Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 294
Offentligt
Bekendtgørelse om rehabiliteringsplan og rehabiliteringsteamets
indstilling om ressourceforløb, fleksjob, førtidspension mv.
I medfør af § 47, stk. 1-4, og § 111 a i lov nr. 548 af 7. maj 2019 om en aktiv beskæftigelsesindsats,
som senest ændret ved lov nr. 467 af 20. marts 2021, og § 12 lov om organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v., fastsættes efter bemyndigelse:
Kapitel 1
Anvendelsesområde
§ 1.
Denne bekendtgørelse finder anvendelse, når en sag skal forelægges rehabiliteringsteamet, jf. § 9,
stk. 1, i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., med henblik på en
vurdering af:
1) om en borger skal tilbydes et ressourceforløb efter kapitel 19 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
herunder hvilken indsats, der skal indgå i forløbet,
2) hvilken indsats, der skal indgå i jobafklaringsforløbet efter kapitel 18 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller i en sygedagpengesag, der er visiteret til kategori 3 efter § 12 i lov om
sygedagpenge,
3) om en borger skal tilbydes et nyt jobafklaringsforløb efter kapitel 18 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, når det første jobafklaringsforløb ophører,
4) om en borger skal have bevilget et fleksjob, eller støtte i form af tilskud til selvstændigt
erhvervsdrivende efter kapitel 20 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, eller
5) om en borger skal tilkendes førtidspension efter lov om social pension.
Stk. 2.
Stk. 1, nr. 2, finder ikke anvendelse for sager om jobafklaringsforløb, når borgeren har fået en
tværfaglig og helhedsorienteret indsats efter § 13 d i lov om sygedagpenge, og borgeren derefter overgår
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 294: Orientering om midlertidig ændring af frister for behandling af sager om jobafklaringsforløb i rehabiliteringsteamet, fra beskæftigelsesministeren
fra sygedagpenge til jobafklaringsforløb ved ophør af sygedagpengene efter § 24, stk. 1, i lov om
sygedagpenge.
Stk. 3.
Bekendtgørelsens §§ 2-4 og 12-13 finder anvendelse i de sager om førtidspension, hvor
kommunen behandler sagen uden forudgående forelæggelse for rehabiliteringsteamet, jf. § 17, stk. 4, og
§ 18, stk. 2, i lov om social pension.
Stk. 4.
Når kommunen skal vurdere, om en borger skal tilbydes revalidering efter § 142 i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, finder bekendtgørelsens §§ 2-4 og § 14 anvendelse. Sager om revalidering
skal ikke forelægges rehabiliteringsteamet.
Stk. 5.
Kommunen kan vælge at forelægge andre sager for rehabiliteringsteamet end de sager, der er
nævnt i stk. 1, og kommunen kan i den forbindelse vælge at anvende bestemmelserne i denne
bekendtgørelse.
Kapitel 2
Rehabiliteringsplan
§ 2.
En rehabiliteringsplan består af en forberedende del og en indsatsdel. Den forberedende del skal
udarbejdes for alle, der skal have deres sag behandlet i et rehabiliteringsteam. Indsatsdelen skal
udarbejdes for personer, der skal have et ressourceforløb efter kapitel 19 eller et jobafklaringsforløb
efter kapitel 18 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og i sygedagpengesager, der er visiteret til
kategori 3 efter § 12 i lov om sygedagpenge.
Stk. 2.
Den forberedende del af rehabiliteringsplanen skal udarbejdes i samarbejde med borgeren og
med udgangspunkt i borgerens job- og uddannelsesmål samt med udgangspunkt i borgerens ressourcer
og samlede situation.
Stk. 3.
Beskrivelsen og dokumentationen i rehabiliteringsplanens forberedende del skal indgå i
grundlaget for:
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 294: Orientering om midlertidig ændring af frister for behandling af sager om jobafklaringsforløb i rehabiliteringsteamet, fra beskæftigelsesministeren
1) rehabiliteringsteamets indstilling i sygedagpengesager, der er visiteret til kategori 3 efter § 12 i lov om
sygedagpenge, sager om jobafklaringsforløb, ressourceforløb, fleksjob, tilskud til selvstændigt
erhvervsdrivende eller førtidspension og for kommunens afgørelse i disse sager,
2) kommunens afgørelse i sager om førtidspension, der behandles uden forudgående forelæggelse for
rehabiliteringsteamet, jf. § 17, stk. 4, og § 18, stk. 2, i lov om social pension og
3) kommunens vurdering af, om en borger skal tilbydes revalidering.
