Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 192
Offentligt
2346591_0001.png
Ase
Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard
Holmens Kanal 20
1060 København K
Frederikskaj 4
2450 København SV
Tlf. 70 13 70 13
Fax 70 13 70 12
www.ase.dk
Den 4. marts 2021
Kære Peter Hummelgaard
Du har over lang tid og flere gange bebudet et forsøg med digitale samtaler
både over for os direkte og senest i dit brev vedr. forsøg med digitale samtaler
til forligskredsen bag beskæftigelsesreformen, hvori du tilkendegiver, at
Beskæftigelsesministeriet er i gang med at undersøge, hvorledes et forsøg
med digitale samtaler kan tilrettelægges.
1
Erfaringerne viser ellers, at digitale samtaler i kontaktforløbet med ledige
som nu har fungeret i snart et år
har været en stor succes og givet en lang
række positive gevinster i form af øget fleksibilitet og mulighed for individuelt
tilpassede samtaler samt markant øget effektivitet som følge af bedre fordeling
og udnyttelse af medarbejdernes tid og ressourcer.
Samtidig er den indholdsmæssige kvalitet i samtalerne opretholdt og både
ledige, jobcentre og a-kasser har meldt om stor tilfredshed og særdeles gode
erfaringer med den digitale kontakt, hvor samtalerne er blevet mere
målrettede og fokuseret på selve indsatsen og med mindre spildtid og snak
ved kaffeautomaten.
Den digitale succes afspejles såvel i
KL’s
undersøgelse fra august 2020,
erfaringsopsamlingen som Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har
gennemført blandt ledere og medarbejdere i jobcentre og a-kasser, Ases notat
med gennemgang af både erfaringer og det videnskabelige grundlag for
digitale kontra fysiske samtaler samt Civiløkonomernes A-kasses
undersøgelse.
2
På trods af den enorme erfaringsopsamling og tilvejebragte viden gennem det
seneste år begrunder ministeren alligevel behovet for et forsøg med, at der
mangler viden om alene beskæftigelseseffekten af digitale samtaler. En enkelt
1
Brev til forligskredsen bag beskæftigelsesreformen (Socialdemokratiet, Venstre,
Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Det Konservative Folkeparti), 25. december
2020, vedr. forsøg med digitale samtaler.
2
STAR's erfaringsopsamling
KL's undersøgelse
CA's undersøgelse "Lediges møder med CA"
Ase's notat og analyse "Digitale samtaler med ledige bør gøres permanente"
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 192: Henvendelse af 4. marts 2021 ase vedr. forsøg med digitale samtaler med ledige i beskæftigelsesindsatsen
effekt ud af de mange effekter som påvirkes ved at gå fra fysiske samtaler til
digitale kontaktforløb, selv om der åbenlyst også er mange
sundhedsmæssige, økonomiske samt klima- og miljømæssige effekter.
For ikke at kaste alle de positive gevinster overbord og tilbagerulle den
under de givne omstændigheder
succesfulde modernisering og digitalisering
af beskæftigelsesindsatsen alene på grund af det påskud, at der kunne være
risiko for en negativ beskæftigelseseffekt som følge af formen på samtalerne
digitale kontra fysiske
selv om alt andet stilles lige, har vi derfor et forslag,
der vil sikre, at vi ikke med et mister alle de positive gevinster, som
digitaliseringen har medført.
De digitale samtaler ændrer ikke på selve indsatsen, herunder kravet om og
frekvensen af samtaler, udsigten til aktivering og muligheden for økonomisk
sanktionering. Altså alt det, som der foreligger et videnskabeligt grundlag for,
og som er grundsubstansen i den danske beskæftigelsesindsats.
Påstanden om, at beskæftigelseseffekten kan påvirkes negativt af formen på
samtalen, er der efter vores bedste vidende aldrig fremlagt dokumentation for,
og det understøttes heller ikke videnskabeligt. Den påståede risiko må derfor
antages at være yderst beskeden, al den stund, at der ikke ændres på
indholdet i beskæftigelsesindsatsen.
Vi vil gerne slå fast, at der efter vores opfattelse ikke er behov for et forsøg,
før man kan implementere det digitale kontaktforløb. Vi mener, at der er rigelig
med erfaringer og evidens gennem det seneste år, til at man kan modernisere
og digitalisere kontaktforløbet med de ledige. Men i givet fald
beskæftigelsesministeren og forligskredsen ender med at gå forsøgsvejen, så
har vi følgende forslag:
Lav forsøget med fysiske samtaler
og behold det digitale kontaktforløb
Vi foreslår følgende forsøgsdesign, der tager højde for de allerede indsamlede
positive erfaringer gennem det seneste år samt at beskæftigelsesindsatsen,
som alle andre opgaver i den offentlige sektor, også bevæger sig i digital
retning.
