Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 220
Offentligt
2358978_0001.png
Status for Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekrutterings tilsynsindsats
1. halvår 2020
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 220: Orientering om statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner mv. for 1. halvår, fra beskæftigelsesministeren
Indhold
Indledning ................................................................................................ 3
Kapitel 1. Tilsynet med a-kasserne ........................................................... 4
1.1. Det moderniserede rådighedstilsyn ....................................................... 4
1.2. Tilsynet via Advismodellen ................................................................... 5
1.3. Udsendte UBER-sager ......................................................................... 7
1.4. Eksport af dagpenge ........................................................................... 8
1.5. A-kassernes stikprøvekontrol med data fra FerieKonto .......................... 10
1.6. Status på udviklingsinitiativer ............................................................ 13
Kapitel 2. Tilsynet med kommunerne ...................................................... 15
2.1. Gennemgang af kommunale revisionsberetninger ................................. 15
2.2. Monitorering under suspension og genåbning af beskæftigelsesindsatsen 16
2.3. Skærpet tilsyn med kommunerne ....................................................... 17
2.4. Det moderniserede rådighedstilsyn ..................................................... 18
2.5. Status på modernisering af den kommunale revisionsordning................. 20
2.6. Benchmarking af kontrolsager fra Udbetaling Danmark ......................... 21
2.7. Fokusrevisioner af ressourceforløb og jobafklaringsforløb....................... 21
Kapitel 3. Tilsynet med Udbetaling Danmark .......................................... 23
Kapitel 4. Øvrige tilsynsresultater........................................................... 25
4.1. Hotline for socialt bedrageri og fremmedkrigere ................................... 25
4.2. Lufthavnstilsynet .............................................................................. 26
4.3. Tilsynet med tilskudsbevillinger .......................................................... 27
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 220: Orientering om statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner mv. for 1. halvår, fra beskæftigelsesministeren
Indledning
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) udarbejder halvårlige
statusrapporter for tilsynsindsatsen. Denne statusrapport giver en status på
STARs tilsynsindsats for 1. halvår 2020.
Rapporten indeholder dels en gennemgang af resultaterne for tilsynet på udvalgte
områder, dels en status for STARs udviklingsinitiativer på tilsynsområdet.
Kapitel 1 handler om arbejdsløshedsforsikringsområdet, kapitel 2 handler om det
kommunale område, kapitel 3 handler om tilsynet med Udbetaling Danmark og
kapitel 4 handler om øvrige tilsynsresultater, herunder tilsynet med
puljeadministrationen.
Denne statusrapport er udarbejdet i et kortere format end forudgående
statusrapporter og fokuserer på resultaterne af tilsynet og i mindre grad på
beskrivelse af baggrunden og lovgrundlaget for tilsynet.
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 220: Orientering om statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner mv. for 1. halvår, fra beskæftigelsesministeren
2358978_0004.png
Kapitel 1. Tilsynet med a-kasserne
STAR har til opgave at føre tilsyn med de 23 a-kasser. I det følgende præsenteres
resultaterne af tilsynsindsatsen for 1. halvår 2020 samt STARs udviklingsinitiativer
på a-kasseområdet.
1.1. Det moderniserede rådighedstilsyn
STAR fører tilsyn med dagpengemodtageres registrerede jobsøgningsaktivitet og
opdaterer månedligt en offentlig benchmarking, som er tilgængelig på STAR.dk.
Benchmarkingen giver en grøn smiley for personer, som i gennemsnit søger 1,5
eller flere jobs om ugen
Benchmarkingen giver en lysegrøn smiley for personer, som har søgt færre end
1,5 jobs om ugen
Benchmarkingen giver en rød smiley for personer, som ikke har registreret
jobsøgning i Joblog.
Som følge af COVID-19 situationen var beskæftigelsesindsatsen og
rådighedsreglerne suspenderet fra den 12. marts til den 27. maj 2020.
Styrelsen opdaterer fortsat tallene for dagpengemodtageres jobsøgning, men
opfølgningen og reaktionen over for a-kasserne på den registrerede jobsøgning er
suspenderet frem til januar 2021. Tilsyns- og opfølgningsindsatsen over for a-
kasserne er i resten af 2020 er efter omstændighederne tilpasset den helt særlige
situation og har fokus på at understøtte den gradvise genåbning af
beskæftigelsesindsatsen i kommuner og a-kasser.
Benchmarkingen viser følgende udvikling i søgeadfærden i 1. halvår 2020:
Tabel 1. Benchmarking af dagpengemodtagernes registrerede jobsøgning før og
efter suspensionen af beskæftigelsesindsatsen
Måned
Januar 2020
Februar 2020
Mars 2020
April 2020
Maj 2020
Rød smiley
2,6 pct.
3,6 pct.
15,3 pct.
68,1 pct.
49,1 pct.
Lysegrøn smiley
14,4 pct.
11,4 pct.
46,1 pct.
20,4 pct.
37,4 pct.
Grøn smiley
84,0 pct.
85,0 pct.
38,6 pct.
11,5 pct.
13.5 pct.
Kilde: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 220: Orientering om statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner mv. for 1. halvår, fra beskæftigelsesministeren
Tallene fra marts til maj 2020 er påvirket af COVID-19 situationen, hvor
beskæftigelsesindsatsen og reglerne om jobsøgning midlertidigt var suspenderet.
Status på videreudviklingen af rådighedstilsynet
Den fortsatte udmøntning af det moderniserede rådighedstilsyn omfatter
udviklingen af tre nye målinger, som giver et indblik i a-kassernes
beskæftigelsespolitiske indsats:
Sanktionspraksis i a-kasserne
Afholdte CV-samtaler
Afholdte rådighedssamtaler
De nye benchmarkings, samt den allerede implementerede benchmarking af
dagpengemodtageres jobsøgning, udstilles i
det såkaldte ”A-kasse
Indblik”,
som
er en hjemmeside, der samler de ovennævnte målinger. Målingerne udvikles i
samarbejde med en arbejdsgruppe med Danske A-kasser (DAK) og 7 a-kasser.
Offentliggørelse af tal for afholdte CV- og rådighedssamtaler
Validering af data og metode bag målingerne af afholdte CV- og
rådighedssamtaler er afsluttet. Offentliggørelsen af målingerne er dog udskudt til
2021 henset til regeringens beslutning om at suspendere beskæftigelsesindsatsen
på baggrund af COVID 19.
Offentliggørelse af målingen for a-kassernes rådighedssanktioner
STAR har i samarbejde med Danske A-kasser igangsat et projekt vedr.
genopretning af data for a-kassernes indberetning af rådighedssanktioner.
STAR sigter mod, at a-kassernes sanktionsdata vedr. negative
underretningspligtige hændelser fra jobcentret gradvist kan offentliggøres ultimo
2020, når a-kasserne er færdige med valideringen. Offentliggørelse af målingen
vedr. a-kassernes sanktionspraksis i A-kasse Indblik afventer således
genopretningen af data for a-kassernes indberetning af rådighedssanktioner.
1.2. Tilsynet via Advismodellen
Advismodellen er et digitalt tilsynsværktøj, som STAR har udviklet og anvender til
at føre tilsyn med a-kassernes administration af udbetalingen af ydelser til
dagpengemodtagere. Modellen består af en række forskellige tilsynsspor, som kan
inddeles i henholdsvis undrings- og monitoreringsspor.
