Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 296
Offentligt
2391082_0001.png
Job-bro til uddannelse
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
29-06-2020
- Delanalyse af fidelitet blandt jobcentre i
RCT-forsøget
1
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 296: Evaluering af satspuljeprojektet Job-bro til uddannelse, fra beskæftigelsesministeren
2391082_0002.png
Indholdsfortegnelse
1.
Indledning ...................................................................................................................... 3
Fidelitet på tværs af indsatsmodellens kerneelementer ..................................................... 4
2.
Organisering .................................................................................................................. 6
Mentorer og virksomhedskonsulenter har flere jobfunktioner ............................................. 6
2.1.1
2.1.2
Virksomhedsaktiviteterne varetages af flere medarbejdergrupper............................... 7
En gennemsnitlig arbejdsuge for mentorer og sagsbehandlere .................................. 8
Caseload blandt nøgle-medarbejdere i Job-bro til Uddannelse .......................................... 9
3.
Indsatsmodellen ........................................................................................................... 10
Kerneelement 1: Alle unge skal have virksomhedsindsatser med mål og retning .............10
3.1.1
Projekternes udbud af virksomhedsaktiviteter ............................................................10
Kerneelement 2: Alle unge skal have en Job-bro mentor ..................................................13
3.2.1
3.2.2
Job-bro mentorernes beredskab ................................................................................13
Job-bro mentorernes rolle ..........................................................................................16
Øvrige indsatsområder, der ikke er relateret til kerneelementer ........................................19
4.
Værdien af og forudsætning for succesfuld virksomhedspraktik .................................. 21
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 296: Evaluering af satspuljeprojektet Job-bro til uddannelse, fra beskæftigelsesministeren
2391082_0003.png
1. Indledning
Dette notat formidler resultaterne fra den surveybaserede dataindsamling, der leverer input til slut-
evalueringen af den særlige indsats Job-bro til Uddannelse, der gives til uddannelses- og/eller akti-
vitetsparate unge i 11 deltagende kommuner.
Omdrejningspunktet for denne status er den justerede indsatsmodels to kernelementer:
1) Alle unge skal have virksomhedsindsatser med mål og retning.
2) Alle unge skal have en Job-bro mentor.
Notatet er baseret på to spørgeskemaundersøgelser, en midtvejs- og slutmåling, der er blevet stillet
til alle projektledere og medarbejdere, der tager del i indsatsen i de 11 deltagende kommuner.
Respondentgrupperne består af følgende:
Sagsbehandlere
Mentorer (Job-bro mentorer/fastholdelsesmentorer)
Virksomhedskonsulenter
Projektledere
Midtvejsmålingen er gennemført ca. 15 måneder inde i projektperioden fra den 1. april til den 15.
april 2019, mens slutmålingen er gennemført ca. 23 måneder inde i projektperioden fra den 20. de-
cember 2019 til 23. januar 2020.
I forbindelse med dataindsamlingerne har projektlederne i de 11 deltagende jobcentre leveret kon-
taktlister over samtlige medarbejdere, der indgår i indsatsen. I midtvejsmålingen har det samlede
kontaktgrundlag bestået af 80 personer, hvoraf 70 har besvaret undersøgelsen, hvilket giver en
svarprocent på 87,5 pct. I slutmålingen har det samlede kontaktgrundlag bestået af 73 personer,
hvoraf 66 personer har besvaret undersøgelsen, hvilket giver en svarprocent på 90,4 pct.
Blandt alle respondenterne er 74 pct.
”gengangere” og har således
svaret på både midtvejs- og
slutmålingen. Det er en forventelig andel og afspejler, at indsatsen kører over en længere periode,
og at de enkelte jobcentre løbende må tilpasse bemandingen ift. medarbejderomsætning og andre
organisatoriske forhold. Det er i den forbindelse vigtigt at holde sig for øje, at det er ledelsen i de
enkelte jobcentre, der sætter de nærmere arbejdsbetingelser for sagsbehandlingen og dermed ram-
mebetingelserne for, hvordan jobcenteret efterlever intentionerne i forsøget, hvorfor der i vid ud-
strækning må forventes en stor kontinuitet i sagsbehandlingens fokus uanset hvilke sagsbehand-
lere, der har svaret på spørgeskemaet.
I tabel 1 nedenfor fremgår en oversigt over antallet af respondenter i midtvejs- og slutmålingen ind-
delt i stillingsbetegnelser. Med afsæt i respondenternes besvarelser af hvilke(n) stillingsbetegnelser,
som aktuelt passer bedst på dem, er der dannet en kombineret medarbejderkategori, der består af
medarbejdere, der både arbejder som mentor og virksomhedskonsulent.
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 296: Evaluering af satspuljeprojektet Job-bro til uddannelse, fra beskæftigelsesministeren
2391082_0004.png
Tabel 1: Oversigt over respondenter inddelt i stillingsbetegnelse
1
Midtvejsmåling
Sagsbehandlere
Mentorer
Virksomhedskonsulenter
Mentorer/Virksomhedskonsulenter
Projektledere
Total
10
36
7
9
8
70
Slutmåling
13
24
4
15
10
66
I midtvejs- og slutmålingen er der anvendt samme grundspørgeskema, der har haft fokus på fidelitet
på indsatsens kerneelementer, organiseringen af indsatsen, vurdering af indsatsgruppens evner
mv. Slutmålingen har derudover indeholdt yderligere spørgsmål om medarbejdernes erfaringer af
positive forandringer hos målgruppen, samt hvilke forudsætninger de ser som værende vigtigst for,
at virksomhedspraktikken bliver succesfuld.
Dette notat er struktureret i fire kapitler: I kapitel 1 beskrives projekternes gennemsnitlige fidelitet på
indsatsmodellen. I kapitel 2 belyses projekternes organisatoriske sammensætning omkring Job-bro
til Uddannelse. Med udgangspunkt i de to kernelementer beskrives der i kapitel 3 projekternes ar-
bejde med indsatsmodellen. I kapitel 4 afdækkes værdien af og forudsætning for succesfuld virk-
somhedspraktik.
Fidelitet på tværs af indsatsmodellens kerneelementer
Dette afsnit kortlægger hver enkelt af de 11 deltagende projekters gennemsnitlige fidelitet på ind-
satsmodellens to kernelementer i midtvejs- og slutmålingen.
Fideliteten måles gennem besvarelser på 13 udvalgte indikatorer, der tilsammen danner et formativt
indeks, som belyser de to kerneelementer. I indekset indgår spørgsmål om brug af virksomheds-
praktik, kvalitet i virksomhedspraktikker, strategisk fokus på virksomhedsaktiviteter, samarbejde om
udplaceringer, brug af fastholdelsesstøtte mm.
Fidelitetsmålet bygger på flere indikatorer, fordi det vurderes, at det sikrer mere fyldestgørende be-
lysning af de to kerneelementer. Samtidig sikrer det også øget robusthed overfor tilfældige udsving i
besvarelserne, hvilket særligt kan opstå, når antallet af respondenter er lavt.
1
Kategorisering i stillingsbetegnelse er foretaget på baggrund af surveybesvarelser og oplysninger fra projektlederne. I
enkelte tilfælde er der sket en prioritering af stillingsbetegnelser, hvor mentor og virksomhedskonsulent er prioriteret
højere end sagsbehandler, hvis en respondent både har identificeret sig som sagsbehandler og virksomhederskonsu-
lent eller mentor.
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 296: Evaluering af satspuljeprojektet Job-bro til uddannelse, fra beskæftigelsesministeren
2391082_0005.png
De 13 indikatorer har varierende skalering og for at danne et balanceret mål, er der forud for udreg-
ning af fidelitet gennemført en reskaleret, så alle 13 indikatorer er skaleret fra 1 til 5, hvor 1 udtryk-
ker en lav fidelitet, og 5 udtrykker en høj fidelitet.
