Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 223
Offentligt
2359955_0001.png
Tilsynsplan for 2021
14. januar 2021
J.nr. 20/20868
Indledning
baggrund for og intention med tilsynsplan
Tilsynsplanen har sit afsæt i Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings (STAR)
tilsynsstrategi og skal understøtte en målrettet prioritering af særlige indsatser og
udviklingsprojekter i styrelsens tilsynsaktiviteter.
Tilsynsindsatserne prioriteres med afsæt i principperne for STARs tilsyn og inden
for strategiens tilsynsdimensioner, og ved udpegningen af årets prioriterede tilsyns-
opgaver lægges særlig vægt på:
opfølgning på udmøntningen af nyere politiske aftaler
særlige indsatsområder med betydelig politisk opmærksomhed
særlige indsatsbehov som opfølgning på Rigsrevisionsberetninger
resultater af fokusrevisioner og lignende undersøgelser
udrulning af nye databaserede tilsynsmodeller og tilsynsværktøjer
Den årlige tilsynsplan omfatter ikke samtlige tilsynsaktiviteter men vedrører sær-
ligt målrettede projekter og nyudvikling af indsatser på tilsynsområdet, der supple-
rer det eksisterende tilsyns redskaber på baggrund af de ovenfor skitserede kriterier
og i sammenhæng med styrelsens mål- og resultatplan for 2020.
Kriterier for udvælgelse
Ud over principperne for STARs tilsyn og de ovenfor skitserede punkter udvælges
styrelsens særligt prioriterede indsatser og udviklingsprojekter også ud fra en over-
ordnet vurdering af risiko og væsentlighed på baggrund af følgende parametre:
Store udgiftsområder
Områder hvor borgernes retssikkerhed er udsat
Væsentlige lov- og forvaltningsområder
Områder med stor, politisk bevågenhed
Særlige målgrupper og beskæftigelsesordninger med risiko for fejladministra-
tion
STARs forslag til prioriterede tilsynsaktiviteter i 2021 gennemgås nedenfor:
Tilsynsdimension 1
Korrekt økonomisk forvaltning
Tilsynsdimension 2
Retssikkerhed
Tilsynsdimension 3 - Effektiv administration
Tilsynsdimension 4
Målopfyldelse
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 223: Orientering om de nye strategiske sigtelinjer for Tilsynsrådets arbejde, fra beskæftigelsesministeren
2359955_0002.png
Tilsynsdimension
Initiativ og formål
1
Nye målinger
2
3
4
1.
Ny Jobindsats-måling af kommunernes
opkvalificeringsindsats
Formål: Styrket tilsyn og monitorering
med opkvalificeringsindsatsen i beskæf-
tigelsessystemet skal understøtte målop-
fyldelse.
2.
Ny Jobindsats-måling om læse-, skrive-
og regnetest
Formål: Kommunal registrering af an-
vendelsen af læse-, skrive- og regnetest
i overensstemmelse med lovgivningen
og intentionerne skal understøtte rets-
sikkerhed og målopfyldelse.
3.
Offentliggørelse af A-kasseindblik
Formål: Digitalt tilsyn med a-kassernes
varetagelse af en lovmedholdelig sam-
tale- og sanktionspraksis skal under-
støtte retssikkerhed og målopfyldelse.
4.
Monitorering af indsatsmodeller for
jobparate målgrupper
Formål: Udvikling af datamonitorering
af indsatsmodeller for jobparate mål-
grupper skal understøtte effektiv admi-
nistration og målopfyldelse.
5.
Kontrol og modenhedsmåling af efterle-
velse af databeskyttelsesreglerne
Formål: En robust beskyttelse af bor-
gernes data skal understøtte retssikker-
hed.
6.
Kvalitetsprojekt om ensartethed i CKA-
afgørelser
Formål: Bedre kvalitet og ensartethed i
CKA’s afgørelser
skal understøtte rets-
sikkerhed.
Evalueringer, rapporter og årsplaner m.v.
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 223: Orientering om de nye strategiske sigtelinjer for Tilsynsrådets arbejde, fra beskæftigelsesministeren
2359955_0003.png
7.
Evaluering af Job-VEU-modellen
Formål: Understøttelse af opkvalifice-
ringsindsatsen på beskæftigelsesområ-
det skal understøtte målopfyldelse.
8.
Praksis- og velfærdsundersøgelser af
administrationen af virksomhedsrettede
indsatser
Formål: Opfølgning på brugen af virk-
somhedspraktikordningen skal under-
støtte retssikkerhed og målopfyldelse.
9.
Evaluering af varslingsindsatsen i 2020
Formål: Opfølgning på om varslings-
indsatsen har sikret en hurtig og aktiv
indsats i forbindelse med større afskedi-
gelser skal understøtte målopfyldelse.
10.
Fokusrevisioner vedrørende fleksjob
mv.
Formål: Fokusrevisioner af jobcentre-
nes administration af fleksjob og andet
udvalgt indsatsområde skal understøtte
korrekt økonomisk forvaltning og rets-
sikkerhed.
11.
Etablering af tilsyn med Ydelsesrefu-
sion (YR)
Formål: Etablering af tilsyn med YR og
et grundlag for udbetaling og regn-
skabsaflæggelse for refusionsbelagte
ydelser skal understøtte korrekt økono-
misk forvaltning.
12.
Årlig redegørelse til BEU
Formål: Monitorering af indsatser og
tilbud til ledige i beskæftigelsesindsat-
sen skal understøtte retssikkerhed og
målopfyldelse.
13.
