Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 142
Offentligt
2323105_0001.png
Rapport
Små virksomheders brug af
arbejdsmiljørådgivning
Baseret på en spørgeskemaundersøgelse af 1680 virksomheder med 1 til 10
ansatte.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 142: Rapport fra Arbejdstilsynet om ’Små virksomheders brug af arbejdsmiljørådgivning’, fr abeskæftigelsesministeren
2323105_0002.png
Formål med undersøgelsen
Arbejdstilsynet har i perioden oktober-november 2020 gennemført en spørgeskemaundersøgelse blandt SMV
med 1 -10 ansatte for at skaffe data om virksomhedernes oplevede behov og udfordringer med at få adgang til
ekstern hjælp med at løse arbejdsmiljøproblemer.
Baggrunden for dette udspringer af initiativ 3 i den politiske aftale fra april 2019:
”Det skal derfor være tydeligt, hvor arbejdspladserne kan søge ekstern rådgivning, så særligt de små
arbejdspladser bliver motiverede til at opsøge den fornødne viden.”
Arbejdstilsynet har udarbejdet et design til en stikprøveundersøgelse, som er sendt ud som spørgeskema via e-
post til 10.000 virksomheder blandt SMV.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 142: Rapport fra Arbejdstilsynet om ’Små virksomheders brug af arbejdsmiljørådgivning’, fr abeskæftigelsesministeren
2323105_0003.png
Opsummering af fund (1): Oplevet behov og metoder
Helt overordnet er det en lille andel af virksomhederne, der har et oplevet behov for hjælp til at løse deres
arbejdsmiljøproblemer:
1 % af virksomhederne vurderer, at de ofte har behov for hjælp
7 % vurderer, at de regelmæssigt har brug for hjælp
De resterende 92 % af virksomhederne vurderer, at de sjældent eller aldrig har brug for hjælp.
Hjælp til løsningerne af arbejdsmiljøproblemer søges internt hos en kollega eller en chef, mens ekstern hjælp
søges bredt hos bl.a. myndigheder, brancheforeninger, samarbejdspartnere og autoriserede
arbejdsmiljørådgivere:
Intern hjælp søges oftest hos en kollega (48,3 %) eller hos en chef (39,9 %).
Ved ekstern hjælp ville 31 % kontakte myndigheder som eksempelvis AT, mens 28 % ville kontakte brancheforeninger, og 22
% ville kontakte samarbejdspartnere.
19 % ville kontakte autoriserede arbejdsmiljørådgivere
Virksomheder bruger Google, AT og specialister, når de søger:
Google og lignende søgemaskiner er den hyppigste metode til at finde ekstern hjælp (41 %). Dernæst kommer AT’s
hjemmeside (25 %) og specialister på baggrund af anbefalinger (20 %).
Hovedparten af de virksomheder, som har søgt ekstern hjælp inden for de sidste tre år, synes, at det var let at
finde den rigtige hjælp:
Blandt virksomhederne, som havde søgt ekstern hjælp, svarede 59,2 % at det var let eller meget let, mens 11,7 % af
svarede, at det var svært eller meget svært. De resterende 29,1 % svarede ”hverken/eller”.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 142: Rapport fra Arbejdstilsynet om ’Små virksomheders brug af arbejdsmiljørådgivning’, fr abeskæftigelsesministeren
2323105_0004.png
Opsummering af fund (2): Brugen af ekstern hjælp
En mindre del af virksomhederne har anvendt ekstern arbejdsmiljørådgivning:
11,7 % af de adspurgte virksomheder har benyttet sig af ekstern hjælp indenfor de sidste tre år. (=196 respondenter).
Virksomhedens branche og størrelse har betydning for tilbøjeligheden til at søge ekstern hjælp:
Landbrug, Bygge og anlæg samt Industri og forsyning er de brancher, der er mest tilbøjelige til at søge ekstern hjælp. Til
sammenligning er Anden offentlig service, Sundhedsområdet, Kontor og kommunikation, Transport, Detail og service samt
Uddannelse og forskning mindre tilbøjelige til at søge hjælp.
