Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 215
Offentligt
2357904_0001.png
01-05-2020
Sundhedsøkonomisk analyse
af interventionerne i
Inklusions projektet
-IPS/IPSE og IPS-MA- indsatserne
Forfattere: Thomas Nordahl Christensen¹, Lene Falgaard Eplov¹, Lone
Hellström¹, Marie Kruse²
COPENHAGEN RESEARCH CENTER FOR MENTAL HEALTH
CORE ¹ & DACHE - DANISH CENTRE FOR HEALTH
ECONOMICS²
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Orientering vedr. sundhedsøkonomisk analyse af Projekt Inklusion, fra beskæftigelsesministeren
Forord
Følgende rapport indeholder to selvstændige sundhedsøkonomiske analyser af interventionerne i Inklusions
projektet; IPS/IPSE og IPS-MA/Sherpa-indsatserne.
IPS/IPSE var et klinisk randomiseret forsøg der undersøgte effekterne af en evidensbaseret beskæftigelsesindsats
som hedder IPS (individuelt planlagt job med støtte, herefter IPS) og IPSE (IPS suppleret med træning i sociale
og kognitive færdigheder, herefter IPSE) for personer med en alvorlig sindslidelse defineret som psykoselidelser,
bipolar sindslidelse og tilbagevendende depression. Resultaterne viste at deltagerne i de to IPS-grupper kom
signifikant mere i arbejde eller uddannelse sammenlignet med standardindsatsen i jobcenteret.
IPS-MA var et klinisk randomiseret forsøg der undersøgte effekten af en modificeret udgave af IPS-indsatsen for
personer med moderate sindslidelser defineret som angst, depression og bipolar sindslidelse. Resultaterne viste at
deltagerne i IPS-MA (IPS-modified, early intervention for people with
Mood
and
Anxiety
disorder, herefter IPS-
MA) ikke kom signifikant mere i arbejde eller uddannelse sammenlignet med standardindsatsen i jobcenteret.
I forbindelse med evalueringen af forsøgene var to sundhedsøkonomiske analyser planlagt, en for hvert studie.
Denne rapport er en afrapportering af disse to analyser.
Første del af denne rapport omhandler IPS/IPSE. Rapporten beskriver baggrund, metoder, resultater og
konklusionen af den sundhedsøkonomiske analyse. I anden del gennemgås den sundhedsøkonomiske analyse af
IPS-MA-indsatsen, også kendt som Sherpa-indsatsen. De to metodeafsnit beskriver de anvendte metoder, herunder
datagrundlag, effektmål og analysemetoder. Meget af dette er gennemgående for begge de sundhedsøkonomiske
analyser, og de to metodeafsnit er derfor stort set identiske, men medtages i begge rapporter, så rapporterne kan
læses separat.
Alle analyserne er udført af Marie Kruse, DaCHE - Danish Centre for Health Economics, og rapporten er skrevet
af de øvrige medforfattere.
1
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Orientering vedr. sundhedsøkonomisk analyse af Projekt Inklusion, fra beskæftigelsesministeren
Del 1
Sundhedsøkonomisk analyse af
IPS (individuelt planlagt job med støtte)
og
IPSE (IPS suppleret med træning i
sociale og kognitive færdigheder)
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Orientering vedr. sundhedsøkonomisk analyse af Projekt Inklusion, fra beskæftigelsesministeren
Resumé
Baggrund:
Effekterne af IPS (individuelt planlagt job med støtte) og IPSE (IPS suppleret med kognitiv og social
træning) blev i perioden 2012-2018 undersøgt i et klinisk randomiseret multicenter-studie. I alt blev 720 deltagere
med alvorlig sindslidelse tilfældigt randomiseret til tre grupper: 1) IPS, 2) IPSE eller 3) standardindsatsen i
jobcenteret (SI). I løbet af den 18 måneders opfølgningsperiode var der signifikant flere deltagere i IPS-gruppen (59,9%)
og IPSE-gruppen (59.1%), der kom i ordinært arbejde eller uddannelse sammenlignet med deltagerne i standardindsatsen
(46,5%), og deltagerne var signifikant mere tilfredse med den støtte, de havde fået sammenlignet med
standardindsatsen. Formålet med nærværende studie er at undersøge omkostningseffektiviteten af IPS og IPSE-
indsatserne i forhold til helbredsrelateret livskvalitet og beskæftigelseseffekter sammenlignet med
standardindsatsen.
Metode:
Via registerbaseret data og data indhentet fra det randomiserede forsøg blev omkostningerne i
sundhedsvæsenet,
beskæftigelses-
og
socialsektoren
samt
interventionsomkostningerne
beregnet
for
opfølgningsperioden på 18 måneder, og forskellen testet med et t-test. Kvalitetsjusterede leveår (QALY) blev
udregnet på baggrund af det generiske spørgeskema, EQ-5D, ved hjælp af danske præferencevægte. Derefter blev
incremental cost-effectiveness ratioer (ICER) beregnet for gevinst i QALY og antal timer i beskæftigelse eller
uddannelse. ICER blev fremstillet visuelt i scatterplot efter bootstrappping.
Resultater:
Resultaterne viser at der i IPS og IPSE er en samfundsøkonomisk besparelse samt bedre effekter målt
i QALY’s
og timer i arbejde eller uddannelse.
Deltagerne i IPS og IPSE opnåede en statistisk signifikant
samfundsøkonomisk besparelse over den 18 måneders opfølgningsperiode på 71.562 kr. (IPS vs SI) og 54.660 kr.
(IPSE vs SI) per deltager. De lavere udgifter i de to IPS-grupper var primært på grund af færre udgifter til indsatser i
jobcenteret og socialcenteret samt færre psykiatriske kontakter og højere produktivitetsgevinst. Der var også en
forbedring i kvalitetsjusterede leveår efter 18 måneder i de to IPS- grupper, dog kun statistisk signifikant ved IPSE.
ICER tyder på at IPS og IPSE var både bedre (målt i QALY) og billigere sammenlignet med standardindsatsen i
jobcenteret. De to IPS-indsatser var omkostningseffektive i forhold til timer i arbejde eller uddannelse. Deltagerne
i begge IPS-grupper arbejdede eller studerede flere timer i gennemsnit over den 18 måneders opfølgningsperiode
med en samfundsøkonomisk besparelse sammenlignet med standardindsatsen.
Konklusion:
Resultaterne fra denne sundhedsøkonomiske analyse underbygger, på samme måde som resultaterne
fra effektanalysen, at der er baggrund for en national implementering af IPS-indsatsen.
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Orientering vedr. sundhedsøkonomisk analyse af Projekt Inklusion, fra beskæftigelsesministeren
Introduktion
På baggrund af positive internationale erfaringer med IPS-metoden, og IPS suppleret med kognitiv remediering og
social færdighedstræning, blev det danske IPS-forsøg gennemført i perioden 2012-2018
1,2
. I alt blev 720 deltagere
med alvorlig sindslidelse, herunder skizofreni og andre psykoselidelser, bipolar sindslidelse og tilbagevendende
depression, tilfældigt randomiseret til tre grupper: 1) IPS (N=243), 2) IPS plus kognitiv træning og sociale
færdigheder
på engelsk IPS Enhanced (IPSE) (N=238) eller 3) standardindsatsen i jobcentret (SI) (N=239).
Deltagerne blev rekrutteret fra distriktspsykiatriske centre og OPUS-teams (opsøgende behandling af unge med
psykoser) i København, Frederiksberg, Odense og Silkeborg, og havde alle et ønske om at komme i beskæftigelse
eller i gang med en uddannelse.
Individuelt Planlagt Job med Støtte (IPS)
Den overordnede tankegang i IPS er, at personer med alvorlige sindslidelser kan arbejde eller tage en uddannelse, når
der opnås et godt match mellem kandidaten og arbejds- eller uddannelsesstedet, samtidigt med at kandidaten modtager
sideløbende intensiv støtte. IPS er integreret i den psykiatriske behandling og har fokus på kandidatens egne valg og
præferencer. IPS-konsulenterne, der blev rekrutteret fra jobcentrene, havde et maksimalt caseload på 20 IPS-
deltagere, og var del af et team bestående af mindst en IPS-teamleder og tre IPS-konsulenter. Indsatsen var integreret
i de ambulante psykiatriske teams og IPS-konsulenterne deltog regelmæssigt ved behandlingskonferencer, eller
havde individuel kontakt med primærbehandlerne. Denne kontakt gav anledning til at diskutere kliniske faktorer
som f.eks. bivirkninger af medicin, symptomniveau eller kognitive deficits, som kunne være relevante i forhold til
valg af job og timetal. Deltagerne blev støttet direkte i arbejde eller uddannelse, i stedet for at dette skete efter en
lang arbejdsafprøvning eller træning i beskyttede miljøer, men med en intens sideløbende støtte. IPS-konsulenterne
hjalp deltagerne med at finde job på det ordinære arbejdsmarked, der matchede deltagerens interesser, og hvor
deltageren blev aflønnet med minimum mindsteløn.