Undringssporerne er udviklet på baggrund af en række opstillede kriterier og
forudsætninger, som har til formål at udsøge de sager i a-kassernes
5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 220: Orientering om statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner mv. for 1. halvår, fra beskæftigelsesministeren
2358978_0006.png
administration, hvor styrelsen har en formodning om risiko for fejladministration.
Der er pt. færdigudviklet 4 undringsspor.
Monitoreringssporerne er ligesom undringssporerne udviklet på baggrund af en
række opstillede kriterier og forudsætninger. I stedet for at udsøge enkelte sager
på cpr.nr. niveau (mikroniveauet), anvendes monitoreringsspor til at overvåge
mængder, tendenser og udviklinger i et større antal sager (makroniveauet).
Tabel 2. Oversigt over tilsynsspor i Advismodellen
Spor nr.
Spor 1
Spor 2
Spor 7
Spor 9
Spor 11
Spor 12
Spor 13
Spor 16
Spor 19
Spor 21
Spor 226
Kilde:
Sporets navn
Indplaceringsgrundlag
Satsberegning fordelt på grundlag
Dagpengemodtager uden tilmelding til
jobcenter
Dimittendstatus og forsørgerstatus
Ændringer i forsørgersats
Indplacering med selvstændig virksomhed
som bibeskæftigelse
Optælling af ret til supplerende dagpenge
ved drift af selvstændig virksomhed:
Antal reguleringer fordelt på timer
Regulering over 37 timer med og uden
sanktion
Type af tilsynsspor
Monitoreringsspor
Monitoreringsspor
Undringsspor
Undringsspor
Monitoreringsspor
Undringsspor
Undringsspor
Monitoreringsspor
Undringsspor
Status
I drift
I drift
I drift
I drift
I drift
I drift
Under udvikling
I drift
Under udvikling
Under udvikling
I drift
Optælling af retten til supplerende dagpenge
Undringsspor
ved lønarbejde
Krav om 4 ugers forudgående ledighed, før
eksport af dagpenge
Undringsspor
Styrelsen for Arbejdsmarkedet og Rekruttering.
Styrelsen har i 2019 og første halvdel af 2020 haft to undringsspor i drift. Det
drejer sig om spor 7 ”Kontrol
af Dagpengemodtager uden tilmelding til jobcenter”
og spor 9 ”Kontrol
af nyuddannede dagpengemodtageres forsørgerstatus og sats”.
Spor 7 er kørt tre gange og spor 9 to gange i perioden.
Spor 12
”Indplacering
med selvstændig virksomhed” som bibeskæftigelse og spor
226
”Opfyldelse
af kravet om 4 ugers forudgående ledighed før eksport af
dagpenge til et andet EU/EØS-land (PD U2)” blev godkendt af samarbejdsgruppen
til idriftsættelse i juni 2020, og de første tilsyn skal ifølge årshjulet udsendes i
oktober 2020.
I undringssporene udsendes de sager, der falder ud til undring, til sagsbehandling
i de respektive a-kasser. A-kasserne undersøger, om undringen er udtryk for en
fejladministration og sender en samlet tilbagemelding til styrelsen. Antallet af
bekræftede undringer viser derfor, hvor mange sager som er udsendt korrekt af
6
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 220: Orientering om statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner mv. for 1. halvår, fra beskæftigelsesministeren
2358978_0007.png
styrelsen, i det a-kassen bekræfter, at der er tale om en teknisk eller
administrativ fejl.
Nedenstående tabel viser de idriftsatte undringsspor og de udsendte undringers
udfald.
Tabel 3. Oversigt over idriftsatte undringsspor og antal bekræftede undringer
År
2019
Spor Udsendt Undringer udsendt Bekræftet Ikke bekræftet
7
7
9
2020
7
9
Sep
Dec
Aug
Apr
Jun
43
56
95
114
31
37
36
86
70
14
2
4
9
4
2
Manglende sager
4
16
0
40
15
Hitrate
1
95%
90%
91%
95%
88%
Kilde: Styrelsen for Arbejdsmarkedet og Rekruttering.
1.3. Udsendte UBER-sager
Skattestyrelsen har i august 2020 udsendt oplysninger til de ydelsesansvarlige
myndigheder om personer, der haft indtægt som UBER-chauffører i Danmark, og
som i samme år har modtaget ydelser eller dagpenge. Oplysningerne er sendt til
STAR, som videresender til a-kasserne, Udbetaling Danmark, kommunerne og
Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte. Der er tale om i alt 1.534
personer, som i indkomståret 2016 og frem til 18. april 2017 har haft indtægt som
UBER-chauffør og i samme år har modtaget offentlige ydelser.
Formålet med udsendelsen af sagerne er at afdække, om der uberettiget er
udbetalt ydelser til de pågældende. Der er dermed tale om potentielle sager om
socialt bedrageri.
STAR indsamler, i lighed med et tilsvarende forløb i 2018, resultaterne af
myndighedernes sagsbehandling og sigter efter inden udgangen af 1. kvartal 2021
at orientere ministeren og Beskæftigelsesudvalget herom. Tilsynsrådet vil blive
orienteret.
1
Den beregnede hitrate er opgjort ved at undersøge, hvor mange af de udsendte undringer a-kassen har bekræftet. Det antal sager,
hvor der mangler en besvarelse fra a-kassen, er forinden blevet fratrukket antallet af udsendte sager. Når styrelsen modtager flere
besvarelser fra a-kasserne, vil dette dermed kunne påvirke den beregnede hitrate.
7
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 220: Orientering om statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner mv. for 1. halvår, fra beskæftigelsesministeren
2358978_0008.png
Tabel 4. Antal sager udsendt til ydelsesansvarlig myndighed
Myndighed
A-kasser
Udbetaling Danmark
Kommunerne
Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte
I alt
Kilde:
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Antal sager
509 / 465
102
526
397
1.534
STAR har valideret de modtagne oplysninger i forhold til a-kassemedlemmer og
har på denne baggrund indberettet i alt 465 sager fordelt på i alt 20 a-kasser. A-
kasserne skal indberette resultatet af sagsbehandlingen til STAR senest den 17.
januar 2021.
1.4. Eksport af dagpenge
Ifølge forordning (EF) nr. 883/2004 om koordinering af de sociale
sikringsordninger er det muligt for et ledigt medlem af en a-kasse at tage til et
andet EU/EØS-land for at søge arbejde og samtidig modtage dagpenge fra
Danmark i op til tre måneder. Tilsvarende gælder det for andre EU/EØS-borgere,
at de kan komme til Danmark for at søge arbejde og medbringe dagpenge fra et
andet EU/EØS-land.
Fra og med 2013 har a-kasserne indberettet oplysninger om udstedelse af
eksportdokumenter til STAR. A-kassernes indberetning er en væsentlig del af
styrelsens samlede vidensgrundlag.
A-kassernes sagsbehandling i forbindelse med eksporter afsluttes først, når
eksportperioden udløber og sidste dagpengekort for perioden er modtaget fra
medlemmet. Antallet af eksporter opgøres derfor først endeligt medio det følgende
år.
Tabel 5. Udviklingen i antallet af eksporter (opgjort den 7. september 2020)
Dokumentperiode påbegyndt i år
2015
2016
2017
2018
2019
1. halvår 2020
Kilde: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Antal udstedte eksporer
1.682
2.161
2.371
3.020
2.824
918
Antallet af eksporter i 1. halvår 2020 er som forventet noget lavere end de
seneste år grundet COVID-19-situationen.
