Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 193
Offentligt
2346956_0001.png
Forslag
til
Lov om ændring af lov om sygedagpenge og barselsloven
(Forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko
ved smitte med covid-19, og for lønmodtagere, der er pårørende til personer, der er i øget risiko ved
smitte med covid-19, forlængelse af den midlertidige periode med udvidet ret for arbejdsgiver til
refusion og for selvstændige til sygedagpenge som følge af covid-19, forlængelse af den midlertidige
periode med ret til dagpenge ved pasning af børn som følge af covid-19 og indførelse af periode, der kan
ses bort fra ved vurderingen af, om beskæftigelseskravet for selvstændige er opfyldt)
§1
I lov om sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr. 223 af 12. februar 2021, som ændret ved § 4 i lov nr.
339 af 2. april 2019, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 42, stk. 2,
indsættes som
3. pkt.:
»Ved vurderingen kan desuden helt eller delvis ses bort fra perioden fra og med den 1. december 2020
til og med den 30. april 2021.«
2.
I
§ 58 b, stk. 1, 1. pkt., § 58 c, stk. 1, 1. pkt.,
to steder i
§ 58 d, stk. 2,
to steder i
§ 58 f, stk. 1, 1.
pkt.,
to steder i
§ 58 f, stk. 1, 2. pkt.,
og i
§ 58 f, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »den 31. marts 2021« til: »den 30.
juni 2021«.
§2
I lov nr. 212 af 17. marts 2020 om ændring af lov om sygedagpenge (Udvidet ret for arbejdsgiver til
refusion og for selvstændige til sygedagpenge som følge af covid-19), som ændret ved lov nr. 2204 af
29. december 2020, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 2, stk. 3,
og
§ 3, stk. 3,
ændres »den 1. april 2021« til: »den 1. juli 2021«.
§3
I barselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 235 af 12. februar 2021, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 26 c, stk. 1,
indsættes efter 2. pkt. som nyt punktum:
»Udbetaling Danmark kan for perioden fra og med den 1. april 2021 til og med den 30. juni 2021
udbetale dagpenge efter §§ 26 a og 26 b for sammenlagt op til 10 fraværsdage vedrørende det enkelte
barn.«
2.
I
§ 28, stk. 2,
indsættes som
3. pkt.:
»Ved vurderingen kan desuden helt eller delvis ses bort fra perioden fra og med den 1. december 2020
til og med den 30. april 2021.«
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 193: Lovudkast: Orientering om fremsættelse af lovforslag om forlængelser af ordninger på sygedagpengeområdet m.v, fra beskæftigelsesministeren
2346956_0002.png
§4
Loven træder i kraft den 31. marts 2021.
§5
Stk. 1.
For fravær med første fraværsdag i perioden fra og med den 1. december 2020 til og med den
31. marts 2021, hvor beskæftigelseskravet i § 42, stk. 1, ikke er opfyldt uden § 42, stk. 2, 3. pkt., som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, kan der indgives anmodning om sygedagpenge indtil den 1. juni 2021.
Kommunen kan se bort fra overskridelse af fristen i 1. pkt. af de grunde, som fremgår af § 43, stk. 5. For
en person, der den 1. december 2020 eller senere har haft første sygefraværsdag, og som kommunen har
givet afslag på sygedagpenge på grund af manglende opfyldelse af beskæftigelseskravet efter § 42, skal
kommunen dog genoptage sagen med henblik på fornyet behandling, hvor det indgår i vurderingen, at
der helt eller delvis kan ses bort fra perioden fra og med den 1. december 2020 til og med den 30. april
2021.
Stk. 2.
For fravær med første fraværsdag i perioden fra og med den 1. december 2020 til og med den
31. marts 2021, hvor beskæftigelseskravet i § 28, stk. 1, ikke er opfyldt uden § 28, stk. 2, 3. pkt., som
affattet ved denne lovs § 3, nr. 2, kan der indgives anmodning om barselsdagpenge indtil den 1. juni
2021. Udbetaling Danmark kan se bort fra overskridelse af fristen i 1. pkt. af de grunde, som fremgår af
§ 23, stk. 3, i bekendtgørelse om ret til barselsdagpenge. For en person, der den 1. december 2020 eller
senere har haft første fraværsdag, og som Udbetaling Danmark har givet afslag på barselsdagpenge på
grund af manglende opfyldelse af beskæftigelseskravet efter § 28, skal Udbetaling Danmark dog
genoptage sagen med henblik på fornyet behandling, hvor det indgår i vurderingen, at der helt eller
delvis kan ses bort fra perioden fra og med den 1. december 2020 til og med den 30. april 2021.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 193: Lovudkast: Orientering om fremsættelse af lovforslag om forlængelser af ordninger på sygedagpengeområdet m.v, fra beskæftigelsesministeren
2346956_0003.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
Indledning
2.
Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Midlertidig periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko ved
smitte med covid-19, og for lønmodtagere, der er pårørende til personer, der er i øget risiko
ved smitte med covid-19
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2. Udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til sygedagpenge som følge af
covid-19
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.3. Midlertidig ret til dagpenge ved pasning af børn som følge af covid-19
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.4. Periode, der kan ses bort fra ved vurderingen af, om beskæftigelseskravet for selvstændige
er opfyldt
2.4.1. Gældende ret
2.4.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3.
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
6.
Klima- og miljømæssige konsekvenser
7.
Forholdet til EU-retten
8.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9.
Sammenfattende skema
1. Indledning
Med Aftale om hjælpepakker til lønmodtagere og virksomheder m.v. i forbindelse med gradvis
genåbning af Danmark fra 18. april 2020 blev regeringen og Folketingets partier enige om at afsætte en
reserve på 200 mio. kr. til personer, der i forbindelse med genåbningen af Danmark har vanskeligt ved at
møde fysisk på arbejde, fordi de af helbredsmæssige årsager er i en særlig risikogruppe ved smitte med
covid-19.
Regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten, Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance og Alternativet indgik den 15.
maj 2020 en aftale, der udmøntede reserven på 200 mio. kr.
Aftalen blev realiseret ved lov nr. 657 af 20. maj 2020 om ændring af lov om sygedagpenge (Midlertidig
periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, og for
lønmodtagere, der er pårørende til personer, der er i øget risiko ved smitte med covid-19).
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 193: Lovudkast: Orientering om fremsættelse af lovforslag om forlængelser af ordninger på sygedagpengeområdet m.v, fra beskæftigelsesministeren
2346956_0004.png
Herved fik private og offentlige arbejdsgivere midlertidig ret til sygedagpengerefusion fra første
fraværsdag for medarbejdere, der er i øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved smitte med covid-19,
og for pårørende, der deler husstand med personer, der er i øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved
smitte med covid-19. Lønmodtagere, som ikke har ret til løn under fraværet, fik ret til sygedagpenge fra
kommunen.
Den 26. august 2020 indgik aftalepartierne aftale om at forlænge ordningen med enkelte justeringer til
og med den 31. december 2020.
Aftalen blev realiseret ved lov nr. 1335 af 11. september 2020 om ændring af lov om sygedagpenge og
barselsloven (Forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er
i øget risiko ved smitte med covid-19, og for lønmodtagere, der er pårørende til personer, der er i øget
risiko ved smitte med covid-19, udvidelse af perioden, hvor der sker en midlertidig forlængelse af
sygedagpengeperioden, og indførelse af periode, der helt eller delvis kan ses bort fra ved vurdering af
beskæftigelseskravet for ret til syge- eller barselsdagpenge for selvstændige erhvervsdrivende, som følge
af covid-19-situationen).
Den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med
covid-19, og for lønmodtagere, der er pårørende til personer, der er i øget risiko ved smitte med covid-19
blev ved lov nr. 2204 af 29. december 2020 forlænget til og med den 31. marts 2021.
Da der fortsat er behov for at beskytte personer, som er i øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved
smitte med covid-19, foreslås ordningen yderligere forlænget til og med den 30. juni 2021.
Ved lov nr. 212 af 17. marts 2020 om ændring af lov om sygedagpenge (Udvidet ret for arbejdsgiver til
refusion og for selvstændige til sygedagpenge som følge af covid-19) fik arbejdsgivere en udvidet ret til
refusion for løn eller sygedagpenge, der bliver udbetalt for lønmodtagere, der er fraværende som følge af
covid-19. Ligeledes fik selvstændige erhvervsdrivende udvidet ret til sygedagpenge for fravær som følge
af covid-19. Ordningen er midlertidig og udløber den 31. marts 2021.
Arbejdsgiverne har efter ordningen ret til at få refusion fra kommunen i arbejdsgiverperioden, som ellers
er 30 dage, hvis lønmodtagers uarbejdsdygtighed på grund af egen sygdom skyldes covid-19. Tilsvarende
har arbejdsgiverne ret til at få refusion for den periode, hvor en lønmodtager ikke kan varetage sit arbejde
på grund af en anbefaling fra sundhedsmyndighederne til bestemte grupper om hjemmeophold på grund
af konkrete forhold i forbindelse med covid-19, selvom sygedagpengelovens almindelige krav om at være
uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom ikke er opfyldt.
Selvstændige erhvervsdrivende har efter ordningen ret til at få sygedagpenge i egenperioden, som ellers
er 14 dage, hvis de er uarbejdsdygtige på grund af covid-19. For det andet har de selvstændige
erhvervsdrivende ret til at få sygedagpenge for den periode, hvor de ikke kan varetage deres arbejde på
grund af en anbefaling fra sundhedsmyndighederne til bestemte grupper om hjemmeophold på grund af
konkrete forhold i forbindelse med covid-19, selvom de ikke opfylder sygedagpengelovens almindelige
krav om at være uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom.
I alle situationerne er det en betingelse, at lovens øvrige krav er opfyldt.
Da der fortsat er behov for at afbøde de negative økonomiske konsekvenser, som spredningen af covid-
19 allerede har og vil kunne få, foreslås ordningen forlænget til at gælde til og med den 30. juni 2021.
Med ”Trepartsaftale om midlertidig ordning med barselsdagpenge
til forældre med hjemsendte børn
som følge af covid-19”
fra 10. september 2020 blev regeringen og arbejdsmarkedets parter enige om at
indføre en midlertidig ret til dagpenge efter barselsloven til forældre, der må blive hjemme for at passe
deres børn som følge af covid-19.
Aftalen blev realiseret ved lov nr. 1427 af 29. september 2020 om ændring af barselsloven.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 193: Lovudkast: Orientering om fremsættelse af lovforslag om forlængelser af ordninger på sygedagpengeområdet m.v, fra beskæftigelsesministeren
2346956_0005.png
Loven betyder, at forældre til børn, der som følge af et eller flere konkrete covid-19 smittetilfælde i
dagtilbud, skole eller institution m.v. hjemsendes i overensstemmelse med sundhedsmyndighedernes
anbefalinger, samt forældre til børn, der er konstateret smittet med covid-19, har ret til dagpenge efter
barselsloven i op til sammenlagt 10 dage pr. barn for perioden til og med den 31. december 2020.
Ordningen omfatter forældre til børn til og med 13 år og omfatter både lønmodtagere og selvstændige.
Der kan kun gives støtte til én forælder pr. hjemsendelsesdag. De omfattede forældre skal opfylde
barselslovens betingelser for ret til dagpenge, herunder beskæftigelseskravet.