IPS suppleret med kognitiv remediering og socialfærdighedstræning (IPSE)
International forskning med IPS-metoden har yderligere indikeret, at effekterne kan forstærkes ved at tilbyde træning
i kognitive og sociale færdigheder. Deltagere i denne gruppe modtog kognitiv træning og arbejdsrelateret social
færdighedstræning i tillæg til IPS. Det kognitive program var baseret på en tilpasset version af programmet "Thinking
skills for work" (TSW), som tidligere er blevet testet i et RCT studie med lovende resultater
3
. Programmet bestod af
kognitive computerøvelser, undervisning i coping- og kompensationsstrategier samt støtte til generalisering til job
eller uddannelse
3
. Ved computerøvelserne blev softwaren
circuits
anvendt, som er særligt målrettet kognitive
funktioner såsom opmærksomhed, hukommelse og problemløsningsstrategier.
4
Udover computertræningen blev deltagerne undervist i kognitive coping-strategier som f.eks. at blive bedre til at
bruge en kalender for at forbedre planlægningsevner, eller udvikling af rutiner til at kompensere for vedvarende
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Orientering vedr. sundhedsøkonomisk analyse af Projekt Inklusion, fra beskæftigelsesministeren
vanskeligheder og for at optimere arbejdsfunktionen. Slutteligt blev deltagerne tilbudt arbejdsrelateret social
færdighedstræning.
Effekterne af IPS og IPSE i Danmark
Resultaterne fra det danske forsøg viste at der fra baseline til 18 måneders opfølgningen var signifikant flere IPS-
deltagere der opnåede ordinær beskæftigelse eller kom i uddannelse sammenlignet med SI (59,9% vs. 46,5%, p =
0,014) og forskellen mellem IPSE og SI var (59,0% vs. 46,5%; p= 0,036). Desuden arbejdede eller studerede IPS-
gruppen flere timer end SI-gruppen (411 timer vs. 340 timer, p = 0,018) og det samme gjorde sig gældende for IPSE-
gruppen (488 timer vs. 340 timer, p = 0,005). Der var ingen statistisk signifikant forskel mellem IPS og IPSE på
nogen af effektmålene.
Formålet med nærværende studie er at undersøge omkostningseffektiviteten af IPS og IPSE-indsatserne i forhold til
helbredsrelateret livskvalitet og beskæftigelseseffekter. Registerbaserede data, samt data fra det kliniske
randomiserede forsøg, anvendes til at udregne omkostninger for alle deltagerne i forsøget. Derudover anvendes
besvarelserne på spørgeskemaet EQ-5D til udregning af helbredrelateret livskvalitet. Resultaterne vil kunne
anvendes som grundlag for at træffe velfunderede beslutninger om fremtidige investeringer og implementering af
beskæftigelsesindsatser i Danmark, hvor det ikke kun ses på effekterne af indsatsen, men hvor disse også
sammenholdes med udgifter for samfundet.
Metode
I det følgende gennemgås metoderne i studiet, herunder hvordan omkostninger for hver enkelt deltager blev udregnet,
hvordan kvalitetsjusterede leveår udregnes, samt analysemetoderne til at udregne omkostningseffektiviteten.
Omkostninger
For hvert enkelt individ blev omkostningerne i sundhedsvæsenet, beskæftigelses- og socialsektoren samt
interventionsomkostningerne beregnet for opfølgningsperioden, som var 18 måneder i IPS studiet
1
. Alle ydelser der
indgår i analyserne, er nærmere beskrevet i tabel 1.
Omkostningerne er beregnet akkumuleret indenfor
opfølgningsperioden. Herefter testes der for forskelle mellem indsatsgrupper og kontrolgrupper med t-tests.
Da overførselsindkomst ikke i sig selv er et udtryk for brug af ressourcer i samfundet, men en overførsel mellem to
aktører i samfundet, medregnes dette ikke i den sundhedsøkonomiske analyse. Der udføres dog en selvstændig
analyse der beskriver det gennemsnitlige antal dage uden indkomstoverførsel og antal kr. udbetalt.
Ydelsesudbetalingen udregnes med data fra E-indkomst og dækker over kontanthjælp, uddannelseshjælp
revalideringsydelse, arbejdsløshedsdagpenge, sygedagpenge, ledighedsydelse, fleksløntilskud og førtidspension.
5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Orientering vedr. sundhedsøkonomisk analyse af Projekt Inklusion, fra beskæftigelsesministeren
2357904_0007.png
Tabel 1: Datagrundlag for udregning af udgifter i sundheds- beskæftigelses- og socialsektoren
Udgifter
Hospitalsudgifter
Omkostninger i
primærsektoren
Forbrug af
receptpligtige
lægemidler
Omkostninger til
beskæftigelsesindsats
Definition
Hospitalsindlæggelser, ambulante besøg- og
skadestuekontakter på somatiske og psykiatriske
afdelinger, værdisat med danske DRG-takster
Kontakt til praktiserende læger, praktiserende
speciallæger og andet sundhedspersonale, f.eks.
tandlægehjælp eller psykologbehandling som er helt
eller delvist finansieret af sygesikringen.
Omkostningerne værdiansættes med de
overenskomstbestemte takster i sygesikringen.
Den fulde pris (uanset tilskud) af receptpligtige
lægemidler købt på danske apoteker.
Alle indsatser initieret i de kommunale jobcentre.
Jobcenteraktiviteter der tilbydes kontrolgruppen som
standardindsats herunder visitation til anden aktør,
blev for kontrolgruppen værdisat til 150 kr. pr. time.
Mentorstøtte i alle grupper blev værdisat til 247 kr. pr.
time. Samtaler i jobcenteret blev i alle grupper
værdisat til 382,5 kr. pr. time. Uddannelse og
ulønnede praktikker blev anset for ikke at have
yderligere omkostninger i alle tre grupper.
(2016 prisniveau)
Tilbud under serviceloven, fx rådgivning,
støttekontaktperson, kursusaktiviteter og andre sociale
tilbud, men ikke overførselsindkomster. Paragraffer i
serviceloven og dagstakster er beskrevet i appendix.
Kilde
Landspatientregisteret med DRG og DAGS-
takster
5,6
Sygesikringsregisteret
7
Lægemiddelregisteret
8
Forløbsdata fra STAR
Udgifter til sociale
kommunale ydelser
Omkostninger ved
interventionen
IPS
Omkostningerne ved IPS-interventionen, værdiansat
til 10 kr. pr. minut. IPSE havde samlet ekstra
omkostninger
på 4.500 kr. pr. deltagere
Data er indhentet fra socialforvaltningen i
Københavns Kommune for de deltagere, der
boede i København (70%). Gennemsnittet
per gruppe (IPSE, IPS og SI) for
københavnske borgere blev anvendt på hele
undersøgelsespopulationen.
Data er selvrapporteret af IPS-konsulenter
og kognitive psykologer. Da data er mest
komplet fra København, blev dette anvendt
til at udregne et gennemsnit som blev
anvendt på hele undersøgelsespopulationen
Data indhentet fra e-indkomstregisteret
Produktivitetsgevinster
Produktivitetsgevinster blev i alle grupper målt som
indkomsten fra ordinær beskæftigelse inklusive job
med løntilskud og fleksjob. Gevinsten beregnes som
udviklingen fra perioden før deltagelse til de 18 mdr.
efter start.
