Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 335
Offentligt
UDKAST
(3. juni 2021)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats
(Særlig
løntilskudsordning for langtidsledige seniorer)
§1
I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lov nr. 548 af 7. maj 2019, som
bl.a. ændret ved § 2 i lov nr. 525 af 27. april 2020 og § 1 i lov nr. 1054 af
30. juni 2020 og senest ved § 4 i lov nr. 467 af 20. marts 2021, foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 80 indsættes før overskriften før § 81:
»Midlertidig
særlig løntilskudsordning for langtidsledige seniorer
§ 80 a.
I perioden fra og med den 1. september 2021 til og med den 31.
december 2022 har personer, der er omfattet af § 6, nr. 1-3, ret til tilbud om
ansættelse med løntilskud hos en arbejdsgiver, som de selv har fundet. Per-
sonen skal være fyldt 50 år ved tilbuddets påbegyndelse, og tilbuddet skal
være påbegyndt senest den 31. december 2022. Arbejdsgiveren og personen
kan aftale en varighed på op til 6 sammenhængende måneder.
Stk. 2.
Det er en betingelse for tilbuddet, at personen ved tilbuddets påbe-
gyndelse i en forudgående periode på mindst 12 måneder har modtaget visse
offentlige forsørgelsesydelser m.v., jf. regler fastsat i medfør af § 10, stk. 2.
Stk. 3.
Arbejdsgiveren skal opfylde følgende betingelser:
1) Løn- og arbejdsvilkår skal være overenskomstmæssige eller de for til-
svarende arbejde sædvanligt gældende, jf. § 71 og § 72.
2) Der skal være et rimeligt forhold mellem antallet af ansatte med og uden
offentlig støtte, jf. § 77.
3) Tilbuddet skal være drøftet mellem arbejdsgiveren og en repræsentant
for de ansatte forud for ansættelsen med løntilskud, jf. § 78.
4) Tilbuddet skal medføre en nettoudvidelse af antallet af ansatte jf. § 79.
Stk. 4.
Tilbuddet om løntilskudsansættelse kan uanset § 55, stk. 1 og 3,
række ud over den dato, hvortil personen er berettiget til den enkelte forsør-
gelsesydelse. Løntilskudsansættelsen fortsætter uændret i den aftalte ansæt-
telsesperiode, jf. stk. 1.
§ 80 b.
Ved aftaler om ansættelse med løntilskud efter § 80 a skal jobcen-
teret alene påse, at betingelserne i § 80 a, stk. 1 - 3, og regler herom fastsat
i medfør af § 81, er opfyldt. Jobcenteret skal ikke foretage en vurdering efter
§ 53 om de overordnede betingelser for tilbud og § 67 om formålet med
tilbud om ansættelsen med løntilskud.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 335: Lovudkast til lovforslag om særlig løntilskudsordning til langtidsledige seniorer, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
§ 80 c.
Ved ansættelse efter § 80 a udgør løntilskuddet 102,90 kr. pr. time
(2021-niveau) til private arbejdsgivere og 140,40 kr. pr. time (2021-niveau)
til offentlige arbejdsgivere.
§ 80 d.
§ 189 om årlig regulering af løntilskud og timeløn hos offentlige
arbejdsgivere finder tilsvarende anvendelse.«
§2
Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. september 2021.
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 335: Lovudkast til lovforslag om særlig løntilskudsordning til langtidsledige seniorer, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Særlig løntilskudsordning for langtidsledige seniorer
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.1.3. Forholdet til databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre, Enhedslisten, Konservative og Alternativet indgik den 28. maj
2021 Aftale om tiltag målrettet langtidsledige under coronakrisen.
Coronakrisen har på kort tid medført en stigning i ledigheden og øget an-
tallet af langtidsledige dagpengemodtagere med mere end 15.500 i perioden
februar 2020 til marts 2021. Selvom der er udsigt til, at en del ledige kan
vende tilbage til beskæftigelse, i takt med at samfundet gradvist åbner op,
så vil der være grupper, som er i særlig risiko for langtidsledighed, og hvor
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 335: Lovudkast til lovforslag om særlig løntilskudsordning til langtidsledige seniorer, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
det kan være en udfordring at vende tilbage til arbejdsmarkedet. Det gælder
eksempelvis seniorer og ufaglærte.
Regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre, Enhedslisten, Konservative og Alternativet er derfor enige om at
igangsætte en række initiativer for at hjælpe langtidsledige med igen at få
en fod inden for på arbejdsmarkedet. Med aftalen prioriterer aftalepartierne
at afsætte i alt 159 mio. kr. til en række midlertidige initiativer i 2021 og
2022. Initiativerne har til formål at styrke og forbedre langtidslediges mu-
lighed for at komme tilbage på arbejdsmarkedet gennem opkvalificering og
virksomhedsrettede tiltag.
Aftalepartierne er bl.a. enige om at afsætte 23,6 mio. kr. til etablering af en
ny, midlertidig ordning i 2021-2022 med et særligt forhøjet tilskud på 20 kr.
ekstra i timen til private og offentlige virksomheder, der ansætter langtids-
ledige, der er fyldt 50 år, med løntilskud. Formålet er at rykke langtidsledige
seniorer frem i køen til et løntilskudsjob ved at øge virksomhedernes til-
skyndelse til at bruge ordningen. Det vil fortsat være jobcentrene og a-kas-
sernes førsteprioritet at formidle ordinære job til de langtidsledige seniorer.
Den midlertidige ordning gælder ansættelser med løntilskud, der påbegyn-
des i perioden fra 1. september 2021 til og med 31. december 2022. Mål-
gruppen er dagpengemodtagere, kontanthjælpsmodtagere og overgangs-
ydelsesmodtagere, som ikke er omfattet af introduktionsprogrammet efter
integrationsloven. Der er krav om 12 måneders ledighedsanciennitet. Løn-
og arbejdsvilkår skal være overenskomstmæssige eller de for tilsvarende ar-
bejde sædvanligt gældende og følge de regler, der er fastsat herom i den
gældende løntilskudsordning.
Ordningen etableres som en generel objektiv ordning, hvor alle arbejdsgi-
vere har ret til det høje tilskud, hvis de har aftalt et løntilskudsansættelses-
forløb med en langtidsledig dagpengemodtager, kontanthjælpsmodtager el-
ler overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet, som har
12 måneders ledighedsanciennitet, og som samtidig er fyldt 50 år. Arbejds-
giveren og den ledige aftaler selv varigheden af løntilskudsansættelsen, der
kan være op til 6 sammenhængende måneder. Løntilskudsansættelsen skal i
øvrigt leve op til reglerne vedr. rimelighedskravet og merbeskæftigelseskra-
vet samt reglerne om, at løn og arbejdsvilkår skal være overenskomstmæs-
sige eller de for tilsvarende arbejde sædvanligt gældende.
Dette lovforslag indeholder en udmøntning af den aftalte ordning om en
ny, midlertidig ordning i 2021-2022 med et særligt forhøjet tilskud på 20 kr.
ekstra i timen til private og offentlige virksomheder, der ansætter langtids-
ledige, der er fyldt 50 år, med løntilskud.
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 335: Lovudkast til lovforslag om særlig løntilskudsordning til langtidsledige seniorer, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Særlig løntilskudsordning for langtidsledige seniorer
2.1.1. Gældende ret
De gældende regler om tilbud om ansættelse med løntilskud fremgår af
kapitel 12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Efter lovens § 66, stk.1, kan personer omfattet af § 6 få tilbud om ansæt-
telse med løntilskud hos private og offentlige arbejdsgivere. Det gælder dog
ikke personer omfattet af § 6, nr. 4, som vurderes åbenlyst uddannelsespa-
rate, personer omfattet af § 6, nr. 6 og 7, som er i job eller driver selvstændig
virksomhed, og personer omfattet af § 6, nr. 9 og 13.
Det betyder, at følgende målgrupper kan få tilbud om løntilskud: Dagpen-
gemodtagere, kontanthjælpsmodtagere, overgangsydelsesmodtagere uden
for introduktionsprogrammet, uddannelseshjælpsmodtagere, som ikke vur-
deres åbenlyst uddannelsesprate, sygedagpengemodtagere og personer i job-
afklaringsforløb, der ikke er i job eller driver selvstændig virksomhed, per-
soner i ressourceforløb, revalidender, førtidspensionister og ledige selvfor-
sørgende.
I det følgende beskrives alene løntilskudsreglerne for dagpengemodtagere,
kontanthjælpsmodtagere og overgangsydelsesmodtagere uden for introduk-
tionsprogrammet.
Efter lovens § 66, stk. 2, har dagpengemodtagere, kontanthjælpsmodta-
gere, overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet, desu-
den ret til tilbud om ansættelse med løntilskud hos en arbejdsgiver, som de
selv har fundet, såfremt betingelserne i kapitel 12 i øvrigt er opfyldt. Ar-
bejdsgiveren og personen aftaler varigheden af ansættelse med løntilskud,
jf. dog med de varighedsbegrænsninger, der følger af § 68.
Når der er tale om selvfunden løntilskudsansættelse, skal jobcenteret ikke
foretage en vurdering af personens ønsker og forudsætninger eller arbejds-
markedets behov med henblik på, at personen hurtigst muligt opnår varig
beskæftigelse og hel eller delvis selvforsørgelse. Jobcenteret vil alene skulle
påse, at betingelserne i øvrigt er opfyldt, herunder formålsbestemmelsen for
løntilskudsansættelse, se nedenfor om formålet med ansættelses med løntil-
skud jf. § 67, rimelighedskravet jf. 77 og merbeskæftigelseskravet jf. § 79 .
Jobcenteret har mulighed for at give et supplerende tilbud sideløbende her-
med, forudsat at det ikke hindrer, at personen kan deltage i det selvfundne
tilbud. Et supplerende tilbud vil fx kunne gives, hvis det selvfundne tilbud
er på få timer dagligt og personen ikke sammenlagt har mere end 37 timer
pr. uge. Under deltagelse i et selvfundet tilbud vil en person desuden fortsat
kunne formidles et ordinært job.
