Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 185
Offentligt
2339505_0001.png
Procedurebeskrivelser mv. for Kontrolenheden for Arbejdsklausuler
Ansvar og rollefordeling
Kontrolenheden for Arbejdsklausuler, herefter Kontrolenheden, har til opgave at kontrollere overholdelsen
af arbejdsklausuler i kontrakter på bygge- og anlægsområdet inden for Transport- og Boligministeriets
ressort samt kontrakter i forbindelse med den fællesstatslige Facility Management-løsning og kontrakter i
Statens Indkøbsprogram, der er indgået af Økonomistyrelsen. Kontrolenheden foretager uanmeldte
stikprøvekontroller på baggrund af risikovurderinger.
Statslige myndigheder har efter
cirkulære om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter
pligt til at anvende
arbejdsklausuler i alle bygge- og anlægskontrakter, tjenesteydelseskontrakter og kontrakter om
specialfremstilling af varer. I cirkulærets § 3 anføres:
”Ordregiver skal i ko trakte stille krav o , at a satte hos levera dører og eve tuelle
underleverandører,
som medvirker til at opfylde kontrakten, er sikret løn (herunder særlige ydelser), arbejdstid og andre
arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der gælder for arbejde af samme art i henhold til en
kollektiv overenskomst indgået af de inden for det pågældende faglige område mest repræsentative
ar ejds arkedsparter i Da ark, og so gælder på hele det da ske o råde.”
Derudover stiller cirkulæret også krav til, at der i kontrakten skrives, hvilket dokumentationskrav, der er
gældende i forhold til arbejdsklausulen, hvilke sanktioner manglende overholdelse af klausulen vil blive
mødt med, og at leverandører og eventuelle underleverandører sikrer, at de ansatte får oplysninger om de
vilkår, der følger af arbejdsklausulen. Herved sikres det, at der kan føres den nødvendige kontrol, og at
arbejdsklausulen kan håndhæves.
Det er ordregivers ansvar at sikre, at cirkulærets krav til indholdet i kontrakten er overholdt.
Kontrolenheden har ansvar for at føre kontrol med, at statens leverandører og underleverandører
overholder arbejdsklausuler
i kontrakter på bygge- og anlægsområdet inden for Transportministeriets ressort
i kontrakter i forbindelse med den fællesstatslig facility management-løsning
og i kontrakter i Statens Indkøbsprogram, der er indgået af Økonomistyrelsen
1
.
Ud fra en formålsfortolkning af Kontrolenhedens kompetence indgår drift- og vedligeholdelseskontrakter
også i Kontrolenhedens kompetence
2
.
De enkelte statsinstitutioner vil fortsat have ansvaret for at kontrollere overholdelsen af arbejdsklausuler
i de aftaler, som institutionerne indgår på eget initiativ.
1
Kontrolenheden kontrollere de kontrakter, hvor Vejdirektoratet, Banedanmark, Bygningsstyrelsen og
Økonomistyrelsen er aftalepart samt de leveringskontrakter under rammeaftaler i Statens Indkøbsprogram, hvor
statsinstitutioner er aftalepart.
2
Dvs. f.eks. vedligehold af bygværker (autoværn, slidlag, skinner, vildthegn mv.) og driftsaftaler (græsslåning af
vejrabatter og langs skinnerne, rengøring af rastepladstoiletter mv.).
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 185: Orientering om udmelding om risikobaseret kontrol af arbejdsklausuler, fra beskæftigelsesministeren
2339505_0002.png
Kontrollen med overholdelsen af arbejdsklausuler i alle statslige kontrakter
herunder kontrol, som
foretages af Kontrolenheden
skal ske på baggrund af en risikovurdering.
Kontrolarbejdet forudsætter, at der etableres et praktisk samarbejde mellem Kontrolenheden og de
enkelte styrelser
3
samt statsinstitutioner, der benytter rammeaftalerne i Statens Indkøbsprogram og den
fællesstatslig facility management-løsning. Dette betyder, at Kontrolenheden vil anmode styrelser om
oplysninger om de kontrakter der er indgået, mens kunderne (statsinstitutionerne) anmodes om
oplysninger vedrørende leveringsaftaler (under rammeaftaler). Kontrolenheden vil også løbende anmode
styrelserne om indberetning af ændringer og nye aftaler.
