Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
Evaluering af satspuljeprojektet Job-bro til Uddannelse
CVR 10172748
11. maj 2021
Kære medlemmer af Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Satspuljeprojektet Job-bro til Uddannelse er afsluttet, og der er blevet udarbejdet en
evaluering. Jeg vil hermed orientere jer om evalueringens resultater.
Job-bro til uddannelse er et kontrolleret forsøg målrettet de mest udsatte uddannel-
seshjælpsmodtagere. Projektet er finansieret med 69 mio. kr. fra satspuljeaftalen fra
2016. Forsøget blev gennemført i perioden 2018–2020 i 11 kommuner i samar-
bejde med 10 erhvervsskoler. Formålet med forsøget var at konsolidere konklusio-
nerne fra
projektet ”Brobygning til uddannelse”,
der blev igangsat i 2013, og op-
bygge yderligere viden om, hvad der virker for at få de mest udsatte unge i uddan-
nelse og job.
Brobygning er en uddannelsesrettet indsats, der har til formål at hjælpe unge i gang
med en erhvervsuddannelse. Et brobygningsforløb varer typisk 3 mdr. og foregår
på en erhvervsskole, hvor den unge får en dagligdag på skolen og en primær kon-
taktperson samt mulighed for at deltage i praktikker. Brobygning har gode effekter
i forhold til at få udsatte unge i uddannelse.
Job-bro til Uddannelse indeholdt oprindeligt 10 kerneelementer og havde bl.a. fo-
kus på virksomhedspraktikker, som et middel til at nå målet om uddannelse.
Kommunerne har arbejdet målrettet med indsatsen, men det viste sig undervejs, at
projektet var for komplekst med 10 kerneelementer. Derfor blev indsatsen midtvejs
i forsøget fokuseret til de to væsentligste elementer:
1) virksomhedspraktik som
trædesten til uddannelse og 2) den unge har en Job-bro mentor.
Evalueringen skal
læses i lyset af denne fokusering af indsatsen.
Evalueringens resultater og læringspunkter
J.nr.
Med Job-bro til Uddannelse er det ikke lykkedes at konsolidere konklusionerne fra
brobygning, da der ikke er signifikant forskel på kontrolgruppen og deltagergrup-
pen i forhold til afgang til uddannelse og job. På tværs af deltager- og kontrolgrup-
pen tegner evalueringen også et billede af en meget sammensat målgruppe af unge
med komplekse sociale og psykiske vanskeligheder samt misbrugsproblemer. Mål-
gruppen har dermed vidt forskellige behov, og det er kun ca. 10 pct. af de unge,