Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 311
Offentligt
2400692_0001.png
Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
19. april 2021
Kære beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard
Som opfølgning på dit brev af den 26. januar 2021 sender jeg her en orientering om
AES’
bestyrelses drøftelser vedr. overholdelsen af de lovfastsatte frister for sagsbe-
handling i AES.
Emnet har løbende været drøftet i bestyrelsen både i det forgangne år og på bestyrel-
sesmødet den 10. marts 2021 og den 25. marts 2021. Udgangspunktet for drøftelserne
er, at den tidligere vedtagne indfasningsplan for overholdelse af de lovfastsatte frister
udløb pr. 31. december 2020.
Den tidligere indfasningsplan
Den oprindelige indfasningsplan fra 2016 vedr. overholdelse af lovfastsatte frister blev
lavet kort tid efter etableringen af AES. På dette tidspunkt havde AES netop overtaget
en sagsportefølje, der ikke var i balance. Der var som følge af en opbremsning i be-
handlingen af sager bl.a. udfordringer med sagsbehandlingstiden, sagernes alder og
mængden af verserende sager.
Der havde på dette tidspunkt i en årrække været udfordringer med overholdelse af de
lovfastsatte frister. Det fremgik af loven, at AES uden undtagelse skulle træffe afgørelse
om afvisning af ulykkessager og erhvervssygdomssager inden for hhv. 3 og 6 måneder
efter modtagelse af anmeldelse. Fristen for en samlet afgørelse om anerkendelse, va-
rigt men og tab af erhvervsevne var 1 år, dog 2 år for erhvervssygdomssager, der skulle
forelægges Erhvervssygdomsudvalget. For private erstatningssager var fristen for en
udtalelse vedr. hhv. varigt mén og tab af erhvervsevne på 1 og 2 år.
Indfasningsplanen blev på denne baggrund udarbejdet som en ramme, der skulle un-
derstøtte en gradvis indfasning af fristerne frem mod 2020. Indfasningsplanen havde
således karakter af en genopretningsplan. Konkret pegede modellen således hen imod,
at alle frister på nær 3-måneders fristen skulle have en overholdelsesgrad på 90 pct. i
2020. Målsætningerne for indfasningsplanen blev fastlagt på baggrund af historikken
vedr. tidligere opfyldelseskrav, de eksisterende rammebetingelser og uden tilbundsgå-
ende analyser.
Pension & Erhvervssikring
Kongens Vænge 8,
3400 Hillerød
Tlf.: 70 11 12 13
Fax: +45 48 20 48 00
www.atp.dk
CVR-nr.: 43405810
Telefontid:
Mandag - Torsdag: 8.00-16.00
Fredag: 8.00-15.30
1
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 311: Orientering om tilsyn med bestyrelsen for AES, fr abeskæftigelsesministeren
2400692_0002.png
Situationen i dag
AES står i dag i en anden situation end man gjorde i 2016. Det har betydning for ram-
merne og målsætningerne for fristoverholdelsen.
AES arbejder nu målrettet på en mere helhedsorienteret tilgang ved at styre efter en
sund sagsportefølje. AES har i den forbindelse udpeget de vigtigste parametre, der skal
styres efter på både strategisk, taktisk og operationelt niveau. Det drejer sig blandt an-
det om antallet af verserende sager, sagernes alder og sagsbehandlingstiden. De lov-
fastsatte frister er i denne forbindelse ikke et selvstændigt styringsredskab, men indgår
som en vigtig del af AES’ arbejde med at styre mod en sund sagsportefølje.
Der er i de første 4�½ år af AES’ levetid arbejdet målrettet med at bringe sagsporteføljen
i bedre balance, hvilket et langt stykke hen ad vejen er lykkedes. Antallet af sager over
2 år er væsentligt nedbragt, antallet af verserende sager er nedbragt og flowet i de
verserende sager er væsentligt forbedret. Der er dermed ikke på samme måde behov
for en genopretningsplan.
