Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 312
Offentligt
Udkast til ny bekendtgørelse
Bekendtgørelse om anvendelse m.v. af tekniske hjælpemidler
Kapitel 1
Område
§ 1.
Bekendtgørelsen gælder for enhver anvendelse m.v. af tekniske hjælpemidler.
§ 2.
Forpligtelserne efter denne bekendtgørelse påhviler arbejdsgivere, virksomhedsledere,
arbejdsledere og øvrige ansatte, brugere, fabrikanter, leverandører, opstillere, projekterende,
reparatører, udlejere m.fl. efter arbejdsmiljølovens almindelige regler, jf. kapitel 4 i lov om
arbejdsmiljø.
Kapitel 2
Definitioner
§ 3.
Bekendtgørelsen gælder for arbejde, der udføres for en arbejdsgiver, jf. § 2 i lov om
arbejdsmiljø.
Stk. 2.
Bortset fra §§ 20-21 og 95-96 gælder bekendtgørelsen, jf. § 2, stk. 3 i lov om arbejdsmiljø,
endvidere for
a)
b)
c)
d)
arbejde, der ikke udføres for en arbejdsgiver,
arbejde i arbejdsgiverens private husholdning,
arbejde, der udelukkende udføres af de medlemmer af arbejdsgiverens familie,
som hører til arbejdsgiverens husstand, og
arbejde, der udføres af militære, og som kan henregnes til egentlig
militærtjeneste.
Stk. 3.
Undtaget fra bekendtgørelsen er, jf. § 3 i lov om arbejdsmiljø:
1. Tekniske hjælpemidler inden for luftfart bortset fra dem, der anvendes i arbejdet på landjorden.
2. Tekniske hjælpemidler ombord på skibe og fiskefartøjer, idet bekendtgørelsen dog gælder for
a. de hjælpemidler, der anvendes ved lastning og losning, bortset fra skibes
hejsemidler og øvrigt fastinstalleret udstyr, og
b. de hjælpemidler, der anvendes til værftsarbejde om bord i skibe og til arbejde, der
må ligestilles hermed.
§ 4.
Ved tekniske hjælpemidler forstås i denne bekendtgørelse:
1) Maskiner, beholdere, apparater, værktøjer, redskaber, installationer og andet udstyr, der
anvendes ved arbejde, herunder til transport og opbevaring, og
1
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 312: Orientering om høring af to bekendtgørelser om indretning og anvendelse af tekniskehjælpemidler, fra beskæftigelsesministeren
2) dele til de i nr. 1 nævnte tekniske hjælpemidler, samt præfabrikerede konstruktioner, byggevarer
og enhver anden tilvirket genstand, der er beregnet til sammen med andre genstande at indgå i en
færdig enhed.
Stk. 2.
Ved anvendelse forstås i denne bekendtgørelse: Enhver brug af et teknisk hjælpemiddel og
alle hermed forbundne arbejdsfunktioner, herunder transport, opstilling, nedtagning, installation,
ibrugtagning, udtagning af drift, betjening og overvågning, indstilling, eftersyn, vedligeholdelse,
reparation, rengøring og anden pasning af hjælpemidlet.
Stk. 3.
Ved ”operatør” forstås: Den eller de personer, der betjener et teknisk hjælpemiddel.
Stk. 4.
Ved ”løft af en byrde” forstås: Flytning af en byrde bestående af
gods eller personer, der på
et givet tidspunkt indebærer en niveauændring. Byrden kan være understøttet fra neden, holdt fra
siden eller være ophængt fra oven.
Stk. 5.
Ved ”løftetilbehør” forstås en komponent eller udstyr, der gør det muligt at foretage
anhugning af byrden, og som ikke er en del af løftemaskinen m.v. Løftetilbehøret er anbragt
mellem maskinen m.v. og byrden, på selve byrden, eller er beregnet til at udgøre en integreret del
af byrden. Til løftetilbehør henregnes også løftekæder, tovstropper og deres komponenter.
Stk. 6.
Ved ”frithængende byrde” forstås: En byrde, der er ophængt således, at dens tyngdepunkt
er frit bevægeligt i én eller flere retninger under ét eller flere løftepunkter.
Stk. 7.
Ved. ”mekanisk drevet” forstås: Bevægelige dele drevet ved en anden kraft end den
menneskelige eller animalske kraft.
Stk. 8.
Ved ”sagkyndig person” forstås: En person, der har det nødvendige faglige kendskab til at
kunne gennemføre den pågældende kontrol, eftersyn, vedligeholdelse, afprøvning, beregning m.v.
og foretage de relevante sikkerhedsmæssige vurderinger. Personen har også kendskab til,
hvorledes den pågældende kontrol, eftersyn, afprøvning m.v. gennemføres sikkerheds- og
sundhedsmæssigt forsvarligt.
Stk. 9.
Ved ”eftersyn” forstås: En undersøgelse af et teknisk hjælpemiddel i sin helhed for at
konstatere om de sikkerheds- og sundhedsmæssige krav gældende for hjælpemidlets indretning
og anvendelse bliver overholdt, og at beskadigelser og tilløb hertil, som kan forårsage farlige
situationer, konstateres i tide.
Stk. 10.
Ved ”hovedeftersyn” forstås: Et eftersyn, der også indbefatter afprøvning og evt.
adskillelse i nødvendigt omfang af hjælpemidlet i nødvendigt omfang.
Stk. 11.
Ved ”personførende byggepladselevator” forstås: En midlertidigt opstillet maskine til løft af
personer eller personer og gods, som er beregnet til at betjene faste ladesteder.
Stk. 12.
Ved ”ladested” forstås: Et manøvreareal foran en adgangsåbning
til en
byggepladselevator, der sikrer niveaufri og sikker passage til og fra stolen (ladet).
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 312: Orientering om høring af to bekendtgørelser om indretning og anvendelse af tekniskehjælpemidler, fra beskæftigelsesministeren
Stk. 13.
Ved ”inspektionsorgan” forstås: Et tredjepartsorgan, som er akkrediteret til at udføre
opstillingskontrol, besigtigelse og afprøvning af elevatorer m.v. efter denne bekendtgørelse.
Kapitel 3
Generelle bestemmelser
§ 5.
Anvendelse af tekniske hjælpemidler skal være sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt
forsvarligt.
§ 6.
Et teknisk hjælpemiddel, der anvendes ved udførelsen af et arbejde, skal være egnet eller
forsvarligt tilpasset til det arbejde, der skal udføres, så anvendelsen er sikkerheds- og
sundhedsmæssigt fuldt forsvarlig.
Stk. 2.
Ved valget af et teknisk hjælpemiddel, der påtænkes anvendt, skal der med henblik på
personers sikkerhed og sundhed tages hensyn til de særlige arbejdsvilkår og -forhold samt de
risici, som gør sig gældende i virksomheden eller institutionen, navnlig på arbejdsstedet. Endvidere
skal der tages hensyn til eventuelle yderligere risici, der måtte opstå som følge af brugen af det
pågældende tekniske hjælpemiddel.
Stk. 3.
Er det uanset opfyldelse af stk. 1 og 2 ikke muligt at sikre arbejdstagernes sikkerhed og
sundhed ved brugen af et teknisk hjælpemiddel, skal der træffes egnede og passende
foranstaltninger, der sikrer at arbejdet kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt
forsvarligt
§ 7.
Et teknisk hjælpemiddel skal installeres, placeres og anvendes på en sådan måde, at risici for
personers sikkerhed og sundhed minimeres. Det skal derved sikres, at der bl.a. er tilstrækkelig
plads mellem hjælpemidlets bevægelige dele og faste eller bevægelige dele i nærheden og
således, at enhver form for energi, stoffer og materialer, der anvendes eller produceres, kan
tilføres og udtages på en sikker måde.
§ 8.
Ved anvendelse af tekniske hjælpemidler skal der i fuldt omfang tages hensyn til det
pågældende arbejdssted, til arbejdsstillingen under anvendelsen af det tekniske hjælpemiddel
samt øvrige ergonomiske forhold.
§ 9.
Anvendelse af et teknisk hjælpemiddel må kun ske, hvis det tekniske hjælpemiddel opfylder de
krav, der gælder for dets konstruktion, udstyr, sikring mv.
§ 10.
Såfremt der er risiko for sprængning af eller brud på dele af tekniske hjælpemidler, som vil
kunne frembyde betydelige farer for personers sikkerhed eller sundhed, skal der træffes passende
beskyttelsesforanstaltninger.
§ 11.
Belysningen ved de arbejdsområder og -steder, hvor tekniske hjælpemidler bruges eller
vedligeholdes, skal være passende i forhold til det arbejde, der skal udføres.
§ 12.
For at udføre produktions-, regulerings-, eftersyns-, reparations- og vedligeholdelsesarbejde
på tekniske hjælpemidler må personer kunne bevæge sig og opholde sig overalt, hvor det er
nødvendigt, i fuld sikkerhed.
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 312: Orientering om høring af to bekendtgørelser om indretning og anvendelse af tekniskehjælpemidler, fra beskæftigelsesministeren
§ 13.
Hvis brugen af et teknisk hjælpemiddel er forbundet med fare for sikkerhed eller sundhed på
grund af mangler ved hjælpemidlet eller andre særlige omstændigheder, skal der, så længe faren
består, være truffet passende foranstaltninger mod, at brug finder sted. Eventuelt skal hjælpemidlet
være fjernet fra arbejdsstedet, demonteret eller lignende.
§ 14.
Opstår der fejl eller skade på et teknisk hjælpemiddel, som kan medføre ulykkes- eller
sundhedsfare, eller opstår der omstændigheder, der kan betyde, at betjenings-, overvågnings- eller
kontrolanordninger, hvorpå hjælpemidlets sikkerhed beror, ikke fungerer efter hensigten, skal
hjælpemidlet tages ud af drift på en efter forholdene forsvarlig måde, indtil manglerne er afhjulpet.
Opstilling m.v.
§ 15.
Opstillingen og montering af et teknisk hjælpemiddel skal foregå på en sikkerheds- og
sundhedsmæssigt fuldt forsvarlig måde og eventuelle anvisninger fra fabrikanten skal følges.
Stk. 2.
