NOTAT
Redegørelse for klagesager på arbejdsmiljøområdet i
2020
Marts 2021
Arbejdstilsynet afgiver hvert år en redegørelse for tilsynets behandling af klagesa-
ger. Neden for følger redegørelsen for behandlingen af klagesager i 2020.
Sammenfatning
Arbejdstilsynet har gennem flere år haft en lav klageprocent, og også i 2020 er det
kun få af tilsynets afgørelser, der påklages. I år ligger klageprocenten på 1,7 pct.
Antallet af afgørelser, som er blevet ophævet eller omgjort, er faldet i 2020. Ar-
bejdstilsynet har selv ophævet 27 pct. af de påklagede afgørelser, hvilket er et fald
ift. 2019, hvor det var 34 pct. Samtidig er antallet af afgørelser, som omgøres af
Arbejdsmiljøklagenævnet, faldet fra 11 pct. til 10 pct.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for klagesager er 42 dage, hvilket er cirka
på niveau med 2019, hvor den var 41 dage.
Arbejdstilsynet vurderer, at faldet i antallet af ophævede og omgjorte sager bl.a.
skyldes det fortsatte fokus på kvalitet i afgørelser, som Arbejdstilsynet har haft de
seneste 4-5 år. Arbejdstilsynet har arbejdet målrettet med at understøtte, at der træf-
fes juridisk rigtige og forståelige afgørelser i forhold til virksomhederne.
Arbejdstilsynet fortsætter også frem over dette arbejde, bl.a. med tilbagevendende
kvalitetsmålinger af afgørelser med efterfølgende målrettede opfølgningstiltag.
Nedenfor følger en mere detaljeret redegørelse for behandlingen af klagesager i Ar-
bejdstilsynet.