Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 348
Offentligt
2418432_0001.png
Bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
Konges Vænge 8
3400 Hillerød
[email protected]
Beskæftigelses-
og ligestillingsministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021-3185
Tilsynsbrev til bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Erhvervssik-
ring vedrørende regnskabsåret 2020
21. juni 2021
Kære bestyrelse for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
Som led i mit lovfastsatte tilsyn fremsender jeg hermed det årlige tilsynsbrev, der
indeholder tilsynets vurdering af, om bestyrelsen har sikret, at Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring (AES) administreres hensigtsmæssigt og forsvarligt og under be-
hørig hensyntagen til borgerens retssikkerhed.
Jeg vil indledningsvis kvittere for tilsynsmaterialet og takke for indsatsen i 2020,
særligt
AES’ hurtige og professionelle håndtering af sagsbehandlingen på arbejds-
skadeområdet i kølvandet på udfordringerne, som covid-19 har medført. Jeg aner-
kender den betydelige indsats, der har dannet baggrund for den professionelle
håndtering. Jeg vil også takke for, at AES i 2020 varetog opgaven med at udbetale
de ekstraordinære hædersgaver i anledning af de 75 år for befrielsen.
Tilsynets vurderinger af udviklingen i 2020 bygger primært på de lovfastsatte leve-
rancer, som er modtaget fra bestyrelsen, men også bestyrelsens brev af 19. april
2021 om kvaliteten i sagsbehandlingen og prognoser for de lovfastsatte frister er
inddraget i vurderingerne.
Det er på baggrund af det fremsendte materiale overordnet tilsynets opfattelse, at
AES løser opgaverne økonomisk forsvarligt samtidigt med, at AES har fokus på at
leve op til de retssikkerhedsmæssige krav i lovgivningen og på at sikre en god kun-
deoplevelse. Retssikkerheden og kvaliteten i sagsbehandlingen er fastholdt på et
stabilt niveau, hvilket bl.a. ses ved, at Ankestyrelsens stadfæstelsesprocent i klage-
sager er stabil og endda let stigende. Endvidere har jeg forhåbninger om, at AES’
nye sagsbehandlingssystem (ANS) vil være med til at øge kvaliteten yderligere, og
jeg ser derfor frem til at følge idriftsættelsen af ANS.
Tilsynets vurdering på baggrund af tilsynsmaterialet fremgår i det følgende med
udgangspunkt i bestyrelsens parametre
stabil drift, sund økonomi
og
tilfredse kun-
der.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 348: Orientering om Beskæftigelsesministeriets tilsynsbrev for 2020 til Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings (AES) bestyrelse, fra beskæftigelsesministeren
Stabil drift med rette økonomi
Udviklingen i sagsbehandlingstid
Jeg noterer mig, at AES i 2020 har indfriet 5 ud af 7 prognoser for sagsbehand-
lingstiden, som bestyrelsen har opstillet for 2020, og at den interne liggetid på
ulykkesområdet er faldet.
Jeg er dog bekymret for udviklingen i sagsbehandlingstiderne, som generelt er ste-
get i forhold til 2019. Lange sagsbehandlingstider kan sætte den enkelte tilskade-
komne i en sårbar situation, både menneskeligt og økonomisk. Jeg noterer mig dog,
at en del af stigningen kan skyldes den af AES udviste fleksibilitet i forhold til ind-
hentelse af lægeerklæringer.
Jeg har særligt bemærket, at sagsbehandlingstiden for nye sager med tilkendt erstat-
ning for tab af erhvervsevne er steget markant i 2020 til 26,1 måneder sammenlignet
med 2019, hvor sagsbehandlingstiden lå på 21,6 måneder.
Nedbringelse af sagsbehandlingstiderne er et væsentligt opmærksomhedspunkt for
tilsynet, og jeg vil henstille til, at bestyrelsen vedbliver med at have fokus på at re-
ducere sagsbehandlingstiden
blandt andet for sager om erhvervsevnetab.
På baggrund af ovennævnte vil jeg anmode bestyrelsen om at opstille målsætninger
eller prognoser for sagsbehandlingstiden for alle sagstyper, herunder også de så-
kaldte andengangssager og private erstatningssager i 2022 og frem.
De lovbestemte frister for sagsbehandlingen
Efter indfasningsplanen fra 2016 skulle alle frister på nær 3-måneders fristen have
en overholdelsesgrad på 90 pct. i 2020. Jeg anerkender, at AES siden 2016 har
igangsat en række initiativer, som har indebåret en forbedret sagsportefølje. Jeg
kan dog samtidig konstatere, at målene ikke er indfriet for nogen af de fastsatte
prognoser. Det, finder jeg, ikke er tilfredsstillende, og nu, hvor AES er ud over ind-
fasningsperioden, har jeg en klar forventning om, at de prognoser, som bestyrelsen
opsætter, til stadighed er ambitiøse og bliver overholdt fremadrettet. Jeg forventer
derfor, at AES vedvarende arbejder på at sikre den til enhver tid bedst opnåelige
overholdelsesgrad af alle frister.
