Beskæftigelsesudvalget
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
Om Institut for Menneskerettigheders klage til Ligebehandlings-
nævnet over herkomstoplysninger i profilafklaringsværktøjet
CVR 10172748
22. marts 2021
Kære medlemmer af Beskæftigelsesudvalget
Det indgik i reformen af beskæftigelsesindsatsen fra 2014, at der skulle udvikles et
profilafklaringsredskab, som kunne understøtte sagsbehandlerne i deres vurdering
af borgernes risiko for langtidsledighed.
J.nr.
20/11138
–
2020-7151
Det fremgik bl.a. af et særskilt bilag til aftalen, at der til brug for profilafklaringen
blandt andet vil blive brugt oplysninger om ledighedshistorik, alder, tidligere be-
skæftigelse, herkomst, uddannelsesmæssig baggrund og årsag til ledighed. Det
fremgik ligeledes af forarbejderne til det lovforslag (L58)
1
, som udmøntede aftalen.
Formålet med profilafklaringsværktøjet er at hjælpe sagsbehandlerne med at ud-
pege de ledige, der har risiko for langtidsledighed, så den ledige hurtigt kan få den
rette indsats og dermed undgå at ende i langtidsledighed. Herkomstoplysningen
indgår med en lang række andre faktorer der statistisk har betydning for borgerens
risiko for langtidsledighed.
Som vi tidligere har drøftet, har tydeliggørelsen af hjemlen til brug af redskabet i
den nye lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, som Folketinget vedtog den 30.
april 2019 (L209), givet anledning til en del medieomtale og også en række spørgs-
mål fra bl.a. Datatilsynet og Institut for Menneskerettigheder. Datatilsynet har vur-
deret, at profilafklaringsværktøjet er i overensstemmelse med databeskyttelsesfor-
ordningen (GDPR). Institut for Menneskerettigheder har imidlertid indbragt
spørgsmålet for Ligebehandlingsnævnet med påstand om, at brugen af oplysninger
om nyledige dagpengemodtageres herkomst i forbindelse profilafklaringen udgør
ulovlig forskelsbehandling.
Både Kammeradvokaten og Beskæftigelsesministeriet, som er ressortansvarlig for
lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet (forskelsbehandlingslo-
ven), har vurderet, at begrebet herkomst, der anvendes i profilafklaringsværktøjet
ikke kan sidestilles med
begrebet ”etniske
oprindelse”, der følger af forskelsbe-
handlingslovens beskyttelsesforbud. Jeg har vedlagt Kammeradvokatens notits om
herkomst i profilafklaringsværktøjet.
1
https://www.ft.dk/samling/20141/lovforslag/l58/index.htm