Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 148
Offentligt
2324519_0001.png
Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
18. december 2020
Orientering vedr. situationen for Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring under COVID-19
Pension & Erhvervssikring
Kære beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard
Tak for dit brev af den 29. oktober 2020.
Kongens Vænge 8,
3400 Hillerød
Tlf.: 70 11 12 13
I brevet bad du om uddybning af bestyrelsens orientering fra den 9. oktober 2020 vedr.
bestyrelsens tiltag for at sikre sagsbehandlingen, økonomien og overholdelsen af
GDPR-reglerne samt hvordan bestyrelsen vil følge op på tiltagene.
Indledningsvist skal det bemærkes, at bestyrelsen og administrationen løbende følger
de forandringer, som COVID-19 medfører for AES og iværksætter initiativer, der mind-
sker konsekvenserne.
Som tidligere nævnt er der dog også andre forhold, som påvirker sagsbehandlingen og
økonomien, men som ikke er relateret til COVID-19. Det gælder eksempelvis hvilke
medarbejderkompetencer, der er til rådighed for sagsbehandlingen, sagernes komplek-
sitet og produktiviteten.
Fax: +45 48 20 48 00
www.atp.dk
CVR-nr.: 43405810
Telefontid:
Mandag - Torsdag: 8.00-16.00
Fredag: 8.00-15.30
Sagsbehandling
COVID-19 har i 2020 haft betydning, både for den fysiske udførelse af arbejdet og for
selve sagsbehandlingen.
Først og fremmest har AES skullet behandle en helt ny sagstype som arbejdsskader,
nemlig sager om smitte med COVID-19 i forbindelse med arbejdet. Det har været for-
bundet med et ressourcetræk af specialkompetencer at opbygge viden og praksis i for-
hold til behandlingen af anerkendelsesspørgsmålet på et nyt sagsområde, hvilket har
medført et øget pres på sagsbehandlingen i AES. På nuværende tidspunkt har AES
oprettet ca. 2.100 sager, der vedrører COVID-19.
Organisatorisk har medarbejderne i flere omgange været hjemsendt for at mindske ri-
sikoen for spredning af smitte. Senest har medarbejderne siden september 2020 arbej-
det hjemmefra som hovedregel. Det har overordnet set fungeret godt, men har også
været forbundet med udfordringer, blandt andet i forbindelse med oplæring af nye
1
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 148: Orientering om status for sagsbehandling og økonomi i 2020 samt overholdelse af GDPR-reglerne i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, fra beskæftigelsesministeren
2324519_0002.png
medarbejdere og understøttelse af udviklingen af AES’ nye sagsbehandlingssystem,
ANS.
AES har endvidere
særligt i foråret
oplevet en nedgang i antallet af anmeldte sager.
Således blev der i perioden fra januar til oktober 2020 anmeldt ca. 3.000 færre sager,
sammenlignet med samme periode i 2019. På nuværende tidspunkt er tilgangen af nye
sager dog stort set tilbage til normalt niveau.
Samlet set har de organisatoriske forandringer og udsvingene i sagstilgangen betydet,
at AES i løbet af 2020 har været udfordret både på produktiviteten og oplevet udsving i
økonomien.
Produktivitet
Produktiviteten i AES har i 2020 været udfordret af flere årsager. Det har vist sig van-
skeligt at rekruttere og oplære det tilstrækkelige antal nye medarbejdere. Samtidig har
der manglet de rette kompetencer i sagsbehandlingen
blandt andet fordi erfarne kræf-
ter har været nødt til at bruge tid på oplæring og på udvikling af ANS.
Produktiviteten er også påvirket af eksterne omstændigheder, idet der blandt andet har
skullet bruges ekstraordinært mange kræfter på at rykke for sager hos sundhedsvæse-
net, der ikke modtages retur inden for fristen.
Administrationen har løbende haft fokus på initiativer til at forbedre produktiviteten, hvil-
ket har resulteret i, at produktiviteten på nuværende tidspunkt er forbedret meget i for-
hold til begyndelsen af året. Dog ligger antallet af afsluttede sager fortsat under det
budgetterede.
Verserende sager og sagsbehandlingstid
Samlet set vil ovenstående forventeligt betyde, at AES går ind i 2021 med flere verse-
rende sager og flere ældre sager end ved årets begyndelse. Også overholdelsen af de
lovbestemte frister er påvirket af ovennævnte faktorer.
I forhold til sagsbehandlingstid er det forventningen, at AES overholder prognoserne for
året for alle sagstyper, herunder den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for alle sager
på 7-9 måneder, med undtagelse af sager om tab af erhvervsevne, hvor forventningen
er en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på 27-28 måneder i gennemsnit. Det er dog
fortsat AES’ mål at få sagsbehandlingstiden
for sager om tab af erhvervsevne ned på
20-22 måneder på længere sigt. Da sagerne tæller med i sagsbehandlingstiden ved
afslutningen, og da AES grundet ovenstående udfordringer har flere ældre sager end
ønsket i porteføljen, er det dog forventningen, at det vil tage længere tid at nå dette mål.
AES vurderer derfor på nuværende tidspunkt, at den gennemsnitlige sagsbehandlings-
tid for erhvervsevnetabssager vil ligge på ca. 22-24 måneder i 2021.
AES’ bestyrelse er meget optaget af sagsbehandlingstiderne og har i løbet af 2020
haft
temadrøftelser vedrørende fristoverholdelse, sagsbehandlingstid og produktivitet.