Jeg er i den forbindelse opmærksom på, at der er trådt nye frister i kraft fra den 1.
januar 2020, så fristerne på 3 og 6 måneder nu gælder både afvisning og anerken-
delse. Jeg noterer mig, at AES arbejder på at understøtte en sikker lovimplemente-
ring af de nye frister, og jeg ankerkender de mange initiativer og implementerings-
greb som fx visitationsordning, samarbejdsaftale med Forsikring & Pension mv.,
som AES har gennemført for at sikre en højre overholdelsesgrad af de lovbestemte
frister.
I bestyrelsens brev af 19. april 2021 har bestyrelsen tilkendegivet, at væsentlige
forbedringer i fristoverholdelsen for de korte frister vil forudsætte en ændring af
lovgivningens rammer. Hertil kan jeg oplyse, at jeg imødeser bestyrelsens konkrete
ændringsforslag til lovgivningen, som kan være med til at sikre en større overhol-
delsesgrad i AES i forhold til de lovbestemte frister. Jeg vil opfordre administratio-
nen i AES til at gå i dialog med Arbejdstilsynet vedrørende dette.
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 348: Orientering om Beskæftigelsesministeriets tilsynsbrev for 2020 til Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings (AES) bestyrelse, fra beskæftigelsesministeren
Udviklingen i antal sager
AES har arbejdet målrettet med at få afsluttet de ældste sager, hvilket har medført,
at antallet af sager over to år i december 2020 næsten er nedbragt til årets startni-
veau efter en stigning i antallet af verserende ældre sager henover året. Det lægger
mig på sinde, at tilskadekomne, der allerede befinder sig i en svær situation, ikke
skal have en verserende sag i arbejdsskadesystemet unødigt længe. Jeg skal derfor
bede bestyrelsen om at redegøre for, hvilke konkrete initiativer bestyrelsen har
iværksat for fortsat at sikre, at så få tilskadekomne som muligt kommer til at op-
leve sagsbehandlingstider, der overstiger 2 år.
Jeg bemærker samtidig, at antallet af de verserende sager ved udgangen af 2020 er
steget med ca. 7 procent. Bestyrelsen forklarer denne stigning med manglende
sagsbehandlere, herunder særligt til behandling af sager med tab af erhvervsevne.
Jeg skal bede bestyrelsen om at orientere mig om, hvordan bestyrelsen vil håndtere
udfordringerne med medarbejdsomsætning og rekruttering.
Produktivitet på sagsbehandlingsfunktioner
Jeg noterer mig, at forventningerne til produktiviteten på sagsbehandlingsfunktio-
nerne ikke blev indfriet i 2020. Jeg noterer mig samtidig, at bestyrelsen har igang-
sat initiativer med henblik på at forbedre produktiviteten med bl.a. optimeringer af
ressourcer og justering i driften mv. Endelig bemærker jeg, at bestyrelsen har be-
sluttet ikke at igangsætte nye større initiativer vedrørende produktivitet, før ANS er
fuldt implementeret i 2022 og driftsmodnet i 2023. Jeg skal på den baggrund an-
mode bestyrelsen om at redegøre for, hvilken påvirkning en lav produktivitet har i
forhold til AES’ sagsafvikling og sagsbehandlingstiderne. Endvidere vil jeg bede
bestyrelsen om at redegøre for, hvilken betydning ANS forventes at få i forhold til
produktiviteten fremadrettet.
Covid-19
Jeg anerkender AES’ håndtering af den særlige situation, som covid-19
har med-
ført, og AES’ initiativer for at mindske konsekvenserne af covid-19.
Jeg noterer
mig også, at AES har håndteret sagsbehandling af sager vedrørende en ukendt syg-
dom og etableret en ny praksis for behandling og vurdering af disse sager yderst
professionelt.
Jeg skal anmode bestyrelsen om fortsat at orientere tilsynet løbende i forhold til an-
kerkendelsespraksis og statistik for udviklingen af covid-19-sygdom, herunder sær-
ligt praksis for tilkendelse af godtgørelse for varigt mén, ligesom jeg vil sætte pris
på fortsat at blive holdt orienteret om udviklingen, såfremt situationen med covid-
19 også i 2021 vil påvirke driften i AES.