Det er en betingelse, at forældrene ikke har mulighed for hjemmearbejde eller at passe den selvstændige
virksomhed hjemmefra, og at forældre, som er lønmodtagere, ikke har omsorgsdage eller afspadsering,
de kan bruge til pasning af barnet. Hvis der er tale om et barn, der er konstateret smittet med covid-19,
skal forældre, som er lønmodtagere, desuden have brugt barnets 1. og 2. sygedag.
Ordningen blev ved lov nr. 2204 af 29. december 2020 forlænget, således at der i perioden fra og med
den 1. januar 2021 til og med den 31. marts 2021 også blev ret til 10 dage med barselsdagpenge efter
ordningen.
Da der fortsat er behov for at hjælpe forældre, der må blive hjemme for at passe deres børn som følge
af covid-19, foreslås det, at der i perioden fra og med den 1. april 2021 til og med den 30. juni 2021 gives
ret til yderligere 10 dage med barselsdagpenge efter ordningen.
Det bemærkes, at da det er en forudsætning for udbetaling efter §§ 26 a og 26 b, at arbejdsgiveren ikke
udbetaler løn for fraværet, får arbejdsgiveren ikke ret til refusion for eventuelt udbetalt løn under fraværet.
Retten til barselsdagpenge og sygedagpenge for selvstændige erhvervsdrivende er betinget af, at der er
udøvet selvstændig virksomhed af et vist omfang og en vis varighed inden for de sidste 12 måneder.
Ved lov nr. 1335 af 11. september 2020 blev der som følge af covid-19 og den første nedlukning af
Danmark indført mulighed for, at der ved vurderingen af, om beskæftigelseskravet for selvstændige
erhvervsdrivende er opfyldt, helt eller delvis kan ses bort fra perioden fra og med den 1. marts 2020 til og
med den 31. august 2020. Det skulle således ikke komme den selvstændige erhvervsdrivende til skade, at
personen på grund af covid-19-situationen ikke kunne opfylde beskæftigelseskravet for ret til
barselsdagpenge eller sygedagpenge
Da landet igen er blevet lukket ned, er der tilsvarende behov for, at der ved vurderingen af, om
beskæftigelseskravet for selvstændige i sygedagpengeloven og barselsloven er opfyldt, helt eller delvis
kan ses bort fra perioden fra og med den 1. december 2020 til og med den 30. april 2021, idet de ikke kan
arbejde i deres virksomhed.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Midlertidig periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte
med covid-19, og for lønmodtagere, der er pårørende til personer, der er i øget risiko ved smitte med
covid-19
2.1.1. Gældende ret
Efter § 7 i lov om sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr. 223 af 12. februar 2021 med senere ændringer
(sygedagpengeloven), er retten til sygedagpenge betinget af, at en person er uarbejdsdygtig på grund af
egen sygdom.
Efter den gældende § 58 b, stk. 1, i sygedagpengeloven har en lønmodtager, der er i ansættelse og i
øvrigt opfylder lovens betingelser, uanset at lønmodtageren ikke er uarbejdsdygtig efter § 7, til og med
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 193: Lovudkast: Orientering om fremsættelse af lovforslag om forlængelser af ordninger på sygedagpengeområdet m.v, fra beskæftigelsesministeren
2346956_0006.png
den 31. marts 2021 ret til sygedagpenge fra kommunen, hvis lønmodtageren ikke kan varetage sit arbejde,
fordi lønmodtageren er i øget risiko ved smitte med covid-19.
Efter § 58 c, stk. 1, har en lønmodtager, der er i ansættelse og i øvrigt opfylder lovens betingelser, uanset
at lønmodtageren ikke er uarbejdsdygtig efter § 7, til og med den 31. marts 2021 ret til sygedagpenge fra
kommunen, hvis lønmodtageren ikke kan varetage sit arbejde, fordi lønmodtageren er pårørende til en
person, der er i øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved smitte med covid-19.
Det er en forudsætning for at få sygedagpenge efter §§ 58 b eller 58 c, at lønmodtageren overfor
kommunen fremlægger lægelig dokumentation for, at lønmodtageren eller den, som lønmodtageren er
pårørende til, er i øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved smitte med covid-19. Denne vurdering
sker med udgangspunkt i Sundhedsstyrelsens gældende retningslinjer for hvilke personer, der er i øget
risiko for et alvorligt sygdomsforløb med covid-19. Desuden skal lønmodtageren fremlægge erklæring
fra sin arbejdsgiver, hvori denne erklærer, at det ikke er muligt at indrette arbejdspladsen eller at ændre
lønmodtagerens arbejdsopgaver på en sådan måde, at arbejdet kan udføres i overensstemmelse med
Sundhedsstyrelsens gældende retningslinjer for pårørende til personer, der er i øget risiko for et alvorligt
sygdomsforløb ved smitte med covid-19. Arbejdsgiveren skal desuden erklære, at lønmodtageren fritages
helt fra sin arbejdsforpligtelse. Disse regler fremgår af § 58 b, stk. 2, og § 58 c, stk. 3.
Efter § 58 d, stk. 1, ansøges, beregnes og udbetales sygedagpengene efter kapitel 21 a til lønmodtagere
efter lovens almindelige regler.
Efter § 58 e er en arbejdsgiver, der udbetaler løn til en lønmodtager, der har ret til sygedagpenge efter
kapitel 21 a, berettiget til at få udbetalt de sygedagpenge, som lønmodtageren ellers ville have ret til fra
kommunen vedrørende samme arbejdsforhold, dog højst med et beløb svarende til den udbetalte løn for
samme tidsrum. Refusionen beregnes efter lovens almindelige regler. Arbejdsgiveren skal anmelde
fraværet og anmode om refusion efter lovens almindelige regler.
Der er i § 27 a i bekendtgørelse nr. 833 af 19. august 2019 om opgørelse af beskæftigelseskrav og
beregning af sygedagpenge m.v., som ændret senest ved bekendtgørelse nr. 2262 af 29. december 2020,
aktuelt fastsat regler om, at til personer, der ikke er uarbejdsdygtige på grund af sygdom, og som modtager
sygedagpenge efter sygedagpengelovens §§ 58 b-58 e, kan der til og med den 31. marts 2021 ydes
sygedagpenge under deltagelse i uddannelse, som er aftalt med arbejdsgiveren. Hvis personen er omfattet
af § 58 b, er det en betingelse, at uddannelsen kan gennemføres i overensstemmelse med
Sundhedsstyrelsens anbefalinger for personer, der er i øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved smitte
med covid-19. Hvis personen er omfattet af § 58 c, er det en betingelse, at uddannelsen kan gennemføres
i overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens anbefalinger for pårørende til personer, der er i øget risiko
for et alvorligt sygdomsforløb ved smitte med covid-19.
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
For fortsat at beskytte personer, der er i øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved smitte med covid-
19, foreslås det at forlænge den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i
øget risiko ved smitte med covid-19, eller er pårørende til personer, der er i øget risiko ved smitte med
covid-19, til og med den 30. juni 2021.
Forslaget betyder, at personer, der pr. den 31. marts 2021 modtager sygedagpenge (herunder som
refusion til arbejdsgiver) efter ordningen, fortsat frem til og med den 30. juni 2021 kan modtage
sygedagpenge efter ordningen uden at skulle søge på ny eller afgive ny arbejdsgivererklæring eller
lægeerklæring, og uden at der er krav om, at de stadig er i ansættelse.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 193: Lovudkast: Orientering om fremsættelse af lovforslag om forlængelser af ordninger på sygedagpengeområdet m.v, fra beskæftigelsesministeren
2346956_0007.png
Forslaget betyder også, at nye personer, der ansøger om at modtage sygedagpenge efter ordningen den
1. april 2021 eller senere, skal opfylde betingelserne om lægeerklæring og arbejdsgivererklæring samt
være i ansættelse på ansøgningstidspunktet for at få ret til sygedagpenge frem til og med den 30. juni
2021.
Da der ikke vil være hjemmel til at udbetale sygedagpenge efter ordningen for perioder efter den 30.
juni 2021, og da det i øvrigt forudsættes, at kommunerne orienterer de personer, som allerede er omfattet
af reglerne, samt evt. personer, som bliver omfattet af ordningen efter den 31. marts 2021, om udløb af
ordningen, vil der ikke være behov for f.eks. at partshøre de omfattede personer om, at udbetalingen af
sygedagpenge ophører den 30. juni 2021.
Hvis lovforslaget vedtages, er det hensigten, at perioden i § 27 a i bekendtgørelse om opgørelse af
beskæftigelseskrav og beregning af sygedagpenge m.v. justeres tilsvarende.
For at kunne følge omfanget af personer omfattet af ordningen vil der også i den forlængede periode
være behov for, at kommunerne som hidtil er behjælpelige med at oplyse om antallet af sager, der bliver
omfattet af ordningen.
2.2. Udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til sygedagpenge som følge af covid-
19
2.2.1. Gældende regler
Ved lov nr. 212 af 17. marts 2020 om ændring af lov om sygedagpenge, som ændret ved lov nr. 2204
af 29. december 2020, fik arbejdsgivere i § 53 b en udvidet ret til refusion for løn eller sygedagpenge, der
bliver udbetalt for lønmodtagere, der er fraværende som følge af covid-19. Ligeledes fik selvstændige
erhvervsdrivende i § 43 a en udvidet ret til sygedagpenge for fravær som følge af covid-19. Ordningen er
midlertidig og udløber den 31. marts 2021.
Det fremgår af § 2, stk. 3, i loven, at bestemmelserne i §§ 43 a og 53 b ophæves den 1. april 2021.
Det fremgår af § 3, stk. 3, i loven, at for fraværsdage før den 1. april 2021 finder bestemmelserne i §§
43 a og 53 b i lov om sygedagpenge, som affattet ved lovens § 1, anvendelse, selv om ansøgning er
indgivet efter ændringslovens ophævelse, eller hvis ansøgning ikke er færdigbehandlet efter
ændringslovens ophævelse.
Det følger af § 43 a, stk. 1, i sygedagpengeloven, at en selvstændig erhvervsdrivende, som i øvrigt
opfylder lovens betingelser, har ret til sygedagpenge fra kommunen i de første 2 uger af sygeperioden,
hvis den selvstændiges uarbejdsdygtighed efter § 7 skyldes covid-19.
§ 43 a, stk. 1, er således en undtagelse til sygedagpengelovens § 41, hvorefter en selvstændig
erhvervsdrivende som udgangspunkt først har ret til sygedagpenge fra kommunen fra første fraværsdag
efter 2 ugers sygdom.
Efter § 43 a, stk. 2, har en selvstændig erhvervsdrivende, som ikke efter § 7 er uarbejdsdygtig, men som
i øvrigt opfylder lovens betingelser, ret til sygedagpenge fra kommunen i den periode, hvor den
selvstændige ikke kan varetage sit arbejde på grund af en anbefaling fra sundhedsmyndighederne til
bestemte grupper om hjemmeophold på grund af konkrete forhold i forbindelse med covid-19.
Dette er en undtagelse til sygedagpengelovens grundlæggende betingelse om, at en person skal være
uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom for at have ret til sygedagpenge.
