den digitale understøttelse af indsatsen for de unge, gennemført et desk research.
Heri ligger, at den eksisterende viden på området så vidt muligt er blevet samlet op
og systematiseret, så den videre proces med at etablere problemforståelsen har byg-
get videre på de centrale fund, der allerede eksisterede ved projektets opstart.
Den eksisterende viden på området er derefter blevet både konsolideret, udbygget i
fase 2 med praksisafdækning, hvor de involverede praktikere er blevet inddraget på
tværs af de relevante områder. Inddragelsen har været baseret på, hvilken type bru-
ger de pågældende aktør har repræsenteret. Både uddannelseshjælpsmodtagere,
fagprofessionelle i jobcenteret og KUI samt fagprofessionelle på uddannelsesinsti-
tutionerne er blevet inddraget, herunder både ledelsesniveau og medarbejder-ni-
veau (se bilag 2).
Formålet har både været at få en bred praksisnær forståelse af de udfordringer, der
blev identificeret i evalueringerne af området mv. og samtidig at have adgang til at
teste løsninger/prototyper løbende hos de relevante målgrupper. Test og feedback
på eksempler på konkrete løsninger (bl.a. nye sider i Min Plan, modeller for styrket
datadeling, modeller for nye løsninger for digital understøttelse af fastholdelse mv.)
er sket løbende og ad flere omgange.
6
Bilag
Bilag A. Principper
Bilag B. Inddragelse af praktikere
Bilag C. Vidensfundament
27