Vejledningsmateriale om bedre ledel-
sestilsyn og kontrolmiljø i kommunerne
Formål: Understøttelse af kommunernes
ledelsestilsyn og dermed kvaliteten af
administration på beskæftigelsesområ-
det skal understøtte korrekt økonomisk
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 223: Orientering om de nye strategiske sigtelinjer for Tilsynsrådets arbejde, fra beskæftigelsesministeren
2359955_0004.png
forvaltning, retssikkerhed og effektiv
administration.
14.
Analyse og it-udvikling af en moderni-
seret kommunikationsmodel mellem
jobcenter, a-kasse og borger
Formål: Effektiv udveksling af informa-
tion om rådighedsforhold mellem job-
center, a-kasser og borger skal under-
støtte effektiv administration og målop-
fyldelse.
15.
Randomiserede kontrollerede forsøg
(RCT) om samtaler og indsatser i be-
skæftigelsesindsatsen
Formål: Ny viden om effekten af sam-
tale- og uddannelsesindsatser skal un-
derstøtte effektiv administration og
målopfyldelse.
16.
Ensartet regnskabspraksis for a-kasse-
regnskaber
Formål: Målretning af a-kassernes øko-
nomiopfølgning og regnskabsaflæg-
gelse skal understøtte korrekt økono-
misk forvaltning og effektiv administra-
tion.
17.
Opfølgning på politiske aftaler
Formål: Analyser af dagpengeaftale og
nyt midlertidigt børnetilskud skal un-
derstøtte effektiv administration og
målopfyldelse.
18.
Færdiggørelse af serviceeftersyn af ud-
dannelsesindsatsen
Formål: Færdiggørelse af serviceefter-
syn af uddannelsesindsatsen, jf. beskæf-
tigelsesreformen fra 2014, skal under-
støtte effektiv administration og målop-
fyldelse.
Ny lovgivning, indsats- og it-modeller m.v.
19.
Digitalisering af den kommunale revisi-
onsordning
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 223: Orientering om de nye strategiske sigtelinjer for Tilsynsrådets arbejde, fra beskæftigelsesministeren
2359955_0005.png
Formål: Implementering af digital kom-
munal revisionsordning skal understøtte
korrekt økonomisk forvaltning, retssik-
kerhed og effektiv administration.
20.
Styrket kontrolmiljø på økonomiområ-
det
Formål: Styrket kontrol af bl.a. STARs
indkøb skal understøtte korrekt økono-
misk forvaltning.
5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 223: Orientering om de nye strategiske sigtelinjer for Tilsynsrådets arbejde, fra beskæftigelsesministeren
2359955_0006.png
Tilsynsindsats 1: Ny Jobindsats-måling af kommunernes opkvalificeringsind-
sats
Formål
Indsatsen skal bidrage til at styrke tilsyn og monitorering med opkvalificeringsindsat-
sen i beskæftigelsessystemet via udvidelse af en Jobindsats-måling. Det understøtter
samtidig en samlet og ensartet monitorering af kommunernes opkvalificeringsindsats.
Baggrund og
intention
Indsatsen har oprindeligt ophæng i ministermål og STARs styrelsesmål om opkvalifi-
cering, idet eksisterende Jobindsats-måling forudsættes udvidet med flere ydelsesområ-
der og opkvalificeringsforløbstyper.
Risikovurde-
ring
Tilsynsindsatsen om udvidelse af Jobindsats-måling vedrørende kommunernes opkva-
lificeringsindsats er udvalgt ud fra risiko og væsentlighed og er særligt relevant i for-
hold til parameteret om området med stor, politisk bevågenhed.
Målsætning
(produkt)
Målet er nået, når STAR i 2021 har udarbejdet og offentliggjort en række udvidede
målinger på Jobindsats, der understøtter en samlet og ensartet monitorering af kommu-
nernes opkvalificeringsindsats.
De vigtigste planlagte ændringer er 1) udvidelse af ydelsesgrupper i populationen og 2)
fordeling på typer opkvalificeringsforløb, som gennemgås herunder. Det er desuden
ved at blive undersøgt, hvor vidt fordelingsmuligheder på a-kasse, alder og flere perio-
deformater også kan tilføjes i målingen:
1) Forsørgelsesydelser: I dag kan målingen fordeles på a-dagpenge, kontant-
hjælp, uddannelseshjælp og ledighedsydelse. Planen er at udvide målingen
med de øvrige ydelser, som omfatter: Sygedagpenge, jobafklaringsforløb, res-
sourceforløb, selvforsørgelses- og hjemrejseydelse mv., revalidering og forre-
validering
2) Opkvalificeringsforløbstyper: I dag måles kun på om ydelsesmodtagerne på-
begynder et opkvalificeringsforløb. Der sker ingen fordeling på de enkelte
ordninger. Planen er at oprette denne fordelingsmulighed, så der fordeles på
følgende opkvalificeringsforløbstyper: Uddannelsesløft, ret til uddannelses-
løft, regional uddannelsespulje, øvrig ordinær uddannelse, 6 ugers jobrettet
uddannelse og voksenlærlinge.
Tilsynsdi-
mension
Tilsynsindsatsen understøtter STARs tilsynsdimension 4 om målopfyldelse, idet ind-
satsen skal understøtte udmøntningen af minister- og styrelsesmål om opkvalificering.
6
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 223: Orientering om de nye strategiske sigtelinjer for Tilsynsrådets arbejde, fra beskæftigelsesministeren
2359955_0007.png
Tilsynsindsats 2: Ny Jobindsats-måling om læse-, skrive- og regnetest
Formål
Indsatsen skal understøtte, at kommunerne fremadrettet foretager læse-, skrive- og reg-
netest, som loven foreskriver, samt sikre, at Beskæftigelsesministeriet fremadrettet får
data om kommunernes brug af læse-, skrive- og regnetest.
