Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 185
Offentligt
2339502_0001.png
Til samtlige ministerier
Beskæftigelses-
og ligestillingsministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 912
Risikobaseret kontrol af arbejdsklausuler i offentlige kontrak-
ter
23. februar 2021
Kære kolleger
Det er en høj prioritet for regeringen, at der sker forbedringer i såvel anvendelsen
af arbejdsklausuler som kontrollen og håndhævelsen heraf. Det er et vigtigt redskab
til at hindre social dumping, når der udføres opgaver for det offentlige.
Derfor er det vigtigt, vi følger op på Rigsrevisionens beretning om statens brug af
og kontrol med arbejdsklausuler og Statsrevisorernes bemærkninger på baggrund
af beretningen.
1
Som opfølgning herpå har regeringen blandt andet besluttet, at kontrollen med
overholdelsen af arbejdsklausuler i alle statslige kontrakter fremover skal ske på
baggrund af risikovurderinger.
I forbindelse med beretningen er det blevet fremhævet, at risikovurderinger må an-
ses som en forudsætning for at kunne afgøre, hvor og hvordan kontrol skal udføres.
En samlet vurdering af risikoområder og kontrakter samt mulighederne for og om-
kostningerne ved at føre kontrol bør være grundlaget for en udvælgelse af, hvilke
kontrakter der skal kontrolleres.
Alle statslige myndigheder skal anvende arbejdsklausuler i alle kontraktforhold om
bygge- og anlægsarbejder, fabrikation og udførelse eller ydelser af tjenester uanset
kontraktens størrelse, jf. cirkulære om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter § 2,
stk. 1.
Jeg vil derfor gerne opfordre jer til at sikre, at der i jeres ministerium er opmærk-
somhed på at skrive arbejdsklausuler ind i jeres kontakter, og at I fører risikobase-
ret kontrol med overholdelsen af arbejdsklausuler.
I forbindelse med risikovurdering
kan
følgende faktorer eksempelvis indgå: risiko-
brancher, anvendelse af ufaglært arbejdskraft, udenlandsk arbejdskraft, udstatione-
rede medarbejdere, anvendelse af vikarer, unormal lav pris, lange underleverandør-
kæder, særlig kendskab til virksomheder, enkeltmandsvirksomheder/falske selv-
stændige, type samt størrelse af kontrakt, konkrete henvendelser mv.
1
https://rigsrevisionen.dk/revisionssager-arkiv/2020/jun/beretning-om-statens-brug-af-
og-kontrol-med-arbejdsklausuler
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 185: Orientering om udmelding om risikobaseret kontrol af arbejdsklausuler, fra beskæftigelsesministeren
Herudover er der som led i finansloven for 2020 oprettet en central kontrolenhed
Kontrolenheden for Arbejdsklausuler
som er placeret i Vejdirektoratet under
Transportministeriet. Kontrolenheden har til opgave at kontrollere overholdelsen af
arbejdsklausuler i kontrakter på bygge- og anlægsområdet inden for Transportmini-
steriets ressort samt kontrakter i forbindelse med den fællesstatslige Facility Mana-
gement-løsning og kontrakter i Statens Indkøbsprogram, der er indgået af Økono-
mistyrelsen.
Kontrolenheden vil således foretage risikobaseret kontrol med ovenstående kon-
trakter. Kontrolenheden meddeler resultatet af kontrol til den relevante statsinstitu-
tion, som har ansvar for at gøre eventuelle misligholdelsesbeføjelser gældende over
for leverandøren. Det er således forsat den enkelte statsinstitution, som har ansvaret
for styringen af de enkelte kontrakter.
Kontrol med overholdelsen af arbejdsklausuler i alle andre kontrakter skal fortsat
gennemføres af de enkelte statsinstitutioner.
Vedlagt finder I en række bilag, der bl.a. indeholder guide til arbejdsklausuler, tjek-
liste til håndtering af disse i praksis samt procedurebeskrivelser mv. for Kontrolen-
heden for Arbejdsklausuler, som kan bruges til inspiration (procedurebeskrivelsen
er under løbende udvikling).
Vi overvejer derudover, om der er behov for at justere cirkulæret og/eller vejled-
ningen om arbejdsklausuler, herunder i forhold til gennemførelse af nødvendig
kontrol, så vi kan understøtte, at arbejdsklausulerne i endnu højere grad bliver et
effektivt redskab mod social dumping.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2