Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 136
Offentligt
2319962_0001.png
Bilag
Nøgletalstabeller for 2019
Tilsynsområde 1: Effektiv administration
Tabel 1.1: Samlede sagsomkostninger og enhedsomkostninger
Formålet med tabellen er at vise sammensætningen af de samlede omkostninger og gennemsnitlige sagsomkostninger på de områder, Udbetaling
Danmark administrerer, fordelt på hovedaktiviteter og administrative hovedområder.
A. Antal unikke
CPR-numre om
året pr. ordning
C.
Øvrige
adm.
omk.
3
D. KMD
omk., der
ikke
afregnes
via UDK
4
Mio. kr.
E. Off.
omk. i
alt
(B+C+D)
F:
Enhedsomk.
(E/A)
B. Driftsomkostninger (mio. kr.)
1
KMD-
Kundedrifts- IT-
omk., der
omk.
driftsomk. afregnes
via UDK
2
Aktivitetsbaserede opgaver
Barselsdagpenge
Boligstøtte
Familieydelser
Social pension
International Pension og International Social Sikring
Fleksydelse
Delpension, efterlevelses- og begravelseshjælp
Studiegæld
1. Aktivitetsbaserede opgaver i alt
5
Administrative opgaver
Vandrende arbejdstagere
International sygesikring
Dataenheden
Statslige Finansielle Ord. (undtagen Studiegæld)
Jobpræmieordningen
Særlig støtte og loftsberegning
Helhedsorienteret kontrol
Øvrige opgaver
6
2. Administrative opgaver i alt
3. Samlet virksomhed (1+2)
7
2
23
20
55
2
16
37
3
158
884
0
0
0
0
0
0
0
0
0
187
0
0
0
0
0
0
0
0
0
372
176.197
717.773
712.786
1.354.886
58.519
3.380
50.981
299.019
3.373.541
91
241
111
151
78
10
15
27
725
64
69
45
10
0
0
0
0
187
0
0
0
372
0
0
0
0
372
Samlede
driftsomk
Mio. kr.
Mio. kr.
Kr. pr.
ydelsesmodt.
156
310
155
533
78
10
15
27
1.284
2
23
20
55
2
16
37
3
158
1.443
50
88
33
28
2
9
6
11
227
0
0
0
8
0
0
3
10
22
248
0
0
0
47
0
0
0
0
47
0
0
0
0
0
0
0
0
0
47
206
398
188
608
80
20
21
38
1.558
2
23
20
63
2
16
40
0
180
1.738
1.167
554
263
449
1.362
5.802
420
127
465
1) De samlede driftsomkostninger kan genfindes i note 8 i Udbetaling Danmarks årsrapport. De koncernfordelte fællesomkostninger udgjorde 72 mio. kr. i 2019, hvilket er en stigning på 10 mio. kr. i forhold
til 2018. Dette skyldes primært en teknisk omlægning, hvor flere omkostninger fordeles på koncernniveau.
2) Omkostninger til eksisterende KMD IT-løsninger, der afregnes via UDK: Udbetaling Danmark overtog pr. 1. januar 2018 kommunernes acontobetalinger til KMD. KMD-omkostninger, der afregnes via UDK,
kan aflæses i note 8 i Udbetaling Danmarks årsrapport. Der er en andel af beløbet, som KMD fortsat afregner direkte med den enkelte kommune i en efterregulering, jf. note 4.
3) Øvrige administrationsomkostninger indeholder projekt-, låne- og eksternt finansierede omkostninger. Omkostningerne fremgår af note 8 i Udbetaling Danmarks årsrapport.
1
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. regnskabsåret 2019, fra beskæftigelsesministeren
2319962_0002.png
Bilag
Nøgletalstabeller for 2019
4) Omkostninger til eksisterende KMD IT-løsninger, der ikke afregnes via UDK: I 2019 består disse omkostninger alene af efterreguleringen nævnt i note 2 ovenfor.
5) Summen angiver det samlede antal af aktivitetsbaserede opgaver og ikke antallet af unikke CPR-numre, da de samme CPR-numre kan være anvendt i ansøgningen af flere forskellige ydelser. Tallene er
trukket den 21. april 2020.
