Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 35
Offentligt
2274685_0001.png
Pulje til forsøg med kompensationskort for per-
soner med handicap
FL §17.59.24.20
Kompensationskort til at synliggøre støttemuligheder
FL §17.59.24.20. An-
søgningsfrist den xx.xx.2020 kl. 12.
Af aftalen om satspuljen for 2019 fremgår, at der nedsættes en arbejdsgruppe, der
skal se på muligheden for at udvikle et kompensationskort, der skal tydeliggøre,
hvilke mulige kompensationsbehov der kan være brug for, samt hvilke støttemulig-
heder der findes. Kortet vil blive afprøvet i ca. 5 kommuner i perioden [september
2020 til september 2022], Efterfølgende gennemføres i overensstemmelse med de
politiske intentioner en evaluering for at vurdere, om Kompensationskortet bør im-
plementeres landsdækkende i alle kommuner.
Der er i samarbejde med KL, Danske Handicaporganisationer, Dansk Arbejdsgi-
verforening og Fagbevægelsens Hovedorganisation udviklet en model for et kom-
pensationskort, som nu skal afprøves i praksis. Der er afsat i alt 2,5 mio. kr. til af-
prøvningen.
Kommuner, der bliver en del af forsøget med at afprøve kompensationskortet, vil
opnå erfaringer og resultater, der kan medvirke til at understøtte opnåelse af det
fastsatte ministermål for 2020 om at flere med handicap skal i beskæftigelse.
Målgruppe
Målgruppen for indsatsen med kompensationskortet er ledige og beskæftigede bor-
gere med handicap inden for alle ydelsesgrupper.
Formål
Beskæftigelsesandelen blandt mennesker med handicap er væsentligt lavere end
beskæftigelsesandelen blandt mennesker uden handicap.
I 2016 var det kun lidt mere end hver anden (52,1 procent) personer med handicap,
som var i beskæftigelse, mens 78,9 procent personer uden handicap var i beskæfti-
gelse. Ydermere viser undersøgelser, at personer med handicap søger færre jobs
end personer uden handicap.
Kompensationskortet skal medvirke til at gøre en forskel i jobsøgningen for bor-
gere med handicap og skal bidrage til, at flere borgere med handicap kommer i job.
Kompensationskortet skal indgå i de eksisterende redskaber og strukturer i den ak-
tive beskæftigelsesindsats i jobcentrene.
Kompensationskortet skal samtidig bidrage til at minimere den usikkerhed, der kan
opstå for virksomhed i en ansættelsessituation, ved, at kommunen på forhånd har
givet et kvalificeret bud på, hvilke kompenserende ordninger, som borgeren kan
have gavn af og kan være berettiget til.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 35: Orientering om valg af kommuner til forsøg med kompensationskort for personer med handicap, fra beskæftigelsesministeren
Kompensationskortet skal således bidrage til at øge viden om kompenserende ord-
ninger blandt både borgere og virksomheder, og hjælpe jobcentrene til at få fokus
på hvilken kompensation, der er den bedste for den enkelte borger. Kompensation-
skortet skal samtidig bidrage til en hurtig, enkel og direkte kommunikation fra job-
center til virksomhed.
Kompensationskortet skal indgå som et brugbart redskab i kommunernes eksiste-
rende beskæftigelsesindsats for personer med handicap. Erfaringer med praksis i
lignende ordninger
(eksempelvis i projekt ”Et
mere rummeligt arbejdsmarked for
borgere med handicap”)
har vist, at det er et rigtig godt redskab, som kan hjælpe
borgerne med at målrette og kvalificere deres ansøgning. Samtidig kan kompensa-
tionskortet sætte en retning på borgerens forløb i jobcentret gennem en dialog om
de job, borgeren ønsker, og hvordan disse kan varetages med eventuelle skånehen-
syn og kompensationsmuligheder.
Kompensationskortet skal give et bedre udgangspunkt for borgerens jobsamtale, og
målrette virksomhedernes dialog med jobcentret. Samtidig skal det medvirke til, at
ansættelse og eventuel bevilling af kompenserende ordninger bliver smidigere, da
der enten allerede er en bevilling, eller fordi borger og sagsbehandler på forhånd
har haft en kvalificeret dialog herom, og derfor kan komme hurtigere fra start.
Ansøgerkreds
Puljen kan søges af alle landets kommuner.
Projektperiode
Tilskuddet skal anvendes i perioden 1. september 2020
31. oktober 2022.
Projektets indsatsmodel og kerneelementer
Indsatsmodellen i forsøget består af følgende fire kerneelementer:
1. Tæt inddragelse af borgeren gennem samtaler om kvalifikationer, funktions-
nedsættelse, match mv.