Det følger af § 43 a, stk. 3, at anmeldelse af fraværet til kommunen efter stk. 1 og 2 skal ske senest 3
uger efter første fraværsdag ved at udfylde en blanket, som udleveres af kommunen. Kommunen kan se
bort fra overskridelse af fristen i 1. pkt. af de grunde, som fremgår af § 43, stk. 5.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 193: Lovudkast: Orientering om fremsættelse af lovforslag om forlængelser af ordninger på sygedagpengeområdet m.v, fra beskæftigelsesministeren
2346956_0008.png
Det følger af § 53 b, stk. 1, at en arbejdsgiver har ret til at få refusion fra kommunen i de første 30
kalenderdage af sygefraværet, hvis lønmodtagerens uarbejdsdygtighed efter lovens § 7 skyldes covid-19,
og lønmodtageren i øvrigt opfylder lovens betingelser. Det følger af 2. pkt., at refusionen beregnes efter
reglerne om sygedagpenge fra kommunen til lønmodtagere, jf. § 47, stk. 1, 1. pkt. Efter 3. pkt. kan
refusionen dog højst ske med det beløb, som lønmodtageren har ret til efter § 50, stk. 2.
Bestemmelsen er således en fravigelse af sygedagpengelovens regler om, at arbejdsgiveren ikke har ret
til refusion for udbetalt løn i arbejdsgiverperioden, hvilket følger af § 30 sammenholdt med § 54 i
sygedagpengeloven.
Det følger af § 53 b, stk. 2, 1. pkt., at for en lønmodtager, der i øvrigt opfylder lovens betingelser, har
arbejdsgiveren, uanset at lønmodtageren ikke er uarbejdsdygtig efter § 7, ret til at få refusion fra
kommunen for udbetalt løn for den periode, hvor lønmodtageren ikke kan varetage sit arbejde på grund
af en anbefaling fra sundhedsmyndighederne til bestemte grupper om hjemmeophold på grund af konkrete
forhold i forbindelse med covid-19. Efter 2. pkt. beregnes refusionen efter reglerne om sygedagpenge fra
kommunen til lønmodtagere, jf. § 47, stk. 1, 1. pkt. Efter 3. pkt. kan refusionen dog højst ske med det
beløb, som lønmodtageren ville have ret til efter § 50, stk. 2, hvis lønmodtageren kunne få sygedagpenge,
fordi lønmodtageren var uarbejdsdygtig efter § 7.
Dette er en undtagelse til sygedagpengelovens grundlæggende betingelse om, at personen skal være
uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom for at have ret til sygedagpenge.
Efter bestemmelsens stk. 3 finder § 59, stk. 1-8, anvendelse for anmeldelse af refusionskrav efter stk. 1
og 2.
2.2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Da der fortsat er behov for at afbøde de negative økonomiske konsekvenser, som spredningen af covid-
19 allerede har og vil kunne få, foreslås ordningen, dvs. §§ 43 a og 53 b i sygedagpengeloven, forlænget
til at gælde til og med den 30. juni 2021.
Som en konsekvens heraf foreslås samtidig, at bestemmelserne i §§ 43 a og 53 b i sygedagpengeloven
finder anvendelse for fraværsdage før den 1. juli 2021, selv om ansøgning er indgivet efter ændringslovens
ophævelse, eller hvis ansøgning ikke er færdigbehandlet efter ændringslovens ophævelse.
Konkret foreslås det at ske ved en ændring af ophørsklausulen i § 2, stk. 3, og af virkningsbestemmelsen
i § 3, stk. 3, i lov nr. 212 af 17. marts 2020 om ændring af lov om sygedagpenge (Udvidet ret for
arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til sygedagpenge som følge af covid-19), som ændret ved lov
nr. 2204 af 29. december 2020, således at loven først ophæves den 1. juli 2021.
Ordningen vil med forslaget således blive forlænget med 3 måneder og i øvrigt fortsætte uændret.
Det vil betyde, at der i den forlængede periode fortsat vil kunne udbetales sygedagpenge fra første
sygefraværsdag til selvstændige erhvervsdrivende, hvis uarbejdsdygtigheden på grund af egen sygdom
skyldes covid-19. Den selvstændige erhvervsdrivende vil desuden i den forlængede periode fortsat få ret
til sygedagpenge for en periode, hvor personen ikke kan varetage sit arbejde på grund af en anbefaling fra
sundhedsmyndighederne til bestemte grupper om hjemmeophold på grund af konkrete forhold i
forbindelse med covid-19, selvom den selvstændige ikke opfylder sygedagpengelovens almindelige krav
om at være uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom.
Det vil også betyde, at der i den forlængede periode fortsat vil kunne ydes sygedagpengerefusion for
løn eller sygedagpenge, der bliver udbetalt i arbejdsgiverperioden fra lønmodtagerens første
sygefraværsdag vedrørende lønmodtagere, hvis uarbejdsdygtigheden på grund af egen sygdom skyldes
covid-19. Arbejdsgiver vil desuden i den forlængede periode fortsat kunne opnå ret til refusion vedrørende
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 193: Lovudkast: Orientering om fremsættelse af lovforslag om forlængelser af ordninger på sygedagpengeområdet m.v, fra beskæftigelsesministeren
2346956_0009.png
en lønmodtager, der i øvrigt opfylder lovens betingelser bortset fra at være uarbejdsdygtig på grund af
egen sygdom, når der er tale om, at lønmodtageren ikke kan varetage sit arbejde på grund af en anbefaling
fra sundhedsmyndighederne til bestemte grupper om hjemmeophold på grund af konkrete forhold i
forbindelse med covid-19.
2.3. Midlertidig ret til dagpenge ved pasning af børn som følge af covid-19
2.3.1. Gældende ret
Efter § 26 a i barselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 235 af 12. februar 2021, har en lønmodtager i et
ansættelsesforhold eller en selvstændig erhvervsdrivende, som er forælder til et barn under 14 år, der
hjemsendes som følge af et eller flere konkrete smittetilfælde med covid-19 i dagtilbuddet, skolen eller
institutionen m.v., ret til dagpenge til pasning af barnet fra Udbetaling Danmark.
Det er forudsat, at hjemsendelsen sker efter sundhedsmyndighedernes retningslinjer.
Efter § 26 b har en lønmodtager i et ansættelsesforhold eller en selvstændig erhvervsdrivende, som er
forælder til et barn under 14 år, der er konstateret smittet med covid-19 og af denne årsag ikke kan komme
i dagtilbud, skole eller institution m.v., ret til dagpenge til pasning af barnet fra Udbetaling Danmark. En
forælder, der har ret til sygedagpenge efter lov om sygedagpenge, har ikke ret til dagpenge efter § 26 b.
Det er en betingelse, at forælderen som lønmodtager ikke har mulighed for at arbejde hjemmefra eller
som selvstændig erhvervsdrivende at drive sin virksomhed hjemmefra. Er forælderen lønmodtager, er det
desuden en betingelse, at forælderen ikke har barnets sygedage, hvis barnet er smittet med covid-19,
omsorgsdage eller afspadsering, der kan bruges til pasning af barnet, og at der ikke udbetales løn eller
holdes ferie fra arbejdsgiveren for samme dag. Deler forældrene bopæl og er lønmodtagere eller
selvstændige erhvervsdrivende, er det en betingelse, at begge forældre opfylder nævnte betingelser. Disse
regler fremgår af lovens § 26 a, stk. 2, og § 26 b, stk. 2.
Der er i § 26 a, stk. 3 og 4, og § 26 b, stk. 3 og 4, fastsat nærmere regler om dokumentation, herunder,
at forælderen over for Udbetaling Danmark skal fremlægge dokumentation for, hvornår dagtilbuddet,
skolen eller institutionen m.v. som følge af et eller flere konkrete smittetilfælde med covid-19 har sendt
barnet hjem, eller ved hjemsendt covid-19 smittet barn dokumentation for positiv test for covid-19 for
barnet, og på tro og love oplyse sidste dag, hvor det er nødvendigt, at barnet er hjemme.
Udbetaling Danmark kan for perioden til og med den 31. december 2020 udbetale dagpenge efter §§ 26
a og 26 b for sammenlagt op til 10 fraværsdage vedrørende det enkelte barn. Tilsvarende kan Udbetaling
Danmark for perioden fra og med den 1. januar 2021 til og med den 31. marts 2021 udbetale dagpenge
efter §§ 26 a og 26 b for sammenlagt op til 10 fraværsdage vedrørende det enkelte barn. Evt. fraværsdage
med dagpenge for det enkelte barn i den førstnævnte periode har ikke indflydelse på retten til dagpenge
for op til 10 dage i den sidstnævnte periode. Dagpengene beregnes og udbetales efter lovens almindelige
regler for beregning og udbetaling til lønmodtagere og selvstændige. Der kan kun udbetales dagpenge til
én forælder pr. dag, barnet er hjemme, og der kan kun udbetales dagpenge for hele fraværsdage. En
forælder kan kun få udbetalt dagpenge for ét barn pr. dag. Ansøges der om dagpenge for mere end 10
dage for det enkelte barn, udbetales dagpengene for dagene i den rækkefølge, som Udbetaling Danmark
har modtaget den nødvendige dokumentation for dagene. Disse regler fremgår af § 26 c, stk. 1.
Den første fraværsdag er den dag, hvor betingelserne for at få dagpenge efter §§ 26 a eller 26 b er
opfyldt. Fraværsperioden anses for afsluttet, når barnet kan komme i dagtilbud, skole eller institution m.v.
igen. Disse regler fremgår af § 26 c, stk. 2.
Efter § 26 c, stk. 3, skal anmodning om dagpenge efter §§ 26 a og 26 b indgives til Udbetaling Danmark
efter reglerne i § 31 og de regler, der er fastsat efter § 31, stk. 2.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 193: Lovudkast: Orientering om fremsættelse af lovforslag om forlængelser af ordninger på sygedagpengeområdet m.v, fra beskæftigelsesministeren
2346956_0010.png
2.3.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
For fortsat at hjælpe forældre, der må blive hjemme for at passe deres børn som følge af covid-19,
foreslås det at forlænge den periode med ret til dagpenge efter barselsloven for lønmodtagere og
selvstændige erhvervsdrivende, der er forældre til et barn, der som følge af et eller flere konkrete covid-
19 smittetilfælde på dagtilbuddet, skolen eller institutionen m.v. hjemsendes, eller er forældre til et barn,
der er konstateret smittet med covid-19.
Det foreslås, at der for perioden fra og med den 1. april 2021 til og med den 30. juni 2021 kan udbetales
dagpenge efter §§ 26 a og 26 b for sammenlagt op til 10 fraværsdage vedrørende det enkelte barn.
Fraværsdage med dagpenge for det enkelte barn efter den gældende ordning har ikke indflydelse på
retten til dagpenge efter forslaget. Uanset om der f.eks. er udbetalt dagpenge for op til 10 fraværsdage fra
og med den 1. januar 2021 til og med den 31. marts 2021, kan der således (igen) udbetales dagpenge for
op til 10 nye fraværsdage, hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt.
Der ændres ved dette lovforslag i øvrigt ikke på betingelserne i forhold til at være omfattet af ordningen,
herunder at beskæftigelseskravet efter lovens §§ 27 eller 28 skal være opfyldt.