Det skal herunder sikres, at
1) underlag, understøtning, fastgørelse og stabilitet er forsvarlig under hensyn til hjælpemidlets
vægt, form og anvendelse, og at det tekniske hjælpemiddel er stabiliseret ved hjælp af
fastgørelsesanordninger eller lignende, hvis det er nødvendigt for personers sikkerhed eller
sundhed,
2) støj, vibrationer eller andre svingninger, som udgår fra hjælpemidlet, er imødegået så effektivt
som muligt ved opstilling på dæmpende underlag, afskærmning eller andre foranstaltninger,
3) farer og gener fra varme, støv, røg, dampe, gasser m.v., som bortledes fra hjælpemidlet, og
eventuelle andre faremomenter ved dette er effektivt imødegået,
4) placering og opstillingsmåde er forsvarlig under hensyn til de omgivende forhold,
5) placering og opstillingsmåde ikke er til hinder for, at betjening og andet arbejde ved
hjælpemidlet kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
Stk. 3.
Afhænger sikkerheden ved brug af tekniske hjælpemidler af opstillingen eller monteringen,
skal hjælpemidlet ved ibrugtagningen, dvs. efter opstilling eller montering og før det tages i brug
første gang, og efter hver opstilling eller montering på nyt arbejdssted eller en ny lokalitet,
kontrolleres af en sagkyndig person, for at sikre, at hjælpemidlet er korrekt opstillet eller monteret
og fungerer korrekt.
Stk. 4.
Resultaterne af kontrollen af opstillingen eller monteringen, jf. stk. 4, skal registreres,
opbevares i en passende periode og være tilgængelige, herunder for Arbejdstilsynet. Hvis det
pågældende tekniske hjælpemiddel anvendes uden for virksomheden, skal der medfølge
dokumentation for gennemførelsen af kontrollen.
Brugsanvisning
§ 16.
I det omfang det har betydning for sikkerhed og sundhed i forbindelse med anvendelsen af et
teknisk hjælpemiddel, skal der forefindes en brugsanvisning, der indeholder fyldestgørende
oplysninger om hjælpemidlets anvendelse.
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 312: Orientering om høring af to bekendtgørelser om indretning og anvendelse af tekniskehjælpemidler, fra beskæftigelsesministeren
Stk. 2.
Hvis det tekniske hjælpemiddel anvendes, modificeres eller opstilles på en anden måde end
efter fabrikantens anvisninger, eller hvis der er særlige forhold på arbejdsstedet, som kan bevirke,
at fabrikantens anvisninger ikke er fyldestgørende, skal der udarbejdes en særlig brugsanvisning,
eventuelt i form af et tillæg til fabrikantens brugsanvisning.
Stk. 3.
Brugsanvisningen skal løbende holdes ajour, bl.a. på grundlag af de erfaringer der bliver
gjort ved anvendelsen af det tekniske hjælpemiddel.
Stk. 4.
Brugsanvisningen skal være forståelig og skal foreligge på dansk, medmindre andet følger
af særregler eller at sikkerhedshensyn tilsiger anvendelsen af et andet sprog. Derudover skal
brugsanvisningen foreligge på et sprog, der forstås af den, der anvender det tekniske
hjælpemiddel.
Stk. 5.
Brugsanvisningen skal være let tilgængelig for personer, der anvender det tekniske
hjælpemiddel og adgangen til brugsanvisningen skal være i umiddelbar nærhed af eller i tilknytning
til det tekniske hjælpemiddel.
Brug m.v.
§ 17.
Et teknisk hjælpemiddel må kun anvendes til de arbejdsfunktioner og under de betingelser,
det er egnet til, så begrænsninger, der følger heraf, ikke overskrides til fare for sikkerhed eller
sundhed.
Stk. 2.
Sikringsdele eller andet beskyttelsesudstyr skal anvendes efter hensigten, og foreskrevne
sikkerhedsforanstaltninger skal iagttages.
Stk. 3.
Anvendelse må ikke ske under forhold og omstændigheder, som frembyder særlig fare,
medmindre der er truffet effektive sikkerhedsforanstaltninger herimod. Hvis det er nødvendigt, skal
der være truffet passende foranstaltninger til beskyttelse mod følgerne af lynnedslag.
§ 18.
Igangsætning, standsning, omstyring, af- og tilkobling, samt anden ændring eller indgreb i
driften eller i indstillingen af et teknisk hjælpemiddel skal ske i overensstemmelse med de
anvisninger og instruktioner, der er givet herfor. Dette må kun foretages, når der er skabt sikkerhed
for, at det kan ske uden fare.
§ 19.
Under arbejde med rengøring, eftersyn, reparation, vedligeholdelse og lignende af et teknisk
hjælpemiddel skal dette, så vidt det er muligt af hensyn til det pågældende arbejde, være standset
og på effektiv måde sikret mod igangsætning. Hvis dette ikke er muligt, skal der træffes andre
foranstaltninger, der effektivt sikrer, at arbejdet kan foregå sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt
forsvarligt.
Stk. 2.
Hvis der i øvrigt under særlige arbejdsoperationer ved et teknisk hjælpemiddel kan være
risiko for, at personer kommer i berøring med farlige dele eller stoffer og materialer eller på anden
måde bliver udsat for skadelige påvirkninger, skal risikoen være imødegået på effektiv måde.
Instruktion
§ 20.
Ansatte skal instrueres i anvendelsen af de tekniske hjælpemidler, de skal benytte under
arbejdet, således at anvendelsen kan ske sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 312: Orientering om høring af to bekendtgørelser om indretning og anvendelse af tekniskehjælpemidler, fra beskæftigelsesministeren
Arbejdsgiveren skal herunder sikre sig, at de ansatte har fyldestgørende oplysninger om de
tekniske hjælpemidler, der anvendes under arbejdet.
Stk. 2.
Instruktionen, jf. stk. 1, skal mindst indeholde information om:
a) Brug af det tekniske hjælpemiddel. Instruktionen skal som minimum omfatte de i §§ 16-19
omhandlede forhold.
b) Uregelmæssigheder, der kan forudsiges.
c) Konklusioner, som må drages af de erfaringer, der i givet fald er gjort ved brugen af det tekniske
hjælpemiddel.
Stk. 3.
Ansatte skal gøres opmærksomme på relevante risici i forbindelse med tekniske
hjælpemidler i deres umiddelbare arbejdsomgivelser samt på relevante forandringer, der påvirker
tekniske hjælpemidler i deres umiddelbare arbejdsomgivelser. Dette gælder også, selv om de
ansatte ikke direkte anvender de tekniske hjælpemidler.
Stk. 4.
Instruktionen skal være forståelig for de berørte ansatte.
Oplæring
§ 21.
Arbejdsgiveren skal træffe de nødvendige foranstaltninger, for at:
a) De ansatte, der skal anvende et teknisk hjælpemiddel, får den fornødne oplæring, herunder
vedrørende de risici, som anvendelsen i givet fald kan indebære og skal som minimum omfatte de i
§§ 16-19 omhandlede forhold.
b) De ansatte, der skal anvende et teknisk hjælpemiddel, der ved anvendelsen frembyder en
særlig fare for den, der beskæftiges herved eller for andre personer, modtager en fyldestgørende
oplæring.
c) De ansatte, som er beskæftiget med eftersyn, reparation, ændring, vedligeholdelse eller pasning
af tekniske hjælpemidler, modtager en særlig specifik oplæring.
Udpegning
§ 22.
Når anvendelsen af et teknisk hjælpemiddel kan frembyde en særlig fare, skal arbejdsgiveren
træffe de nødvendige foranstaltninger, for at
1) brugen af det tekniske hjælpemiddel forbeholdes ansatte, der er specielt udpeget hertil, og som
har modtaget instruktion og oplæring, jf. §§ 20 og 21.
2) de ansatte, der er beskæftigede med eftersyn, reparation, ændring, vedligeholdelse eller
pasning af tekniske hjælpemidler, er specielt udpeget dertil og har modtaget instruktion og
oplæring, jf. §§ 20 og 21.
Eftersyn
§ 23.
Det skal ved passende eftersyn undersøges, om tekniske hjælpemidler til stadighed er i
sikkerheds- og sundhedsmæssig forsvarlig stand og i overensstemmelse med de gældende krav.
6
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 312: Orientering om høring af to bekendtgørelser om indretning og anvendelse af tekniskehjælpemidler, fra beskæftigelsesministeren
§ 24.
Tekniske hjælpemidler, som udsættes for påvirkninger, der kan medføre beskadigelser, som
kan forårsage farlige situationer, skal gennemgå regelmæssige eftersyn, og om nødvendigt
afprøves.
§ 25.
Eftersyn skal foretages af en sagkyndig person. Eftersyn skal gennemføres efter fabrikantens
anvisninger eller på anden ligeså forsvarlig måde. Såfremt fabrikanten ikke har angivet et
eftersynsinterval, skal der gennemføres et eftersyn mindst hver 12. måned, medmindre
anvendelsen af det tekniske hjælpemiddel tilsiger noget andet. Krav om eftersyn og til eftersynets
gennemførelse, herunder fastlæggelse af eftersynsinterval, kan dog være underlagt særlige regler
eller påbudt af Arbejdstilsynet, jf. § 77 i lov om arbejdsmiljø.
§ 26.
Når et teknisk hjælpemiddel har været udsat for specielle forhold, som kan have forringet
sikkerheden ved hjælpemidlet, fx ved ændringer, uheld, naturbegivenheder eller længere tids
stilstand, skal det tekniske hjælpemiddel gennemgå et særligt eftersyn ved en sagkyndig person,
inden det tages i brug igen.
§ 27.
Resultaterne af eftersynet af tekniske hjælpemidler omhandlet i §§ 24 og 26 , skal
registreres, opbevares i en passende periode og være tilgængelige for Arbejdstilsynet. Særlige
regler om registrering m.v. kan være fastsat i de supplerende krav til visse typer kategorier af
tekniske hjælpemidler. Hvis det pågældende tekniske hjælpemiddel anvendes på skiftende
arbejdssteder, skal der medfølge dokumentation for gennemførelsen af det seneste eftersyn.
Vedligeholdelse og reparation
§ 28.
Det tekniske hjælpemiddel skal ved vedligeholdelse og reparation til stadighed holdes i
forsvarlig stand og i overensstemmelse med gældende regler for det tekniske hjælpemiddels
indretning. Vedligeholdelse og reparation skal foretages af en sagkyndig person.
Stk. 2.
Skilte, opslag og anden mærkning på et teknisk hjælpemiddel med oplysninger om dets
data, betjening m.v. og eventuelle risici skal holdes synlige og tydelige.
Kapitel 4
Supplerende krav til anvendelse af presser beregnet til bearbejdning af jern, metal og
lignende
§ 29.
