Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 136
Offentligt
2319963_0001.png
5. oktober 2020
Administrationens supplerende svar på tilsynsbrev
vedrørende Udbetaling Danmarks årsrapport for 2019
mv.
Udbetaling Danmarks bestyrelse har svaret på tilsynsbrev vedrørende Udbetaling
Danmarks årsrapport for 2019 mv. Bestyrelsen har bedt administrationen om at gen-
nemgå og besvare enkelte punkter i tilsynsbrevet yderligere.
Tilsynsbrevet er inddelt i fire fokusområder, som følger naturligt af de fire fokusom-
råder, der findes i bestyrelsens strategi for Udbetaling Danmark.
Udbetaling Danmark
Kongens Vænge 8
3400 Hillerød
Tlf.: 70 11 12 13
www.borger.dk
www.virk.dk
1. Effektiv administration af offentlige ydelser og
tilskud til borgere og virksomheder
Tilsynet har i tilsynsbrevet for 2019 kvitteret for den konstruktive dialog med Udbeta-
ling Danmark om ændringer i opstillingen af Udbetalings Danmarks årsrapport og
udarbejdelsen af nye specifikationer i årsrapporten, der redegør for sammenhængen
mellem Udbetaling Danmarks årsrapport og statsregnskabet. Administrationen vil li-
geledes kvittere herfor og er deslige indstillet på, at der i fællesskab kan findes en
løsning på nøgletalstabellerne med den fornødne oversigt over omkostninger ne til
Udbetaling Danmark.
Enhedsomkostninger for familieydelser
Tilsynet har i tilsynsbrevet efterlyst yderligere informationer om årsagerne til stignin-
gen i enhedsomkostninger på familieydelsesområdet i 2020. Tilsynet bemærker sup-
plerende, at stigningen i de samlede omkostninger primært kan henføres til driftsom-
kostningerne.
Stigningen i driftsomkostningerne fra 2018 til 2019 forklares af, at omkostningerne
forbundet med implementeringen af henholdsvis ligedeling af børn- og ungeydelsen
samt EESSI udgjorde 12 mio. kr. i 2019. Som bekendt blev implementeringen af li-
gedeling af børn- og ungeydelsen udsat i 2019 grundet folketingsvalg, mens imple-
menteringen af EESSI er et flerårigt projekt, som heller ikke blev afsluttet i 2019.
Driftsomkostninger på familieydelsesområdet var således niveau med 2018, hvis der
ses bort fra disse store implementeringsopgaver i 2019.
CVR-nr.: 33 23 62 39
Telefontid:
Mandag-torsdag: 8.00-16.00
Fredag: 8.00-15.30
Udbetaling Danmark administreres af ATP Koncernen
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. regnskabsåret 2019, fra beskæftigelsesministeren
2319963_0002.png
De øvrige administrationsomkostninger, som dækker lånefinansierede omkostninger
i Udbetaling Danmark, er steget med 4 mio. kr. fra 2018 til 2019. Stigningen er rel a-
teret til øgede afskrivninger på nye støttesystemer, og 2019 er første fulde driftsår af
disse.
Enhedsomkostninger for fleksydelser
Tilsynet har i tilsynsbrevet efterspurgt yderligere informationer om årsagerne til stig-
ningen i enhedsomkostningerne på fleksydelse. Tilsynet bemærker supplerende, at
de samlede administrationsomkostninger på fleksydelsesområdet er steget de sidste
de år, mens antallet af ydelsesmodtagere er faldet. I tillæg til bestyrelsens svarbrev
har administrationen følgende bemærkninger.
Fleksydelse blev i starten af 2019 i driftssat på Standard Administrationsløsning , hvil-
ket dels har medført en stigning i de øvrige administrationsomkostninger grundet
øgede afskrivninger, og en stigning i IT-driftsomkostningerne. Fleksydelse har ikke
tidligere haft IT-driftsomkostninger, idet systemunderstøttelsen er sket via det gamle
IT-system, KMD Social Pension, som alene har været finansieret af fagløsningen til
pensionsområdet. Udover en stigning i IT-driftsomkostninger har implementering af
Obligatorisk Pensionsopsparing medført omkostninger på over 1 mio. kr. for fleks-
ydelse i 2019.
Trods disse forhold udgjorde de samlede driftsomkostninger forbundet med admini-
strationen af fleksydelse 10 mio. kr. i 2019, hvilket er én mio. kr. mindre end i 2 018.
Enhedsomkostninger for delpension, efterlevelseshjælp og begravelseshjælp
Tilsynet har i sit tilsynsbrev ligeledes efterlyst yderligere informationer om baggrun-
den for stigningen i enhedsomkostninger for delpension, efterlevelseshjælp og be-
gravelseshjælp. Tilsynet bemærker supplerende, at stigningen er relateret til både
driftsomkostninger og øvrige administrationsomkostninger.