Løntilskudsansættelsen for dagpengemodtagere, kontanthjælpsmodtagere
og overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet kan efter
§ 68 have en varighed på op til 6 måneder hos private arbejdsgivere.
5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 335: Lovudkast til lovforslag om særlig løntilskudsordning til langtidsledige seniorer, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Hos offentlige arbejdsgivere kan det have en varighed på op til 4 måneder
for dagpengemodtagere, jobparate kontanthjælpsmodtagere og overgangs-
ydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet. For aktivitetsparate
kontanthjælpsmodtagere og overgangsydelsesmodtagere uden for introduk-
tionsprogrammet kan varigheden være op til 6 måneder, der dog kan for-
længes op til 12 måneder, hvis personen hen mod udgangen af perioden efter
en konkret vurdering har behov herfor.
Efter lovens § 67 gives tilbud om ansættelse med løntilskud til dagpenge-
modtagere, kontanthjælpsmodtagere og overgangsydelsesmodtagere uden
for introduktionsprogrammet med henblik på oplæring og genoptræning af
faglige, sociale eller sproglige kompetencer.
For at blive ansat med løntilskud hos arbejdsgivere skal dagpengemodta-
gere, kontanthjælpsmodtagere og overgangsydelsesmodtagere uden for
introduktionsprogrammet i en forudgående periode på mindst 6 måneder
have modtaget visse offentlige forsørgelsesydelser m.v., jf. regler fastsat i
medfør af § 10, stk. 2.
For dagpengemodtagere betyder det, at de i en sammenlagt periode på 6
måneder skal have modtaget dagpenge eller har deltaget i tilbud om ansæt-
telse med løntilskud efter lovens kapitel 12. For kontanthjælpsmodtagere og
overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet betyder det,
at de i en sammenhængende periode skal have modtaget arbejdsløshedsdag-
penge, kontanthjælp, uddannelseshjælp, overgangsydelse, selvforsørgelses-
og hjemrejseydelse, integrationsydelse, ressourceforløbsydelse under jobaf-
klaringsforløb eller sygedagpenge udbetalt i en periode, hvor personen ikke
var i job eller drev selvstændig virksomhed, ressourceforløbsydelse under
ressourceforløb, revalideringsydelse, ledighedsydelse, har været i tilbud om
ansættelse med løntilskud efter lovens kapitel 12 i lov om en aktiv beskæf-
tigelsesindsats, eller har været ledig selvforsørgende.
Der gælder dog ikke et krav om en forudgående periode med offentlige
forsørgelsesydelser m.v., hvis personen ikke har en kompetencegivende
ungdomsuddannelse eller kompetencegivende uddannelse på højere niveau,
eller personen er over 50 år, eller er enlig forsørger, jf. lovens § 69.
Personer, der ansættes med løntilskud efter lovens kapitel 12, er omfattet
af den lovgivning, der gælder for lønmodtagere.
De gældende regler om, hvilken løn borgerne skal have, fremgår af lovens
§ 71 og § 72. Ved ansættelse af dagpengemodtagere, kontanthjælpsmodta-
gere, overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet med
løntilskud hos private arbejdsgivere skal løn- og arbejdsvilkår være over-
enskomstmæssige eller de for tilsvarende arbejde sædvanligt gældende, jf.
§ 71.
Ved ansættelse af målgrupperne hos offentlige arbejdsgivere skal løn- og
arbejdsvilkår ligeledes være overenskomstmæssige, dog er timelønnen fast-
lagt til at udgøre 130,99 kr. pr. time (2021-niveau) eksklusive feriepenge
m.v. Efter lovens § 189 beregnes timelønnen hos offentlige arbejdsgivere
6
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 335: Lovudkast til lovforslag om særlig løntilskudsordning til langtidsledige seniorer, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
på grundlag af den årligt regulerede maksimale dagpengesats, jf. lov om ar-
bejdsløshedsforsikring m.v.
Lønnen i offentlig løntilskudsansættelse skal efter fradrag af arbejdsmar-
kedsbidrag ligge på niveau med følgende:
1) Personens individuelle dagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v. eller
2) Personens samlede individuelle kontanthjælp eller overgangsydelse ef-
ter lov om aktiv socialpolitik.
Den offentlige arbejdsgiver fastsætter arbejdstiden i det enkelte tilbud un-
der hensyn til lønnen, jf. § 72, stk. 3. Antallet af arbejdstimer rundes op til
nærmeste antal hele timer. Arbejdstiden fastsættes for hele perioden ved an-
sættelsesforholdets påbegyndelse.
Efter lovens § 76 udgør løntilskuddet 82,90 kr. pr. time (2021-niveau) til
private arbejdsgivere. Til offentlige arbejdsgivere udgør løntilskuddet
120,40 kr. pr. time (2021-niveau). Løntilskuddet nedsættes med det beløb,
som en arbejdsgiver modtager som refusion fra det offentlige, som følge af
at arbejdsgiveren fortsat udbetaler løn. Det kan fx være de tilfælde, hvor
arbejdsgiveren kan modtage refusion for løn udbetalt under sygdom. Efter
lovens § 189 reguleres løntilskudssatsen en gang årligt den 1. januar med
satsreguleringsprocenten efter lov om en satsreguleringsprocent.
Der er med hjemmel i bemyndigelsesbestemmelsen i lovens § 81 fastsat
regler i bekendtgørelse nr. 2006 af 11. december 2020 om en aktiv beskæf-
tigelsesindsats § 85 om udelukkelse af visse private arbejdsgivere for at an-
vende løntilskudsordningen.
Det gælder bl.a. støtte til eksportrelaterede ak-
tiviteter, navnlig tilskud der er direkte knyttet til de eksporterede mængder,
til etablering og drift af et distributionsnet eller til andre løbende udgifter i
forbindelse med eksportvirksomhed. Bestemmelsen har baggrund i EU`s
forordning nr. 651/2014 af 17. juni 2014 om visse kategoriers forenelighed
med det indre marked i henhold til traktatens artikel 107 og 108.
Der er endvidere i bekendtgørelsens § 86 fastsat regler om grænser for
støtteintensitet mv. til private arbejdsgivere.
Bestemmelsen har ligeledes
baggrund i EU`s forordning nr. 651/2014 af 17. juni 2014 om visse katego-
riers forenelighed med det indre marked i henhold til traktatens artikel 107
og 108.
Efter lovens § 77 skal der hos arbejdsgiveren være et rimeligt forhold
mellem antallet af ansatte uden løntilskud og antallet af personer i virksom-
hedspraktik efter kapitel 11, i ansættelse med løntilskud efter lovens kapitel
12, i nytteindsats efter kapitel 13, i ansættelse med løntilskud efter kapitel 5
i lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v. og i virksomheds-
praktik og nytteindsats efter integrationsloven. Det såkaldte rimeligheds-
krav. Der er med hjemmel i § 81 fastsat nærmere regler herom i bekendtgø-
relse om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Efter lovens § 78 skal spørgsmålet om ansættelsen have været drøftet mel-
lem arbejdsgiveren og en repræsentant for de ansatte hos arbejdsgiveren
7
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 335: Lovudkast til lovforslag om særlig løntilskudsordning til langtidsledige seniorer, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
forud for ansættelse med løntilskud. Der er med hjemmel i § 81 fastsat nær-
mere regler herom i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Efter lovens § 79 skal ansættelse med løntilskud medføre en nettoudvi-
delse af antallet af ansatte hos arbejdsgiveren. Ved nettoudvidelse forstås
merbeskæftigelse i forhold til den normale beskæftigelse hos arbejdsgive-
ren, det såkaldte merbeskæftigelseskrav. Der er med hjemmel i § 81 fastsat
nærmere regler herom i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Det fremgår af lovens § 80, at udbetaling af tilskud ikke være konkurren-
ceforvridende.
Der er i lovens § 81 en bemyndigelse til, at beskæftigelsesministeren fast-
sætter nærmere regler om ansættelse med løntilskud, herunder om betingel-
ser for ansættelse med løntilskud og om, at lønnen og arbejdstiden under
ansættelse med løntilskud hos offentlige arbejdsgivere kan nedsættes, hvis
personen har ordinær beskæftigelse, samt om rimelighedskravet efter § 77
og merbeskæftigelseskravet efter § 79. Der kan også fastsættes regler om,
at der for særlige målgrupper kan ske fravigelse af rimelighedskravet og
merbeskæftigelseskravet. Der er i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigel-
sesindsats fastsat nærmere regler på en række områder, bl.a. om merbeskæf-
tigelseskravet og rimelighedskravet.
Der er i lovens § 53 en generel bestemmelse om, at tilbud så vidt muligt,
skal være rettet mod beskæftigelse inden for områder, hvor der er behov for
arbejdskraft og skal gives ud fra den enkeltes ønsker og forudsætninger, med
henblik på personen hurtigst muligt opnår varig beskæftigelse og hel eller
delvis selvforsørgelse. Der er visse undtagelser for denne generelle bestem-
melse.
Der endvidere i lovens § 55 en generel bestemmelse om, at tilbud ikke kan
række ud over den dato, hvor personen er berettiget til den enkelte forsør-
gelsesydelse. Der er visse undtagelser for denne generelle bestemmelse.
Der er i lovens kapitel 26 og 27 regler om mentorstøtte, hjælpemidler og
befordringsgodtgørelse, når ledige for tilbud om ansættelse med løntilskud.
lige som der er regler om personlig assistance og hjælpemidler i kapitel 3, 4
og 6 i lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v.
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det fremgår af den politiske aftale om tiltag målrettet langtidsledige under
coronakrisen, at aftalepartierne er enige om, at der afsættes 23,6 mio. kr. til
etablering af en ny, midlertidig ordning i 2021-2022 med et særligt forhøjet
tilskud på 20 kr. ekstra i timen til private og offentlige virksomheder, der
ansætter langtidsledige, der er fyldt 50 år, i løntilskud. Formålet er at rykke
langtidsledige seniorer frem i køen til et løntilskudsjob ved at øge virksom-
hedernes tilskyndelse til at bruge ordningen. Det vil fortsat være jobcentrene
og a-kassernes førsteprioritet at formidle ordinære job til de langtidsledige
seniorer.