Stk. 4.
Som en service for kommunerne stiller Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
skabeloner til rådighed til brug for udarbejdelsen af en rehabiliteringsplan og for rehabiliteringsteamets
indstilling. Skabelonerne findes på www.star.dk.
Rehabiliteringsplanens forberedende del - Kommunens og borgerens forberedelse af sagen
§ 3.
Forud for mødet i rehabiliteringsteamet skal kommunen sammen med borgeren udarbejde
rehabiliteringsplanens forberedende del med udgangspunkt i de oplysninger, som allerede foreligger i
kommunen og med udgangspunkt i borgerens egen vurdering af den samlede situation. Den
forberedende del skal udarbejdes, således at borgerens sag er fuldt ud oplyst inden temaets behandling
af sagen. Den forberedende del skal, jf. dog § 12, § 13, stk. 1, og § 15, stk. 1, indeholde oplysninger om
borgerens:
1) erfaringer og ressourcer i forhold til job og uddannelse, herunder borgerens CV,
2) personlige ressourcer, herunder familie, netværk m.v.,
3) borgerens beskæftigelsesmæssige og sociale udfordringer i forhold til at komme i job eller uddannelse,
4) fremtidige ønsker til job og uddannelse,
5) helbredssituation, herunder oplysninger om igangværende undersøgelse eller behandling samt alle
relevante helbredsmæssige oplysninger med dokumentation i form af lægeattester m.v., som allerede
foreligger hos kommunen,
6) vurdering af helbredets betydning for job- og uddannelsesmuligheder, og
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 294: Orientering om midlertidig ændring af frister for behandling af sager om jobafklaringsforløb i rehabiliteringsteamet, fra beskæftigelsesministeren
7) hidtidige forsørgelseshistorik med udgangspunkt i kommunens foreliggende oplysninger.
Stk. 2.
Rehabiliteringsplanens forberedende del skal endvidere indeholde oplysninger om kommunens
hidtidige indsats for borgeren på beskæftigelsesområdet samt kommunens hidtidige sociale indsats for
borgeren og borgerens familie, herunder en beskrivelse af indhold, formål og varighed. Kommunens og
borgerens erfaringer med de enkelte indsatser skal fremgå af oplysningerne, herunder kommunens og
borgerens opfattelse af årsagen til, at den hidtidige indsats ikke har kunnet bringe borgeren i job eller
uddannelse.
Stk. 3.
Rehabiliteringsplanens forberedende del skal alene være beskrivende og dokumenterende og
uden vurdering af og indstilling om, hvad der fremover skal ske i den konkrete sag.
Stk. 4.
Det skal fremgå af rehabiliteringsplanens forberedende del, hvorvidt der er tale om en sag, der
skal behandles i rehabiliteringsteamet med henblik på en vurdering af ressourceforløb, fleksjob eller
førtidspension, om der er tale om en sag om jobafklaringsforløb eller om en sygedagpengesag, der er
visiteret til kategori 3 efter § 12 i lov om sygedagpenge. Er der tale om en sag om jobafklaringsforløb,
skal det fremgå, om sagen vedrører det første jobafklaringsforløb, og derfor alene forelægges
rehabiliteringsteamet til en vurdering af, hvilken indsats, der skal indgå i jobafklaringsforløbet, jf. § 11,
stk. 3, i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.
Rehabiliteringsplanens forberedende del - Den praktiserende læges vurdering
§ 4.
Kommunen skal som en del af rehabiliteringsplanens forberedende del indhente borgerens
praktiserende læges vurdering af borgerens helbred i forhold til at kunne arbejde. Det gælder dog ikke
sager omfattet af stk. 2 og § 13, stk. 1.
Stk. 2.
Sager om jobafklaringsforløb, hvor borgeren overgår til jobafklaringsforløb ved
revurderingstidspunktet efter 22 uger, jf. § 24, stk. 1, i lov om sygedagpenge, og sager om
sygedagpenge, hvor borgeren er visiteret til kategori 3 efter § 12 i lov om sygedagpenge, kan behandles
i rehabiliteringsteamet på grundlag af lægeattesten til brug for den første opfølgningssamtale efter § 11 a
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 294: Orientering om midlertidig ændring af frister for behandling af sager om jobafklaringsforløb i rehabiliteringsteamet, fra beskæftigelsesministeren
i lov om sygedagpenge. Det er en betingelse, at lægeattesten til brug for første opfølgningssamtale og de
eventuelle øvrige relevante helbredsoplysninger, der foreligger hos kommunen, efter kommunens
vurdering kan danne grundlag for rehabiliteringsteamets vurdering af, hvilken tværfaglig indsats,
borgeren skal have, jf. § 108 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og § 13 d i lov om sygedagpenge.