8
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 220: Orientering om statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner mv. for 1. halvår, fra beskæftigelsesministeren
Særligt om dagmodtagelse der er forhindret i at returnere til Danmark pga.
rejserestriktioner
Som følge af udbredelsen af COVID-19 er der forekommet og forekommer fortsat
situationer, hvor en dagpengemodtager på grund af danske eller udenlandske
myndigheders rejserestriktioner ikke kan rejse ud eller ind af de berørte lande.
Det kan have betydet, at en dagpengemodtager ikke har mulighed for at vende
tilbage til Danmark efter en 3 måneders jobsøgningsperiode på den dato, som a-
kassen har angivet på eksportdokumentet.
Rejserestriktioner i EU/EØS-lande som følge af COVID-19, der forhindrer
dagpengemodtagere i rejse tilbage til Danmark, anses for force majeure. Det
betyder, at dagpengeudbetalingen fortsætter, selvom vedkommende ikke kan
vende tilbage til Danmark inden den dato, som fremgår af eksportdokumentet.
Fristen for tilmelding som jobsøgende hos jobcenteret udskydes, indtil
dagpengemodtageren er vendt tilbage til Danmark. Det betyder, at
dagpengemodtageren bevarer retten til dagpenge efter tilbagevenden til
Danmark, selvom vedkommende først får tilmeldt sig som jobsøgende hos
jobcenteret efter den dato, som er angivet på eksportdokumentet. Det er en
betingelse, at tilmelding som jobsøgende hos jobcenteret sker senest dagen efter,
at vedkommende er vendt tilbage til Danmark. Det er desuden en betingelse, at
der foreligger dokumentation, der viser, at det ikke har været muligt at vende
tilbage til Danmark på et tidligere tidspunkt.
Særligt om dagpengemodtagere der ikke kan tilmelde sig opholdslandets jobcenter
grundet COVID-19-situationen
Et medlem, der ønsker at eksportere sin dagpengeret til et andet EU/EØS-land,
skal tilmelde sig opholdslandets jobcenter inden for 7 dage efter udrejse for at
bevare retten til dagpengene i hele eksportperioden.
Hvis det ikke er muligt at tilmelde sig jobcenteret i opholdslandet som følge af
foranstaltninger på grund af COVID-19 i jobsøgningslandet, vil a-kassen kunne
forlænge fristen for tilmelding og dermed udbetale dagpenge i hele
eksportperioden. Det er en betingelse, at der foreligger dokumentation for, at det
ikke har været muligt at tilmelde sig som ledig i jobsøgningslandet.
Personer der eksporterer retten til ydelser fra et andet EU/EØS-land til Danmark
Jobsøgere fra et andet EU/EØS-land, Schweiz eller Færøerne har mulighed for at
eksportere retten til arbejdsløshedsydelser til Danmark. Den udenlandske
myndighed udsteder et eksportdokument, som bl.a. angiver eksportperioden.
Jobsøgeren skal lade sig registrere hos WorkinDenmark (WiDK).
9
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 220: Orientering om statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner mv. for 1. halvår, fra beskæftigelsesministeren
2358978_0010.png
89 jobsøgere benyttede i 1. halvår 2020 muligheden for at eksportere retten til
arbejdsløshedsydelser til Danmark. Det forventes, at antallet i 2020 på grund af
COVID-19 vil blive væsentlig lavere end i 2019, hvor i alt 218 jobsøgere benyttede
muligheden for eksport af arbejdsløshedsydelser til Danmark.
Indberetning af udenlandske forsikrings- og beskæftigelsesperioder
Udenlandske forsikrings- og beskæftigelsesperioder kan danne grundlag for
udbetaling af en ydelse fra a-kassen. Det fremgår af bekendtgørelse nr. 1313 af
26. november 2015 om arbejdsløshedsforsikring ved arbejde mv. inden for EØS,
Færøerne og i det øvrige udland.
A-kasserne indberetter til styrelsen, når et medlem anvender muligheden for at
medregne forsikrings- og beskæftigelsesperioder for at opnå ret til en ydelse. A-
kasserne opdaterer løbende indberetningerne og styrelsens afrapportering
justeres i overensstemmelse hermed i forhold til tidligere statusrapporter.
291 medlemmer benyttede i 1. halvår 2020 muligheden for at medregne
forsikrings - og beskæftigelsesperioder i forbindelse med beregning af ret til
ydelser.
I lighed med tidligere år var størsteparten af medlemmerne
i alt 87 pct.
danske statsborgere, og mindre end 1 pct. var statsborgere i et tredjeland.
Tabel 6. Oversigt over medlemmer med dansk statsborgerskab, øvrige EU/EØS-
statsborgerskab og Schweiz samt statsborgerskab fra tredjelande (opgjort den 7.
september 2020)
Statsborgerskab
Dansk
Øvrige EU/EØS og
Schweiz
Tredjelande
(Uden for EU/EØS og
Schweiz)
I alt
2016
417 (88 pct.)
48 (10 pct.)
2017
459 (88 pct.)
56 (11 pct.)
2018
540 (89 pct.)
57 (9 pct.)
2019
368 (84 pct.)
62 (14 pct.)
1 halvår 2020
254 (87 pct.)
35 (12 pct.)
7 (1 pct.)
472 (100 pct.)
7 (1 pct.)
522 (100 pct.)
10 (2pct.)
7 (2 pct.)
2 (1 pct.)
291 (100 pct.)
607 (100 pct.) 437 (100 pct.)
Kilde: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
1.5. A-kassernes stikprøvekontrol med data fra
FerieKonto
Hvis et medlem har modtaget feriepenge og ydelser fra a-kassen for den samme
periode, kan der være tale om dobbeltforsørgelse. I disse tilfælde skal medlemmet
oplyse til a-kassen, om medlemmet har holdt ferie, og dermed modtaget ydelser
med rette, eller om medlemmet ikke har holdt ferie og derfor stod til rådighed og
var berettiget til ydelser fra a-kassen.
10
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 220: Orientering om statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner mv. for 1. halvår, fra beskæftigelsesministeren
2358978_0011.png
Hvis medlemmet oplyser at have holdt ferie, skal a-kassen træffe afgørelse om
eventuel tilbagebetaling af ydelsen fra a-kassen og om sanktion. A-kassen
indberetter til STAR om resultatet af kontrollen. Tabellerne nedenfor omhandler
2019. Det skyldes, at a-kasserne afrapporterer halvårligt, 3 måneder efter
halvårets udløb. Tallene for 1. halvår 2020 indrapporteres efter 1. oktober 2020.
Tabel 7. Oversigt over fejludbetalinger og økonomisk resultat ved a-kassernes brug af
data fra FerieKonto
Periode
2014
2015
2016
2017
2018
2019
Antal fejludbetalinger
559
895
478
532
549
411
Økonomisk resultat af tilbagebetalingssager (mio. kr)
1,8
6,7
3,3
2,8
3,0
2,3
Kilde: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Hvis medlemmet oplyser ikke at have holdt ferie, skal a-kassen sende en
indberetning herom til STAR. STAR træffer afgørelse om, hvorvidt der er sket en
fejludbetaling af feriepengene og at feriepengene derfor skal indbetales til
Arbejdsmarkedets Feriefond.
Tabel 8. Oversigt over fejludbetalinger og beskeder til STAR fra a-kasserne
Periode
2014
2015
2016
2017
2018
2019
Antal fejludbetalinger
559
895
478
532
549
411
Antal beskeder
1,8
6,7
3,3
2,8
3,0
2,3
Antal fejludbetalinger + antal
beskeder til STAR
1.091
1.722
1.474
1.412
1.595
1.662
Kilde: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
A-kassernes kontrol for dobbeltforsørgelse ved brug af data fra FerieKonto
resulterer altså både i et antal sager med fejludbetaling i a-kasserne og i et antal
indberetninger fra a-kasserne til STAR om eventuel dobbeltforsørgelse i form af
fejludbetaling af feriepenge.