I tabel 2 nedenfor kan projekternes gennemsnitlige fidelitetsmål ses i hhv. midtvejs- og slutmålin-
gen. Som det fremgår, er der varierende udviklinger blandt de forskellige projekter, mens der på et
samlet niveau ikke ses nogen markant udvikling mellem midtvejs- og slutmålingen.
Det surveybaserede fidelitetsmål har flere ligheder med erfaringerne, der er opsamlet som led i De-
loittes processtøtte ifm. projektet. Det ses i begge målinger, at den generelle spredning mellem
kommunerne er begrænset, og begge opgørelser har Slagelse nederst og Ringkøbing-Skjern
øverst. I Deloittes processtøtteerfaringer ligger Esbjerg også helt i top, hvilket kun tildels kan genfin-
des i det surveybaserede fidelitetsmål.
Fidelitetsniveauet ligger relativt højt, hvilket indikerer, at medarbejderne i de enkelte projekter har
vurderet, at de i høj grad har tilpasses deres indsats på en måde, hvor de kan opfylde de to overod-
nede kerneelementer for Job-bro til Uddannelse. Det er dog værd altid at holde sig for øje, at selv-
evalueringer kan være forbundet med usikkerhed, dels fordi respondenter kan vurdere samme ind-
sats forskelligt, dels fordi respondenter kan have en tendens til at overvurdere de positive effek-
ter/udviklinger.
Tabel 2: Projekternes gennemsnitlige fidelitet i midt- og slutmålingen
Kommune
Esbjerg (N=6,6)
Holbæk (N=4,4)
Kalundborg (N=4,4)
København (N=4,6)
Lolland (N=6,4)
Næstved (N=6,6)
Odense (N=13,10)
Ringkøbing-Skjern (N=6,6)
Slagelse (N=8,7)
Varde (N=6,7)
Aalborg (N=7,6)
Total (N=70,66)
Mitvejsmålingen
3,90
4,41
3,75
4,51
4,13
4,41
3,90
4,35
4,24
4,17
4,16
4,18
Slutmålingen
4,28
4,16
4,07
4,20
4,13
4,31
4,08
4,52
3,94
4,16
4,40
4,21
5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 296: Evaluering af satspuljeprojektet Job-bro til uddannelse, fra beskæftigelsesministeren
2391082_0006.png
2. Organisering
Dette kapitel belyser projekternes organisatoriske sammensætning af opgaveløsningen i Job-bro til
Uddannelse, herunder medarbejdergruppernes arbejdsopgaver og ansvarsområder samt rolleforde-
ling i det virksomhedsrettede arbejde. Kapitlet formidler også medarbejdernes selvrapporterede ca-
seload.
Mentorer og virksomhedskonsulenter har flere jobfunktioner
I spørgeskemaundersøgelsen er respondenterne blevet bedt om at tilkendegive, hvilke jobfunktio-
ner de varetager i forbindelse med Job-bro til Uddannelse.
I figur 2.1 visualiseres andelen af hver af de fem medarbejdergrupper, der i slutmålingen tilkendegi-
ver at varetage en række oplistede jobfunktioner i forbindelse med indsatsen.
Figur 2.1: Varetagelse af jobfunktioner fordelt på medarbejderprofil
Daglig projektledelse for
indsatsen
100%
Gennemførsel af aktiviteter
på basen
80%
60%
40%
Koordinerende
sagsbehandling
20%
0%
Andre individuelle samtaler
med de unge
Samtaler med de unge som
en del af det lovpligtige
kontaktforløb
Fastholdelsesstøtte
Mentorstøtte
Uddannelsesvejledning
Virksomhedsaktiviteter
Sagsbehandler (N=13)
Virksomhedskonsulent (N=4)
Projektleder (N=11)
Mentor (N=23)
Mentor og virksomhedskonsulent (N=15)
Note: Figuren viser
andele, der har svaret ’ja’ til oplistede jobfunktion
for spørgsmålet:
”Hvilke jobfunktioner varetager du i jeres Job-bro
indsats?”. Slutmåling N=66.
Figuren viser, at der er forskel i antallet af jobfunktioner, som hver medarbejdergruppe typisk vare-
tager. Projektledere og sagsbehandlere har få faste jobfunktioner, og står primært for den daglige
styring af indsatsen og koordinerende sagsbehandling samt de lovpligtige samtaler med de unge.
Mentorer, virksomsomhedskonsulenter og de medarbejdere, som er begge dele, varertager typisk
flere jobfunktioner. Mentorerne varetager mentor- og fastholdelsesstøtten, men derudover tager de
fleste også del i virksomhedsaktiviteter, aktiviteter på basen, ikke lovpligtige samtaler med de unge
6
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 296: Evaluering af satspuljeprojektet Job-bro til uddannelse, fra beskæftigelsesministeren
2391082_0007.png
og uddannelsesvejledning. Virksomhedskonsulenterne varetager virksomhedsaktiviteter og ikke lov-
pligtige samtaler med de unge, og derudover tager de fleste også del i uddannelsesvejledningen.
Påtværs af projekterne ses der desuden nogen forskel i organiseringen og rollefordelingen mellem
medarbejdere ift., hvordan indsatsen er tilrettelagt. Disse resultaterne er dog behæftet med en vis
usikkerhed, da antallet af besvarelser er relativt lille, når det fordeles ud på de 11 projekter og fem
stillingskategorier. Generelt kan det dog sammenfattes, at der har været flere måder at organisere
sig på i projekterne, og at der som følge heraf ogsp i en vis udstrækning har været forskellige ram-
mevilkår for den enkelte mentor. I det følgende uddybes forskellige aspekter heraf.
2.1.1
Virksomhedsaktiviteterne varetages af flere medarbejdergrupper
I surveyen er medarbejdere, som arbejder med virksomhedsaktiviteter, blevet spurgt til hvilke typer
af virksomhedsaktiviteter de varetager, og resultaterne præsenteres i figur 2.2, hvor udviklinger mel-
lem midtvejs- og slutmålingen også fremgår.
Figur 2.2: Varetagelse af virksomhedsaktiviter
Opsøgende virksomhedskontakt med henblik på at
finde relevante virksomhedspraktikpladser
Virksomhedsbesøg med unge (individuelt eller i
grupper)
Udplacering af borgere i virksomhedspraktik (herunder
formel aftaleindgåelse)
Etablering af snusepraktikker
68%
76%
88%
93%
92%
90%
90%
76%
0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%
Midtvejsmåling (N=50)
Slutmåling (N=42)
Note: Figuren viser
andele, der har svaret ’ja’
til oplistede virksomhedsaktiviteter for spørgsmålet:
”Hvilke virksomhedsaktiviteter vareta-
ger du i jeres Job-bro
indsats?”. Midtvejsmåling N=66 og slutmåling N=42.
I både midtvejs- og slutmålingen er opsøgende virksomhedskontakt (hhv. 88 pct. og 93 pct.) og
virksomhedsbesøg med de unge (hhv. 92 pct. og 90 pct.) den aktivitet, som flest medarbejdere, der
arbejder med området, varetager. I slutmålingen ses det desuden, at 90 pct. af medarbejderne ar-
bejder med udplacering af borgere i virksomhedspraktik, hvilket er en stigning på 14 pct.-point fra
midtvejsmålingen (76 pct.). Andelen af medarbejderne inden for området, der arbejder med etable-
ring af snusepraktikker, er steget med 8 pct.-point fra 68 pct. i midtvejsmålingen til 76 pct. i slutmå-
lingen.