Stk. 3.
Lægens vurdering skal foretages på baggrund af en konsultation med borgeren og indeholde:
1) lægens oplysninger om relevante helbredsforhold, der har betydning for vurderingen af, hvordan
borgeren kan hjælpes i job eller uddannelse eller bevare beskæftigelsen i sin selvstændige virksomhed,
2) særlige hensyn, herunder hvilke særlige hensyn det på grund af borgerens helbredsforhold vil være
nødvendigt at tage i det videre forløb,
3) lægens kommentarer til borgerens eget perspektiv på helbred og arbejde, og
4) andre forhold, der kan have betydning for arbejde eller uddannelse, herunder sociale forhold, misbrug
m.v. eller andre supplerende oplysninger, der bidrager til at belyse sagen yderligere.
Stk. 4.
Kommunen skal indhente lægens vurdering på en lægeattest. Der er udarbejdet en
landsdækkende lægeattest, som efter sædvanlig procedure er forhandlet mellem KL og Lægeforeningens
Attestudvalg. Kommunen afholder udgiften til lægeattesten.
Rehabiliteringsplanens indsatsdel
§ 5.
Borgere, der skal have et ressourceforløb, jf. kapitel 19 eller et jobafklaringsforløb, jf. kapitel 18 i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, skal have udarbejdet rehabiliteringsplanens indsatsdel. I sager om
sygedagpenge, der er visiteret til kategori 3 efter § 12 i lov om sygedagpenge, skal
rehabiliteringsplanens indsatsdel tillige udarbejdes, jf. § 13 d, stk. 5, i lov om sygedagpenge.
Rehabiliteringsplanens indsatsdel skal indeholde en fastsættelse af:
1) borgerens konkrete mål om job eller uddannelse. Hvis det ikke er muligt, skal der fastsættes et
overordnet mål for fx inden for hvilken branche eller jobfunktion borgeren vurderes at kunne komme i job
eller uddannelse,
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 294: Orientering om midlertidig ændring af frister for behandling af sager om jobafklaringsforløb i rehabiliteringsteamet, fra beskæftigelsesministeren
2) hvilke delmål, inden for de beskæftigelsesmæssige, sundhedsmæssige, uddannelsesmæssige og sociale
områder, der skal føre til det overordnede jobmål, herunder en begrundelse for disse delmål,
3) konkrete tilbud eller andre aktiviteter m.v., der skal indgå i ressourceforløbet, jobafklaringsforløbet
eller i indsatsen i sygedagpengesager, der er visiteret til kategori 3 efter § 12 i lov om sygedagpenge,
herunder en beskrivelse af målet med indsatsen på kort sigt, og
4) den løbende opfølgning i ressourceforløbet, jobafklaringsforløbet eller i sygedagpengesager, der er
visiteret til kategori 3 efter § 12 i lov om sygedagpenge, herunder behovet for tilbud om mentor og en
beskrivelse af mentorens rolle og opgaver.
Stk. 2.
Tilbud og aktiviteter m.v. samt opfølgning, jf. stk. 1, nr. 3 og 4, skal fastlægges i
rehabiliteringsplanens indsatsdel for en periode af mindst 6 måneder ad gangen, medmindre der er tale
om jobafklaringsforløb eller et sygedagpengeforløb af mindre end 6 måneders varighed, og planen skal
opdateres løbende.
Stk. 3.
Rehabiliteringsplanens indsatsdel skal indgå i borgerens ”Min Plan”, jf. § 45, stk. 1, i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats således, at alle indsatser i forløbet vises i ”Min Plan”. Indgår alle
relevante oplysninger om rehabiliteringsplanens
indsatsdel i ”Min Plan”, er der ikke krav om, at der
udarbejdes en særskilt indsatsdel.
Kapitel 3
Rehabiliteringsteamet
§ 6.
På baggrund af rehabiliteringsplanens forberedende del forbereder rehabiliteringsteamets
medlemmer sig til et møde i teamet, hvor borgeren og borgerens sagsbehandler deltager, jf. § 10, stk. 2,
i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. Den enkelte kommune
tilrettelægger rehabiliteringsteamets forberedelse og behandling af sager.