Virksomhedens anciennitet har ikke afgørende betydning for i hvilket omfang, der søges ekstern hjælp.
De største virksomheder inden for målgruppen (4-10 ansatte) søger signifikant mere ekstern hjælp end helt små virksomheder.
I tillæg til ovenstående fremgår det, at de virksomheder, der rapporterer, de har behov for hjælp også i højere grad har søgt
ekstern hjælp indenfor de sidste tre år.
Arbejdstilsynet er kun i mindre grad den direkte anledning til at søge ekstern hjælp blandt virksomheder som har
søgt hjælp inden for de sidste tre år:
Anledningen til at søge ekstern hjælp var for 29,6 % af respondenterne, at de ville have rådgivning til eksisterende
arbejdsopgaver, mens 26 % skulle i gang med en ny opgave.
10,2 % søgte ekstern hjælp, fordi de havde haft besøg af AT.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 142: Rapport fra Arbejdstilsynet om ’Små virksomheders brug af arbejdsmiljørådgivning’, fr abeskæftigelsesministeren
2323105_0005.png
Opsummering af fund (3): Motivation og barrierer for at søge ekstern hjælp
Den mest udbredte motivation til at søge ekstern hjælp er at skabe det bedst mulige arbejdsmiljø
og at følge reglerne:
For 61 % er det motivation til at søge ekstern hjælp, at de ønsker at skabe det bedst mulige arbejdsmiljø.
55 % motiveres af at følge reglerne, mens 15 % motiveres af at undgå påbud.
Langt de fleste respondenter vurderer selv, at de kan løse deres arbejdsmiljøproblemer, men
økonomi og besvær spiller også ind:
68 % af respondenterne vil afholde sig fra at søge ekstern hjælp, fordi de vurderer selv at kunne løse deres
arbejdsmiljøproblem.
For 24 % vil økonomien være en begrænsende faktor ift. at søge ekstern hjælp til arbejdsmiljøarbejdet
11 % rapporterer, at det er for besværligt at søge ekstern hjælp, og 10 % afholdes af de ekstraopgaver, den
eksterne hjælp medfører.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 142: Rapport fra Arbejdstilsynet om ’Små virksomheders brug af arbejdsmiljørådgivning’, fr abeskæftigelsesministeren
2323105_0006.png
Om virksomhederne der deltog i undersøgelsen
Population, sample og besvarelser
Vi inviterede 10.000 små virksomheder - 20% svarede
Den første udsending af invitation var planlagt til starten af oktober,
men blev udskudt på grund af mange kommunikationsaktiviteter og
pres på ATs Call Center, der forventedes at få et betydeligt antal
henvendelser ifm. undersøgelsen.
Tirsdag d. 17 oktober lavede vi et udtræk fra det centrale
virksomhedsregister over små virksomheder i størrelsen 1-10 ansatte.
Fra det udtræk blev 10.000 virksomheder tilfældigt udvalgt.
Onsdag d. 18. oktober sendte vi invitation til at deltage i
undersøgelsen ud på e-boks. Hvilket førte til ca. 1.600 besvarelser
Torsdag d. 5. november trak vi data på de virksomheder, der ikke
havde svaret på undersøgelsen og sendte dem efterfølgende en
påmindelse om muligheden for at deltage.
Onsdag den 11. november lukkede vi undersøgelsen med 2.253
besvarelser, svarende til en svarprocent på 21,7%.
I besvarelserne fremgik det, at 81 virksomheder havde flere en 10
ansatte på trods af, at de var registeret som en lille virksomhed i CVR.
Derudover var der 470 virksomheder, der havde svaret på mindre end
en 1/3 af spørgsmålene. Begge grupper er taget ud af undersøgelsen.
Det førte til det endelige datasæt af 1.680 respondenter.