8
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 335: Lovudkast til lovforslag om særlig løntilskudsordning til langtidsledige seniorer, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Det foreslås derfor, at der i lovens kapitel om 12 om ansættelse med løn-
tilskud indføres en midlertidig særlig løntilskudsordning for langtidsledige
seniorer. Ordningen vil supplere den gældende løntilskudsordning og vil in-
debære ret til et højere løntilskud til arbejdsgiveren, når betingelserne i øv-
rigt er opfyldt.
Det foreslås således, at i perioden fra og med den 1. september 2021 til og
med den 31. december 2022 har personer, der er omfattet af § 6, nr. 1-3, ret
til tilbud om ansættelse hos en arbejdsgiver, som de selv har fundet. Perso-
nen skal være fyldt 50 år ved tilbuddets påbegyndelse, og tilbuddet skal være
påbegyndt senest den 31. december 2022. Arbejdsgiveren og personen kan
aftale en varighed på op til 6 sammenhængende måneder.
Personen skal således være dagpengemodtager, kontanthjælpsmodtager
eller overgangsydelsesmodtager uden for introduktionsprogrammet på det
tidspunkt ansættelsen påbegyndes, men der er ikke krav om, at den ledige
skal have ret til disse ydelser i hele løntilskudsperioden.
Det foreslås desuden, at det er en betingelse for tilbuddet, at personen i en
forudgående periode på mindst 12 måneder har modtaget visse offentlige
forsørgelsesydelser m.v., jf. regler fastsat i medfør af lovens § 10, stk. 2.
Beregning af forudgående ledighed svarer til de gældende regler, der an-
vendes ved tilbud om ansættelse med løntilskud efter kap. 12, jf. ovenfor
under pkt. 2.1.1.
Det foreslås, at for at kunne benytte retten til den særlige løntilskudsord-
ning skal arbejdsgiveren opfylde følgende betingelser:
1) Løn- og arbejdsvilkår skal være overenskomstmæssige eller de for til-
svarende arbejde sædvanligt gældende. Reglen svarer til de gældende
regler, der anvendes ved ansættelse med løntilskud efter kap. 12, jf.
ovenfor under pkt. 2.1.1.
2) Der skal være et rimeligt forhold mellem antallet af ansatte med og uden
offentlig støtte. Reglen svarer til de gældende regler, der anvendes ved
ansættelse med løntilskud efter kap. 12, jf. ovenfor under pkt. 2.1.1.
3) Tilbuddet skal være drøftet mellem arbejdsgiveren og en repræsentant
for de ansatte forud for ansættelsen med løntilskud. Reglen svarer til de
gældende regler, der anvendes ved ansættelse med løntilskud efter kap.
12, jf. ovenfor under pkt. 2.1.1.
4) Tilbuddet skal medføre en nettoudvidelse af antallet af ansatte. Reglen
svarer til de gældende regler, der anvendes ved ansættelse med løntil-
skud efter kap. 12, jf. ovenfor under pkt. 2.1.1.
Det foreslås endvidere, at tilbuddet om løntilskudsansættelse kan række
ud over den dato, hvortil personen er berettiget til den enkelte forsørgelses-
ydelse. Det vil sige, at fx en dagpengemodtager vil få ret til en løntilskuds-
ansættelse, der rækker ud over den periode, som personen er berettiget til
arbejdsløshedsdagpenge, også selvom personen ikke vil være berettiget til
en ydelse efter ophør af dagpengeperioden. Løntilskudsansættelsen vil fort-
sætte uændret i den aftalte ansættelsesperiode. Personen vil således kunne
fortsætte på samme løn og arbejdsgiveren vil få samme løntilskudssats.
9
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 335: Lovudkast til lovforslag om særlig løntilskudsordning til langtidsledige seniorer, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Ordningen bygger udelukkende på objektive kriterier, hvilket betyder, at
når den ledige og virksomheden opfylder de opstillede betingelser, har de
ret til selv at aftale en løntilskudsansættelse. Jobcenteret må ikke foretage
en visitation af den ledige til en bestemt virksomhed og skal heller ikke fast-
sætte tilskuddets størrelse eller tilskudsperiodens længde.
Hvis betingelserne er opfyldt, skal jobcenteret acceptere aftalen mellem
arbejdsgiveren og den ledige.
De ledige vil fortsat kunne formidles til et ordinært job uden løntilskud og
jobcenteret vil kunne give supplerede tilbud efter loven, hvis der fx er tale
om en lav ugentlig arbejdstid i løntilskudsansættelsen.
Jobcenteret må ikke foretage visitation af en ledig til ansættelse med løn-
tilskud i en bestemt virksomhed. Det betyder, at myndigheden ikke må
vælge en virksomhed til den ledige og aftale en løntilskudsansættelse. Det
vil dog være en naturlig del af myndighedens vejledning, at de kan rådgive
om, hvilke typer af arbejde, den ledige vil have særlige forudsætninger for
at kunne udfylde.
Arbejdsgivere, der ønsker at ansætte en langtidsledig på over 50 år efter
ordningen, vil kunne meddele det til jobcenteret. Ledige, der opfylder betin-
gelserne, vil kunne henvende sig til disse virksomheder eller andre og indgå
aftale om ansættelse. Den ledige og virksomheden vil også kunne indgå af-
tale om ansættelse med løntilskud efter en forudgående periode, hvor den
ledige har været i virksomhedspraktik på virksomheden. Det afgørende er,
at valget af virksomhed sker, uden at myndigheden foretager et skøn over,
hvilken virksomhed der skal have den pågældende ansat.
Når en virksomhed og en ledig har aftalt en løntilskudsansættelse, skal
jobcenteret godkende, at de objektive betingelser herfor er overholdt, før
ansættelsen kan påbegyndes.
Det foreslås således, at ved aftaler om ansættelse med løntilskud efter
denne særlige løntilskudsordning skal jobcenteret alene påse, at følgende
betingelser er opfyldt: Alderskriteriet og kravet til forudgående ledighed,
ansættelsen skal påbegyndes i perioden 1. september 2021 til og med 31.
december 2021, arbejdsgiveren skal udbetale overenskomstmæssig løn, ef-
ter lovens § 71 og § 72, rimelighedskravet og merbeskæftigelseskravet efter
lovens § 77 og § 79, inddragelse af medarbejderrepræsentanter efter lovens
§ 78. Jobcenteret skal ikke foretage en vurdering efter lovens § 53 af, om at
tilbud så vidt muligt, skal være rettet mod beskæftigelse inden for områder,
hvor der er behov for arbejdskraft og skal gives ud fra den enkeltes ønsker
og forudsætninger, med henblik på personen hurtigst muligt opnår varig be-
skæftigelse og hel eller delvis selvforsørgelse. Jobcenteret skal heller ikke
vurdere om løntilskudsansættelsen opfylder den gældende bestemmelse om
formålet med løntilskudsansættelse.
Det foreslås, at ved ansættelse efter den særlige ordning udgør løntilskud-
det 102,90 kr. pr. time (2021-niveau) til private arbejdsgivere og 140,40
kr. pr. time kr. (2021-niveau) til offentlige arbejdsgivere. Der vil med
hjemmel den gældende bemyndigelse i § 81 i loven, blive fastsat regler
10
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 335: Lovudkast til lovforslag om særlig løntilskudsordning til langtidsledige seniorer, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
om, at løntilskuddet ikke må overstige den bruttoløn, som den løntilskuds-
ansatte får.
Endelig foreslås det at den gældende bestemmelse i lovens § 189 om en
årlig regulering af løntilskudssatsen og timelønnen hos offentlige arbejdsgi-
vere finder tilsvarende anvendelse. Dermed vil der ske en regulering pr. den
1. januar 2022 af løntilskudssatsen og timelønnen.
De gældende regler i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats §
85 om udelukkelse af visse private arbejdsgivere for at anvende løntilskuds-
ordningen og § 86 om bruttostøtteintensitet mv. vil ikke finde anvendelse
for den foreslående særlige løntilskudsordning for langtidsledige seniorer,
idet ordningen er generel og dermed ikke omfattet af EU`s forordning nr.
651/2014 af 17. juni 2014 om visse kategoriers forenelighed med det indre
marked i henhold til traktatens artikel 107 og 108.
Der vil med hjemmel i den gældende bemyndigelse i lovens § 81 blive
fastsat regler om, hvilke af reglerne i bekendtgørelsen om en aktiv beskæf-
tigelsesindsats om ansættelse med løntilskud, der vil gælde tilsvarende for
den særlige løntilskudsordning for langtidsledige seniorer.
Reglerne i lovens kapitel 26 og 27 om mentorstøtte, hjælpemidler og be-
fordringsgodtgørelse vil også finde også anvendelse for den særlige løntil-
skudsordning for langtidsledige seniorer, som foreslås fastsat i kapitel 12.
Ordlyden i de gældende bestemmelser vil også rumme den særlige løntil-
skudsordning. Det samme gælder reglerne om personlig assistance og hjæl-
pemidler i kapitel 3, 4 og 6 i lov om kompensation til handicappede i erhverv
m.v.
2.1.3. Forholdet til databeskyttelsesforordningen og databeskyt-
telsesloven
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 2016/679 af 27. april 2016
om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af person-
oplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse
af direktiv 95/46/EF (databeskyttelsesforordningen) og lov nr. 502 af 23.
maj 2018 om supplerende bestemmelser til forordningen om beskyttelse af
fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om
fri udveksling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven) fik virkning
den 25. maj 2018.
Databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven gælder bl.a. for
behandling af personoplysninger, der helt eller delvis foretages ved hjælp af
automatisk databehandling, og for ikke-automatisk behandling af personop-
lysninger, der er eller vil blive indeholdt i et register.