Baggrund og
intention
Indsatsen har ophæng i særligt Statsrevisorernes bemærkninger og Rigsrevisionens be-
retning om indsatsen for at fastholde udsatte unge i uddannelse og den heri skitserede
kritik af implementering af kontanthjælpsreformen fra 2013 og erhvervsuddannelsesre-
formen fra 2015.
Risikovurde-
ring
Tilsynsindsatsen vedrørende en ny Jobindsats-måling om læse-, skrive- og regnetest på
er udvalgt på baggrund af risiko og væsentlighed og er særligt relevant i forhold til pa-
rametrene om områder, hvor borgernes retssikkerhed er udsat, områder med stor, poli-
tisk bevågenhed samt særlige målgrupper og beskæftigelsesordninger med risiko for
fejladministration.
Målsætning
(produkt)
Målet er nået, når STAR i 2021 har udviklet en selvstændig måling på Jobindsats.dk,
så der løbende kan følges med i kommunernes anvendelse af læse-, skrive- og regne-
tests. Jobindsatsmålingen forventes offentliggjort ved udgangen af 1. kvartal 2021, så-
fremt data er valide.
Tilsynsdi-
mension
Tilsynsindsatsen understøtter STARs tilsynsdimension 2 og 4 om retssikkerhed og
målopfyldelse, idet indsatsen skal bidrage til at rette op på identificerede fejl og mang-
ler i forhold til registreringen af læse-, skrive- og regnestests, så registreringen af de
pågældende tests implementeres i overensstemmelse med lovgivningen og de politiske
intentioner om at understøtte, at de berørte borgere får den indsats, de har behov for og
krav på.
7
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 223: Orientering om de nye strategiske sigtelinjer for Tilsynsrådets arbejde, fra beskæftigelsesministeren
2359955_0008.png
Tilsynsindsats 3: Offentliggørelse af A-kasseindblik
Formål
Indsatsen skal styrke det digitale tilsyn med a-kassernes varetagelse af den aktive be-
skæftigelsesindsats.
Baggrund og
intention
Indsatsen har ophæng i Trepartsaftale om tilstrækkelig og kvalificeret arbejdskraft i
hele Danmark og praktikpladser.
Risikovurde-
ring
Tilsynsindsatsen vedrørende offentliggørelse af A-kasseindblik er udvalgt ud fra risiko
og væsentlighed og er særligt relevant i forhold til parametrene om væsentlige lov- og
forvaltningsområder samt særlige målgrupper og beskæftigelsesordninger med risiko
for fejladministration.
Målsætning
(produkt)
Målet er nået, når samtale- og sanktionsmålinger på a-kasseområdet er udviklet i Po-
wer BI og offentliggjort på en af STARs digitale platforme (fx STAR.dk eller Jobind-
sats.dk), samt at der foreligger en kvalitativ implementering og administrationsmodel.
Tilsynsdi-
mension
Tilsynsindsatsen understøtter STARs tilsynsdimension 2 og 4 om henholdsvis retssik-
kerhed og målopfyldelse, idet indsatsen skal medvirke til at styrke a-kassernes vareta-
gelse af den aktive beskæftigelsesindsats i forhold til samtaleafholdelse og sanktions-
praksis med henblik på at understøtte en hensigtsmæssig og lovmedholdelig samtale-
og sanktionspraksis på a-kasseområdet.
8
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 223: Orientering om de nye strategiske sigtelinjer for Tilsynsrådets arbejde, fra beskæftigelsesministeren
2359955_0009.png
Tilsynsindsats 4: Monitorering af indsatsmodeller for jobparate målgrupper
Formål
Indsatsen skal udvikle datamonitorering op imod de inden udgangen af 2. kvartal 2021
udviklede indsatsmodeller for dagpengemodtagere, jobparate kontanthjælpsmodtagere
og dimittender med henblik på at skabe transparens om deres anvendelse i kommuner
og a-kasser.
Baggrund og
intention
Indsatsen har ophæng i STARs centrale ambition om at levere fagligt gode og effektive
løsninger via evidens og viden om effekter på beskæftigelsesområdet.
Risikovurde-
ring
Tilsynsindsatsen vedrørende datamonitorering af indsatsmodeller for jobparate mål-
grupper er udvalgt fra ud fra risiko og væsentlighed og er særligt relevant i forhold til
parameteret om stor, politisk bevågenhed samt særlige målgrupper og beskæftigelses-
ordninger med risiko for fejladministration.
Målsætning
(produkt)
Målet er nået, når datamonitoreringen af indsatsmodeller for jobparate målgrupper er
udarbejdet inden udgangen af 2021.
Tilsynsdi-
mension
Tilsynsindsatsen understøtter STARs tilsynsdimension 3 og 4 om effektiv administra-
tion og målopfyldelse, idet indsatsen skaber viden om, hvorvidt indsatsmodellerne ef-
fektivt bidrager til at bringe ledige ind på arbejdsmarkedet.
9
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 223: Orientering om de nye strategiske sigtelinjer for Tilsynsrådets arbejde, fra beskæftigelsesministeren
2359955_0010.png
Tilsynsindsats 5: Kontrol og modenhedsmåling af efterlevelse af databeskyt-
telsesreglerne
Formål
Indsatsen skal bidrage til at forankre og styrke STARs arbejde med databeskyttelse.
Baggrund og
intention
Indsatsen har ophæng i STARs styrelsesmål om bl.a. forankring af databeskyttelse.
Risikovurde-
ring
Tilsynsindsatsen vedrørende kontrol og modenhedsmåling af efterlevelse af databe-
skyttelsesreglerne er udvalgt ud fra risiko og væsentlighed og er særligt relevant i for-
hold til områder, hvor borgernes retssikkerhed er udsat samt væsentlige lov- og forvalt-
ningsområder
Målsætning
(produkt)
Målet er nået, når kontrollerne på de respektive områder er udmøntet og fulgt op i
2021.