Om svarprocenter
Fordelingen af respondenter på branche fremgår af nedenstående
figur. (Størrelse i population og undersøgelsen stemmer pænt overens
for brancherne)
Branchefordeling i hhv. invitationer og
respondenter
45%
40%
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Inviteret
Besvaret
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 142: Rapport fra Arbejdstilsynet om ’Små virksomheders brug af arbejdsmiljørådgivning’, fr abeskæftigelsesministeren
2323105_0007.png
Om respondenter
Anciennitet og funktion på arbejdspladsen
Der er en klar overvægt af respondenter fra virksomheder, der har mere end 3 års
erfaring i branchen. Derudover er 65 % af respondenterne ejere i virksomheden.
Om størrelse på virksomhederne der svarede.
Virksomhederne i undersøgelsen har mellem 1 og
10 ansatte. 74 % af de adspurgte virksomheder har
færre end 5 medarbejdere.
I de rapportens analyser af størrelse, er
virksomhederne inddelt i disse 3 grupper:
Anciennitet
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Under 1 år
1-3 år
Over 3 år
30%
20%
10%
0%
50%
40%
70%
60%
Funktion på arbejdspladsen
45%
40%
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Antal ansatte i virksomheden
1 medarbejder
2-4
medarbejdere
5-10
medarbejdere
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 142: Rapport fra Arbejdstilsynet om ’Små virksomheders brug af arbejdsmiljørådgivning’, fr abeskæftigelsesministeren
2323105_0008.png
Om respondenter
Sammenhæng mellem data om
virksomhedsstørrelse fra CVR og fra besvarelser
Antal ansatte (survey)
Sammenhæng mellem antal ansatte i CVR-registeret
og i surveyet
8
7
6
5
4
3
2
1
0
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
I CVR fremgår data om virksomhedernes størrelse.
Det er anvendt i forbindelse med udvælgelsen af
virksomheder til undersøgelsen.
Fra besvarelserne på spørgeskemaet fremgik det, at
81 virksomheder var betydeligt større end 10 ansatte.
Dog viser det sig, at når man trækker de
virksomheder fra, så er der en pæn sammenhæng
mellem antal ansatte ifølge CVR-registeret og antal
ansatte, der er rapporteret i undersøgelsen.
Antal ansatte (CVR-registeret)
*Respondenter med mere end 10 ansatte er kodet fra
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 142: Rapport fra Arbejdstilsynet om ’Små virksomheders brug af arbejdsmiljørådgivning’, fr abeskæftigelsesministeren
2323105_0009.png
Oplevet behov for hjælp
Behov for at søge hjælp
Spørgsmålsformulering: Hvor ofte vurderer du, at der er behov
for at søge hjælp til at løse fysiske eller psykiske
arbejdsmiljøproblemer?
1 % af de adspurgte vurderer, at der ofte er behov for ekstern
hjælp, mens 46 % vurderer, at deres virksomhed aldrig har
behov for ekstern hjælp.
Analyse
For at kunne sammenligne flere faktorers betydning for
behovet for at søge hjælp, er der udført en regressionsanalyse.
Regressionsanalysen gør det muligt at beskrive forskelle i
besvarelser på tværs af grupper, mens der bliver taget højde
for forskelle som kan tilskrives i branche, størrelse og
anciennitet. Derudover giver regressionsanalysen et mål for,
om forskelle er statistik signifikante, hvilket indikerer om
forskellene, vi ser i undersøgelsen, er pålidelige.
Regressionsanalysen viser, at virksomhedens anciennitet ikke
er afgørende for, hvor meget de selv vurderer, de har behov for
hjælp. Der er noget variation i brancher, hvor Landbrug, ‘Bygge
og anlæg samt Socialområdet i højere grad vurderer, de har
brug for hjælp, mens Kontor og kommunikation i meget lav
grad vurderer, de har behov for hjælp.