Overordnet fremgår det af resultaterne, at de medarbejdere, der håndterer virksomhedsaktiviteter,
generelt varetager flere typer af virksomhedsaktiviteter i indsatsen, og at flere medarbejdere er be-
gyndt at varetage de mere kontrakttunge dele af virksomhedsaktiviterne
udplacering i virksom-
hedspraktik og etablering af snusepraktik. Det er dog vigtigt at pointere, at selvom metoden til at ar-
bejde med virksomhedsaktiviteter har ændret sig, er det ikke ensbetydende med, at det har med-
ført, at flere unge kommer i virksomhedspraktik.
7
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 296: Evaluering af satspuljeprojektet Job-bro til uddannelse, fra beskæftigelsesministeren
2391082_0008.png
2.1.2
En gennemsnitlig arbejdsuge for mentorer og sagsbehandlere
Dette afsnit belyser, hvordan sagsbehandlere og mentorerne fordeler deres tid på en række opga-
vetyper i en gennemsnitlig arbejdsuge.
I figuren nedenfor er fordelingen på oplistede arbejdsopgaver i en gennemsnitlig arbejdsuge vist for
hhv. sagsbehandlere og mentorer, som tager del i Job-bro til Uddannelse.
Figur 2.3: Tid fordelt på arbejdsopgaver på en gennemsnitlig uge
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
5%
30%
20%
10%
0%
Midtvejsmåling
(N=10)
Slutmåling
(N=13)
6%
Midtvejsmåling
(N=44)
38%
9%
10%
19%
7%
11%
8%
9%
11%
5%
6%
11%
7%
14%
5%
6%
11%
10%
Koordinering med andre aktører om
de unge
22%
2%
Slutmåling
(N=36)
Dokumentation og administrative
opgaver
Andet
25%
25%
Samtaler med de unge
33%
32%
Kontakt med den unge (telefon, sms
mv.)
Samarbejde med
virksomhedskonsulent
Samarbejde med Job-bro mentor
Opsøgende virksomhedsarbejde
33%
21%
Sagsbehandler
Mentor
Note: Figuren viser fordelinger for spørgsmålet:
”Angiv,
hvor stor en andel af din tid du bruger på hver enkelt arbejdsopgave i en gennem-
snitlig arbejdsuge”. Midtvejsmåling N=54
og slutmåling N=49.
Figuren viser, at der mellem midtvejs- og slutmålingen ikke er nogen betydelig udvikling i mentorer-
nes arbejdsuge, mens der for sagsbehandlerne bliver brugt mindre tid på samarbejde med mento-
rer og mere tid på dokumentation og administrative opgaver. Denne udvikling kan dog skyldes, at
behovet for samarbejde har været mindre sidst i projektperioden.
Den opgave, der fylder mest i sagsbehandlernes arbejdsuge, er dokumentation og administrative
opgaver med 38 pct. i slutmålingen efterfulgt af samtaler med de unge med 25 pct. Blandt mento-
rerne er det samtaler med de unge, der fylder mest med 32 pct. efterfulgt af dokumentation og ad-
ministrative opgaver med 22 pct. I forhold til tid anvendt på opsøgende virksomhedsarbejde fremgår
det, at sagsbehandlerne ikke anvender tid på dette i deres daglige arbejde, mens mentorerne i
både midtvejs- og slutmålingen bruger 11 pct. af deres tid på det opsøgende arbejde.
Hvis man sammenholder mentorerne og sagsbehandlernes tid anvendt på administrative opgaver
overfor fx netop det opsøgende virksomhedsarbejde, som er et centralt element i indsatsen, er der
på baggrund af survey noget, der peger i retning af, at administrationsopgaver generelt optager en
relativt stor del af arbejdsdagen for de fagprofessionellel, hvilket levner mindre tid til andre opgaver.
Endvidere viser figuren også, at der er en relativt stor forskel på, hvordan projekterne har organise-
ret sig
omkring et af indsatsens helt centrale kerneelementer. I nogle projekter er der ”sammenfald”
8
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 296: Evaluering af satspuljeprojektet Job-bro til uddannelse, fra beskæftigelsesministeren
2391082_0009.png
i stillingen som mentor og virksomhedskontakten, mens det i andre projekter er forskellige ansatte,
der varetager disse opgaver.
Caseload blandt nøgle-medarbejdere i Job-bro til Uddannelse
Følgende afsnit afdækker medarbejdernes caseload. I dataindsamlingen er medarbejderne blevet
bedt om at vurdere antallet af unge, de aktuelt har i deres sagsstamme, samt hvor mange af disse
unge, der aktuelt er en del af Job-bro til Uddannelse.
I figur 2.4 præsenteres det gennemsnitlige caseload for medarbejdergrupperne i midtvejs- og slut-
målingen. Der er både målt et caseload på unge, som deltager i Job-bro til Uddannelse og et case-
load på resterende ledige. Som det fremgår af figuren nedenfor, spænder caseload relativt bredt på
tværs af medarbejdergrupperne. Sagsbehandlerne har gennemsnitligt det største caseload, mens
mentorer har det laveste caseload i slutmålingen.
Som figur 2.4 illustrerer, har medarbejdergrupperne gennemsnitligt en lille andel af deres sags-
stamme, som ikke aktuelt er en del af Job-bro til Uddannelse.
Figur 2.4: Caseload fordelt på medarbejdergrupper
60
50
40
30
20
10
0
55
10
47
18
30
4
25
20
6
14
26
6
20
33
8
26
46
29
21
3
19
26
5
21
Midtvejsmåling
(N=10)
Midtvejsmåling
(N=36)
Midtvejsmåling
(N=6)
Midtvejsmåling
(N=9)
Slutmåling
(N=23)
Sagsbehandler
Slutmåling
(N=13)
Mentor
Virksomhedskonsulent
Slutmåling
(N=4)
Mentor og
virksomhedskonsulent
Antal Job-bro deltagere i sagstamme
Antal i sagstamme udover Job-bro deltagere
Note: Figuren viser gennemsnit for spørgsmålene:
”Hvor mange borgere har du
aktuelt i din sagsstamme (tæl alle borgere med
også
uden for Job-bro-indsatsen)?”
og ”Hvor mange af disse unge er aktuelt en del af Job-bro-indsatsen”. Midtvejsmåling N=61
og slutmåling
N=55.
Mellem midtvejs- og slutmålingen har der været nogen forskel i udviklingerne i caseload på tværs af
stillingsbetegnelser. Sagsbehandlerne har i gennemsnit haft 8 færre borgere, men af deres borgere
har relativt flere været deltagere i Job-bro til Uddannelse. Blandt mentorerne har der også været er
fald i det totale caseload. Resultaterne for gennemsnitligt caseload skal dog tages med et vis forbe-
hold, da det i høj grad kan påvirkes af enkelte medarbejdere, fordi antallet af respondenter i de en-
kelte stillingskategorier er relativt lavt.
På tværs af de 11 deltagende projekter kan der identificeres forholdsvis stor variation i det gennem-
snitlig selvrapporterede caseload. Projektet, med det laveste caseload i slutmålingen, har gennem-
snitligt 17 borgere i medarbejdergruppernes sagsstamme, mens projektet med det højeste caseload
har 47 borgere i medarbejdergruppernes sagsstamme. Jævnfør erfaringerne fra Deloittes proces-
Slutmåling
(N=15)
9
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 296: Evaluering af satspuljeprojektet Job-bro til uddannelse, fra beskæftigelsesministeren
2391082_0010.png
støtte i projektet, er der dog ikke nogen umiddelbar sammenhæng mellem kommunernes gennem-
snitlige caseload og andel af deltagergruppen, der opnår at komme i virksomhedspraktik i løbet af
projektperioden.
3. Indsatsmodellen
I dette kapitel belyses først projekternes arbejde med indsatsmodellens to kernelementer, hvorefter
der ses nærmere på andre indsatsområder, der er relateret til Job-bro til Uddannelse, men som ikke
er direkte koblet til de to kerneelementer.