For 2019 er der 262 sager der omhandler ferieåret fra 1. maj 2019 til 30. april
2020, som mangler at blive endeligt færdigbehandlet af STAR. Det foreløbige
samlede økonomiske resultat for a-kassernes og kommunernes indberetninger til
STAR for 2019 er 4,2 mio. kr.
11
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 220: Orientering om statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner mv. for 1. halvår, fra beskæftigelsesministeren
2358978_0012.png
Tabel 9. Oversigt over indberetningssager fra a-kasser og kommuner til STAR om
eventuel fejludbetaling i 2019
Periode
2018
Antal indberetninger fra a-
kasser
Antal indberetninger fra
kommuner
Antal indberetninger fra
borger og arbejdsgiver
Antal indberetninger i alt
Antal
Antal uafsluttede
indberetnin sager
ger
1.251
198
3
1452
250
12
0
262
Antal afsluttede Antal indberetninger Samlet
sager
med fejludbetaling
tilbagebetalings-
1 halvår 20
beløb
1001
186
3
1191
363
104
0
467
3,6 Mio. kr.
0,6 Mio. kr.
< 0 Mio. kr.
4.2 Mio. kr.
254 (87 pct
35 (12 pct.)
2 (1 pct.)
291 (100 pc
Kilde: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Det samlede resultat af a-kassernes kontrol i 2019
I 2019 traf a-kasserne 411 afgørelser om tilbagebetaling med et samlet
økonomisk resultat
2
på 2,3 mio. kr., jf. tabellen nedenfor. Hertil skal lægges den
økonomiske effekt (samlet tilbagebetalingsbeløb) af a-kassernes indberetninger til
STAR om eventuel fejludbetaling på 1,3 mio. Kr.
Tabel 10. Det samlede resultat for 2019 af a-kasserne kontrol ved a-kassernes brug af
data fra FerieKonto
Økonomisk resultat af a-kassernes
kontrol
2,3 mio. kr.
Økonomisk resultat af a-kassernes
indberetninger til STAR om evt.
fejudbetaling
3,6 mio. kr.
Samlet økonomisk resultat
af kontrollen
5,9 mio. kr.
Kilde: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Det samlede resultat af kontrollen i a-kasserne og i STAR er således i alt 5,9 mio.
kr. i 2019.
Overdragelse af ferieområdet fra STAR til FerieKonto
A-kassens digitale kontrol ved brug af data fra FerieKonto fortsætter uændret
efter den 1. september 2020, selv om STARs opgaver efter ferieloven overgår til
henholdsvis FerieKonto og Arbejdsmarkedets Feriefond.
2
Det økonomiske resultat er det samlede tilbagebetalingsbeløb + den økonomiske værdi af de pålagte
karantænetimer. Den økonomiske værdi af en karantænetimer beregnes som antal karantænetimer divideret
med 160,33 timer, gange med dagpengesatsen for det pågældende år. I 2019 var timesatsen 18.866 kr. / måned.
12
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 220: Orientering om statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner mv. for 1. halvår, fra beskæftigelsesministeren
A-kassen skal således fortsat gennemføre den månedlige kontrol ved hjælp af
data fra FerieKonto og indberette resultatet af kontrollen halvårligt til STAR, idet
resultatet af kontrollen fortsat indgår i styrelsens afrapportering til Tilsynsrådet.
De meddelelser, som a-kassen tidligere har sendt til STAR om, at et medlem har
fået udbetalt feriepenge samtidig med ydelser fra a-kassen, skal a-kassen fra den
1. september 2020 sende til FerieKonto.
1.6. Status på udviklingsinitiativer
STAR udvikler løbende digitale værktøjer til tilsynsindsatsen over for a-kasserne. I
første halvår 2020 omfatter det bl.a. en sanering af oplysningsstrømmen mellem
a-kasserne, jobcentrene og borgerne.
Målretning af kommunikationen mellem a-kasser, jobcentre og borgere
I januar 2019 påbegyndte styrelsen et projekt om at målrette kommunikationen
mellem a-kasser, jobcentre og borgere.
I den nuværende digitale kommunikation mellem jobcentrene og a-kasserne
udveksles der oplysninger om de forsikrede lediges rådighedsforhold. Denne
kommunikation foregår udelukkende i a-kassernes og jobcentrenes fagsystemer.
Det medfører en række udfordringer, som skaber fejl eller misforståelser mellem
a-kasserne og jobcentrene. Der er derfor behov for en sanering og målretning af
den eksisterende kommunikation, så både jobcentrene, a-kasserne og den ledige
er tilstrækkeligt orienteret om den lediges rådighedsforhold.
Projektet skal munde ud i en behovsspecifikation, som beskriver, hvilke behov a-
kasserne, jobcentrene og den ledige har til målretningen af kommunikationen,
således at kommunikationen fremadrettet bliver transparent, entydig og fejlfri.
Selve IT-understøttelsen af systemet vil blive gennemført i et senere
projektforløb.
Styrelsen har efter igangsættelsen af projektet afholdt et fælles opstartsmøde
med brancheorganisationen Danske A-kasser (DAK) og Kommunernes
Landsforening (KL). Begge har tilkendegivet, at de bakker op om projektet og
aktivt ønsker at deltage i de planlagte workshops og virkelighedsbesøg sammen
med a-kasser og jobcentre. Grundet COVID-19 har det været nødvendigt at
udsætte de fysiske workshops og virkelighedsbesøg med medvirken af
interessenter fra a-kasserne og jobcentrene fra foråret 2020 til efteråret 2020.
Styrelsen er i gang med at planlægge og forberede to individuelle workshops med
DAK og KL, som afholdes i oktober 2020. Efter afholdelsen af de to individuelle
workshops skal en gruppe fra projektet på en række virkelighedsbesøg ude i a-
kasser og jobcentre for at få en bedre og mere virkelighedsnær forståelse af de
13
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 220: Orientering om statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner mv. for 1. halvår, fra beskæftigelsesministeren
udfordringer og behov, som henholdsvis jobcentrene og a-kasserne har i forhold
til kommunikationen vedr. den enkelte lediges rådighedsforhold.
14
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 220: Orientering om statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner mv. for 1. halvår, fra beskæftigelsesministeren
2358978_0015.png
Kapitel 2. Tilsynet med kommunerne
STAR fører tilsyn med kommunernes administration af de ydelsesområder, der
ligger under Beskæftigelsesministeriet. Derudover fører styrelsen tilsyn med
kommunernes rådighedsadministration i sager om jobparate borgere som
modtager kontanthjælp, selvforsørgelses- og hjemrejseydelse samt
overgangsydelse.
2.1. Gennemgang af kommunale revisionsberetninger
I alle 98 kommuner skal der i henhold til § 71 i regnskabsbekendtgørelsen hvert
år gennemføres en revision af kommunens forvaltning af de tilskud og refusioner,
som kommunerne modtager fra staten. Revisionen foretages vis gennemgang af
de kommunale revisionsberetninger med udgangspunkt i de regler, der er fastsat i
regnskabsbekendtgørelsen.
Gennemgangen af de kommunale revisionsberetninger for 2018 er afsluttet, og
resultaterne er, i overensstemmelse med sædvanlig praksis, præsenteret for de
kommunale revisorer og Rigsrevisionen den 25. juni 2020.