Regressionen viser desuden, at større virksomheder
rapporterer, de har mere behov for hjælp, end mindre
virksomheder.
Branche
Kontor og kommunikation
Transport
Sundhedsområdet
Socialområdet
Uddannelse og forskning
Landbrug
Anden offentlig service
Industri og forsyning
Detail og service
Bygge og anlæg
Størrelse
1 medarbejder
2-4 medarbejdere
5-10 medarbejdere
Anciennitet
Under 1 år
1-3 år
Over 3 år
0%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
90%
100%
Behov for hjælp
Ofte
Regelmæssigt
Sjældent
Aldrig
1%
7%
46 %
46 %
Aldrig - det behøver vi ikke
Sjældent - fx kun når der opstår en ny problemstilling,
vi ikke har erfaring med
Regelmæssigt – fx når vi opdaterer APV eller generelt
taler om det fysiske eller psykiske arbejdsmiljø
Ofte - fx hver gang vi skal begynde på en ny opgave
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 142: Rapport fra Arbejdstilsynet om ’Små virksomheders brug af arbejdsmiljørådgivning’, fr abeskæftigelsesministeren
2323105_0010.png
Intern hjælp søges hos….
Branche
Intern hjælp
Spørgsmålsformulering: Hvem ville du søge hjælp hos i
virksomheden, hvis du har brug for hjælp til et
arbejdsmiljøproblem?
Respondenterne bruger primært deres kollegaer og chefer,
når de skal bruge intern hjælp til arbejdsmiljøproblemer. 10,8
% bruger deres AMR*). Dette er relativt gennemgående på
tværs af brancher, anciennitet og størrelse på virksomheder
dog lidt variation mellem brugen af kollegaer og chefer.
Uddannelse og forskning
Transport
Sundhedsområdet
Socialområdet
Landbrug
Kontor og kommunikation
Industri og forsyning
Detail og service
Bygge og anlæg
Intern hjælp
Kollega
Chef, arbejdsleder eller teamleder
Arbejdsmiljørepræsentant
Tillidsrepræsentant
1,0 %
48,3 %
39,9 %
10,8 %
Anden offentlig service
Størrelse
1 medarbejder
2-4 medarbejdere
5-10 medarbejdere
0%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
90% 100%
*) Først ved 10 ansatte skal der være en AMR.
Kollega eller medarbejder
Arbejdsmiljørepræsentant
Chef, arbejdsleder eller teamleder
Tillidsrepræsentant
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 142: Rapport fra Arbejdstilsynet om ’Små virksomheders brug af arbejdsmiljørådgivning’, fr abeskæftigelsesministeren
2323105_0011.png
Ekstern hjælp søges hos ….
Kontakt for hjælp
35%
Spørgsmålsformulering: Hvem vil du kontakte, hvis du
vil have hjælp udefra til at løse et arbejdsmiljøproblem?
(Det har her været muligt at svare på flere kategorier. Alle
respondenter indgår i svaret)
30%
25%
31 % af de adspurgte ville kontakte myndigheder som
eksempelvis Arbejdstilsynet, hvis de havde brug for
ekstern hjælp. Brancheforeninger (28 %) og
samarbejdspartnere (22 %) benyttes også hyppigt,
mens uddannelsesinstitutioner (2 %),
virksomhedskonsulenter (11 %) og fagforeninger (11
%) i mindre grad kontaktes.
20%
15%
10%
5%
0%
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 142: Rapport fra Arbejdstilsynet om ’Små virksomheders brug af arbejdsmiljørådgivning’, fr abeskæftigelsesministeren
2323105_0012.png
Metode til at finde hjælp
Finde hjælp udefra
Spørgsmålsformulering: Hvordan vil du finde frem til
hjælpen udefra?
Google og lignende søgemaskiner er suverænt den mest
benyttede måde at finde hjælp udefra. Dernæst kommer
Arbejdstilsynets hjemmeside.
