Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 18
Offentligt
2269789_0001.png
Beskæftigelsesministeren
9. oktober 2020
Oplys venligst ved
henvendelse
Opdateret orientering af situationen under COVID-19 for
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
Kære beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard,
Bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring fremsendte i brev af den 26. juni
2020 orientering til dig vedrørende mulige konsekvenser af situationen i foråret vedrø-
rende COVID-19 for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
Som svar herpå modtog jeg brev fra dig den 28. august 2020, hvori du kvitterer for
orienteringen samt udbeder dig lidt mere konkrete oplysninger om konsekvenserne med
henblik på en oversendelse til Folketinget. I forlængelse heraf fremsendes bestyrelsens
opdateret orientering, som vil berøre COVID-19’s
effekt i forhold til dels AES’ sagsbe-
handling, dels AES’ økonomi i 2020.
Indledningsvist bemærkes det, at administrationen har oplyst, det som følge af den for-
løbne tid siden beregningerne i foråret af de mulige konsekvenser har været muligt at
konstatere, at konsekvenserne forbundet med COVID-19 umiddelbart ikke synes så
voldsomme som forventet. Det er dog endnu for tidligt at give et fuldt billede af de sam-
lede konsekvenser, ligesom det endnu ikke vides, hvordan COVID-19 vil påvirke efter-
året i AES.
Administrationen iværksætter løbende initiativer for at mindske konsekvenserne af CO-
VID-19. Således er der eksempelvis iværksat en skærpet overvågning af udløb af frister
for indsendelse af lægelige/helbredsmæssige oplysninger med henblik på hurtig opfølg-
ning ved fristoverskridelse.
Endelig skal jeg pege på, at der også er andre forhold, som ikke er relateret til COVID-
19-situationen, som påvirker sagsbehandlingen og økonomien. Her tænkes navnlig på
hvilke kompetencer, der er til rådighed for sagsbehandlingen og sagernes kompleksitet.
COVID-19’s
effekter for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
indtil nu
AES har haft et forår, der ligesom det omkringliggende samfund i allerhøjeste grad har
været præget af COVID-19 og de initiativer, der er taget i samfundet for at mindske
spredningen og presset på sundhedsvæsenet.
Som organisation er medarbejderne ad flere omgange blevet hjemsendt med henblik
1
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 18: Orientering om brev fra AES' bestyrelse om konsekvenserne af covid-19 i AES, fra beskæftigelsesministeren
2269789_0002.png
på at mindske spredningen af sygdommen i samfundet. Setuppet med hjemmearbejde
har heldigvis generelt været velfungerende fra start af. Dog har det på visse områder
været forbundet med udfordringer, blandt andet oplæring af nye medarbejdere og un-
derstøttelse af udviklingen af AES’ nye sagsbehandlingssystem,
hvor det har vist sig,
at det ikke til fulde fungerer effektivt, når medarbejderne som udgangspunkt er forhin-
dret i at mødes fysisk i længere perioder.
Derudover kunne der i særligt forårets måneder konstateres en væsentlig nedgang i
antallet af anmeldte sager inden for både ulykkes- og erhvervssygdomsområdet. Såle-
des var der i marts til maj måned en lavere tilgang til AES svarende til ca. 2.000 sager
i forhold til det, der har været forudsat i prognoserne og budgettet. Der er i samme
periode anmeldt ca. 5.500 færre arbejdsulykker i EASY (anmeldeplatform for ulykker).
Konsekvenserne af nedgangen i antallet af anmeldelser har endnu kan endnu ikke må-
les i AES, da disse sager indledningsvist behandles hos forsikringsselskaberne, og først
derefter oversendes til AES. Antallet af anmeldelser har hen over sommeren nærmet
sig det forudsatte niveau
især på erhvervssygdomme.
Det er endnu uvist, hvad det endelige niveau i forhold til anmeldte arbejdsskadesager
bliver i 2020. Det afhænger af bl.a. af udviklingen i eventuelle nye restriktioner for be-
grænsning af smitte i de kommende måneder. Det har også betydning, om AES hen
mod efteråret vil opleve en mere sammenklumpet effekt i forhold til antallet af anmel-
delse. Effekten vil kunne opstå, hvis tilgangen af patienter til lægerne bliver fuldt nor-
maliseret, hvilket vil have betydning for erhvervssygdomssagerne. Det vil ligeledes have
en effekt på antallet af ulykkessager når forsikringsselskaberne er kommet i bund med
eventuelle bunker.
