Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 207
Offentligt
Bilag 1 - Femern A/S’ tilsynsmodel
Ordnede arbejdsforhold på Femern-projektet er et vigtigt indsatsområde for Femern A/S. Dette
afspejles også i projektets anlægskontrakter, som på CSR-området indeholder en række krav og
klausuler for blandt andet løn- og arbejdsvilkår, boligforhold og arbejdsmiljø.
Femern A/S fører løbende tilsyn med konsortiernes overholdelse af CSR-krav og dansk og tysk
lovgivning
med afsæt i Femern A/S’ overordnede model for håndtering af CSR-området:
1.
2.
3.
4.
Kontraktkrav
Tilsyn og opfølgning
Sanktionsmekanismer
Kommunikation og dialog
Modellen er bl.a. beskrevet i transportministerens besvarelse af 2. juli 2020 af spørgsmål 532 (alm.
del) fra Transportudvalget samt besvarelse af samrådsspørgsmål B fra Beskæftigelsesudvalget den
21. oktober 2020.
1. Kontraktkrav
I anlægskontrakterne har Femern A/S CSR-krav og klausuler på områder som løn- og arbejdsvilkår,
lærlinge, boligforhold, arbejdsmiljø og klima. I alle anlægskontrakter er der desuden detaljerede krav
til opfyldelse, overholdelse og dokumentation for, at entreprenørerne lever op til CSR-kravene i
kontrakterne.
Det er entreprenørerne, der har ansvaret for at overholde kontrakternes krav på CSR-området og
dansk og tysk lovgivning og relevante bekendtgørelser på området.
Det er konsortierne, der gennem kontrakterne er forpligtet til at overholde dansk lovgivning, når de
arbejder i Danmark, herunder også i forhold til reglerne om opholds- og arbejdstilladelser. Det er
således konsortiernes ansvar at sørge for dansk arbejds- og opholdstilladelse i den udstrækning
dette er påkrævet, herunder for deres underleverandører.
2. Tilsyn og opfølgning
Som et supplement til myndigheder som SIRI, Politiet og Søfartsstyrelsens faste kontrol og tilsyn
med projektet, har Femern A/S etableret egen tilsynsenhed, som blandt andet fører tilsyn med, at
klausuler og krav på CSR-området bliver overholdt. Tilsynsenheden har tilknyttet egne
medarbejdere, der udfører tilsynet og følger aktiviteterne i Rødbyhavn og i Tyskland.
Femern A/S’ tilsynsarbejde tager udgangspunkt i en model, der indeholder mekanismer for
selskabets løbende opfølgning, tilsyn, kontrol og mulige sanktioner på området.
Modellen består af et styrings- og rapporteringssystem, hvor entreprenørerne beskriver og
dokumenterer efterlevelsen af krav, som afrapporteres til Femern A/S.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 207: Orientering om Femern A/S' redegørelse om anholdelse af russiske søfolk, fra transportministeren
Modellen er baseret på kontrol og tidlig indgriben over for misforhold. Det indebærer faste møder
med entreprenørerne, anmeldte og uanmeldte kontrolbesøg på byggepladser, risikobaserede
stikprøvekontroller af underleverandører mv.
3. Sanktionsmekanismer
I anlægskontrakterne på Femern-projektet er der et kontinuum af sanktionsmuligheder, hvis CSR-
krav og klausuler og krav til overholdelse af lovgivning ikke overholdes af entreprenørerne.
I tilfælde af at der konstateres misforhold, herunder fejl eller manglende opfyldelse af krav, vil
Femern A/S kræve en redegørelse for, hvorledes sådanne fejl eller manglende opfyldelse bliver
håndteret.
Såfremt misforholdene ikke bringes i orden ved Femern A/S’ løbende tilsyn eller opfølgende møder,
giver kontrakterne mulighed for at iværksætte sanktioner, som i første omgang kan indebære
tilbageholdelse af de løbende betalinger til den pågældende entreprenør, indtil problemet er løst.
Som en yderste konsekvens giver kontrakterne Femern A/S adgang til at hæve kontrakten, hvis en
entreprenør gentagne gange ikke opfylder kontraktens krav.
4.
Kommunikation og dialog
For at understøtte udveksling af nyeste viden og CSR-arbejdet på Femern-byggepladserne deltager
Femern A/S i en række netværk, møder og grupper for videndeling og samarbejde i relation til CSR-
området med deltagelse af for eksempel Arbejdstilsynet, Politiet, SIRI, SKAT og fagforeninger,
herunder faste tværgående møder med deltagelse af DI-Dansk Byggeri og organisationerne i BAT-
kartellet, heriblandt 3F og Dansk Metal.
Femern A/S afholder halvårlige referencegruppemøder om arbejdsmiljø med deltagelse af
Arbejdstilsynet, Søfartsstyrelsen, Byggeriets Arbejdsmiljøbusser, DI-Dansk Byggeri, Det Nationale
Center for Arbejdsmiljø og fagforeningerne.