Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 288
Offentligt
2387982_0001.png
Næstformand
Maroš Šefčovič
Europa-Kommissionen
B-1049 Bruxelles
Belgien
Politisk udtalelse om Europa-
Kommissionens forslag til direktiv om
løngennemsigtighed (KOM(2021) 93)
Folketinget har behandlet Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv om styrkelse af anvendelsen af princippet om lige løn til
mænd og kvinder for samme arbejde eller arbejde af samme værdi ved hjælp
af løngennemsigtighed og håndhævelsesmekanismer.
Folketinget vurderer, at forslaget ikke indebærer problemer i forhold til nær-
hedsprincippet.
Et flertal i Folketinget (Socialdemokratiet og Venstre)
er enige i princippet om,
at mænd og kvinder skal have lige muligheder, og at løn ikke skal afhænge af
køn. Partierne deler intentionen i Kommissionens forslag om at fremme lige-
løn gennem løngennemsigtighed. Partierne bemærker, at den danske lige-
lønslov siden 1976 har forbudt uligeløn for samme arbejde eller arbejde af
samme værdi, men der er fortsat ikke ligeløn på det danske arbejdsmarked.
Partierne byder derfor initiativer velkommen, der fremmer ligeløn. Initiativer til
fremme af ligeløn må dog ikke skade den danske model eller forhindre ar-
bejdsmarkedets parter i at indgå aftaler om løn- og arbejdsforhold.
Partierne
støtter EU’s ligelønsprincip samt
en effektiv håndhævelse heraf og
er optaget af at bekæmpe lønforskelle baseret på køn, bl.a. ved at sikre syn-
lighed og information om mænds og kvinders aflønning samt ved at styrke li-
gelønsarbejdet på alle niveauer. Samtidig ser partierne med bekymring
på forslagets konsekvenser for den markedsbaserede løndannelse og på de-
taljeringsgraden i det nye EU-forslag, idet det vil udfordre den danske ar-
bejdsmarkedsmodel og medføre unødige byrder for erhvervslivet.
Danmark har en stærk og langvarig tradition for, at løn- og arbejdsvilkår regu-
leres af arbejdsmarkedets parter gennem kollektive overenskomster og uden
indblanding fra regering og Folketinget. Det sikrer fleksibilitet og tilpasnings-
6. maj 2021
J.nr.: 21-000247-2
Andreas Sommer
Møller
EU-konsulent
[email protected]
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
3337 5500
[email protected]
www.ft.dk
Side 1 | 3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 288: Folketingets udtalelse til Kommissionen vedr. forslag til direktiv om løngennemsigtighed
2387982_0002.png
dygtighed i forhold til udviklingen på arbejdsmarkedet, en passende lønudvik-
ling og en afbalancering af begge parters interesser. Det er nødvendigt, at
der skabes sikkerhed for, at forslaget respekterer dette.
Partierne vil værne om og bevare den danske model, herunder arbejdsmar-
kedets parters rolle og autonomi i forhold til fortsat at kunne fastlægge løn-
og arbejdsvilkår tilpasset udviklingen på det danske arbejdsmarked. Partierne
har derfor en række alvorlige bekymringer i forhold til, om det omfattende og
detaljerede forslag, herunder de meget detaljerede håndhævelses- og til-
synsbestemmelser, er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet.
Partierne vil arbejde for, at nye tiltag kan implementeres gennem kollektive
aftaler, og finder det afgørende, at der i videre omfang må sikres respekt for
forskellige nationale modeller og for arbejdsmarkedets parter i forslagets en-
kelte bestemmelser.
Direktivet vil have lovgivningsmæssige og økonomiske konsekvenser, såvel
statsfinansielt som erhvervsøkonomisk som følge af de administrative konse-
kvenser for erhvervslivet. Partierne vil derfor have fokus på at tilpasse kra-
vene, så de i højere grad passer ind i et dansk setup med henblik på at mind-
ske de administrative byrder for både offentlige myndigheder, arbejdsgivere
og erhvervsliv. Her tænkes bl.a. på øgede krav til dataindsamling og lønover-
vågning.
Et mindretal i Folketinget (Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten)
støtter for-
målet med at fremme ligeløn gennem gennemsigtighed og håndhævelse, der
sikrer arbejdstagere mod lønmæssig diskrimination på baggrund af køn.
Partierne bemærker, at den danske ligelønslov siden 1976 har forbudt ar-
bejdsgivere at udbetale uligeløn for samme arbejde eller arbejde af samme
værdi, men at der i praksis er gjort meget lidt - især for at bekæmpe den del
af uligelønnen, der handler om arbejde af samme værdi. Partierne ser derfor
positivt på værktøjer, der kan rette op på den strukturelle ulighed og forudind-
tagethed, der hersker i organisationer, og som fastholder en undervurdering
af arbejde, der primært udføres af kvinder.
Partierne understreger, at initiativer til fremme ligeløn ikke må skade den
danske model eller forhindre arbejdsmarkedets parter i at indgå aftaler om
løn- og arbejdsforhold.
Side 2 | 3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 288: Folketingets udtalelse til Kommissionen vedr. forslag til direktiv om løngennemsigtighed
2387982_0003.png
Et mindretal i Folketinget (Dansk Folkeparti)
kan ikke støtte forslaget, da det
bør være arbejdsmarkedets parter, der sikrer ligeløn, og ikke et direktiv fra
EU.
Det er efter partiets mening et område, der skal løses med aftaler på arbejds-
markedet i de enkelte lande, og derfor er det efter partiets opfattelse i strid
med nærhedsprincippet.
Hvis EU vil gennemføre forslaget, bør det ikke gælde for lande med tradition
for, at arbejdsmarkedets parter aftaler lønnen gennem forhandlinger.
Med venlig hilsen
Eva Kjer Hansen
Formand for Folketingets Europaudvalg
Bjarne Laustsen
Formand for Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Formand for Folketingets Ligestillingsudvalg
Side 3 | 3