Der er en betydelig variation på tværs af brancher, mens
anciennitet og størrelsen på virksomheden er mindre
afgørende for, hvordan den eksterne hjælp findes.
Branche
Uddannelse og forskning
Transport
Sundhedsområdet
Socialområdet
Landbrug
Kontor og kommunikation
Industri og forsyning
Detail og service
Bygge og anlæg
Anden offentlig service
Anciennitet
Under 1 år
1-3 år
Finde ekstern hjælp
Google eller anden søgemaskine
Arbejdstilsynets hjemmeside
Kontakte specialist på baggrund af
anbefalinger
Hjemmesider jeg i forvejen bruger
Magasiner eller fagblade
Over 3 år
Størrelse
41 %
25 %
20 %
6%
1%
1 medarbejder
2-4 medarbejdere
5-10 medarbejdere
0%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
90%
100%
Google eller anden søgemaskine
Arbejdstilsynets hjemmeside
Kontakte specialist på baggrund af anbefalinger
Hjemmesider jeg i forvejen bruger
Branchearbejdsmiljørådene For Arbejdsmiljøs (BFA's) hjemmesider
Magasiner eller fagblade
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 142: Rapport fra Arbejdstilsynet om ’Små virksomheders brug af arbejdsmiljørådgivning’, fr abeskæftigelsesministeren
2323105_0013.png
Brug af ekstern hjælp
Spørgsmålsformulering: Har du indenfor de sidste tre år indhentet
hjælp udefra til at løse et arbejdsmiljøproblem?
11,7 % af virksomhederne har søgt ekstern hjælp indenfor de
sidste tre år.
Søgt ekstern hjælp indenfor de sidste tre år
Anciennitet
Under 1 år
1-3 år
Over 3 år
Størrelse
1 medarbejder
2-4 medarbejdere
5-10 medarbejdere
Branche
Uddannelse og forskning
Resultater fra regressionsanalyse
-
Landbrug, Bygge og anlæg samt Industri og forsyning er de
brancher, der er mest tilbøjelige til at søge ekstern hjælp.
-
Til sammenligning er Anden offentlig service,
Kontor og kommunikation
Sundhedsområdet, Kontor og kommunikation, Transport, Detail
Transport
og service samt Uddannelse og forskning mindre tilbøjelige til at
Detail og service
søge hjælp.
Anden offentlig service
-
Virksomhedens anciennitet har ikke afgørende betydning for i
hvilket omfang, der søges ekstern hjælp.
-
De største virksomheder (4-10 ansatte) søger signifikant mere
hjælp end mindre virksomheder.
(Alle respondenter indgår i svaret)
Sundhedsområdet
Industri og forsyning
Bygge og anlæg
Socialområdet
Landbrug
0%
5%
10%
15%
20%
25%
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 142: Rapport fra Arbejdstilsynet om ’Små virksomheders brug af arbejdsmiljørådgivning’, fr abeskæftigelsesministeren
2323105_0014.png
Ekstern hjælp: anledning
Anledning til hjælp
Branche
Spørgsmålsformulering: Hvad var anledningen til at søge
ekstern hjælp?
(Her indgår udelukkende de 196 respondenter, der har
benyttet sig af ekstern hjælp indenfor de seneste 3 år)
Idet kun 196 virksomheder har besvaret spørgsmålet giver
det en vis usikkerhed, hvorfor der i figuren kun er medtaget
branche- og anciennitetsgrupper med mere end 30
respondenter
Anledning til hjælp
Vi ville have rådgivning til eksisterende
opgaveløsning
Vi skulle i gang med en ny opgave
Vi havde fast aftale med en rådgiver
Vores medarbejdere gjorde os
opmærksom på et behov (fx gennem
APV)
Vi havde haft besøg af Arbejdstilsynet
29,6%
26,0%
17,3%
16,8%
Kontor og kommunikation
Industri og forsyning
Detail og service
Bygge og anlæg
Anciennitet
Over 3 år
Størrelse
1 medarbejder
2-4 medarbejdere
5-10 medarbejdere
0%
20%
40%
60%
80%
100%
Vi ville have rådgivning til eksisterende opgaveløsning
Vi skulle igang med en ny opgave
Vi havde haft besøg af Arbejdstilsynet
Vores medarbejdere gjorde os opmærksom på et behov (fx gennem APV)
Vi havde fast aftale med en rådgiver
10,2%
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 142: Rapport fra Arbejdstilsynet om ’Små virksomheders brug af arbejdsmiljørådgivning’, fr abeskæftigelsesministeren
2323105_0015.png
Ekstern hjælp: hvor svært er det af finde den?
