Fælles initiativer til at nedbringe dimittendledigheden
Indledning
Langt flere får i dag en lang videregående uddannelse. Andelen af personer med lange videregående
uddannelser i arbejdsstyrken er fordoblet over de seneste tyve år, og der er skabt mange nye jobs til
akademikere. Samtidig indtager akademikere i højere grad stillinger på tværs af det private arbejdsmarked.
Der bliver f.eks. ansat både humanister og tekniske kandidater inden for it-branchen, og mange
akademikere videreudvikler life science-branchen og kulturområdet. Det højere uddannelsesniveau er en
gevinst for Danmark.
Alt for mange dimittender er dog ledige i for lang tid, efter de har fået deres uddannelsesbevis. Selv under
den stærke danske økonomi før coronakrisen var den gennemsnitlige ledighedsgrad 30 procent blandt de
færdiguddannede kandidater fra en lang videregående uddannelse i det første år efter færdiggørelse af
deres uddannelse. Det var samtidig en stort set uændret andel siden 2013, på trods af at der i de følgende
år var stor fremgang på arbejdsmarkedet og en generel faldende ledighed.
I år ventes udfordringen med mange nyuddannede ledige akademikere at blive endnu større, fordi
arbejdsmarkedet er forandret af coronakrisen. Der skal være gode rammer for igen at få gang i økonomien
og skabe jobs i Danmark. Men der bør også gøres noget særligt for, at dimittendledigheden bliver nedbragt,
så de unge kan komme i gang med at bruge deres uddannelse, og tiden mellem uddannelse og første job
blive kortere. Det er vores ønske at minimere ledighedsperioden for de nyuddannede, så de hurtigst muligt
kommer i beskæftigelse.
Der er siden 2014 lavet dimensionering på mange uddannelser, og det slår igennem i de kommende år.
Selvom vi har langtidseffekterne af dimensioneringen for øje, skal vi finde løsninger på den høje ledighed
blandt nyuddannede akademikere, der virker både i vanskelige og gode år i dansk økonomi. Det er både
samfundet og de nyuddannede akademikere bedst tjent med.
Dansk Magisterforening, Dansk Industri, Dansk Erhverv og Dansk Arbejdsgiverforening præsenterer på den
baggrund en række initiativer, der kan medvirke til at nedbringe ledigheden blandt dimittender fra lange
videregående uddannelser. Initiativerne har fokus på at skabe en bedre overgang fra uddannelse til
arbejdsmarkedet samt hjælpe dem, der allerede er færdiguddannede, hurtigere i job.
Anbefalinger til at få akademiske dimittender hurtigere ind på arbejdsmarkedet
Der skal gøres en særlig indsats for at få de nyuddannede godt i gang med arbejdslivet og få konkret
erhvervserfaring. Følgende fire initiativer er målrettet de ledige dimittender med en lang videregående
uddannelse.
1.
Prioritér konkrete match mellem de ledige og virksomhederne inden for brancher, hvor der er
jobmuligheder
Der er fortsat gode jobmuligheder inden for visse brancher. Det er derfor vigtigt, at der i
beskæftigelsesindsatsen er fokus på de gode jobmuligheder, der er på tværs af brancher og geografi,
og at dimittender og virksomheder hurtigst muligt bliver matchet i konkrete håndholdte forløb.
1