Bekendtgørelse om forretningsorden for Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg
I medfør af § 59 e i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1555 af 2. november 2020
Kapitel 1
Kompetence og sammensætning
§ 1.
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg er klageinstans for kommunalbestyrelsens afgørelser truffet
efter
1) kapitel 3 samt §§ 43 a og 44 i lov om social pension,
2) §§ 13-15, 21, 24, 44, 44 a og 54, stk. 3, i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v.,
3) lov om sygedagpenge,
4) lov om aktiv socialpolitik bortset fra afgørelser om ydelser efter lovens kapitel 10 og 10 a og
tilbagebetaling af disse ydelser, jf. § 95,
5) lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
6) lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v.
7) lov om seniorjob,
8) lov om fleksydelse
9) lov om delpension,
10) lov om en midlertidig jobpræmie til langtidsledige m.v., og
11) lov om integration af udlændinge i Danmark bortset fra afgørelser efter lovens kapitel 3 om
boligplacering af flygtninge og afgørelser om hjælp efter lovens §§ 35-39.
Stk. 2. Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg behandler klager over afgørelser truffet af andre end
kommunalbestyrelsen, som det er fastsat ved følgende love
1)
2)
3)
4)
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.,
lov om godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse,
5) lov om ferie,
og
6)
lov om sygedagpenge,
og
6)7)
lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler..
Stk. 3. Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg behandler endvidere spørgsmål om en arbejdsgivers
betaling af dagpengegodtgørelse for 1., 2. og 3. ledighedsdag efter lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v. og spørgsmål, der er indbragt for udvalget om en arbejdsgivers overholdelse af oplysningspligten