Tilsynsdi-
mension
Tilsynsindsatsen understøtter STARs tilsynsdimension 2 om retssikkerhed, idet indsat-
sen skal understøtte en lovmedholdelig og robust beskyttelse af borgernes data.
10
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 223: Orientering om de nye strategiske sigtelinjer for Tilsynsrådets arbejde, fra beskæftigelsesministeren
2359955_0011.png
Tilsynsindsats 6: Kvalitetsprojekt om ensartethed i CKA-afgørelser
Formål
Indsatsen skal bidrage til at ensarte Center for Klager om Arbejdsløshedsforsikrings
(CKA) afgørelse.
Baggrund og
intention
Indsatsen har ophæng i STARs styrelsesmål om sagsbehandlingstider.
Risikovurde-
ring
Tilsynsindsatsen vedrørende kvalitetsprojekt om ensartethed i CKA-afgørelser er ud-
valgt ud fra risiko og væsentlighed og er særligt relevant i forhold til parametrene om
områder, hvor borgernes retssikkerhed er udsat og særlige målgrupper og beskæftigel-
sesordninger med risiko for fejladministration
Målsætning
(produkt)
Målet er nået, når STAR inden udgangen af 1. kvartal 2021 har udvalgt et repræsenta-
tivt antal sager, der ”måles” i forhold til CKA’s krav til god kvalitet
i sagsbehandlin-
gen.
Tilsynsdi-
mension
Tilsynsindsatsen understøtter STARs tilsynsdimension 2 om retssikkerhed, idet indsat-
sen skal understøtte en bedre kvalitet og ensartethed i CKA’s afgørelser i forhold til
klagesager om arbejdsløshedsforsikring.
11
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 223: Orientering om de nye strategiske sigtelinjer for Tilsynsrådets arbejde, fra beskæftigelsesministeren
2359955_0012.png
Tilsynsindsats 7: Evaluering af Job-VEU-modellen
Formål
Indsatsen skal evaluere Job-VEU-modellen og på den baggrund bidrage til at under-
støtte en styrket opkvalificeringsindsats på beskæftigelsesområdet.
Baggrund og
intention
Indsatsen har ophæng i STARs styrelsesmål om opkvalificering og
Trepartsaftale om
styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse (2018-2021)
. På
den baggrund er det intentionen, at indsatsen skal bidrage til at understøtte en samlet
forbedring af indsatsområdet vedrørende opkvalificering af ufaglærte og ledige.
Risikovurde-
ring
Tilsynsindsatsen vedrørende evaluering af Job-VEU-modellen er udvalgt ud fra risiko
og væsentlighed og er særligt relevant i forhold til parameteret om områder med stor,
politisk bevågenhed.
Målsætning
(produkt)
Målet er nået, når STAR i 1. halvår af 2021 har gennemført en evaluering af Job-VEU-
modellen.
Tilsynsdi-
mension
Tilsynsindsatsen understøtter STARs tilsynsdimension 4 om målopfyldelse, idet ind-
satsen skal understøtte udmøntningen af styrelsesmål om opkvalificering samt intentio-
nerne i
Trepartsaftale om styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse
(2018-2021).
12
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 223: Orientering om de nye strategiske sigtelinjer for Tilsynsrådets arbejde, fra beskæftigelsesministeren
2359955_0013.png
Tilsynsindsats 8: Praksis- og velfærdsundersøgelser af administrationen af
virksomhedsrettede indsatser
Formål
Indsatsen skal følge op på brugen af virksomhedspraktikordningen som redskab i be-
skæftigelsesindsatsen i form af dels en velfærdsundersøgelse og dels en praksisunder-
søgelse af brugen af virksomhedspraktik samt analyse og jobindsatsmålinger om bru-
gen af virksomhedspraktik. Data skal anvendes til at skabe transparens på området
samt drøftes med parterne.
Baggrund og
intention
Indsatsen har ophæng i dels beskæftigelsesministerens ønske om at undersøge brugen
af virksomhedspraktik og dels Beskæftigelsesrådets og arbejdsmarkedets parter for så
vidt angår analyse og jobindsatsmålinger af brugen af virksomhedspraktik.
Risikovurde-
ring
Tilsynsindsatsen vedrørende praksis- og velfærdsundersøgelser af administrationen af
virksomhedsrettede indsatser er udvalgt ud fra risiko og væsentlighed og er særligt re-
levant i forhold til parametrene om områder, hvor borgernes retssikkerhed er udsat og
områder med stor, politisk bevågenhed.
Målsætning
(produkt)
Målet er nået, når der i 2021 er gennemført følgende undersøgelser af Ankestyrelsen:
Velfærdsundersøgelse og praksisundersøgelse af brugen af virksomhedspraktik, samt
når STAR i 2021 har gennemført analyse og jobindsatsmålinger om brugen af virksom-
hedspraktik
data skal bruges til at skabe transparens på området
data drøftes med
parterne.
Tilsynsdi-
mension
Tilsynsindsatsen understøtter STARs tilsynsdimension 2 og 4 om henholdsvis retssik-
kerhed og målopfyldelse, idet indsatsen skal understøtte, at virksomhedspraktikordnin-
gen anvendes i overensstemmelse med lovgivningen og de dertilhørende politiske in-
tentioner.
13
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 223: Orientering om de nye strategiske sigtelinjer for Tilsynsrådets arbejde, fra beskæftigelsesministeren
2359955_0014.png
Tilsynsindsats 9: Evaluering af varslingsindsatsen i 2020
Formål
Indsatsen skal følge op på varslingsindsatsen, herunder hvorvidt der i og efter opsigel-
sesperiodens udløb er iværksat initiativer, der sikrer en hurtig og aktiv indsats i forbin-
delse med større afskedigelser.