2.4. Periode, der kan ses bort fra ved vurderingen af, om beskæftigelseskravet for selvstændige er
opfyldt
2.4.1. Gældende ret
Efter gældende regler i § 28, stk. 1, i barselsloven, er retten til barselsdagpenge for en selvstændig
erhvervsdrivende betinget af, at der inden for de sidste 12 måneder har været udøvet selvstændig
virksomhed i mindst halvdelen af den normale overenskomstmæssige ugentlige arbejdstid i mindst 6
måneder, heraf den seneste måned forud for fraværet. Har den selvstændige virksomhed været udøvet i
mindre end 6 måneder, medregnes perioder med forudgående beskæftigelse som lønmodtager. Efter § 28,
stk. 2, 1. pkt. kan der ved vurderingen af, om beskæftigelseskravet efter § 28, stk. 1, er opfyldt, ses bort
fra perioder på indtil 2 år, hvor der efter lov om social service er ydet godtgørelse for tabt
arbejdsfortjeneste ved pasning af et handicappet barn i hjemmet eller efter samme lov er ydet vederlag
ved pasning af døende eller efter denne lov er ydet barselsdagpenge til forældre under fravær efter § 13
eller efter § 26 er ydet dagpenge til forældre med alvorligt syge børn. Efter § 28, stk. 2, 2. pkt., kan der
ved vurderingen endvidere helt eller delvis ses bort fra perioden fra og med den 1. marts 2020 til og med
den 31. august 2020.
Efter gældende regler i § 42, stk. 1, i lov om sygedagpenge, er retten til sygedagpenge for en selvstændig
erhvervsdrivende betinget af, at der inden for de seneste 12 måneder har været udøvet selvstændig
virksomhed i mindst 6 måneder, heraf den seneste måned forud for sygefraværet. Virksomheden skal være
udøvet i mindst halvdelen af den normale overenskomstmæssige ugentlige arbejdstid. Har virksomheden
været udøvet i mindre end 6 måneder, medregnes perioder med forudgående beskæftigelse som
lønmodtager. Efter § 42, stk. 2, 1. pkt., kan der ved vurdering af, om beskæftigelseskravet efter § 42, stk.
1, er opfyldt, ses bort fra perioder på indtil 2 år, hvor der er ydet godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste
efter § 42 og plejevederlag efter § 120 i lov om social service eller dagpenge til forældre med alvorligt
syge børn efter barselsloven. Efter § 42, stk. 2, 2. pkt., kan der ved vurderingen endvidere helt eller delvis
ses bort fra perioden fra og med den 1. marts 2020 til og med den 31. august 2020.
2.4.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 193: Lovudkast: Orientering om fremsættelse af lovforslag om forlængelser af ordninger på sygedagpengeområdet m.v, fra beskæftigelsesministeren
2346956_0011.png
Som følge af den seneste nedlukning af Danmark på grund af covid-19 vil der være selvstændige
erhvervsdrivende, som ikke vil kunne opfylde beskæftigelseskravet for ret til barselsdagpenge eller
sygedagpenge, idet virksomheden ikke har været udøvet i det nødvendige omfang.
Det foreslås derfor, at der ved vurderingen af, om beskæftigelseskravet for en selvstændig
erhvervsdrivende er opfyldt, vil kunne ses helt eller delvis bort fra perioden fra og med den 1. december
2020 til og med den 30. april 2021.
Muligheden for at kunne se helt eller delvis bort fra perioden fra og med den 1. december 2020 til og
med den 30. april 2021 er et udtryk for, at det ikke skal komme den selvstændige erhvervsdrivende til
skade, at personen på grund af covid-19-situationen ikke kan opfylde beskæftigelseskravet for ret til
barselsdagpenge eller sygedagpenge.
Perioden skal ses i lyset af det seneste udbrud af covid-19 i Danmark og de hjælpepakker m.v., der igen
er etableret for selvstændige erhvervsdrivende.
Perioden vil efter forslaget helt eller delvis kunne betragtes som en såkaldt »død« periode ved
opgørelsen af beskæftigelseskravet. Forslaget vil således indebære, at 12-månedersperioden og/eller 1-
månedsperioden i stk. 1 kan forlænges bagud med et antal dage, svarende til antallet af dage i den »døde«
periode.
En person har f.eks. drevet selvstændig virksomhed i 7 måneder forud for den 1. december 2020, hvor
virksomheden lukker ned som følge af covid-19 restriktioner. Virksomheden åbner igen den 1. april 2021.
Vedkommende har herefter sygefravær fra den 10. april 2021.
Umiddelbart er beskæftigelseskravet ikke opfyldt, da pågældende ikke har udøvet selvstændig
virksomhed seneste måned forud for fraværet. Forslaget vil imidlertid betyde, at perioden, hvori 1-måneds
kravet opgøres, forlænges med den tid, hvor pågældende ikke har udøvet selvstændig virksomhed på
grund af covid-19. Dermed skal 1-måneds kravet vurderes i forhold til perioden 9. april 2021 tilbage til
10. november 2020.
Da perioden helt eller delvist vil kunne betragtes som en »død« periode, skal der ikke ses bort fra hele
perioden, men alene den del af perioden, hvor den selvstændige ikke har arbejdet. En evt. periode med
arbejde tælles med til opfyldelsen af beskæftigelseskravet.
Det bemærkes, at reglen foreslås at gælde for alle selvstændige erhvervsdrivende og således ikke alene
selvstændige, der f.eks. har været lukket i en periode eller kan dokumentere, at de har oplevet
ordrenedgang el.lign.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
3.1. Forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget
risiko ved smitte med covid-19, og for lønmodtagere, der er pårørende til personer, der er i øget risiko
ved smitte med covid-19
Det foreslås at forlænge den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i
øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved smitte med covid-19 eller er pårørende til en person, der i
øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved smitte med covid-19, frem til og med den 30. juni 2021. De
økonomiske konsekvenser af forlængelsen afhænger af antallet af personer samt deres pårørende, der efter
en konkret lægelig vurdering er i øget risiko ved smitte med covid-19, og som ikke har mulighed for at
arbejde hjemmefra m.v.
Forlængelsen skønnes med betydelig usikkerhed at komme til at berøre ca. 2.000 personer i 2021. Heraf
skønnes det, at ca. 1.000 allerede er omfattet af ordningen i 2020 og vil blive forlænget i 2021 samtidig
med, at der vil være en yderligere tilgang på 1.000 personer i 2021.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 193: Lovudkast: Orientering om fremsættelse af lovforslag om forlængelser af ordninger på sygedagpengeområdet m.v, fra beskæftigelsesministeren
2346956_0012.png
Samlet set skønnes forslaget med betydelig usikkerhed at medføre offentlige merudgifter på ca. 83 mio.
kr. i 2021 før skat og tilbageløb, svarende til ca. 42 mio. kr. i 2021 efter skat og tilbageløb.
Forslaget skønnes med betydelig usikkerhed at medføre offentlige merudgifter til sygedagpengeydelse
på knap 80 mio. kr. Merudgifterne til sygedagpenge fordeler sig med ca. 33 mio. kr. vedrørende staten og
ca. 47 mio. kr. vedrørende kommunerne,
jf. tabel 1.
Endelig skønnes der at være administrative udgifter på 3,5 mio. kr. i 2021 til lægeattester samt
sagsbehandling i kommunerne.
Tabel 1. Økonomiske konsekvenser af forlængelse af midlertidig ret til sygedagpenge for
personer i den særlige risikogruppe mio. kr. (2021-pl)
2021
2022
2023
2024
I alt statslige udgifter
32,6
0,0
0,0
0,0
Heraf til sygedagpengeydelse
32,6
0,0
0,0
0,0
I alt kommunale udgifter
50,3
0,0
0,0
0,0
Heraf til sygedagpengeydelse
46,8
0,0
0,0
0,0
Heraf administration
3,5
0,0
0,0
0,0
I alt
82,9
0,0
0,0
0,0
3.2. Udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til sygedagpenge som følge af covid-
19
Det foreslås at forlænge den udvidede ret for arbejdsgiver til refusion fra første fraværsdag for
lønmodtagere, hvis uarbejdsdygtighed efter lovens § 7 skyldes covid-19, og for lønmodtagere, der ikke er
uarbejdsdygtige, men ikke kan varetage deres arbejde på grund af en anbefaling fra
sundhedsmyndighederne til bestemte grupper om hjemmeophold, frem til og med den 30. juni 2021. Det
foreslås samtidig at forlænge ordningen for selvstændige, der er i samme situation, så de kan få
sygedagpenge fra første fraværsdag frem til og med den 30. juni 2021. De økonomiske konsekvenser af
forlængelsen afhænger af udviklingen af covid-19, og er derfor behæftet med betydelig usikkerhed.
Forlængelsen skønnes at komme til at berøre ca. 34.000 personer i 2021. Skønnet er baseret på det
forventede antal personer på arbejdsmarkedet, der i perioden fra og med den 1. april 2021 til og med den
30. juni 2021 vil være smittet, i selvisolation eller i hjemmeophold på grund af en anbefaling fra
sundhedsmyndighederne grundet covid-19.
Samlet set skønnes forslaget med betydelig usikkerhed at medføre offentlige merudgifter til
sygedagpenge på ca. 466 mio. kr. før skat og tilbageløb, svarende til ca. 407 mio. kr. i 2021 efter skat og
tilbageløb. Merudgifterne til sygedagpenge fordeler sig med ca. 345 mio. kr. vedrørende staten og ca. 121
mio. kr. vedrørende kommunerne,
jf. tabel 2.
Herudover skønnes der at være statslige merudgifter på ca. 0,2 mio. kr. i 2021 i forbindelse med
obligatorisk pension.
Tabel 2. Økonomiske konsekvenser af forlængelse af udvidet ret for arbejdsgiver til refusion
og for selvstændige til sygedagpenge som følge af covid-19 mio. kr. (2021-pl)
2021
2022
2023
2024
I alt statslige udgifter
345,1
0,0
0,0
0,0
Heraf til sygedagpengeydelse
344,9
0,0
0,0
0,0
Heraf til obligatorisk pension
0,2
0,0
0,0
0,0
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 193: Lovudkast: Orientering om fremsættelse af lovforslag om forlængelser af ordninger på sygedagpengeområdet m.v, fra beskæftigelsesministeren
2346956_0013.png
I alt kommunale udgifter
Heraf til sygedagpengeydelse
I alt
121,2
121,2
466,3
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
3.3. Midlertidig ret til dagpenge ved pasning af børn som følge af covid-19
Det foreslås at forlænge den midlertidige ret til dagpenge efter barselsloven for lønmodtagere og
selvstændige erhvervsdrivende, der er forældre til et barn, der som følge af et eller flere konkrete covid-
19 smittetilfælde i dagtilbuddet, skolen eller institutionen m.v. hjemsendes, eller er forældre til et barn,
der er konstateret smittet med covid-19, frem til og med den 30. juni 2021. De økonomiske konsekvenser
af forlængelsen afhænger af antallet af børn, der bliver hjemsendt som følge af covid-19, og er derfor
behæftet med væsentlig usikkerhed.
Forlængelsen skønnes at komme til at berøre ca. 2.000 personer i 2021. Det forventes, at hver person i
gennemsnit må blive hjemme i en uge for at passe deres børn.