Delpension og efterlevelseshjælp blev i henholdsvis ultimo 2018 og 2019 idriftsat på
Standard Administrationsløsning, hvilket dels har medført en stigning i de øvrige ad-
ministrationsomkostninger grundet øgede afskrivninger, og dels øgede IT-driftsom-
kostninger. Ligesom fleksydelse har delpension og efterlevelseshjælp ikke tidligere
haft IT-driftsomkostninger, idet de er blevet systemunderstøttet af KMD Social Pen-
sion, som alene var finansieret af pension fagløsningen.
Som det fremgik af svaret på tilsynsbrevet for 2018 har hverken delpension, efterle-
velseshjælp og begravelseshjælp heller ikke haft andel af de tværgående omkost-
ninger i 2016. Det er derfor vurderingen, at omkostningerne forbundet med admini-
strationen af disse ydelsesområder var undervurderede i 2016.
I 2017, 2018 og 2019 er der gradvist blevet rettet op på dette. Samtidig er delpension,
efterlevelseshjælp og begravelseshjælp forholdsvis små fagløsninger, hvor selv små
ændringer i fordelingen af de tværgående omkostninger har relativt stor betydning
for de samlede driftsomkostninger.
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. regnskabsåret 2019, fra beskæftigelsesministeren
2319963_0003.png
Administrative procedurer vedrørende IT-systemer og GDPR compliance
I tilsynsbrevet har tilsynet notereret sig, at der i forbindelse med revisionen er udført
kompenserende kontroller i forhold til systemer, hvor der er identificeret svagheder,
og at ATP og Udbetaling Danmark fortsat er i dialog med leverandørerne om udbed-
ring af svaghederne i 2020.
Administrationen vil gerne henlede opmærksomheden på det omfattende arbejde
med at sikre overholdelsen af de persondataretlige regler i Udbetaling Danmark. Som
det står beskrevet i bilaget vedrørende status på revisionsobservationer, har admini-
strationen i samarbejdet med Deloitte gennemgået ATP ledelsens redegørelse til
Udbetaling Danmarks bestyrelse om overholdelse af gældende persondataretlige
regler relateret til ATP’s administration af Udbetaling Danmark.
Det fremgår af redegørelsen, at de væsentligste compliancerisici i relation til GDPR
er identificeret og håndteret, men at der udestår en række tiltag på specifikke områ-
der, herunder blandt andet vedrørende sanering af persondata og sikring af, at kun
relevante persondata indhentes og præsenteres ved sagsbehandling. Ledelsen for-
venter, at udeståender er håndteret ved udgangen af 2020, med undtagelse af to
mindre områder, der forventes at være håndteret senest efteråret 2021, idet idrift-
sættelse af SFO på ny IT-løsning er udskudt.
2. Borgeren i centrum og retssikkerhed i administrationen
Kvaliteten af den løbende sagsbehandling er centralt for Udbetaling Danmarks myn-
dighedsvaretagelse, og administrationen søger derfor løbende at forbedre kvaliteten
heraf, hvilket blandt andet kan aflæses på overholdelsen af sagsbehandlingsfrister
og stadfæstelsesprocenten ved Ankestyrelsen.
Ud over høj kvalitet i sagsbehandlingen har overholdelsen af dataretlige regler et
centralt fokus hos Udbetaling Danmark, der i sin sagsbehandling anvender store
mængder data. Administrationen bemærker derfor med tilfredshed, at tilsynet har
noteret sig konklusionen fra Udbetaling Danmarks revision om, at administrationens
årlige redegørelse for overholdelse af persondataretslige regler er fyldestgørende.
Orienteringspligt ved overskridelse af sagsbehandlingsfristen
Tilsynet har anmodet om at modtage en handlingsplan, som indeholder status for
Udbetaling Danmarks arbejde som skal sikre, at der bliver implementeret en syste-
matisk proces på alle ydelsesområder for orientering af borgerne, når sagsbehand-
lingsfristen ikke overholdes. I tillæg til bestyrelsens svarbrev har administrationen
følgende bemærkninger.
For at Udbetaling Danmark kan orientere ansøger, når sagsbehandlingsfristerne ikke
overholdes, skal sagsbehandlingssystemerne kunne identificere i hvilke sager, der
skal sendes orienteringsskrivelser. Ligeledes kræves en instruks for udsendelsen af
de relevante skrivelser samt de relevante breve.