Rehabiliteringsteamets indstilling
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 294: Orientering om midlertidig ændring af frister for behandling af sager om jobafklaringsforløb i rehabiliteringsteamet, fra beskæftigelsesministeren
§ 7.
Rehabiliteringsteamet indstiller til kommunen, om borgeren skal have et ressourceforløb,
fleksjob, tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende eller førtidspension, jf. dog § 17, stk. 4, og § 18, stk.
2, i lov om social pension, hvorefter kommunen kan behandle visse sager om førtidspension uden
forudgående forelæggelse for rehabiliteringsteamet.
Stk. 2.
I sager om jobafklaringsforløb indstiller rehabiliteringsteamet, hvilken indsats, der skal indgå i
jobafklaringsforløbet. Hvis sagen behandles i rehabiliteringsteamet efter ophør af et jobafklaringsforløb,
indstiller rehabiliteringsteamet endvidere, om borgeren skal have et nyt jobafklaringsforløb som følge
af, at borgeren fortsat er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom. Vurderer rehabiliteringsteamet, at
borgeren skal have en anden indsats, end et nyt jobafklaringsforløb, herunder anden
beskæftigelsesindsats, ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension, afgiver rehabiliteringsteamet
indstilling herom under forudsætning af, at rehabiliteringsplanens forberedende del kan danne grundlag
herfor.
Stk. 3.
I sager om sygedagpenge visiteret til kategori 3 efter § 12 i lov om sygedagpenge indstiller
rehabiliteringsteamet, hvilken indsats borgeren skal have.
Stk. 4.
Kommunen skal kunne træffe afgørelse i sagen på baggrund af teamets indstilling og
oplysningerne i rehabiliteringsplanens forberedende del, og kommunen skal endvidere kunne udarbejde
rehabiliteringsplanens indsatsdel på baggrund af teamets indstilling. Teamet skal derfor give en
fyldestgørende begrundelse for sin indstilling.
Indstilling om ressourceforløb, jobafklaringsforløb og indsats i sygedagpengesager visiteret til kategori
3 efter § 12 i lov om sygedagpenge
§ 8.
Indstiller rehabiliteringsteamet, at borgeren skal have et ressourceforløb, skal det fremgå af
indstillingen, hvilke beskæftigelsesmæssige, sociale og helbredsmæssige forhold teamet har lagt vægt
på i vurderingen af, at borgeren har behov for et helhedsorienteret forløb med en kombination af
indsatser efter forskellige lovgivninger, jf. § 112 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 294: Orientering om midlertidig ændring af frister for behandling af sager om jobafklaringsforløb i rehabiliteringsteamet, fra beskæftigelsesministeren
Stk. 2.
Indstiller rehabiliteringsteamet, at borgeren skal have et nyt jobafklaringsforløb, skal det
fremgå af indstillingen, hvilke helbredsmæssige forhold teamet har lagt vægt på i vurderingen af, at
borgeren fortsat er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom, jf. § 110, stk. 3, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Stk. 3.
Indstiller rehabiliteringsteamet en indsats i en sygedagpengesag, der er visiteret til kategori 3
efter § 12 i lov om sygedagpenge, skal det fremgå af indstillingen, hvilke forudsætninger, behov og
helbredsmæssige forhold teamet har lagt vægt på i vurderingen af, hvilken indsats borgeren skal have,
jf. § 13 d, i lov om sygedagpenge.
Stk. 4.
Indstiller rehabiliteringsteamet til en indsats i jobafklaringsforløb, skal det fremgå af
indstillingen, hvilke forudsætninger, behov og helbredsmæssige forhold teamet har lagt vægt på i
vurderingen af, hvilken indsats borgeren skal have, jf. § 107 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Stk. 5.
Rehabiliteringsteamets indstilling skal endvidere omfatte en indstilling om, hvad der efter
teamets vurdering bør indgå i rehabiliteringsplanen for ressourceforløbet, jobafklaringsforløbet eller
indsatsen i sygedagpengesager, der er visiteret til kategori 3 efter § 12 i lov om sygedagpenge. Teamets
indstilling skal således indeholde teamets vurdering af:
1) hvilket overordnet job- eller uddannelsesmål, der er relevant for borgeren,
2) hvilke beskæftigelsesrettede, uddannelsesrettede, sociale eller sundhedsmæssige indsatser, der er behov
for, herunder eventuelt angivelse af konkrete tilbud, indsatser m.v.,
3) tilrettelæggelsen af den løbende opfølgning under forløbet, herunder behovet for tilbud om mentor, og
4) hvorvidt rehabiliteringsteamet ønsker at se sagen igen.