Kvalitetsjusterede leveår (QALY)
Kvalitetsjusterede leveår, eller
Quality Adjusted Life Years
(QALY) anvendes typisk i sundhedsøkonomiske
analyser og er et udtryk for den helbreds-relaterede gevinst en indsats kan have for den enkelte deltager. QALY
beregnes ved at gange gevinsten i helbredsrelateret livskvalitet med gevinsten i forventet restlevetid. Livskvaliteten
måles ved hjælp af et generisk spørgeskema, EQ-5D, der besvares af deltagerne i begge grupper ved baseline og efter 18
måneder. I EQ-5D spørges der til fem områder: bevægelighed, personlig pleje, sædvanlige aktiviteter, smerte/ubehag
og angst/depression. Hvert område kan besvares på 3 niveauer: 1) Ingen problemer, 2) nogle/moderate problemer
og 3) kan ikke udføre/ekstreme smerter. Den samlede besvarelse af alle fem områder beskriver en helbredstilstand.
En helbredstilstand beskrevet ved brug af EQ-5D kan omregnes til et enkelt mål for helbredsrelateret livskvalitet
6
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Orientering vedr. sundhedsøkonomisk analyse af Projekt Inklusion, fra beskæftigelsesministeren
2357904_0008.png
ved brug af såkaldte præferencevægte. Disse er indhentet ved at spørge et repræsentativt udsnit af befolkningen
om deres præferencer for forskellige helbredstilstande. Svarene skaleres fra 0 til 1 hvor 1 repræsenterer perfekt
helbred og 0 repræsenterer død. Ved hjælp af danske præferencevægte, dvs. hvor det er et repræsentativt udsnit af
den danske befolkning der har besvaret præferencespørgsmålene, omregnes resultaterne i de 5 domæner til et
enkelt tal mellem 0 og 1, som er et udtryk for hvor god den enkeltes livskvalitet er i forhold til
baggrundsbefolkningens.
9
Dette tal ganges i teorien med den estimerede restlevetid. I IPS-studiet, hvor
opfølgningstiden kun er 18 måneder, forventes restlevetiden ikke at blive påvirket af indsatsen, og QALY er derfor,
i dette studie, udelukkende et udtryk for livskvalitet.
Omkostningseffektivitet ICER
Herefter beregnes omkostningseffektiviteten, eller
Incremental cost-effectiveness
ratioer (ICER), som er et udtryk
for hvor meget det i gennemsnit koster at opnå en ekstra enhed gevinst, her QALY. ICER beregnes som forskellen
i omkostninger (i de 18 måneder før baseline og de 18 måneder fra baseline frem til opfølgning) mellem den
eksperimentelle gruppe og standardindsatsen, divideret med forskellen i QALY gevinsten
10
:
������������ =
Omkostninger Kontrol − Omkostninger Standardindsats
����
����
− ����
����
ICER fremstilles visuelt i et scatterplot ved at bootstrappe ICER’en, det vil sige der laves 10.000 gentagelser af
forsøget med tilbagelægning. Dette plot er et udtryk for sandsynligheden for at få et lignende resultat, hvis man
gentog forsøget, og siger dermed noget om robustheden af ICER’en. Som konfidensinterval for ICER’en anvendes
2.5% og 97.5% fraktilerne af det bootstrappede data, og intervaller som ikke indeholder 0 er statistik signifikante.
Observationerne i nederste højre kvadrant er tilfælde hvor indsatsen er både billigere og bedre, sammenlignet med
standardindsatsen, i forhold til QALY (dominant), hvor øverste venstre kvadrant er tilfælde hvor indsatsen er
dyrere og dårligere (domineret). Øverste højre kvadrant er tilfælde hvor indsatsen er dyrere men bedre, og nederste
venstre kvadrant er tilfælde hvor indsatsen er billigere og dårligere (Evaluer). I de tilfælde hvor en indsats er
dominant (bedre og billigere) er den umiddelbart værd at implementere, mens en indsats der er domineret (dyrere
og dårligere) umiddelbart kan forkastes. I de øvrige tilfælde (Evaluer) er det nødvendigt med en grundigere
sundhedsøkonomisk gennemgang før der kan træffes beslutning om hvorvidt indsatsen bør implementeres eller ej.
På samme måde som ovenfor, beregnes ICER i forhold til antal timer i arbejde eller uddannelse i IPS studiet, her
divideres forskellen i omkostninger i de to grupper, med forskellen i antal timer i arbejde eller uddannelse.
������������ =
Omkostninger Kontrol − Omkostninger Standardindsats
����
����
/
����
− ����
����
/
����
7
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Orientering vedr. sundhedsøkonomisk analyse af Projekt Inklusion, fra beskæftigelsesministeren
2357904_0009.png
Afslutningsvis fremstilles ICER i forhold til antal timer i arbejde eller uddannelse i IPS studiet også i et scatterplot.
Fortolkningen af dette plot er den samme som ovenfor beskrevet.
Resultater
Omkostninger
I tabel 2 ses de totale offentlige omkostninger per deltager i den 18 måneders opfølgningsperiode. Deltagerne i IPS-
indsatsen havde i løbet af opfølgningsperioden på 18 måneder omkostninger til brugen af det psykiatriske
sundhedsvæsen på 109.118 kr. Sammenlignet med omkostningerne forbundet med standardindsatsen, svarer det
til en besparelse på 27.975 kr. Deltagerne i IPSE-indsatsen opnåede en besparelse i det psykiatriske sygehusvæsen
på 34.020 kr. IPS-deltagerne havde derudover omkostninger i jobcenteret for 3.032 kr. og sammenlignet med
omkostningerne i standardindsatsen, svarer det til en besparelse på 22.431 kr.. Besparelsen i IPSE var 22.350 kr.
sammenlignet med SI. Deltagerne i IPS tjente i gennemsnit 13.440 kr. og IPSE 7.770 kr. mere end deltagerne i
standardindsatsen, dvs. produktivitetsgevinsten er højere i de to IPS-grupper. Interventionsomkostninger som ikke
var til stede i SI var 6.855 kr. i IPS og 19.073 kr. i IPSE. Totalt set var der en statistisk signifikant besparelse på
71.562 kr. når IPS sammenlignes med SI og 54.660 kr. når IPSE sammenlignes med SI (Tabel 2).
Tabel 2: Omkostninger, produktivitet og QALY fra baseline til 18 måneders opfølgning opgjort i kroner
Omkostninger
Brug af somatisk sundhedsvæsen
(indlæggelser, ambulant og
skadestue)
Brug af psykiatrisk
sundhedsvæsen (indlæggelser,
ambulante besøg og skadestue)
Brug af receptpligtige lægemidler
Brug af primærsektor (egen læge,
psykolog, psykiater, tandlæge ol.)
Beskæftigelsesindsatser i
jobcenteret
Produktivitetsgevinst*
Sociale indsatser i kommunen
Omkostninger ved interventionerne
IPS og IPSE
Totale Omkostninger
IPS
10.853
IPSE
9.450
SI
11.798
Forskel IPS vs. SI
(P-værdi)
-945
(P=0,729)
-27.975
(P=0,096)
457¨
(P=0,788)
0
(P=0,997)
-22.431
(P=<0,001)
13.440
(P=0,205)
-14.077
(-)
6.855
(-)
-71.562
(P=0,001)
Forskel IPSE vs SI
(P-værdi)
-2.348
(P=0,321)
-34.020
(P=0,043)
-3.255
(P=0,024)
-112
P=0,6120
-22.350
P=<0,0001
7.770
P=0,4351
-3.862
(-)
19.073
(-)
-54.660
(P=0,011)
109.118
103.073
137.093
10.785
2.145
3.032
54.105
13.193
6.855
101.876
7.073
2.033
3.113
48.435
23.408
19.073
118.778
10.328
2.145
25.463
40.665
27.270
0
173.438
*Produktivitetsgevinsten fratrækkes de totale omkostninger.
SI= Standardindsats, IPS=Individual placement and support, IPSE=IPS+ kognitiv remediering og socialfærdighedstræning, QALY=
Quality adjusted life years. Signifikansniveau: p<0.05.
Kilde: Egne beregninger baseret på forløbsdata fra kommunerne, data fra IPS-projektet samt registerdata fra Danmarks Statistik
I tabel 3 ses den gennemsnitlige overførselsindkomst udbetalt i de tre grupper, samt antal dage uden
overførselsindkomst. På trods af at der var højere produktivitet i de to IPS-grupper sammenlignet med SI, var der
kun en lille insignifikant forskel mellem grupperne i antal dage uden ydelser, hvilket også indikerer at det ikke ville
have ændret på resultaterne i de totale omkostninger i tabel 2 eller ICER, hvis overførselsindkomst var medregnet.