6) Øvrige opgaver omfatter Seniorpræmieordning, Midlertidig børnetilskud og Dataudveksling med pensionsinstitutterne.
7) Tallene er afrundet.
Tabel 1.2a: Flerårig oversigt over enhedsomkostninger, 2013-2019, kr. pr. unikt CPR-nummer
1)
Formålet med tabellen er at vise udviklingen over tid i de gennemsnitlige enhedsomkostninger (svarende til tallene i kolonne E i tabel 1.1 ovenfor) på
de områder, Udbetaling Danmark administrerer.
Regnskabstal
Enhedsomkostninger (kr. pr. unikt CPR-nummer)
1)
Barselsdagpenge
Boligstøtte
2)
Familieydelser
2)
Pension
International pension og International Social Sikring
Fleksydelse
3)
Delpension, efterlevelses- og begravelseshjælp
3)
Studiegæld
4)
2013
2)
1.379
687
390
453
1.097
-
-
-
2014
1.117
685
339
440
1.316
-
-
-
2015
987
680
321
401
1.283
-
-
-
2016
1.027
698
340
415
1.217
1.606
220
-
2017
1.292
798
298
492
1.257
2.818
259
133
2018
1.242
598
242
471
1.243
3.994
286
118
2019
1.167
554
263
449
1.362
5.802
420
127
1) Udviklingen i enhedsomkostninger er i væsentligt omfang påvirket af driftsførte projektomkostninger og afskrivninger, som varierer betydeligt fra år til år. Dette gælder særligt
omkostninger i relation til Konkurrenceudsættelsesprogrammet, som har stor indvirkning på udviklingen i administrationsomkostninger på de enkelte ydelsesområder. Opgørelsen af
enhedsomkostninger afspejler derfor ikke udviklingen i Udbetaling Danmarks driftsomkostninger til kundedrift og IT, herunder om Udbetaling Danmark løbende realiserer effektiviseringer
i driften. Tallene er opgjort i løbende priser.
2) Driftsomkostningerne for boligstøtte og pension vedrører kun en 10 måneders periode, idet Udbetaling Danmark først overtog disse områder 1. marts 2013.
3) Der opgøres ikke enhedsomkostninger for Fleksydelse, Delpension, efterlevelses- og begravelseshjælp i 2015, da det ikke var et fuldt driftsår.
4) Der opgøres ikke enhedsomkostninger for Studiegæld i 2016, da det ikke var et fuldt driftsår.
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. regnskabsåret 2019, fra beskæftigelsesministeren
2319962_0003.png
Bilag
Nøgletalstabeller for 2019
Tabel 1.2b: Flerårig oversigt over offentlige omkostninger inkl. øvrige adm. omkostninger
Mio. kr.
Administrations- og IT-omkostninger i alt, inkl. øvrige adm. omk.
heraf driftsomkostninger
heraf afskrivninger
heraf øvrige adm. omk. (ekskl. afskrivninger)
heraf KMD-omkostninger, der ikke afregnes via Udbetaling Danmark
2013
1.610
823
0
155
632
2014
1.558
844
0
44
670
2015
1.575
790
5
86
694
2016
1.704
792
31
179
702
2017
1.967
959
105
216
687
2018
1.771
1.422
73
204
72
2019
1.738
1.443
93
155
47
Note: Denne tabel er revideret pr. 5. oktober 2020. Beløbene angives i mio. kr. og i løbende priser. Administrations- og IT-omkostninger består af de samlede administrationsomkostninger og de samlede IT-
omkostninger, der indgår i Udbetaling Danmarks regnskab, samt de omkostninger til eksisterende IT-løsninger, som leverandøren afregner direkte med kommunerne. Øvrige administrationsomkostninger
indeholder projekt-, låne- og eksternt finansierede omkostninger. Omkostningerne fremgår af note 8 i Udbetaling Danmarks årsrapport.
Tabel 1.2c: Flerårig oversigt over offentlige omkostninger ekskl. øvrige adm. omkostninger
Mio. kr.