Sikkerhedsanordninger, styresystemer (elektromekaniske, elektroniske, hydrauliske,
pneumatiske, mekaniske), betjeningsorganer, koblingsmekanismer, bremser og andre dele af
sikkerhedsmæssig betydning skal ved arbejdsgiverens eller brugerens foranstaltning til stadighed
holdes under omhyggeligt tilsyn under overholdelse af den af fabrikanten udarbejdede
brugsanvisning og tilhørende kontrolkort (tjekliste).
§ 30.
Hovedeftersyn af de under § 29 nævnte indretninger skal foretages regelmæssigt og så
hyppigt, som hensynet til forsvarlighed og til pressens konstruktion og anvendelse kræver, normalt
ved 8 timers daglig benyttelse:
1) Excenterpresser og lign. hver 3. måned
2) Hydrauliske og pneumatiske presser hver 12. måned.
7
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 312: Orientering om høring af to bekendtgørelser om indretning og anvendelse af tekniskehjælpemidler, fra beskæftigelsesministeren
Stk. 2. Perioden mellem to hovedeftersyn må ikke overstige 12 måneder, uanset omfanget af
pressens anvendelse.
Stk. 3. For excenterpresser og lignende, der er CE-mærkningspligtige efter EU-lovgivningen om
maskiner, kan tidsrummet forlænges til hver 12. måned, medmindre fabrikanten har foreskrevet
hyppigere kontrol.
§ 31.
Hovedeftersyn efter § 30 skal foretages efter fabrikantens anvisninger af en sagkyndig
person.
§ 32.
For hver presse skal findes et kontrolkort (tjekliste), hvorpå resultatet af hovedeftersynet, jf.
§§ 29 og 30, samt øvrige oplysninger af relevans for sikkerhed og sundhed skal noteres.
Kontrolkortet skal være let tilgængeligt for personer, der anvender pressen, og adgangen til
kontrolkortet skal så vidt muligt være i umiddelbar nærhed af eller i tilknytning til pressen.
Kapitel 5
Supplerede krav til anvendelse af mobile tekniske hjælpemidler, herunder mobile tekniske
hjælpemidler med mekanisk drevet kørselsfunktion
§ 33.
Mobile tekniske hjælpemidler med mekanisk drevet kørselsfunktion må kun føres af
personer, der har modtaget passende oplæring i sikker kørsel med sådant udstyr.
§ 34.
Hvis et mobilt teknisk hjælpemiddel bevæger sig i et arbejdsområde, skal der udarbejdes
passende færdselsregler, og disse skal følges.
§ 35.
Der skal træffes foranstaltninger i forbindelse med arbejdets tilrettelæggelse, således at det
undgås, at gående befinder sig i samme område som mobile tekniske hjælpemidler med mekanisk
drevet kørselsfunktion. Hvis det er nødvendigt for en hensigtsmæssig udførelse af arbejdet, at der
er gående til stede, skal der træffes passende foranstaltninger for at undgå, at de kommer til
skade.
§ 36.
Transport af personer på et mekanisk drevet mobilt teknisk hjælpemiddel må kun finde sted,
hvis personerne er anbragt på pladser, der er sikre og er beregnet til sådan transport. Hvis der skal
udføres arbejde under kørslen, skal hastigheden om nødvendigt tilpasses.
Stk. 2.
Før føreren er varskoet, må ingen personer gå op i et mekanisk drevet mobilt teknisk
hjælpemiddel.
§ 37.
Et mobilt teknisk hjælpemiddel med forbrændingsmotor, herunder mobile tekniske
hjælpemidler med mekanisk drevet kørselsfunktion, må kun anvendes i arbejdsområder, hvis det
er sikret, at der i tilstrækkeligt omfang er luft til stede, der ikke indebærer nogen risiko for
personers sikkerhed og sundhed.
§ 38.
Mobile tekniske hjælpemidler med mekanisk drevet kørselsfunktion må ikke forlades med
motoren i gang uden opsyn. Når hjælpemidlet forlades uden opsyn, skal hjælpemidlet og evt.
hjælpeudstyr anbringes i forsvarlig stilling, og det skal sikres, at uvedkommende ikke kan starte
motoren.
8
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 312: Orientering om høring af to bekendtgørelser om indretning og anvendelse af tekniskehjælpemidler, fra beskæftigelsesministeren
Stk. 2.
Hvis det er nødvendigt for at kunne udføre det pågældende arbejde, kan mobile tekniske
hjælpemidler med mekanisk drevet kørselsfunktion forlades med motoren i gang uden opsyn, hvis
der er truffet effektive foranstaltninger, der sikrer, at uvedkommende ikke har adgang til at betjene
dem.
§ 39.
Hvis der ved udførelsen af arbejde med mobile tekniske hjælpemidler, hvor der opholder sig
en eller flere person, er risiko for, at det tekniske hjælpemiddel vælter eller stejler, skal der
anvendes et teknisk hjælpemiddel, der er forsynet med styrtsikkert førerværn, der kan afværge
eller formindske risikoen for personer, der opholder sig på det tekniske hjælpemiddel.
Hovedeftersyn af mobile tekniske hjælpemidler med mekanisk drevet kørselsfunktion
§ 40.
Mindst hver 12. måned skal der gennemføres et hovedeftersyn af mobile tekniske
hjælpemidler med mekanisk drevet kørselsfunktion, som anvendes til transport af gods eller
personer. Hovedeftersynet skal gennemføres af en sagkyndig person.
Stk. 2.
Mobile tekniske hjælpemidler med mekanisk drevet kørselsfunktion, jf. stk. 1, der har været
lagt op, skal underkastes hovedeftersyn, inden hjælpemidlet tages i brug igen.
Stk. 3.
Undtaget fra stk. 1 og 2 er indregistrerede køretøjer omfattet af synskrav, for så vidt angår
eftersyn af selve køretøjet. De mekanisk drevne tekniske hjælpemidler, som er påmonteret
køretøjet, er omfattet af kravet om hovedeftersyn i stk. 1 og 2.
Stk. 4.
Undtaget fra stk. 1 og 2 er endvidere
1) mobile tekniske hjælpemidler med mekanisk drevet kørselsfunktion til brug for
bevægelseshæmmede personer, og
2) jernbaners skinnekørende materiel, der omfattes af jernbanelovgivningen, bortset fra tekniske
hjælpemidler monteret på skinnekørende arbejdskøretøjer på jernbanespor.
Indhold af hovedeftersyn på mobile tekniske hjælpemidler med mekanisk drevet kørselsfunktion
§ 41.
Hovedeftersyn, jf. § 40, skal udføres i overensstemmelse med fabrikantens anvisninger.
Hovedeftersynet skal som minimum indeholde eftersyn af:
1. Mekaniske dele, herunder sliddele
2. Sikkerhedsudstyr
3. Betjeningsanordninger
4. Energitilførsel
5. Hydrauliske, pneumatiske og elektriske komponenter
9
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 312: Orientering om høring af to bekendtgørelser om indretning og anvendelse af tekniskehjælpemidler, fra beskæftigelsesministeren
Kapitel 6
Supplerende krav til anvendelse af tekniske hjælpemidler til løft af byrder, herunder
tekniske hjælpemidler til løft af personer
Generelt
§ 42.
Et demonterbart eller mobilt teknisk hjælpemiddel, der anvendes til løft af byrder, skal
anvendes således, at det sikres, at hjælpemidlet under alle påregnelige forhold er stabilt under
brugen under hensyntagen til underlagets art.
§ 43.
Hvis tekniske hjælpemidler, der anvendes til løft af byrder, installeres fast, skal det sikres, at
det er solidt og stabilt under brugen, især under hensyntagen til de byrder, der skal løftes, og til
hvorledes hjælpemidlet er ophængt eller fastgjort.
Stk. 2.
Fastinstallerede tekniske hjælpemidler til løft af byrder skal være installeret således, at
risikoen mindskes for, at byrderne
a) rammer personer
b) utilsigtet foretager farlige bevægelser eller falder ned, og
c) utilsigtet frigøres.
§ 44.
Der må ikke udføres løft af byrder, når der er tvivl om, hvorvidt det vil være forsvarligt at
udføre løftet, fx på grund af vægten af byrden eller anhugningens udførelse.
Stk. 2.
Vægten af byrden inkl. anhugningsgrejet skal fastslås, hvis det er af sikkerhedsmæssig
betydning.
§ 45.
Der skal træffes foranstaltninger for at sikre, at personer ikke opholder sig under ophængte
byrder, medmindre dette er nødvendigt for en hensigtsmæssig udførelse af arbejdet. Byrder må
ikke føres hen over arbejdsområder, hvor der normalt opholder sig personer, hvis disse områder
ikke er beskyttede. Hvis dette imidlertid er nødvendigt for en hensigtsmæssig udførelse af arbejdet,
skal der fastlægges og anvendes passende procedurer.
§ 46.
Løftetilbehør skal vælges, så det passer til de byrder, der skal håndteres, til gribepunkter, til
fastgørelsesdele og til vejrforhold, og under hensyntagen til stropper, kæder m.v. og deres
sammensætning. Samlinger af forskelligt løftetilbehør skal, hvis det ikke demonteres efter
anvendelsen, mærkes tydeligt, således at brugeren får oplysninger om de tekniske egenskaber.
§ 47.
Løftetilbehør skal opbevares på en måde, der sikrer, at det ikke beskadiges eller ødelægges.
§ 48.
Tekniske hjælpemidler til løft af byrder, der er uden opsyn, må ikke forlades med motoren i
gang. Når hjælpemidlet forlades uden opsyn, skal hjælpemidlet og evt. hjælpeudstyr anbringes i
forsvarlig stilling. Motoren skal være sikret mod, at uvedkommende kan starte den.
Stk. 2.
Hvis det er nødvendigt for at kunne udføre det pågældende arbejde, kan tekniske
hjælpemidler til løft af byrder, forlades med motoren i gang uden opsyn, hvis der er truffet effektive
foranstaltninger, der sikrer, at uvedkommende ikke har adgang til at betjene dem.
10
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 312: Orientering om høring af to bekendtgørelser om indretning og anvendelse af tekniskehjælpemidler, fra beskæftigelsesministeren
§ 49.
Arbejde med at føre tekniske hjælpemidler til løft af byrder, hvortil der er krav om certifikat,
må kun udføres af personer, der har gennemgået en uddannelse og er i besiddelse af et
uddannelsesbevis, jf. bekendtgørelse om arbejdsmiljøfaglige uddannelser.
§ 50.