8
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Orientering vedr. sundhedsøkonomisk analyse af Projekt Inklusion, fra beskæftigelsesministeren
2357904_0010.png
Tabel 3:Gennemsnitlig udbetalt overførselsindkomst og antal dage uden overførselsindkomst i den 18 måneders
opfølgningsperiode
IPS
Udbetalte ydelser i
Danske kroner
Antal dage uden
overførselsindkomst
178.628
(89.781)
105,6
(176,9)
IPSE
SI
Gennemsnit (SD)
168.542
(82.211)
119,3
(170,1)
177.613
(82.897)
105,4
(171,5)
IPS vs SI
P=0.808
P=0.967
IPSE vs SI
P-værdi
P=0.103
P=0.132
IPSE vs IPS
P=0.164
P=0.124
SI= Standardindsats, IPS=Individual placement and support, IPSE=IPS suppleret med træning i sociale og kognitive færdigheder
Kilde: Egne beregninger baseret på data fra E-indkomst
QALY og ICER
For alle grupper ses der en forbedring i QALY. Gevinsten i indsatsgrupperne er større end i standardindsatsen.
Den største gevinst ses ved IPSE, og denne er signifikant større end den gevinst der ses i standardindsatsen med
en forskel i QALY på 0,063 (95% CI 0,012; 0,113) (Tabel 4.). Med en tidshorisont på et år er skalaen for QALY
mellem 0 og 1, ved længere tidshorisonter ganges med det antal år hvori forbedringen opnås. Det vil sige at hvis
forbedringen holder resten af livet ganges med restlevetid, og i tilfældet med IPS og IPSE ganges med 1,5 (18
måneder). En relativ QALY-gevinst på 0,063 over 18 måneder svarer til ca. 4,2 procent.
Fordi omkostningerne i IPS og IPSE er lavere end i standardindsatsen, men QALY er bedre, er ICER for begge
grupper dominant, dvs. billigere og bedre, men disse resultater er ikke statistisk signifikante. Når ICER er negativ
betyder det at interventionen enten er dominant
dvs. billigere og bedre, eller domineret
dvs. dyrere og dårligere.
Ved sammenligning af de to indsatsgrupper, IPSE og IPS, var ICER positiv, fordi der er en lille insignifikant
gevinst i sundhedsrelateret livskvalitet, og en ekstra omkostning. Gevinsten er dog så lille, at konfidensintervallet
omkring ICER er meget bredt og dermed ikke dominant.
Traditionelt rapporteres negative ICER’s ikke, idet det
er let at beslutte at implementere en dominant intervention eller forkaste en domineret. Derimod rapporteres
positive
ICER’s, som udtrykker omkostningen ved at opnå en ekstra enhed
gevinst, dvs. en ekstra QALY.
9
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Orientering vedr. sundhedsøkonomisk analyse af Projekt Inklusion, fra beskæftigelsesministeren
2357904_0011.png
Tabel 4: Omkostningseffektivitet, complet case analyse, omkostninger i kroner
Omkostningsudvikling, kr.,
(95% CI)
IPSE vs SI n=295
IPSE
SI
Forskel
-67.129
(-105.802; -28.456)
-35.150 (-73.598; 3.297)
-31.979 ( -86.296; 22.338)
0,070
(0,033; 0,107)
0,007 (-0,027; 0,042)
0,063
(0,012; 0,113)
Dominant ( -2.954.191; 431.373)
QALYS opnået
(95% CI)
ICER, kr. per opnået QALY
(95% CI) (opnået med bootstrapping)
IPS vs SI n=317
IPS
SI
Forskel
-76.646
(-114.307; -38.985)
-35.150 (-73.598; 3.297)
-41.496 (-95.205; 12.213)
0,033 (-0,000; 0,066)
0,007 (-0,027; 0,042)
0,025 (-0,022; 0,073)
Dominant (-1,56e+08; 1.718.744)
IPSE vs IPS n=312
IPSE
IPS
Forskel
-67.133
(-105.803; -28.455)
-76.643
(-114.308; -38.985)
9.517 (-63.456; 44.422)
0,070
(,033; 0,107)
0,033 (-0,000; 0,066)
0,037 (-0,012; 0,087)
254.646 (-3.887.132; 6.390.834)
Note: Fremhævede estimater er statistisk signifikante. Signifikans niveau: p<0.05. SI= Standardindsats, IPS=Individual placement and support, IPSE=IPS+
kognitiv remediering og socialfærdighedstræning, QALY= Quality adjusted life years. CI= konfidens interval, ICER= Incremental cost effectiveness
Kilde: Egne beregninger baseret på besvarelser på EQ-5D og registerdata
Figur 1 og 2 afspejler resultaterne af omkostningseffektiviteten (ICER), som fremgår af tabel 4. IPS og IPSE synes at
være dominant dvs. bedre og billigere sammenlignet med standardindsatsen i jobcenteret. Som det fremgår af
figurerne, er langt størstedelen af observationerne samlet i den sydøstlige kvadrant, som er tilfælde hvor indsatsen
er dominant, altså både billigere og med bedre effekt
målt i QALY’s. Derimod er der kun få observationer i den
nordvestlige kvadrant hvor indsatsen er domineret hvilket vil sige dyrere og med dårligere effekt. Figurerne tjener
dels som illustrativt supplement til tabel 4, dels som indikation af, hvor sikkert estimatet er. Hvis et stort flertal af
prikkerne er i et af kvadranterne er det relativt sikkert at forsøget også i virkeligheden vil falde ud med resultater i
dette kvadrant, som det fx er tilfældet i figur 2, hvorimod der er lidt mere usikkerhed om udfaldet i figur 1.
Figur 1 omkostningseffektivitet, IPS vs. SI, i den 18 måneders
opfølgningsperiode
Figur 2 omkostningseffektivitet, IPSE vs. SI, i den 18 måneders
opfølgningsperiode
Egne beregninger baseret på data fra IPS-projektet samt Danmarks Statistik
Egne beregninger baseret på data fra IPS-projektet samt Danmarks Statistik
10
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Orientering vedr. sundhedsøkonomisk analyse af Projekt Inklusion, fra beskæftigelsesministeren
2357904_0012.png
Samlet set er IPSE bedre end standardindsatsen i form af højere helbredsrelateret livskvalitet, mens IPS i de fleste
tilfælde synes at være bedre end standardindsatsen.
Timer i arbejde/uddannelse og ICER
I IPS og IPSE-grupperne kom deltagerne signifikant flere timer i arbejde eller uddannelse sammenlignet med
standardindsatsen (448 timer vs. 341 timer, p=0.002) og til lavere samlede omkostninger (tabel 5). Figur 3 viser
omkostningseffektiviteten i forhold til antal timer i arbejde eller uddannelse over den 18 måneders
opfølgningsperiode som præsenteret i tabel 5. I disse analyser er IPS og IPSE samlet set billigere. Omkostningerne
i de to IPS-grupper er i perioden efter baseline 77.192 kr. lavere end i perioden før baseline. I kontrolgruppen er
omkostningerne 30.590 kr. lavere end i perioden før baseline, hvilket vil sige at begge grupper er billigere men de
to IPS-grupper repræsenterer en yderligere besparelse på 46.602 kr. Derudover opnås bedre beskæftigelseseffekter
og der ses en 107 timers forskel i antal timer i arbejde eller uddannelse mellem IPS grupperne og standardindsatsen.
Omkostningseffektiviteten er størst i IPS-grupperne, med en dominant ICER, og de fleste af observationerne er
samlet i kvadranten i nederste højre hjørne, hvor indsatsen er både billigere og bedre (figur 3).