2. Registrering af disse samtaler i Min Plan til brug for kompensationskortet.
3. Udarbejdelse af kompensationskort for de borgere.
4. Fast track for bevilling relevante kompenserende ordninger, når der er en kon-
kret ansættelse.
Målgruppen for kompensationskortet er som udgangspunkt alle borgere med handi-
cap, som ønsker det (dvs. både ledige og beskæftigede), og det er op til sagsbe-
handleren at vurdere, om det er relevant for den enkelte.
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 35: Orientering om valg af kommuner til forsøg med kompensationskort for personer med handicap, fra beskæftigelsesministeren
Ad 1) Tæt inddragelse af borgere
Ansøger skal redegøre for, hvornår i borgernes forløb kompensationskortet introdu-
ceres for borgeren, samt screeningsstrategier for, hvordan de relevante borgere for
kompensationskortet opspores.
Der skal indgå beskrivelse af, hvordan kompensationskortet helt konkret forventes
anvendt, herunder som dialogværktøj, som redskab i jobsøgningen, hvordan det
forventes at spille sammen med øvrige redskaber (fx præsentations CV) mv.
Ansøgningen skal desuden indeholde en beskrivelse af, hvilke af jobcentrets afde-
linger arbejdet med kompensationskortet forventes forankret i, samt en klar strategi
for hvordan og hvilke implementeringsgreb der vil blive anvendt. Der vil i vurde-
ringen af ansøgninger blive lagt vægt på en ambitiøs implementering på tværs af
jobcentrets afdelinger og forskellige ydelsesgrupper.
Ad 2) Registrering af samtaler og aftaler
Samtaler om kompensationskortet og de aftaler, det afføder, skal registreres i bor-
gerens Min Plan. Såfremt man har afholdt en samtale om et eventuelt kompensati-
onskort, fordi borgeren vurderes at være i målgruppen for dette, og der er lavet en
aftale herom, skal det fremgå af Min Plan.
Sagsbehandleren skal på cpr-niveau i kommunens fagsystem registrere, at der er af-
holdt samtale(r) og (hvis det er tilfældet) udarbejdet et kompensationskort. Der vil i
forbindelse med opstart af projekterne blive udsendt en kortfattet vejledning i, hvad
der konkret skal registreres som led i projektet og hvordan.
Ansøgningen skal indeholde overvejelser omkring hvordan det sikres, at der etable-
res fyldestgørende registreringer i projektet.
Ad 3) Udarbejdelse af kompensationskort
Der er udarbejdet et helt overordnet template for kompensationskortet, som kan
downloades her. Der skal i ansøgningen redegøres for eventuelle yderligere for-
hold, som vil blive inddraget i kompensationskortet.
Ansøger skal som led i projektet anvende et kompensationskort baseret på styrel-
sens model. Kompensationskortet skal altså indeholde de elementer, der fremgår af
skabelonen, men kommunen har mulighed for at indsætte disse i et template eller
en model, som kommunen selv udarbejder (fx med eget logo, en digital model eller
andet). Ansøgningen skal indeholde en beskrivelse af:
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 35: Orientering om valg af kommuner til forsøg med kompensationskort for personer med handicap, fra beskæftigelsesministeren
Hvilke konkrete elementer kompensationskortet forventes at indeholde (hvis der
forventes at inddrages andre end de, der fremgår af skabelonen)
Hvordan dette forventes implementeret (digitalt, manuelt, pdf mv.)
Hvordan kommunen vil implementere registreringer i eksisterende systemer
Det er en fordel, men ikke et krav, hvis ansøgningen indeholder en konkret skabe-
lon til et kompensationskort på basis af den udviklede template.
Som det fremgår af vedhæftede, skal kompensationskortet indeholde en beskrivelse
af:
-
-
-
-
-
Aftaler med sagsbehandler/jobcenter
Forhåndsbevilling, der hvor det er relevant
Eventuelt skånehensyn
Tidligere bevillinger i de tilfælde, hvor det er relevant
En kort beskrivelse af relevante ordninger (mulighed for at fravælge ordnin-
ger, som ikke har relevans for den konkrete borgere)
Kompensationskortet skal i de tilfælde, hvor det er relevant, indeholde en forhånds-
tilkendegivelse om bevilling af en eller flere kompenserende ordninger. Dette vil
særligt kunne anvendes ved funktionsnedsættelser, hvor den kompenserende ord-
ning formodes at være nødvendig i langt de fleste jobsituationer, eller i hovedpar-
ten af de typer af jobs som borgeren søger. Ansøgningen skal indeholde en ekspli-
cit beskrivelse af, hvordan jobcentret vil tilrettelægge den konkrete model for for-
håndstilkendegivelse. Eksempelvis kan der opstilles en beløbsgrænse under hvilken
sagsbehandleren har bevillingskompetence, eller særlige redskaber kan udvælges
til forhåndsbevilling mv.
