Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 269
Offentligt
2379158_0001.png
Til alle kommuner
Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering
Vermundsgade 38
2100 København Ø
T +45 72 21 74 00
E [email protected]
www.star.dk
CVR 55568510
xx. april 2021
J.nr. 21/03793
Anmodning om redegørelse ultimo juni 2021 for uberettiget nedsættelse af
hjælpen til ugifte, der er undtaget fra 225-timersreglen
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering modtager månedligt oplysninger på
individniveau fra ATP om ugifte personer i kontanthjælpssystemet, som er nedsat i
ydelse som følge af 225-timersreglen. Ifølge data fra ATP er der sket nedsættelser
af hjælpen til ugifte, der er undtaget fra 225-timersreglen, jf. § 13 f, stk. 9, i lov om
aktiv socialpolitik i alle måneder, selv om personerne har en fritagelsesmarkering i
det fælles datagrundlag (DFDG) af typen ”Undtaget 225-timersreglen
pga. nedsat
arbejdsevne”.
På den baggrund har styrelsen ved brev af 15. december 2020 anmodet kommu-
nerne om at indsende en nærmere redegørelse herfor til styrelsen ved udgangen af
februar 2021.
Styrelsen har foreløbigt modtaget redegørelser fra ca. en tredjedel af kommunerne.
De tilbagemeldinger, som styrelsen foreløbigt har modtaget fra kommunerne, viser
bl.a., at en del kommuner har registreret, at der er sket uretmæssig nedsættelse af
ydelsen hos ugifte, selv om disse er undtaget fra 225-timersreglen på grund af be-
grænset arbejdsevne. En del kommuner har endvidere oplyst, at de har genoptaget
sager med henblik på at foretage en efterregulering af hjælpen.
Idet en del af de indsendte redegørelser viser, at der ikke er tale om fejl i data, men
om sagsbehandlingsfejl, skal styrelsen derfor bede de kommuner, der endnu ikke
har sendt, eller som har sendt en utilstrækkelig redegørelse, om senest den 30. juni
2021 at indsende følgende oplysninger:
-
Antal sager med ugifte personer, som er blevet sat ned i hjælpen, og som
samtidig har fritagelsesmarkeringen af typen ”Undtaget 225-timersreglen
pga. begrænset arbejdsevne fra 225-timersreglen”.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 269: Orientering om uoverensstemmelser i data vedrørende 225-timersreglen, fra beskæftigelsesministeren
2379158_0002.png
Det drejer sig om sager afgjort efter virkningstidspunktet for 225-timers-
reglen den 1. oktober 2016. Der gælder imidlertid i medfør af forældelses-
loven en forældelsesfrist på 3 år. Det fremgår således af forældelseslovens
§ 3, stk. 1, at fordringer på penge eller andre ydelser som hovedregel har
en forældelsesfrist på 3 år. Forældelsesloven dækker også krav på sociale
ydelser og omfatter dermed også krav på kontanthjælp m.v. Forældelsen
skal i disse sager regnes fra det tidspunkt, hvor den enkelte ydelse blev ud-
betalt. Et efterbetalingskrav kan ikke gøres gældende, hvis kravet er foræl-
det. Forældelsen kan dog i konkrete tilfælde have været afbrudt eller af-
brudt foreløbigt i henhold til forældelseslovens kapitel 5 og 6. Der vil såle-
des kunne være tilfælde, hvor kravet som følge af afbrydelsen endnu ikke
er forældet.
Det foreslås, at kommunerne fremfinder de nyeste sager først således, at
der er mulighed for at genoptage sagerne hurtigst muligt efter den uberetti-
gede nedsættelse af hjælpen.
-
Antal sager, som kommunerne har fundet anledning til at genoptage som
følge af uberettiget nedsættelse af hjælpen, herunder antal sager, hvor der
er sket efterbetaling som følge heraf samt størrelsen på det efterbetalte be-
løb.
Årsagen til den uretmæssige nedsættelse af hjælpen og hvordan kommu-
nerne vil sikre, at der ikke fremover sker uberettiget nedsættelse af hjælpen
hos ugifte, der er undtaget fra 225-timersreglen på grund af begrænset ar-
bejdsevne.
-
I udsøgningen af uoverensstemmelser bedes kommunerne undersøge, om personer,
som har en fritagelsesmarkering af typen ”Undtaget 225-timersreglen
pga. nedsat
arbejdsevne”
(BGA) i fagsystemet, samtidig er sat ned i ydelse som følge af 225-
timersreglen. Dermed skal det ved brug af ydelsesdata fra KMD-Aktiv/KY under-
søges, om der rent faktisk er foretaget en reduktion i den udbetalte ydelse i samme
periode. Hermed er det ikke tilstrækkeligt at undersøge, om personen har en ned-
sættelses-/bortfaldsdato i KMD-Aktiv.
Styrelsen skal samtidig atter gøre opmærksom på, at såfremt kommunerne ved gen-
nemgangen af sagerne finder fejl i administrationen af 225-timersreglen, der har
bevirket, at personer uretmæssigt er blevet sat ned i hjælpen, har kommunerne pligt
til af egen drift at genoptage sagerne og stille personerne, som om fejlen ikke var
sket.
De kommuner, der endnu ikke har sendt en redegørelse til styrelsen med de overfor
angivne oplysninger, skal indsende en redegørelse til styrelsen
senest den 30. juni
2021.
Redegørelsen bedes sendt til styrelsen,
[email protected]
med angivelse af j.nr.
21/03793 og navn på kommune i emnefeltet.
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 269: Orientering om uoverensstemmelser i data vedrørende 225-timersreglen, fra beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Tina Holgaard Madsen
Kontorchef
Ydelsespolitisk Center (YPOC)
3