Kun personer, der har arbejdsopgaver på et tekniske hjælpemiddel til løft af byrder, må
færdes eller opholde sig på dette, og det må kun ske på de dertil indrettede adgangsveje og
arbejdsplatforme, medmindre personen på anden forsvarlig måde er sikret.
Stk. 2.
Før føreren er varskoet, må ingen personer gå op i et teknisk hjælpemiddel til løft af byrder.
§ 51.
Hvis to eller flere enheder af tekniske hjælpemidler, der anvendes til løft af byrder, installeres,
monteres eller opstilles på et arbejdssted på en sådan måde, at deres arbejdsfelter overlapper
hinanden, skal der træffes passende foranstaltninger for at undgå, at forskellige byrder eller
forskellige dele af de tekniske hjælpemidler støder mod hinanden.
§ 52.
Når et mobilt teknisk hjælpemiddel anvendes til løft af byrder, skal der træffes
foranstaltninger for at undgå, at hjælpemidlet kan vippe eller vælte samt, hvis det er relevant, at
hjælpemidlet kan forskubbe sig eller glide. Det skal kontrolleres, at disse foranstaltninger virker
efter hensigten.
§ 53.
Hvis operatøren af et teknisk hjælpemiddel, der anvendes til løft af byrder, ikke er i stand til,
hverken direkte eller ved hjælp af hjælpeanordninger, der giver operatøren de fornødne
informationer, at observere hele byrdens bevægelsesbane, skal operatøren assisteres af en
signalgivende person, og arbejdet skal tilrettelægges således, at der undgås kollisioner, der kan
bringe personer i fare.
§ 54.
Når en person skal anhugge eller afhugge en byrde ved håndkraft, skal arbejdet
tilrettelægges således, at dette kan ske under fuld sikkerhed for den pågældende person.
Personen skal bevare den direkte eller indirekte kontrol over denne arbejdsproces.
§ 55.
Alle løfteoperationer skal planlægges korrekt, overvåges på passende måde og udføres med
henblik på at beskytte personers sikkerhed. Især hvis en byrde skal løftes samtidig af to eller flere
tekniske hjælpemidler, der anvendes til løft af byrder, skal der fastlægges og anvendes en
arbejdsprocedure, således at der sikres en hensigtsmæssig koordinering operatørerne imellem.
§ 56.
Hvis tekniske hjælpemidler, der anvendes til løft af byrder, ikke kan holde fast på disse
byrder ved helt eller delvist energisvigt, skal der træffes passende foranstaltninger for at hindre, at
personer udsættes for risici som følge heraf.
Stk. 2.
Ophængte byrder skal hele tiden være under opsyn, medmindre adgangen til det farlige
område er afspærret, og byrden er ophængt og fastholdt på fuldt betryggende måde.
§ 57.
Udendørs brug af tekniske hjælpemidler, der anvendes til løft af byrder, skal afbrydes med
det samme, hvis de meteorologiske forhold bliver så dårlige, at det går ud over
funktionssikkerheden, og personer således udsættes for risici. Der skal træffes passende
beskyttelsesforanstaltninger, især til sikring af det tekniske hjælpemiddel mod væltning, for at
forhindre, at personer udsættes for risici.
11
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 312: Orientering om høring af to bekendtgørelser om indretning og anvendelse af tekniskehjælpemidler, fra beskæftigelsesministeren
§ 58.
Mindst hver 12. måned skal tekniske hjælpemidler til løft af byrder gennemgå et
hovedeftersyn. Hovedeftersynet skal gennemføres af en sagkyndig person.
Stk. 2.
Den sagkyndige person, jf. stk. 1, skal særlig have:
1. Kendskab til det tekniske hjælpemiddels tekniske opbygning og funktion.
2. Den nødvendige oplæring i eftersyn, service og vedligeholdelse af det tekniske hjælpemiddel.
3. Kendskab til brugsanvisningen for det tekniske hjælpemiddel.
4. Kendskab til Arbejdstilsynets sikkerhedskrav til det tekniske hjælpemiddel, specielt vedrørende
eftersyn, prøvebelastning og journal.
5. Kendskab til andre myndigheders eventuelle krav til det tekniske hjælpemiddel,
6. Kendskab til eventuelle krav om autorisation/certificering til specielle arbejdsopgaver.
Stk. 3.
Hovedeftersynet skal udføres i overensstemmelse med fabrikantens anvisninger, dog skal
hovedeftersynet altid omfatte eftersyn af:
1. Mekaniske dele, herunder sliddele og bærende dele
2. Sikkerhedsudstyr, herunder overlast- og stabilitetssikringen
3. Betjeningsanordninger
4. Energitilførsel, og
5. Hydrauliske, pneumatiske og elektriske komponenter
Stk. 4.
Tekniske hjælpemidler til løft af byrder, der har været lagt op, skal underkastes
hovedeftersyn jf. stk. 1-3., inden hjælpemidlet tages i brug igen.
Løft af personer
§ 59.
Løft af personer må kun foretages med tekniske hjælpemidler, herunder løftetilbehør, der er
beregnet til dette formål.
Stk. 2.
Undtagelsesvist kan der udføres løft af personer med kran under forudsætning af, at
1. der er tale om udførelse af lejlighedsvis, lettere arbejde eller af en arbejdsopgave af helt speciel
karakter
2. arbejdsopgaven er af kortere varighed,
3. kran, kurv eller platform samt løft af personer opfylder de betingelser, der er opstillet i stk. 4 og
bilag 1.
Stk. 3.
Undtagelsesvist kan der udføres løft af personer med gaffeltruck under forudsætning af, at
1. der er tale om kortvarige, lettere og lejlighedsvise arbejdsopgaver, og
12
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 312: Orientering om høring af to bekendtgørelser om indretning og anvendelse af tekniskehjælpemidler, fra beskæftigelsesministeren
2. kravene i stk. 2 og bilag 2 er opfyldt.
Stk. 4.
Når der er personer til stede på et teknisk hjælpemiddel, der er beregnet til løft af byrder, jf.
stk. 2 og 3, skal betjeningspladsen hele tiden være bemandet. De personer, der løftes, skal være i
besiddelse af et sikkert kommunikationsmiddel. Det skal sikres, at de pågældende personer kan
evakueres i en faresituation.
§ 60.
Hvis et teknisk hjælpemiddel, der anvendes til løft eller flytning af personer, er indrettet med
et bærekabel, skal bærekablet kontrolleres hver arbejdsdag.
§ 61.
Mekanisk drevne tekniske hjælpemidler, der anvendes til personløft, skal være underkastet
en statisk belastningsprøve foretaget af en sagkyndig, før de tages i brug første gang
Stk. 2.
Mekanisk drevne tekniske hjælpemidler, der anvendes til personløft, skal underkastes en ny
statisk belastningsprøve foretaget af en sagkyndig inden ibrugtagning efter
1. ombygning eller reparation, der har betydning for bæreevne eller stabillitet,
2. udskiftning af bæremidler,
3. hvert hovedeftersyn, og
4. ny opstilling, jf. dog stk. 3 og 4.
Stk. 3.
Mobile mekanisk drevne tekniske hjælpemidler til løft af personer skal ikke have
belastningsprøve efter hver ny opstilling.
Stk. 4.
Når fabrikanten er forpligtet til at foretage en belastningsprøve i forbindelse med første
ibrugtagning af maskiner til løft af personer, der er CE-mærkningspligtige efter EU-lovgivningen om
maskiner, stilles der ikke krav om en fornyet belastningsprøve inden ibrugtagning, hvis
fabrikantens dokumentation for belastningsprøven forefindes i journalen, jf. § 64.
§ 62.
Den, der foretager den statiske belastningsprøve, skal udstede attest herom. Attesten skal
opbevares i journalen, jf. § 46.
Stk. 2.
Den statiske belastningsprøve skal udføres således, at
1. de bærende dele udsættes for de ugunstigste belastninger,
2. stabiliteten (væltesikkerheden) afprøves i de ugunstigste stillinger, og
3. sikkerhedsfunktioner til kontrol af belastningen afprøves.
Stk. 3.
Belastningsprøven skal udføres med løse vægte.
§ 63.
Prøvelastens størrelse skal være 150 pct. af den størst tilladte arbejdsbelastning, dog på
mindst 100 kg over størst tilladte arbejdsbelastning, medmindre særlige forhold gør sig gældende.
§ 64.
For ethvert mekanisk drevet teknisk hjælpemiddel, der anvendes til løft af personer, skal der
findes en journal, der skal opbevares på eller i nærheden af hjælpemidlet.
13
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 312: Orientering om høring af to bekendtgørelser om indretning og anvendelse af tekniskehjælpemidler, fra beskæftigelsesministeren
Stk. 2.
Journalen skal føres af ejeren. Hvis hjælpemidlet er udlejet eller på anden måde overdraget
en anden til brug, skal journalen videreføres af brugeren.
§ 65.
Journalen, jf. § 64, skal indeholde
1. dokumentation for undersøgelse af stabilitet og belastningsprøver,
2. resultater af eftersyn, herunder eftersynsrapporter
3. oplysninger om reparationer og udskiftninger af sikkerheds- og sundhedsmæssig betydning,
Personførende byggepladselevatorer.
§ 66.
Personførende byggepladselevatorer, der ikke er CE-mærkningspligtige efter EU-
lovgivningen om maskiner, må kun anvendes, hvis byggepladselevatoren som minimum opfylder
et sikkerhedsniveau svarende til standarden DS/EN 12159.
§ 67.
En personførende byggepladselevator må ikke tages i brug efter opstilling eller flytning, før et
inspektionsorgan har
1) foretaget opstillingskontrol af byggepladselevatoren,
2) har attesteret at kravene i stk. 3 er opfyldt og
3) har opsat en inspektionsattest, jf. stk. 2, for opstillingskontrol på eller i byggepladselevatoren.
Stk. 2.
Af inspektionsattesten for opstillingskontrollen skal fremgå følgende:
1. Dato for opstillingskontrol
2. Navn, adresse og telefonnummer på det inspektionsorgan, jf. § 62, der har udført
opstillingskontrollen
3. Attestation, jf. stk. 1, nr. 2.
Stk. 3.
Opstillingskontrollen i stk. 1 skal indeholde følgende:
1. kontrol af, at fabrikantens anvisninger for opstilling af byggepladselevatoren er fulgt,
2. kontrol af, at ladesteder er sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarlige,
3. kontrol af, at byggepladselevatoren er stabilt opstillet, herunder kontrol af fastgørelse til
bygningsunderstøtning,
4. kontrol af afskærmning på terræn, herunder sikring mod klemningsfare.