Baggrund og
intention
Indsatsen har ophæng i Beskæftigelsesrådets beslutning om, at der inden for rammerne
af puljen til en central beskæftigelsesindsats skal gennemføres en ekstern evaluering af
varslingsindsatsen i 2020.
Risikovurde-
ring
Tilsynsindsatsen vedrørende evaluering af varslingsindsatsen i 2020 er udvalgt ud fra
risiko og væsentlighed og er særligt relevant i forhold til stor, politisk bevågenhed samt
særlige målgrupper og beskæftigelsesordninger.
Målsætning
(produkt)
Målet er nået, når evalueringen af varslingsindsatsen er færdiggjort i 2021.
Tilsynsdi-
mension
Tilsynsindsatsen understøtter STARs tilsynsdimension 4 om målopfyldelse, idet evalu-
eringen skal afdække i hvilket omfang varslingsindsatsen har understøttet en aktiv ind-
sats for borgere, der er berørt af tilbageslaget på arbejdsmarkedet i forbindelse med
COVID-19-situationen.
14
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 223: Orientering om de nye strategiske sigtelinjer for Tilsynsrådets arbejde, fra beskæftigelsesministeren
2359955_0015.png
Tilsynsindsats 10: Fokusrevisioner vedrørende fleksjob mv.
Formål
Indsatsen skal udmønte sig i gennemførslen og afrapporteringen af to fokusrevisioner i
2021. Fokusrevisionerne skal skabe viden om, hvorvidt kommunernes administration
er tilrettelagt hensigtsmæssigt og understøtter, at lovgivningen og intentionerne i lov-
givningen efterleves. Første fokusrevision vedrører fleksjob, og der skal tages stilling
til tema for den anden fokusrevision i foråret 2021.
Baggrund og
intention
Indsatsen har ophæng i
Aftale om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol
med snyd og færre fejludbetalinger,
hvoraf det fremgår, at der i perioden 2020-2022
skal gennemføres to årlige fokusrevisioner.
Risikovurde-
ring
Tilsynsindsatsen om fokusrevision af fleksjob mv. er udvalgt ud fra risiko og væsent-
lighed og er særligt relevant i forhold til parametrene om områder, hvor borgernes rets-
sikkerhed er udsat, væsentlige lov- og forvaltningsområder samt særlige målgrupper og
beskæftigelsesordninger med risiko for fejladministration
Målsætning
(produkt)
Målet er nået, når:
STAR har gennemført og afrapporteret to fokusrevisioner om beskæftigelsesindsat-
sen i 2021.
STAR følger op efter hver fokusrevision med udgangspunkt i fastlagt opfølgnings-
koncept. Såfremt det er nødvendigt, igangsættes initiativer, og der tages stilling til
behov for øget monitorering, taskforce, dialog med kommuner etc.
STAR udarbejder faktaark til brug for den løbende dialog og understøttelse af kom-
munerne med forslag til udvikling af den kommunale praksis.
Tilsynsdi-
mension
Tilsynsindsatsen understøtter STARs tilsynsdimension 1-2 om korrekt økonomisk for-
valtning og retssikkerhed, idet indsatsen skal bidrage til at sikre en mere korrekt sags-
behandling og regnskabsaflæggelse på refusionsområdet samt styrkelse af de retssik-
kerhedsmæssige aspekter for borgerne vedrørende de undersøgte, refusionsbelagte be-
skæftigelsesordninger.
15
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 223: Orientering om de nye strategiske sigtelinjer for Tilsynsrådets arbejde, fra beskæftigelsesministeren
2359955_0016.png
Tilsynsindsats 11: Etablering af tilsyn med Ydelsesrefusion (YR)
Formål
Indsatsen skal resultere i etablering af et tilsyn med Ydelsesrefusion (YR).
Baggrund og
intention
Indsatsen har ophæng i lovgivningen om kommunernes finansiering af visse offentlige
ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne (re-
fusionsloven) og følger af KOMBITs idriftsættelse af YR den 1. januar 2020 og sigter
på, at STAR skal: 1) udarbejde et koncept for tilsyn med YR, som indgår i den samlede
governancemodel; 2) bidrage til en samlet oversigt over tilsynsaktiviteter i styrelsen og
departementet vedrørende YR og 3) gennemgå regnskab for YR samt årlige revisorer-
klæringer og redegørelser om KOMBITs opgaveløsning i forbindelse med Ydelsesre-
fusion skal tilrettelægges.
Risikovurde-
ring
Tilsynsindsatsen vedrørende etablering af tilsyn med YR er udvalgt ud fra risiko og
væsentlighed og er særligt relevant i forhold til parameteret om store udgiftsområder.
Målsætning
(produkt)
Målet er nået, når:
de relevante kontorer i STAR i januar 2021 har udarbejdet en årsplan for kontorets
tilsynsopgaver i kontoret med udgangspunkt i den samlede governancemodel for
YR.
de relevante kontorer i STAR samt KØ i januar 2021, med udgangspunkt i gover-
nancemodellen, har bidraget til en komplet oversigt over tilsynsaktiviteter i styrel-
sen og departementet vedrørende YR.
TOK inden udgangen af juni 2021 har gennemgået regnskabet for 2020 og de første
årlige revisorerklæringer og redegørelser, der forventes modtaget ultimo marts
2021.
Tilsynsdi-
mension
Tilsynsindsatsen understøtter STARs tilsynsdimension 1 om korrekt økonomisk for-
valtning, idet indsatsen medvirker til at sikre et bedre grundlag i forhold udbetaling og
regnskabsaflæggelse for refusionsbelagte ydelser.