Bestyrelsen har på baggrund af drøftelserne bl.a. besluttet at fastholde den
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 148: Orientering om status for sagsbehandling og økonomi i 2020 samt overholdelse af GDPR-reglerne i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, fra beskæftigelsesministeren
2324519_0003.png
overordnede styring af sagsbehandlingen, som handler om at skabe en sund sagspor-
tefølje med balance mellem antallet af verserende sager, sagernes alder og sagsbe-
handlingstiden/-frister. Bestyrelsen lægger dermed vægt på ikke at skævvride sagspor-
teføljen, således at der dannes bunker af ældre sager, for at søge at nå en kortere
gennemsnitlig sagsbehandlingstid i 2020.
I 2021 og 2022 vil bestyrelsen fortsat have fokus på at sikre udviklingen og idriftsættel-
sen af ANS. Den trinvise idriftsættelse af ANS i 2021 vil kræve en massiv indsats for
store dele af AES. Dette giver forventeligt et produktivitetstab på kort sigt, men der er
stor forskel på, hvad det nuværende sagsbehandlingssystem og det nye ANS kan un-
derstøtte i forhold til produktivitetsforbedringer i sagsbehandlingen. Derfor forventes
det, at ANS kan medvirke til at understøtte forbedringer på længere sigt.
I 2021 har bestyrelsen bedt administrationen om et roadmap, der har til formål at pege
på, hvilke produktivitetsforbedrende tiltag, der kan iværksættes efter en sikker imple-
mentering af ANS både på kort og længere sigt.
Derudover oplyser administrationen, at man løbende arbejder med produktivitets- og
procesforbedringer i AES, herunder flere digitale skemaer, initiativer med fokus på sags-
oplysning og ensartede processer, udvikling af nye oplæringskoncepter og rekruttering
mv.
AES’ økonomi
Ovenstående faktorer har haft
indflydelse på AES’ økonomi.
Det estimerede helårsre-
sultat for AES i 2020 er dermed -11 mio.kr., hvilket udgør et underskud i forhold til bud-
gettet, hvor resultatet var budgetteret til 0 kr. Det skal bemærkes, at underskuddet dæk-
kes af AES’ egenkapital,
og taksterne påvirkes derfor ikke i 2021.
Ændringen i estimatet skyldes primært lavere sagsindtægter end budgetteret som følge
af færre afsluttede sager, som berørt ovenfor.
AES-bidraget, som skal dække udgifterne til erstatning på erhvervssygdomsområdet,
stiger med 12 pct. i forhold til 2020. Dette skyldes altovervejende den forventede forhø-
jelse af folkepensionsalderen, som betyder, at skadelidte, der er tilkendt erstatning, er
berettiget til erstatning i længere tid, indtil den nye folkepensionsalder.
Overholdelse af GDPR-reglerne
I forbindelse med arbejdet med implementeringen af GDPR-reglerne i AES er det blevet
klart, at det nuværende 30 år gamle system ikke kan sikre fuld GDPR-compliance i
forhold til sletning af sager, der falder for slettereglerne. Den fulde compliance vil først
ske ved fuld implementering af ANS.
Det gamle sagsbehandlingssystem, SJP, er udviklet længe før GDPR-reglerne, og der
har derfor været et betydeligt arbejde i
AES’ tid med at sikre compliance. Således er
der udviklet funktionsadskillelse og rolle/rettighedsstyring i systemet, adskillelse mellem
de grønlandske og danske sager, udviklet kvitteringsbreve, lavet GDPR-tekster i eksi-
sterende breve, ændringer i selvbetjeningsløsningen i forhold til visning af akter for blot
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 148: Orientering om status for sagsbehandling og økonomi i 2020 samt overholdelse af GDPR-reglerne i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, fra beskæftigelsesministeren
2324519_0004.png
at nævne nogle af de mange tiltag.
Udfordringerne i det gamle system er der fundet tekniske løsninger på, og tilbage står
alene problemet med sletning af gamle personoplysninger. På grund af systemets alder
og den manglende dokumentation af systemets opbygning er det vurderet som yderst
risikabelt at prøve at slette oplysningerne i systemet. Risikoen består i, at data bliver
upålideligt, idet persondata på tværs af sagerne med stor sandsynlighed blandes sam-
men, eller oplysninger på igangværende sager slettes. I yderste konsekvens risikerer
man, at systemet går helt ned.
Derfor er der mitigeret med en teknisk løsning, der betyder, at de forældede personop-
lysninger er indkapslede og gjort utilgængelige for alle medarbejdere. Direktøren kan
som den eneste give adgang til de relevante oplysninger.
Når ANS sættes i fuld drift i sommeren 2022, vil AES være fuldt GDPR-compliant. Til
den tid flyttes de forældede sager ikke med over i ANS, men placeres på en separat
server med henblik på at kunne levere data til Rigsarkivet. Efter aflevering til Rigsarkivet
vil sagerne blive slettet helt fra systemet. Det skal desuden bemærkes, at ANS bliver
bygget, så forældede personoplysninger kan slettes sikkert løbende.
Jeg håber, at ovenstående imødekommer de spørgsmål, som du adresserede i dit se-
neste brev. Jeg, såvel som den samlede bestyrelse for AES, står til rådighed for yderli-
gere uddybning mv.
Afslutningsvist er det vigtigt at pointere, at den aktuelle situation omkring COVID-19
betyder fornyet usikkerhed. Administrationen og bestyrelsen følger situationen meget
nøje og vil iværksætte yderligere initiativer, såfremt der måtte opstå behov herfor.
På bestyrelsens vegne vil jeg gerne takke for samarbejdet i det forgangne år samt øn-
ske en glædelig jul og et godt nytår. Bestyrelsen ser frem til at fortsætte samarbejdet i
det nye år.
På vegne af bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
Bente Overgaard
Bestyrelsesformand
4