Status på implementeringen er på nuværende tidspunkt, at processen for orientering
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. regnskabsåret 2019, fra beskæftigelsesministeren
2319963_0004.png
er idriftsat på boligstøtteområdet og på barselsområdet. På alle øvrig e områder er
processen under udarbejdelse.
For de øvrige områder er der på nuværende tidspunkt udarbejdet de relevante ori-
enteringsbreve samt proces for udsendelse. Udestående er at udvikle systemfunkti-
onalitet til at udsøge de relevante sager, som forventes klar inden udgangen af uge
44 i 2020. Herefter vil den samlede proces blive idriftsat.
Administrationen vil orientere Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering løbende
om fremdriften, ligesom der bliver fremsendt en endelig orientering ved udgangen af
uge 45 med bekræftelse af, at processen er udrullet til alle Udbetaling Danmarks
områder.
Remonstrationsprocenten i Udbetaling Danmark
Administrationen har løbende fokus på at nedbringe remonstrationsprocenten og har
i 2020 iværksat en ny struktureret proces, der endnu hurtigere skal afdække behov
for ændringer, herunder tilretninger i IT-systemer, breve, instrukser og artikler. Hertil
gennemføres der undervisning for derved at opnå et fald i antallet af ændringer i
remonstrationen.
Ændret proces for opfølgning på sager, hvor resultatet er et andet i remonstrationen
end i førstegangsafgørelsen
Udbetaling Danmark har tilpasset strukturen i den opfølgning, der sker, når sager
ændres i forbindelse med genvurderingen, og hvor genvurderingen sker på det
samme grundlag, som den oprindelige afgørelse. Hensigten er at sikre en bedre og
hurtigere opsamling af læring, som kan sendes hurtigt ud til de kunderådgivere, der
træffer afgørelserne, samt lederne på området. Samtidig er hensigten hurtigere at få
udbredt kendskabet til ændringer og præciseringer af praksis, som primært følger af
Ankestyrelsens afgørelser, så der er overensstemmelse mellem de vurderinger, der
foretages i førstegangsafgørelserne, og de, som foretages i genvurderingerne.
Dybdegående juridisk gennemgang af sagerne, der ændres i remonstrationen
Ud over den løbende opfølgning overfor kunderådgiverne bliver sagerne løbende
gennemgået af en jurist fra klageområdet, der i samarbejde med en jurist med kend-
skab til IT-systemerne, instrukserne og vidensartiklerne vurderer, om der skal ske
ændringer i diverse redskaber. Redskaberne er de værktøjer, der understøtter kun-
derådgivernes sagsbehandling og viden, når de træffer afgørelserne i første led. Hvis
der ved gennemgangen findes behov for mere systematisk undervisning af kunde-
rådgiverne, kan denne tilrettelægges.
I det følgende redegøres der for konklusionerne for analysen af årsager til ændringer
i remonstration. De er opdelt i 1) områdespecifikke forhold og 2) tværgående forhold.
1) Områdespecifikke forhold
I perioden fra januar til september 2020 har Udbetaling Danmark afgjort 613 sager
(svarende til 10 pct. af alle påklagede sager), hvor borgerne har fået helt eller delvis
medhold ved genvurderingen. Boligstøtteområdet er det største område med 349
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. regnskabsåret 2019, fra beskæftigelsesministeren
2319963_0005.png
sager (57 pct. af det samlede antal medhold), mens barselsområdet er det mindste
område med 54 sager (9 pct. af det samlede antal medhold). Familieydelsesområdet
har 149 sager (24 pct. af det samlede antal medhold.), og pensionsområdet har 61
sager (10 pct. af det samlede antal medhold), hvor det lave niveau for sidstn ævnte
kan formodes at hænge sammen med idriftsættelse af nyt IT-system.
Analysen har afdækket en række ydelsesspecifikke forhold, der fører til ændringer i
remonstration.
Boligstøtte
På boligstøtteområdet er der identificeret særlig udfordringer på tre områder: Måned-
lig genberegning, tilflytning til husstanden og bevillingsdatoen.
Genberegningsafgørelserne udgør antalsmæssigt den væsentligste andel af med-
holdssagerne i 2020 på boligstøtte (37 stk. svarende til 11 pct. af det samlede antal
medhold). De 37 medhold svarer til en medholdsprocent på 3,5, hvis antal let af med-
hold sammenholdes med antal behandlede klager på området. De månedlige gen-
beregninger af den foreløbige forudbetalte boligstøtte sker, når den faktiske indkomst
afviger fra den indkomst, som borgeren har oplyst (udover nærmere fastsatte græn-
ser). I de fleste situationer forekommer der en grundlæggende forskel mellem det,
som borgeren opfatter som månedens indkomst, og det, som juridisk henhører under
månedens indkomst (den skattemæssige indkomst). Udbetaling Danmark træffer
omkring 1,2 mio. afgørelser om året på området, hvoraf ca. 24.000 er manuelle af-
gørelser på baggrund af indsigelse fra borgeren.