Kerneelement 1: Alle unge skal have virksomhedsindsatser med mål og
retning
3.1.1
Projekternes udbud af virksomhedsaktiviteter
Dette afsnit kortlægger, hvilke former for virksomhedsaktiviteter projekterne udbyder. Figur 3.1 illu-
strerer andelen af respondenterne, der rapporterer, at deres projekt udbyder oplistede virksomheds-
aktiviteter i henholdsvis midtvejs- og slutmålingen. Det bemærkes, at der figuren viser udbudte akti-
viteter i projekterne
ikke hvorvidt projekter skal have gjort brug af den givne aktivitet.
Figur 3.1: Projekternes udbud af virksomhedsaktiviteter
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
100%98%
76%
70%
61%
49%
33%
18%
96%
83%
68%
74%
Virksomhedspraktik
Snusepraktikker
Ordinære løntimer
Fælles
virksomhedsbesøg
Endagsbesøg på
Anden
virksomheder
virksomhedsaktivitet
Midtvejsmåling (N=70)
Slutmåling (N=66)
Note: Figuren viser
andele, der har svaret ’ja’ til oplistede virksomhedsaktiviteter for spørgsmålet: ”Hvilke af følgende virksomhedsaktivi-
teter tilbyder i aktuel unge i Job-bro
forløbet?”. Midtvejsmåling N=70 og slutmåling N=66.
Mellem midtvejs- og slutmålingen ses der forskellige udviklinger i respondenternes tilkendegivelser
af hvilke virksomhedsaktiviter, som er en del af deres indsat. Andelen, der svarer, at deres projekt
tilbyder ordinære løntimer (ved siden af ydelse i jobcentret) er steget med 12 pct.-point fra 49 pct. i
midtvejsmålingen til 61 pct.-point i slutmålingen. Samtidig er der sket et fald i andelen, der svarer, at
deres projekt tilbyder snusepraktikker, fælles virksomhedsbesøg, endagsbesøg på virksomheder og
anden virksomhedsaktivitet med hhv. 6, 32, 9 og 15 pct.-point. Stort set alle respondenter svarer i
både midtvejs- og slutmålingen, at der tilbydes virksomhedspraktik som en del af deres projekt, hvil-
ket også er det, indsatsmodellen foreskriver.
De respondenter, der har svaret, at der tilbydes anden virksomhedsaktivitet i deres indsats, har ud-
dybende forklaret, at dette ofte omhandler virksomhedscentre og løntilskud.
10
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 296: Evaluering af satspuljeprojektet Job-bro til uddannelse, fra beskæftigelsesministeren
2391082_0011.png
Figuren afdækker som nævnt ovenfor ikke, hvor mange unge, der faktisk deltager i de respektive
tilbud, men det må forventes, at antallet af personer, der deltager i virksomhedsaktiviteter stiger,
som følge af at aktiviteter på flere niveauer udbydes. Det matcher også Delanalyse af de kvantita-
tive effekter af Job-bro til uddannelse, der er udarbejdet af Metrica, hvor det fremgår, at der generelt
ses en mindre stigning i andelen af unge, der deltager i virksomhedspraktik som følge af Job-bro-
indsatsen.
Virksomhedspraktik med mål og retning
En central del af indsatsmodellen for Job-bro til Uddannelse er, at medarbejderne i forbindelse med
etablering af virksomhedspraktikker så vidt muligt sikrer følgende tre elementer:
(1) Individuelt match -virksomhedspraktikken baseres på et individuelt match mellem den unge og
virksomheden.
(2) Målopsætning - der defineres konkrete mål for den unge i forbindelse med virksomhedspraktik-
ken.
(3) Arbejdsaftale - der indgåes en arbejdsaftale mellem den unge og virksomheden, som sikrer for-
ventningsafstemning om formål, opgaver, timer og kontaktpersoner.
Figur 3.2 viser medarbejdernes vurdering af andelen af unge, der har deltaget i virksomhedspraktik,
hvor de tre elementer har indgået.
Figur 3.2: Virksomhedspraktik med mål og retning
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
96%
98%
88%
93%
87%
85%
Individuelt match
Målopsætning
Midtvejsmåling (N=54)
Slutmåling (N=51)
Arbejdsaftale
Note: Figuren viser andele af virksomhedspraktikker, der har indeholdt individuelt match, målopsætning og arbejdsaftale. Andelene er
udregnet på baggrund af
følgende spørgsmål: ”Hvor mange af de unge i din sagsstamme
har deltaget i min. én virksomhedspraktik (LAB-
tilbud efter kapitel 11)?”, ”Hvor mange af disse virksomhedspraktikker var baseret på et individuelt match mellem den unge og virksomhe-
den?”, ”I hvor mange af disse virksomhedspraktikker var der defineret min.
et af nedenstående mål ifm. igangsættelsen af virksomheds-
praktikker? a) Arbejde på at få en lærlingeplads, b) Opnå ordinære timer som springbræt til ordinær uddannelse eller job på sigt, c) Op-
bygge erfaring/CV, d) Afsøge hvilke jobfunktioner og arbejdsområder, den unge gerne vil have en uddannelse-eller
arbejde inden for” og
”I hvor mange af disse virksomhedspraktiktikker blev der indledningsvist indgået en arbejdsaftale mellem den unge og virksomheden
med forventningsafstemning om formål, opgaver, timer
og kontaktperson?”. Midtvejsmåling N=54 og slutmåling N=51.
Som det fremgår af figuren, er der ikke nogen betydelige udviklinger i medarbejdernes vurdering af
brugen af virksomhedspraktik med fokus på individuelt match, målopsætning og arbejdsaftale mel-
lem midtvejs- og slutmålingen.
11
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 296: Evaluering af satspuljeprojektet Job-bro til uddannelse, fra beskæftigelsesministeren
2391082_0012.png
I stort set alle virksomhedspraktikker har der ifølge medarbejderne været fokus på individuelt
match, i 93 % af virksomhedspraktikker er der blevet defineret konkrete mål, og i 85 pct. af virksom-
hedspraktikkerne er der blevet udarbejdet en arbejdsaftale mellem den unge og virksomheden, som
sikrer forventningsafstemning om formål, opgaver, timer og kontaktpersoner.
Forholdsvis lav tro på unges opstart af virksomhedspraktik
I surveyen er medarbejdere, der aktuelt har unge, der deltager i Job-bro til Uddannelse i deres
sagsstamme, blevet bedt om at vurdere hvor stor en andel af de unge, de tror, vil kunne påbegynde
virksomhedspraktik i morgen. De er blevet bedt om at forudsætte, at virksomhedspraktikken er til
rådighed, og at der er mulighed for at tage individuelle hensyn til den unge.
I figur 3.3 er resultaterne visualiseret for hhv. midtvejs- og slutmålingen.
Figur 3.3: Medarbejdernes tro på andelen af deres aktuelle unge, der deltager i Job-bro til Uddannelse, der kan
starte i virksomhedspraktik i morgen.
Midtvejsmåling (N=63)
52%
14%
14%
8%
11%
Slutmåling (N=57)
47%
23%
18%
9% 4%
0%
10%
0-20 pct.
20%
30%
40%
41-60 pct.
50%
60%
70%
80%
90%
100%
21-40 pct.
61-80 pct.
81-100 pct.
Note: Figuren viser andel af job-bro deltagere, som medarbejderne vurderer, kan deltage i virksomhedspraktik i morgen. Andelene er
udregnet på baggrund af
følgende spørgsmål: ”Hvor mange af de unge i din sagsstamme har deltaget i min. én virksomhedspraktik (LAB-
tilbud efter kapitel 11)?”
og ”Hvor mange af
disse unge vil efter din vurdering kunne starte i en virksomhedspraktik (LAB-tilbud efter kapi-
tel 11). Midtvejsmåling N=63 og slutmåling N=57.