Samlet set skønnes forslaget med betydelig usikkerhed at medføre offentlige merudgifter på ca. 10 mio.
kr. i 2021 før skat og tilbageløb, svarende til ca. 5 mio. kr. i 2021 efter skat og tilbageløb.
Merudgifterne fordeler sig med ca. 9 mio. kr. vedrørende staten og ca. 1 mio. kr. vedrørende
kommunerne,
jf. tabel 3.
De statslige merudgifter består af barselsdagpenge ved pasning af syge børn,
mens de kommunale merudgifter skyldes administrative konsekvenser af forlængelsen.
De administrative udgifter dækker over udviklings- og driftsomkostninger hos Udbetaling Danmark.
Udbetaling Danmark skønner, at der er ekstra implementeringsomkostninger forbundet med forlængelse
af ordningen på ca. 0,1-0,2 mio. kr. samt ekstra driftsomkostninger på 0,3-0,7 mio. kr. i 2021.
De ekstra udviklingsomkostninger er primært forbundet med en øget indsats hos ATP, mens
driftsomkostningerne dækker over henholdsvis sagsbehandling i forbindelse med ansøgning,
telefonopkald, klagehåndtering samt løbende rapportering.
Tabel 3. Økonomiske konsekvenser af forlængelse af midlertidig ret til dagpenge ved
pasning af børn som følge af covid-19 (2021-pl)
2021
2022
2023
I alt statslige udgifter
8,9
0,0
0,0
Heraf til dagpenge ved pasning af syge børn
8,9
0,0
0,0
(barselsdagpenge)
I alt kommunale udgifter
0,7
0,0
0,0
Heraf administration
0,7
0,0
0,0
9,6
I alt
0,0
0,0
2024
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Anm.: Udbetaling Danmark har skønnet, at der vil være driftsomkostninger på samlet set 1,1-1,5 mio. kr. i 2021. I
forbindelse med forlængelsen af ordningen fra 1. januar til 31. marts 2021 indgik der 0,8 mio. kr. i driftsomkostninger til
Udbetaling Danmark. Driftsomkostningerne til forlængelsen fra d. 1. april til d. 30. juni kan derfor isoleres til 0,3-0,7 mio.
kr., som i tabellen er afrundet til 0,5 mio. kr. Dertil kommer implementeringsomkostninger på 0,1-0,2 mio. kr., som i
tabellen er afrundet til 1,5 mio. kr.
3.4. Periode, der ses bort fra ved vurderingen af, om beskæftigelseskravet for selvstændige er opfyldt
Det foreslås, at der ved vurderingen af, om beskæftigelseskravet er opfyldt for at opnå ret til barsels-
eller sygedagpenge, kan ses bort fra perioden fra og med den 1. december 2020 til og med den 30. april
2021.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 193: Lovudkast: Orientering om fremsættelse af lovforslag om forlængelser af ordninger på sygedagpengeområdet m.v, fra beskæftigelsesministeren
2346956_0014.png
Det skønnes, at den foreslåede lempelse af beskæftigelseskravet for selvstændiges ret til barsels- og
sygedagpenge vil berøre cirka 150 selvstændige.
Samlet set skønnes forslaget med betydelig usikkerhed at medføre offentlige merudgifter på ca. 7 mio.
kr. i 2021 før skat og tilbageløb, svarende til ca. 3 mio. kr. i 2021 efter skat og tilbageløb.
Merudgifterne fordeler sig med ca. 6 mio. kr. vedrørende staten og ca. 1 mio. kr. vedrørende
kommunerne,
jf. tabel 4.
De statslige merudgifter består af udgifter til sygedagpengeydelse og til
dagpenge ved barsel, mens de kommunale udgifter består af udgifter til sygedagpengeydelse.
Tabel 4. Økonomiske konsekvenser af periode, der ses bort fra ved vurderingen af, om
beskæftigelseskravet for selvstændige er opfyldt (2021-pl)
2021
2022
2023
2024
I alt statslige udgifter
6,4
0,0
0,0
0,0
Heraf til sygedagpengeydelse
0,5
0,0
0,0
0,0
Heraf til dagpenge ved barsel
5,9
I alt kommunale udgifter
0,8
0,0
0,0
0,0
Heraf til sygedagpengeydelse
0,8
0,0
0,0
0,0
I alt
7,2
0,0
0,0
0,0
3.5. Lovforslagets samlede økonomiske konsekvenser
Lovforslaget skønnes med betydelig usikkerhed at medføre merudgifter for det offentlige på i alt ca.
566 mio. kr. i 2021 før skat og tilbageløb,
jf. tabel 5.
For fordeling af de økonomiske konsekvenser mellem
stat og kommune henvises til tabellerne under de enkelte delforslag.
I nedenstående tabel fremgår lovforslagets samlede økonomiske konsekvenser fordelt henholdsvis før
og efter skat og tilbageløb. Alle beløb er angivet i 2021-pl.
Tabel 5. Samlede økonomiske konsekvenser af lovforslaget, mio. kr. (2021-pl)
2021 2022 2023 2024
Forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for
den særlige risikogruppe
Før skat og tilbageløb
82,9 0,0 0,0 0,0
Efter skat og tilbageløb
41,6 0,0 0,0 0,0
Forlængelse af udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for
selvstændige til sygedagpenge som følge af covid-19
Før skat og tilbageløb
466,3 0,0 0,0 0,0
Efter skat og tilbageløb
407,3 0,0 0,0 0,0
Forlængelse af midlertidig ret til dagpenge ved pasning af børn som
følge af covid-19
Før skat og tilbageløb
9,6 0,0 0,0 0,0
Efter skat og tilbageløb
5,0 0,0 0,0 0,0
Periode, der ses bort fra ved vurderingen af, om
beskæftigelseskravet for selvstændige er opfyldt
Før skat og tilbageløb
7,2 0,0 0,0 0,0
Efter skat og tilbageløb
3,4 0,0 0,0 0,0
I alt før skat og tilbageløb
566,0 0,0 0,0 0,0
I alt efter skat og tilbageløb
457,3 0,0 0,0 0,0
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 193: Lovudkast: Orientering om fremsættelse af lovforslag om forlængelser af ordninger på sygedagpengeområdet m.v, fra beskæftigelsesministeren
2346956_0015.png
De økonomiske og administrative konsekvenser af forslaget skal forhandles med de kommunale parter.
De økonomiske konsekvenser af forslaget for 2021 bliver indarbejdet på lov om tillægsbevilling for
2021.
De økonomiske konsekvenser af forlængelsen af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for
den særlige risikogruppe samt forlængelsen af den midlertidige ret til dagpenge ved pasning af børn som
følge af covid-19 finansieres af reserven til genstart af dansk økonomi og særlige udfordringer afledt af
covid-19. De økonomiske konsekvenser af den udvidede ret for arbejdsgiver til refusion og for
selvstændige til sygedagpenge som følge af covid-19 afspejler direkte udgifter i forbindelse med indsatsen
mod covid-19, der ikke modgås af tilsvarende finansieringsbidrag.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
4.1. Forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget
risiko ved smitte med covid-19, og for lønmodtagere, der er pårørende til personer, der er i øget risiko
ved smitte med covid-19
Forslaget forventes fortsat at medføre økonomiske lettelser for erhvervslivet i det omfang, arbejdsgivere
udbetaler løn under fraværet. Dette skyldes, at arbejdsgiveren som en afledt ret vil få udbetalt refusion for
de sygedagpenge, som lønmodtageren ellers ville have ret til, hvis arbejdsgiveren ikke udbetalte løn under
sygefraværet.
Forslaget vil have administrative konsekvenser for erhvervslivet, idet arbejdsgiverne skal anmode om
refusion fra kommunerne for de lønmodtagere, som allerede er i ordningen, og som fortsætter i ordningen
efter den 1. april 2021, samt for de lønmodtagere, som ikke i forvejen er omfattet af ordningen, men som
omfattes efter den 31. marts 2021.
Forslaget medfører desuden, at virksomhederne også i den forlængede periode skal udarbejde erklæring
om, at arbejdspladsen ikke kan indrettes i overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens anbefalinger,
herunder ved omplacering/hjemmearbejde, og at lønmodtageren helt fritages for sin arbejdsforpligtelse.
Herudover skal arbejdsgiver anmelde lønmodtagers fravær til kommunen via Nemrefusion. Dette vil dog
kun være tilfældet for nye lønmodtagere, som omfattes af ordningen efter den 31. marts 2021.
4.2. Udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til sygedagpenge som følge af covid-
19
Forslaget forventes at medføre betydelige økonomiske lettelser for erhvervslivet.
Forslaget vil have administrative konsekvenser for erhvervslivet, idet arbejdsgiverne skal anmode om
refusion fra kommunerne.
Der vil være mindre administrative konsekvenser for erhvervslivet som følge af, at arbejdsgiverne skal
indberette fraværet i Nemrefusion.
4.3. Midlertidig ret til dagpenge ved pasning af børn som følge af covid-19
Der vil være mindre administrative konsekvenser for erhvervslivet som følge af, at arbejdsgiverne skal
indberette fraværet i Nemrefusion samt udarbejde erklæringer om, at lønmodtageren ikke kan arbejde
hjemmefra.
Der vil ikke være økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, da det er en forudsætning for udbetaling
af dagpenge, at lønmodtageren ikke får løn under fraværet.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 193: Lovudkast: Orientering om fremsættelse af lovforslag om forlængelser af ordninger på sygedagpengeområdet m.v, fra beskæftigelsesministeren
2346956_0016.png
5. Administrative konsekvenser for borgerne
5.1. Forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget
risiko ved smitte med covid-19, og for lønmodtagere, der er pårørende til personer, der er i øget risiko
ved smitte med covid-19
Lovforslaget vil betyde, at borgere, der er i målgruppen for ordningen, og som ikke har været omfattet
af ordningen før den 31. marts 2021, skal indhente lægelig dokumentation for, at de selv eller deres
pårørende er i øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved smitte med covid-19 samt erklæring fra
arbejdsgiveren om, at arbejdspladsen ikke kan indrettes i overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens
anbefalinger, herunder ved omplacering/hjemmearbejde, og at lønmodtageren helt fritages for sin
arbejdsforpligtelse.
5.2. Udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til sygedagpenge som følge af covid-
19
Lovforslaget vil have administrative konsekvenser for borgerne, idet en lønmodtager, som er fraværende
på grund af covid-19, vil skulle modtage og svare på et underretningsbrev som følge af arbejdsgivers
anmodning om refusion fra første sygefraværsdag.
Selvstændige erhvervsdrivende, som er fraværende som følge af covid-19, skal anmode kommunen om
en blanket til brug for ansøgning om sygedagpenge fra første sygefraværsdag.
5.3. Midlertidig ret til dagpenge ved pasning af børn som følge af covid-19
Der vil være administrative konsekvenser for borgerne som følge af, at de skal sende en række
erklæringer til Udbetaling Danmark, som angiver, at de ikke har flere omsorgsdage, ikke mere
afspadsering og ikke kan arbejde hjemme. Derudover skal borgeren sørge for at indhente dokumentation
for, at barnet er hjemsendt som følge af et konkret tilfælde af covid-19.