Det bemærkes, at boligstøtteområdet er genstand for Ankestyrelsens praksisunder-
søgelse i 2020. I denne sammenhæng forventes der at kunne hentes læring, som
kan inddrages i det videre arbejde
29 af medholdssagerne (svarende til 8 pct. af det samlede antal medhold på bolig-
støtteområdet) skyldes sager om tilflytninger til boligstøtteberettiget husstande. Om-
fanget af sagerne skyldes i høj grad de forlængede sagsbehandlingstider, der opstod
i forbindelse med idriftsættelsen af det nye boligstøttesystem, og som i visse sager
har medført et større tilbagebetalingskrav end normalt ved tilflytning. Administratio-
nen har i disse sager skulle genvurdere, om oplysningspligten over for borgeren var
overholdt, samt om borgeren var i god tro. Disse konkrete og individuelle vurderinger,
hvor også sagens øvrige forhold spiller ind, er således ikke udtryk for sædvanlige
sager. Antallet af sager, der ændres på dette område, forventes at blive kraftigt re-
duceret fremadrettet, idet der nu ikke længere i samme grad er lange sagsbehand-
lingstider, der kan vanskeliggøre sagsforløbene og vurderingerne. Udbetaling Dan-
mark træffer ca. 60.000 afgørelser om året i forbindelse med tilflytning.
Sager om, hvilken dato boligstøtten skal bevilges fra, udgør 8 pct. af ændringer i
remonstration på boligstøtteområdet. Udbetaling Danmark behandler mere end
200.000 ansøgninger årligt på boligstøtteområdet, og administrationen har ikke en
opgørelse over, hvor mange afgørelser, der træffes alene ud fra en ændret bevil-
lingsdato, da afgørelserne om ansøgning typisk omfatter flere forhold.
5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. regnskabsåret 2019, fra beskæftigelsesministeren
2319963_0006.png
Barselsdagpenge
På barselsområdet er sager vedrørende fristoverskridelse ved ansøgning et af de
største områder, hvor der i 2020 har været 13 sager (svarende til 23 pct. af alle
medholdssager på barselsområdet). De ændrede afgørelser skyldes, at administra-
tionen ikke i alle tilfælde har vejledt tilstrækkeligt om fristerne, når borgere eller ar-
bejdsgivere henvender sig. Udbetaling Danmark har gennemført undervisningsforløb
med vægt på vigtigheden af en korrekt og relevant vejledning om a nsøgningsfrister
samt om betydningen af en mangelfuld vejledning herom.
Familieydelser
På familieydelsesområdet er det særligt afgørelserne på EØS og på bidragsområdet,
som resulterer i medhold i genvurderingen. I 2020 er 31 stk. relateret til EØS-sagerne
(svarende til 21 pct. af alle medholdssager på familieydelsesområdet). Det er gen-
nemgående både i EØS-sagerne og i bidragssagerne, at medholdene i vidt omfang
vedrører bevisbyrden for ond tro ved tilbagebetalingskrav. Borger får i genvurderin-
gen medhold i, at ydelser, der er modtaget uberettiget, ikke skal tilbagebetales. Der
er tale om en manuel og skønsmæssig vurdering. Udbetaling Danmark har gennem
de seneste år flere gange ændret og præciseret vejledningen i brevene på baggrund
af præciseringer og ændringer fra Ankestyrelsen.
Pensionsområdet
På pensionsområdet udgør sager om varmetillæg og samliv henholdsvis 7 stk. og 4
stk. (svarende til ca. 11 pct. og 7 pct. af det samlede antal medhold på pensionsom-
rådet).
I tilkendelse af varmetillæg er det især ændringer i opgørelsesperioden for varmeud-
gifter, der giver anledning til ændrede afgørelser.
Samlivsafgørelser er manuelle og skønsmæssige og kan derfor give anledning til
fortolkninger. Udbetaling Danmark har i 2020 udviklet et hjælpeværktøj, som k unde-
rådgiverne kan bruge ved samlivsvurderinger på pension og familieydelser. Dette for
at sikre en bedre og mere ensartet kvalitet af afgørelserne om samliv.
2) Tværgående forhold
Administrationen peger overordnet set på tre årsager af mere tværgående k arakter
til ændringer i remonstration: Sager med usædvanlige forløb, idriftsættelse af nye IT -
systemer og praksisændringer.