Resultatet fra gennemgangen af revisionsberetningerne har vist følgende:
Der er færre kommuner, som har fået revisionsbemærkninger i deres
regnskaber for regnskabsåret 2018 end 2017. Antallet er gået fra 32 kommuner
til 28 kommuner.
Antallet af kommuner med gentagne bemærkninger er det samme som i 2017.
Den primære årsag til, at de fleste af disse kommuner fortsat har gentagne
bemærkninger i 2018, er, at effekten af de tiltag, kommunerne har iværksat,
ikke har slået igennem i et omfang, så revisor kan anse revisionsbemærkningen
som afsluttet. STAR følger op på forholdene i revisionsberetningerne for
regnskabsåret 2019.
De personsagsområder, der har givet anledning til bemærkninger, er
kontanthjælp, sygedagpenge og ledighedsydelse.
Den hyppigste fejl på samtlige områder er manglende opfølgning.
Hovedparten af fejlene er uden refusionsmæssig betydning.
Der har alene været behov for, at STAR har bedt om redegørelse i 5 kommuner
om status for iværksatte tiltag og effekt.
Nedenfor ses den samlede bedømmelse af kommunernes administration i
overensstemmelse med ovennævnte gennemgang.
15
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 220: Orientering om statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner mv. for 1. halvår, fra beskæftigelsesministeren
2358978_0016.png
Tabel 11. Samlet bedømmelse af kommunernes administration over de sidste 3 år
Kategori
Tilfredsstillende
(Alle personsagsområder administreres generelt i overensstemmelse med
lovgivningen)
Ikke helt tilfredsstillende
(Der er et eller flere sagsområder, der ikke generelt administreres i
overensstemmelse med lovgivningen)
Ikke tilfredsstillende
(Der er en eller flere revionsbemærkninger)
Utilstrækkelig
(Gentagne bemærkninger på samme område)
Kilde: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
2016
61
2017
57
2018
62
14
9
8
10
13
19
13
15
13
2.2. Monitorering under suspension og genåbning af
beskæftigelsesindsatsen
Som følge af COVID-19 situationen var beskæftigelsesindsatsen suspenderet fra
den 12. marts til den 27. maj 2020. Derfor er tilsyns- og opfølgningsindsatsen
over for kommunerne i resten af 2020 efter omstændighederne tilpasset den helt
særlige situation og har fokus på at understøtte den gradvise genåbning af
beskæftigelsesindsatsen i kommuner og a-kasser.
Der vil forventeligt være store udfordringer forbundet med genopstarten af
beskæftigelsesindsatsen i kommunerne, herunder med at indhente efterslæbet fra
suspensionsperioden samt tilpasse indsatsen til et højere ledighedsniveau.
Styrelsen vil understøtte og følge op på kommunernes genåbning af
beskæftigelsesindsatsen ved at sikre transparens via data, yde kommunerne
rådgivning og faglig bistand samt gennemføre de almindelige
ressorttilsynsopgaver, herunder tilsynet med de kommunale revisionsberetninger.
Målinger af kommunernes indsats (samtaler og tilbud)
STAR udstiller månedligt tal for kommunernes samtale- og tilbudsindsats i de
såkaldte Jobcenterindbliksrapporter og via målinger på Jobindsats.dk. De senest
offentliggjorte data for indsatsen er til og med februar 2020. STAR vil fortsat efter
sædvanlig praksis opdatere og udstille alle data om kommunernes indsats og
resultater på Jobindsats.dk. Hermed sikres alle kommuner indsigt i egne resultater
og indsatser.
Målingerne vil blive tilpasset, således at der i opfølgningen på afgivne tilbud og
samtaler tages højde for suspensionen af beskæftigelsesindsatsen og den
efterfølgende genåbning. Opdatering af målingerne er aktuelt sat i bero grundet
tilpasningen. Målingerne på Jobindsats.dk af kommunernes indsats, fokusmål,
16
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 220: Orientering om statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner mv. for 1. halvår, fra beskæftigelsesministeren
resultater og beskæftigelsesministeriets benchmarking af kommunerne
genoptages i oktober 2020.
Særlige genåbningsdatasæt med henblik på monitorering af genåbningen af indsatsen
STAR har udviklet et særligt, midlertidigt genåbningsdatasæt, som afsæt for
ressorttilsynet i resten af 2020. Datasættet giver et overblik over udviklingen i
genåbningen af beskæftigelsesindsatsen og anvendes af STARs regionale
arbejdsmarkedskontorer med henblik på at målrette indsatsen over for
kommuner, som har udfordringer med genåbningen af beskæftigelsesindsatsen.
STARs regionale arbejdsmarkedskontorer giver rådgivning og faglige bistand
STARs tre regionale arbejdsmarkedskontorer (AMK) har aktuelt øget kontakten til
kommunerne for at understøtte genåbning via regionalt inddelte møder for ledere i
jobcentrene. Der er fokus på dels at sikre, at kommunerne er bekendte med de
muligheder og rammer, der er for beskæftigelsesindsatsen, og på at yde maksimal
støtte til genåbningen. AMK lægger i sine aktiviteter vægt på at facilitere, at
kommunerne kan lære af hinanden og dele gode erfaringer på tværs af
kommuner. AMK vil endvidere tilbyde kommuner, der er særlig hårdt ramt som
følge af genåbningen, særlig støtte efter behov.
2.3. Skærpet tilsyn med kommunerne
Med
Aftale om en forenklet beskæftigelsesindsats
fra august 2018 har
kommunerne fået større frihed til at tilrettelægge beskæftigelsesindsatsen efter
den enkelte borgers behov. Den øgede kommunale frihed følges af en systematisk
monitorering af kommunernes indsats på baggrund af målinger af kommunernes
resultater og indsatser. Kommunerne vurderes på baggrund af centralt fastsatte
resultat- og fokusmål, og kommuner, der ikke formår at forvalte den nye frihed,
kommer under skærpet tilsyn og kan i yderste konsekvens sættes under
administration.
Skærpet tilsyn suspenderet i 2021
Den delvise suspension af beskæftigelsesindsatsen i 2020 har vanskeliggjort
kommunernes arbejde med at give ydelsesmodtagere samtaler og tilbud og
dermed leve op til de centralt fastsatte fokusmål for skærpet tilsyn.
Da suspensionsperioden omfatter og vil påvirke en stor del af 2020, er det
besluttet at udsætte udvælgelsen af kommuner til skærpet tilsyn med ét år.
Således vil ingen kommuner i givet fald komme under skærpet tilsyn i 2021 på
baggrund af indsatsen i 2020.
17
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 220: Orientering om statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner mv. for 1. halvår, fra beskæftigelsesministeren
Første gang kommunerne i givet fald kan blive omfattet af skærpet tilsyn er ved
den årlige opgørelse i april 2022 på baggrund af deres resultater og indsats i løbet
af 2021.
Tilpasning af målinger og fortsat monitorering
STAR vil fortsat opgøre kommunernes indsats i løbet af 2020, men opgørelsen vil
udelukkende tage udgangspunkt i et gennemsnit for de hele måneder, som ikke
var omfattet af suspensionsperioden.
Derudover betragtes den første måned efter den delvise genåbning den 27. maj
som en igangsættelsesmåned. Det betyder samlet set, at marts, april, maj og juni
ikke opgøres, hvorfor den gennemsnitlige indsats udelukkende opgøres for de
øvrige otte måneder i 2020.
Endvidere tilpasses målingerne, så der tages højde for, at beskæftigelsesindsatsen
var suspenderet i foråret i 2020.