6. Klima- og miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klima- og miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 5. marts 2021 til den 9. marts 2021 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Akademikerne, Ankestyrelsen, Arbejdsløshedskassen ASE, Arbejdsmarkedets
Tillægspension, BDO Danmark, Beskæftigelsesrådet, Centralorganisationernes Fællesudvalg, Det
Faglige Hus, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Retspolitisk Forening,
Dansk Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske A-kasser, Danske Handicaporganisationer,
Datatilsynet, Den Uvildige Konsulentforening på Handicapområdet, Erhvervsstyrelsen, Fagbevægelsens
Hovedorganisation, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Finanstilsynet, Foreningen Danske revisorer,
Foreningen af kommunale sociale-, sundheds, og arbejdsmarkedschefer i Danmark, Frie Funktionærer,
FSR
Danske Revisorer, Institut for Menneskerettigheder, Kommunernes Landsforening, Kristelig
Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Landsforeningen af Fleks- og skånejobbere, Lederne,
SMV Danmark, Rigsrevisionen, og Udbetaling Danmark.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 193: Lovudkast: Orientering om fremsættelse af lovforslag om forlængelser af ordninger på sygedagpengeområdet m.v, fra beskæftigelsesministeren
2346956_0017.png
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/Mindreudgifter
(Hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anføre »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Ingen
Negative
konsekvenser/Merudgifter
(Hvis ja, angiv
omfang/Hvis nej, anføre
»Ingen«)
Stat:
Lovforslaget skønnes at
medføre merudgifter for
393,0 mio. kr. i 2021.
Kommuner:
Lovforslaget skønnes at
medføre merudgifter for
173,0 mio. kr. i 2021.
Regioner:
Ingen
Ingen
Implementeringskonsekvenser for Ingen
stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
Forslaget forventes at medføre Ingen
erhvervslivet
betydelige økonomiske
lettelser for erhvervslivet.
Administrative konsekvenser for Ingen
Arbejdsgiverne skal
erhvervslivet
anmode om refusion via
Nemrefusion, udarbejde
erklæringer om
lønmodtagerens mulighed
for hjemmearbejde m.v.
samt anmelde fravær i
Nemrefusion.
Administrative konsekvenser for Ingen
Borgeren skal fortsat
borgerne
indhente diverse
erklæringer og indsende til
enten kommunen eller
Udbetaling Danmark.
Borgerne skal fortsat svare
på et underretningsbrev
som følge af
arbejdsgiverens
anmodning om refusion.
Klima- og miljømæssige
Ingen
Ingen
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Er i strid med de fem principper
JA
NEJ
for implementering af
X
erhvervsrettet EU-regulering /Går
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 193: Lovudkast: Orientering om fremsættelse af lovforslag om forlængelser af ordninger på sygedagpengeområdet m.v, fra beskæftigelsesministeren
2346956_0018.png
videre end minimumskrav i EU-
regulering
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1.
Efter gældende regler i § 42, stk. 1, i lov om sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr. 223 af 12. februar
2021 (sygedagpengeloven) med senere ændringer, er retten til sygedagpenge for en selvstændig
erhvervsdrivende betinget af, at der inden for de seneste 12 måneder har været udøvet selvstændig
virksomhed i mindst 6 måneder, heraf den seneste måned forud for sygefraværet. Virksomheden skal være
udøvet i mindst halvdelen af den normale overenskomstmæssige ugentlige arbejdstid. Har virksomheden
været udøvet i mindre end 6 måneder, medregnes perioder med forudgående beskæftigelse som
lønmodtager.
Efter § 42, stk. 2, 1. pkt. i loven kan der ved vurdering af, om beskæftigelseskravet efter § 42, stk. 1, er
opfyldt, ses bort fra perioder på indtil 2 år, hvor der er ydet godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste efter §
42 og plejevederlag efter § 120 i lov om social service eller dagpenge til forældre med alvorligt syge børn
efter barselsloven.
Efter § 42, stk. 2, 2. pkt. kan der ved vurderingen endvidere helt eller delvis ses bort fra perioden fra og
med den 1. marts 2020 til og med den 31. august 2020.
Det foreslås i
§ 42, stk. 2, 3. pkt.,
at der ved vurderingen desuden helt eller delvis kan ses bort fra
perioden fra og med den 1. december 2020 til og med den 30. april 2021.
Forslaget betyder, at der ved vurderingen af, om beskæftigelseskravet for en selvstændig
erhvervsdrivende er opfyldt, ikke alene helt eller delvis kan ses bort fra perioden fra og med den 1. marts
2020 til og med den 31. august 2020, men også helt eller delvis kan ses bort fra perioden fra og med den
1. december 2020 til og med den 30. april 2021.
Perioden vil efter forslaget helt eller delvis kunne betragtes som en såkaldt »død« periode ved
opgørelsen af beskæftigelseskravet. Forslaget vil således indebære, at 12-månedersperioden og/eller 1-
månedperioden i stk. 1 kan forlænges bagud med et antal dage, svarende til antallet af dage i den »døde«
periode.
En person har f.eks. drevet selvstændig virksomhed i 7 måneder forud for den 1. december 2020, hvor
virksomheden lukker ned som følge af covid-19 restriktioner. Virksomheden åbner igen op den 1. april
2021. Vedkommende har herefter sygefravær fra den 10. april 2021.
Umiddelbart er beskæftigelseskravet ikke opfyldt, da pågældende ikke har udøvet selvstændig
virksomhed seneste 1 måned forud for fraværet. Forslaget vil imidlertid betyde, at perioden, hvori 1-
måneds kravet opgøres, forlænges med den tid, hvor pågældende ikke har udøvet selvstændig virksomhed
på grund af covid-19. Dermed skal 1-måneds kravet vurderes i forhold til perioden 9. april 2021 tilbage
til 10. november 2020.
Da perioden helt eller delvist vil kunne betragtes som en »død« periode, skal der ikke ses bort fra hele
perioden, men alene den del af perioden, hvor den selvstændige ikke har arbejdet. En evt. periode med
arbejde tælles med til opfyldelsen af beskæftigelseskravet.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 193: Lovudkast: Orientering om fremsættelse af lovforslag om forlængelser af ordninger på sygedagpengeområdet m.v, fra beskæftigelsesministeren
2346956_0019.png
Det bemærkes, at reglen foreslås at gælde for alle selvstændige erhvervsdrivende og således ikke alene
selvstændige, der f.eks. har været lukket i en periode eller kan dokumentere, at de har oplevet
ordrenedgang el.lign.
Til nr. 2.
Det fremgår af de gældende regler i § 58 b, stk. 1, 1. pkt., i sygedagpengeloven, at en lønmodtager, der
er i ansættelse og i øvrigt opfylder lovens betingelser, uanset at lønmodtageren ikke er uarbejdsdygtig
efter § 7, til og med den 31. marts 2021 har ret til sygedagpenge fra kommunen, hvis lønmodtageren ikke
kan varetage sit arbejde, fordi lønmodtageren er i øget risiko ved smitte med covid-19, jf. stk. 2.
Det fremgår af de gældende regler i § 58 c, stk. 1, 1. pkt., at en lønmodtager, der er i ansættelse og i
øvrigt opfylder lovens betingelser, uanset at lønmodtageren ikke er uarbejdsdygtig efter § 7, til og med
den 31. marts 2021 har ret til sygedagpenge fra kommunen, hvis lønmodtageren ikke kan varetage sit
arbejde, fordi lønmodtageren er pårørende til en person, der er i øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb
ved smitte med covid-19, jf. stk. 2 og 3.
Det fremgår af de gældende regler i § 58 d, stk. 1, at sygedagpenge efter dette kapitel til lønmodtagere
ansøges, beregnes og udbetales efter lovens almindelige regler. Det fremgår af § 58 d, stk. 2, at uanset §
24, § 25, stk. 1, § 27, stk. 1, og § 29, stk. 1, træffer kommunen afgørelse om at forlænge
sygedagpengeperioden til og med den 31. marts 2021 for en person, der efter §§ 58 b og 58 c har ret til
sygedagpenge, og som inden den 31. marts 2021 når det tidspunkt, hvor der efter § 24, stk. 1, er udbetalt
sygedagpenge, herunder nedsatte sygedagpenge eller løn under sygdom, i mere end 22 uger i de 9
forudgående kalendermåneder eller efter § 25, stk. 1, er udbetalt sygedagpenge, herunder nedsatte
sygedagpenge eller løn under sygdom, i mere end 26 uger i de 12 forudgående kalendermåneder.
Det fremgår af de gældende regler i § 58 f, stk. 1, at en person, der modtager sygedagpenge efter §§ 58
b - 58 d, og som bliver uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom, har ret til udbetaling af sygedagpenge
til og med den 31. marts 2021, uanset om personen inden den 31. marts 2021 når det tidspunkt, hvor der
efter § 24, stk. 1, er udbetalt sygedagpenge, herunder nedsatte sygedagpenge eller løn under sygdom, i
mere end 22 uger i de 9 forudgående kalendermåneder, eller efter § 25, stk. 1, er udbetalt sygedagpenge,
herunder nedsatte sygedagpenge eller løn under sygdom, i mere end 26 uger i de 12 forudgående
kalendermåneder. Hvis personen inden den 31. marts 2021 ikke længere er uarbejdsdygtig på grund af
egen sygdom, vil personen til og med den 31. marts 2021 have ret til udbetaling af sygedagpenge efter §§
58 b-58 d.
Det fremgår af de gældende regler i § 58 f, stk. 3, 1. pkt., at for en person, der er omfattet af stk. 1, og
som fortsat er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom og har nået det tidspunkt, hvor der efter § 24, stk.
1, er udbetalt sygedagpenge, herunder nedsatte sygedagpenge eller løn under sygdom, i mere end 22 uger
i de 9 forudgående kalendermåneder, træffer kommunen inden den 31. marts 2021 afgørelse om, hvorvidt
sygedagpengeperioden kan forlænges efter en af bestemmelserne i § 27, stk. 1, eller personen har ret til
at få et jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse efter § 27, stk. 3.
Det foreslås, at i
§ 58 b, stk. 1, 1. pkt., § 58 c, stk. 1, 1. pkt.,
to steder i
§ 58 d, stk. 2,
to steder i
§ 58 f,
stk. 1, 1. pkt.,
to steder i
§ 58 f, stk. 1, 2. pkt.,
og i
§ 58 f, stk. 3, 1. pkt.,
ændres den 31. marts 2021 til den
30. juni 2021.
Ændringen i § 58 b, stk. 1, 1. pkt., vil betyde, at en lønmodtager, der er i ansættelse og i øvrigt opfylder
lovens betingelser, uanset at lønmodtageren ikke er uarbejdsdygtig efter § 7, frem til og med den 30. juni
2021 vil have ret til sygedagpenge fra kommunen, hvis lønmodtageren ikke kan varetage sit arbejde, fordi
lønmodtageren er i øget risiko ved smitte med covid-19.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 193: Lovudkast: Orientering om fremsættelse af lovforslag om forlængelser af ordninger på sygedagpengeområdet m.v, fra beskæftigelsesministeren
2346956_0020.png
Ordningen stiller krav om erklæring fra egen læge og erklæring fra arbejdsgiveren, jf. § 58 b, stk. 2. For
personer, som allerede har fået tilkendt sygedagpenge efter § 58 b, vil udbetalingen af sygedagpenge dog
kunne fortsætte efter den 31. marts 2021 uden krav om ny ansøgning, ny lægeerklæring eller ny
arbejdsgivererklæring, da de allerede er omfattet af ordningen.