Sager med usædvanlige forløb
En del af de sager, der ændres i remonstrationen, er sager, som har haft et usæd-
vanligt forløb. Det kan handle om, at faktum i sagen er specielt, eller at der er en
flerhed af faktiske eller juridiske forhold, som peger i forskellige retninger. Det bety-
der, at sagens løsning er kompliceret, og at sagens resultat afhænger af en konkret
og individuel afvejning af forhold i sagen. Disse sager ses på alle områder, og det er
forventeligt, at der til stadighed vil være en vis mængde af disse sager, men at der
fremadrettede vil være færre, idet sagerne blandt andet opstår i kølvandet af
6
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. regnskabsåret 2019, fra beskæftigelsesministeren
2319963_0007.png
idriftsættelser af nye IT-systemer og ved længere sagsbehandlingstider
Idriftsættelse af nye IT-systemer
Hertil kommer, at det i forbindelse med idriftsættelsen af de nye IT-systemer har
været nødvendigt i nogle situationer at foretage ændringer i remonstrationen. Det
har gjort sig gældende ved håndtering af systemmæssige fejl (sagsbehandlingsfejl).
Det bemærkes, at administrationen i denne forbindelse har genoptaget de upåkla-
gede afgørelser med henblik på at sikre korrekt behandling af alle sagerne.
Praksisændringer
På flere områder har der været ændringer i Udbetaling Danmarks praksis blandt an-
det som følge af ændringer i Ankestyrelsens praksis. Dette har også betydet ændrin-
ger i genvurderingerne samt efterfølgende genoptagelser af de upåklagede afgørel-
ser, der måtte være berørt af praksisændringen.
4-ugers fristen ved genvurderingen
Tilsynet ønsker en oversigt over, hvilke tiltag bestyrelsen har iværksat for at over-
holde 4-ugersfristen i alle klagesager, herunder implementeringen, og en vurdering
af, om det er tilstrækkeligt eller om der skal iværksættes yderligere tiltag.
I tillæg til bestyrelsens svarbrev har administrationen følgende bemærkninger ved-
rørende tiltag, som er implementeret.
Klageområdet er tilført yderligere ressourcer, og en del af klagesagerne behandles
nu også i driften. Dette indebærer en øget fleksibilitet ved udsving i tilgangen af kla-
ger, da flere nu kan behandle klagesager. Tidligere har det været vanskeligt for Ud-
betaling Danmark at overholde 4 ugers fristen, når der har været større udsving i
antallet af klager. Udover en øget fleksibilitet understøtter den nye organisering en
læring fra klagesagerne i hele organisationen.
Herudover er der gennemført effektiviseringer med henblik på at øge produktiviteten.
Der er sket effektiviseringer i visitationen af klager og i behandlingen af klager. Visi-
tationen af klagesager er forenklet således, at den er mindre omfattende end tidli-
gere. En forenkling af visitationen sikrer, at klagesagen hurtigt kommer videre til be-
handling, og klagesagerne afsluttes nu af den første klagesagsmedarbejder, som
gennemgår sagen. Behandlingen af klager er effektiviseret ved et fokus på driftssty-
ring og ved at præcisere genvurderingsopgaven samt de krav, der er til en genvur-
dering.
I perioden fra og med januar til og med august 2020 er 82 pct. af klagesagerne af-
sluttet indenfor 4 uger. Dette tal er beregnet på grundlag af alle behandlede klage-
sager, og der er altså som nævnt tidligere, ikke taget højde for, at der kan være
sager, som ikke er behandlet indenfor 20 dage, men som alligevel opfylder kravene
i bekendtgørelsen, da der f.eks. er indhentet yderligere oplysninger under klagesags-
behandlingen.
På denne baggrund vurderes det, at tiltagene er tilstrækkelige.
7
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. regnskabsåret 2019, fra beskæftigelsesministeren
2319963_0008.png
Hertil bemærkes det videre, at de rapporterede nøgletal indeholder den procentvise
andel af klagesager, der blev genvurderet inden for 4-ugersfristen. Der er ikke med-
regnet de sager, hvor genvurderingen først blev afsluttet efter udløbet af fristen, men
hvor dette skyldtes omstændigheder som nævnt i § 12, stk. 2, og hvor genvurderin-
gen altså fortsat blev foretaget i overensstemmelse med reglerne. Disse sager vil på
nuværende tidspunkt være indeholdt i mængden af sager, der ikke er genvurderet
inden for fristen. Udbetaling Danmarks finder dette uhensigtsmæssigt og opfordrer
således til en dialog med tilsynet med henblik på at ændre i denne rapportering,
således at denne type sager fremover vil indgå i den sagsmængde, hvor genvurde-
ringsfristen er overholdt, hvis orienteringskravet er opfyldt.