Kontrolenheden vil underrette de relevante statsinstitutioner om resultatet af kontrollen med henblik på,
at, statsinstitutionerne kan gøre eventuelle misligholdelsesbeføjelser gældende over for leverandøren.
Kontrolenheden har ikke til opgave at føre tilsyn med statsinstitutionernes håndtering af eventuelle
misligholdelser.
Kontrolprocessen
Kontrolprocessen består af følgende trin, som gennemgås nedenfor:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Indhentning af kontraktoplysninger
Udvælgelse af kontrolsteder
Kontrolbesøg
Dokumentkontrol
Kontrolopfølgningsmøde
Afrapportering
1) Indhentning af kontraktoplysninger
Kontrolenheden vil anmode styrelserne, og statsinstitutioner, der benytter rammeaftaler i Statens
Indkøbsprogram og den fællesstatslig facility management-løsning, om at sende eller give adgang til
kontraktoplysninger på kontrakter, hvor Kontrolenheden har ansvaret for at føre kontrol med
arbejdsklausulens overholdelse, med henblik på at Kontrolenheden har et overblik over den samlede
portefølje, som Kontrolenheden har ansvar for. Kontrolenheden vil løbende anmode om indberetning af
ændringer og nye aftaler.
Kontrolenheden vil anmode om følgende kontraktoplysninger:
1. Kontraktholderen
4
2. Nødvendige uddannelser/kurser for fri adgang til byggepladsen/arbejdspladsen
3. Det/de fysiske sted/steder kontrakten udføres og evt. tidspunkt på dagen (f.eks.
rengøringskontrakter)
4. Hvilke statslige institutioner, der bruger den pågældende kontrakt eller rammeaftale (hvis relevant)
5. Anvendt arbejdsklausul i kontrakten samt bestemmelser om dokumentation og sanktioner, evt.
hele kontrakten
3
Her henvises der til følgende styrelser: Økonomistyrelsen, Bygningsstyrelsen, Vejdirektoratet og Banedanmark.
Herefter er det disse styrelser er henvises til, når der skrives styrelser.
4
Kontraktholderen er f.eks. projektlederen på Niels Bohr bygning, den ansvarlige for Facility Management kontrakten
med ISS eller den ansvarlige for trykkeriaftalen i Statens Indkøbsprogram.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 185: Orientering om udmelding om risikobaseret kontrol af arbejdsklausuler, fra beskæftigelsesministeren
6. Start- og slutdato
7. Kendte leverandører og underleverandører
2) Udvælgelse af kontrolsteder
Ud fra de tilsendte kontraktoplysninger, opsøgende arbejde og henvendelser, udvælger Kontrolenheden
kontrolsteder efter en risikomodel. Risikomodellen er bl.a. baseret på følgende:
Risikobrancher
Anvendelse af ufaglært arbejdskraft
Anvendelse af udenlandsk arbejdskraft
Anvendelse af udstationerede medarbejdere
Anvendelse af vikarer
Unormal lav pris
Lange underleverandørkæder
Virksomheder som Kontrolenheden har særligt kendskab til
Enkeltmandsvirksomheder/falske selvstændige med henblik på at omgå regler, der beskytter
arbejdstager
10. Størrelsen på kontrakten
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
3) Kontrolbesøg
Kontrolenhedens kontroller foretages som uanmeldte kontrolbesøg på byggepladser og arbejdspladser.
Ved kontrolbesøg melder Kontrolenheden sin ankomst til ledelsen, hvis muligt. Kontrolenheden
forbeholder sig ret til at gå rundt alene, medmindre dette ikke er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Ved
kontrolbesøg runderer Kontrolenheden arbejdspladsen, taler med medarbejdere og uddeler materiale.
Hvis Kontrolenheden vurderer, at der ikke skal foretages yderligere på denne kontrol, sender
Kontrolenheden en kontrolrapport til kontraktholderen (kontaktpersonen fra styrelsen i cc) og
hovedleverandør, og denne kontrolproces afsluttes. Dette udelukker ikke genbesøg.