Tabel 5: Omkostningseffektivitet, for timer i arbejde eller uddannelse, complet case analyse
Omkostningsudvikling,
(95% CI)
Timer i arbejde eller uddannelse
(95% CI)
IPS+IPSE vs SI
IPS+IPSE
SI
Forskel
-77.192
(-103.293; -51.091)
-30.590 (-65.268; 4.088)
-46.602
(-91.322; -1.882)
448 (375;520)
341(254;427)
107 timer; SRD=0,138 (0,009; 0,263; P=0,002)*
Dominant (-3.648; 34)
ICER, per time opnået
SI= Standardindsats IPS=Individual placement and support, IPSE=IPS+ kognitiv remediering og socialfærdighedstræning, ICER= Incremental cost
effectiveness. SRD= succes rate difference, *resultatet uddraget fra den originale effektanalyse publiceret i JAMA psychiatry 2019
1
Figur 3 omkostningseffektivitet ved timer i arbejde eller uddannelse, IPS+IPSE vs. SI
Kilde: Egne beregninger baseret på data fra IPS-projektet samt Danmarks Statistik
11
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Orientering vedr. sundhedsøkonomisk analyse af Projekt Inklusion, fra beskæftigelsesministeren
Konklusion
Deltagerne i IPS og IPSE, kom signifikant mere i ordinær beskæftigelse eller uddannelse over den 18 måneders
opfølgningsperiode. Derudover opnåede de to grupper en statistisk signifikant samfundsøkonomisk besparelse på
71.562 kr. (IPS vs. SI) og 54.660 kr. (IPSE vs. SI). Der var også en forbedring i kvalitetsjusterede leveår efter 18
måneder i de to IPS-grupper hvilket indikerer, at deltagerne oplever en højere livskvalitet sammenlignet med
standardindsatsen. Den største gevinst var blandt IPSE deltagerne og kun her var gevinsten signifikant større end
i standardindsatsen. Beregning af omkostningseffektiviteten med ICER tyder på at IPS og IPSE var både bedre
(målt i QALY) og billigere sammenlignet med standardindsatsen i jobcenteret. Resultatet forekommer desuden
robust når data bootstrappes, og fremstilles visuelt i et scatterplot. Derudover arbejdede eller studerede deltagerne i
de to IPS-grupper flere timer i gennemsnit med en samfundsøkonomisk besparelse sammenlignet med borgere
under standardindsatsen i jobcenteret. Resultaterne fra denne sundhedsøkonomiske analyse underbygger, på
samme måde som resultaterne fra effektanalysen, at der er baggrund for en national implementering af IPS-
indsatsen, hvor der ikke kun kan forventes bedre effekter men også en samfundsøkonomisk besparelse.
12
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Orientering vedr. sundhedsøkonomisk analyse af Projekt Inklusion, fra beskæftigelsesministeren
Referencer
:
1
Christensen TN, Nielsen IG, Stenager E,
et al.
Individual Placement and Support supplemented with
cognitive remediation and work-related social skills training in Denmark: Study protocol for a
randomized controlled trial.
Trials
2015;
16:
1–10.
Christensen TN, Wallstrøm IG, Stenager E,
et al.
Effects of Individual Placement and Support
Supplemented With Cognitive Remediation and Work-Focused Social Skills Training for People With
Severe Mental Illness Results From a Randomized 3-Group Clinical Trial.
JAMA psychiatry
2019; : 1–9.
McGurk SR, Mueser KT, Xie H,
et al.
Cognitive enhancement treatment for people with mental illness
who do not respond to supported employment: A randomized controlled trial.
Am J Psychiatry
2015;
172:
852–61.
Reeder C, Pile V, Crawford P,
et al.
The Feasibility and Acceptability to Service Users of CIRCuiTS, a
Computerized Cognitive Remediation Therapy Programme for Schizophrenia.
Behav Cogn Psychother
2016;
44:
288–305.
Ankjær-Jensen A, Rosling P, Bilde L. Variable prospective financing in the Danish hospital sector and
the development of a Danish case-mix system.
Health Care Manag Sci
2006;
9:
259–68.
Lynge E, Sandegaard JL, Rebolj M. The Danish national patient register.
Scand J Public Health
2011;
39:
30–3.
Sahl Andersen J, De Fine Olivarius N, Krasnik A. The Danish national health service register.
Scand J
Public Health
2011;
39:
34–7.
Wallach Kildemoes H, Toft Sørensen H, Hallas J. The Danish national prescription registry.
Scand J
Public Health
2011;
39:
38–41.
Pedersen KM, Wittrup-Jensen K, Brookds R, Gudex C. Værdisætning af sundhed: Teorien om
kvalitetsjusterede leveår. Odense: Syddansk Universitetsforlag, 2003.
Drummond MF, O’Brien B, Stoddart GL, Torrance GW.
Methods for the Economic Evaluation of Health
Care Programmes, Second Edition. 2005 DOI:10.1016/S0749-3797(97)00069-X.
2
3
4
5
6
7
8
9
10
13
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Orientering vedr. sundhedsøkonomisk analyse af Projekt Inklusion, fra beskæftigelsesministeren
Del 2
Sundhedsøkonomisk analyse af
IPS-MA-indsatsen.
14
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Orientering vedr. sundhedsøkonomisk analyse af Projekt Inklusion, fra beskæftigelsesministeren
Resumé
Baggrund:
Effekten af en modificeret udgave af Individuelt Planlagt job med Støtte (IPS) målrettet mennesker
med nyligt diagnosticeret angst, depression eller bipolar lidelse
(IPS-modified for people with
Mood
and
Anxiety
disorders)
(IPS-MA) blev undersøgt i et randomiseret forsøg, hvor 326 deltagere ved lodtrækning blev fordelt til
enten at modtage den modificerede IPS-indsats, IPS-MA, plus standardindsats eller standardindsatsen alene. I
effektstudiet blev der ikke fundet nogen statistisk signifikant forskel på hvor mange der kom i arbejde i de to
grupper efter 12 måneder. For at undersøge om indsatsen var omkostningseffektiv, udføres denne
sundhedsøkonomiske analyse.
Metode:
Omkostningerne i sundhedsvæsenet, beskæftigelses- og socialsektoren samt interventions-
omkostningerne blev beregnet for opfølgningsperioden for hver af de to grupper (IPS-MA og kontrolgruppen), og
forskellen testet med et t-test. Kvalitetsjusterede leveår (QALY) blev beregnet på baggrund af spørgeskemaet EQ-
5D, og herefter blev incremental
cost-effectiveness ratioer (ICER) beregnet for gevinst i QALY og antal timer i
beskæftigelse. ICER blev fremstillet visuelt i scatterplot efter bootstrappping.
Resultat:
Der blev fundet en samfundsøkonomisk besparelse ved IPS-MA-indsatsen sammenlignet med
standardindsatsen på 16.658 kr. i gennemsnit per person akkumuleret i løbet af de 12 måneder, forskellen var dog
ikke statistisk signifikant. Der var en signifikant besparelse på beskæftigelsesindsatsen i jobcenteret på 31.965 kr. i
IPS-MA-gruppen. Men produktivitetsgevinsten var signifikant højere i den gruppe der modtog standardindsatsen,
idet de tjente 25.320 kr. mere per person i opfølgningsperioden end IPS-MA-gruppen. Forbedringen i
kvalitetsjusterede leveår var størst i IPS-MA-gruppen, men forskellen var ikke statistisk signifikant. Fordi
omkostningerne i IPS-MA er lavere end i standardindsatsen, men QALY er bedre, er ICER dominant, dvs. billigere
og bedre, men disse resultater er ikke statistisk signifikante. Indsatsen viste sig ikke at være omkostningseffektiv
i forhold til antal timer i arbejde, da deltagerne i IPS-MA- gruppen arbejdede signifikant færre timer end de der
modtog standardindsatsen.
Konklusion:
IPS-MA-indsatsen var altså ikke dyrere end standardindsatsen, og der var en tendens til at deltagerne
i IPS-MA havde en højere forbedring i kvalitetsjusterede leveår, dog ikke signifikant. Men deltagerne i IPS-MA
arbejdede signifikant færre timer i løbet af de 12 første måneder af indsatsen. Baseret på nærværende
sundhedsøkonomiske undersøgelse, kan det derfor ikke umiddelbart anbefales at implementere IPS-MA i sin
nuværende form.