Antallet af sagsbehandlingsfejl i Udbetaling Danmark
Tilsynet bemærker, at antallet af sagsbehandlingsfejl generelt ligger højt i Udbetaling
Danmark sammenlignet med antallet af sagsbehandlingsfejl ved andre myndigheder.
Tilsynet bemærker desuden, at der er en risiko for, at de formelle sagsbehandlings-
fejl, som Ankestyrelsen finder i klagesagerne, også findes i sager, som ikke påklages
til Ankestyrelsen, og at formelle fejl udgør en svækkelse af retssikkerheden for alle
borgere, der har sager hos Udbetaling Danmark.
Tilsynet noterer sig de initiativer, som Udbetaling Danmark har iværksat for at for-
bedre kvaliteten i sagsbehandlingen. Tilsynet forudsætter, at effekterne af de iværk-
satte initiativer vil kunne afspejles i nøgletallene for 2020 fra Udbetaling Danmark og
i Ankestyrelsens redegørelse til næste år.
Udbetaling Danmarks har stort fokus på borgernes retssikkerhed. De formelle fejl,
der påpeges i den årlige redegørelse fra Ankestyrelsen, viser, at der generelt er en
faldende tendens. Herudover er der ofte tale om fejl, der ikke har betydning for re-
sultatet af afgørelsen. Der er på denne baggrund iværksat forskellige tiltag og gene-
relt er kvalitetsarbejdet prioriteret højt.
Udbetaling Danmark bemærker også, at den formalitetsmangel, der oftest er påtalt i
2019 i forbindelse med Ankestyrelsens behandling af klagesager på Udbetaling Dan-
marks områder, er overskridelse af 4-ugersfristen for genvurderingen. Denne kritik
forventes at falde væsentligt i den kommende redegørelse fra Ankestyrelsen på bag-
grund af, at Udbetaling Danmark i langt de fleste sager nu overholder denne frist.
Herudover er processen for opfølgning på sager, der har været prøvet i Ankestyrel-
sen, ligeledes er tilpasset. Forventningen er således, også dette initiativ vil ses af-
spejlet i tallene på klageområdet for 2020.
4. Bedre kontrol med fokus på forebyggelse af snyd og fejludbeta-
linger på eget sagsområde og for andre myndigheder
Udbetaling Danmark noterer sig med tilfredshed, at tilsynet anerkender, at Den Fælles
Dataenheds understøttelse af kommunernes opfølgning på kontanthjælp efter § 10 i lov
om aktiv socialpolitik nu er udbredt til alle landets kommuner.
8
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. regnskabsåret 2019, fra beskæftigelsesministeren
2319963_0009.png
Udbetaling Danmark finder det glædeligt, at Den Fælles Dataenhed har styrket kommu-
nernes kontrolindsats på kontanthjælpsområdet og har medvirket til realiseringen af et
højt kontrolprovenu ved i 2019 at have leveret godt 200.000 kontrolsager.
Fald i antal sager behandlet fra registersamkøring
Udbetaling Danmark har fra 2017-2019 behandlet et færre antal kontrolsager på bag-
grund af registersamkøring, og har i 2019 ikke nået det strategiske mål om en 5 pct.
stigning i sager behandlet fra registersamkøring. Tidligere havde Udbetaling Dan-
mark den udfordring, at en relativ stor del af de registersamkørte sager ikke førte til
egentlige kontrolsager, da sagerne ved visitering i kontrolafdelingen ikke blev vurde-
ret egnet til yderligere undersøgelse.
Udbetaling Danmark har derfor i årene 2017-2019 afsat ressourcer til at forbedre de
registersamkørte sager for at øge den andel, som er undersøgelsesegnet, og som
fører til en kontrolsag. Udbetaling Danmark har øget andelen fra 41 pct. i 2017 til 68
pct. i 2019 (jf tabellen nedenfor).
Andel undersøgelsesegnede sager af tilgåede sager
2017
Registersamkørte sager, der startes op i Udbetaling Danmark
41%
2018
52%
2019
68%
I takt med udviklingen af arbejdet med at gøre de registersamkørte sager mere un-
dersøgelsesegnede har effekten været et faldende antal sager til kontrolarbejdet. Det
hænger sammen med, at den løbende forbedring på den ene side medfører, at kon-
trolafdelingen finder flere relevante sager, som ikke tidligere blev identificeret, men
samtidig også sorterer flere irrelevante sager fra, som ellers tidligere figurerede som
potentielle kontrolsager.