STAR vil fra oktober 2020 fortsætte offentliggørelse og opdatering af målinger af
den kommunale indsats, så kommunerne kan følge med i egne resultater og
indsats på Jobindsats.dk.
2.4. Det moderniserede rådighedstilsyn
STAR fører tilsyn med kommunernes administration af rådighedsreglerne. STAR
opdaterer månedligt en benchmarking af de lediges registrerede
jobsøgningsaktivitet og en visning af kommunernes sanktionspraksis på STAR.dk.
Jobsøgning
STAR fører tilsyn med jobparate kontanthjælpsmodtageres registrerede
jobsøgningsaktivitet og opdaterer månedligt en offentlig benchmarking, som er
tilgængelig på STAR.dk.
Benchmarkingen giver en grøn smiley for personer, som i gennemsnit søger 6
eller flere jobs om måneden.
Benchmarkingen giver en lysegrøn smiley for personer, som har søgt mellem 5
og 1 jobs om måneden.
Benchmarkingen giver en rød smiley for personer, som ikke har registreret
jobsøgning i Joblog.
Som følge af COVID-19 situationen var beskæftigelsesindsatsen og
rådighedsreglerne suspenderet fra den 12. marts til den 27. maj 2020.
18
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 220: Orientering om statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner mv. for 1. halvår, fra beskæftigelsesministeren
2358978_0019.png
Styrelsen opdaterer fortsat tallene for de jobparate kontanthjælpsmodtageres
jobsøgning, men opfølgningen og reaktionen over for kommunerne på den
registrerede jobsøgning er suspenderet frem til januar 2021. Tilsyns- og
opfølgningsindsatsen over for kommunerne er i resten af 2020 er efter
omstændighederne tilpasset den helt særlige situation og har fokus på at
understøtte den gradvise genåbning af beskæftigelsesindsatsen i kommuner og a-
kasser.
Benchmarkingen viser følgende udvikling i søgeadfærden i 1. halvår 2020:
Tabel 12. Benchmarking af dagpengemodtagernes registrerede jobsøgning før
og efter suspensionen af beskæftigelsesindsatsen
Måned
Januar 2020
Februar 2020
Mars 2020
April 2020
Maj 2020
Rød smiley
28,3 pct.
27,3 pct.
37,5 pct.
65,4 pct.
61,4 pct.
Lysegrøn smiley
19,3 pct.
20,2 pct.
25.3 pct.
15,1 pct.
19,6 pct.
Grøn smiley
52,4 pct.
52,5 pct.
37,4 pct.
19,5 pct.
19,0 pct.
Kilde: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Tallene fra marts til maj 2020 er påvirket af COVID-19 situationen, hvor
beskæftigelsesindsatsen og reglerne om jobsøgning midlertidigt var suspenderet.
Visning af sanktionspraksis
STAR har i juni 2020 offentliggjort en ny visning af kommunernes
sanktionspraksis. Visningen udstiller andel og antal sanktionerede personer
opgjort på samtlige kommuner. Visningen giver mulighed for at sondre mellem
kommuner, sanktionstyper, visitationskategorier og ydelsesgrupper. Visningen
bygger på data fra Jobindsats.dk og opdateres kvartalsvis.
Visningen er en del af moderniseringen af det kommunale rådighedstilsyn som
aftalt med
Trepartsaftalen om tilstrækkelig og kvalificeret arbejdskraft i hele
Danmark og praktikpladser
(trepart II) fra august 2016.
Første fase af moderniseringen indebar offentliggørelse af en visning omhandlende
jobparate lediges registrerede jobsøgning, og andel fase omhandler
sanktionspraksis.
Visningen skal derudover anvendes i STARs opfølgning på kommunernes
sanktionspraksis som aftalt med
Aftale om mere enkle og skærpede sanktioner,
styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger
fra november 2018.
19
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 220: Orientering om statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner mv. for 1. halvår, fra beskæftigelsesministeren
STAR har udarbejde en fast administrationsmodel for opfølgningen over for
kommunerne. STAR vil se på samspil mellem den førnævnte og allerede
offentliggjorte visning af den registrerede jobsøgning og den nye sanktionsvisning,
da der vil være særlig opmærksomhed omkring kommuner, hvor der er lav
jobsøgning, herunder på kommunernes opfølgning på borgernes jobsøgning og
krav til jobsøgning.
STAR vil endvidere rette henvendelse til kommuner med en sanktionspraksis, som
adskiller sig markant fra landsgennemsnittet. STAR retter henvendelse med
henblik på at sikre en korrekt fortolkning af sanktionsreglerne og sanktionspraksis.
Derudover vil der blive udarbejdet halvårlige rapporter til aftalekredsen bag
sanktionsaftalen, der ønsker at følge udviklingen i den kommunale
sanktionspraksis. Første rapport til aftalekredsen udarbejdes ultimo 2020.
Grundet COVID-19, har rådighedsreglerne været suspenderet i foråret 2020. STAR
vil derfor først følge op over for kommunerne i januar 2021.
2.5. Status på modernisering af den kommunale
revisionsordning
I forlængelse af Rigsrevisionens beretning (nr. 9/2017) om ministeriernes tilsyn
med refusionen til kommunerne er der igangsat et tværministerielt arbejde med at
digitalisere den kommunale revisionsordning. I projektet deltager
Beskæftigelsesministeriets departement, Social- og indenrigsministeriet (SIM),
Udlændinge- og Integrationsministeriet (UIM), de kommunale revisorer og KL.
Projektet drives af STAR, der har formandskabet i styre- og arbejdsgruppen.
Ministerierne har med inddragelse af de kommunale revisorer og KL udarbejdet en
model for en ny digitale kommunal revisionsordning. Med digitaliseringen erstattes
den manuelle gennemgang af kommunale revisionsberetninger med en mere
ensartet, tidstro og transparent digital indberetning af revisionens resultater. Den
udførte revision vil
når løsningen er fuldt implementeret
blive præsenteret via
en offentligt tilgængelig portal.
Forud for implementering af en digital, kommunal revisionsordning gennemføres
et pilotforsøg i fire kommuner i 2. halvår 2020. Pilotforsøget har til formål at
afprøve den nye revisionsordning, herunder at teste betaversionen af it-
understøttelsen af ordningen i samarbejde med de kommunale revisorer i fire
udvalgte kommuner.
De indsamlede erfaringer fra forsøget vil blive indarbejdet i den endelige digitale
kommunale revisionsordning, der udrulles gradvist med ikrafttrædelse i 8-12
20
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 220: Orientering om statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner mv. for 1. halvår, fra beskæftigelsesministeren
kommuner pr. 1. januar 2021 forud for fuld implementering i alle landets
kommuner pr. 1. januar 2022.
2.6. Benchmarking af kontrolsager fra Udbetaling
Danmark
I november 2018 indgik et bredt politisk flertal
Aftale om mere enkle og skærpede
sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger.
Med aftalen er der
lagt op til at etablere en model til benchmarking og monitorering af kommunernes
brug af Udbetaling Danmarks leverancer og kontrolresultater, der løbende vil blive
udstillet for kommunerne.
Afsættet for initiativet er en evaluering af Den Fælles Dataenhed i Udbetaling
Danmark fra november 2017, som viser, at der både i kommunerne og i
Udbetaling Danmarks egen kontrolenhed er et potentiale for øget anvendelse af
dataenhedens leverancer.
