Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 235
Offentligt
2365037_0001.png
Høringssvar til Kommissionens forslag til nyt direktiv om
at styrke overholdelsen af ligelønsprincippet gennem løn-
gennemsigtighed og håndhævelsesmekanismer
Akademikerne har den 8. marts 2021 fra Beskæftigelsesministeriet
modtaget høring om EU-kommissionens forslag til nyt direktiv om at
styrke overholdelsen af ligelønsprincippet gennem løngennemsigtighed
og håndhævelsesmekanismer.
Akademikerne har følgende bemærkninger:
Den 22. marts 2021
Sagsnr. S-2021-455
Dok.nr. D-2021-22666
kmr/yk
Generelle bemærkninger
Akademikerne hilser EU-direktivet vedr. styrket overholdelse af ligeløns-
princippet gennem løngennemsigtighed på virksomhedsniveau og hånd-
hævelsesmekanismer velkomment.
Til trods for, at vi siden
70’erne
har haft ret til ligeløn, der sikrer kvinder
ret til ligeløn
for ”samme arbejde eller arbejde af samme værdi”,
har vi i
Danmark
en ligelønsforskel på 7 pct., som hverken kan forklares af ud-
dannelse, arbejdserfaring, eller at mænd og kvinder arbejder i forskelli-
ge job mv.
Selv om bruttolønforskellen mellem mænd og kvinder er svundet ind, er
der stadig en lønforskel, der ikke kan forklares– og den forskel har ikke
ændret sig i mange år.
Derfor finder Akademikerne det positivt, når der i direktivet lægges op
til at styrke den enkeltes indsigt i lønoplysninger på arbejdspladsen
samt bedre muligheder
for at sammenligne job af samme værdi.
Den ansatte har i dag ringe mulighed for at tjekke, om deres ret til lige-
løn faktisk efterleves på arbejdspladsen, og der mangler i den danske
lovgivning præciseringer af, hvordan arbejde af samme værdi skal fast-
lægges.
Åbenhed om løn er et vigtigt redskab til fremme af ligeløn på arbejds-
pladsen og kan være med til at synliggøre og dokumentere forskelle
også ift. en kønsmæssig ubalance i tildeling af tillæg. Se bl.a. en artikel i
Djøf-blandet herom:
https://www.djoefbladet.dk/artikler/2018/7/tjek-
her-f-aa-r-du-lige-s-aa--meget-i-till-ae-g-som-dine-kolleger.aspx
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 235: Orientering om grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til direktiv om at styrke anvendelsen af ligelønsprincippet ved hjælp af løngennemsigtighed og håndhævelsesmekanismer
2365037_0002.png
Specifikke bemærkninger:
Vedr. krav til virksomhedsstørrelse
Det er positivt, når direktivet stiller krav om, at virksomheder årligt skal
beregne og offentliggøre oplysninger om lønforskellene, og at virksom-
heder med en lønforskel på mere end 5 pct har pligt til at handle.
Of-
fentliggørelsen vil kunne lægge et eksternt pres på virksomheden i for-
hold til at gøre noget ved lønforskellen.
Akademikerne skal dog foreslå, at krav om løngennemsigtighed ikke kun
skal gælde for store virksomheder dvs. virksomheder med over 250 an-
satte, men også for små og mellemstore virksomheder dvs. virksomhe-
der med mellem 50-250 ansatte. Når der er behov for, at direktivet også
omfatter små og mellemstore virksomheder, så skyldes det, at disse
virksomheder udgør 99 pct. af alle virksomheder i EU
(https://ec.europa.eu/growth/smes/sme-definition_en).
I den forbindelse skal Akademikerne gøre opmærksom på, at vi i Dan-
mark har
en kønsopdelt lønstatistik for virksomheder med mindst 35
ansatte, og med mindst 10 kvinder og 10 mænd med samme arbejds-
funktion.
Vedr. lønbegrebet
Metoden til opgørelse af løn er ikke præciseret i forslag til direktiv. Der
er behov for at præcisere, at løn skal opgøres på en kønsneutral måde,
så der fx tages højde for barselsfravær.
Det er vigtigt, at virksomheder forpligtes på et ensartet og kønsneutralt
lønbegreb,
”en
standardberegnet timefortjeneste”, da det muliggør
sammenligninger af løn mellem forskellige grupper af lønmodtagere,
uanset hvor meget overarbejde eller fravær de hver især måtte have
(Lønkommissionen).
Vedr. den ansattes ret til information om løn
Det bør præciseres, hvilke personer, der indgår i gruppen af ansatte
med ”ligeværdigt” arbejde, dvs. hvilke kriterier,
der kan indgå i arbejds-
giveres vurdering.
Side 2 af 2
Med venlig hilsen
Käthe Munk Ryom
Chefkonsulent
E:
[email protected]
D: 2249 58 66