Figuren viser, at lige knap halvdelen af de adspurgte medarbejdere (47 pct., markeret sort i figuren)
vurderer, at kun 0-20 pct. af deres nuværende unge i sagsstammen er parate til at deltage i virk-
somhedspraktik. Det er en begrænset positiv udvikling fra midtvejsmålingen, hvor lidt over halvde-
len af de adspurgte (52 pct.) vurderet dette. Omvendt vurderer kun 4 pct. af de adspurgte i slutmå-
lingen, at 81-100 pct. af deres nuværende unge i sagsstammen er parate til at deltage i virksom-
hedspraktik, hvilket er et negativt fald på ca. 7 pct. point fra midtvejsmålingen (fra 11 pct. tidligere af
de adspurgte). Der er således en beskeden tendens til, at medarbejderne vurderer de unge som
mindre parate i slutmålingen.
På baggrund af surveyen er det ikke muligt at identificere årsagen til disse mindre ændringer, men
det kan meget vel skyldes, at sammensætningen af de unge i sagsstammen har ændret sig, og at
de unge i sagsstammen, som er stærkest, er overgået til netop virksomhedspraktik eller uddan-
nelse. Derudover er ændringerne af så beskeden størrelse, at der bør tages forbehold for generelle
måleusikkerheder.
Yderligere analyser viser, at det særligt er mentorerne, der har lavest tro på de unge, sammenlignet
med de andre medarbejdergrupper. Denne tendes matcher også erfaringerne, der er indsamlet i
12
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 296: Evaluering af satspuljeprojektet Job-bro til uddannelse, fra beskæftigelsesministeren
2391082_0013.png
forbindelse med Deloittes processtøtte i projektet. Her blev det observeret, at det særligt er projek-
ter med mentorer, der kommer fra erhvervsskoleverdenen, der har en tilbageholdende med at
sende unge ud i virksomhedspraktik, fordi forståelsen af ’parathed’ er anderledes.
Kerneelement 2: Alle unge skal have en Job-bro mentor
Hvis mentorerne i Job-bro til Uddannelse skal hjælpe de unge i job eller uddannelse, kræver det, at
de har de rette forudsætninger. På baggrund heraf vil dette afsnit belyse i hvilken grad, at mento-
rerne, der varetager virksomhedsaktiviteter, føler sig godt klædt på, og at de har tilstrækkelig tid til
at gennemføre opgaven.
I det tilfælde, at mentorerne ikke varetager opgaver relateret til virksomhedsaktiviteterne, er det
centralt, at virksomhedskonsulenterne kan bistå dem. Af denne grund vil der herunder også blive
set på samarbejdskæden mellem mentorerne og virksomhedskonsulenterne.
Herefter vil der blive set nærmere på, hvorvidt mentorerne nedskriver mål for de unges deltagelse i
virksomhedspraktikker (LAB-tilbud efter kapitel 11) og mentorernes relations- og motivationsarbejde
med de unge. Til sidst i afsnittet belyses den fastholdelsesstøtte, som projekterne tilbyder til unge,
der overgår til job og uddannelse.
3.2.1
Job-bro mentorernes beredskab
Job-bro mentorerne oplever sig generelt kompetente til at varetage indsatsen
Figur 3.4 viser mentorernes vurdering af udsagn om, hvorvidt de føler sig godt klædt på til at vare-
tage fem specifikke opgaver, der alle relaterer sig til virksomhedsaktiviteter og er essentielle for ind-
satsmodellen.
13
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 296: Evaluering af satspuljeprojektet Job-bro til uddannelse, fra beskæftigelsesministeren
2391082_0014.png
Figur 3.4: Mentorernes vurdering af udsagn om eget beredskab for arbejdet. -
Jeg føler mig godt klædt på til…
… at gå i
dialog med
… at gå i
virksomhed dialog med
er om
virksomhed
… at hjælpe
lærepladser er om unge i gang
… at gå i
eller
etableringe ude på
… at støtte
n af
virksomhed
unge, hvis
dialog med mulighed
virksomhed for anden
virksomhed
erne, fx der opstår
virksomhed
spraktik virksomhed problemer
er om
ordinære
skontakt (LAB-tilbud sbesøg, undervejs i
under
løntimer og
efter kapitel snuseprakti virksomhed
11)
kker mv spraktikken
ansættelse uddannelse
Midtvejsmåling (N=40)
50%
55%
44%
53%
43%
41%
24%
28%
9%
26%
38%
48%
43%
47%
35%
45%
39%
44%
38%
43%
56%
22%
6%
5%
8%
6%
5%
5%
3%
5% 5%
22%
3%
Slutmåling (N=33)
Midtvejsmåling (N=39)
Slutmåling (N=32)
Midtvejsmåling (N=37)
Slutmåling (N=32)
Midtvejsmåling (N=37)
Slutmåling (N=32)
Midtvejsmåling (N=34)
15% 3%
19%
6%
Slutmåling (N=31)
0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%
Helt enig
Overvejende enig
Hverken enig eller uenig
Overvejende uenig
Helt uenig
Note: Figuren viser
fordelinger for spørgsmålet ”Hvor enig eller uenig er du i følgende udsagn? Jeg føler mig godt klædt på til…”. I figuren
er ’ved ikke’- og ’ikke relevant’-besvarelser
frasorteret. Midtvejsmåling N=34-40 og slutmåling N=31-33.
Figuren viser, at der på tværs af alle fem specifikke opgaver er en positiv fremgang mellem midt-
vejs- og slutmålingen i mentorernes vurdering af eget beredskab. Mentorernes beredskab har haft
en særlig positiv fremgang, når det gælder dialog med virksomheder om ordinære løntimer og an-
sættelse. Her fremgår det, at andelen at mentorer, der svarer, at de er helt enig eller overvejende
enig, er steget med 27 pct.-point. fra 47 pct. i midtvejsmålingen til 74 pct. i slutmålingen.
Mentorerne føler sig generelt bedst klædt på til at støtte undervejs i virksomhedspraktik, hjælpe
unge i gang ude på virksomheder (virksomhedsbesøg, snusepraktik mv.) og etablering af virksom-
hedspraktik med hhv. 94 pct., 91 pct. og 97 pct., der svarer, at de er helt enig eller overvejende enig
i at være godt klædt på til at varetage den givne opgave.
I nedenstående figur fremgår resultater fra mentorernes vurdering af, om de oplever at have nok tid
til at kunne gennemføre relevante opgaver i relation til virksomhedsaktiviteter.
14
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 296: Evaluering af satspuljeprojektet Job-bro til uddannelse, fra beskæftigelsesministeren
2391082_0015.png
Figur 3.5: Mentorernes vurdering af tid til arbejdet.
– I hvilket omfang oplever du, at du har tid nok til…
… at kunne
lave
… at sørge
for, at der
… at kunne
opsøgende
virksomhed
… at kunne … at kunne
reagere
indgås en
Arbejdsaftal
skontakt
lave
udplacere
hurtigt
e mellem
(inden for 1-
med henblik virksomhed borgere i
… at
på at finde sbesøg med virksomhed opbygge en den unge og 2 dage) på
spraktik
unge
tillidsfuld
virksomhed
henvendels
… at kunne
relevante
etablere virksomhed (individuelt (LAB-tilbud relation til
er fra den
en ved
eller i
efter kapitel den enkelte virksomhed enkelte
snuseprakti
spraktikplad
kker?
spraktik
11)?
grupper)?
unge?
ser?
unge?