15
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Orientering vedr. sundhedsøkonomisk analyse af Projekt Inklusion, fra beskæftigelsesministeren
Introduktion
Som en del af Projekt Inklusion, blev effekten af en modificeret udgave af IPS
(Individuelt Planlagt job med Støtte)
målrettet mennesker med nyligt diagnosticeret angst, depression eller bipolar lidelse undersøgt - på engelsk
”The
Individual Placement and Support (IPS)-modified, early intervention for people with
Mood
and
Anxiety
disorder”
(IPS-MA). Effekten blev undersøgt i et klinisk randomiseret forsøg fra 2011 og frem til 2016
2
. I forsøget indgik 326
deltagere, der alle havde været indlagt eller i ambulant behandling med angst, depression eller bipolar lidelse i
Region Hovedstaden. Deltagerne blev randomiseret til enten at modtage standardindsatsen i jobcenteret plus et IPS-
MA-forløb (n=162) eller standardindsatsen alene (n=164).
IPS-MA-indsatsen var en tosporet indsats, hvor deltagerne fik tildelt en mentor og en karriererådgiver, der
sideløbende støttede deltageren i at vende tilbage i arbejde. Indsatsen bestod af følgende elementer:
Individualiseret mentorstøtte, ydet af mentorer m. mange års erfaring fra arbejde i psykiatrien
Koordinering ved mentor internt og eksternt overfor andre aktører (eks. kommune, sundhedssektor)
Karriererådgivning målrettet mennesker med psykisk sygdom (af karriererådgivere med erfaring fra det
private erhvervsliv)
Uvildig hjælp til afklaring af privatøkonomien
Virksomhedsrettet indsats for at understøtte den enkeltes mulighed for at komme i arbejde
Støtten var fleksibel og tidsubegrænset, og tilpasset den enkelte deltagers behov. Målet var ordinær beskæftigelse
eller uddannelse, uden forudgående arbejdsafprøvning eller praktik. IPS-MA-indsatsen blev implementeret i, og
udbudt af den private virksomhed SHERPA, der allerede udbød beskæftigelsesrettede indsatser til mennesker med
psykiske lidelser.
Resultaterne fra effektstudiet viste, at der efter et år var 32,5% i arbejde eller uddannelse i IPS-MA-gruppen,
sammenlignet med 28% i standardindsats gruppen. Denne forskel var ikke statistisk signifikant. Efter to år var
44,4% i arbejde eller uddannelse i IPS-MA-gruppen, sammenlignet med 38,6% i standardindsats gruppen, heller
ikke denne forskel var statistisk signifikant (p=0,20). IPS-MA-indsatsen var altså ikke bedre end standardindsatsen
til at få deltagerne i arbejde.
Formålet med nærværende sundhedsøkonomiske analyse er at undersøge omkostningseffektiviteten af IPS-MA-
indsatsen i forhold til helbredsrelateret livskvalitet og beskæftigelseseffekter. Undersøgelsen kan bidrage til at
støtte beslutningstagere i hvorvidt der kunne være en samfundsøkonomisk gevinst ved at implementere indsatsen.
16
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Orientering vedr. sundhedsøkonomisk analyse af Projekt Inklusion, fra beskæftigelsesministeren
2357904_0018.png
Metode
I det følgende gennemgås metoderne i studiet, herunder hvordan omkostninger for hver enkelt deltager blev
udregnet, hvordan kvalitetsjusterede leveår udregnes, samt metoderne til at udregne omkostningseffektiviteten.
Omkostninger
For hvert enkelt individ blev omkostningerne i sundhedsvæsenet, beskæftigelses- og socialsektoren samt
interventionsomkostningerne beregnet for opfølgningsperioden.
Opfølgningsperioden i IPS-MA-studiet var
oprindeligt 24 måneder, men da der ved denne opfølgning var mindre end 50 % der havde besvaret EQ-5D, blev
12 måneders opfølgningen anvendt i den sundhedsøkonomiske analyse.
2
Alle ydelser der indgår i analyserne, er
nærmere beskrevet i tabel 1.
Omkostningerne er beregnet akkumuleret indenfor opfølgningsperioden. Herefter er
der testet for forskelle mellem indsatsgrupper og kontrolgrupper med t-tests.
Tabel 1: Datagrundlag for udregning af udgifter i sundheds- beskæftigelses- og socialsektoren
Udgifter
Hospitalsudgifter
Omkostninger i
primærsektoren
Forbrug af
receptpligtige
lægemidler
Omkostninger til
beskæftigelsesindsats
Definition
Hospitalsindlæggelser, ambulante besøg- og
skadestuekontakter på somatiske og psykiatriske
afdelinger, værdisat med danske DRG-takster
Kontakt til praktiserende læger, praktiserende
speciallæger og andet sundhedspersonale, f.eks.
tandlægehjælp eller psykologbehandling som er helt
eller delvist finansieret af sygesikringen.
Omkostningerne værdiansættes med de
overenskomstbestemte takster i sygesikringen.
Den fulde pris (uanset tilskud) af receptpligtige
lægemidler købt på danske apoteker.
Alle indsatser initieret i de kommunale jobcentre.
Jobcenteraktiviteter der tilbydes kontrolgruppen som
standardindsats herunder visitation til anden aktør,
blev i kontrolgruppen værdisat til 150 kr. pr. time.
Mentorstøtte blev værdisat til 248 kr. pr. time.
Samtaler i jobcenteret blev i begge grupper værdisat
til 383 kr. pr. time. Uddannelse og ulønnede
praktikker blev anset for ikke at have yderligere
omkostninger i de to grupper. (2016 prisniveau)
Tilbud under serviceloven, fx rådgivning,
støttekontaktperson, kursusaktiviteter og andre sociale
tilbud, men ikke overførselsindkomster. Paragraffer i
serviceloven og dagstakster er beskrevet i appendix.
Omkostninger ved IPS-MA-indsatsen, er beregnet
som brug af Sherpa services, samt et estimat for
gennemsnitligt tidsforbrug per service, ganget med en
socialrådgivers timeløn (300 kr.).
Produktivitetsgevinster blev målt som indkomsten fra
ordinær beskæftigelse inklusive job med løntilskud og
fleksjob. Gevinsten beregnes som udviklingen fra
perioden før deltagelse til de 12 mdr. efter start.
Kilde
Landspatientregisteret med DRG og DAGS-
takster
3,4
Sygesikringsregisteret
5
Lægemiddelregisteret
6
Forløbsdata fra STAR
Udgifter til sociale
kommunale ydelser
Omkostninger ved
interventionen
IPS-MA
Produktivitetsgevinster
Data er indhentet fra socialforvaltningen i
Københavns Kommune for de deltagere, der
boede i København (46%). Gennemsnittet
per gruppe for københavnske borgere blev
anvendt på hele undersøgelsespopulationen.
Data er registreret af medarbejderne i
Sherpa.
Data indhentet fra e-indkomstregisteret
17
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Orientering vedr. sundhedsøkonomisk analyse af Projekt Inklusion, fra beskæftigelsesministeren
2357904_0019.png
Kvalitetsjusterede leveår (QALY)
Kvalitetsjusterede leveår, eller
Quality Adjusted Life Years
(QALY) anvendes typisk i sundhedsøkonomiske
analyser og er et udtryk for den helbreds-relaterede gevinst en indsats kan have for den enkelte deltager. QALY
beregnes ved at gange gevinsten i helbredsrelateret livskvalitet med gevinsten i forventet restlevetid. Livskvaliteten
måles ved hjælp af et generisk spørgeskema, EQ-5D, der besvares af deltagerne i begge grupper ved baseline og
efter 12 måneder. I EQ-5D spørges der til fem områder: bevægelighed, personlig pleje, sædvanlige aktiviteter,
smerte/ubehag og angst/depression. Hvert område kan besvares på 3 niveauer: 1) Ingen problemer, 2)
nogle/moderate problemer og 3) kan ikke udføre/ekstreme smerter. Den samlede besvarelse af alle fem områder
beskriver en helbredstilstand. En helbredstilstand beskrevet ved brug af EQ-5D kan omregnes til et enkelt mål for
helbredsrelateret livskvalitet ved brug af såkaldte præferencevægte. Disse er indhentet ved at spørge et
repræsentativt udsnit af befolkningen om deres præferencer for forskellige helbredstilstande. Svarene skaleres fra
0 til 1 hvor 1 repræsenterer perfekt helbred og 0 repræsenterer død. Ved hjælp af danske præferencevægte, dvs.
hvor det er et repræsentativt udsnit af den danske befolkning der har besvaret præferencespørgsmålene, omregnes
resultaterne i de 5 domæner til et enkelt tal mellem 0 og 1, som er et udtryk for hvor god den enkeltes livskvalitet
er i forhold til baggrundsbefolkningens.
