Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 158
Offentligt
2329270_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelses-
og ligestillingsministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 980
Til Beskæftigelsesudvalget
3. februar 2021
Til jeres orientering vedlægger jeg udkast til lov om ændring af lov om forvaltning
og administration af tilgodehavende feriemidler, kildeskatteloven og pensionsbe-
skatningsloven (førtidig udbetaling af resterende tilgodehavende feriemidler), som
nu sendes i høring. Lovforslaget fremsættes den 10. februar.
Med lovforslaget foreslås det at give lønmodtagere, der har opsparet feriemidler i
perioden 1. september 2019 til 31. marts 2020, mulighed for at få udbetalt deres
resterende feriemidler fra fonden Lønmodtagernes Feriemidler. Det er frivilligt, om
man ønsker udbetalingen, og lønmodtageren skal selv ansøge om udbetalingen. Det
foreslås, at ansøgningsperioden ligger fra senest marts 2021 indtil 31. maj 2021.
Udbetalingen vil blive baseret på de samme principper, som var gældende for den
førtidige udbetaling i efteråret 2020. Udbetalingen vil dog denne gang basere sig på
arbejdsgivers indberetninger til fonden frem for oplysninger i bl.a. eIndkomst. Ud-
betalingen vil således udgøre et indberettet beløb, frem for et beregnet acontobeløb
som ved udbetalingen i efteråret 2020. Der er derudover taget højde for, at der er
tale om udbetaling af lønmodtagernes resterende feriemidler, hvilket bl.a. medfø-
rer, at afgørelsen kan påklages til anden administrativ myndighed. Det foreslås, at
klageinstansen rykkes fra Ankenævnet for ATP til Ankestyrelsen for at sikre sags-
behandling i en instans, der ressourcemæssigt kan håndtere det høje antal sager og
henvendelser, som den førtidige udbetaling forventes at medføre.
Udbetalingen svarer til op til cirka to uger for en lønmodtager, der har fået udbetalt
feriemidler i efteråret 2020, og op til fem uger for en lønmodtager, der ikke har fået
udbetalt feriemidler.
Det forventes, at udbetalingen af de restende feriemidler vil udgøre ca. 36 mia. kr.,
svarende til ca. 23 mia. kr. efter skat.
For at undgå at presse virksomhedernes likviditet i forbindelse med udbetalingen,
vil staten mellemfinansiere den førtidige udbetaling af feriemidler ved at yde et lån
til fonden. Samtidig afholder staten alle udgifter til administration af førtidig udbe-
taling af feriemidler. Der er nogle øgede udgifter forbundet med lovforslaget, som
fordeles i en god balance mellem lønmodtagere, arbejdsgivere og staten.
Udbetalingen vil ikke medføre fradrag i ydelser mv. til og med 2023. Det gælder
både for indkomst- og formueafhængige ydelser. Dette gælder også for ydelser, der
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 158: Lovudkast: udkast til lov om ændring af lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, kildeskatteloven og pensionsbeskatningsloven (førtidig udbetaling af resterende tilgodehavende feriemidler), fra beskæftigelsesministeren
er afhængige af ægtefællens, samlevers eller andre i husstandens indkomstgrund-
lag.
Lovforslaget lægger ikke op til regler med tilbagevirkende kraft mht. de personer,
der allerede er blevet beskattet i optjeningsåret (fx timelønnede, der indbetaler til
FerieKonto). Den skattepligtige indkomst kan således allerede have haft betydning
for indkomstafhængige ydelser.
Udviklingen af den tekniske løsning for den førtidige udbetaling af tilgodehavende
feriemidler i foråret 2021 betyder, at nogle øvrige opgaver med tilgodehavende fe-
riemidler må udskydes nogle måneder.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2