Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 267
Offentligt
2378802_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering
Vermundsgade 38
2100 København Ø
T +45 72 21 74 00
E [email protected]
www.star.dk
CVR 55568510
Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse vedrø-
rende omgørelse af påklagede afgørelser på boligstøtteområ-
det i Udbetaling Danmark
22. april 2021
J.nr. 2021-2164
Som beskæftigelsesminister fører jeg tilsyn med, om bestyrelsen for Udbetaling
Danmark sikrer en lovmedholdelig administration i Udbetaling Danmark.
For mig er det afgørende, at retssikkerheden i Udbetaling Danmark er høj og at
borgerne får de ydelser, de har krav på. Og som det blandt andet fremgår af mit til-
synsbrev fra 2020, er jeg overordnet set tilfreds med kvaliteten af sagsbehandlingen
i Udbetaling Danmark.
Udbetaling Danmark har allerede i dag et tæt samarbejde med Ankestyrelsen både i
forbindelse med de konkrete sager, der bliver vurderet af Ankestyrelsen som klage-
instans og i form af en løbende dialog om kvaliteten i sagsbehandlingen. Som et
supplerende redskab har Ankestyrelsen som noget nyt fået mulighed for at foretage
praksisundersøgelser på Udbetaling Danmarks område.
Jeg har som led i mit tilsyn fulgt med i udviklingen i omgørelsesprocenten, når Ud-
betaling Danmark genvurderer en klagesag. Jeg bad derfor i 2020 Ankestyrelsen
om at foretage en praksisundersøgelse i Udbetaling Danmark vedrørende omgørel-
ser af påklagede sager om genberegning på boligstøtteområdet. I orienteres hermed
om undersøgelsens resultater.
Baggrunden for undersøgelsen er, at Udbetaling Danmark i 2019 omgjorde 12 pro-
cent af 6.555 behandlede klager på boligstøtteområdet uden at der var kommet nye
oplysninger i sagen.
Formålet med undersøgelsen er at understøtte læring i Udbetaling Danmark med
henblik på at sikre, at flere boligstøttemodtagere får en korrekt afgørelse første
gang. Jeg har i den sammenhæng noteret mig, at Udbetaling Danmarks administra-
tion og bestyrelse har taget konklusionerne i undersøgelsen til efterretning og er
gået i gang med at forankre anbefalingerne, hvilket forventes at nedbringe omgø-
relsesprocenten.
Jeg vil fremhæve følgende hovedpointer fra praksisundersøgelsen:
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 267: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse vedrørende omgørelse af påklagede afgørelser på boligstøtteområdet i Udbetaling Danmark, fra beskæftigelsesministeren
Undersøgelsen ser på 45 sager, hvor Udbetaling Danmark har omgjort afgørel-
ser om genberegning af boligstøtte i klageprocessen, hvor der
ikke
er kommet
nye oplysninger i sagen (remonstration).
Undersøgelsen viser at Udbetaling Danmark i 11 af sagerne først anvender op-
lysninger om indkomster fra indkomstregistret ved genvurderingen i tilfælde,
hvor Udbetaling Danmark skal flytte en indkomst fra en måned til en anden.
Udbetaling Danmark oplyser, at de allerede er ved at rette op på dette, således at
der tages højde for oplysningerne i den første afgørelse.
Undersøgelsen viser endvidere, at et mindre antal afgørelser oprindeligt var rig-
tige, men bliver rettet forkert ved genvurderingen. Fx handler fire af sagerne om
afgørelser om efterbetaling eller regulering, som ikke er korrekte, fordi indkom-
sten ikke skulle have været fordelt på tidligere måneder. Udbetaling Danmark
oplyser, at de bl.a. vil tydeliggøre instrukserne til sagsbehandlerne, og sikre at
instrukserne forankres og fortolkes korrekt i organisationen.
Jeg skal gøre opmærksom på, at undersøgelsen medtager 13 sager om dobbeltind-
komst, som Udbetaling Danmark ved en fejl har sendt til Ankestyrelsen. Undersø-
gelsens tabeller og figurer inkluderer disse sager. Undersøgelsen giver derfor ikke
et entydigt billede af, hvad der skal betragtes som fejladministration. Undersøgel-
sen kan derfor kun i et vist omfang danne grundlag for arbejdet med at nedbringe
remonstrationsprocenten.
Jeg vil fortsat i forbindelse med tilsynet med bestyrelsen have fokus på udviklingen
i omgørelsesprocenten og i den forbindelse følge op på, hvordan Udbetaling Dan-
mark har implementeret Ankestyrelsens anbefalinger fra undersøgelsen.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2