De grundlæggende principper for behandling af personoplysninger frem-
går af forordningens artikel 5, stk. 1, og gælder for alle behandlinger af per-
sonoplysninger omfattet af forordningen. Bestemmelsen fastsætter bl.a., at
personoplysninger skal behandles lovligt, rimeligt og på en gennemsigtig
måde i forhold til den registrerede (»lovlighed, rimelighed og gennemsig-
tighed«), at personoplysninger skal indsamles til udtrykkeligt angivne og
11
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 335: Lovudkast til lovforslag om særlig løntilskudsordning til langtidsledige seniorer, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
legitime formål og ikke må viderebehandles på en måde, der er uforenelig
med disse formål (»formålsbegrænsning«), og at personoplysninger skal
være tilstrækkelige, relevante og begrænset til, hvad der er nødvendigt i for-
hold til de formål, hvortil de behandles (»dataminimering«). Derudover er
det fastsat, at personoplysninger skal behandles på en måde, der sikrer til-
strækkelig sikkerhed for de pågældende personoplysninger, herunder be-
skyttelse mod uautoriseret eller ulovlig behandling og mod hændeligt tab,
tilintetgørelse eller beskadigelse, under anvendelse af passende tekniske el-
ler organisatoriske foranstaltninger (»integritet og fortrolighed«), og at op-
lysningerne skal være korrekte og om nødvendigt ajourførte, og der skal
tages ethvert rimeligt skridt for at sikre, at personoplysninger, der er urigtige
i forhold til de formål, hvortil de behandles, straks slettes eller berigtiges
(»rigtighed«).
I databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, findes behandlingsgrund-
laget for almindelige personoplysninger. Der kan bl.a. ske behandling af al-
mindelige personoplysninger, hvis behandlingen er nødvendig af hensyn til
udførelse af en opgave i samfundets interesse, eller som henhører under of-
fentlig myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har fået pålagt, jf. for-
ordningens artikel 6, stk. 1, litra e.
Efter forordningens artikel 6, stk. 2, kan medlemsstaterne opretholde eller
indføre mere specifikke bestemmelser for at tilpasse anvendelsen af forord-
ningens bestemmelser om behandling med henblik på overholdelse af bl.a.
artikel 6, stk. 1, litra e, ved at fastsætte mere specifikke krav til behandling
og andre foranstaltninger for at sikre lovlig og rimelig behandling, herunder
for andre specifikke databehandlingssituationer som omhandlet i forordnin-
gens kapitel IX (artikel 85-91).
Det følger af databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 3, der fastsætter
nærmere betingelser for at anvende artikel 6, stk. 2, at grundlaget for be-
handling i henhold til bl.a. stk. 1, litra e, skal fremgå af EU-retten eller af
medlemsstaternes nationale ret, som den dataansvarlige er underlagt. For-
målet med behandlingen skal være fastlagt i dette retsgrundlag, eller for så
vidt angår den behandling, der er omhandlet i stk. 1, litra e, være nødvendig
for udførelsen af en opgave i samfundets interesse, eller henhører under of-
fentlig myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har fået pålagt.
Derudover fremgår det bl.a. af artikel 6, stk. 3, at medlemsstaterne i den
forbindelse kan fastsætte de generelle betingelser for lovlig behandling, og
at man i den forbindelse kan indføre formålsbegrænsninger.
Databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 3, skal ses i forlængelse af
artikel 6, stk. 2. Artikel 6, stk. 3, er således en uddybning af, hvordan de
bestemmelser, som indføres efter artikel 6, stk. 2, hvorefter medlemsstaterne
kan opretholde eller indføre specifikke regler, nærmere vil skulle udformes.
Efter databeskyttelsesforordningen er det dermed muligt at opretholde og
indføre mere specifikke bestemmelser for at tilpasse anvendelsen i forbin-
delse med artikel 6, stk. 1, litra e, vedrørende behandling på baggrund af en
retlig forpligtelse eller i samfundets interesse.
12
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 335: Lovudkast til lovforslag om særlig løntilskudsordning til langtidsledige seniorer, fra beskæftigelsesministeren
2410290_0013.png
UDKAST
Ved behandlingen ansøgninger om bevilling af tilskud til den foreslåede
midlertidige løntilskudsordning vil der bl.a. skulle behandles oplysninger
om de berørte personers alder og ledighedsanciennitet. Der er tale om al-
mindelige oplysninger omfattet af databeskyttelsesforordningens artikel 6.
Det er Beskæftigelsesministeriets vurdering, at behandlingen vil kunne ske
i medfør bestemmelserne om myndighedsudøvelse i forordningens artikel
6, stk. 1, litra e.
Der vil endvidere skulle ske behandling af de berørte personers person-
numre. Behandlingen af personnummer vil kunne ske i medfør af databe-
skyttelseslovens § 11.
Behandlingen af personoplysninger vil fortsat skulle ske under iagttagelse
af de registreredes rettigheder. Det gælder bl.a. i forhold til oplysningspligt,
jf. databeskyttelsesforordningens artikel 13 og 14, retten til indsigt, jf. arti-
kel 15, retten til berigtigelse, jf. artikel 16, retten til sletning, jf. artikel 17,
retten til begrænsning af behandlingen af personoplysninger, jf. artikel 18,
og retten til indsigelse, jf. artikel 21. Der henvises til Datatilsynets "Vejled-
ning om de registreredes rettigheder", hvori disse rettigheder er nærmere
beskrevet. Vejledningen fremgår på tilsynets hjemmeside.
Den digitale kommunikationen mellem myndighedernes it-systemer og ar-
bejdsløshedskassernes it-systemer overholder sikkerhedsreglerne, herunder
i forhold til kryptering, anvendelse af certifikater og logning, og at der alene
er arbejdsbetinget adgang til de nødvendige oplysninger. Endvidere skal ar-
bejdsgivere og medarbejderrepræsentanter, der logger på selvbetjeningsløs-
ninger og får adgang til læsning og registrering af oplysninger, herunder ved
ansøgning om bevilling af løntilskud, være sikkert identificerede.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Forslaget vurderes at betyde, at der vil være langtidsledige på 50 år eller
der over, der ellers ikke ville have været ansat med løntilskud, som vil blive
ansat med løntilskud med den nye højere sats, samt at en del af målgruppen,
der i dag er ansat med det ordinære løntilskud, vil blive ansat med den højere
sats.
Tabel 1. Økonomiske konsekvenser af forslag om særlig løntilskudsord-
ning for langtidsledige, der fyldt 50 år, før og efter skat og tilbageløb af
afgifter (2021 pl).
Mio. kr. 2021 pl.
Løntilskud forsikrede ledige
Løntilskud kontanthjælpsmodtagere
Dagpenge
Kontanthjælp
It
I alt før skat og tilbageløb
I alt efter skat og tilbageløb
2021
2022
2023
2024
2025
5,2
2,8
-2,3
-0,8
0,2
5,1
3,8
24,9
13,4
-10,8
-3,7
0,1
23,8
17,3
3,1
1,7
-1,4
-0,5
0,1
3,1
2,3
0,0
0,0
0,0
0,0
0,1
0,1
0,1
13
0,0
0,0
0,0
0,0
0,1
0,1
0,1
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 335: Lovudkast til lovforslag om særlig løntilskudsordning til langtidsledige seniorer, fra beskæftigelsesministeren
2410290_0014.png
UDKAST
Anm.: Der er foretaget afrundinger.
Det vurderes, at forslaget vil betyde merudgifter til løntilskud til dagpen-
gemodtagere på 5,12 mio. kr. i 2021, 24,9 mio. kr. i 2022 og 3,1 mio. kr. i
2023. Som følge heraf vil der være mindreudgifter til dagpenge på 2,3 mio.
kr. i 2021, 10,8 mio. kr. i 2022 og 1,4 mio. kr. i 2023.
Tilsvarende vil der være merudgifter til løntilskud til kontanthjælpsmod-
tagere på 2,8 mio. kr. i 2021, 13,4 mio. kr. i 2022 og 1,7 mio. kr. i 2023.
Som følge heraf vil der være mindreudgifter til kontanthjælp på 0,8 mio. kr.
i 2021, 3,7 mio. kr. i 2022 og 0,5 mio. kr. i 2023.
Herudover skønnes forslaget at medføre merudgifter til it på 0,6 mio. kr. i
2021.
I alt skønnes forslaget før skat og tilbageløb af afgifter at medføre merud-
gifter på 5,1 mio. kr. i 2021, 23,8 mio. kr. i 2022, 3,1 mio. kr. i 2023 og 0,1
mio. kr. i 2024 og 2025. Efter skat og tilbageløb skønnes forslaget at med-
føre merudgifter på 3,8 mio. kr. i 2021, 17,3 mio. kr. i 2022, 2,3 mio. kr. i
2023 og 0,1 mio. kr. i 2024 og 2025.
Tabel 2. Statslige og kommunale konsekvenser af forslag om særlig løn-
tilskudsordning for langtidsledige, der fyldt 50 år, før skat og tilbageløb af
afgifter (2021 pl).
Mio. kr. 2021 pl.
Stat
Kommune
- heraf budgetgaranti
I alt
2021
2022
2023
2024
2025
1,1
4,0
4,0
5,1
4,7
19,1
19,1
23,3
0,8
2,3
2,3
3,1
0,1
0,0
0,0
0,1
0,1
0,0
0,0
0,1
Forslagets økonomiske konsekvenser fordelt på stat og kommune fremgår
af tabel 2. De statslige økonomiske konsekvenser af forslaget skønnes at
udgøre 1,1 mio. kr. i 2021, 4,7 mio. kr. i 2022, 0,8 mio. kr. i 2023 og 0,1 i
2024 og 2025. De kommunaløkonomiske konsekvenser skønnes at udgøre
4,0 mio. kr. i 2021, 19,1 mio. kr. i 2022 og 2,3 mio. kr. i 2023.
De økonomiske konsekvenser for kommunerne af lovforslaget skal for-
handles med de kommunale parter.
Forslaget medfører ikke økonomiske konsekvenser for regionerne.
Ved udarbejdelsen af lovforslaget har de syv principper for digitaliserings-
klar lovgivning været overvejet.
Efter princip 1 bør lovgivningen være enkel og klar, så den er let at forstå
for borgere og virksomheder. Beskæftigelsesministeriet vurderer, at lov-
forslaget er i overensstemmelse med dette princip, da forslaget er baseret på
objektive kriterier for deltagelse i den midlertidige løntilskudsordningen.