16
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 223: Orientering om de nye strategiske sigtelinjer for Tilsynsrådets arbejde, fra beskæftigelsesministeren
2359955_0017.png
Tilsynsindsats 12: Årlig redegørelse til BEU
Formål
Indsatsen skal styrke monitoreringen af den samlede beskæftigelsesindsats.
Baggrund og
intention
Indsatsen har ophæng i
Aftale om en forenklet beskæftigelsesindsats
fra august 2018
samt styrelsens mål om genopretning af arbejdsmarkedet i forbindelse med COVID-19
og opfølgning på COVID-19-initiativer.
Risikovurde-
ring
Tilsynsindsatsen vedrørende en årlig redegørelse til BEU er udvalgt ud fra risiko og
væsentlighed og er særligt relevant i forhold til parametrene om områder, hvor borger-
nes retssikkerhed er udsat, og områder med stor, politisk bevågenhed.
Målsætning
(produkt)
Målet er nået, når den årlige BEU-redegørelse er færdig til brug for aftalekredsens
drøftelser i april 2021 og sendes til BEU i foråret 2021.
Tilsynsdi-
mension
Tilsynsindsatsen understøtter STARs tilsynsdimension 2 om retssikkerhed og 4 om
målopfyldelse, idet indsatsen skal afdække og medvirke til at understøtte, at ledige får
den indsats og de tilbud, de har krav på, samt at beskæftigelsesindsatsen administreres i
overensstemmelse med de politiske intentioner.
17
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 223: Orientering om de nye strategiske sigtelinjer for Tilsynsrådets arbejde, fra beskæftigelsesministeren
2359955_0018.png
Tilsynsindsats 13: Vejledningsmateriale om bedre ledelsestilsyn og kontrol-
miljø i kommunerne
Formål
Indsatsen skal understøtte kommunernes ledelsestilsyn og på den baggrund styrke den
samlede kvalitet af kommunernes administration på beskæftigelsesområdet.
Baggrund og
intention
Indsatsen har ophæng i afrapporteringen af de to fokusrevisioner om ressource- og job-
afklaringsforløb.
Risikovurde-
ring
Tilsynsindsatsen vedrørende vejledningsmateriale om bedre ledelsestilsyn og kontrol-
miljø i kommunerne er udvalgt ud fra risiko og væsentlighed og er særligt relevant i
forhold til parametrene om områder, hvor borgernes retssikkerhed er udsat og særlige
målgrupper og beskæftigelsesordninger med risiko for fejladministration.
Målsætning
(produkt)
Målet er nået, når vejledningsmaterialet vedrørende et godt ledelsestilsyn og kontrol-
miljø er udbredt til kommunerne inden udgangen af 2021.
Tilsynsdi-
mension
Tilsynsindsatsen understøtter STARs tilsynsdimension 1-3 om korrekt økonomisk for-
valtning, retssikkerhed og effektiv administration, idet indsatsen skal understøtte, at
kommunerne via et godt ledelsestilsyn fremmer effektive og korrekte forretningsgange,
kvalitet i sagsbehandlingen og en styrket retssikkerhed for borgerne i form af en lov-
medholdelig administration.
18
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 223: Orientering om de nye strategiske sigtelinjer for Tilsynsrådets arbejde, fra beskæftigelsesministeren
2359955_0019.png
Tilsynsindsats 14: Analyse og it-udvikling af en moderniseret kommunikati-
onsmodel mellem jobcenter, a-kasse og borger
Formål
Indsatsen skal afklare, hvordan en fremtidig it-understøttet model for kommunikatio-
nen mellem jobcentre og a-kasser vedrørende dagpengemodtageres rådighedsforhold,
kan se ud.
Baggrund og
intention
Indsatsen har ophæng i en videreførelse af Tilsyn og Kontrols kontormål for 2020.
Risikovurde-
ring
Tilsynsindsatsen vedrørende en analyse og it-udvikling af en moderniseret kommuni-
kationsmodel mellem jobcenter, a-kasse og borger er udvalgt ud fra risiko og væsent-
lighed og er særligt relevant i forhold til store udgiftsområder, områder med stor, poli-
tisk bevågenhed og særlige målgrupper og beskæftigelsesordninger med risiko for fejl-
administration.
Målsætning
(produkt)
Målet er nået, når:
der ultimo 1. kvartal/primo 2. kvartal 2021 foreligger notat/rapport på baggrund af
en analyse af de forskellige interessenters forretningsbehov, når der udveksles in-
formation om et ledigt a-kassemedlems rådighedsforhold mellem jobcenter, a-kasse
og borger
der ultimo 2021 foreligger en bevillingsansøgning vedrørende it-udvikling af en
moderniseret kommunikationsmodel til brug for udveksling af data om rådigheds-
forhold mellem jobcenter, a-kasse og borger.
Tilsynsdi-
mension
Tilsynsindsatsen understøtter STARs tilsynsdimension 3 og 4 om effektiv administra-
tion og målopfyldelse, idet indsatsen skal medvirke til en mere effektiv udveksling af
information om ledige a-kassemedlemmers rådighedsforhold mellem jobcenter, a-kas-
ser og borger, så tilsyn og kontrol med dagpengemodtageres rådighedsforhold i højere
grad administreres korrekt, effektivt og i overensstemmelse med de politiske intentio-
ner.
19
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 223: Orientering om de nye strategiske sigtelinjer for Tilsynsrådets arbejde, fra beskæftigelsesministeren
2359955_0020.png
Tilsynsindsats 15: Randomiserede kontrollerede forsøg (RCT) om samtaler
og indsatser i beskæftigelsesindsatsen
Formål
Indsatsen skal sikre ny viden om henholdsvis digitale samtaler versus fysiske samtaler.
