Procedurebeskrivelser mv. for Kontrolenheden for Arbejdsklausuler
Ansvar og rollefordeling
Kontrolenheden for Arbejdsklausuler, herefter Kontrolenheden, har til opgave at kontrollere overholdelsen
af arbejdsklausuler i kontrakter på bygge- og anlægsområdet inden for Transport- og Boligministeriets
ressort samt kontrakter i forbindelse med den fællesstatslige Facility Management-løsning og kontrakter i
Statens Indkøbsprogram, der er indgået af Økonomistyrelsen. Kontrolenheden foretager uanmeldte
stikprøvekontroller på baggrund af risikovurderinger.
Statslige myndigheder har efter
cirkulære om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter
pligt til at anvende
arbejdsklausuler i alle bygge- og anlægskontrakter, tjenesteydelseskontrakter og kontrakter om
specialfremstilling af varer. I cirkulærets § 3 anføres:
”Ordregiver skal i ko trakte stille krav o , at a satte hos levera dører og eve tuelle
underleverandører,
som medvirker til at opfylde kontrakten, er sikret løn (herunder særlige ydelser), arbejdstid og andre
arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der gælder for arbejde af samme art i henhold til en
kollektiv overenskomst indgået af de inden for det pågældende faglige område mest repræsentative
ar ejds arkedsparter i Da ark, og so gælder på hele det da ske o råde.”
Derudover stiller cirkulæret også krav til, at der i kontrakten skrives, hvilket dokumentationskrav, der er
gældende i forhold til arbejdsklausulen, hvilke sanktioner manglende overholdelse af klausulen vil blive
mødt med, og at leverandører og eventuelle underleverandører sikrer, at de ansatte får oplysninger om de
vilkår, der følger af arbejdsklausulen. Herved sikres det, at der kan føres den nødvendige kontrol, og at
arbejdsklausulen kan håndhæves.
Det er ordregivers ansvar at sikre, at cirkulærets krav til indholdet i kontrakten er overholdt.
Kontrolenheden har ansvar for at føre kontrol med, at statens leverandører og underleverandører
overholder arbejdsklausuler
•
•
•
i kontrakter på bygge- og anlægsområdet inden for Transportministeriets ressort
i kontrakter i forbindelse med den fællesstatslig facility management-løsning
og i kontrakter i Statens Indkøbsprogram, der er indgået af Økonomistyrelsen
1
.
Ud fra en formålsfortolkning af Kontrolenhedens kompetence indgår drift- og vedligeholdelseskontrakter
også i Kontrolenhedens kompetence
2
.
De enkelte statsinstitutioner vil fortsat have ansvaret for at kontrollere overholdelsen af arbejdsklausuler
i de aftaler, som institutionerne indgår på eget initiativ.
1
Kontrolenheden kontrollere de kontrakter, hvor Vejdirektoratet, Banedanmark, Bygningsstyrelsen og
Økonomistyrelsen er aftalepart samt de leveringskontrakter under rammeaftaler i Statens Indkøbsprogram, hvor
statsinstitutioner er aftalepart.
2
Dvs. f.eks. vedligehold af bygværker (autoværn, slidlag, skinner, vildthegn mv.) og driftsaftaler (græsslåning af
vejrabatter og langs skinnerne, rengøring af rastepladstoiletter mv.).