Der stilles ikke krav om, at kompensationskortet skal implementeres digitalt. Det er
således op til ansøger at byde ind med, om jobcentret vil implementere det som et
digitalt redskab i deres respektive sagssystem, eller om det implementeres som et
fysisk dokument, der udfyldes håndholdt af sagsbehandleren, herunder hvor det i så
fald journaliseres. Ansøgningen skal indeholde en specifik beskrivelse heraf.
Ad 4) Fast track for bevilling af kompenserende ordninger
I forbindelse med borgerens ansættelse og eventuelle ansøgning om en handicap-
kompenserende ordning, skal kommunen etablere en fast track ordning for bevillin-
gen, der sikrer en hurtig proces for bevillingen til borgeren. Ansøgningen skal inde-
holde en beskrivelse af, hvordan denne tilrettelægges og organiseres, herunder
hvem der er ansvarlig og inden for hvilket tidsrum, ansøgning behandles og bevil-
ling sker.
Projektets succeskriterier
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 35: Orientering om valg af kommuner til forsøg med kompensationskort for personer med handicap, fra beskæftigelsesministeren
Ansøger skal i sin ansøgning opstille måltal for:
Antal samtaler om kompensationskortet
Antal kompensationskort
Projektets succeskriterier er, at kommunerne indfrier de i ansøgningen opstillede
måltal, og dermed opnår, at flere personer med handicap kommer i job.
Projektet har desuden som overordnet mål, at der skabes ny viden om, hvordan en
ordning med et kompensationskort kan se ud og kvalificere en model for fremtidig
udbredelse til alle landets kommuner.
Ansøgningen skal indeholde:
Beskrivelse af indholdet i de fire ovenstående kerneelementer, herunder eventu-
elt supplerende tiltag
En grundig og konkret beskrivelse af hvordan ovenstående fire kerneelementer
vil blive implementeret i projektet, herunder centrale implementeringsgreb
Beskrivelse af projektets organisering og forankring i jobcentret
Ambitiøse måltal for antal samtaler om kompensationskortet, antal udarbejdede
Kompensationskort samt antal bevillinger af kompenserende ordninger.
Strategi for forankring efter endt projektperiode
Kriterier for tildeling af tilskud
Der vil i vurderingen af ansøgningerne blive lagt vægt på følgende kriterier:
At ansøgningen lever op til projektets formål og målgruppe
At projektets implementering af kerneelementerne er konkret beskrevet og der
foreligger en strategi for implementeringen
Ambitiøse succeskriterier
Ambitiøs implementering af projektet på tværs af jobcentrets afdelinger og for-
skellige ydelsesgrupper.
At projektet har et realistisk budget, som giver mest mulig værdi for pengene.
At der i ansøgningen indgår en klar model for inddragelse af jobcenterledelsen i
projektet
Forpligtelser ved deltagelse
Der gælder følgende forpligtelser ved deltagelse i projektet:
Ved deltagelse i projektet forpligter tilskudsmodtager sig til at efterleve styrelsens
retningslinjer vedrørende ansvar for databehandling, som findes på siden Vejled-
ninger, retningslinjer og skabeloner til ansøgningspuljer på beskæftigelsesområdet.
Der skal indsamles data på cpr-niveau. Ved deltagelse forpligter kommunerne sig
ydermere til:
At deltage i de aktiviteter, der er forbundet med gennemførelse af pro-
jektets evaluering i løbet af projektperioden
At indsamle data om deltagerne i projektets aktiviteter og resultater
m.v.
5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 35: Orientering om valg af kommuner til forsøg med kompensationskort for personer med handicap, fra beskæftigelsesministeren
At oplyse deltagerne om, at deres persondata vil blive sammenkørt med
registerdata og anvendt i forbindelse med evaluering samt evt. sam-
tykke til behandling af data, såfremt dette bliver relevant.
At indhente kontakttilladelse, så deltagerne i forbindelse med evalue-
ring, vil kunne kontaktes af evaluator under og efter projektperioden.
At samarbejde med evaluator omkring udveksling af data og dermed
indgå en databehandleraftale, der er i overensstemmelse med de gæl-
dende regler i GDPR (General Data Protection Regulation).
Dokumentation og evaluering
Projekterne er forpligtet til at følge de krav der stilles i forbindelse med evaluering
af den samlede indsats, og der vil inden projektstart bliver udsendt nærmere ret-
ningslinjer til de deltagende projekter. Evalueringen vil skulle indsamle data og vi-
den, der kan bidrage til en samlet vurdering af, om det skal anbefales at kompensa-
tionskortet gøres landsdækkende, og i så fald i hvilken form.