Efter princip 2 skal lovgivningen understøtte, at der kan kommunikeres
digitalt med borgere og virksomheder. Beskæftigelsesministeriet vurderer,
at lovforslaget er i overensstemmelse med dette princip, da der i de gæl-
dende regler er hjemmel til at kommunikere digitalt til arbejdsgivere, der
søger om tilskud i forbindelse med oprettelse af løntilskudspladser. Der er
14
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 335: Lovudkast til lovforslag om særlig løntilskudsordning til langtidsledige seniorer, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
herunder bemyndigelse til at fastsætte regler om obligatorisk digital kom-
munikation og om fritagelse for obligatorisk digital kommunikation. Forsla-
get ændrer ikke på disse eksisterende bemyndigelser.
Efter princip 3 bør lovgivningen understøtte, at administrationen af lov-
givningen kan ske helt eller delvist digitalt (automatisk sagsbehandling) og
under hensyntagen til borgernes og virksomhedernes retssikkerhed.
Beskæf-
tigelsesministeriet vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med dette
princip, da arbejdsgivernes ansøgning om tilskud til den midlertidige ord-
ningen kan ske via den eksisterende selvbetjeningsløsning VITAS.
Efter princip 4 bør fagministeriet overveje, om der i stedet for at indføre
nye indberetningskrav kan trækkes på data fra eksisterende offentlige regi-
stre som grundlag for administrationen af lovgivningen. Efter princippet bør
begreber og data så vidt muligt genbruges på tværs af myndigheder. Be-
skæftigelsesministeriet vurderer, at lovforslaget er i overensstemmelse med
dette princip, da opsamling af data om anvendelsen af ordningen og til brug
for visning af indsatser i borgerens "Min plan" på Jobnet kan ske via etab-
lerede indberetninger fra kommunerne til det fælles it-baserede datagrund-
lag (DFDG).
Efter princip 5 forudsætter en høj grad af digitalisering, at datasikkerhed
prioriteres højt af myndighederne. Beskæftigelsesministeriet vurderer, at
lovforslaget er i overensstemmelse med dette princip, da det bl.a. gælder, at
kommunikationen mellem jobcentrenes fagsystemer og DFDG samt ved
brug af VITAS fortsat vil skulle ske sikkert via bl.a. krypterede forbindelser
og ved brug af certifikater. Der foretages logning, når oplysningerne i VI-
TAS og DFDG læses eller opdateres.
Efter princip nr. 6 bør offentlige myndigheder i det omfang, det er muligt
og hensigtsmæssigt, anvende eksisterende offentlig infrastruktur, så der sik-
res størst muligt genbrug og sammenhæng på tværs. Beskæftigelsesministe-
riet vurderer, at lovforslaget er i overensstemmelse med dette princip, da
opsamling af data skal via etablerede indberetninger fra kommunerne til det
fælles it-baserede datagrundlag (DFDG). Ved borgernes login til Jobnet kan
endvidere anvendes NemLog-in. Og kommunerne anvender Digital Post
ved afsendelse af afgørelser m.v. til borgerne.
Efter princip 7 bør der ved udarbejdelse af lovgivningen tages højde for
muligheden for efterfølgende kontrol samt forebyggelse af snyd og fejl. Be-
skæftigelsesministeriet vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med
dette princip, da der er tale om en objektiv ordning, hvor det forud og efter-
følgende kan kontrolleres om betingelserne er overholdt.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
15
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 335: Lovudkast til lovforslag om særlig løntilskudsordning til langtidsledige seniorer, fra beskæftigelsesministeren
2410290_0016.png
UDKAST
Med lovforslaget vil virksomhederne få ret til et højere løntilskud end i dag,
hvis de ansætter langtidsledige dagpengemodtagere, kontanthjælpsmodta-
gere og overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet,
som er fyldt 50 år, og virksomhederne opfylder en række betingelser. Virk-
somhederne vil skulle søge efter løntilskud med den digitale selvbetjenings-
løsning VITAS.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget indeholder ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget indeholder ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget indeholder ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
[Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter]
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 4. juni 2021 til den 7. juni 2021
været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet (Advokatsamfundet), Ankestyrelsen, Arbejdsmarkedets Til-
lægspension, ASE, BDO Danmark, Beskæftigelsesrådet, Centralorganisati-
onens Fællesudvalg CFU, Danmarks Frie Fagforening, Dansk Retspolitisk
Forening, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske A-
kasser, Danske Erhvervsakademier, Danske Erhvervsskoler og Gymnasier,
Danske Professionshøjskoler, Danske Seniorer, Datatilsynet, Den Koopera-
tive Arbejdsgiver- og Interesseorganisation i Danmark, Den Uvildige Kon-
sulentforening på Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd, Det Faglige
Hus, Erhvervsstyrelsen, FSR - danske revisorer, Faglige Seniorer, Finans
Danmark, Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Finanstilsy-
net, Foreningen af kommunale sociale-, sundheds, og arbejdsmarkedschefer
i Danmark, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen af Statsforvaltnings-
direktører, Foreningen af Statsforvaltningsjurister, Forhandlingsfællesska-
bet, Forsikring og Pension, Frie Funktionærer, FSR
Foreningen af Stats-
autoriserede Revisorer, Frivilligrådet, Institut for Menneskerettigheder, Job-
rådgivernes brancheforening, Kristelig Fagbevægelse, Landsforeningen af
Fleks- og skånejobbere, Landsforeningen af nuværende og tidligere psyki-
atribrugere, Landsforeningen SIND, Lederforeningen (VUC), Producent-
16
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 335: Lovudkast til lovforslag om særlig løntilskudsordning til langtidsledige seniorer, fra beskæftigelsesministeren
2410290_0017.png
UDKAST
foreningen, Retssikkerhedsfonden, Rigsrevisionen, Rådet for psykisk sår-
bare på arbejdsmarkedet, Rådet for Socialt Udsatte, SEGES, SMV Dan-
mark, Udbetaling Danmark og Ældre Sagen.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
»Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Stat:
konsekvenser for 2021: -2,4 mio. kr.
stat, kommuner
2022: -11,7 mio. kr.
og regioner
2023: -1,5 mio. kr.
Stat:
2021: 3,5 mio. kr.
2022: 16,4 mio. kr.
2023: 2,3 mio. kr.
2024: 0,1 mio. kr.
2025: 0,1 mio. kr.
Kommuner:
2021: -2,2 mio. kr.
2022: -9,9 mio. kr.
2023: -1,3 mio. kr.
Regioner:
Ingen
Implemente-
Ingen af betydning
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Kommuner:
2021: 6,2 mio. kr.
2022: 29,0 mio. kr.
2023: 3,6 mio. kr.
Regioner:
Ingen
Ingen af betydning
Økonomiske
Virksomhederne vil få mulighed for et Ingen
konsekvenser for højere løntilskud, hvis de ansætter
erhvervslivet
langtidsledige seniorer.
Administrative Der vil skulle søges om det højere løn- Ingen
konsekvenser for tilskud med den digitale selvbetje-
erhvervslivet
ningsløsning VITAS.
17
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 335: Lovudkast til lovforslag om særlig løntilskudsordning til langtidsledige seniorer, fra beskæftigelsesministeren
2410290_0018.png
UDKAST
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-
[Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.]
retten
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej X
18
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 335: Lovudkast til lovforslag om særlig løntilskudsordning til langtidsledige seniorer, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1.
Ad § 80 a
De gældende regler om tilbud om ansættelse med løntilskud fremgår af
kapitel 12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Efter lovens § 66, stk. 1, kan en lang række af lovens målgrupper få tilbud
om ansættelse med løntilskud hos offentlige og private arbejdsgivere. Det
gælder bl.a. dagpengemodtagere, kontanthjælpsmodtagere, overgangsydel-
sesmodtagere uden for introduktionsprogrammet.
Efter lovens § 66, stk. 2, har dagpengemodtagere, kontanthjælpsmodta-
gere, overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet desu-
den ret til tilbud om ansættelse med løntilskud hos en arbejdsgiver, som de
selv har fundet, såfremt betingelserne i kapitel 12 i øvrigt er opfyldt. Ar-
bejdsgiveren og personen aftaler varigheden af ansættelse med løntilskud,
jf. dog med de varighedsbegrænsninger, der følger af § 68. Der kan være
tale om såvel offentlige som private arbejdsgivere.
Når der er tale om selvfunden løntilskudsansættelse, skal jobcenteret ikke
foretage en vurdering af personens ønsker og forudsætninger eller arbejds-
markedets behov med henblik på, at personen hurtigst muligt opnår varig
beskæftigelse og hel eller delvis selvforsørgelse, hvilket jobcenteret ellers
efter lovens § 53 skal, når de giver tilbud. Jobcenteret skal således alene
påse, at betingelserne i kapitel 12 i øvrigt er opfyldt, herunder formålsbe-
stemmelsen for løntilskudsansættelse. Jobcenteret har mulighed for at give
et supplerende tilbud sideløbende hermed, forudsat at det ikke hindrer, at
personen kan deltage i det selvfundne tilbud. Et supplerende tilbud vil fx
kunne gives, hvis det selvfundne tilbud er på få timer dagligt. Under delta-
gelse i et selvfundet tilbud vil en person desuden fortsat kunne formidles et
ordinært job.
Løntilskudsansættelsen for dagpengemodtagere, kontanthjælpsmodtagere
og overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet kan efter
§ 68 have en varighed op til 6 måneder hos private arbejdsgivere.
Hos offentlige arbejdsgivere, kan ansættelsen med løntilskud have en va-
righed på op til 4 måneder for dagpengemodtagere, jobparate kontanthjælps-
modtagere og overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogram-
met. For aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere og overgangsydelses-
modtagere uden for introduktionsprogrammet kan varigheden være op til 6
19
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 335: Lovudkast til lovforslag om særlig løntilskudsordning til langtidsledige seniorer, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
måneder, der dog kan forlænges op til 12 måneder, hvis personen hen mod
udgangen af perioden efter en konkret vurdering har behov herfor.