Midtvejsmåling (N=50)
Slutmåling (N=41)
Midtvejsmåling (N=42)
Slutmåling (N=40)
Midtvejsmåling (N=50)
52%
38%
10%
71%
17%
55%
28%
54%
20%
45%
20%
36%
15%
33%
49%
54%
40%
31%
59%
45%
48%
44%
55%
33%
29%
24%
5%
10%
3%
24%
2%
20%
2%
10%
40%
33%
32%
4%
13%
Slutmåling (N=41)
Midtvejsmåling (N=41)
Slutmåling (N=40)
Midtvejsmåling (N=45)
Slutmåling (N=39
Midtvejsmåling (N=47)
Slutmåling (N=39)
Midtvejsmåling (N=42)
Slutmåling (N=38)
14%
32%
0%
40%
39%
43%
29%
2%
10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%
I mindre grad
Slet ikke
I høj grad
I nogen grad
Note: Figuren viser fordelinger for spørgsmålet ”I hvilket omfang oplever du, at du har tid nok til…”. I figuren er ’ved ikke’- og ’ikke rele-
vant’-besvarelser
frasorteret. Midtvejsmåling N=41-50 og slutmåling N=38-41.
Ligesom det var tilfældet for mentorernes vurdering af beredskab, så viser mentorernes vurderinger
af tid også positiv fremgang mellem midtvejs- og slutmålingen for alle oplistede opgaver, der relate-
rer sig til virksomhedsaktiviteter.
Flest mentorer svarer, at de i høj grad oplever at have tid til at besvare på henvendelser fra den
unge med 71 pct. i slutmålingen, mens færrest mentorer svarer, at de oplever at have tid nok til at
etablere snusepraktikker med 32 pct. Stort set ingen mentorer tilkendegiver, at de slet ikke har tid til
at udføre nogen af de oplistede syv arbejdsopgaver, der relaterer sig til virksomhedsaktiviteter.
Tæt samarbejde mellem virksomhedskonsulenter og sagsbehandlere/mentorer
Sagsbehandlere og mentorer, der ikke varetager virksomhedsaktiviteter som en del af deres job-
funktion, skal indgå i et samarbejde med virksomhedskonsulenter om virksomhedsaktiviteten. I sur-
vey er disse medarbejdergruppers indbyrdes samarbejde blevet afdækket, og resultaterne herfra er
visualiseret i nedenstående figur.
15
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 296: Evaluering af satspuljeprojektet Job-bro til uddannelse, fra beskæftigelsesministeren
2391082_0016.png
Figur 3.6: Samarbejde mellem virksomhedskonsulenter og sagsbehandlere/mentorer
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
69%
87%
75%
82%
Vi taler altid sammen, og
samarbejder tæt om hele processen
med bestilling, match og udplacering
af borgeren
Vi taler sammen undervejs i
processen, hvis der er behov, men
klarer ellers bestilling match og
udplacering af borgeren
Vi involverer som udgangspunkt ikke
hinanden, men klarer bestilling,
match og udplacering af borgeren via
formelle proces
31%
13%
Midtvejsmåling
(N=13)
Slutmåling
(N=15)
25%
Midtvejsmåling
(N=16)
18%
Slutmåling
(N=17)
Sagsbehandler og mentor:
Virksomhedskonsulent:
Hvilket af følgende udsagn
Hvilket af følgende udsagn
passer bedst på måden, hvorpå passer bedst på måden, hvorpå
du samarbejder med en
du samarbejder med
virksomhedskonsulent om
mentor/sagsbehandler om
virksomhedsaktiviteterne for de virksomhedsaktiviteterne for de
unge?
unge i job-bro forløbet?
Note: Figuren viser fordelinger for spørgsmålene
”Hvilket
af følgende udsagn passer bedst på måden, hvorpå du samarbejder med en
virksomhedskonsulent om virksomhedsaktiviteterne for de unge?” og ”Hvilket af følgende udsagn passer bedst på måden, hvorpå du
samarbejder med mentor/sagsbehandler om virksomhedsaktiviteterne for de unge i job-bro
forløbet?”. I figuren er ’ved ikke’-besvarelser
frasorteret. Midtvejsmåling N=13,16 og slutmåling N=15,17.
Af figur 3.6 fremgår det, at samarbejdet mellem virksomhedskonsulenterne og sagsbehand-
lere/mentorer er blevet tættere mellem midtvejs- og slutmålingen. Blandt sagsbehandlere/mentorer
svarer 87 pct. i slutmålingen, at deres samarbejde med virksomhedskonsulenter er defineret ved, at
de altid taler sammen og samarbejder tæt, hvilket er en stigning på 18 pct.-point fra midtvejsmålin-
gen. Virksomhedskonsulenterne svarer næsten ens med 82 pct. i slutmålingen, der altid taler sam-
men og samarbejder tæt med sagsbehandlere/mentorer, hvilket er en stigning på 7 pct.-point fra
midtvejsmålingen.
Ingen af de adspurgte virksomhedskonsulenterne eller sagsbehandlerne/mentorerne svarer, at de
ikke involverer hinanden og samarbejder i forbindelse med virksomhedsaktiviteter.
3.2.2
Job-bro mentorernes rolle
Variation i hvorvidt Job-bro mentorerne opstiller kortsigtede mål
Det er mentorernes ansvar, at der er et klart mål for den unges deltagelse i virksomhedspraktik
(LAB-tilbud efter kapitel 11). Af nedenstående figur fremgår, hvilken andel af de unge som mento-
rerne rapporterer at have nedskrevet de kortsigtede mål for. De kortsigtede mål indebærer definition
af, hvor og hvornår virksomhedspraktikken skal etableres.
16
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 296: Evaluering af satspuljeprojektet Job-bro til uddannelse, fra beskæftigelsesministeren
2391082_0017.png
Figur 3.7: Kortsigtede mål for virksomhedspraktikken (LAB-tilbud efter kapitel 11)
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
25%
20%
18%
22%
Alle
De fleste
25%
Cirka halvdelen
De færreste
28%
20%
19%
16%
Midtvejsmåling
(N=44)
6%
Slutmåling
(N=36)
Ingen
Note: Figuren viser fordelinger for spørgsmålet:
”Hvor
mange af de unge, du er Job-bro mentor for, har du nedskrevet de kortsigtede mål
for (Hvor, hvornår og hvordan virksomhedspraktikken (LAB-tilbud efter kapitel 11) skal etableres)?”. Midtvejsmåling N=44 og slutmåling
N=36.
Mellem midtvejs- og slutmålingen har der været forskellige udviklinger i, hvor mange unge som
mentorerne har nedskrevet kortsigtede mål for. Den største udvikling har været i andelen af mento-
rer, der svarer, at ingen af deres unge har nedskrevet kortsigtede mål, hvor der er sket et fald på 10
pct.-point fra 16 pct. i midtvejsmålingen til 6 pct. i slutmålingen.
3 ud af 4 mentorer har i slutmålingen nedskrevet kortsigtede mål for halvdelen eller flere, mens
dette gjaldt 2 ud af 3 i midtvejsmålingen.
Stort fokus på opfølgningsarbejdet blandt Job-bro mentorerne
Relations- og motivationsarbejdet som mentorerne laver med de unge, er en central del af indsats-
modellen for Job-bro til Uddannelse. En del af dette relations- og motivationsarbejde vedrører de
unges deltagelse i henholdsvis virksomhedsaktiviteter (snusepraktik, virksomhedsbesøg mv.) og
virksomhedspraktik (LAB-tilbud efter kapitel 11). I survey er mentorerne blevet spurgt til, i hvilken
grad de sikrer, at de unges deltagelse i virksomhedsaktiviteter styrer mod etablering af virksom-
hedspraktik, samt i hvilken grad de sikrer tæt opfølgning med de unge, der deltager i virksomheds-
praktik.
17
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 296: Evaluering af satspuljeprojektet Job-bro til uddannelse, fra beskæftigelsesministeren
2391082_0018.png
Figur 3.8 Mentorernes vurdering af styring mod og opfølgning under virksomhedspraktik.
