Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 280
Offentligt
2383596_0001.png
Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard
29. april 2021 • ASD
Kære Peter Hummelgaard
Jeg vil gerne følge op på din og erhvervsministerens tilbagemelding fra marts på Ældre
Sagens henvendelse om bl.a. nedjustering af timekravet for ret til seniorpræmie som følge
af COVID-19-pandemien og 2. nedlukning af dele af samfundet fra december 2020 og frem.
Under 1. nedlukning i foråret 2020 opfordrede vi bl.a. til en forholdsmæssig lempelse af
timekravet for optjening af ret til seniorpræmie. Det gjorde vi, fordi der var opstået en ny
uforudsigelig situation, som gjorde det svært, hvis ikke umuligt, for erhvervsaktive med
mulighed for at optjene ret til seniorpræmie at indhente de mistede timer på den anden
side af nedlukningen. Dette var der forståelse for, og timekravet blev lempet fra 1.560
løntimer til 1.040 løntimer for dem, der var berørt af nedlukningen i foråret 2020.
Vi skrev tidligere i år, fordi vi igen så behov for tiltag for at sikre, at erhvervsaktive over
folkepensionsalderen vil og kan fortsætte med at arbejde
også efter genåbningen
og
dermed fortsætte med at yde et vigtigt bidrag til arbejdsmarkedet og samfundet. Under 2.
nedlukning har vi igen hørt fra medlemmer, der ikke kan se, hvordan de skal kunne nå at
optjene det krævede antal løntimer for 1. eller 2. seniorpræmie som følge af nedlukningen
1
.
I vores brev opfordrede vi derfor til, at der i forbindelse med 2. nedlukning igen bliver set
på timekravet for optjening af ret til seniorpræmie.
I dit og erhvervsministerens svar henvises der imidlertid til, at ordningen om seniorpræmie
er så fleksibel og rimelig, at der ikke er behov for justeringer af kravet, eftersom
beskæftigelseskravet (timekravet) opgøres årligt. Dvs. at der kan arbejdes mere i en del af
året og mindre i en anden del af året og stadigvæk opnås ret til seniorpræmie.
2. nedlukning falder sammen med optjeningsperioden for den 1. seniorpræmie for personer født i
2. halvår 1954 og optjeningsperioden for den 2. seniorpræmie for personer født i 1. halvår 1954.
1
Ældre Sagen
Snorresgade 17-19
2300 København S
Tlf. 33 96 86 86
[email protected]
www.aeldresagen.dk
Protektor:
Hendes Majestæt Dronning
Margrethe II
Gavebeløb til Ældre Sagen
kan fratrækkes efter gældende
skatteregler · Giro 450-5050
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 280: Henvendelse af 29/4-21 fra Ældre Sagen om timekrav for ret til seniorpræmie
2383596_0002.png
I Ældre Sagen undrer vi os over denne nye vurdering, da der dermed stilles store og i vores
øjne urealistiske krav til, hvor mange timer man skal arbejde mere i den del af året, hvor
man har mulighed for at arbejde. Dette kan illustreres med et par regneeksempler.
Regneeksempler
I regneeksemplerne tages der udgangspunkt i, at 2. nedlukning går fra december 2020 til
og med marts 2021. Der er altså tale om en konservativ beregning, fordi dele af samfundet
stadig er lukket ned.
Det er antaget, at en person havde planlagt/aftalt at arbejde 30 timer om ugen i løbet af
optjeningsperioden, hvilket svarer til timekravet for optjening af ret til seniorpræmie. Før
nedlukningen antages det altså, at personen arbejder 30 timer om ugen. Under
nedlukningen har personen ikke mulighed for at optjene løntimer, hvorfor løntimerne her
er nul timer.
Eksempel 1 - Gunvor
Gunvor er født i juli 1954. Hendes folkepensionsalder er 66 år, og den runder hun i juli
2020. Da man først kan få folkepension fra den efterfølgende måned, går hendes 1.
optjeningsperiode til seniorpræmie fra august 2020 til og med juli 2021. Hun er derfor ikke
ramt af nedlukningen i foråret 2020, og hendes timekrav er på 1.560 løntimer.