Personer, der ansættes med løntilskud efter lovens kapitel 12, er omfattet
af den lovgivning, der gælder for lønmodtagere, jf. lovens § 70.
De gældende regler om, hvilken løn den ledige skal have, fremgår af lo-
vens § 71 og § 72. Ved ansættelse af dagpengemodtagere, kontanthjælps-
modtagere, overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet,
med løntilskud hos private arbejdsgivere skal løn- og arbejdsvilkår være
overenskomstmæssige eller de for tilsvarende arbejde sædvanligt gældende,
jf. § 71.
Ved ansættelse hos offentlige arbejdsgivere skal løn- og arbejdsvilkår li-
geledes være overenskomstmæssige, dog er timelønne fastlagt til at udgøre
130,99 kr. pr. time (2021-niveau) eksklusive feriepenge m.v. Efter lovens
§ 189 beregnes lønnen hos offentlige arbejdsgivere på grundlag af den årlige
regulerede maksimale dagpengesats pr. den 1. januar, jf. lov om arbejdsløs-
hedsforsikring. Timelønnen skal efter fradrag af arbejdsmarkedsbidrag ligge
på niveau med følgende:
1) Personens individuelle dagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v. eller
2) Personens samlede individuelle kontanthjælp eller overgangsydelse ef-
ter lov om aktiv socialpolitik.
Den offentlige arbejdsgiver fastsætter arbejdstiden i det enkelte tilbud un-
der hensyn til lønnen, jf. § 72, stk. 3. Antallet af arbejdstimer rundes op til
nærmeste antal hele timer. Arbejdstiden fastsættes for hele perioden ved an-
sættelsesforholdets påbegyndelse.
Der er med hjemmel i lovens § 81 fastsat nærmere regler om løn- og ar-
bejdsvilkår i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Efter lovens § 77 skal der hos arbejdsgiveren være et rimeligt forhold mel-
lem antallet af ansatte uden løntilskud og antallet af personer i virksomheds-
praktik efter kapitel 11, i ansættelse med løntilskud efter lovens kapitel 12,
i nytteindsats efter kapitel 13, i ansættelse med løntilskud efter kapitel 5 i
lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v. og i virksomhedsprak-
tik og nytteindsats efter integrationsloven. Det såkaldte rimelighedskrav.
Der er med hjemmel i § 81 fastsat nærmere regler herom i bekendtgørelse
om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Efter lovens § 78 skal spørgsmålet om ansættelsen have været drøftet mel-
lem arbejdsgiveren og en repræsentant for de ansatte hos arbejdsgiveren
forud for ansættelse med løntilskud. Der er med hjemmel i § 81 fastsat nær-
mere regler herom i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Efter lovens § 79 skal ansættelse med løntilskud medføre en nettoudvi-
delse af antallet af ansatte hos arbejdsgiveren. Ved nettoudvidelse forstås
merbeskæftigelse i forhold til den normale beskæftigelse hos arbejdsgive-
ren, det såkaldte merbeskæftigelseskrav. Der er med hjemmel i § 81 fastsat
nærmere regler herom i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats.
20
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 335: Lovudkast til lovforslag om særlig løntilskudsordning til langtidsledige seniorer, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Efter lovens § 55, stk. 1, kan personer, der modtager forsørgelsesydelse
efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om aktiv socialpolitik, lov
om sygedagpenge, eller modtager fleksløntilskud efter kapitel 20, ikke få
tilbud, som rækker ud over den dato, hvor personen er berettiget til den en-
kelte forsørgelsesydelse. Bestemmelsen indebærer, at der ikke kan gives et
tilbud, som på forhånd rækker ud over den dato, hvor personen er beretti-
get til sin forsørgelsesydelse, fx arbejdsløshedsdagpenge. Det følger af lo-
vens § 55, stk. 3, at der for personer, der ved ydelsesskift fortsat er omfat-
tet af en målgruppe i § 6, kan jobcenteret beslutte, at et tilbud kan fort-
sætte, hvis alle betingelser for tilbuddet er opfyldt efter de regler, der gæl-
der for den målgruppe, som personen fremover er omfattet af. Betingel-
serne skal være opfyldt på tidspunktet, hvor personen skifter ydelse, bort-
set fra betingelserne i §§ 63, 77-79 og 87. Tilbuddet fortsættes efter reg-
lerne for den målgruppe, som personen fremover er omfattet af, og den
samlede varighed af tilbuddet før og efter ydelsesskiftet kan ikke overstige
de varighedsbegrænsninger, der gælder for denne målgruppe efter §§ 61,
68, 85 og 91.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger i pkt.
2.1.1
Det foreslås, at der i loven indføres en midlertidig særlig løntilskudsord-
ning for langtidsledige, der er fyldt 50 år. Ordningen omfatter personer om-
fattet af lovens § 6, nr. 1-3, som har været ledig i en forudgående periode på
mere end 12 måneder.
Ordningen etableres som en generel ordning, hvor alle arbejdsgivere, som
opfylder de objektive betingelser, har
ret
til et højere tilskud, hvis de har
aftalt et forløb med en langtidsledig, som har 12 måneders ledighedsancien-
nitet, og er fyldt 50 år. Arbejdsgiveren og den ledige aftaler selv varigheden
af løntilskudsansættelsen, der kan være op til 6 sammenhængende måneder.
Det foreslås derfor, at der efter lovens § 80 indsættes en ny overskrift og
fire nye bestemmelser §§ 80 a
80 d, der regulerer ordningen.
Der foreslås indsat følgende overskrift: »Særlig løntilskudsordning for
langtidsledige seniorer«.
Det foreslås i
§ 80 a, stk. 1,
at i perioden fra og med den 1. september 2021
til og med den 31. december 2022 har personer, der er omfattet af § 6, nr. 1-
3, ret til tilbud om ansættelse med løntilskud hos en arbejdsgiver, som de
selv har fundet. Personen skal være fyldt 50 år ved tilbuddets påbegyndelse,
og tilbuddet skal være påbegyndt senest den 31. december 2022. Arbejdsgi-
veren og personen kan aftale en varighed på op til 6 sammenhængende må-
neder.
Med forslaget vil en dagpengemodtager, kontanthjælpsmodtager eller
overgangsydelsesmodtager uden for introduktionsprogrammet, som er fyldt
50 år, få ret til at indgå aftale med en privat eller offentlig arbejdsgiver, de
selv har fundet, og få tilbud om ansættelse med løntilskud. Hvis de øvrige
21
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 335: Lovudkast til lovforslag om særlig løntilskudsordning til langtidsledige seniorer, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
betingelser i den foreslåede §§ 80 a
80 d er opfyldte, har arbejdsgiveren
således ret til et højere løntilskud.
Den ledige skal være modtager af dagpenge, kontant- eller overgangs-
ydelse på det tidspunkt, ansættelsen påbegyndes, men der er ikke krav om,
at den ledige skal have ret til disse ydelser i hele løntilskudsperioden. Der
henvises til bemærkningerne nedenfor til § 80 a, stk. 4.
Tilbuddet om ansættelse med løntilskud skal være påbegyndt senest den
31. december 2022. Det betyder, at ansættelse med løntilskud, der påbe-
gyndt senest den 31. december 2022, kan færdiggøres med det høje tilskud,
selvom forløbet har slutdato efter dette tidspunkt.
Arbejdsgiveren og den ledige kan aftale en ansættelsesvarighed på op til
6 sammenhængende måneder. At der skal være tale om en sammenhæn-
gende periode betyder, at der ikke kan indgås en aftale om ansættelse, der
går ud på ansættelse af først en eller flere måneder og senere den resterende
tid op til 6 måneder.
Personer, der har ansættelse med løntilskud efter den særlige løntilskuds-
ordning for langtidsledige seniorer, er fritaget fra at deltage i et andet sup-
plerende tilbud, hvis det supplerende tilbud medfører, at borgeren samlet
kommer over 37 timer om ugen. Dette gør sig også gældende, hvis løntil-
skuddet i den særlige tilskudsordning for seniorer kun er på fx 20 timer, og
jobcenteret gerne vil have visiteret til et tilbud på fuld tid. Jobcentret kan til
gengæld restaktivere op til 37 timer i alt om ugen i andet tilbud. For dag-
pengemodtagere kræver det, at personen er fuldtidsforsikret. Den ledige vil
desuden fortsat kunne formidles et ordinært job.
Arbejdsgiveren skal ansøge om oprettelse af et løntilskudsforløb med den
særlige løntilskudssats via ansøgningssystemet VITAS, hvor der i kommen-
tarfeltet gøres opmærksom på, at der er tale om den særlige løntilskudsord-
ning. Jobcentret godkender og bevilliger ansøgningen i VITAS, hvor de
vælger en af de to nye særlige satser (privat hhv. offentlig), såfremt betin-
gelserne er opfyldt. For at bruge VITAS skal arbejdsgiver logge på vi-
tas.bm.dk med NemID erhverv. Arbejdsgiveren kan bede jobcentret om
hjælp i forbindelse med at udfylde oplysningerne i ansøgningsflowet. Det er
også muligt at læse nærmere om, hvordan man anvender VITAS til opret-
telse af det særlige løntilskudsforløb under vejledningsafsnittet i VITAS sy-
stemet.
Det foreslås i 80 a,
stk. 2,
at det er en betingelse for tilbuddet, at personen
i en forudgående periode på mindst 12 måneder har modtaget visse offent-
lige forsørgelsesydelser m.v., jf. regler fastsat i medfør af § 10, stk. 2.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 2 vil medføre, at dagpengemodtagere,
kontanthjælps- og overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionspro-
grammet, skal have modtaget visse offentlige forsørgelsesydelser m.v. i
mindst 12 måneder for at blive ansat med løntilskud efter den særlige løn-
tilskudsordning for langtidsledige seniorer. De nærmere regler om opgørel-
sen af den forudgående periode på 12 måneder, hvor personen har modtaget
offentlige forsørgelsesydelser m.v., fastsættes på bekendtgørelsesniveau
22
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 335: Lovudkast til lovforslag om særlig løntilskudsordning til langtidsledige seniorer, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
med hjemmel i lovens § 10, stk. 2. Der er med hjemmel i denne bestemmelse
fastsat nærmere regler i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats
kapitel 3. Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i pkt. 1.2.1.
