Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 284
Offentligt
2385792_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelses-
og ligestillingsministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Genåbning og fortsat delvis suspension af beskæftigelsesind-
satsen
J.nr.
21/05680
4. maj 2021
Kære ordførere
Den gældende bekendtgørelse om genåbning og fortsat delvis suspension af be-
skæftigelsesindsatsen som følge af covid-19 udløber den 15. maj. I takt med, at lan-
det åbner mere op, mener jeg nu, at der er rum for at justere i restriktionerne på be-
skæftigelsesområdet.
Jeg vil derfor orientere jer om, at Beskæftigelsesministeriet har udarbejdet en ny
bekendtgørelse, der skal træde i kraft den 16. maj, og som indeholder en yderligere
genåbning af beskæftigelsesindsatsen. Bekendtgørelsen og den yderligere genåb-
ning vil være underlagt parlamentarisk kontrol og vil derfor blive forelagt for Fol-
ketingets Epidemiudvalg den 5. maj 2021
Den yderligere genåbning betyder i forhold til i dag, at tilbud om nytteindsats samt
øvrig vejledning og opkvalificering igen kan gives uafhængigt af, om borgeren er i
særlig risiko for at miste arbejdsmarkedstilknytningen, eller der (for øvrig vejled-
ning og opkvalificering) foreligger arbejdsgivererklæring om ansættelse. Der kan
altså med den nye bekendtgørelse igen gives alle typer tilbud til ledige.
Jeg vil gerne understrege, at jobcentrene fortsat forud for afgivelse af tilbud skal
vurdere, hvorvidt borgeren er eller har pårørende i risikogruppen for covid-19. Der
skal her tages udgangspunkt i Sundhedsstyrelsens vurdering af, hvilke personer der
er i risikogruppen for covid-19. Dette vil blive kommunikeret til jobcentrene i for-
bindelse med bekendtgørelsens ikrafttrædelse. De ledige har ligesom i dag pligt til
at tage imod de tilbud de måtte få fra jobcenteret.
Reglerne om kadencerne for, hvornår jobcentrene senest skal give tilbud, og hvor-
når borgeren senest har ret til disse tilbud, fraviges fortsat. Med de gentagne for-
længelser af suspensionen af dagpengeforbruget følger det også, at de pågældendes
ledighedsanciennitet er suspenderet. Jeg forventer, at ret- og pligtreglerne genind-
føres fra 1. juli
dvs. når ledighedsancienniteten forventes at begynde at tælle igen.
Den kommende bekendtgørelse gælder dog kun til den 13. juni, da den efter epide-
miloven ikke kan gælde længere end 4 uger.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 284: Genåbning og fortsat delvis suspension af beskæftigelsesindsatsen, fra beskæftigelsesministeren
Det betyder samtidig, at perioden frem til 1. juli vil give kommunerne mulighed for
at forberede sig på genindførelsen af ret og pligt, inden den indføres, og dermed af-
hjælpe nogle af de udfordringer, der kan være opstået med store sagsbunker.
Jeg er selvfølgelig opmærksom på, at der er en særlig udfordring i forhold til sager
på sygedagpengeområdet, som skal overgå til jobafklaringsforløb. Jeg har derfor
fået en hjemmel til at ændre på reglerne for muligheden for at fravige fristen på fire
uger for behandlingen af sager om jobafklaringsforløb i rehabiliteringsteamet. Jeg
forventer at der snart kommer en særskilt bekendtgørelse herom.
Bekendtgørelsen indeholder desuden en række andre bestemmelser:
Muligheden for at afholde samtaler digitalt eller telefonisk videreføres indtil 13.
juni.
Perioden 1. januar til 13. juni 2021 regnes som død periode i forhold til indsats-
perioden for dagpengemodtagere i forhold til, hvornår de skal have ret og pligt-
tilbud, og hvornår samtaler senest skal være afholdt. Dette hænger sammen med
den døde periode i dagpengeforbruget frem til 30. juni 2021.
Kommunerne kan fortsat vælge, om møder i rehabiliteringsteamet skal afholdes
med fysisk fremmøde eller virtuelt. Opfølgningssamtaler med sygemeldte kan
fortsat afholdes enten ved personligt fremmøde, telefonisk eller digitalt.
For så vidt angår ansættelse med løntilskud af nyuddannede personer med han-
dicap (isbryderordningen) er der fortsat en fravigelse af kravet om, at ansættelse
med løntilskud af nyuddannede personer med handicap forudsætter, at personen
ikke har opnået ansættelse op til 2 år efter uddannelsens afslutning.
Herudover videreføres reglerne om brug af mundbind og adgangsbegrænsning,
samt at adgangsbegrænsningen ændres fra det gældende krav på 1 besøgende pr.
7,5 m2 til 1 besøgende pr. 4 m2, dog 1 besøgende pr. m2, hvis man overvejende
sidder ned, hvilket flugter med andre ministerier. Kursusaktiviteter, jobsamtaler
mv. hører ind under forsamlingsforbuddet.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2