Hun har nået at arbejde fire måneder (august-november) á 30 timer om ugen inden 2.
nedlukning. Herefter har hun fire måneder med nedlukning, hvor hun ikke kan optjene
løntimer. Fastholdes timekravet på 1.560 løntimer, skal Gunvor fra april til juli 2021
arbejde 60 timer om ugen for at få ret til seniorpræmien, jf. tabel 1.
Tabel 1 - Regneeksempel for Gunvor, født 1. juli 1954
Gunvor
Fødselsdato
Når folkepensionsalder
Optjeningsperiode 1 starter
Optjeningsperiode 1 slutter
Timekrav
Arbejde før nedlukning
Måneder med arbejde
Løntimer/uge
Løntimer/måned
Løntimer opnået i alt før nedlukning
Efter nedlukning
Manglende løntimer (timekrav fratrukket løntimer før
nedlukning)
Varighed af nedlukning, mdr.
Resterende optjeningsmåneder
Antal løntimer pr. efterfølgende måned for at opfylde
timekrav
Antal løntimer pr. uge efter nedlukningen
Nedluk i g de e
er ’
-
arts ’
01-07-1954
01-07-2020
august 2020
juli 2021
1.560
4
30
130
520
1.040
4
4
260
60
Side 2 af 4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 280: Henvendelse af 29/4-21 fra Ældre Sagen om timekrav for ret til seniorpræmie
2383596_0003.png
Hvis Gunvor havde arbejdet 37 timer om ugen før nedlukningen, reduceres antallet af
løntimer pr. uge efter nedlukningen til 53 timer.
Eksempel 2
Lis
Lis er født i december 1954. Hendes folkepensionsalder er også 66 år, som hun runder i
december 2020. Hendes 1. optjeningsperiode til seniorpræmie går fra januar 2021 til og
med december 2021. Ligesom Gunvor er hun ikke ramt af nedlukningen i foråret 2020, og
hendes timekrav er 1.560 løntimer.
Fordi Lis starter sin optjeningsperiode under 2. nedlukning, har hun ikke haft mulighed for
at optjene løntimer inden nedlukningen. Under antagelsen at hun kan arbejde igen fra april
2021, har hun ni måneder til at optjene 1.560 løntimer. Det svarer til en ugentlig arbejdstid
på 40 timer.
Tabel 2 - Regneeksempel for Lis, født 1. december 1954
Lis
Nedluk i g ja uar ’
-
arts ’
Fødselsdato
01-12-1954
Når folkepensionsalder
01-12-2020
Optjeningsperiode 1 starter
januar 2021
Optjeningsperiode 1 slutter
december 2021
Timekrav
1.560
Arbejde før nedlukning
Måneder med arbejde
0
Løntimer/uge
30
Løntimer/måned
130
Løntimer opnået i alt før nedlukning
0
Efter nedlukning
Manglende løntimer (timekrav fratrukket løntimer før
nedlukning)
1.560
Varighed af nedlukning, mdr.
3
Resterende optjeningsmåneder
9
Antal løntimer pr. efterfølgende måned for at opfylde timekrav
173
Antal løntimer pr. uge efter nedlukningen
40
Muligheden for at optjene flere løntimer efter genåbningen forudsætter således, at man er i
stand til at arbejde mere og kan få arbejde ud over normal arbejdstid. Denne forudsætning
vil ikke være opfyldt for alle seniorer.
Formålet med seniorpræmien er at få flere til at fortsætte med at arbejde efter
folkepensionsalderen. De seniorer, der kan se, at de pga. Coronanedlukning ikke vil kunne
opnå ret til seniorpræmie, vil have mindre økonomisk incitament til at fortsætte på
arbejdsmarkedet. Det vil formentlig betyde, at flere går på pension i stedet for at genoptage
arbejdet, når landet lukker op. Det er næppe hensigtsmæssigt.
Side 3 af 4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 280: Henvendelse af 29/4-21 fra Ældre Sagen om timekrav for ret til seniorpræmie
2383596_0004.png
Ældre Sagen vil igen opfordre til, at der findes en løsning for de personer, der på grund af 2.
nedlukning i praksis har mistet deres mulighed for at optjene ret til seniorpræmie.
Venlig hilsen
Bjarne Hastrup
Adm. direktør
Kopi: Erhvervsminister Simon Kollerup og Beskæftigelsesudvalget
Side 4 af 4