Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 301
Offentligt
2395949_0001.png
NOTAT
Udvalgte hovedkonklusioner fra Ankestyrel-
sens velfærdsundersøgelse af kommunerens
brug af virksomhedspraktik
15. april 2021
J.nr. 21/03022
APOC2
LIS
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) har bedt Ankestyrelsen om
at undersøge kommunernes brug af virksomhedspraktik for dagpengemodtagere og
aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere. Undersøgelsen skal supplere en række
kvantitative analyser på området, som STAR har udarbejdet, og indgå i det videre
arbejde med at understøtte kommunernes brug af ordningen. Undersøgelsen belyser
også, om de nye regler i LAB pr. 1/1-20 har betydet, eller forventes at få af betyd-
ning for kommunernes strategi for eller praktiske brug af virksomhedspraktik.
Der er tale om en kvalitativ undersøgelse med interviews fra kommunale ledere fra
ni kommuner, fokusgruppeinterview med medarbejdere fra seks af de ni kommu-
nerne og skriftligt materiale fra fem af de ni kommuner samt interviews med seks
borgere, som har været i virksomhedspraktik i 2020.
I nedenstående gennemgås udvalgte hovedkonklusioner fra undersøgelsen.
De nye regler understøtter kommunernes arbejde med virksomhedspraktik
Flere kommuner oplever, at de nye regler understøtter en bevægelse i kommuner-
nes brug af virksomhedspraktik og den måde, der bliver talt om virksomhedsprak-
tik på, som har været undervejs i nogle år. Dette viser sig ved, at der er i højere
grad er kommet fokus på, at virksomhedspraktik skal give mening for den enkelte
og være et middel til at bringe ledige borgere i arbejde. I nogle kommuner har de
nye regler i LAB, været med til at skærpe medarbejdernes fokus på dette.
Ønske om otte ugers virksomhedspraktik for dimittender
Kommunerne har indtil den 1. januar 2020 haft mulighed for at lave virksomheds-
praktikker på op til otte uger for dimittender. Generelt mener flere kommuner, at
fire ugers virksomhedspraktik for dagpengemodtagere er for kort tid.
Borgerne skal hurtigt ud i virkeligheden
Kommunerne oplever at ”virkeligheden virker”, og at virksomhedspraktik er et af
de bedste redskaber til at få ledige borgere i job. Derfor viser undersøgelsen også,
at kommunerens har et fælles strategisk udgangspunkt om, at få borgerne ud på ar-
bejdsmarkedet hurtigst muligt. Kommunerne taler som udgangspunkt med dagpen-
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 301: Orientering om Ankestyrelsens velfærdsundersøgelse om kommunernes brug af virksomhedspraktik, fra beskæftigelsesministeren
gemodtagerne om muligheden for at komme i virksomhedspraktik ved første sam-
tale. For de aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere skal en virksomhedspraktik i
højere grad ”passes ind” i borgernes øvrige forløb.
Strategisk fokus på dimittender
Flere kommuner har et strategisk fokus på at bruge virksomhedspraktik som ind-
sats over for nyuddannede borgere. Virksomhedspraktik opleves som særligt gavn-
lig for denne gruppe af dagpengemodtagere, da det er en gruppe med store teoreti-
ske kompetencer, men begrænset praktisk erfaring.
Kommunerne bruger forskellige indsatser til at etablere virksomhedspraktik-
ker
Generelt har kommunerne ikke kun én tilgang til etablering af virksomhedspraktik-
ker. Der er forskel på, hvilke indsatser kommunerne lægger mest vægt på. Nogle
kommuner har stort fokus på virksomhedernes behov og kobler beskæftigelsesind-
satsen tæt sammen med kommunens virksomheds- eller erhvervsservice. Andre
kommuner har en mere ”klassisk” jobcenter-tilgang,
hvor borgeren er i centrum for
samarbejdet med virksomhederne.
Virksomhedspraktik bruges i praksis til forskellige formål
Kommunerne i undersøgelsen bruger virksomhedspraktik til flere forskellige for-
mål ligesom, der kan være mere end ét formål med en praktik. Enkelte kommuner
anvender formål som falder uden for formålsbestemmelserne for virksomhedsprak-
tik. Dog kan man af undersøgelsen ikke se, om disse er kombineret med formål,
der ligger inden for reglerne.
2