På den baggrund skal initiativet optimere kommunernes kontrolindsats med
sociale ydelser ved at understøtte øget, tværkommunal videndeling, læring og
ledelsesfokus på baggrund af Udbetaling Danmarks registerbaserede udsøgning af
risikosager, hvor der er en formodning om snyd med overførselsindkomster.
Initiativet bygger videre på økonomiaftalen for 2019 mellem regeringen og KL.
Derudover skal værktøjet fungere som et offentligt tilgængeligt tilsynsoverblik
vedrørende kommunernes registerbaserede kontrolindsats.
Styrelsen er i samspil med KL, Udbetaling Danmark og kommunerne i færd med at
udmønte initiativet, så der ultimo oktober 2020 er udarbejdet en offentlig
benchmarking, hvor kommunernes brug af Udbetaling Danmarks leverancer kan
sammenlignes på en forståelig og rimelig måde, så det vil fremgå, hvor mange af
dataenhedens sager kommunen tager ned og visiterer, samt hvor mange af
sagerne, der bliver til kontrol- og provenusager.
Ambitionen er at understøtte dialogen mellem sammenlignelige kommuner om,
hvordan man får mere ud af sagerne, ligesom det vil skabe et enkelt og fælles
overblik til brug for dialogen mellem Udbetaling Danmark, KL, kommunerne og
styrelsen.
2.7. Fokusrevisioner af ressourceforløb og
jobafklaringsforløb
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har i 1. halvår 2020 fået gennemført
to fokusrevisioner af kommunernes forvaltning af ressourceforløb og
jobafklaringsforløb. Formålet med fokusrevision er at opnå viden om, hvorvidt
21
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 220: Orientering om statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner mv. for 1. halvår, fra beskæftigelsesministeren
kommunerne forvalter en særlig del af beskæftigelsesindsatsen i
overensstemmelse med lovgivningen og Folketingets intentioner
Fokusrevisionerne viser at:
Lange forløb uden mål spænder ben for en effektiv planlægning af indsatsen.
Ventetid i forløbenes forberedende dele og indsatsdel udfordrer sagernes
fremdrift og forløbenes effekt.
Begge forløb er overvejende tværfaglige, men bærer præg af et betydeligt
indsatstab fra rehabiliteringsteamets indstilling til de iværksatte indsatser.
Koordineringen af indsatser udfordres af usikkerhed om den koordinerende
sagsbehandler.
Borgerens perspektiv fremgår tydeligt især i den forberedende del, men
forsvinder ofte i sagens senere dele.
I lidt under halvdelen af ressourceforløbene og en tredjedel af
jobafklaringsforløbene lever kontaktforløbet ikke op til lovkravene, og der tages
sjældent individuelt stilling til borgerens behov.
Der i stort omfang indhentes sundhedsoplysninger fra andre sundhedsorganer
uden om sundhedskoordinatorerne
både før og efter mødet i
rehabiliteringsteamet.
Kommunerne er orienteret om fokusrevisionernes resultater på et webinar.
Styrelsen har desuden særskilt orienteret KL, jobcentrene, de kommunale
revisorer og Foreningen af socialchefer i Danmark.
22
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 220: Orientering om statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner mv. for 1. halvår, fra beskæftigelsesministeren
Kapitel 3. Tilsynet med Udbetaling
Danmark
Beskæftigelsesministeren fører i samarbejde med en række andre
ressortministerier et overordnet tilsyn med, om bestyrelsen for Udbetaling
Danmark sikrer, at Udbetaling Danmark administreres hensigtsmæssigt og
forsvarligt og under behørig hensyntagen til borgerens retssikkerhed.
Tilsynet skal ikke kontrollere eller monitorere den daglige drift i Udbetaling
Danmark, da dette er bestyrelsens opgave.
Beskæftigelsesministeren fører et lovbestemt tilsyn med Udbetaling Danmarks
bestyrelse med bidrag fra STAR. Tilsynet har følgende fire fokusområder:
1. Effektiv administration af offentlige ydelser og tilskud til borgere og
virksomheder
2. Borgeren i centrum og retssikkerhed i administrationen
3. Forbedret borgerservice gennem digital ydelsesadministration baseret på
digital selvbetjening mv.
4. Bedre kontrol med fokus på forebyggelse af snyd og fejludbetalinger på
eget sagsområde og for andre myndigheder.
Tilsynet er tilrettelagt som et årligt tilsyn bestående af et tilsynsbrev og et årligt
tilsynsmøde mellem ministeren og bestyrelsens forretningsudvalg. Derudover kan
tilsynet løbende tage enkeltsager op med henblik på at undersøge, om der er tale
om en generel problemstilling, der kræver tilsynets opfølgning.
Tilsynets vurdering af, om bestyrelsen udfører sit hverv i overensstemmelse med
lovgivningen, sker ud fra en risiko- og væsentlighedsbetragtning med
udgangspunkt i Udbetaling Danmarks årsrapport, en beretning fra bestyrelsen til
tilsynet og revisionsprotokollater fra intern samt ekstern revision. Derudover
indgår redegørelser fra klageinstanserne om kvaliteten i sagsbehandlingen og
bestyrelsens bemærkninger til disse redegørelser.
På baggrund af ovennævnte tilsynsmateriale har STAR den 4. september sendt
tilsynsbrevet for 2020 vedrørende 2019 til bestyrelsen for Udbetaling Danmark
med tilhørende tilsynsskema og bilag. Tilsynet vurderer overordnet, at Udbetaling
Danmark løser sine opgaver effektivt, herunder bl.a. at Udbetaling Danmark har
fokus på at leve op til retssikkerhedsmæssige krav og sikre god borgerservice.
Ligeledes ses
enhedsomkostningerne generelt at være faldende i Udbetaling Danmark på trods
af ekstraordinære investeringer til it-understøttelse.
23
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 220: Orientering om statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner mv. for 1. halvår, fra beskæftigelsesministeren
Tilsynet har valgt at fremhæve en række opmærksomhedspunkter i dette års
tilsynsbrev, som bestyrelsen skal forholde sig til. Det gælder bl.a. i forhold til
stigende enhedsomkostninger på enkelte sagsområder i Udbetaling Danmark fx i
forhold til fleksydelse. I brevet adresserer tilsynet endvidere problematikken
vedrørende manglende overholdelse af den lovfastsatte 4-ugersfrist i klagesager,
og det forhold at Udbetaling Danmark omgør 12 procent af alle afgørelserne i
forbindelse med genvurderingen (remonstrationsprocenten).
Beskæftigelsesministeren har som noget nyt i 2020 ved lov fået mulighed for at
igangsætte en praksisundersøgelse på Udbetaling Danmarks sagsområder. Efter
anmodning fra ministeren undersøger Ankestyrelsen i 2020 problematikken
vedrørende remonstration.
Endelig anmoder tilsynet på kontrolområdet bestyrelsen om bl.a. at følge op på
sine strategiske mål for databaseret kontrol.
Udbetaling Danmark hører under Beskæftigelsesministeriets ressort. Ud over det
lovbestemte tilsyn skal de enkelte ressortministerier
herunder bl.a.
Beskæftigelsesministeriet
fortsat som følge af ressortansvaret sikre, at formålet
med den materielle lovgivning som administreres af Udbetaling Danmark følges,
at tilskud og ydelser gives til de rette målgrupper, og at retssikkerheden er høj.
Ressorttilsynet med Udbetaling Danmark er i praksis forankret i STAR.
