12. marts 2021
Redegørelse for forløbet omkring anholdelsen af 28 russiske sø-
folk den 9. marts 2021
1. Indledning
Politiet foretog den 9. marts 2021 en aktion mod 28 russiske søfolk hyret på to russiske slæbebåde,
som har udført opgaver med bugsering af pramme for entreprenørkonsortiet Fehmarn Belt Contrac-
tors (FBC) på Femern Bælt-projektet i forbindelse med konsortiets anlæg af den danske arbejdshavn
øst for Rødbyhavn.
Baggrunden for aktionen var, at der er blevet indgivet en anmeldelse om, at de russiske søfolk på
de to slæbebåde ikke skulle have fornødne arbejdstilladelser.
Nærværende redegørelse opsummerer
Femern A/S’ forståelse af forløbet forud for politiets aktion
og omstændighederne omkring aktionen samt
FBC’s
reaktion herpå.
2.
FBC’s anvendelse af de to russiske slæbebåde
Femern A/S har indgået en kontrakt med entreprenørkonsortiet FBC, bestående af de hollandske
virksomheder Van Oord og Boskalis, om udgravningen af tunnelrenden til den kommende Femern
Bælt-tunnel samt etableringen af de to arbejdshavne ved henholdsvis Rødbyhavn og Puttgarden.
Som led i entreprenørkonsortiets arbejder øst for Rødbyhavn har FBC indgået en aftale med et
russisk rederi om at chartre to russiske slæbebåde: Conwenna og Trewenna. De to slæbebåde er
få år gamle og specialbygget i Holland til at kunne arbejde på de forholdsvis lavvandede russiske
floder.
FBC råder over en større flåde af egne slæbebåde; FBC har dog oplyst, at konsortiet har besluttet
at anvende de to russiske slæbebåde, fordi slæbebådenes design er særligt velegnet til at arbejde
sikkert i det lavvandede kystområde ud for Rødbyhavn.
Slæbebådene ankom til Rødbyhavn henholdsvis den 5. november 2020 og 11. november 2020.
Søfartsstyrelsen har den 12. og 17. november 2020 gennemført
en såkaldt ”Port State Control”
af
slæbebådene, ved hvilken Søfartsstyrelsen kontrollerer om fartøjer overholder internationale krav,
herunder ift. bemanding. Ved disse kontrolbesøg modtog FBC, efter det oplyste, ikke bemærkninger
til anvendelsen af russiske søfolk på de to slæbebåde
1
.
1
Søfartsstyrelsen modtog desuden
i januar 2021 en klage fra en medarbejder hos en af FBC’s
underentreprenører omhandlende de
russiske søfolks angiveligt dårlige engelskkundskaber. Femern A/S blev ligeledes underrettet om klagen. FBC har efterfølgende bekræftet
over for Søfartsstyrelsen, at
de russiske søfolk alle har bestået den internationale sprogtest ”English Marlins Test”, og at søfolkene derfor
har de for international søfart påkrævede engelskkundskaber.
1