Samtidig er lovgivningen om frister ændret, så fristerne på 3 og 6 måneder nu gælder
både afvisning og anerkendelse. Lovgivningen i dag udtrykker desuden fristerne som
et udgangspunkt. I modsætning til tidligere fremgår det således direkte af loven, at hvis
afgørelsen ikke kan træffes inden for fristen, er AES forpligtet til at underrette sagens
parter herom. Underretningen skal indeholde en begrundelse for, hvorfor fristerne ikke
kan overholdes i den konkrete sag, samt oplysning om, hvornår afgørelsen forventes.
Loven er dermed ikke længere formuleret absolut.
De grundlæggende krav til sagsbehandlingen er imidlertid ikke ændret, hvilket har stor
betydning for mulighederne for opfyldelsesgraden af fristerne.
I forhold til fristoverholdelsen på de korte frister på 3 og 6 måneder har bl.a. de lovgiv-
ningsmæssige krav til sagsoplysningen stor betydning for sagsbehandlingstiden. AES
skal dermed fortsat indhente mange oplysninger, før der kan træffes afgørelse. Dertil
kommer bl.a. ventetid på oplysninger fra eksterne aktører. Væsentlige forbedringer i
fristoverholdelsen for de korte frister vil derfor forudsætte en ændring af lovgivningens
rammer eller forbedret mulighed for, at AES kan indhente oplysninger fra fx sundheds-
væsenet.
Administrationens prognoser viser, at et realistisk niveau for overholdelse af fristerne
inden for de nuværende rammer ligger på 50-55% for 3-måneders fristen og 75-80 %
for 6-måneders fristen. Det er også de overholdelsesprocenter, som AES har meddelt i
høringssvaret til lovændringen.
I forbindelse med de længere frister på 1 og 2 år er det fortsat en nødvendighed at
afvente, at den tilskadekomnes helbredsmæssige og erhvervsmæssige situation bliver
afklaret og varig, inden der kan træffes en afgørelse. Jo mere alvorlig skaden er, jo
sværere er det at nå disse frister.
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 311: Orientering om tilsyn med bestyrelsen for AES, fr abeskæftigelsesministeren
2400692_0003.png
Fremadrettet opfølgning på de lovfastsatte frister
Den balance, som er opnået i sagsporteføljen i AES, er efter bestyrelsens opfattelse
det tætteste sagsbehandlingen kan komme en normalsituation under de givne forud-
sætninger. Derfor finder bestyrelsen det ikke formålstjenligt at fastsætte en ny, flerårig
plan for indfasning af frister. I stedet vil der i forbindelse med fastlæggelsen af de årlige
prognoser for sagsbehandlingstiderne fremover også blive fastsat prognoser for over-
holdelsesgraden af de lovbestemte frister, som bygger på erfaringer fra forudgående år
og analyser af sagsporteføljen, iværksatte tiltag m.m., som der herefter kan sigtes efter.
For 2021 vil prognoserne for fristoverholdelsesgraden være som nedenstående. Disse
prognoser er fastsat ud fra historiske måltal.
Prognoser for fristoverholdelse 2021
Anerkendelsesspørgsmålet vedr. ulykker
- 3 måneder frist
Anerkendelsesspørgsmålet vedr. erhvervssygdomme
6 måneders frist
Arbejdsskadesager med 1 årsfrist
Arbejdsskadesager med 2 årsfrist
90 pct.
90 pct.
75 pct.
50 pct.
Bestyrelsen vil fortsat følge op på både prognoser og fristoverholdelsen i AES herunder
særligt, hvad der kendetegner de sager, som overskrider fristerne og hvilke elementer,
der er væsentlige at ændre på, hvis fristoverholdelsen skal forbedres.
Jeg håber, at ovenstående imødekommer de spørgsmål, som du adresserede i dit se-
neste brev. Jeg såvel som den samlede bestyrelse for AES står til rådighed for yderli-
gere uddybning mv.
På vegne af bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
Bente Overgaard
Bestyrelsesformand
3