5. vurdering af om byggepladselevatoren er i forsvarlig, funktionsdygtig stand,
6. afprøvning af, at byggepladselevatorens sikkerhed- og sikkerhedsstyresystemer, fx anordning til
at forhindre elevatorens frie fald eller ukontrollerede opadgående bevægelse, bremsesystemet,
alarmer m.v. fungerer tilfredsstillende, og
7. en belastningsprøve.
14
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 312: Orientering om høring af to bekendtgørelser om indretning og anvendelse af tekniskehjælpemidler, fra beskæftigelsesministeren
§ 68.
Opstillingsinspektion og periodisk inspektion af personførende byggepladselevatorer skal
foretages af et akkrediteret inspektionsorgan, jf. bilag 3.
§ 69.
Personførende byggepladselevatorer, der ikke er flyttet inden for en periode på 14 måneder,
skal have foretaget periodisk inspektion af et akkrediteret inspektionsorgan, jf. § 68
Stk. 2.
Den periodiske inspektion skal indeholde kontrol og afprøvning m.v. svarende til
opstillingskontrollen i § 67, stk. 2 og 3
Mekanisk drevne tekniske hjælpemidler til løft af en frithængende byrde (kraner, taljer m.v.)
§ 70.
Mekanisk drevne tekniske hjælpemidler til løft af frithængende byrder skal være underkastet
en statisk belastningsprøve foretaget af en sagkyndig, før de tages i brug for første gang.
Stk. 2.
Mekanisk drevne tekniske hjælpemidler til løft af frithængende byrder skal underkastes en
ny statisk belastningsprøve foretaget af en sagkyndig inden ibrugtagning efter
1) ombygning eller reparation, der har betydning for bæreevne eller stabilitet,
2) udskiftning af bæremidler,
3) hvert hovedeftersyn og 10 års eftersyn, og
4) ny opstilling, jf. dog stk. 3 og 4.
Stk. 3.
Mekanisk drevne mobile tekniske hjælpemidler til løft af frithængende byrder, fx mobilkraner
og lastbilkraner, skal ikke have foretaget statisk belastningsprøve efter hver ny opstilling.
Stk. 4.
Flytbare taljer og flytbare spil skal ikke have foretaget statisk belastningsprøve efter hver ny
opstilling.
Stk. 5.
Når fabrikanten er forpligtet til at foretage en belastningsprøve i forbindelse med første
ibrugtagning af maskiner til løft af frithængende byrder, der er CE-mærkningspligtige efter EU-
lovgivningen om maskiner, er der ikke krav om en fornyet belastningsprøve inden ibrugtagning,
hvis fabrikantens dokumentation for belastningsprøven forefindes i journalen, jf. § 68.
§ 71.
Statiske belastningsprøver, jf. § 70 skal udføres således, at
1) de bærende dele udsættes for de ugunstigste belastninger,
2) stabiliteten (væltesikkerheden) afprøves i de ugunstigste stillinger, og
3) sikkerhedsanordninger til kontrol af belastningen afprøves.
Stk. 2.
Prøvelastens størrelse skal være 125 pct. af den størst tilladte arbejdsbelastning,
medmindre særlige forhold gør sig gældende.
Stk. 3.
Belastningsprøven skal udføres med løse vægte.
Stk. 4.
Den sagkyndige, der foretager belastningsprøven, skal udstede attest herom,
15
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 312: Orientering om høring af to bekendtgørelser om indretning og anvendelse af tekniskehjælpemidler, fra beskæftigelsesministeren
§ 72.
For følgende mekanisk drevne tekniske hjælpemidler til løft af frit hængende byrder skal der
føres en journal:
1. fast opstillede elektrotaljer med størst tilladte arbejdsbelastning på over 1000 kg,
2. fast opstillede mekanisk drevne tekniske hjælpemidler til løft af frithængende byrder med størst
tilladte arbejdsbelastning på over 300 kg, bortset fra elektrotaljer, jf. nr. 1,
3. alle mekanisk drevne tekniske hjælpemidler, herunder elektrotaljer, til løft af frithængende
byrder, der bruges på skiftende opstillingssteder, og
4. alle mekanisk drevne tekniske hjælpemidler til løft af frithængende byrder, der anvendes til
personløft.
Stk. 2.
Journalen skal være let tilgængelig for personer, der anvender det tekniske hjælpemiddel.
Stk. 3.
Journalen skal indeholde:
1) dokumentation for undersøgelse af stabiliteten og statiske belastningsprøver, jf. § 70,
2) resultater af eftersyn, herunder 10-års eftersynsrapporter,
3) oplysninger om reparationer og udskiftninger af sikkerheds- og sundhedsmæssig betydning,
§ 73.
Mekanisk drevne tekniske hjælpemidler til løft af frithængende byrder, der anvendes
udendørs, og som har en maksimal tilladelig belastning på over 1000 kg., skal, senest når de er 10
år gamle regnet fra fremstillingsåret, gennemgå et 10-års eftersyn ved en sagkyndig person, jf. stk.
5. Herefter skal det tekniske hjælpemiddel gennemgå 10-års eftersyn mindst hvert 10. år. 10-års
eftersynet træder i stedet for 12-måneders eftersynet det pågældende år.
Stk. 2.
Mekanisk drevne tekniske hjælpemidler til løft af frithængende byrder, der er fast monteret
på indregistrerede last- og varebiler og som har en maksimal tilladelig belastning på 8 tonsmeter
eller derunder, skal ikke gennemgå 10-års eftersynet i stk. 1.
Stk.3.
10-års eftersynet skal omfatte et hovedeftersyn, jf. § 52, samt et særligt grundigt eftersyn af
de bærende dele, svejsninger, samlinger, sikkerhedsudstyr og transmissionsdele o.l., herunder
skal det særligt undersøges, om der er tegn på
1) revnedannelse eller træthedsbrud
2) permanent deformation
3) løse eller beskadigede konstruktionssamlinger.
Stk. 4.
Hvor det skønnes nødvendigt, skal dele af det tekniske hjælpemiddel adskilles for at kunne
foretage en nærmere undersøgelse.
Stk.5.
Den sagkyndige person, jf. stk. 1, skal ud over kravene i § 52, stk. 2, særligt have:
1. Det nødvendige kendskab til de almene tekniske konstruktions- og beregningsregler.
2. Det nødvendige kendskab til styrkeberegninger for bærende konstruktioner.
16
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 312: Orientering om høring af to bekendtgørelser om indretning og anvendelse af tekniskehjælpemidler, fra beskæftigelsesministeren
3. Det nødvendige kendskab til, hvilke undersøgelser og afprøvninger der skal gennemføres for
det pågældende redskab, herunder udpegning af særligt belastede konstruktionsdele.
4. Det nødvendige kendskab til metoder for ikke-destruktive undersøgelser.
Stk. 6.
Den sagkyndige skal udfærdige en rapport om resultatet af 10 års-eftersynet med en
vurdering af det tekniske hjælpemiddels tilstand. Rapporten skal udleveres til ejeren af det tekniske
hjælpemiddel.
Kapitel 7
Supplerende krav til anvendelse af tekniske hjælpemidler til midlertidigt arbejde i
højden
Generelle bestemmelser
§ 74.
Ved midlertidigt arbejde i højden skal der altid vælges det tekniske hjælpemiddel, som er
bedst egnet, og som sikrer ergonomisk hensigtsmæssige forhold.
§ 75.
Det tekniske hjælpemiddel skal være dimensioneret under hensyn til arbejdets karakter,
således at det kan modstå forudsigelige påvirkninger, og således at de ansatte kan arbejde og
færdes i sikkerhed.
§ 76.
Tekniske hjælpemidler der anvendes til midlertidigt arbejde, ophold eller færdsel i højden,
skal være egnet og tilpasset hertil, så anvendelsen er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt
forsvarlig. Dette skal ske under hensyn til de forhold, hvorunder det skal anvendes, samt de risici,
der måtte opstå ved anvendelsen af det pågældende hjælpemiddel.
§ 77.
Det tekniske hjælpemiddel skal altid være anbragt på et plant og bæredygtigt underlag.
§ 78.
Foranstaltninger til kollektiv beskyttelse skal gå forud for foranstaltninger til individuel
beskyttelse.
§ 79.
Under hensyn til den type teknisk hjælpemiddel, der vælges, fastlægges det, hvilke
forholdsregler der bedst kan minimere de risici, personer udsættes for, når de bruger denne type
hjælpemiddel. Om nødvendigt installeres der sikkerhedsforanstaltninger til sikring mod fald. Disse
sikkerhedsforanstaltninger skal være indrettet på en sådan måde og have den fornødne styrke til,
at de kan hindre eller standse fald fra højder og så vidt muligt forebygge, at personer kommer til
skade.
§ 80.
Kollektive sikkerhedsforanstaltninger må kun være gennembrudt på steder med adgang til og
fra trapper eller stiger.
§ 81.
Når det i forbindelse med udførelsen af en særlig arbejdsopgave er nødvendigt midlertidigt at
fjerne en kollektiv sikkerhedsforanstaltning, træffes der til erstatning herfor andre effektive
sikkerhedsforanstaltninger. Arbejdet må ikke udføres, før disse foranstaltninger er truffet. Når den
særlige arbejdsopgave er afsluttet endeligt, eller hvis arbejdsstedet midlertidigt forlades,
genetableres den kollektive sikkerhedsforanstaltning.
§ 82.
Valget af den mest hensigtsmæssige type adgangsvej til midlertidige arbejdsplatforme i
højden foretages under hensyn til, hvor ofte og i hvor lang tid adgangsvejen skal bruges, og hvor
højt den skal kunne nå op. Den valgte type adgangsvej skal kunne bruges til evakuering i tilfælde
17
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 312: Orientering om høring af to bekendtgørelser om indretning og anvendelse af tekniskehjælpemidler, fra beskæftigelsesministeren
af overhængende fare. Passagen fra adgangsveje til og fra arbejdsplatforme, dæk eller gangbroer
må ikke frembyde yderligere faldrisici.
§ 83.
Midlertidigt arbejde i højden må kun udføres, når vejrforholdene ikke udgør en risiko for
personers sikkerhed og sundhed.
Stilladser
§ 84.
Hvis stilladset ikke er opstillet i en standardopstilling efter den pågældende stilladstypes
brugsanvisning, skal der for den valgte stilladskonstruktion foreligge en konstruktionsberegning,
der indeholder specifikation over den påtænkte opstilling. Konstruktionsberegningen skal indeholde
en styrke- og stabilitetsberegning.