– I hvilken grad vurderer du, at…
100%
90%
80%
70%
60%
55%
41%
56%
73%
71%
78%
50%
40%
30%
46%
I høj grad
37%
27%
14%
Slutmåling
(N=37)
7%
Midtvejsmåling
(N=43)
Slutmåling
(N=37)
24%
2%
2%
Midtvejsmåling
(N=41)
19%
3%
Slutmåling
(N=36)
I nogen grad
I mindre grad
Slet ikke
38%
20%
10%
5%
2%
0%
Midtvejsmåling
(N=42)
… du sørger for, at den
… du følger tæt op på den
unges ugentlige
unge efter opstart i
virksomhedspraktik?
virksomhedsaktiviteter peger i
retning mod etablering af
virksomhedspraktik?
… din opfølgning sker med
udgangspunkt i den aftalte
opfølgningsplan?
Note: Figuren viser fordelinger for spørgsmålet:
”I hvilken grad vurderer du, at…”. Midtvejsmåling N=41-43
og slutmåling N=36-37. I figu-
ren er ’ved ikke’-besvarelser
frasorteret.
Som det fremgår af figuren, er der sket et fald i andelen af mentorer, der svarer, at de i høj grad
sørger for, at virksomhedsaktiviteter styrer mod etablering af virksomhedspraktik med 14 pct.-point
fra 55 pct. i midtvejsmålingen til 41 pct. i slutmålingen. Samtidig er der sket en stigning i andelen af
mentorer, der svarer, at de i høj grad har en tæt opfølgning under virksomhedspraktik, og laver op-
følgning efter aftalt opfølgningsplan med hhv. 17 pct.-point fra 56 pct. til 73 pct. og 7 pct.-point. fra
71 pct. til 78 pct.
Et andet centralt element i mentorernes relations- og motivationsarbejde med de unge er støtte til at
fastholde de unge efter overgang til job eller uddannelse. Til at måle i hvilken grad dette er tilfældet,
er mentorerne blevet spurgt til, hvilken andel af de unge, der er begyndt på uddannelse eller job,
som har modtaget støtte til fastholdelse.
Et nødvendigt forbehold for denne indikator er, at nogle af de unge muligvis ikke har ønsket fasthol-
delsesstøtte eller ikke haft behov for det. Vi kan altså ikke entydigt konkludere, at en lav andel af
unge, der har modtaget fastholdelsesstøtte, er et udtryk for manglende tilbud om fastholdelses-
støtte.
18
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 296: Evaluering af satspuljeprojektet Job-bro til uddannelse, fra beskæftigelsesministeren
2391082_0019.png
Figur 3.9: Mentorernes vurdering af fastholdelsesstøtte
Uddannelse
fastholdelse
Midtvejsmåling (N=38)
Slutmåling (N=37)
Midtvejsmåling (N=31)
Slutmåling (N=31)
0%
11%
14%
11%
8%
39%
42%
13%
14%
13%
22%
13%
10%
3%
13%
60%
3%
53%
43%
45%
32%
80%
90%
100%
Job
fastholdelse
10%
20%
30%
40%
50%
61-80 pct.
70%
0-20 pct.
21-40 pct.
41-60 pct.
81-100 pct.
Note: Figuren viser brugen af fastholdelsestøtte for unge begyndt i job og uddannelse. Figuren er udregnet på baggrund af spørgsmå-
lene: ”Hvor
mange unge i din sagsstamme har fra Job-bros start og frem
til nu fået et job?”, ”Du
noterede i det foregående spørgsmål, at
X af de unge i din sagsstamme har startet på en uddannelse siden Job-bro-indsatsens start. Hvor mange af dem har fået fastholdelses-
støtte (støtte til at blive fastholdt i uddannelse)?” og ”Du noterede i det foregående spørgsmål, at X af de unge i din sagsstamme
har fået
et job siden Job-bro-indsatsens
start. Hvor mange af dem har fået fastholdelsesstøtte (støtte til at blive fastholdt i job)?”. Midtvejsmåling
N=31,38 og slutmåling N=37,31.
Mellem midtvejs- og slutmålingen har der været en mindre negativ udvikling i mentorernes vurde-
ring af, hvilken andel af de unge, der har modtaget fastholdelsesstøtte til uddannelse og job. Som
det fremgår af figuren, er andelen, der svarer, at 81-100 pct. af de unge har fået fastholdelsesstøttet
faldet fra 53 pct. til 43 pct. for unge, der har påbegyndt uddannelse, og fra 45 pct. til 32 pct. for
unge, der har påbegyndt job.
I forbindelse med analysen er den gennemsnitlige andel af mentorernes relevante sagstamme, der
har modtaget fastholdelsesstøtte udregnet, og her fremgår det, at uddannelsesfastholdelse er givet
til 73 pct. i midtvejsmålingen og 67 pct. i slutmålingen, mens jobfastholdelse er givet til 54 pct. i
midtvejsmålingen og 44 pct. i slutmålingen. Det er ikke muligt på baggrund af survey undersøgelsen
at klarlægge årsagen til faldet, men det kan skyldes, at sagsstammens sammensætning af unge har
ændret sig fra midtvejs- til slutmålingen.
Øvrige indsatsområder, der ikke er relateret til kerneelementer
Dette afsnit belyser indsatser i projekt Job-bro til Uddannelse, der ikke direkte er relateret til de to
kerneelementer i den fokuserede indsatsmodel.
Flere af de unge, der deltager i Job-bro til Uddannelse, kan være udfordret på forskellig vis, og kan
derfor have brug for anden hjælp for at komme i uddannelse eller job, end den hjælp en gennemgå-
ende mentor kan give alene.
I survey er medarbejderne derfor blevet spurgt til, om Job-bro til Uddannelse har understøttet ekstra
hjælp til unge med behov og skabt sammenspil mellem ekstra hjælp og virksomhedsaktiviteter.
Konkret er der spugt til, i hvilken grad Job-bro til Uddannelse har understøttet følgende elementer:
1) Hjælp til unge med helbredsmæssige-, personlige- og sociale problemstillinger
2) Deltagelse i virksomhedsaktiviteter parrallelt med at unge modtager hjælp
19
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 296: Evaluering af satspuljeprojektet Job-bro til uddannelse, fra beskæftigelsesministeren
2391082_0020.png
3) Deltagelse i virksomhedsaktiviteter parrallelt med at unge uden gyldig karakter i dansk-
og/eller matematikundervisning
2
kan deltage i undervisning
Figur 3.10: Vurdering af hvorvidt Job-bro til Uddannelse understøtter følgende: 1) hjælp til unge med helbreds-
mæssige-, personlige- og sociale problemstillinger, 2) deltagelse i virksomhedsaktiviteter parrallelt med at hjælp
gives og 3) deltagelse i undervisning til de med behov.
– I hvilken grad vurderer du,…
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
37%
48%
39%
38%
48%
51%
40%
38%
19%
4%
Midtvejsmåling
(N=70)
14%
Slutmåling
(N=65)
40%
48%
25%
34%
19%
I høj grad
I nogen grad
14%
2%
Slutmåling
(N=65)
I mindre grad
Slet ikke
19%
3%
Midtvejsmåling
(N=70)
14%
Slutmåling
(N=65)
9%
Midtvejsmåling
(N=69)
… at indsatsen i jeres Job-bro … at den hjælp, der gives ift. … at unge, der har brug for 2
aktuelt understøtter, at unge helbredsmæssige, personlige i dansk og matematik for at
med behov for det, får hjælp og sociale problemstillinger, komme ind på en ordinær
til helbredsmæssige,
gives parallelt med den unges uddannelse, har mulighed for
personlige og sociale
deltagelse i
deltagelse i den relevante
problemstillinger?
virksomhedsaktiviteter?
undervisning parallelt med
virksomhedsaktiviteter?
Note: Figuren viser
fordelinger for spørgsmålet: ”I
hvilken grad vurderer du,…”.
I figuren er ’ved ikke’-besvarelser
frasorteret. Midtvejsmå-
ling N=69-70 og slutmåling N=65.