1. For det første bør et forsøg anerkende, at beskæftigelsesindsatsen i
dag allerede er digitaliseret og har været det i næsten et år. Derfor må
det være den nuværende digitale beskæftigelsesindsats, som i
udgangspunktet er det bestående, der testes op i mod. Forsøget bør
derfor omhandle fysiske samtaler, således at forsøget sættes i værk for
at bekræfte, at vi ikke mod forventning, erfaringer og det
videnskabelige grundlag har digitaliseret på en måde, hvor vi har gjort
regning uden vært.
Forsøget med de fysiske samtaler har derfor som formål, at det skal
give os sikkerhed for, at de digitale samtaler ikke har medført en stor
negativ beskæftigelseseffekt, at den trækker alle de allerede
Side 2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 192: Henvendelse af 4. marts 2021 ase vedr. forsøg med digitale samtaler med ledige i beskæftigelsesindsatsen
konstaterbare digitaliseringsgevinster af både sundhedsmæssige,
økonomiske samt klima- og miljømæssig karakter i et samlet minus.
2. For det andet bør forsøget have begrænset varighed. Det giver ikke
mening at forhale en afklaring om en permanent digitalisering af
indsatsen på beskæftigelsesområdet, mens andre dele af samfundet
hastigt forfølger de åbenlyse muligheder og forbedringer som
digitaliseringen medfører.
Forsøget med de fysiske samtaler bør derfor også sættes i gang så
snart det ud fra en sundhedsmæssig betragtning vurderes at være
forsvarligt at åbne op for samtaler med fysisk fremmøde. Alle andre
ydre omstændigheder har ikke indflydelse på forsøgets resultater, da
det vil påvirke begge forløb på samme vilkår.
3. For det tredje må det være frivilligt om kommuner/jobcentre og a-
kasser ønsker deltagelse i forsøget.
4. For det fjerde kan et forsøg ikke alene fokusere på en enkelt parameter
som beskæftigelseseffekt. Forsøgsdesignet må have fokus på at
belyse alle effekter med henblik på en saglig vurdering af digitale
samtaler versus samtaler med fysisk fremmøde. Et forsøg der kun
belyser et enkelt element
beskæftigelseseffekten
synes enten
overflødigt eller stærkt forsimplet i lyset af de åbenlyse, mange og
store gevinster der er ved en digitaliseret indsats for ikke blot
samfundsøkonomien, men også af sundheds- og klimamæssig
karakter. Det må være det samlede resultat af digitaliseringen, der skal
holdes op imod det fysiske kontaktforløb, ellers ville det politiske
beslutningsgrundlag unægteligt blive fagligt uforsvarligt.
Jeg vil gerne pointere, at en digitaliseret beskæftigelsesindsats ikke udelukker
muligheden for fysiske samtaler. Det må være valgfrit sådan, at selv om
kontaktforløbet som udgangspunkt er digitaliseret, så vil det altid være muligt
at holde fysiske møder, hvis blot en af de involverede parter ønsker dette. Det
gælder uanset, om det er et ønske fra den ledige, jobcenteret eller A-kassen.
Men jeg vil også samtidig pointere, at det efter min opfattelse vil være ude af
proportioner at tilbagerulle de digitale fremskridt og ikke udnytte og bygge
videre på de muligheder og forbedringer, som de digitale løsninger har vist sig
at bidrage med i beskæftigelsesindsatsen. Det vil ganske enkelt vanskeliggøre
at bevare legitimiteten i forsikringssystemet generelt, hvis de digitale
fremskridt erstattes med gammeldags fysiske møder.
I forvejen er arbejdsløshedsforsikringssystemet presset af en faldende
kompensationsgrad, der mindsker forsikringens attraktivitet. Hvis man dertil
fastholder et utidssvarende kontaktforløb bygget op omkring fysiske samtaler
Side 3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 192: Henvendelse af 4. marts 2021 ase vedr. forsøg med digitale samtaler med ledige i beskæftigelsesindsatsen
2346591_0004.png
og ser bort fra den modernisering et digitalt kontaktforløb kan bibringe, så
undergraver det attraktivteten i det fælles arbejdsløshedsforsikringssystem.
Jeg håber, at ministeren og forligskredsen vil tage positivt imod min opfordring
til, at et eventuelt forsøg vendes om, så det bliver et forsøg med fysiske
samtaler, der skal holdes op imod det bestående digitale kontaktforløb,
således at vi kan bygge videre på den udvikling og de mange gode erfaringer,
som vi har opnået det seneste år med digitale samtaler.
Med venlig hilsen
Adm. direktør, Karsten Mølgaard Jensen
Side 4