7
Dette tal ganges i teorien med den estimerede restlevetid. I IPS-MA-
studiet, hvor opfølgningstiden kun er 12 måneder, forventes restlevetiden ikke at blive påvirket af indsatsen, og
QALY er derfor, i dette studie, udelukkende et udtryk for livskvalitet.
Omkostningseffektivitet (ICER)
Herefter beregnes omkostningseffektiviteten, eller
Incremental cost-effectiveness
ratioer (ICER), som er et udtryk
for hvor meget det i gennemsnit koster at opnå en ekstra enhed gevinst, i dette tilfælde en QALY. ICER beregnes
som forskellen i omkostninger (i de 12 måneder før baseline og de 12 måneder fra baseline frem til opfølgning)
mellem den eksperimentelle gruppe og standardindsatsen, divideret med forskellen i QALY gevinsten
8
:
������������ =
Omkostninger Kontrol − Omkostninger Standardindsats
����
����
− ����
����
ICER fremstilles visuelt i et scatterplot ved at bootstrappe ICER’en, det vil sige der laves 10.000 gentagelser af
forsøget med tilbagelægning. Dette plot er et udtryk for sandsynligheden for at få et lignende resultat, hvis man
gentog forsøget, og siger dermed noget om robustheden af ICER’en. Som konfidensinterval for ICER’en anvendes
2.5% og 97.5% fraktilerne af det bootstrappede data, og intervaller som ikke indeholder 0 er statistik signifikante.
Observationerne i nederste højre kvadrant er tilfælde hvor indsatsen er både billigere og bedre, sammenlignet med
standardindsatsen, i forhold til QALY (dominant), hvor øverste venstre kvadrant er tilfælde hvor indsatsen er
dyrere og dårligere (domineret). Øverste højre kvadrant er tilfælde hvor indsatsen er dyrere men bedre, og nederste
venstre kvadrant er tilfælde hvor indsatsen er billigere og dårligere (Evaluer). I de tilfælde hvor en indsats er
18
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Orientering vedr. sundhedsøkonomisk analyse af Projekt Inklusion, fra beskæftigelsesministeren
2357904_0020.png
dominant (bedre og billigere) er den umiddelbart værd at implementere, mens en indsats der er domineret (dyrere
og dårligere) umiddelbart kan forkastes. I de øvrige tilfælde (Evaluer) er det nødvendigt med en grundigere
sundhedsøkonomisk gennemgang før der kan træffes beslutning om hvorvidt indsatsen bør implementeres eller ej.
På samme måde som ovenfor, beregnes ICER i forhold til antal timer i arbejde i IPS-MA-studiet, her divideres
forskellen i omkostninger i de to grupper, med forskellen i antal timer i arbejde.
������������ =
Omkostninger Kontrol − Omkostninger Standardindsats
����
����
����
− ����
����
����
Afslutningsvis fremstilles ICER i forhold til antal timer i arbejde i IPS-MA-studiet også i et scatterplot.
Fortolkningen af dette plot er den samme som ovenfor beskrevet.
Resultater
Omkostninger
I tabel 2 ses de totale omkostninger akkumuleret indenfor de første 12 måneder af opfølgningsperioden fordelt på
IPS-MA og standardindsats. Det fremgår, at der ikke er signifikant forskel på omkostningerne til brugen af det
somatiske sundhedsvæsen, receptpligtige lægemidler eller brug af primær sektor. Derimod havde deltagerne i IPS-
MA i løbet af de 12 måneder omkostninger til brug af det psykiatriske sundhedsvæsen på 41.168 kr., hvilket er en
besparelse på 20.040 kr. i gennemsnit per person per år sammenlignet med standardindsatsen. Udgifterne til
beskæftigelsesindsatser i jobcenteret er 9.968 kr. i IPS-MA og hele 41.933 kr. i standardindsatsen, hvilket svarer
til en besparelse på 31.965 kr. i gennemsnit per person per år i IPS-MA. Deltagerne i IPS-MA tjener i gennemsnit
37.755 kr. i løbet af de 12 måneder, dette er 25.320 kr. mindre end de der modtager standardindsatsen, dvs.
produktivitetsgevinsten er højere i standardindsatsen. Der er ikke signifikant forskel på brug af sociale indsatser i
kommunen mellem de to grupper. Omkostninger til IPS-MA-interventionen er i gennemsnit 8.873 kr. per person
det første år. De totale omkostninger i IPS-MA beløber sig til 41.138 kr., hvilket er en besparelse på 16.658 kr. i
gennemsnit per person per år sammenlignet med standardindsatsen. Denne forskel er dog ikke signifikant. Det er
vigtigt at bemærke, at det kun er den gennemsnitlige produktivitetsgevinst og udgifter til den sædvanlige
beskæftigelsesindsats i jobcenteret, der er signifikant forskellige når man sammenligner de to grupper (tabel 2).
IPS-MA-indsatsen er altså ikke dyrere end standardindsatsen, tværtimod ses der en besparelse på 16.658 kr. i
gennemsnit per person, som dog er insignifikant. Besparelsen udgøres primært af mindre forbrug af
beskæftigelsesindsatser i jobcenteret og væsentligt mindre (dog ikke signifikant) brug af det psykiatriske
sundhedsvæsen. Besparelsen udlignes dog af, at deltagerne i IPS-MA har en signifikant lavere
produktivitetsgevinst.
19
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Orientering vedr. sundhedsøkonomisk analyse af Projekt Inklusion, fra beskæftigelsesministeren
2357904_0021.png
Tabel 2: Omkostninger og produktivitet fra baseline til 12 måneders opfølgning opgjort i kroner for hver gruppe
Omkostninger
Omkostninger
Forskel i omkostninger
SI
IPS-MA vs SI
IPS-MA
9.360
7.725
1.635
p=0,488
Brug af somatisk sundhedsvæsen
(indlæggelser, ambulante besøg og
skadestue)
Brug af receptpligtige lægemidler
4.200
4.575
-375
p=0,63
Brug af primærsektor (egen læge,
psykolog, psykiater, tandlæge ol.)
Brug af psykiatrisk sundhedsvæsen
(indlæggelser, ambulante besøg og
skadestue)
Beskæftigelsesindsatser i jobcenteret
Produktivitetsgevinst*
Sociale indsatser i kommunen
Omkostninger ved IPS-MA-
interventionen
Totale omkostninger
4.448
41.168
4.793
61.208
-345
-20.040
p=0,52
p=0,078
9.968
37.755
2.265
8.873
41.138
41.933
63.075
2.123
-
57.795
-31.965
-25.320
143
8.873
-16.658
p=0,009
p=0,017
-
-
p=0,423
Note: Beregnet for den fulde population: N=326. * Trukket fra de totale omkostninger.
Estimater med fremhævet tekst er statistisk signifikante (p<0.05). SI=Standardindsats
Kilde: Egne beregninger baseret på forløbsdata fra kommunerne, data fra IPS-MA-projektet samt registerdata fra Danmarks Statistik
QALY og ICER
For både IPS-MA og standardindsats ses et fald i omkostninger sammenlignet med året før indsatsen, forskellen på
besparelsen mellem de to grupper er dog ikke statistisk signifikant (tabel 3). For begge grupper ses der også en
forbedring i QALY fra baseline til opfølgningen efter 12 måneder, gevinsten er størst i IPS-MA-gruppen, men der
er heller ikke signifikant forskel på gevinsten i QALY mellem de to grupper (tabel 3). Fordi omkostningerne i IPS-
MA lavere end i standardindsatsen, men QALY er bedre, er ICER dominant, dvs. billigere og bedre, men disse
resultater er dog ikke statistisk signifikante.
