Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 168
Offentligt
2332334_0001.png
Til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
1. februar 2021
Ref.nr.:
Status på implementering af praksisændringen på kalenderårsmodellen
Ved henvendelse af 21. januar 2021 har STAR anmodet Udbetaling Danmark om at give en status på im-
plementeringen af kalenderårsmodellen.
Udbetaling Danmark skal i den forbindelse kort beskrive status for implementering af ændringerne, som
vedrører kalenderårsmodellen og som følger af praksisændringen på området.
Praksisændringens indhold
Den vejledende udtalelse af 2. juli 2018 indeholdt en anden fortolkning på tre punkter i forhold til Udbe-
taling Danmarks og Ankestyrelses daværende praksis. De tre punkter er følgende:
1. Opgørelsesperioder for indtægtsgrundlag
Indtægtsgrundlaget ved efterregulering af en opgørelsesperiode sker altid på baggrund af indkom-
sterne fra opgørelsesperiodens start og til 31. december det pågældende år. Dette svarer til den
indkomstperiode, som den løbende pension i kalenderåret er blevet beregnet ud fra. Hvis opgø-
relsesperioden således starter fx 1. januar og slutter 30. juni, skal pensionen efterreguleres på
baggrund af indkomsterne fra 1. januar til 31. december, uanset at pensionen opgøres for en kor-
tere periode. Udbetaling Danmarks og Ankestyrelsens praksis var på tidspunktet at efterregulere
pensionen på baggrund af pensionistens og dennes eventuelle samlevers faktiske indkomst i peri-
oden fra den 1. januar til den 30. juni.
2. Bundfradrag ved flere opgørelsesperioder
I forhold til folkepensionister følger det også af praksisændringen, at hvis pensionisten har mod-
taget folkepension forud for dannelsen af en ny opgørelsesperiode, skal der i den nye periode
tages hensyn til, hvis pensionisten ikke har anvendt det fulde forholdsmæssige bundfradrag i den
forudgående periode. Folkepensionisten skal i disse tilfælde kunne anvende den ubrugte del i den
nye opgørelsesperiode. Ændringen har en nær sammenhæng med ovenstående ændring.
3. Opdeling af pensionsbestanddele
Endelig følger det af den vejledende udtalelse og praksisændringen, at der alene må ske omregning
på grund af ændringer i personlige forhold af den del af pensionen, som ændringen har betydning
for. Det betyder bl.a., at der ikke må ske omregning af folkepensionens grundbeløb ved ændringer
i de personlige forhold men alene af pensionstillægget. Dette har i nogle sammenhænge været
omtalt som opsplitning i pensionsbestanddele. Udbetaling Danmarks og Ankestyrelsens praksis var
1
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 168: Orientering om Udbetaling Danmarks systemmæssige implementering af Ankestyrelsens praksis om kalenderårsmodellen, fra beskæftigelsesministeren
2332334_0002.png
på tidspunktet, at pensionen blev omregnet i det hele ved ændringer i de personlige forhold, når
ændringen havde betydning for pensionens størrelse samlet set.
I løbet af efteråret ændrede Ankestyrelsen praksis i overensstemmelse med den vejledende udtalelse på
alle tre punkter. Dog har Ankestyrelsen endnu ikke ændret praksis i forhold til den del af den vejledende
udtalelse som vedrører omregning af pension ved dødsfald. Da Ankestyrelsen har ændret praksis for for-
tolkningen af reglerne, tilpasser Udbetaling Danmark sin praksis i overensstemmelse hermed.
Status på den systemmæssige implementering af praksisændringerne
Systemunderstøttelsen af praksisændringen dækkes af tre ændringer i Udbetaling Danmarks pensionssy-
stem UDK Pension:
Opgørelsesperioder for indtægtsgrundlag
Bundfradrag ved flere opgørelsesperioder
Opdeling af pensionsbestanddele
Ændringerne vedr. opgørelsesperioder for indtægtsgrundlag og bundfradrag ved flere opgørelsesperioder
blev implementeret i løsningen i forbindelse med udviklingen af det nye system UDK Pension og har såle-
des været i drift siden det nye systems implementering i marts 2020.
Udbetaling Danmark er i gang med at implementere ændringen vedr. opdeling af pensionsbestanddele.
Der er på nuværende tidspunkt afholdt en række afklaringsmøder i en såkaldt præ-design fase fra oktober
til december 2020. Afklaringerne danner grundlag for en opdateret løsningsbeskrivelse, altså en beskri-
velse af hvad systemet overordnet skal kunne.
Ændringen er nu i implementeringsfasen, som er delt i tre delleverancer. For hver delleverance er der et
analyseforløb med en række workshops, en efterfølgende bygperiode og et afsluttende prøveforløb. Der
er en vis overlap mellem de enkelte delleverancer. For Delleverance 1 er vi ved afslutning af analysefor-
løbet samtidigt med, at analyseforløbet for Delleverance 2 er under planlægning og igangsættes primo
februar 2021.
Fra ca. 2. uge af august 2021 starter det endelige prøveforløb (overtagelsesprøven) samtidig med, at de
sidste bygaktiviteter i Delleverance 3 afsluttes. UDK Pension er i henhold til planen klar til drift med den
ændrede løsning 2. uge af december 2021. Løsningen ibrugtages pr. 1. januar 2022.
Status på efterregulering af 2017-2019
Praksisændringen har betydet at Udbetaling Danmark har været nødsaget til at udsætte efterregulering
af pensionen for årene 2017 og 2018 for de pensionister, som er berørt af ændringen, og for deres sam-
levere. Det skyldes, at det ikke uden den fulde systemunderstøttelse er muligt uden videre at efterregu-
lere sagerne. Pensionisterne har været orienteret om udsættelsen og årsagen hertil.
Udbetaling Danmark har løbende efterreguleret sagerne gennem manuelle grupperinger af sagerne, kon-
krete tilpasninger af afgørelserne, læsevejledninger mv. Herved har det været muligt at efterregulere en
større del af sagerne. Der mangler på nuværende tidspunkt at blive efterreguleret ca. 7.000 sager fra 2017
og ca. 20.000 sager fra 2018.
I forbindelse med efterregulering af 2019 har Udbetaling Danmark også haft fokus på at få efterreguleret
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 168: Orientering om Udbetaling Danmarks systemmæssige implementering af Ankestyrelsens praksis om kalenderårsmodellen, fra beskæftigelsesministeren
2332334_0003.png
de sager, som er berørt at praksisændringen. Der udestår på nuværende tidspunkt fortsat efterregulering
af ca. 7.000 sager omfattet af praksisændringen. De pensionister, der ikke har fået deres efterregulering,
er blevet orienteret om udsættelsen og årsagen til denne.
Der arbejdes løbende på at få efterreguleret de sidste af sagerne. Det forventes, at sagerne vil være ef-
terreguleret inden udgangen af 2021.
Status på genoptagelse af sager fra 2015 og 2016
Som følge af praksisændringen skal der ligeledes ske genoptagelse af de sager, som er omfattet af prak-
sisændringen, og som er blevet efterreguleret på baggrund af den dagældende praksis. Det har endnu
ikke været muligt at påbegynde denne opgave. Det forventes, at genoptagelse påbegyndes i umiddelbar
forlængelse af at efterreguleringerne af pensionen for 2017
2019 er færdigafviklet.
3