Som det fremgår af figuren, er andelen af medarbejdere, der svarer, at deres indsats i høj grad un-
derstøtter at unge kan få hjælp med helbredsmæssige-, personlige- og sociale problemstillinger,
steget med 11 pct.-point fra 37 pct. i midtvejsmålingen og 48 pct. i slutmålingen. I forhold til delta-
gelse i virksomhedsaktiviteter parrallelt med hjælp og undervisning i dansk/matematik ses små po-
sitive udviklinger i fordelingerne mellem midtvejs- og slutmålingen.
Generelt er der stort set ingen af medarbejderne i slutmålingen, der svarer, at Job-bro til Uddan-
nelse slet ikke understøtter nogen af de givne elementer. I erfaringerne opsamlet som led i Deloittes
processtøtte i projektet beskrives det, at øvrige indsatsområder hverken har en positiv eller negativ
tendens på andelen af deltagergruppen, der opnår at komme i virksomhedspraktik under projektpe-
rioden.
2
Adgangskravet for optagelse på en erhvervsuddannelse er karakteren 02 i dansk og matematik ved 9. klasseprøven.
Hvis de unge ikke har dette, er det vigtigt at Job-bro indsatsen muliggør, at de unge kan deltage i relevant undervisning
parallelt med virksomhedsaktiviteter.
20
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 296: Evaluering af satspuljeprojektet Job-bro til uddannelse, fra beskæftigelsesministeren
2391082_0021.png
4. Værdien af og forudsætning for succesfuld virksomheds-
praktik
I slutmålingen er medarbejderne sidst i spørgeskemaet blevet bedt om at reflektere over en række
spørgsmål relateret til værdien af og forudsætning for succesfuld virksomhedspraktik. Medarbej-
derne er blevet spurgt til de erfaringer, de har gjort sig i løbet af projektperioden. Disse spørgsmål
er alene blevet stillet i slutmåling og har ikke indgået i midtvejsmålingen, hvorfor der ikke rapporte-
res på en eventuel udvikling.
Figur 4.1 nedenfor viser medarbejdernes vurdering af hvilke forudsætninger, der er vigtigst for, at
virksomhedspraktikken bliver succesfuld for den unge. Medarbejderne har ud fra ni oplistede forud-
sætninger valgt op til tre forudsætninger, som de finder vigtigst.
Figur 4.1 Vurdering af de vigtigste forudsætninger for at virksomhedspraktik lykkes for de unge
Det rette match mellem den unge og virksomheden
At den unge føler sig godt socialt tilpas på praktikstedet
En god relation og kontakt mellem ung og mentor
At den unge oplever succes med opgaverne i praktikken
En god relation til den ansvarlige på praktikstedet
Forberedelse og planlægning af forløbet med den unge
At den unge får hjælp til helbredsmæssige, personlige og
sociale problemer
Tilstrækkelig kommunikation mellem mentor og praktiksted
Andet
83%
36%
35%
35%
32%
30%
20%
17%
6%
0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%
Note: Figuren viser
andele, der har svaret ’ja’ til ni oplistede forudsætninger for spørgsmålet: ”Hvad
er ifølge dig de tre vigtigste forudsæt-
ninger for at praktikken lykkes for de unge?”.
Slutmåling N=66.
Som det fremgår af figuren, er der stor enighed blandt medarbejderne om, at en af de vigtigste for-
udsætninger for, at virksomhedspraktik lykkes, er, at matchet mellem den unge og virksomheden er
det rette med 83 pct. Herefter følger, at den unge føler sig socialt tilpas på praktikstedet med 36
pct., en god relation mellem den unge og mentorer og oplevelse af succes med praktikopgaverne
med 35 pct.
Udover de vigtigste forudsætninger for succes så er medarbejderne også blevet spurgt til, hvad de
typiske årsager til at unge dropper ud under virksomhedspraktik er. Ud fra ti oplistede årsager har
medarbejderne kunne vælge optil tre årsager, som de typisk oplever ligger til grund for, at unge
dropper ud virksomhedspraktik.
21
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 296: Evaluering af satspuljeprojektet Job-bro til uddannelse, fra beskæftigelsesministeren
2391082_0022.png
Figur 4.2 Vurdering af de typiske årsager til at de unge dropper ud af virksomhedspraktikken undervejs
Udfordringer med den unges fysiske eller psykiske helbred
Udfordringer med krav under praktikken (herunder
mødestabilitet)
Sociale udfordringer på praktikpladsen
Udfordringer med misbrug af euforiserende stoffer og/eller
alkohol
Manglende relation og kontakt til ansvarlig på praktiksted
Praktikken var ikke relevant for den unge
Faglige udfordringer på praktikpladsen
Manglende relation og kontakt til mentor
Den unge kom ind på en uddannelse
Andet
89%
68%
50%
39%
17%
14%
8%
3%
2%
8%
0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%
Note: Figuren viser
andele, der har svaret ’ja’ til ti oplistede årsager for spørgsmålet: ”Hvad
er efter din vurdering, de tre typiske årsager
til, at en ung dropper ud af praktikforløbet?”.
Slutmåling N=66.
Udfordringer med den unges fysiske eller psykiske helbred vurderes af flest medarbejdere med 89
pct., som en af de mest typiske årsager, til unge dropper ud af et praktikforløb. Herefter følger ud-
fordringer med krav under praktikken med 68 pct., og sociale udfordringer på praktikpladsen med
50 pct. Færrest medarbejdere svarer, at unge dropper ud, fordi de kom ind på en uddannelse eller
på grund af manglende relation og kontakt med mentor med hhv. 2 pct. og 3 pct.
Figur 4.3 viser medarbejdernes vurdering af, hvilke positive forandringer virksomhedspraktik har
skabt hos de unge inden for syv oplistede områder. Medarbejderne har desuden haft mulighed for
at nævne yderligere områder, hvor de erfarer, at virksomhedspraktik har skabt positive forandringer
hos de unge.
Figur 4.3 Vurdering af områder hvor virksomehedspraktikken har skabt positive forandringer hos den unge
Tro på sig selv
59%
56%
55%
34%
41%
36%
6%
3%
2%
8%
Mødestabilitet og mere generel stabilitet i hverdagen
Generelle personlige kompetencer
Faglige kompetencer
Klargøring til uddannelse eller beskæftigelse (herunder
mere viden om muligheder)
Fysisk og psykisk helbred og helbredsmestring
Misbrugsproblemer
17%
44%
41%
36%
35%
55%
47%
53%
38%
0%
2%
11%
2%
11%
10%
0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%
I høj grad
I nogen grad
I mindre grad
Slet ikke
Note: Figuren viser
fordelinger for spørgsmålet: ”Baseret på dine erfaringer i ”Job-bro til uddannelse”, i hvilken grad vurderer
du så, at
praktikken er med til at skabe positive forandringer for den eller de unges…”. I figuren er ’ved ikke’-besvarelser
frasorteret. Slutmåling
N=66.
22
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 296: Evaluering af satspuljeprojektet Job-bro til uddannelse, fra beskæftigelsesministeren
2391082_0023.png
Som det fremgår af figuren, svarer flest af medarbejderne, at de i høj grad erfarer, at virksomheds-
praktikken har skabt positive forandringer hos de unges tro på sig selv. Herefter følger positive for-
andringer indenfor mødestatbilitet og generel stabilitet med 56 pct. og generelle personlige kompe-
tencer med 55 pct. Færrest medarbejdere svarer, at virksomhedspraktikken i høj grad har skabt po-
sitive forandringer hos de unges misbrugsproblemer med 17 pct.
Enkelte medarbejdere har uddybende forklaret, at de også har erfaret, at virksomhedspraktikken
har skabt positive forandringer for de unges tillid til systemet og jobcentret.
23