Baggrund og
intention
Indsatsen har ophæng i COVID-19-situation for så vidt angår forsøg med digitale ver-
sus fysiske samtaler:
Samtaleforsøg: Randomiseret kontrolleret forsøg (RCT) skal belyse effekten af di-
gitale samtaler kontra fysiske samtaler. Intentionen er at opbygge viden på området
og informere beslutningen om evt. at udbygge mulighederne i den eksisterende
samtaleindsats.
Risikovurde-
ring
Tilsynsindsatsen vedrørende randomiserede kontrollerede forsøg (RCT) om samtaler
og indsatser i beskæftigelsesindsatsen er udvalgt ud fra risiko og væsentlighed og er
særligt relevant i forhold til parametrene om områder med stor, politisk bevågenhed
samt særlige målgrupper og beskæftigelsesordninger med risiko for fejladministration.
Målsætning
(produkt)
Målet er nået, når samtaleforsøget er designet og igangsat i 2021.
Tilsynsdi-
mension
Tilsynsdimensionen understøtter STARs tilsynsdimension 3-4 om effektiv administra-
tion og målopfyldelse, idet indsatsen efterprøver og skaber grundlag for at styrke effek-
ten af beskæftigelsesindsatsen og skaber ny viden om, hvad der virker i beskæftigelses-
indsatsen med henblik på at understøtte implementeringen af lovgivers intentioner.
20
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 223: Orientering om de nye strategiske sigtelinjer for Tilsynsrådets arbejde, fra beskæftigelsesministeren
2359955_0021.png
Tilsynsindsats 16: Ensartet regnskabspraksis for a-kasseregnskaber
Formål
Indsatsen skal understøtte en ensartet regnskabspraksis for a-kasserne.
Baggrund og
intention
Indsatsen har ophæng i en videreførelse af Tilsyn og Kontrols kontormål for 2020 og
skalt udvikle en ensartet regnskabspraksis, der letter a-kassernes interne økonomiop-
følgning og målretter gennemgangen af a-kassernes årlige regnskabsaflæggelse. Desu-
den skal initiativet på sigt understøtte digital afrapportering af regnskabs- og revisions-
resultaterne.
Risikovurde-
ring
Tilsynsindsatsen vedrørende en ensartet regnskabspraksis for a-kasseregnskaber er ud-
valgt ud fra risiko og væsentlighed og er særligt relevant i forhold til parametrene om
væsentlige lov- og forvaltningsområder samt særlige målgrupper og beskæftigelsesord-
ninger med risiko for fejladministration.
Målsætning
(produkt)
Målet er nået, når STAR 2021 har afsluttet analysearbejdet for ensartet regnskabsprak-
sis for a-kasserne, og der er udarbejdet kravsspecifikation for it-mæssige ændringer
med henblik på digital indberetning af a-kasernes regnskaber og evt. revisionsprotokol-
later.
Tilsynsdi-
mension
Tilsynsindsatsen understøtter STARs tilsynsdimension 1 og 3 om korrekt økonomisk
forvaltning og effektiv administration, idet indsatsen medvirker til at målrette og for-
bedre a-kassernes økonomopfølgning og regnskabsaflæggelse.
21
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 223: Orientering om de nye strategiske sigtelinjer for Tilsynsrådets arbejde, fra beskæftigelsesministeren
2359955_0022.png
Tilsynsindsats 17: Opfølgning på politiske aftaler
Formål
Indsatsen skal resultere i udarbejdelsen og afrapporteringen af en række analyser og
evalueringer vedrørende: 1) Aftalen om et tryggere dagpengesystem og 2) et nyt mid-
lertidigt børnetilskud.
Baggrund og
intention
Indsatsen og de underliggende analyser har følgende ophæng:
Evaluering af aftalen om et tryggere dagpengesystem
Midlertidigt børnetilskud, jf.
Aftale om et nyt midlertidigt børnetilskud.
Risikovurde-
ring
Tilsynsindsatsen vedrørende opfølgning på politiske aftaler er udvalgt ud fra risiko og
væsentlighed og er særligt relevant i forhold til parametrene om borgernes retssikker-
hed, områder med stor, politisk bevågenhed samt særlige målgrupper og beskæftigel-
sesordninger med risiko for fejladministration.
Målsætning
(produkt)
Målet er nået, når der i 2021 er gennemført en samlet evaluering af aftalen om et tryg-
gere dagpengesystem samt en evaluering og opgørelser vedrørende midlertidigt børne-
tilskud.
Tilsynsdi-
mension
Tilsynsindsatsen understøtter STARs tilsynsdimension 3 og 4 om effektiv administra-
tion og målopfyldelse, idet indsatsen samlet set skal følge op på implementeringen af
en række beskæftigelses- og ydelsesordninger- samt aftaler, så der bl.a. opnås viden
om, hvorvidt de politiske intentioner med initiativerne er indfriet.
22
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 223: Orientering om de nye strategiske sigtelinjer for Tilsynsrådets arbejde, fra beskæftigelsesministeren
2359955_0023.png
Tilsynsindsats 18: Færdiggørelse af serviceeftersyn af uddannelsesindsatsen
Formål
Indsatsen skal færdiggøre serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen.
Baggrund og
intention
Indsatsen har ophæng i beskæftigelsesreformen fra 2014 og styrelsesmål om opkvalifi-
cering og skal bidrage med viden om, hvorvidt beskæftigelsesreformen har medført
den ønskede målretning af uddannelsesindsatsen mod dels ledige med det største kom-
petencebehov, og dels mod virksomhedernes behov for arbejdskraft og områder på ar-
bejdsmarkedet med reelle jobåbninger.
Risikovurde-
ring
Tilsynsindsatsen vedrørende færdiggørelse af serviceeftersyn af uddannelsesindsatsen
er udvalgt ud fra risiko og væsentlighed og er særligt relevant i forhold til parametrene
om områder med stor, politisk bevågenhed samt særlige målgrupper og beskæftigelses-
ordninger med risiko for fejladministration.