Det foreslås i § 80 a,
stk. 3, nr. 1,
at arbejdsgiveren skal opfylde betingel-
serne i § 71 og § 72 om, at løn- og arbejdsvilkår skal være overenskomst-
mæssige.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 3, nr. 1, medfører, at der stilles krav om,
at løn- og arbejdsvilkår skal være overenskomstmæssige eller de for tilsva-
rende arbejde sædvanligt gældende, når en person ansættes med løntilskud
efter den foreslåede ordning hos en privat eller offentlig arbejdsgiver, på
samme måde som det gælder efter den gældende løntilskudsordning.
Det betyder, at hvis det pågældende arbejde er omfattet af en overenskomst
eller kollektiv aftale, skal løn og øvrige arbejdsvilkår (fx arbejdstid) svare
til, hvad der gælder efter overenskomsten eller aftalen. Hvis det pågældende
arbejde ikke er omfattet af en overenskomst eller kollektiv aftale, skal løn
og øvrige arbejdsvilkår svare til, hvad der gælder efter overenskomst eller
aftale for tilsvarende arbejde, som er omfattet af en overenskomst eller af-
tale. Hvis det pågældende arbejde er af en art, der ikke er omfattet af nogen
overenskomst eller kollektiv aftale, skal løn og arbejdsvilkår svare til, hvad
der må anses for at være normalt gældende for sammenligneligt arbejde. Det
følger dog af § 72 stk. 2, at der er en fast timeløn på 130,90 kr.pr. time (2021-
niveau) eksklusive feriepenge m.v. i offentlig løntilskudsansættelse, som
gælder, selvom der ville være en højere eller lavere timeløn efter overens-
komsten. Der er med hjemmel i § 81 fastsat nærmere regler i bekendtgørelse
om en aktiv beskæftigelsesindsats § 70 og § 71 om, bl.a. hvilke ydelser og
tillæg, der kan udbetales ud over timelønnen, fx feriegodtgørelse og pen-
sion.
De gældende regler i § 71 og § 72, om løn- og arbejdsvilkår vil således
finde således tilsvarende finder anvendelse for den særlige løntilskudsord-
ning for langtidsledige seniorer.
Det foreslås i § 80 a,
stk. 3, nr. 2,
at der skal være et rimeligt forhold mel-
lem antallet af ansatte med og uden offentlig støtte, jf. § 77.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 3, nr. 2, medfører, at det en betingelse
for ansættelse med løntilskud efter den foreslåede ordning, at der hos ar-
bejdsgiveren er et rimeligt forhold mellem antallet af ansatte uden løntilskud
og antallet af personer i virksomhedspraktik efter kapitel 11, i ansættelse
med løntilskud efter kapitel 12, i nytteindsats efter kapitel 13, i ansættelse
med løntilskud efter kapitel 5 i lov om kompensation til handicappede i er-
hverv m.v. og i virksomhedspraktik og nytteindsats efter integrationsloven
og for ansættelse med løntilskud efter den særlige løntilskudsordning.
Samme krav skal også være opfyldt efter den gældende løntilskudsordning.
23
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 335: Lovudkast til lovforslag om særlig løntilskudsordning til langtidsledige seniorer, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Formålet med rimelighedskravet er at sikre, at den ansatte med løntilskud
får det nødvendige faglige, sociale eller sproglige udbytte af opholdet. Ri-
melighedskravet er således med til at sikre, at løntilskudsansættelsen sker
på en ordinær arbejdsplads med ordinære kolleger og ikke på en arbejds-
plads med overvægt af personer i tilbud om virksomhedspraktik eller løntil-
skud. Der er med hjemmel i § 81 fastsat nærmere regler om opgørelse af
rimelighedskravet i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats § 83.
De gældende regler i § 77 om rimelighedskravet vil således tilsvarende
finde anvendelse for den særlige løntilskudsordning for langtidsledige seni-
orer.
Det foreslås i § 80 a,
stk. 3, nr. 3,
at tilbuddet skal være drøftet mellem
arbejdsgiveren og en repræsentant for de ansatte forud for ansættelsen med
løntilskud, jf. § 78.
Den foreslåede bestemmelse betyder, at arbejdsgiveren og en repræsentant
for de ansatte hos arbejdsgiveren skal drøfte spørgsmålet om ansættelsen
forud for ansættelsen med løntilskud, på samme måde som de skal efter den
gældende løntilskudsordning.
Der er med hjemmel i § 81, fastsat nærmere regler herom i bekendtgørelse
om en aktiv beskæftigelsesindsat § 82.
De gældende regler i § 78 vil således tilsvarende findeanvendelse for den
særlige løntilskudsordning for langtidsledige seniorer.
Det foreslås i § 80 a,
stk. 3, nr. 4,
at tilbuddet skal medføre en nettoudvi-
delse af antallet af ansatte jf. § 79.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 3, nr. 4, betyder, at ansættelse med løn-
tilskud skal medføre en nettoudvidelse af antallet af ansatte hos arbejdsgi-
veren på samme måde, som det skal efter den gældende løntilskudsordning.
Ved nettoudvidelse forstås merbeskæftigelse i forhold til den normale be-
skæftigelse hos arbejdsgiveren. Merbeskæftigelseskravet gælder både ved
ansættelse med løntilskud hos private og hos offentlige arbejdsgivere, men
der er enkelte forskelle på den måde, hvorpå merbeskæftigelse opgøres. For
private arbejdsgivere opgøres det på CVR-nr., jf. lov om den centrale virk-
somhedsregister og for offentlige arbejdsgiver opgøres det på P. nr. (pro-
duktionsenhedsnummer) jf. samme lov. Der er med hjemmel i § 81 fastsat
nærmere regler om merbeskæftigelseskravet i bekendtgørelse om en aktiv
beskæftigelsesindsats §§ 78-81
De gældende regler i § 79 vil således tilsvarende finde anvendelse for den
særlige løntilskudsordning for langtidsledige seniorer.
Det foreslås i § 80 a,
stk. 4,
at tilbuddet om løntilskudsansættelse uanset §
55 kan række ud over den dato, hvortil personen er berettiget til den en-
kelte forsørgelsesydelse. Løntilskudsansættelsen fortsætter uændret i den
aftalte ansættelsesperiode, jf. § 80 a, stk. 1.
24
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 335: Lovudkast til lovforslag om særlig løntilskudsordning til langtidsledige seniorer, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Den foreslåede bestemmelse i stk. 4 medfører, at den ledige skal være
modtager af dagpenge, kontant- eller overgangsydelse uden for introdukti-
onsprogrammet på det tidspunkt ansættelsen aftales, men at der ikke er et
krav om, at den ledige skal have ret til disse ydelser i hele løntilskudsperio-
den. Det vil sige, at fx en dagpengemodtager vil få ret til en løntilskudsan-
sættelse, der rækker ud over den periode, som personen er berettiget til ar-
bejdsløshedsdagpenge, også selvom personen ikke vil være berettiget til en
ydelse efter ophør af dagpengeperioden. Dette gælder også i de tilfælde,
hvor den ledige fx får et ydelsesskift under løntilskudsansættelsen og der-
med ikke længere er omfattet af målgruppen for den særlige løntilskudsord-
ning, eller hvis den ledige træder helt ud af målgrupperne i lov om en aktiv-
beskæftigelsesindsats § 6.
At løntilskudsansættelsen vil fortsætte uændret betyder, at den ledige fort-
sætter i ansættelsen med den løn og arbejdstid, der er fastsat ved løntilskuds-
ansættelsens påbegyndelse.
Ad § 80 b
Efter gældende regler i lovens § 53 skal tilbud så vidt mulig være rettet
mod beskæftigelse inden for områder, hvor der er behov for arbejdskraft og
skal gives ud fra den enkeltes ønsker og forudsætninger, med henblik på at
personen hurtigst muligt opnår varig beskæftigelse og hel eller delvis selv-
forsørgelse. Der er visse undtagelser for denne generelle bestemmelse.
Efter gældende den gældende regel i lovens § 67 skal et tilbud om ansæt-
telse med løntilskud gives med henblik på oplæring og genoptræning af
faglige, sociale eller sproglige kompetencer. Det er jobcenteret, der foreta-
ger en vurdering af om formålet er opfyldt.
Efter den gældende bemyndigelse i lovens § 81 fastsætter beskæftigelses-
ministeren nærmere regler om ansættelse med løntilskud, herunder om be-
tingelser for ansættelse med løntilskud, og om at lønnen og arbejdstiden un-
der ansættelse med løntilskud hos offentlige arbejdsgivere kan nedsættes,
hvis personen har ordinær beskæftigelse, samt om rimelighedskravet efter §
77 og merbeskæftigelseskravet efter § 79. Der kan også fastsættes regler om,
at der for særlige målgrupper kan ske en fravigelse af merbeskæftigelses-
kravet. Der er med hjemmel i § 81 fastsæt nærmere regler i bekendtgørelse
om en aktiv beskæftigelsesindsats kap. 11 om bl.a. løn og arbejdsvilkår, om
et rimeligt forhold mellem ansatte med og uden løntilskud og drøftelse mel-
lem arbejdsgiver og repræsentanter for de ansatte forud for ansættelse at le-
dige med løntilskud.
Det foreslås i
§ 80 b,
at ved aftaler om ansættelse med løntilskud efter § 80
a skal jobcenteret alene påse, at betingelserne i § 80 a, stk. 1 - 3, og regler
herom fastsat i medfør af § 81, er opfyldt. Jobcenteret skal ikke foretage en
vurdering efter § 53 om de overordnede betingelser for tilbud og § 67 om
formålet med tilbud om ansættelsen med løntilskud.