§ 85.
En brugsanvisning, som tager hensyn til opstillingen af det valgte stillads, skal udarbejdes af
en sagkyndig person. Brugsanvisningen skal indeholde vejledning i opstilling, ændring i opstilling,
nedtagning og brug. Brugsanvisningen kan være en leverandørbrugsanvisning. I disse tilfælde skal
den være suppleret med oplysninger om særlige detaljer vedrørende det konkrete stillads, hvis
opstillingen, nedtagningen eller brugen afviger fra den beskrevne fremgangsmåde i
leverandørbrugsanvisningen.
§ 86.
Stilladset skal være opstillet forsvarligt og stabilt under hensyn til arbejdets art,
understøttelsesforhold, fastgørelsesforhold, påregnelige belastninger, herunder vejrforhold, og
andre forhold, der måtte have betydning for stilladsets stabilitet og bæreevne.
§ 87.
Stilladset skal være effektivt sikret mod udskridning, og underlaget skal have en tilstrækkelig
bæreevne. Stilladsets støttepunkter skal hvile på hele støttefladen, og større niveauforskelle skal
udlignes med indstillelige understøtninger eller anden forsvarlig konstruktion. En opklodsning må
ikke være over 0,2 meter høj.
§ 88.
Hvis der på et stillads monteres særligt udstyr, skal der tages forholdsregler, der sikrer
stilladsets styrke og stabilitet.
§ 89.
Til opstilling af et stillads må kun anvendes dele, der hører til samme stilladssystem, eller
som er åbenbart egnede til at kombineres. De enkelte stilladsdeles samling og fastholdelse skal
være forsvarligt udført. Stilladsskruetvinger skal være egnede og må kun anvendes, hvis
stilladssystemets egne dele, eller dele, som er åbenbart egnede til at kombineres, ikke umiddelbart
kan anvendes. Det skal sikres, at de anvendte dele er i forsvarlig stand.
§ 90.
Stilladsdæk, der anvendes ved udførelsen af et arbejde, skal være dimensionerede, have en
form og placering, så anvendelsen er sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarlig og skal monteres, så de
ikke kan forskubbe sig ved normal brug. Der må ikke være uforsvarlige mellemrum mellem
dækkenes elementer og de vertikalt placerede kollektive faldsikringsanordninger. Afstanden fra et
belastet dæk til fodlisten må ikke overstige 30 mm.
Stk. 2.
Der skal til de enkelte stilladsdæk være forsvarligt udførte og hensigtsmæssigt beliggende
og udformede adgangsveje.
§ 91.
Et rullestillads skal ved passende anordninger være sikret mod utilsigtet bevægelse, når det
anvendes til arbejde i højden.
18
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 312: Orientering om høring af to bekendtgørelser om indretning og anvendelse af tekniskehjælpemidler, fra beskæftigelsesministeren
§ 92.
Et stillads skal have en hensigtsmæssig bredde og udformning under hensyn til anvendelsen.
Redskaber og materialer skal kunne anbringes, så alle funktioner, der er forbundet med arbejdet,
kan udføres sikkert og med forsvarlige arbejdsstillinger og -bevægelser.
§ 93.
Stilladsdæk, adgangsveje, gangbroer og lignende skal være forsynet med tilstrækkeligt højt
rækværk eller anden effektiv afspærring overalt, hvor der kan ske nedstyrtning og skal have
fornøden styrke og være forsvarligt udført.
Stk. 2.
Rækværk i stk. 1 skal mindst bestå af en håndliste placeret i 1 meters højde over
stilladsdækket, en knæliste placeret i 0,5 meters højde og en fodliste, der mindst er 15 cm høj.
Stk. 3.
Ved en faldhøjde under 2 meter kan knælisten og fodlisten undlades, med mindre
undladelsen udgør en særlig fare.
§ 94.
Rækværk efter § 93 kan undlades, hvor stilladsdæk o.l. følger en mur eller anden fast
bygningsdel af mindst samme højde som rækværk, eller hvor der er anden ligeså effektiv sikring
mod nedstyrtning. Afstand mellem stilladsdæk og mur, bygningsdel eller anden sikring mod
nedstyrtning må ikke overstige 0,3 meter.
§ 95.
Arbejde med opstilling, ændring af opstilling og nedtagning af stilladser, der er mere end 3
meter høje, samt skorstens- og rygningsstilladser og hængestilladser, der er mere end 3 meter
over det omgivende underlag, må kun udføres af personer, der har gennemgået en uddannelse og
er i besiddelse af et uddannelsesbevis. Det fremgår af bekendtgørelse om arbejdsmiljøfaglige
uddannelser, hvornår der er krav om en uddannelse, samt hvilke kvalifikationer man skal være i
besiddelse af, før der kan udstedet et uddannelsesbevis.
§ 96.
Stilladser, der er 3 meter høje eller lavere, samt skorstens- og rygningsstilladser og
hængestilladser 3 meter eller mindre over det omgivende underlag, må kun opstilles, ændres og
nedtages af personer, der har modtaget en særligt fyldestgørende oplæring og instruktion, navnlig
for så vidt angår
1) forståelse af opstillings-, nedtagnings- og ændringsvejledningen for de pågældende stilladser,
2) sikkerhed under opstilling, nedtagning og ændring af de pågældende stilladser,
3) foranstaltninger til forebyggelse af risikoen for, at personer eller genstande styrter ned,
4) sikkerhedsforanstaltninger i tilfælde af ændringer i vejrforholdene, som kunne bringe de
pågældende stilladsers sikkerhed i fare,
5) tilladte belastningsforhold, og
6) andre risici i forbindelse med ovennævnte opstilling, nedtagning og ændring.
§ 97.
Opstilling, nedtagning og ændring af stilladser i større omfang skal foregå under ledelse af en
sagkyndig person og af ansatte, der har modtaget en særligt fyldestgørende instruktion i opstilling,
ændring af opstilling og nedtagning af stilladser. Den person, der leder arbejdet, og de berørte
ansatte skal råde over brugsanvisningen, jf. § 85, herunder de instruktioner den måtte indeholde.
19
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 312: Orientering om høring af to bekendtgørelser om indretning og anvendelse af tekniskehjælpemidler, fra beskæftigelsesministeren
§ 98.
Et fast monteret stillads over 2 meters højde skal af opstillervirksomheden, inden det
afleveres til ibrugtagning, forsynes med skilte, der oplyser om, hvad stilladset er beregnet til, dato
for dets opstilling samt kontaktoplysninger på opstillervirksomheden. Tilsvarende skal iagttages,
når der foretages ændring i stilladsets opstilling.
§ 99.
Når dele af et stillads ikke er i brugsklar stand, fx i forbindelse med opstilling, ændring i
opstilling eller nedtagning, opsættes der generelle advarselssignaler i overensstemmelse med
bekendtgørelse om sikkerhedsskiltning og anden form for signalgivning. Disse dele afspærres
fysisk for at forhindre adgang til farezonen.
§ 100.
Under brugen af et stillads skal det sikres, at stilladset ikke anvendes til arbejdsfunktioner,
som det ikke er egnet til. Det skal endvidere sikres, at materialer anbringes, så de ikke frembyder
fare, ligesom der skal holdes god orden på og omkring stilladset.
§ 101.
Op- og nedgang samt anden færdsel på stilladset må kun foregå ad de dele af stilladset,
der er indrettet hertil, eller ad andre ligeså forsvarlige adgangs- og færdselsveje.
§ 102.
Opgangshuller skal være forsynet med overdækning eller afspærring, der er sikret mod
utilsigtet åbning. På stilladsdæk, hvor der arbejdes, skal opgangshuller holdes lukkede eller
afspærrede.
§ 103.
Stilladser, der er højere end 5 meter og længere end 10 meter, og som skal benyttes af
flere end 2 personer samtidigt, skal have separate opgangsfelter, med mindre det ikke er teknisk
eller praktisk muligt.
§ 104.
Der må ikke på stilladsdæk arbejdes fra stiger, bukkestilladser eller andre løse genstande.
Hvis det er nødvendigt med ekstra arbejdshøjde på et stilladsdæk, må denne kun etableres med
anvendelse af egnet materiel, som skal fastgøres forsvarligt. Adgangen til den ekstra arbejdshøjde
skal være forsvarlig, og der skal være truffet sikkerhedsforanstaltninger mod nedstyrtning fra den
ekstra arbejdshøjde i overensstemmelse med §§ 93-94 og § 102.
§ 105.
Ved et stillads, der opstilles på et areal med risiko for påkørsel, skal der træffes
foranstaltninger, der effektivt sikrer mod denne risiko, fx ved passende afskærmning eller
markering.
§ 106.
Hvor der er risiko for, at genstande eller materialer kan falde ned fra stilladset, skal der
træffes passende foranstaltninger til sikring af omgivelserne, fx ved afspærring eller afskærmning.
Stiger
§ 107.
Brug af stige som arbejdsplatform til udførelse af arbejde i højden skal begrænses til
situationer, hvor det under hensyntagen til §§ 74-78 ikke vil være hensigtsmæssigt at bruge andet,
mere sikkert arbejdsudstyr, fordi risikoen er så ringe, og enten fordi brugen er kortvarig, eller fordi
der foreligger eksisterende begrænsninger på arbejdsstedet, som arbejdsgiveren ikke kan ændre.
§ 108.
Stiger skal opstilles på en sådan måde, at deres stabilitet er sikret under brugen. Løse
stiger skal støtte på et stabilt, bæredygtigt, og fast underlag af passende størrelse, så trinene er i
vandret position. Hængestiger skal fastgøres forsvarligt, og således at stigen - bortset fra rebstiger
- ikke kan forskubbe sig, og svingninger undgås.
20
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 312: Orientering om høring af to bekendtgørelser om indretning og anvendelse af tekniskehjælpemidler, fra beskæftigelsesministeren
§ 109.
Løse stiger skal sikres mod udskridning under brug, enten ved at vangerne fastgøres
foroven, forneden eller ved hjælp af en skridsikker anordning eller på en anden lige så effektiv
måde.
§ 110.
Der må kun transporteres lette og lethåndterlige byrder og værktøj ad løse stiger.
§ 111.
Adgangsstiger skal være tilstrækkeligt meget højere end adgangsniveauet, således at
stigens øverste del kan tjene som støtte ved færdsel til og fra stigen, med mindre der er et andet
sikkert holdepunkt.
§ 112.
