Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 336
Offentligt
2410625_0001.png
Beskæftigelsesudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ydelseskommissionens pensionsforslag
Ydelseskommissionen har gode forslag til forbedringer af kontanthjælpssystemet.
Et mindre hjørne blandt de mange forslag er et forslag om, at kommunerne skal
se bort fra
alle
arbejdsmarkedspensioner, når de vurderer, om tidligere lønmod-
tagere kan få kontanthjælp. I dag skal kontanthjælpsmodtagere, der har en ar-
bejdsmarkedspension over 50.000 kr., efter 6 måneder hæve og forbruge deres
pension, før de igen kan få kontanthjælp, hvis det er muligt at hæve pensionen.
I Forsikring & Pension bakker vi op om Ydelseskommissionens forslag af følgende
årsager:
Modsatrettede krav:
Det er absurd, at én lov tvinger kontanthjælpsmodta-
gere til at hæve og forbruge deres pension, mens en anden lov tvinger kon-
tanthjælpsmodtagere til at spare mere op til pension. I 2020 trådte reglerne
om Obligatorisk Pension i kraft, som skal sikre, at kontanthjælpsmodtagere
sparer mere op til egen pension.
Borgerne bør stilles lige:
I dag kan nogle borgere undgå at hæve deres
arbejdsmarkedspension, hvis deres ordning har en såkaldt tilbagekøbsklausul.
Det bør ikke være afgørende for en borgers mulighed for at få kontanthjælp,
om deres arbejdsmarkedspension er med eller uden tilbagekøbsklausul. Det er
ikke en klausul den enkelte selv kan vælge til eller fra.
Tillid til pensionssystemet:
Pensionsindbetalinger skal gå til at sikre en vær-
dig alderdom. Det følger af Fælleserklæringen fra 1987. Samtidig skal borgere,
der har pensionsopsparing, ikke stilles ringere end borgere, der ikke har sparet
op. Det skal altid kunne betale sig at spare op til pension.
Hård økonomisk konsekvens:
Når man hæver en arbejdsmarkedspension
med tilbagekøbsret førtidigt, så skal man betale 60 pct. i strafafgift til staten.
Det er en særdeles hård skattesanktion for kontanthjælpsmodtagere, fordi de
tvinges til at hæve pensionen før tid. Derudover vil ældre kontanthjælpsmod-
tagere tæt på folkepensionsalderen ikke kunne nå at spare en ny pension op,
og dermed kan de ende med kun at have folkepension og ATP som pensioni-
ster.
04.06.2021
Forsikring & Pension
Philip Heymans Allé 1
2900 Hellerup
Tlf.:
41 91 91 91
[email protected]
www.forsikringogpension.dk
Karina Ransby
Underdirektør
Dir.
41 91 90 80
[email protected]
Sagsnr.
DokID
GES-2017-00378
425922
Brancheorganisation
for forsikringsselskaber
og pensionskasser
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 336: Henvendelse af 7/6-21 fra Forsikring & Pension om Ydelseskommissionens pensionsforslag
Tvangshævningsreglen
I 1998 blev der indført krav om, at kontanthjælpsmodtagere efter 6 måneder skal
hæve og forbruge pensionsopsparinger med tilbagekøbsret, før de igen kan få
kontanthjælp. Samtidigt blev der indført en bagatelgrænse på 50.000 kr. for en-
lige og 100.000 kr. for ægtepar, som ikke er blevet pristalsreguleret. Reglen blev
til i en tid, hvor skattereglerne var anderledes udformet, men med de regler, der
gælder i dag, er den med tiden blevet åbenbart urimelig.
Forsikring & Pension har undersøgt, hvor mange der bliver ramt af reglen. Vi
skønner, at ca. 1.000 kontanthjælpsmodtagere og deres ægtefæller i perioden
2017-2019 hævede i alt 200 mio. kr. fra deres pensionsordninger, som følge af
reglen.
Hvis pensionsmidler hæves i utide, beskattes de med 60 pct. Den relativt høje
beskatning skyldes et pensionspolitisk ønske om, at pensionsmidler skal øremær-
kes til pension. Samlet set har kontanthjælpsmodtagere og deres ægtefæller be-
talt 110 mio. kr. i skat af de pensionsmidler, de er blevet tvunget til at hæve i
perioden 2017-2019.
Obligatorisk Pensionsopsparing
I 2020 trådte reglerne om Obligatorisk Pensionsopsparing i kraft. Reglerne skal
sikre, at kontanthjælpsmodtagere sparer op til deres egen pension. Når reglerne
er fuldt indfaset i 2030, vil en enlig kontanthjælpsmodtager således indbetale 5,8
pct. af sin indkomst til pension i ATP. Denne ordning bør umiddelbart give anled-
ning til at ophæve tvangshævningsreglen, som har den modsatte effekt. Det er
ikke rimeligt, at kontanthjælpsmodtagere tvinges til at betale en strafafgift på 60
pct. af deres opsparede pensionsmidler, hvorefter de tvinges til at påbegynde en
ny pensionsopsparing ”fra bunden”.
Ydelseskommissionens forslag
Af Ydelseskommissionens rapport til regeringen (s. 279) fremgår det, at:
”Ydel-
seskommissionen
anbefaler,
at den nuværende karensperiode på seks måneder
og kravet om tilbagekøb af pensioner med tilbagekøbsret fastholdes med undta-
gelse af arbejdsgiverindbetalte pensioner med tilbagekøbsret. Det skal ses i lyset
af, at den type af pensioner typisk ikke er selvvalgte.”
Da den gældende regel allerede undtager arbejdsgiverindbetalte pensioner uden
tilbagekøbsret, indebærer Ydelseskommissionens forslag, at kommunerne skal se
bort fra
alle
arbejdsgiverindbetalte pensioner, når de vurderer, om tidligere løn-
modtagere har ret til kontanthjælp. Ydelseskommissionens forslag løser dermed
tvangshævningsproblemerne for alle arbejdsmarkedspensionsordninger, og For-
sikring & Pension bakker op om forslaget.
Forsikring & Pension
Sagsnr.
DokID
GES-2017-00378
425922
Med venlig hilsen
Karina Ransby
Side 2