4) Dokumentkontrol
Kontrolenheden vil også gennemføre dokumentkontrol. Det kan ske på baggrund af et kontrolbesøg, eller
hvis det på anden måde vurderes relevant. Kontrolenheden vil på baggrund af kontraktens bestemmelser
anmode leverandøren (kontraktholderen i cc) om at tilsende dokumentation efter behov så som:
1. Mandskabsliste eller dokumentation for bestemte medarbejdere
2. Dokumentation: ansættelsesbevis, lønseddel, timesedler, detailoplysninger (inkl. feriepenge), e-
indkomst kvitteringer fra Skat, kvitteringer for pensionsindbetalinger, kontaktinformation på
medarbejderne, arbejdsskadeforsikring, den referenceoverenskomst, der er aflønnet efter, evt.
arbejdstidsaftale og opholds- og arbejdstilladelser.
3. Særlig dokumentation for udstationerede: kost, logi, transport og små fornødenheder
Som udgangspunkt vil tidsfristen for at tilsende den anmodet dokumentation være 7 arbejdsdage,
medmindre andet er specificeret i den pågældende kontrakt. I tilfælde af at leverandøren ikke tilsender den
efterspurgte dokumentation inden for tidsfristen, vil Kontrolenheden kontakte kontraktholderen.
Efter at Kontrolenheden har modtaget den efterspurgte dokumentation, analyseres den og sammenlignes
med de specifikke løn- og arbejdsvilkår, der skal være gældende ifølge referenceoverenskomsten.
Hvis Kontrolenheden vurderer, at dokumentkontrollen skal udvides, anmoder Kontrolenheden
leverandøren om yderligere dokumentation.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 185: Orientering om udmelding om risikobaseret kontrol af arbejdsklausuler, fra beskæftigelsesministeren
Såfremt dokumentkontrollen viser, at der ikke er uoverensstemmelser ift. kravene i arbejdsklausulen,
sender Kontrolenheden en kontrolrapport til kontraktholderen (kontaktpersonen fra styrelsen i cc) og
hovedleverandør, og denne kontrolproces afsluttes. Kontrolenheden forbeholder sig ret til at genoptage
kontrolprocessen på et senere tidspunkt.
5) Kontrolopfølgningsmøde
Viser dokumentkontrollen at der kan være tale om uoverensstemmelser ift. kravene i arbejdsklausulen
indkalder Kontrolenheden til et kontrolopfølgningsmøde med kontraktholderen (og kontaktperson fra
styrelsen fsva. leveringsaftaler under rammeaftaler i Statens Indkøbsprogram og den fællesstatslige facility
management-løsning), hovedleverandøren og evt. dennes underleverandører. Kontrolenheden sender en
analyserapport af dokumentkontrollen sammen med indkaldelsen til mødet. Ved mødet gennemgås
dokumentationen og beregningerne.
I tilfælde af at hovedleverandøren og evt. dennes underleverandører er enige i konklusionen i
analyserapporten, og ikke ønsker at gennemgå rapporten ved et møde, skal hovedleverandøren
tilbagemelde dette skriftligt til Kontrolenheden. Kontrolenheden informerer kontraktholder herom.
Såfremt kontraktholderen fortsat ønsker at afholde et møde med Kontrolenheden og evt.
hovedleverandøren og evt. dennes underleverandører, afholdes der et møde.
6) Afrapportering
Efter kontrolopfølgningsmødet sender Kontrolenheden et referat af mødet og en evt. revideret
analyserapport til kontraktholderen (kontaktpersonen fra styrelsen i cc).
Styrelserne og de enkelte institutioner, der benytter rammeaftalerne i Statens Indkøbsprogramansvar, har
til ansvar at afgøre, hvilke sanktioner, der anvendes mod leverandøren.
Kontrolenheden fører ikke tilsyn med håndteringen af misligholdelser.
Kontrolenheden sender efterfølgende et spørgeskema til kontraktholderen (og kontaktperson fra styrelsen
fsva. leveringsaftaler under rammeaftaler i Statens Indkøbsprogram og den fællesstatslig facility
management-løsning), der bl.a. vil spørge til, hvilke sanktioner kontraktholderen besluttede at anvende
mod leverandøren samt, hvilke udfordringer kontraktholderen oplevede i løbet af kontrolprocessen.
Spørgeske aet har til for ål at udvikle ’ est pra ti e’
samt at kunne føre statistik over kontrollen af
arbejdsklausuler. Best practice bredes ud ved, at Kontrolenhedens beskrivelser af den overordnede tilgang
til risikobaseret kontrol deles med statsinstitutionerne, bl.a. via hjemmeside.