Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 300
Offentligt
2395009_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelses-
og ligestillingsministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
Orientering om høring af Arbejdsmiljørådet og offentlig høring
om skærpet grænseværdi for dieseludstødningspartikler i ar-
bejdsmiljøet
CVR 10172748
17. maj 2021
J.nr. 20215000228
Til beskæftigelsesudvalget
Som jeg tidligere har orienteret udvalget om med brev af 7. februar 2021, blev
EU’s grænseværdi for
dieseludstødningspartikler på 50
μg EC/m
3
implementeret i
Danmark i februar 2021. Koncentrationen af dieselpartikler angives som mængden
af elementært kulstof (EC).
Som oplyst i forbindelse med implementeringen af EU-grænseværdien har jeg i
juni 2020 bedt Arbejdsmiljørådet om at drøfte muligheden for at fastsætte en evt.
skærpet grænseværdi for dieseludstødningspartikler i arbejdsmiljøet i Danmark.
Regeringen ønsker at følge Arbejdsmiljørådets forslag, så den danske grænseværdi
for dieseludstødningspartikler skærpes
fra de nuværende 50 μg EC/m
3
til 10 μg
EC/m
3
pr. 1. juli 2021. Det er på samme niveau som i Nederlandene og det laveste
niveau i Europa.
Til jeres orientering vil regeringens forslag nu blive behandlet af arbejdsmarkedets
parter i regi af regeludvalg under Arbejdsmiljørådet, og forslaget vil blive sendt i
offentlig høring.
Jeg kan endvidere oplyse, at regeringen tilslutter sig Arbejdsmiljørådets ambition
om sænke grænseværdien for dieseludstødningspartikler yderligere til 5
μg EC/m
3
i
2024. Dog med endelig stillingtagen i 2024 og så denne yderligere skærpelse af
grænseværdien kan udsættes indtil 2026 for de brancher, der med målinger kan på-
vise, at de for visse arbejdsprocesser har vanskeligt ved at efterleve en grænseværdi
på 5
μg EC/m
3
.
Ud over grænseværdien gælder der allerede i dag skrappe krav til arbejde, hvor der
kan ske udsættelse for kræftfremkaldende stoffer så som dieseludstødningspartik-
ler, herunder bl.a. at unødig udsættelse skal undgås. Disse krav til arbejdet vil også
gælde fremover.
Venlig hilsen
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 300: Orientering om grænseværdi for dieseludstødningspartikler, fra beskæftigelsesministeren
Peter Hummelgaard
2