Kvalitet i sagsbehandlingen
Jeg noterer mig med tilfredshed, at stadfæstelsesprocenten i Ankestyrelsen kontinu-
erligt er forbedret inden for de seneste tre år, og at færre sager bliver hjemvist.
Jeg bemærker, at den hyppigste årsag til, at Ankestyrelsen hjemviser sagerne, lige-
som sidste år, er utilstrækkeligt oplysningsgrundlag. Kortest mulig sagsbehand-
lingstid er vigtig for borgernes retssikkerhed, men det må ikke opnås på bekostning
af afgørelsens kvalitet, herunder at sagerne er tilstrækkeligt oplyste til, at der kan
foretages et korrekt og velbegrundet skøn i henhold til reglerne i arbejdsskadesik-
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 348: Orientering om Beskæftigelsesministeriets tilsynsbrev for 2020 til Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings (AES) bestyrelse, fra beskæftigelsesministeren
ringsloven. Af bestyrelsens bemærkninger til Ankestyrelsens årsredegørelse frem-
går det, at AES løbende arbejder med at sikre det korrekte oplysningsgrundlag og
er i dialog med Ankestyrelsens lægekonsulenter om det lægefaglige skøn. Jeg vil
gerne orienteres om de tiltag, som AES forventer at igangsætte for at sikre korrekt
oplysningsgrundlag i sagerne samt eventuelle tiltag for generelt at sikre en sagsbe-
handling med den rette kvalitet.
Sager om veteraner
Endelig vil jeg kvittere for overholdelsen af målsætningen for en sagsbehandlings-
tid i veteransager inden for 12 måneder i 2020. Jeg er meget optaget af, at vi sikrer
veteranerne de bedst mulige forhold i behandlingen af deres arbejdsskadesager, da
de med livet som indsats har løst en helt særlig opgave for Danmark. Tilsynet vil
derfor fortsat følge udviklingen i sagsbehandlingen i veteransagerne.
Private erstatningssager
På det private erstatningsområde er sagsbehandlingstiden for sager med erhvervs-
evnetab på 21 måneder i 2020, og således over prognosen på 18-20 måneder.
Dertil kommer, at der siden 2016 er sket en nedgang i tilgangen af private erstat-
ningssager. Jeg bemærker særligt nedgangen på 15 procent i tilgangen af private
erstatningssager sammenlignet med 2019. Jeg noterer mig, at AES har iværksat et
projekt, der skal give indsigt i og viden om kundernes ønsker. Jeg anmoder om, at
tilsynet orienteres om resultaterne af dette projekt, når det foreligger.
Sund økonomi
Jeg har noteret mig, at den interne og
eksterne revision har påtegnet AES’ og AES’
Udbetalings årsrapport for 2020 uden forbehold.
Jeg bemærker, at administrationsomkostninger generelt er fastholdt på samme ni-
veau i en årrække for AES Udbetaling.
Endvidere bemærker jeg, at det lille fald i administrationsomkostninger i AES fra
252 mio. kr. i 2019 til 245 mio. kr. i 2020 primært afspejler afslutning af opgaver
knyttet til udflytningen, der blev finansieret af en særskilt pulje. Jeg vil fortsat have
fokus på udviklingen i de takstfinansierede udgifter, som er stigende primært som
følge af en række investeringer i
AES’ nye sagsbehandlingssystem (ANS).
Tilfredse kunder
Indsatsområder i 2020
Jeg noterer mig, at bestyrelsen i 2020 fortsat har fokus på helheden i sagsforløbet
med hurtig sagsbehandling af høj kvalitet.
Jeg bemærker, at tilsynet ikke har modtaget AES’ kundeundersøgelse med udvik-
lingen af kundetilfredsheden, som tilsynet modtog i 2019. Hvis AES har foretaget
en kundetilfredshedsundersøgelse, vil jeg gerne bede om, at Beskæftigelsesministe-
riet orienteres om resultaterne af undersøgelsen.
Afsluttende bemærkninger
Jeg skal bede om bestyrelsens svar på ovenstående anmodninger senest den 1. no-
vember 2021.
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 348: Orientering om Beskæftigelsesministeriets tilsynsbrev for 2020 til Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings (AES) bestyrelse, fra beskæftigelsesministeren
2418432_0005.png
Jeg kan i øvrigt oplyse, at tilsynsbrevet vil blive oversendt til Folketingets Beskæf-
tigelsesudvalg og dermed offentliggjort på Folketingets hjemmeside.
Afslutningsvist vil jeg takke bestyrelsen for det konstruktive samarbejde, fx ved de
kvartalvise møder vi har, og jeg ser frem til et fortsat givtigt samarbejde med besty-
relsen.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
5