Nedgangen i antallet af sager fra registersamkøring skal også ses i den sammen-
hæng, at sagsantallet i 2019 er steget på andre sagskanaler. Udbetaling Danmark
har oplevet en stigning i antallet af indkomne sager fra borger.dk og andre myndig-
heder. Disse sager er Udbetaling Danmark forpligtet til at behandle.
Udbetaling Danmark har i 2019 afsat ressourcer til at forberede overgangen til nyt
sagsbehandlingssystem, som er idriftsat i 2020. Her har fokus for kontrolområdet
været at afslutte sager fremfor at opstarte nye, så der skulle konverteres færrest
muligt sager fra det gamle system til det nye sagsbehandlingssystem.
Endelig har Udbetaling Danmark prioriteret at afsætte ressourcer til at nedbringe
sagsbehandlingstiderne på kontrolområdet, da kontrolsager ofte er langvarige.
Disse forskellige forhold har tilsammen medført et lavere antal behandlede register-
samkørte sager i Udbetaling Danmark. Det er dog Udbetaling Danmarks forventning
at realisere det strategiske mål i 2020 på 5 pct. stigning i antallet af behandlede sager
fra registersamkøring. Dette på trods af, at der i 2020 afsættes betydelige ressourcer
til at idriftsætte og modne nyt sagsbehandlingssystem samt konvertering af
9
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. regnskabsåret 2019, fra beskæftigelsesministeren
2319963_0010.png
eksisterende sager fra det gamle system.
Fald i kontrolprovenu på registersager
Udbetaling Danmark har oplevet et fald i kontrolprovenuet fra registersamkøring fra
ca. 75 mio. kr. i 2018 til ca. 53 mio. kr. i 2019. Faldet skyldes primært nedgangen i
antallet af behandlede sager som gennemgået ovenfor. Udbetaling Danmark har dog
formået at øge det samlede kontrolprovenu fra ca. 118 mio. kr. i 2018 til ca. 128 mio.
kr. 2019, idet kontrolsager fra andre sagskanaler har bidraget til at øge det samlede
kontrolprovenu.
Herudover har Udbetaling Danmark arbejdet mod mere fremrykket kontrol. Udbeta-
ling Danmark har forbedret kontrollen på kontroltrin 2 (løbende kontrol i fagsporene)
og samtidig opstartet kontrolinitiativer på kontroltrin 1 (ansøgningskontrol i fagspo-
rene). Dette kontrolarbejde vil identificere og stoppe sager, inden de bliver til kon-
troltrin 3-sager i kontrolafdelingen og således mindske mængden af sager og prove-
nupotentiale i sager fra registersamkøring på kontroltrin 3.
Udbetaling Danmark har som nævnt arbejdet på at forbedre de registersamkørte sa-
ger, der udsøges til kontrol, hvilket har medført en stor stigning i antallet af register-
samkørte sager, der oprettes som egentlige kontrolsager. Dette arbejde har tillige
betydet, at Udbetaling Danmark har opnået en højere andel af de afsluttede kontrol-
sager, som har medført et provenu fra 29 pct. i 2017 til 44 pct. i 2019. Udbetaling
Danmark har således samlet set opnået en betydelig kvalificering af kontrolarbejdet
(jf. tabellen nedenfor)
Andel provenusager af afsluttede undersøgelsesegnede sager
2017
Registersamkørte sager, der startes op i Udbetaling Danmark
29%
2018
43%
2019
44%
Det er forventningen, at provenuet på registersamkørte sager ikke vil stige i 2020, da
der har været en faldende tilgang af registersamkørte sager i 2019. I 2020 er der
stadig bundet ressourcer til implementering af nyt sagsbehandlingssystem og nyt
pensionssystem, hvilket har betydning for mængden af sager og provenu.
5. Bemærkninger til tilsynsbrevets bilag
Tilsynet har ligesom sidste år udarbejdet to bilag til tilsynsbrevet, hvilket giver anled-
ning til følgende bemærkninger fra Udbetaling Danmark.
Overbudgettering af administrationsomkostninger for 2020 vedrørende Lån til Ud-
dannelsesloft
Administrationen skal indledningsvis gøre opmærksom på, at Udbetaling Danmark
opkræver et administrationsbidrag for Lån til Uddannelsesløft, som er i overensstem-
melse med den afsatte finanslovsbevilling. I den sammenhæng skal det ligeledes
påpeges, at opgaven indgår som en del af Statslige Finansielle Ordninger (SFO).
10
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. regnskabsåret 2019, fra beskæftigelsesministeren
2319963_0011.png
Efter aftale med Økonomistyrelsen styrer Udbetaling Danmark økonomien i SFO ud
fra en samlet ramme for alle ordninger, herunder i forhold til realisering af aftalte
besparelseskrav. Der sker efterfølgende en udligning af eventuelle mer - og mindre-
forbrug mellem de forskellige ordninger.