Ændringen i § 58 c, stk. 1, 1. pkt., vil betyde, at en lønmodtager, der er i ansættelse og i øvrigt opfylder
lovens betingelser, uanset at lønmodtageren ikke er uarbejdsdygtig efter § 7, til og med den 30. juni 2021
vil have ret til sygedagpenge fra kommunen, hvis lønmodtageren ikke kan varetage sit arbejde, fordi
lønmodtageren er pårørende til en person, der er i øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved smitte
med covid-19, jf. stk. 2 og 3.
Ordningen stiller krav om erklæring fra egen læge og erklæring fra arbejdsgiveren, jf. § 58 c, stk. 3. For
personer, som allerede har fået tilkendt sygedagpenge efter § 58 c, vil udbetalingen af sygedagpenge dog
kunne fortsætte efter den 31. marts 2021 uden krav om ny ansøgning, ny lægeerklæring eller ny
arbejdsgivererklæring, da de allerede er omfattet af ordningen.
Ændringerne i § 58 d, stk. 2, vil betyde, at såfremt lønmodtageren i forløbet når revurderingstidspunktet
efter § 24, stk. 1, eller § 25, stk. 1, vil kommunen automatisk træffe afgørelse om forlængelse frem til
ordningens udløb den 30. juni 2021, uden at betingelserne i forlængelsesreglerne i § 27, stk. 1, eller § 29,
stk. 1, vil skulle være opfyldt.
Ændringen i § 58 f, stk. 1, vil betyde, at for en person, der modtager sygedagpenge efter §§ 58 b - 58 d,
og som bliver uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom, vil der være ret til udbetaling af sygedagpenge
frem til og med den 30. juni 2021, også selvom personen når revurderingstidspunktet, hvor kommunen
efter lovens øvrige regler vil skulle tage stilling til, om udbetalingen af sygedagpengene kan forlænges.
Det vil sige, at hvis en person f.eks.
fordi personen har modtaget sygedagpenge efter kapitel 21 a
egentlig umiddelbart efter sin første ”rigtige” sygedag har modtaget sygedagpenge i mere end 22 uger, og
dermed egentlig har brugt sin sygedagpengeperiode, vil personen få ret til at modtage sygedagpenge frem
til og med den 30. juni 2021, uanset om personen måtte opfylde betingelserne for forlængelse i § 27, stk.
1, eller § 29.
Ændringen i § 58 f, stk. 3, vil betyde, at hvis personen fortsat er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom,
når den midlertidige ordning for personer i øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved smitte med
covid-19 er ved at udløbe, vil kommunen skulle tage stilling til, om personens udbetaling af sygedagpenge
kan forlænges efter lovens almindelige forlængelsesregler. Det gælder også, selvom personen evt. allerede
på det tidspunkt, hvor kommunen vil skulle tage stilling til, om en af forlængelsesreglerne kan anvendes,
har modtaget sygedagpenge i f.eks. 30 uger. Kommunen må behandle sagen, som om
revurderingstidspunktet blev nået i juni 2021, og tage stilling til en eventuel forlængelse.
Herved sikres de lønmodtagere, som omfattes af ordningen, en ydelse frem til og med den 30. juni 2021,
hvis betingelserne er opfyldt i perioden.
Til § 2
Til nr. 1.
Det fremgår af § 2, stk. 3, i lov nr. 212 af 17. marts 2020 om ændring af lov om sygedagpenge (Udvidet
ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til sygedagpenge som følge af covid-19), som ændret
ved lov nr. 2204 af 29. december 2020, at loven ophæves den 1. april 2021.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 193: Lovudkast: Orientering om fremsættelse af lovforslag om forlængelser af ordninger på sygedagpengeområdet m.v, fra beskæftigelsesministeren
2346956_0021.png
Det fremgår af § 3, stk. 3, i samme lov, at for fraværsdage før den 1. april 2021 finder bestemmelserne
i §§ 43 a og 53 b i lov om sygedagpenge, som affattet ved denne lovs § 1, anvendelse, selv om ansøgning
er indgivet efter lovens ophævelse, eller hvis ansøgning ikke er færdigbehandlet efter lovens ophævelse.
Det foreslås, at i
§ 2, stk. 3,
og i
§ 3, stk. 3,
ændres den 1. april 2021 til den 1. juli 2021.
Ændringen i § 2, stk. 3, vil betyde, at der i den forlængede periode til og med den 30. juni 2021 fortsat
vil kunne udbetales sygedagpenge fra første sygefraværsdag til selvstændige erhvervsdrivende, hvis
uarbejdsdygtigheden på grund af egen sygdom skyldes covid-19. De selvstændige erhvervsdrivende vil
desuden i den forlængede periode fortsat få ret til sygedagpenge for den periode, hvor de ikke kan varetage
deres arbejde på grund af en anbefaling fra sundhedsmyndighederne til bestemte grupper om
hjemmeophold på grund af konkrete forhold i forbindelse med covid-19, selvom de ikke opfylder
sygedagpengelovens almindelige krav om at være uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom.
Sygedagpengelovens almindelige regler om beskæftigelseskrav m.v. skal fortsat være opfyldt, og
sygedagpengene beregnes og udbetales fortsat efter de almindelige regler i sygedagpengeloven.
Forslaget vil betyde, at for perioder fra og med den 1. juli 2021 vil selvstændige erhvervsdrivende ikke
længere kunne opnå ret til sygedagpenge efter ordningen i de første 2 uger af en sygeperiode.
Forslaget vil også betyde, at der i den forlængede periode til og med den 30. juni 2021 fortsat vil kunne
ydes sygedagpengerefusion for løn eller sygedagpenge, der bliver udbetalt i arbejdsgiverperioden fra
lønmodtagerens første sygefraværsdag vedrørende lønmodtagere, hvis uarbejdsdygtigheden på grund af
egen sygdom skyldes covid-19. Arbejdsgiver vil desuden i den forlængede periode fortsat kunne opnå ret
til refusion vedrørende en lønmodtager, der i øvrigt opfylder lovens betingelser bortset fra at være
uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom, når der er tale om, at lønmodtageren ikke kan varetage sit
arbejde på grund af en anbefaling fra sundhedsmyndighederne til bestemte grupper om hjemmeophold på
grund af konkrete forhold i forbindelse med covid-19.
Sygedagpengelovens almindelige regler om beskæftigelseskrav m.v. skal fortsat være opfyldt, og
sygedagpengene beregnes og udbetales efter de almindelige regler i sygedagpengeloven.
Forslaget vil endvidere betyde, at for perioder fra og med den 1. juli 2021 vil en arbejdsgiver ikke
længere kunne opnå ret til refusion efter ordningen.
Ændringen i § 3, stk. 3, vil betyde, at §§ 43 a og 53 b i sygedagpengeloven finder anvendelse for
fraværsdage før den 1. juli 2021, selv om ansøgning er indgivet efter lovens ophævelse, eller hvis
ansøgning ikke er færdigbehandlet efter lovens ophævelse.
Det betyder f.eks., at hvis en selvstændig erhvervsdrivende har fravær omfattet af § 43 a i perioden fra
den 25. juni 2021 til den 3. juli 2021, vil den selvstændige også efter 1. juli 2021 kunne anmode om og få
sygedagpenge for perioden fra den 25. juni til og med 30. juni 2021.
Til § 3
Til nr. 1.
Det fremgår af de gældende regler i § 26 c, stk. 1, 1. pkt., i barselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 235
af 12. februar 2021, at Udbetaling Danmark for perioden til og med den 31. december 2020 kan udbetale
dagpenge efter §§ 26 a og 26 b for sammenlagt op til 10 fraværsdage vedrørende det enkelte barn. Det
fremgår af § 26 c, stk. 1, 2. pkt., at Udbetaling Danmark for perioden fra og med den 1. januar 2021 til og
med den 31. marts 2021 kan udbetale dagpenge efter §§ 26 a og 26 b for sammenlagt op til 10 fraværsdage
vedrørende det enkelte barn. Det er også en betingelse, at forælderen ikke har ret til sygedagpenge efter
lov om sygedagpenge.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 193: Lovudkast: Orientering om fremsættelse af lovforslag om forlængelser af ordninger på sygedagpengeområdet m.v, fra beskæftigelsesministeren
2346956_0022.png
Det foreslås i
§ 26 c, stk. 1, 3. pkt.,
at Udbetaling Danmark for perioden fra og med den 1. april 2021 til
og med den 30. juni 2021 kan udbetale dagpenge efter §§ 26 a og 26 b for sammenlagt op til 10
fraværsdage vedrørende det enkelte barn.
Forslaget betyder, at en lønmodtager i et ansættelsesforhold eller en selvstændig erhvervsdrivende, som
er forælder til et barn under 14 år, der hjemsendes som følge af et eller flere konkrete smittetilfælde med
covid-19 i dagtilbuddet, skolen eller institutionen m.v., vil kunne få ret til dagpenge efter den gældende §
26 a til pasning af barnet fra Udbetaling Danmark for op til 10 fraværsdage i den forlængede periode. De
10 fraværsdage kan gives, uanset hvad der i øvrigt er forbrugt efter ordningen før den 1. april 2021.
Det er forudsat, at hjemsendelsen sker efter sundhedsmyndighedernes retningslinjer.
Ændringen vil også betyde, at en lønmodtager i et ansættelsesforhold eller en selvstændig
erhvervsdrivende, som er forælder til et barn under 14 år, der er konstateret smittet med covid-19 og af
denne årsag ikke kan komme i dagtilbud, skole eller institution m.v., vil kunne få ret til dagpenge efter
den gældende § 26 b til pasning af barnet fra Udbetaling Danmark i den forlængede periode.
Det er efter § 26 b, stk. 3, 1. pkt., en betingelse, at der foreligger en positiv covid-19 test for barnet.
Der ændres ved dette lovforslag i øvrigt ikke på betingelserne i forhold til at være omfattet af ordningen,
herunder at beskæftigelseskravet efter lovens §§ 27 eller 28 skal være opfyldt.
Det vil derfor fortsat være en betingelse, at forælderen som lønmodtager ikke har mulighed for at arbejde
hjemmefra eller som selvstændig erhvervsdrivende at drive sin virksomhed hjemmefra. Er forælderen
lønmodtager, vil det desuden være en betingelse, at forælderen ikke har barnets sygedage, hvis barnet er
smittet med covid-19, omsorgsdage eller afspadsering, der kan bruges til pasning af barnet, og at der ikke
udbetales løn eller holdes ferie fra arbejdsgiveren for samme dag. Deler forældrene bopæl og er
lønmodtagere eller selvstændige erhvervsdrivende, vil det være en betingelse, at begge forældre opfylder
de nævnte betingelser. Disse regler fremgår af lovens § 26 a, stk. 2, og § 26 b, stk. 2.
Dagpengene vil skulle beregnes og udbetales efter lovens almindelige regler for beregning og udbetaling
til lønmodtagere og selvstændige, jf. § 26 c, stk. 1, 2. pkt.
Udbetaling Danmark vil i den foreslåede periode alene kunne udbetale dagpenge efter §§ 26 a og 26 b
for sammenlagt op til 10 fraværsdage vedrørende det enkelte barn.