AES er som virksomhed meget afhængig af et nogenlunde stabilt flow i dels antallet af
sager, der løbende anmeldes, dels i forhold til muligheden for indhentning af oplysnin-
ger til brug for sagsbehandlingen uden forsinkelser. Derfor har forårets udsving i anmel-
delserne samt forlængelse af fristerne for indhentning af lægeoplysninger m.v. til brug
for sagsbehandlingen for at undgå et unødigt pres på sundhedsvæsenet haft betydning
for AES’
mulighed for at fastholde en sund sagsportefølje. COVID-19
vil således højst
sandsynligt give
udslag i både AES’ sagsbehandling og i AES’ økonomi, jf. nedenfor.
AES’ sagsbehandling
Bestyrelsen har en forventning om, at det fortsat er muligt i 2020 at levere en gennem-
snitlig sagsbehandlingstid inden for den fastsatte prognose på 7-9 måneder for alle sa-
ger, hvilket er vigtigt for AES’ bestyrelse, da der her er tale om et gennemsnit for alle
AES’ behandlede sager i 2020.
Men særligt sagsbehandlingstiden inden for erhvervsevnetabsafgørelserne og de lov-
fastsatte frister forventes påvirket af forårets omstændigheder.
Det er endnu for tidligt for AES at skønne, hvor meget sagsporteføljen kan nå at rette
sig hen over efteråret sammenholdt med, hvor stor en effekt af de udskudte svarfrister
for lægerne m.v. vil få, henset også til den seneste udvikling i smitten.
I forhold til de lovfastsatte frister er det særligt 3 og 6 måneders frister, der er påvirket
af sundhedssektorens mulighed for at håndtere AES´ henvendelser. Men også på sigt
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 18: Orientering om brev fra AES' bestyrelse om konsekvenserne af covid-19 i AES, fra beskæftigelsesministeren
2269789_0003.png
kan både 1-årsfristen og 2-årsfristen blive påvirket af COVID-19 grundet blandt andet
de udsatte fristerne for lægerne m.v.
Administrationen og bestyrelsen holder fortsat øje med effekterne af COVID-19 både i
forhold til faldende tilgang og følgerne af eventuelle forsinkelser i sundhedssektoren i
forhold til prognoserne, herunder hvad der kan blive af mulige effekter i forhold til sags-
behandlingstiderne for 2021.
AES’ økonomi –
herunder AES-bidraget
De ovenfor omtalte forhold vedrørende COVID-19-situationen i foråret har også betyd-
ning for AES’ økonomi, hvorfor AES’ bestyrelse løbende følger den økonomiske status
for organisationen. Bestyrelsen forventer således efter 1. halvår 2020 et resultat på -17
mio. kr. i 2020. Dette skal sammenholdes med, at bestyrelsen havde forudsat et resultat
på 0 kr. i 2020. Administrationen har særligt fokus på løbende at reducere administrati-
onsomkostningerne for at mindske underskuddet som følge af de lavere sagsindtægter.
Det skal hertil nævnes, at et eventuelt underskud for året kan dækkes af egenkapitalen
og ikke på nuværende tidspunkt vurderes at påvirke taksterne.
AES-bidraget, som skal dække udgifterne til erstatning på erhvervssygdomsområdet,
vil også blive påvirket af samfundssituationen med lavere beskæftigelse inden for visse
brancher. Det
er særligt inden for brancheundergruppe 52 (”Handel, hotel og restaura-
tion
– hoteller og restauranter”), at der forventes en effekt
af COVID-19. Således for-
ventes for denne brancheundergruppe en bidragsstigning i 2021 for dels at udligne
færre bidragsindtægter i 2020 end forudsat, dels at imødegå en eventuel nedsat be-
skæftigelse i 2021.
Øvrige forhold
Af andre væsentlige forhold for AES er væsentligt at nævne projektet om udskiftning af
AES’ sagsbehandlingssystem (ANS).
Den samlede tidsplan for endelig ibrugtagning se-
nest til sommeren 2022 forventes fortsat at holde, selvom COVID-19-situationen også
har haft betydning for projektets fremdrift. Det er vigtigt for AES at sikre, at det eksiste-
rende sagsbehandlingssystem hurtigst muligt kan erstattes. Som arbejdet med udvik-
lingen af ANS skrider frem bliver det klart at det eksisterende 30 år gamle system, der
er udokumenteret og består af flere komponenter, der ikke længere supportes, ikke kan
sikre fuld GPDR-compliance i forhold til sletning af forældede sager. Den fulde compli-
ance vil først ske vedfuld implementeringen af
AES’ nye sagsbehandlingssystem.
Der
er dog foretaget mitigerende handlinger, indtil dette kan ske.
AES stiller meget gerne op til yderligere gennemgang af ovenstående, hvis det vurderes
hensigtsmæssigt og formålstjenligt.
På vegne af bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring,
Bente Overgaard
Bestyrelsesformand
3