Sag: 15.00.00-A00-13-21
Center for Job og Unge
Job og Unge Administration
18. maj 2021
Notat
Anbefaling til nytænkning af beskæftigelsesindsatsen på baggrund af reformen om tidlig
pension
Kontanthjælp skal være tidsbegrænset
Der er mange eksempler på, at borgere har været på kontanthjælp i adskillige år.
Årsagerne til, at borgere modtager kontanthjælp i f.eks. mere end 10 år, kan være mange.
Det er nødvendigt at få afklaret udsatte borgere til resurseforløb, fleksjob eller tildele pension.
Ved at sætte en øvre grænse, tvinges kommunerne til at afklare borgeren tidligere, og det skærper
opmærksomheden på denne målgruppe.
Borgeren kan ikke miste retten til at få hjælp, men man kan f.eks. gøre udgiften til kontanthjælp til en
ren kommunal udgift uden refusion efter f.eks. 10 eller 8 år.
Ved at sikre, at flere borgere bliver afklaret hurtigere, vil der også kunne spares tilbud efter LAB loven,
da denne målgruppe ofte har mange forløb bag sig.
Endelig er der eksempler på, at når en borger efter flere år som passiv kontanthjælpsmodtager får
opmærksomhed og den rette indsats, så kommer en del i beskæftigelse på hel eller deltid.
Ledighedsydelse
Ledighedsydelsesreglerne skal ligesom som a-kasse regler have en udløbsdato. Det skal være nemmere
at sanktionere på ledighedsydelsesområdet.
Ca. 20% af vores borgere på LY, har en ledighed på mere end 2 år. En del af problemet er, at LY-borgere
er vanskelige at rådighedsvurdere og sanktionere, så længe de ”gør hvad de skal” (f.eks. søger 2 job om
ugen). Vi oplever, at nogle af disse borgere ikke er motiveret for at komme i fleksjob. Derudover er der
ofte ikke et økonomisk incitament for at komme i fleksjob.
For nogle af disse borgere på ledighedsydelse, er det helt reelt, at de har lang ledighed. F.eks. har vi
nogle borgere, hvor der konstant støder komplikationer og ny behandling til deres lidelser, og det
betyder at de aldrig kommer ud i job. Flere af disse er motiveret for at komme i job. Samtidigt er deres
situation ikke stationær, så vi kan ikke pensionere dem.
1