Spørgsmålsformulering: Hvor svært vurderer du, det var at finde den
rigtige hjælp, da du søgte hjælp udefra?
(Her indgår udelukkende de 196 respondenter, der har benyttet sig
af ekstern hjælp indenfor de seneste 3 år)
59,2 % af respondenterne finder det let eller meget let at finde den
rigtige hjælp.
11,7 % af respondenterne finder det svært eller meget svært at
finde den rigtige hjælp
Det er ikke signifikant forskel på hverken brancher, anciennitet eller
størrelse ift., hvor svært det har været at få den rigtige hjælp. (Det
skal dog noteres, at det kun er 196 respondenter, der har svaret,
hvilket skaber usikkerhed i data.)
Sværhedsgrad - finde hjælp
40%
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Meget let
Let
Hverken/eller
Svært
Meget svært
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 142: Rapport fra Arbejdstilsynet om ’Små virksomheders brug af arbejdsmiljørådgivning’, fr abeskæftigelsesministeren
2323105_0016.png
Motivation til at søge ekstern hjælp
Spørgsmålsformulering: Hvad kan motivere dig til at søge ekstern
hjælp til arbejdsmiljøarbejdet?
(Det har været muligt at vælge flere svarkategorier. Alle
respondenter er stillet dette spørgsmål)
Den mest udbredte motivation for at søge ekstern hjælp er at skabe
det bedst mulige arbejdsmiljø (61 %) og at følge reglerne (55 %).
15 % gør brug af ekstern hjælp for at undgå påbud.
Det er kun 13 % af respondenterne, der finder økonomi som en
motivation til at søge ekstern hjælp. Dette kan hænge sammen
med, at ekstern hjælp i højere grad anses som en udgift end en
investering.
Motivation til at søge ekstern hjælp
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 142: Rapport fra Arbejdstilsynet om ’Små virksomheders brug af arbejdsmiljørådgivning’, fr abeskæftigelsesministeren
2323105_0017.png
Afholde fra at søge ekstern hjælp
Spørgsmålsformulering: Hvad kan afholde dig fra at søge ekstern
hjælp til arbejdsmiljøarbejdet?
70%
Hvad kan afholde dig fra at søge hjælp i
fremtiden?
60%
50%
68 % af respondenterne vurderer, at det i fremtiden kan afholde
dem fra at søge ekstern hjælp, at de selv kan løse problemet.
24 % af respondenterne svarer, at de økonomiske udgifter forbundet
med at søge ekstern hjælp kan afholde dem fra at søge dette.
40%
30%
20%
10%
0%
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 142: Rapport fra Arbejdstilsynet om ’Små virksomheders brug af arbejdsmiljørådgivning’, fr abeskæftigelsesministeren
2323105_0018.png
Bilag: Spørgsmål i survey til små virksomheders brug af arbejdsmiljørådgivning (1)
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 142: Rapport fra Arbejdstilsynet om ’Små virksomheders brug af arbejdsmiljørådgivning’, fr abeskæftigelsesministeren
2323105_0019.png
Bilag fortsat (2)
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 142: Rapport fra Arbejdstilsynet om ’Små virksomheders brug af arbejdsmiljørådgivning’, fr abeskæftigelsesministeren
2323105_0020.png
Bilag fortsat (3)