Beskæftigelsesudvalget
Christiansborg
1240 København K
Brev til Beskæftigelsesudvalget om tvangshævning af pension
Forsikring & Pension opfordrer til, at kravet om, at kontanthjælpsmodtagere efter
6 måneder skal hæve og forbruge deres pension, afskaffes:
•
•
•
Det er paradoksalt, at kontanthjælpsmodtagere tvinges til at spare op (Obli-
gatorisk Pensionsopsparing) og ned (tvangshævning) på samme tid
Hævning i utide beskattes hårdt, netop fordi det er et mål, at pensionsopspa-
ring skal øremærkes til pension
Tvangshævningsreglen er forældet. Man kan ikke længere ”gemme” sin formue
i pensionsordningen
15.03.2021
Forsikring & Pension
Philip Heymans Allé 1
2900 Hellerup
Tlf.:
41 91 91 91
www.forsikringogpension.dk
Karina Ransby
Underdirektør
Dir.
41 91 90 80
Baggrund
I 1998 blev der indført krav om, at kontanthjælpsmodtagere efter 6 måneder skal
hæve og forbruge deres pensionsopsparing, før de igen kan få kontanthjælp. Sam-
tidigt blev der indført en bagatelgrænse på 50.000 kr. for enlige og 100.000 kr.
for ægtepar, som ikke er blevet pristalsreguleret.
Forsikring & Pension har undersøgt, hvor mange der bliver ramt af reglen. Vi
skønner, at der årligt er mellem 200 og 400 kontanthjælpsmodtagere og ca. 30
ægtefæller, der bliver tvunget til at hæve deres pension i utide. Samlet set bliver
der hævet 60-80 mio. kr. pr. år.
Når pensionsmidler hæves i utide, beskattes de med 60 pct. Den relativt høje
beskatning skyldes et pensionspolitisk ønske om, at pensionsmidler skal øremær-
kes til pension. Samlet set betaler kontanthjælpsmodtagere og deres ægtefæller
derfor 35-45 mio. kr. pr. år i skat af de pensionsmidler, de bliver tvunget til at
hæve.
Modsatrettede krav
I 2020 trådte reglerne om Obligatorisk Pensionsopsparing i kraft. Reglerne skal
sikre, at kontanthjælpsmodtagere sparer op til deres egen pension. Når reglerne
er fuldt indfaset i 2030, vil en enlig kontanthjælpsmodtager således indbetale 5,8
pct. af sin indkomst til pension i ATP. Denne ordning bør umiddelbart give anled-
ning til at ophæve tvangshævningsreglen, som har den modsatte effekt. Det er
ikke rimeligt, at kontanthjælpsmodtagere tvinges til at betale en strafafgift på 60
Sagsnr.
DokID
GES-2017-00378
419513
Brancheorganisation
for forsikringsselskaber
og pensionskasser