Men har forældrene to børn, der er hjemsendte, vil begge forældre på den enkelte dag kunne have ret til
dagpenge i forhold til hvert af børnene. Forældrene vil også kunne vælge at holde 10 enkelte dage for de
to børn med en forælder pr. dag.
Det vil ikke være et krav, at der er tale om 10 sammenhængende dage. De 10 dage vil skulle ligge på
arbejdsdage, hvor lønmodtageren sædvanligvis ville have været på arbejdet. Tilsvarende vil der for den
selvstændig erhvervsdrivende alene indgå dage, hvor den selvstændige sædvanligvis udfører
indtægtsgivende aktiviteter.
Sker en hjemsendelse henover 1. april 2021, vil lønmodtageren kunne få udbetalt dagpenge efter
gældende regler for fravær før den 1. april 2021 og vil kunne få udbetalt dagpenge efter forslaget for den
periode, der ligger fra og med den 1. april 2021 til og med den 30. juni 2021, hvis betingelserne i øvrigt
er opfyldt.
Til nr. 2
Efter gældende regler i § 28, stk. 1, i barselsloven, er retten til barselsdagpenge for en selvstændig
erhvervsdrivende betinget af, at der inden for de sidste 12 måneder har været udøvet selvstændig
virksomhed i mindst halvdelen af den normale overenskomstmæssige ugentlige arbejdstid i mindst 6
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 193: Lovudkast: Orientering om fremsættelse af lovforslag om forlængelser af ordninger på sygedagpengeområdet m.v, fra beskæftigelsesministeren
2346956_0023.png
måneder, heraf den seneste måned forud for fraværet. Har den selvstændige virksomhed været udøvet i
mindre end 6 måneder, medregnes perioder med forudgående beskæftigelse som lønmodtager.
Efter § 28, stk. 2, i loven kan der ved vurderingen af, om beskæftigelseskravet efter § 28, stk. 1, er
opfyldt, ses bort fra perioder på indtil 2 år, hvor der efter lov om social service er ydet godtgørelse for tabt
arbejdsfortjeneste ved pasning af et handicappet barn i hjemmet eller efter samme lov er ydet vederlag
ved pasning af døende eller efter denne lov er ydet barselsdagpenge til forældre under fravær efter § 13
eller efter § 26 er ydet dagpenge til forældre med alvorligt syge børn.
Efter § 28, stk. 2, 2. pkt. kan der ved vurderingen endvidere helt eller delvis ses bort fra perioden fra og
med den 1. marts 2020 til og med den 31. august 2020.
Det foreslås i
§ 28, stk. 2, 3. pkt.,
at der ved vurderingen desuden helt eller delvis kan ses bort fra
perioden fra og med den 1. december 2020 til og med den 30. april 2021.
Forslaget betyder, at der ved vurderingen af, om beskæftigelseskravet for en selvstændig
erhvervsdrivende er opfyldt, ikke alene helt eller delvis kan ses bort fra perioden fra og med den 1. marts
2020 til og med den 31. august 2020, men også helt eller delvis kan ses bort perioden fra og med den 1.
december 2020 til og med den 30. april 2021.
Perioden vil efter forslaget helt eller delvis kunne betragtes som en såkaldt »død« periode ved
opgørelsen af beskæftigelseskravet. Forslaget vil således indebære, at 12-månedersperioden og/eller 1-
månedsperioden i stk. 1 kan forlænges bagud med et antal dage, svarende til antallet af dage i den »døde«
periode.
En person har f.eks. drevet selvstændig virksomhed i 7 måneder forud for den 1. december 2020, hvor
virksomheden lukker ned som følge af covid-19 restriktioner. Virksomheden åbner igen op den 1. april
2021. Vedkommende påbegynder herefter barsel den 10. april 2021.
Umiddelbart er beskæftigelseskravet ikke opfyldt, da pågældende ikke har udøvet selvstændig
virksomhed seneste måned forud for fraværet. Forslaget vil imidlertid betyde, at perioden, hvori 1-måneds
kravet opgøres, forlænges med den tid, hvor pågældende ikke har udøvet selvstændig virksomhed på
grund af covid-19. Dermed skal 1-måneds kravet vurderes i forhold til perioden 9. april 2021 tilbage til
10. november 2020.
Da perioden helt eller delvist vil kunne betragtes som en »død« periode, skal der ikke ses bort fra hele
perioden, men alene den del af perioden, hvor den selvstændige ikke har arbejdet. En evt. periode med
arbejde tælles med til opfyldelsen af beskæftigelseskravet.
Det bemærkes, at reglen foreslås at gælde for alle selvstændige erhvervsdrivende og således ikke alene
selvstændige, der f.eks. har været lukket i en periode eller kan dokumentere, at de har oplevet
ordrenedgang el.lign.
Til § 4
Det foreslås, at loven træder i kraft den 31. marts 2021.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, idet det bemærkes, at lov om sygedagpenge i øvrigt ikke
gælder for Færøerne og Grønland, jf. § 83 i lov om sygedagpenge, og barselsloven i øvrigt ikke gælder
for Færøerne og Grønland, jf. § 60 i barselsloven.
Til § 5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 193: Lovudkast: Orientering om fremsættelse af lovforslag om forlængelser af ordninger på sygedagpengeområdet m.v, fra beskæftigelsesministeren
Det foreslås i
stk. 1,
at der for fravær i perioden fra og med den 1. december 2020 til og med den 31.
marts 2021, hvor beskæftigelseskravet i § 42, stk. 1, ikke er opfyldt uden forslaget til § 42, stk. 2, 3. pkt.,
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, kan indgives anmodning om sygedagpenge indtil den 1. juni 2021.
Kommunen kan se bort fra overskridelse af fristen i 1. pkt. af de grunde, som fremgår af § 43, stk. 5. For
en person, der den 1. december 2020 eller senere har haft første sygefraværsdag, og hvor kommunen har
givet afslag på sygedagpenge på grund af manglende opfyldelse af beskæftigelseskravet efter § 42, skal
kommunen dog genoptage sagen med henblik på fornyet behandling, hvor det indgår i vurderingen, at der
helt eller delvis kan ses bort fra perioden fra og med den 1. december 2020 til og med den 30. april 2021.
Den selvstændige skal dokumentere, at der var tale om sygefravær, og omfanget af fraværet. Det kan
f.eks. ske ved journaludskrifter. Hvis den selvstændige ville kunne have fået sygedagpenge for perioden,
men bare ikke har søgt om det inden for lovens almindelige frist, kan den selvstændige ikke ved hjælp af
den nye bestemmelse alligevel få sygedagpenge, idet beskæftigelseskravet i § 42, stk. 1, jo så ville være
opfyldt uden forslaget til § 42, stk. 2, 3. pkt. Det skal således være på grund af den manglende opfyldelse
af beskæftigelseskravet, at der først søges nu
det vil sige, at det kun er selvstændige, der med forslaget
til § 42, stk. 2, 3. pkt., om helt eller delvis at kunne se bort fra perioden fra den 1. december 2020 til og
med den 30. april 2021, opnår en ret til sygedagpenge, som de ellers ikke ville have, der efterfølgende kan
søge og blive berettigede efter bestemmelsen.
Hvis første sygefraværsdag ligger efter den 31. marts 2021, vil det være de almindelige frister efter §
43, der finder anvendelse.
Efter sygedagpengelovens § 43, stk. 5, kan kommunen udbetale sygedagpenge for tiden før
anmodningsdagen, når den selvstændige på grund af hospitalsophold eller ophold i udlandet har været
forhindret i at anmelde det rettidigt, eller når andre særlig undskyldende forhold har bevirket, at
anmeldelse ikke er sket rettidigt. Anmodningsfristen kan dog ikke fraviges, når anmodningen er indgivet
mere end 6 måneder efter sygdommens indtræden.
Hvis der er tale om, at den selvstændige har søgt kommunen om sygedagpenge med første
sygefraværsdag den 1. december 2020 eller senere og kommunen har givet afslag på sygedagpenge på
grund af manglende opfyldelse af beskæftigelseskravet efter § 42, skal kommunen dog genoptage sagen
med henblik på fornyet behandling, hvor det indgår i vurderingen, at der helt eller delvis kan ses bort fra
perioden fra den 1. december 2020 til og med den 30. april 2021.
Det foreslås i
stk. 2,
at der for fravær med første fraværsdag i perioden fra og med den 1. december
2020 til og med den 31. marts 2021, hvor beskæftigelseskravet i § 28, stk. 1, ikke er opfyldt uden forslaget
til § 28, stk. 2, 3. pkt., som affattet ved denne lovs § 3, nr. 2, kan indgives anmodning om barselsdagpenge
indtil den 1. juni 2021. Udbetaling Danmark kan se bort fra overskridelse af fristen i 1. pkt. af de grunde,
som fremgår af § 23, stk. 3, i bekendtgørelse om ret til barselsdagpenge. For en person, der den 1.
december 2020 eller senere har haft første fraværsdag, og hvor Udbetaling Danmark har givet afslag på
barselsdagpenge på grund af manglende opfyldelse af beskæftigelseskravet efter § 28, skal Udbetaling
Danmark dog genoptage sagen med henblik på fornyet behandling, hvor det indgår i vurderingen, at der
helt eller delvis kan ses bort fra perioden fra og med den 1. december 2020 til og med den 30. april 2021.
Hvis den selvstændige ville kunne have fået barselsdagpenge for perioden, men bare ikke har søgt om
det inden for lovens almindelige frist, kan den selvstændige ikke ved hjælp af den nye bestemmelse
alligevel få barselsdagpenge, idet beskæftigelseskravet i § 28, stk. 1, jo så ville være opfyldt uden forslaget
til § 28, stk. 2, 3. pkt. Det skal således være på grund af den manglende opfyldelse af beskæftigelseskravet,
at der først søges nu
det vil sige, at det kun er selvstændige, der med forslaget til § 28, stk. 2, 3. pkt., om
helt eller delvis at kunne se bort fra perioden fra den 1. december 2020 til og med den 30. april 2021,
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 193: Lovudkast: Orientering om fremsættelse af lovforslag om forlængelser af ordninger på sygedagpengeområdet m.v, fra beskæftigelsesministeren
opnår en ret til barselsdagpenge, som de ellers ikke ville have, der efterfølgende kan søge og blive
berettigede efter bestemmelsen.
Hvis første fraværsdag ligger efter den 31. marts 2021, vil det være de almindelige frister efter § 23 i
barselsbekendtgørelsen, der finder anvendelse.
Efter barselsbekendtgørelsens § 23, stk. 3, kan Udbetaling Danmark udbetale dagpenge for tiden før
anmodningsdagen, når den selvstændige på grund af hospitalsophold har været forhindret i at anmelde det
rettidigt, eller når andre særlig undskyldende forhold har bevirket, at anmeldelse ikke er sket rettidigt.
Hvis der er tale om, at den selvstændige har søgt Udbetaling Danmark om barselsdagpenge med
første fraværsdag den 1. december 2020 eller senere og Udbetaling Danmark har givet afslag på
barselsdagpenge på grund af manglende opfyldelse af beskæftigelseskravet efter § 28, skal
Udbetaling Danmark dog genoptage sagen med henblik på fornyet behandling, hvor det indgår i
vurderingen, at der helt eller delvis kan ses bort fra perioden fra den 1. december 2020 til og med den
30. april 2021.