Stiger bestående af flere sektioner og skydestiger skal bruges på en sådan måde, at der er
sikkerhed for, at de forskellige sektioner ikke kan bevæge sig i forhold til hinanden under brugen.
§ 113.
Mobile stiger skal sikres mod bevægelse inden, der trædes op på stigen.
§ 114.
Stiger skal bruges således, at brugeren til enhver tid har et sikkert støttepunkt og et sikkert
holdepunkt til rådighed. Navnlig skal brugeren have et sikkert holdepunkt, selv om brugeren bærer
noget i hånden, medens brugeren befinder sig på en stige.
Brug af rebunderstøttet arbejdsudstyr (rapelling)
§ 115.
Rebunderstøttet arbejdsudstyr (rapelling) må kun anvendes under omstændigheder, hvor
arbejdet ifølge arbejdspladsvurderingen, jf. § 4, § 6 og §§ 6a-6c i bekendtgørelse om arbejdets
udførelse, kan udføres sikkert, og hvor brugen af andet, mere sikkert arbejdsudstyr ikke er
hensigtsmæssig. På baggrund af arbejdspladsvurderingen og især under hensyn til arbejdets
varighed og de ergonomiske begrænsninger skal der være en passende indrettet stol.
§ 116.
Brug af rebunderstøttet arbejdsudstyr (rapelling) skal opfylde følgende betingelser:
1) Der skal bruges mindst to reb med hver sit selvstændige forankringspunkt; det ene benyttes
som adgangsvej ved op- og nedfiring samt som bærereb (arbejdsreb) og det andet som
sikkerhedsreb (sikringsreb).
2) De personer, der udfører arbejdet, skal udstyres med og bruge en egnet klatresele, som skal
forbinde dem til sikkerhedsrebet.
3) Bærerebet skal være forsynet med en sikker klatre- og nedfiringsmekanisme og skal have et
automatisk blokeringssystem, således at fald hindres i tilfælde af, at brugeren mister kontrollen
over sine bevægelser. Sikkerhedsrebet skal være udstyret med en bevægelig
faldsikringsanordning, der følger personens bevægelser.
4) Værktøj og andet tilbehør, der bruges under arbejdet, skal være fastgjort til klatreselen eller til
stolen eller sikret på anden passende måde.
5) Arbejdet skal planlægges og overvåges effektivt, således at de personer, der udfører arbejdet,
omgående kan få hjælp, hvis der er brug for det.
Stk. 2.
De pågældende personer, der skal udføre rebunderstøttet arbejde, skal have modtaget en
særligt fyldestgørende oplæring i udførelsen af det pågældende arbejde, herunder de risici som
anvendelsen kan indebære og især i de relevante redningsprocedurer.
21
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 312: Orientering om høring af to bekendtgørelser om indretning og anvendelse af tekniskehjælpemidler, fra beskæftigelsesministeren
§ 117.
Under særlige forhold kan anvendelse af et enkelt reb tillades, hvis det på baggrund af en
arbejdspladsvurdering kan fastslås, at anvendelse af endnu et reb ville gøre arbejdet farligere, og
hvis der er truffet passende sikkerhedsforanstaltninger.
Kapitel 8
Dispensation og klage
Dispensation
§ 118.
Arbejdstilsynet kan, hvor særlige forhold foreligger, i enkelttilfælde dispensere fra
bestemmelser i denne bekendtgørelse, når det skønnes rimeligt og fuldt forsvarligt og i det
omfang, det er foreneligt med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/104/EF af 16.
september 2009 om minimumsforskrifter for sikkerhed og sundhed i forbindelse med
arbejdstagernes brug af arbejdsudstyr under arbejdet.
Klage
§ 119.
Afgørelser truffet af Arbejdstilsynet efter denne bekendtgørelse kan påklages til
Arbejdsmiljøklagenævnet efter § 81 i lov om arbejdsmiljø.
Kapitel 9
Straf
§ 120.
Medmindre højere straf er forskyldt efter lov om arbejdsmiljø eller anden lovgivning, straffes
med bøde eller fængsel i indtil 2 år den, der:
1) overtræder §§ 5-117,
2) ikke efterkommer påbud eller forbud, der er meddelt i henhold til bekendtgørelsens
bestemmelser, eller
3) tilsidesætter vilkår for dispensationer, der er meddelt i henhold til bekendtgørelsens
bestemmelser.
Stk. 2.
For overtrædelse af §§ 5-19 og 22-117 kan der pålægges en arbejdsgiver bødeansvar, selv
om overtrædelsen ikke kan tilregnes ham som forsætlig eller uagtsom. Det er en betingelse for
bødeansvaret, at overtrædelsen kan tilregnes en eller flere til virksomheden knyttede personer
eller virksomheden som sådan. For bødeansvaret fastsættes ingen forvandlingsstraf.
Stk. 3.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 10
Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser
§ 121.
Loven træder i kraft den 1. januar 2022.
Stk. 2.
Bestemmelsen i § 73, stk. 1, 2. pkt., træder i kraft 1. januar 2023.
22
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 312: Orientering om høring af to bekendtgørelser om indretning og anvendelse af tekniskehjælpemidler, fra beskæftigelsesministeren
Stk. 3.
For højden på fodlister i kurv og på platforme og arbejdsplatforme som omhandlet i bilag 1
nr. 2.1 og bilag 2 nr. 2.4 og 2.5 finder de hidtil gældende regler anvendelse indtil 1. januar 2023.
Stk. 4.
For sikkerhedsfaktoren for fastgørelsen af løftegrej som omhandlet i bilag 1 pkt. 2.9 finder
de hidtil gældende regler anvendelse indtil 1. januar 2023.
Stk. 5.
Samtidig ophæves bekendtgørelse nr. 1109 af 15. december 1992 om anvendelse af
tekniske hjælpemidler, bekendtgørelse nr. 1101 af 14. december 1992 om hejseredskaber og spil,
bekendtgørelse nr. 776 af 25. november 1991 om centrifuger, bekendtgørelse nr. 519 af 30. juli
1987 om førerværn til traktorer og visse selvkørende motorredskaber, bekendtgørelse nr. 614 af
26. juni 2003 om tømning, vedligeholdelse og reparation af spånsiloer og bekendtgørelse nr. 629
af 27. juni 2008 om anvendelse og opstilling af personførende byggepladselevatorer.
23
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 312: Orientering om høring af to bekendtgørelser om indretning og anvendelse af tekniskehjælpemidler, fra beskæftigelsesministeren
Bilag 1
Personløft med kran
Ud over kravene i § 59, stk. 2, skal betingelserne i dette bilag opfyldes, når der udføres personløft
med en kran, der er beregnet til løft af gods.
Der er udelukkende tale om arbejdskurv (kurv) eller arbejdsplatform (platform), som er ophængt i
kranens krog og dermed ikke sammenkoblet med kranen. Kurv eller platform skal betragtes som
en del af byrden.
1. Kran
1.1. Kranen skal have en tilladelig belastning på mindst 1.500 kg i den stilling, hvori personløftet
sker.
1.2. Vægten af det samlede løft, dvs. kurv eller platform med personer og materialer, må ikke
overstige 1/4 af kranens tilladelige belastning og må aldrig være over 1.000 kg.
1.3. Kranen må ikke være indrettet til fri firing, og der skal være mindst én hejse- og firehastighed
på højst 0,3 m/s.
1.4. Ved persontransport må krankrogens hastighed i enhver retning ikke overstige 0,5 m/s.
1.5. Føreren af kranen skal have gennemført en kranføreruddannelse og være i besiddelse af
kranførercertifikat, jf. bekendtgørelse om arbejdsmiljøfaglige uddannelser. Føreren skal herudover
være er fuldt fortrolig med kranens individuelle manøvrering og funktion.
1.6. Et personløft skal altid tilrettelægges, så krogen ikke kommer topskiven nærmere end 2 m.
1.7. Inden personløft udføres, skal det kontrolleres, at kranen har et sikkert virkende højdestop.
Det skal endvidere kontrolleres, at kraner med bevægelig udligger har et sikkert virkende endestop
for udliggerens opadgående bevægelser, og at løbekatten ikke kan afspore eller køre ud over
skinnernes ender, samt at den er sikkert fastholdt i enhver stilling.
2. Kurv eller platform
2.1. Kurv eller platform skal være omgivet på alle sider af et 1 m højt rækværk med tilstrækkelig
styrke, der slutter tæt til gulvet med en 15 cm høj fodliste. Rækværket skal minimum bestå af
håndliste og knæliste hele vejen rundt eller være udfyldt med forsvarligt net eller plademateriale.
10 cm over og 10 cm inden for rækværkets øverste kant skal der findes en håndliste.
2.2. Der skal være forankringspunkter til at fastgøre faldhindrende udstyr. Hvert forankringspunkt
skal kunne optage en kraft på mindst 3 kN. Antallet af forankringspunkter skal mindst svare til det
tilladte antal personer i kurv eller platform.
2.3. Der skal være en låge i rækværket. Lågen må ikke åbne udad. Lågen skal kunne lukke selv og
være forsynet med en solidt og automatisk virkende låseanordning.
2.4. Gulvet skal være tæt.
24
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 312: Orientering om høring af to bekendtgørelser om indretning og anvendelse af tekniskehjælpemidler, fra beskæftigelsesministeren
2.5. Kurv eller platform skal bæres af
1. et stift ophængningsstativ, der foroven afsluttes af et øje eller lignende til fastgørelse i
krankrogen, eller
2. af kæder eller stropper af stål, forsvarligt fastgjort mindst i højde med rækværkets øverste kant.
Kæder eller stropper skal være samlet foroven i ét fastgørelsespunkt på en sådan måde, at ingen
vinkel i lodret plan mellem stropper eller kæder er over 90 grader.
2.6. Kæder, stropper og ophængningsstativ skal være en fast del af kurven. Kæder eller stropper
må ikke kunne fjernes fra kurv eller platform uden brug af værktøj.
2.7. Hver stålkæde skal kunne bære den samlede belastning med en sikkerhedsfaktor på 8 over
for kædens garanterede mindste brudstyrke. Der må ikke bruges kæder af materiale, der er
tyndere end 6 mm.
2.8. Hver stålstrop skal kunne bære den samlede belastning med en sikkerhedsfaktor på 10 over
for stroppens garanterede mindste brudstyrke. Der må ikke anvendes stropper med diameter
under 8 mm.
2.9. Sikkerhedsfaktoren for fastgørelsen (øjebeslag, sjækkel, ophængningsstativ o.l.) af løftegrejet
skal være mindst 8 i forhold til ophængningens mindste garanterede brudstyrke.