Tabel 3: Omkostningseffektivitet, ICER, omkostninger målt i kroner
Omkostningsudvikling Omkostningsudvikling
IPS-MA
SI
(95 % CI)
(95 % CI)
Complete
-69.608
-57.974
case
(-93.882; -45.334)
(-81.794; -34.154)
(N=143)
Forskel
-11.635
IPS-MA - SI
(-46.330; 21.852)
ICER,
IPS-MA vs SI
(95 % CI)
QALY-gevinst
IPS-MA
(95 % CI)
0,144
(0,097; 0,190)
-0,023
(-0,037; 0,083)
QALY-gevinst
SI
(95 % CI)
0,121
(0,081; 0,161)
Dominant
(-5,61e+07; 900.839)
NOTE: Estimater med fremhævet tekst er statistisk signifikante (p<0.05). SI=standardindsats
Kilde: Egne beregninger baseret på besvarelser af EQ-5D i IPS-MA-projektet, samt registerdata
Figur 1 afspejler omkostningseffektiviteten, ICER’en, som er præsenteret i tabel 3. Plottet er et udtryk for
robustheden af ICER’en og bekræfter, at resultatet ikke er robust. Da 0 er inkluderet i konfidensintervallet er der
ikke signifikant forskel på de to grupper, hvilket også ses ved at største delen af observationerne samler sig omkring
midten, og fordeler sig nogenlunde ligeligt i de fire kvadranter, dog med en lille overvægt i nederste højre kvadrant
(bedre og billigere). Der er altså en lille tendens til at deltagerne i IPS-MA har en lille ekstra QALY-gevinst til lidt
færre penge, men det er ikke signifikant.
20
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Orientering vedr. sundhedsøkonomisk analyse af Projekt Inklusion, fra beskæftigelsesministeren
2357904_0022.png
Figur 1 Omkostningseffektivitet, IPS-MA vs standardindsats i den 12 måneders opfølgningsperiode
Kilde: egne beregninger baseret på data fra IPS-MA-projektet og registerdata
Timer i arbejde og ICER
I tabel 4 ses det igen, at der for begge grupper er et fald i omkostninger sammenlignet med året før indsatsen, og
at de arbejder flere timer i den 12 måneders opfølgningsperiode. Det ses at de i standardindsatsen arbejder
signifikant flere timer sammenlignet med IPS-MA-gruppen, med en forskel på 113 timer (tabel 4).
Tabel 4. Omkostningseffektiviteten i forhold til gevinst i antal timer, omkostninger målt i kroner.
Omkostningsudvikling Omkostningsudvikling Gevinst
timer i
IPS-MA
arbejde, IPS-MA
SI
(95 % CI)
(95 % CI)
(95 % CI)
Complete
-67.691
-61.171
160
case
(-87.396; -47.987)
(-83.649; -38.693)
(104- 216)
(N=326)
Forskel
-6.520 (-36.286; 22.942)
-113 (-203; -25)
IPS-MA - SI
NOTE: Estimater med fremhævet tekst er statistisk signifikante (p<0.05). SI=Standardindsats
Kilde: Egne beregninger baseret på data fra IPS-MA-projektet og registerdata
Gevinst
timer i
arbejde, SI
(95 % CI)
273
(202; 345)
ICER,
IPS-MA vs SI
(95 % CI)
58 (-269; 598)
Figur 2 viser omkostningseffektiviteten i forhold til antal timer i arbejde over den 12 måneders opfølgningsperiode,
som er præsenteret i tabel 4. Det ses at deltagerne i IPS-MA-gruppen arbejder signifikant færre timer end
kontrolgruppen, idet stort set alle observationerne er i de to kvadranter til venstre (dårligere effekt af indsatsen),
mens omkostningerne fordeler sig nogenlunde ligeligt omkring 0, med en lille overvægt i nederste venstre kvadrant
(billigere og dårligere). I IPS-MA-gruppen arbejdede deltagerne altså færre timer til nogenlunde samme
omkostninger.
21
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Orientering vedr. sundhedsøkonomisk analyse af Projekt Inklusion, fra beskæftigelsesministeren
2357904_0023.png
Figur 2 Omkostninger i forhold til antal timer i arbejde, i den 12 måneders opfølgningsperiode
Kilde: egne beregninger ud fra data fra IPS-MA-projektet og registerdata
Konklusion
I nærværende sundhedsøkonomiske analyse, fandt vi en samfundsøkonomisk besparelse ved IPS-MA-indsatsen på
16.658 kr. i gennemsnit per person akkumuleret i løbet af de 12 måneder. Denne forskel var dog ikke statistisk
signifikant, og vi kan derfor ikke konkludere at der reelt var en besparelse ved IPS-MA-indsatsen. Der var en
væsentlig besparelse på udgifterne til beskæftigelsesindsatser i jobcenteret, selv når udgifterne til IPS-MA-
interventionen lægges oveni, hvilket indikerer, at IPS-MA-indsatsen erstattede de indsatser der normalt ville blive
igangsat i jobcenteret. Denne gevinst blev dog i analyserne udlignet af at deltagerne i standardindsatsen i
gennemsnit tjente signifikant mere per person i løbet af de 12 måneder end IPS-MA-gruppen. Den største
forbedring i kvalitetsjusterede leveår sås i IPS-MA-gruppen, men forskellen mellem de to grupper var ikke
statistisk signifikant. ICER’en tyder på at IPS-MA-indsatsen
var dominant (dvs. bedre og billigere), men resultatet
er ikke signifikant og forekommer ikke robust, når data bootstrappes og fremstilles visuelt i et scatterplot, idet
mange af observationerne samles omkring midten. IPS-MA-indsatsen var ikke omkostningseffektiv i forhold til
antal timer i arbejde, idet deltagerne i IPS-MA var signifikant færre timer i arbejde end de der modtog
standardindsatsen til samme omkostninger. Dette kan virke modsætningsfyldt, da resultaterne af effektstudiet viste
at en større andel kom i arbejde i IPS-MA-gruppen efter et år (dog ikke signifikant), men de har tilsyneladende
arbejdet færre timer i gennemsnit i løbet af det første år sammenlignet med standardindsatsen.
IPS-MA-indsatsen var altså ikke dyrere end standardindsatsen, og der var en tendens til at deltagerne i IPS-MA
havde en højere forbedring i kvalitetsjusterede leveår, dog ikke signifikant. Men deltagerne i IPS-MA arbejdede
signifikant færre timer i løbet af de 12 første måneder af indsatsen. Baseret på nærværende sundhedsøkonomiske
undersøgelse, kan det derfor ikke umiddelbart anbefales at implementere IPS-MA i sin nuværende form.
22
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Orientering vedr. sundhedsøkonomisk analyse af Projekt Inklusion, fra beskæftigelsesministeren
Referenceliste
1.
Christensen TN, Nielsen IG, Stenager E, et al. Individual Placement and Support supplemented with
cognitive remediation and work-related social skills training in Denmark: Study protocol for a randomized
controlled trial. Trials. 2015;16(1):1-10. doi:10.1186/s13063-015-0792-0.
Hellström L, Bech P, Hjorthøj C, Nordentoft M, Lindschou J, Eplov LF. Effect on return to work or
education of individual placement and support modified for people with mood and anxiety disorders:
Results of a randomised clinical trial.
Occup Environ Med.
2017;74(10). doi:10.1136/oemed-2016- 104248.
Ankjær-Jensen, A., P. Rosling and L. Bilde (2006). "Variable prospective financing in the Danish hospital
sector and the development of a Danish case-mix system." Health Care Management Science 9(3): 259-268.
Lynge, E., J. L. Sandegaard and M. Rebolj (2011). "The Danish national patient register." Scandinavian
journal of public health 39(7 suppl): 30-33.
Andersen, J. S., N. D. F. Olivarius and A. Krasnik (2011). "The danish national health service register."
Scandinavian Journal of Public Health 39(7 suppl): 34-37.
Kildemoes, H. W., H. T. Sørensen and J. Hallas (2011). "The Danish national prescription registry."
Scandinavian Journal of Public Health 39(7 suppl): 38-41.
Pedersen, K. M., K. Wittrup-Jensen, R. Brooks and C. Gudex (2003). Værdisætning af sundhed: Teorien
om kvalitetsjusterede leveår, Syddansk universitetsforlag.
Drummond, M. F., M. Sculpher,
G. Torrance, B. O’Brien and G. Stoddart (2005). Methods for the economic
evaluation of health care programmes, New York: Oxford University Press 2005.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
23
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Orientering vedr. sundhedsøkonomisk analyse af Projekt Inklusion, fra beskæftigelsesministeren
2357904_0025.png
Appendix
1, Oversigt over ydelser fra serviceloven med gennemsnitlige dagstakster.
Paragraf
85
99
103
107
108
109
110
Boligrådgiver
Gennemsnitlig dagstakst
(kroner)
85
34
174
1019
1100
2190
929
58
24