25
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 335: Lovudkast til lovforslag om særlig løntilskudsordning til langtidsledige seniorer, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Forslaget betyder, at ordningen udelukkende bygger på opfyldelse af de
objektive kriterier, som følger af § 80 a stk. 1-3, hvilket betyder, at når den
ledige og arbejdsgiveren opfylder disse betingelser, har de ret til selv at af-
tale en løntilskudsansættelse. Jobcenteret må ikke foretage en visitation af
den ledige til en bestemt virksomhed og skal heller ikke fastsætte tilskud-
dets størrelse eller tilskudsperiodens længde.
Det betyder, at jobcenteret heller ikke kan vælge en virksomhed til den
ledige og aftale en løntilskudsansættelse. Det vil dog være en naturlig del
af jobcenterets vejledning, at de kan rådgive om, muligheden for selvfun-
den ansættelse med løntilskud, hvilke typer af arbejde, den ledige vil have
særlige forudsætninger for at kunne udfylde, og hvilke arbejdsområder der
især giver mulighed for et ordinært job.
Jobcenteret skal heller ikke foretage en vurdering efter lovens § 53 af den
lediges ønsker og forudsætninger samt arbejdsmarkedets behov med hen-
blik på, at personen hurtigst muligt opnår varig beskæftigelse og hel eller
delvis selvforsørgelse.
De betingelser, som jobcenteret skal påse er opfyldt, er kravene i
§ 80 a, stk. 1, om alderskravet, hvornår ansættelsen skal påbegyndes og
varighed af ansættelse,
§ 80 a, stk. 2, om forudgående ledighed,
§ 80 a, stk. 3, om løn- og arbejdsvilkår, rimelighedskravet, om at an-
sættelsen har være drøftet mellem arbejdsgiveren og en repræsentant
for de ansatte, og merbeskæftigelseskravet jf. lovens §§ 71, 72, 77, 78
og 79 og
regler fastsat i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats om
ovenstående krav.
Ordlyden i den gældende bemyndigelse i § 81 til at fastætte nærmere reg-
ler om ansættelse med løntilskud er formuleret, så den også kan rumme
den foreslåede midlertidige særlige løntilskudsordning til langtidsledige
seniorer. Der vil med hjemmel i den gældende bemyndigelse i § 81 blive
fastsat regler om, hvilke af bekendtgørelsens bestemmelser om ansættelse
med løntilskud, der vil gælde tilsvarende for den særlige løntilskudsord-
ning for langtidsledige seniorer.
Bl.a. vil der blive fastsat regler om, at reglerne i bekendtgørelse om en
aktiv beskæftigelsesindsats § 85 om udelukkelse af visse private arbejdsgi-
vere for at anvende løntilskudsordningen og § 86 om bruttostøtteintensitet
mv. ikke vil finde anvendelse for den foreslående særlige løntilskudsord-
ning for langtidsledige seniorer, idet ordningen er generel og dermed ikke
omfattet af EU-reglerne om statsstøtte. Der vil også blive fastsat regler om,
at løntilskuddet ikke må overstige den bruttoløn, som den løntilskudsan-
satte får. Der vil endvidere blive fastsat regler om, at reglerne i bekendtgø-
relse om en aktiv beskæftigelsesindsats kap. 19 om digital kommunikation
ved ansøgning om oprettelse af tilbud, tilsvarende vil finde anvendelse for
den særlige løntilskudsordning for langtidsledige seniorer. Reglerne herom
26
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 335: Lovudkast til lovforslag om særlig løntilskudsordning til langtidsledige seniorer, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
udstedes med hjemmel i § lovens § 185, som også kan rumme den særlige
løntilskudsordning for seniorer.
Der henvises til de almindelige bemærkninger i pkt. 2.1.1.
Ad § 80 c
Efter de gældende regler i lovens § 76 udgør løntilskuddet 82,90 kr. pr.
time (2021-niveau) til private arbejdsgivere. Til offentlige arbejdsgivere ud-
gør løntilskuddet 120,40 kr. pr. time (2021-niveau). Løntilskuddet nedsæt-
tes med det beløb, som en arbejdsgiver modtager som refusion fra det of-
fentlige, som følge af at arbejdsgiveren fortsat udbetaler løn. Det kan fx
være de tilfælde, hvor arbejdsgiveren kan modtage refusion for løn udbetalt
under sygdom.
Det foreslås i
§ 80 c,
at ved ansættelse efter § 80 a udgør løntilskuddet
102,90 kr. pr. time (2021-niveau) til private arbejdsgivere og 140,40 kr. pr.
time (2021-niveau) til offentlige arbejdsgivere.
Den foreslåede bestemmelse i § 80 c vil medføre, at løntilskuddet udgør i
år 2021 102,90 kr. pr. time (2021-niveau) til private arbejdsgivere og 140,40
kr. pr. time (2021-niveau) til offentlige arbejdsgivere, svarende til 20 kr.
mere end løntilskud efter de gældende regler i kapitel 12 til dagpengemod-
tagere, kontanthjælpsmodtagere og overgangsydelsesmodtagere uden for
introduktionsprogrammet. Løntilskud og timeløn reguleres årligt, der hen-
vises til de bemærkninger nedenfor til § 80 d.
Ad § 80 d
Efter de gældende regler i lovens § 189, stk. 1, nr. 3, reguleres løntilskuds-
satserne efter lovens § 75 en gang årligt den 1. januar med satsregulerings-
procenten efter lov om satsreguleringsprocenten.
Efter § 189, stk. 2, skal timelønnen beregnes hos offentlige arbejdsgivere
på grundlag af den årligt regulerede maksimale dagpengesats, jf. lov om ar-
bejdsløshedsforsikring m.v. Den maksimale dagpengesats reguleres pr. 1.
januar.
Der foreslås i
§ 80 d,
at § 189 om årlig regulering af løntilskud og timeløn
hos offentlige arbejdsgivere tilsvarende finder tilsvarende anvendelse for
den særlige løntilskudsordning for langtidsledige seniorer.
Den foreslåede bestemmelse i 80 d vil medføre, at der skal ske årlig regu-
lering af løntilskud og timeløn hos offentlige arbejdsgivere efter reglerne i
§ 189. Timelønnen hos offentlige arbejdsgivere skal beregnes på grundlag
af den årligt regulerede maksimale dagpengesats, jf. lov om arbejdsløsheds-
forsikring m.v. Den maksimale dagpengesats reguleres pr. 1. januar.
27
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 335: Lovudkast til lovforslag om særlig løntilskudsordning til langtidsledige seniorer, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. september 2021.
Da de love, som i lovforslaget foreslås ændret, ikke gælder for Færøerne og
Grønland og ikke kan sættes i kraft for disse dele af riget, vil dette lovforslag
ikke gælde for Færøerne og Grønland.
28
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 335: Lovudkast til lovforslag om særlig løntilskudsordning til langtidsledige seniorer, fra beskæftigelsesministeren
2410290_0029.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om en aktiv beskæftigelses-
indsats, jf. lov nr. 548 af 7. maj
2019, som senest ændret ved § 4 i
lov nr. 467 af 20. marts 2021, fore-
tages følgende ændringer:
1.
Efter § 80 indsættes før over-
skriften før § 81:
§ 80 a
Stk. 1-5
»Midlertidig
særlig løntilskudsord-
ning for langtidsledige seniorer
§ 80 a.
I perioden fra og med den
1. september 2021 til og med den
31. december 2022 har personer,
der er omfattet af § 6, nr. 1-3, ret til
tilbud on ansættelse med løntilskud
hos en arbejdsgiver, som de selv
har fundet. Personen skal være fyldt
50 år ved tilbuddets påbegyndelse,
og tilbuddet skal være påbegyndt
senest den 31. december 2022. Ar-
bejdsgiveren og personen kan aftale
en varighed på op til 6 sammen-
hængende måneder.
Stk. 2.
Det er en betingelse for til-
buddet, at personen ved tilbuddets
påbegyndelse i en forudgående pe-
riode på mindst 12 måneder har
modtaget visse offentlige forsørgel-
sesydelser m.v., jf. regler fastsat i
medfør af § 10, stk. 2.
Stk. 3.
Arbejdsgiveren skal op-
fylde følgende betingelser:
5) Løn- og arbejdsvilkår skal
være overenskomstmæssige el-
ler de for tilsvarende arbejde
sædvanligt gældende, jf. § 71
og § 72.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 335: Lovudkast til lovforslag om særlig løntilskudsordning til langtidsledige seniorer, fra beskæftigelsesministeren
2410290_0030.png
UDKAST
6) Der skal være et rimeligt for-
hold mellem antallet af ansatte
med og uden offentlig støtte, jf.
§ 77.
7) Tilbuddet skal være drøftet
mellem arbejdsgiveren og en
repræsentant for de ansatte
forud for ansættelsen med løn-
tilskud, jf. § 78.
8) Tilbuddet skal medføre en net-
toudvidelse af antallet af ansatte
jf. § 79.
Stk. 4.
Tilbuddet om løntilskuds-
ansættelse kan uanset § 55, stk. 1 og
3, række ud over den dato, hvortil
personen er berettiget til den en-
kelte forsørgelsesydelse. Løntil-
skudsansættelsen fortsætter uæn-
dret i den aftalte ansættelsesperi-
ode, jf. stk. 1.
§ 80 b
§ 80 b.
Ved aftaler om ansættelse
med løntilskud efter § 80 a skal job-
centeret alene påse, at betingelserne
i § 80 a, stk. 1 - 3, og regler herom
fastsat i medfør af § 81, er opfyldt.
Jobcenteret skal ikke foretage en
vurdering efter § 53 om de overord-
nede betingelser for tilbud og § 67
om formålet med tilbud om ansæt-
telsen med løntilskud.
§ 80 c
§ 80 c.
Ved ansættelse efter § 80
a udgør løntilskuddet 102,90 kr. pr.
time (2021-niveau) til private ar-
bejdsgivere og 140,40 kr. pr. time
kr. (2021-niveau) til offentlige ar-
bejdsgivere.
§ 80 d
§ 80 d.
§ 189 om årlig regulering
af løntilskud og timeløn hos offent-
lige arbejdsgivere finder tilsva-
rende anvendelse.«
30