Evalueringen skal grundlæggende følge de evalueringskrav, der er indeholdt i sty-
relsens evalueringsmodel for inspirationsprojekter. Det betyder bl.a. at evaluerin-
gen skal finde statistiske og kvalitative sammenhænge og belyse sammenhæng
mellem kommuner og borgere, herunder hvad der har haft betydning for at skabe
progression. Målet med disse analyser er at fremkomme med hypoteser om, hvad
der kan være centrale kerneelementer i en konkret indsatsmodel.
Det forventes, at evalueringen blandt andet vil indeholde opgørelser over antal ud-
arbejdede kompensationskort samt samtaler herom, samt evt. anvendelse af for-
håndstilkendegivelser. Herudover forventes evalueringen at se på, hvorvidt de bor-
gere, der har fået et kompensationskort, er kommet i job. Det forventes ydermere,
at evalueringen vil tage højde for forskellige typer af handicapmålgrupper i forsø-
get.
Tilskudsberettigede udgifter
Der kan søges om tilskud til følgende udgiftsposter:
-
-
-
Løn til projektleder og projektmedarbejdere
Mindre udgifter til kompetenceudvikling af medarbejdere og sagsbehand-
lere
Revision
Styrelsens budgetskabelon skal anvendes, og budgettet skal indeholde fyldestgø-
rende noter til alle budgetposter.
Vær opmærksom på at der skal opstilles budgetter for de enkelte budgetår samt et
samlet budget for hele perioden.
Krav om afrapportering
Der stilles krav om indsendelse af halvårlige statusrapporter, som skal indsendes
forud for udbetaling af tilskud.
6
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 35: Orientering om valg af kommuner til forsøg med kompensationskort for personer med handicap, fra beskæftigelsesministeren
2274685_0007.png
Efter projektets afslutning skal der indsendes en slutrapport (selv-evaluering) sam-
men med et regnskab for hele projektperioden.
Ved udfyldelse af slutrapporten skal projektet angive deltagernes arbejdsmarkeds-
status ved projektstart og afslutning. Det er derfor vigtigt, at projektet ved projekt-
start kortlægger deltagernes arbejdsmarkedsstatus
Skabeloner for status- og slutrapporter kan hentes på siden Vejledninger, retnings-
linjer og skabeloner til ansøgningspuljer på beskæftigelsesområdet.
Krav til regnskab
Der stilles krav om indsendelse af halvårlige delregnskaber forud for udbetaling af
tilskud samt et endeligt regnskab for hele projektperioden senest tre måneder efter
projektperiodens afslutning.
Afhængig af tilskuddets størrelse, skal det endelige regnskab være revisorpåtegnet
ved tilskud til offentlig ansøger på over 500.000 kr. og ved tilskud til privat ansø-
ger på over 250.000 kr. eller ledelsespåtegnet ved tilskud til offentlig ansøger på
under 500.000 kr. og ved tilskud til privat ansøger på under 250.000 kr.
Regnskabet skal modsvares af udgiftsposterne i det godkendte budget. Nedenstå-
ende budget- og regnskabsskabelon skal anvendes ved indsendelse af regnskaber.
Frister for indsendelse af regnskaber vil fremgå af tilsagnsbrevene.
Udbetaling
Tilskuddet vil blive udbetalt bagudrettet på baggrund af de indsendte regnskaber.
Ansøgningsfrist og indsendelse af ansøgning
Hvad er ansøgningsfristen?
Hvornår kan ansøgerne forvente svar?
Hvor skal spørgsmål til puljen sendes til?
Hvordan skal der søges?
Eksempel:
Ansøgninger skal sendes til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering via sty-
relsens Tilskudsportal senest den XXXXXXX. Ansøgninger der sendes efter dette
tidspunkt, vil blive afvist.
Der kan forventes svar på ansøgningen medio september.
Spørgsmål kan stilles til Lina Farci ([email protected]) eller Camilla Behrend
([email protected]) pr. e-mail
Ved indsendelse af ansøgninger skal følgende skabeloner anvendes:
7
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 35: Orientering om valg af kommuner til forsøg med kompensationskort for personer med handicap, fra beskæftigelsesministeren
2274685_0008.png
Ansøgningsskema (Word) (nyt vindue)
Budgetskema (Excel) (nyt vindue)
Tilskudsportalen til puljeansøgninger (link)
Spørgsmål og svar
Spørgsmål og svar til puljen, hvor puljens indhold bliver uddybet/specificeret vil
blive offentliggjort på denne side.
8