Dette kan medføre, at de realiserede omkostninger til den enkelte ordning kan afvige
fra bevillingen på finansloven. De samlede omkostninger til SFO vil dog være inde-
holdt indenfor de samlede finanslovsbevillinger til ordninger under SFO set under ét.
Fejl i finansieringsbidrag på boligstøtteområdet
Angående posteringsfejlen i fagsystemet på boligstøtteområdet, som har medført en
løbende ufuldstændig og dermed forsinket finansiering hos stat og kommuner, kan
Udbetaling Danmark i lighed med tidligere redegørelser bekræfte, at der regnskabs-
mæssigt blev taget hensyn til forholdet i 2019. Fejlen er efterfølgende rettet i fagsy-
stemet, den manglende finansiering er opkrævet efterfølgende, og der er indført
yderligere interne kontroller på området.
Angående praksis for håndtering af genberegningskrav bemærker Udbetaling Dan-
mark, at forholdet skyldtes en ændring lovgivningen på området, som medførte, at
en del genberegningskrav ikke har kunnet rettes mod borgerne før efterregulerings-
kørslen året efter. De finansieringsmæssige konsekvenser af lovændringen har ikke
været afklaret, hvilket har betydet, at likviditetstrækket hos Udbetaling Danmark ved-
rørende disse krav ikke tilsvarende har været hentet fra statens likviditet, som det er
tilfældet med reelt oprettede krav hos borgerne.
Udbetaling Danmark og Beskæftigelsesministeriet blev ved udgangen af 2019 enige
om, at det ville være mest retvisende at afspejle disse krav som tilgodehavender i
statsregnskabet og tilsvarende afspejle det manglende likviditetstræk som en mel-
lemregning med Udbetaling Danmark. Udbetaling Danmark kan oplyse, at der ude-
lukkende har været tale om balance/likviditetsmæssige forskelle, idet udgifterne i
statsregnskabet løbende har været retvisende. Afklaringen af de likviditetsmæssige
forhold udestår fortsat, da der pågår drøftelser om omlægning af finansieringen ved-
rørende genberegningskrav, herunder ift. tidligere finansiering fra kommunerne. Ud-
betaling Danmark har således fortsat løbende, og indtil efterreguleringskørslen er
færdiggjort året efter, et likviditetsmæssigt udlæg vedrørende en del af genbereg-
ningskravene, og som således tilsvarende ikke reguleres på balancen i statsregn-
skabet.
Udbetaling Danmark vil naturligvis stå til disposition i forhold til dialogen om statens
retningslinjer for finansiering af ydelser administreret af Udbetaling Danmark, i for-
hold til at fortsætte dialogen omkring likviditetstræk og registreringer i statsregnska-
bet vedrørende genberegningskravene.
Ressortministeriernes bemærkninger til overensstemmelser mellem henholdsvis
statsregnskabet og Udbetaling Danmarks årsrapport samt ordningsreg nskaberne for
de fem store ordninger under Statslige Finansielle Ordninger.
Som det fremgår af ressortministeriernes bemærkninger i bilag 2 til tilsynsskemaet,
11
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. regnskabsåret 2019, fra beskæftigelsesministeren
2319963_0012.png
så er der grundlæggende overensstemmelse mellem statsregnskabet og dels ord-
ningsregnskaberne på området Statslige Finansielle Ordninger, samt dels de stats-
lige specifikationer i Udbetaling Danmarks årsrapport. På §§ 9 og 38 har Skattemini-
steriet og Udbetaling Danmark noteret en uvæsentlig difference, som efterfølgende
er afklaret.
På § 17 har Beskæftigelsesministeriet og Udbetaling Danmark noteret en difference
i registrerede udlån på området for boligstøttelån. Difference skyldes primært en kor-
rektion i saldoen for boligstøttelån i statsregnskabet tilbage i 2016, som var foretaget
på baggrund af et fejlbehæftet grundlag. På området for boligstøttelån har der end-
videre historisk været en forskel i regnskabspraksis i Udbetaling Danmark og staten.
For at regnskabspraksis og registreringer i størst muligt omfang bliver ens og mere
entydigt sammenhængende, vil det være hensigtsmæssigt at ændre regnskabsprak-
sis på dette område i Udbetaling Danmark. Udbetaling Danmark vil samarbejde med
Beskæftigelsesministeriet om ændring af regnskabspraksis, den finansielle afrappor-
tering og primokorrektionen i forhold til registrerede udlån.
Med venlig hilsen
Carsten Bodal
Direktør for Udbetaling Danmark
12