Herudover skal de relevante ministerier sikre, at finanslovsbudgettering og
udarbejdelse af statsregnskabet sker på et korrekt grundlag. I den forbindelse kan
ressortministerierne bede bestyrelsen i Udbetaling Danmark om oplysninger til
brug for budgettering, løbende opfølgning og regnskabsaflæggelse mv.
Ministerierne har endvidere fortsat forpligtelsen til at føre bevillingsmæssig kontrol
med de tilskud og ydelser, som Udbetaling Danmark administrerer.
24
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 220: Orientering om statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner mv. for 1. halvår, fra beskæftigelsesministeren
Kapitel 4. Øvrige tilsynsresultater
4.1. Hotline for socialt bedrageri og fremmedkrigere
Med
Aftale om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og
færre fejludbetalinger
fra november 2018 blev aftalepartierne enige om at oprette
en hotline for henvendelser angående socialt bedrageri og fremmedkrigere.
Det fremgår af aftalen, at hotlinen blandt andet skal kunne rådgive kommuner og
a-kasser om sager vedr. standsning af offentlige ydelser til fremmedkrigere, og at
kommuner, der har vedvarende problemer på sanktionsområdet, skal tilbydes
vejledning og viden om socialt bedrageri og politianmeldelse.
Styrelsen har den 6. januar 2020 etableret en hotline, der har åbent 4 timer om
dagen på alle hverdage.
Hotlinen blev etableret med en bredere emnekreds og yder rådgivning og
vejledning i sager om fremmedkrigere, bandemedlemmer, politianmeldelse af
socialt bedrageri og reglerne for stop af ydelser.
Styrelsen har op til idriftsættelse af hotlinen gjort KL, DAK og Kontrolforum
opmærksom på initiativet, ligesom styrelsen i december 2019 har udsendt en
skrivelse om hotlinen til samtlige a-kasser og kommuner og oplyst herom på
styrelsens hjemmeside.
Første halvår
Hotlinen har i 1. halvår 2020 i alt modtaget 78 opkald. Næsten alle opkald
besvares straks eller inden for 24 timer.
Halvdelen af opkaldene kommer fra kommuner, 1 opkald kom fra en a-kasse,
mens resten er private henvendelser eller henvendelser fra andre myndigheder.
I det omfang spørgsmålene ligger inden for styrelsens ansvarsområde, er
spørgeren blevet henvist til at hente information fra styrelsens hjemmeside
eller at udfylde kontaktformular på styrelsens hjemmeside, hvorefter
spørgsmålet behandles af studenterenheden efter sædvanlig praksis.
Som led i styrelsens opsøgende arbejde har styrelsen i maj 2020
deltaget i KL’s
tværkommunale Kontrolforum med deltagelse af kommunale
kontrolmedarbejdere og holdt oplæg om hotlinen vedr. politianmeldelser af
snyd med sociale ydelser.
25
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 220: Orientering om statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner mv. for 1. halvår, fra beskæftigelsesministeren
2358978_0026.png
Videre initiativer
Da aktivitetstallene vurderes at være lave, har styrelsen skrevet til samtlige
kommuner og a-kasser med henblik på at gøre opmærksom på hotlinen og
muligheden for at få rådgivning. Det skal bemærkes, at aktiviteten i sidste del af
1. kvartal og 2. kvartal 2020 vurderes at have været påvirket af COVID-19
situationen.
4.2. Lufthavnstilsynet
Formålet med lufthavnstilsynet er at forhindre, at der bliver udbetalt
forsørgelsesydelser af en a-kasse eller en kommune til borgere, der ikke har ret til
ydelserne, fordi de har opholdt sig i udlandet i perioden og dermed ikke har stået
til rådighed.
Lufthavnstilsynet har i 1. kvartal 2020 gennemført 11 kontrolaktioner og
kontrolleret i alt 5.736 passagerer. 7 af kontrolaktionerne er gennemført i Kastrup
Lufthavn, 2 i Aalborg Lufthavn, 1 i Billund Lufthavn og 1 i Aarhus Lufthavn.
Aktionerne har ført til, at 155 personer er blevet indberettet til deres
kommuner/a-kasser, og der er foreløbigt per 4. maj truffet afgørelse om
tilbagebetaling af godt 934.000 kr. Da der fortsat mangler et væsentligt antal
tilbagemeldinger fra a-kasser og kommuner, forventes det samlede
tilbagebetalingsbeløb at blive større.
Tabel 13. Lufthavnstilsynet i 1. kvartal 2020
Antal kontrolaktioner
i Kastrup Lufthavn
i Aalborg Lufthavn
i Billund Lufthavn
i Aarhus Lufthavn
Antal kontrolaktioner i alt
Antal passagerer kontrolleret
Antal personer indberettet
7
2
1
1
11
5.736
155
Kilde: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Kontrolaktioner indstillet siden den 12. marts 2020
Grundet COVID-19 og hjemsendelsen af offentligt ansatte havde lufthavnstilsynet
ikke haft mulighed for at gennemføre planlagte kontrolaktioner efter den 12.
marts 2020. Konsekvensen er, at der i 1. kvartal er gennemført fem
kontrolaktioner færre sammenlignet med 1. kvartal 2019. Ved udgangen af maj
26
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 220: Orientering om statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner mv. for 1. halvår, fra beskæftigelsesministeren
2020 vil lufthavnstilsynet være bagud med 14 kontrolaktioner sammenlignet med
2019.
Der er grundet COVID-19 ikke udsigt til, at lufthavnstilsynet kommer til at
efterleve målsætningen om at gennemføre 52 kontrolaktioner i 2020.
4.3. Tilsynet med tilskudsbevillinger
I STAR forvaltes tilskudsmidler i overensstemmelse med de regler, anbefalinger og
rammer for god tilskudsforvaltning, som fastsat i Finansministeriets
Budgetvejledning samt Moderniseringsstyrelsens vejledning om effektiv
tilskudsforvaltning. Derudover har STAR opsat yderligere retningslinjer. Disse
fremgår bl.a. af Bekendtgørelse om administration af tilskud fra puljer under STAR
(BEK 1276), en sagsbehandlerinstruks til alle medarbejdere, som arbejder med
tilskudsforvaltning samt en regnskabsinstruks.
Tilskudsmodtagere er forpligtet til at forvalte tilskud fra STAR i overensstemmelse
med reglerne/retningslinjerne på området, samt at gennemføre indsatsen som
beskrevet i ansøgning og bevillingsbreve.
Konkrete værktøjer i tilsynet med tilskudsbevillingerne
STAR fører halvårlig audit med puljeområdet og udtager ud fra en risiko- og
væsentlighedsbetragtning 10-20 projektsager til tilsyn.
Herudover gennemfører STAR stikprøvekontrol af afsluttede sager.
Stikprøvekontrollen omfatter systematisk gennemgang af, at sagsdokumenter
indeholder de nødvendige oplysninger.
Særlige tilsynsopgaver i 2020
I 2019 har STAR haft særlig fokus på yderligere styrkelse af kontrolmiljøet i
tilskudsforvaltningen som følge af svindelsagen i Socialstyrelsen og
Rigsrevisionens gennemførte revisioner på tilskudsområdet.
I august 2020 udsendte Rigsrevisionen den endelige beretning om revisionen af
statsregnskabet samt revision af statens forvaltning for 2019. Beretningerne
indeholder bl.a. kritik af STAR’s tilskudsadministration, herunder manglende
dokumentation i forbindelse med udbetalinger, samt at der ikke i alle tilfælde
sikres ligebehandling af alle tilskudsansøgere. STAR har på den baggrund iværksat
yderligere tilsynsinitiativer på tilskudsområdet.
27