2.10. Kurv eller platform må ikke ved ugunstigste placering af lasten hælde mere end 20 grader.
2.11. Kurvens eller platformens fastgørelse til krankrogen skal være afhægtningssikret.
2.12. Kurv eller platform skal være tydelig mærket med tilladelig belastning.
2.13. Belastningen angives som maksimalt tilladt belastning i kg og som tilladte antal personer +
øvrig vægt i kg.
2.14. Kurv eller platform må ikke være CE-mærket efter EU-lovgivningen om maskiner.
3. Brug
3.1. Personløft med kran må kun ske ved anvendelse af kurv eller platform.
3.2. Kurv eller platform må ikke forlades i løftet stilling.
3.3. Der skal forefindes en brugsanvisning for kurv eller platform, som skal indeholde
fyldestgørende oplysninger om anvendelse og vedligeholdelse. Brugsanvisningen skal opbevares i
kurven eller platformen.
3.4. Inden løftet skal materiel og arbejdsforhold gennemgås af kranføreren sammen med den eller
dem, der skal transporteres. Herudover skal kranføreren kontrollere kurv eller platform, dens
ophæng og fastgørelse til krankrogen samt kranens funktioner og sikkerhedsudstyr.
25
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 312: Orientering om høring af to bekendtgørelser om indretning og anvendelse af tekniskehjælpemidler, fra beskæftigelsesministeren
3.5. Personer i kurven eller platformen skal anvende faldhindrende udstyr, som forhindrer, at
personen kan falde ud af kurven eller platformen.
3.6. Der må kun medtages værktøj og genstande af en sådan form og vægt, at de farefrit kan
håndteres af en enkelt person.
3.7. Skal der elsvejses fra kurv eller platform, skal det sikres, at svejsestrømmen ikke kan gå
gennem kranens hejsetov, fx ved isolering af krankrogen.
3.8. Personløft med kran i det fri må ikke finde sted under ugunstige vejrforhold.
3.9. Sker løftet på et færdselsområde, skal der foretages trafikafspærring, så påkørsel af kranen
hindres, og uvedkommende personer ikke kan komme ind i kranens arbejdsområde.
3.10. Kranføreren skal kunne føre en samtale med mindst én person i kurven eller på platformen.
Kan de ikke umiddelbart høre hinanden, skal der etableres forbindelse, fx radio eller telefon.
Kranføreren skal have visuel kontakt med mindst en person i kurven eller på platformen, der
kender korrekt tegngivning ved kranarbejde.
26
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 312: Orientering om høring af to bekendtgørelser om indretning og anvendelse af tekniskehjælpemidler, fra beskæftigelsesministeren
Bilag 2
Personløft med gaffeltruck
Ud over kravene i § 59, stk. 3 skal betingelserne i dette bilag opfyldes, når der udføres personløft
med en gaffeltruck, der udelukkende er beregnet til løft af gods.
1. Gaffeltrucken
1.1. Gaffeltruckens løfteevne ved største løftehøjde skal være mindst 4 gange den samlede
maximale vægt (vægt af arbejdskurv og maksimal tilladt last).
1.2. Gaffeltrucktyper, hvor byrdens tyngdepunkt er inden for understøttelsesfladen, skal have en
egenvægt på mindst 2.000 kg inkl. eventuelt batteri.
1.3. Gaffeltrucken skal være sikret mod at vælte, hvis den punkterer, fx ved brug af
massive/punkterfri dæk eller skørt.
1.4. Sliddet på gaflerne må højst udgøre 5 pct. af den oprindelige tykkelse.
1.5. Sænkehastigheden må ikke overstige 0,5 m/s ved brud på det hydrauliske system.
1.6. Gaffeltrucken skal have roterende advarselslys.
2. Arbejdskurv
2.1. Arbejdskurven, som anvendes, skal være aftagelig, dvs. løst monteret og dermed ikke
sammenkoblet med gaffeltrucken. Arbejdskurven skal betragtes som en del af byrden.
2.2. Den totale vægt af arbejdskurv med last må ikke overstige 500 kg. Man må højst løfte to
personer samtidig i arbejdskurven.
2.3. Gulvfladen må højst være 1,2 × 1,2 m og ikke mindre end 0,6 m2 pr. person. Gulvet skal være
tæt og skridsikkert.
2.4. Ind mod gaffeltruckens mast skal arbejdskurven have en mindst 1,9 m høj afskærmning med
en 15 cm høj, tæt fodliste. Afskærmningen skal være gennemsigtig og sikre mod, at man kan blive
klemt i masten. Afskærmningen skal være mindst lige så bred som masten.
2.5. Der skal være et mindst 1 m højt rækværk med håndliste og knæliste samt en 15 cm høj, tæt
fodliste hele vejen rundt om resten af arbejdskurven. Fodlisten skal være gul/sort-stribet udvendig.
Derudover skal der være en indvendig håndliste 10 cm inden for og 10 cm over rækværkets
øverste kant.
2.6. Der skal være en låge i rækværket. Lågen må ikke åbne udad. Lågen skal kunne lukke selv og
være forsynet med en solidt og automatisk virkende låseanordning.
2.7. Der skal være forankringspunkter til at fastgøre faldhindrende udstyr. Hvert forankringspunkt
skal kunne optage en kraft på mindst 3 kN. Antallet af forankringspunkter skal mindst svare til det
tilladte antal personer i arbejdskurven.
27
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 312: Orientering om høring af to bekendtgørelser om indretning og anvendelse af tekniskehjælpemidler, fra beskæftigelsesministeren
2.8. Det skal være sikret, at arbejdskurven kun kan monteres i den korrekte stilling. Arbejdskurven
skal fastholdes på gaflerne af to låseanordninger. Låseanordningerne skal være synlige fra kurven,
og det skal være muligt at se, om arbejdskurven er bragt i låst stilling.
2. 9. Arbejdsskurven skal være tydelig mærket med tilladelig belastning
2.10 Belastningen angives som maksimal tilladt belastning i kg og tilladte antal personer + øvrig
vægt i kg.
2.11. Der skal være et skilt med nødvendige oplysninger om korrekt brug af
betjeningsanordningerne.
2.12. Arbejdskurvens lodrette bevægelse skal kunne styres
1. fra de sædvanlige betjeningsanordninger ved gaffeltruckens førerplads, men kun hvis en
anordning i arbejdskurven samtidig holdes påvirket, eller
2. fra et sæt betjeningsanordninger placeret i arbejdskurven, der sikrer at bevægelsen standser,
når betjeningsanordningen slippes. Man må ikke samtidig kunne manøvrere gaffeltrucken fra
førerpladsen.
2.13. Betjeningsanordningerne i arbejdskurven skal være sikret mod utilsigtet betjening. Det skal
sikres, at forbindelseskabler ikke kan komme i klemme.
2.14. Nødsænkning af kurven skal kunne foretages hurtigt fra gulv eller terræn.
2.15. Der skal forefindes en brugsanvisning for arbejdskurven, som skal indeholde fyldestgørende
oplysninger om anvendelse og vedligeholdelse. Brugsanvisningen skal opbevares i arbejdskurven.
2.16. Arbejdskurven må ikke være CE-mærket efter EU-lovgivningen om maskiner.
3. Anvendelsen
3.1. Personer må kun løftes ved hjælp af arbejdskurven.
3.2. Gaffeltruckens fører skal have certifikat efter reglerne om gaffeltruckførercertifikat i
bekendtgørelsen om arbejdsmiljøfaglige uddannelser.
3.3. Køreunderlaget skal være plant, vandret og have tilstrækkelig bæreevne.
3.4. Gaffeltruckens fører skal inden løftet gennemgå materiellet og arbejdsforholdene sammen
med den eller de, der skal bruge arbejdskurven.
3.5 Arbejdskurven må ikke forlades, når den er i løftet stilling.
3.6. Når arbejdskurven er hævet mere end 1 m, skal gaffeltrucken være afbremset, der skal være
tændt advarselslys, og der skal være opsat de nødvendige afspærringer omkring arbejdsområdet.
3.7. Kørsel med bemandet arbejdskurv skal ske langsomt og forsigtigt, og må kun finde sted, når
arbejdskurven er hævet fri af underlaget, når der ikke er risiko for at ramme forhindringer og når
arbejdskurven ikke er hævet mere end 1 m over kørefladen.
28
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 312: Orientering om høring af to bekendtgørelser om indretning og anvendelse af tekniskehjælpemidler, fra beskæftigelsesministeren
3.8. Personer må ikke opholde sig eller færdes under arbejdskurven.
3.9. Løftehøjden bør ikke overstige 5 m. Hvis arbejdet undtagelsesvis kræver en større løftehøjde,
skal tiltebevægelsen blokeres mekanisk.
29
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 312: Orientering om høring af to bekendtgørelser om indretning og anvendelse af tekniskehjælpemidler, fra beskæftigelsesministeren
Bilag 3
Akkreditering af inspektionsorganer vedrørende personførende byggepladselevatorer
1. Et inspektionsorgan, som udfører opstillingsinspektion og periodisk inspektion af personførende
byggeelevatorer, skal være akkrediteret af DANAK - Den Danske Akkrediteringsfond eller af et
tilsvarende anerkendt akkrediteringsorgan.
2. Inspektionsorganet skal være akkrediteret efter den til enhver tid gældende standard DS/EN
ISO/IEC 17020 ”Overensstemmelsesvurdering –
Krav
til forskellige typer inspektionsorganer”, som
inspektionsorgan type A.
3. Ud over kravet i pkt. 1, skal det ved akkrediteringen af et inspektionsorgan til inspektion af
personførende byggepladselevatorer dokumenteres, at virksomheden:
1) har kendskab til arbejdsmiljølovgivningen og relevante, anerkendte normer, standarder m.v.,
2) godtgør, at medarbejdere løbende informeres om og instrueres i relevante bekendtgørelser, At-
vejledninger, normer, standarder, samt har kendskab til fabrikanters brugsanvisninger,
vedligeholdelsesvejledninger m.v., der er relevante for de typer af personførende
byggepladselevatorer, som virksomheden udfører inspektion af,
3) er i besiddelse af det nødvendige værktøj, herunder måleudstyr, for at kunne udføre
inspektionen, og
4) anvender personale, der har indgående kendskab til personførende byggepladselevatorers
virkemåde, sikkerhedsfunktioner og afprøvningsmetoder samt er i stand til at vurdere, om
byggepladselevatoren fortsat er i sikkerhedsmæssig forsvarlig stand.
30