Målsætning
(produkt)
Målet er nået, når serviceeftersyn af uddannelsesindsatsen er færdiggjort inden udgan-
gen af 2. kvartal 2021.
Tilsynsdi-
mension
Tilsynsdimensionen understøtter STARs tilsynsdimension 3-4 om effektiv administra-
tion og målopfyldelse, idet indsatsen efterprøver effektiviteten i implementeringen af
uddannelsesindsatser på beskæftigelsesområdet og på den baggrund bidrager med ny
viden, der kan fremme mere effektive uddannelsesindsatser, der udmøntes i overens-
stemmelse med de politiske intentioner.
23
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 223: Orientering om de nye strategiske sigtelinjer for Tilsynsrådets arbejde, fra beskæftigelsesministeren
2359955_0024.png
Tilsynsindsats 19: Digitalisering af den kommunale revisionsordning
Formål
Indsatsen skal understøtte en fuld udrulning af den digitale revisionsmodel, så model-
len er fuldt implementeret fra den 1. januar 2022.
Baggrund og
intention
Indsatsen har ophæng i Rigsrevisionens beretning nr. 9/2017 om ministeriernes tilsyn
med refusionen til kommunerne og styrelsesmål om digital kommunal revisionsord-
ning.
Ressortministeriernes tilsyn med de refusionsbærende ordninger i kommunerne bygger
i dag særligt på de kommunale revisorers arbejde, som afrapporteres i 98 revisionsbe-
retninger, der gennemgås manuelt. Det er uhensigtsmæssigt og tilvejebringer ikke det
nødvendige overblik, hvorfor den kommunale revision digitaliseres for at sikre:
En mere ensartet revision, der afdækker væsentlige fejl på tværs af kommuner
Mulighed for mere tidstro afrapportering fra de kommunale revisorer
Et samlet offentligt tilgængeligt overblik over revisionens resultater.
Risikovurde-
ring
Tilsynsindsatsen vedrørende digitalisering af den kommunale revisionsordning er ud-
valgt ud fra risiko og væsentlighed og er særligt relevant i forhold til parametrene om
store udgiftsområder, områder hvor borgernes retssikkerhed er udsat, væsentlige lov-
og forvaltningsområder samt særlige målgrupper og beskæftigelsesordninger med ri-
siko for fejladministration.
Målsætning
(produkt)
Målet er nået, når:
udrulningen af revisionsmodellen i 8-12 kommuner er udmøntet pr. 1. januar 2021.
På den baggrund vil STAR senest 3. kvartal 2021 have gennemført en første op-
følgning ift. udrulningen af den færdige revisionsmodel i 8-12 kommuner.
bekendtgørelse for udrulningen i alle landets kommuner i 2022 er udstedt, og vej-
ledninger i forhold til regler og it er udsendt til de kommunale revisorer og landets
kommuner
den endelige implementering af en it-model er implementeret sådan, at et indberet-
nings- og præsentationsmodul er færdigudviklet og overdraget til drift i STAR City.
Tilsynsdi-
mension
Tilsynsindsatsen understøtter STARs tilsynsdimension 1-3 om henholdsvis korrekt
økonomisk forvaltning, retssikkerhed og effektiv administration, idet indsatsen bl.a.
fremmer mere korrekte kommunale regnskaber og refusionsafregninger, en mere kor-
rekt sagsbehandling samt en mere effektiv anvendelse af de økonomiske ressourcer.
24
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 223: Orientering om de nye strategiske sigtelinjer for Tilsynsrådets arbejde, fra beskæftigelsesministeren
2359955_0025.png
Tilsynsindsats 20: Styrket kontrolmiljø på økonomiområdet
Formål
Indsatsen skal samlet set bidrage til at et styrke STARs kontrolmiljø på økonomiområ-
det.
Baggrund og
intention
Indsatsen har særligt ophæng i en række anbefalinger fra dels eksternt review af Be-
skæftigelsesministeriets kontrolmiljø på økonomiområdet og dels opfølgning på Rigs-
revisionens anbefalinger og konklusioner i forbindelse med revisioner af: 1) statens
forretningsgange og interne kontroller; 2) den løbende finansielle revision 2020 samt
3) it-revisionen af det klassiske refusionssystem i 2020.
Risikovurde-
ring
Tilsynsindsatsen vedrørende et styrket kontrolmiljø på økonomiområdet er udvalgt ud
fra risiko og væsentlighed og er særligt relevant i forhold til parameteret om store ud-
giftsområder.
Målsætning
(produkt)
Målet er nået, når STAR i 2021 har:
konsolideret og opdateret forretningsgangsbeskrivelser på økonomiområdet, herun-
der på baggrund af eksternt review af kontrolmiljøet
systematisk efterprøver den eksisterende sikkerhedsopsætning for interne kontroller
på tilskudsområdet, hvorefter justering af eksisterende og implementering af nye
kontroller iværksættes.
har fastlagt et koncept for styring af brugeradgange på tværs af økonomistyringssy-
stemer i styrelsen. Konceptets indhold skal være tydeligt og bl.a. eksplicitere ka-
dencen i opfølgningen på styring af brugeradgange.
implementeret et nyt koncept for tilsyn med indkøb i STAR og udarbejdet en dertil-
hørende instruks og tjekliste.
Tilsynsdi-
mension
Tilsynsindsatsen understøtter STARs tilsynsdimension 1 om korrekt økonomisk for-
valtning, idet indsatsen understøtter arbejdet med at sikre, at styrelsens indkøb overhol-
der statens indkøbspolitik, udbudsloven og øvrige bestemmelser i forhold til indkøb.
25