Stk. 6.
Hvis teamet vurderer, at indsatserne i ressourceforløbet, jobafklaringsforløbet eller
sygedagpengeforløbet ikke kan iværksættes parallelt, skal det fremgå af teamets vurdering. Teamet kan
endvidere angive i hvilken rækkefølge, at indsatserne mest hensigtsmæssigt tilrettelægges.
Indstilling om fleksjob
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 294: Orientering om midlertidig ændring af frister for behandling af sager om jobafklaringsforløb i rehabiliteringsteamet, fra beskæftigelsesministeren
§ 9.
Hvis rehabiliteringsteamet indstiller, at borgeren bevilges et fleksjob efter kapitel 20 i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, skal det fremgå af indstillingen, hvilke beskæftigelsesmæssige, sociale og
helbredsmæssige forhold teamet har lagt vægt på. Rehabiliteringsteamet skal herudover:
1) begrunde, at borgeren er afklaret i forhold til uddannelse og beskæftigelse, og at borgeren ikke kan
arbejde på ordinære vilkår, jf. § 118 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og
2) angive, hvilke typer af fleksjob eller arbejdsfunktioner rehabiliteringsteamet vurderer, at borgeren skal
have, og om der eventuelt bør tages særlige hensyn til borgeren, herunder om der er behov for støtte fra
kommunen i en overgangsperiode.
Stk. 2.
Herudover skal teamet begrunde, at borgeren kan udvikle sin arbejdsevne inden for en rimelig
periode, hvis rehabiliteringsteamet indstiller fleksjob til en borger, der aktuelt har en meget begrænset
arbejdsevne, jf. § 116, stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Indstilling om førtidspension
§ 10.
Hvis rehabiliteringsteamets indstilling er, at sagen skal overgå til behandling efter reglerne om
førtidspension efter lov om social pension, skal det fremgå af teamets indstilling, hvilke
beskæftigelsesmæssige, sociale og helbredsmæssige forhold, teamet har lagt vægt på. Teamet skal i
denne forbindelse udarbejde en faglig forklaring, der begrunder, hvorfor borgerens arbejdsevne anses
for væsentligt og varigt nedsat, og hvorfor en eventuel arbejdsevne ikke lader sig anvende til
selvforsørgelse uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, jf. § 19 i lov om
social pension.
Indstilling om en anden indsats
§ 11.
Hvis rehabiliteringsteamet vurderer, at ressourceforløb, fleksjob, tilskud til selvstændigt
erhvervsdrivende eller førtidspension ikke er relevant i sagen, og teamet derfor indstiller, at borgeren
skal have en anden indsats, skal teamet som led i indstillingen angive:
1) hvilken beskæftigelsesrettet, social eller helbredsmæssig indsats, der bør iværksættes, og
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 294: Orientering om midlertidig ændring af frister for behandling af sager om jobafklaringsforløb i rehabiliteringsteamet, fra beskæftigelsesministeren
2) om borgeren i forbindelse med indsatsen har behov for øvrig støtte, fx mentorstøtte eller hjælpemidler.
Kapitel 4
Behandling af sager om førtidspension i særlige tilfælde
§ 12.
I tilfælde, hvor borgerens arbejdsevne er nedsat i væsentligt omfang, jf. § 16, stk. 3, nr. 2, i lov
om social pension, og det er helt åbenbart, at borgerens arbejdsevne ikke kan forbedres, skal
rehabiliteringsplanens forberedende del udfyldes i relevant og muligt omfang, og den forberedende del
skal være et tilstrækkeligt grundlag for behandling af sagen i rehabiliteringsteamet. Sagen kan behandles
i rehabiliteringsteamet uden den praktiserende læges vurdering, jf. § 4, hvis kommunen vurderer, at der
foreligger tilstrækkelige helbredsmæssige oplysninger i sagen.
Stk. 2.
Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse i de sager, som kommunen behandler uden forelæggelse
for rehabiliteringsteamet, jf. § 18, stk. 2, i lov om social pension.
§ 13.
Ansøger borgeren om førtidspension efter § 17, stk. 2, i lov om social pension, behandles sagen
på det foreliggende dokumentationsgrundlag. Rehabiliteringsplanens forberedende del udarbejdes ud fra
sagens oplysninger.
Stk. 2.
Ansøger borgeren om førtidspension efter § 17, stk. 3, i lov om social pension
(seniorførtidspension), kan kommunen til brug for sagens behandling i teamet indhente nye oplysninger.
Rehabiliteringsplanens forberedende del udarbejdes ud fra sagens oplysninger.
Stk. 3.
Stk. 1 og 2 finder tilsvarende anvendelse i de sager, som kommunen behandler uden
forelæggelse for rehabiliteringsteamet, jf. § 17, stk. 4, i lov om social pension.
Kapitel 5
Sager om revalidering
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 294: Orientering om midlertidig ændring af frister for behandling af sager om jobafklaringsforløb i rehabiliteringsteamet, fra beskæftigelsesministeren
§ 14.
Den forberedende del af rehabiliteringsplanen skal danne grundlag for kommunens vurdering
af, om borgerens arbejdsevne er så begrænset, at den pågældende skal tilbydes revalidering efter § 142 i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Sager om revalidering skal ikke forelægges
rehabiliteringsteamet, jf. § 142, stk. 3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Kommunen skal således
beskrive og dokumentere borgerens arbejdsevne i rehabiliteringsplanens forberedende del, og borgerens
praktiserende læges vurdering af borgerens helbred i forhold til at kunne arbejde skal indgå heri.
Kapitel 6
Sager om støtte i form af tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende
§ 15.
I sager, der forelægges rehabiliteringsteamet med henblik på en vurdering af, hvorvidt borgeren
kan bevilges tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende efter § 126 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, skal rehabiliteringsplanens forberedende del indeholde en beskrivelse af:
1) borgerens opgaver i virksomheden, herunder en beskrivelse af, hvilke opgaver borgeren har svært ved
at udføre i virksomheden, hvad borgeren gør for at kompensere for disse udfordringer og hvor mange
timer om ugen, borgeren kan arbejde i virksomheden,
2) i hvilket omfang, borgeren har arbejdet i virksomheden de sidste 24 måneder,
3) om borgeren arbejder med andet end virksomheden,
4) borgerens personlige ressourcer, netværk m.v. og sociale udfordringer i forhold til at kunne fortsætte
virksomheden,
5) borgerens helbred, herunder borgerens eget helbredsperspektiv og borgerens vurdering af helbredets
betydning for at fortsætte virksomheden, og
6) borgerens oplysninger om igangværende undersøgelse eller behandling.
Stk. 2.
Rehabiliteringsplanens forberedende del skal endvidere indeholde borgerens praktiserende
læges vurdering af borgerens helbred i forhold til at kunne arbejde i virksomheden, jf. § 4.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 294: Orientering om midlertidig ændring af frister for behandling af sager om jobafklaringsforløb i rehabiliteringsteamet, fra beskæftigelsesministeren
§ 16.
Hvis teamet indstiller, at borgeren bevilges et tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende efter §
126 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, skal rehabiliteringsteamet begrunde, at borgeren har en
varig og væsentligt nedsat arbejdsevne i forhold til arbejdet i borgerens selvstændige virksomhed.
Kapitel 7
Behandling af sager om jobafklaringsforløb, hvor borgeren påbegynder forløbet i perioden 1. juli 2021
til 28. februar 2022
§ 17.
For sager om jobafklaringsforløb, hvor borgeren påbegynder forløbet i perioden fra og med 1.
juli 2021 til og med 28. februar 2022, fraviges kravet om, at sagen skal forelægges rehabiliteringsteamet
inden 4 uger, jf. § 109 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Sagen skal dog forlægges
rehabiliteringsteamet senest 31. marts 2022.
Stk. 2.
I sager omfattet af stk. 1 kan kommunen iværksætte en tværfaglig indsats i
jobafklaringsforløbet, jf. § 108 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og udarbejde
rehabiliteringsplanens indsatsdel, jf. §5, forud for, at sagen forelægges for rehabiliteringsteamet.
Kapitel 8
Ikrafttræden
§ 18.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. maj 2021.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 1171 af 25. november 2019 om rehabiliteringsplan og
rehabiliteringsteamets indstilling om ressourceforløb, fleksjob, førtidspension m.v. ophæves.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, den xx. april 2021
Maria Schack Vindum
/ Lotte Horsholt