Administrations- og IT-omkostninger i alt, ekskl. øvrige adm. omk.
2013
1.454
2014
1.511
2015
1.484
2016
1.494
2017
1.646
2018
1.495
2019
1.490
2020 (B)
1.383
2021 (B01)
1.153
2022 (B02)
1.048
2023 (B03)
1.029
Note: Beløbene angives i mio. kr. For 2013-2019 angives omkostninger i løbende priser, mens omkostninger i 2020-2023 angives i PL 20. Omkostningerne i 2020-23 afspejler budgetoverslagene angivet
til Udbetaling Danmarks bestyrelse i december 2019. Administrations- og IT-omkostninger består af de samlede administrationsomkostninger og de samlede IT -omkostninger, der indgår i Udbetaling
Danmarks regnskab, samt de omkostninger til eksisterende IT-løsninger, som leverandøren afregner direkte med kommunerne.
Tabel 1.3: Flerårig oversigt over samlede udgifter vedr. IT-understøttelse
Formålet med tabellen er at vise udviklingen over tid i de samlede offentlige omkostninger ved IT-understøttelsen af administrationen af Udbetaling Danmark.
Mio. kr.
IT-administrationsomkostninger (nye IT-løsninger)
Kommunale IT-licenser (eksisterende IT-løsninger)
1)
Samlet udgift til IT-licenser, mio. kr.
2013
0
632
632
2014
0
670
670
2015
0
694
694
2016
21
702
723
2017
66
687
753
2018
125
491
616
2020
192
419
601
2020 (B)
425
91
516
2021 (B01)
362
0
362
2022 (B02)
290
0
290
2023 (B03)
288
0
288
Note: Beløbene angives i mio. kr. For 2013-2020 angives omkostninger i løbende priser, mens omkostninger i 2021-2023 angives i PL 20. Omkostningerne i 2020-23 afspejler budgetoverslagene angivet til
Udbetaling Danmarks bestyrelse i december 2019. Der indgår ikke afbetaling på lån og renter.
1) Kommunale IT-licenser omfatter kommunernes licensbetalinger til eksterne leverandører vedrørende fag - og støttesystemer, der anvendes på Udbetaling Danmarks områder. Fra og med 2018 har
Udbetaling Danmark overtaget størstedelen af kommunernes licensbetaling til KMD.
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. regnskabsåret 2019, fra beskæftigelsesministeren
2319962_0004.png
Bilag
Nøgletalstabeller for 2019
Tilsynsområde 2: Retssikkerhed
2.1. Overblik
I tabellerne i afsnit 2.1. og 2.2 på retssikkerhedsområdet følges de gennemsnitlige sagsbehandlingstider på de mest centrale ydelsesområder, hvilket vil sige
de ordninger, hvor der er mindst 10.000 ansøgningssager om året.
I tabellen i afsnit 2.3 følges klagesager på alle områder med en særlig specifikation på udvalgte centrale ydelsesområder, hvor der samlet set er mange
tilkendelser og løbende udbetalinger, idet det ikke er muligt for Udbetaling Danmark teknisk at adskille klagesager over nyansøgninger og andre sager.
Tabel 2.1.1: Gennemsnitlige sagsbehandlingstider
overblik over samtlige ansøgningssager
Tabellens formål er at give et samlet overblik over sagsbehandlingstiderne (i antal uger) for afsluttede ansøgningssager på alle centrale ydelsesområder i
Udbetaling Danmark.
2019
Antal sager i alt i
2019
82.239
151.288
35.534
206.614
32.622
17.626
15.507
37.251
32.924
40.965
41.540
694.110
1.kvt., antal uger
2
4
8
4
3
8
8
6
6
2
2. kvt., antal uger
2
4
7
5
3
5
10
3
5
3
3. kvt., antal uger
2
4
7
5
3
5
12
4
6
2
4. kvt., antal uger
Gl. frist
1
5
7
7
3
5
15
4
6
2
7
3
7
Ny frist
1
5
Gennemsnit 2019
(antal uger)
2
4
7
5
3
6
11
4
6
2
Fastsat frist
(antal uger)
Gl. frist
Ny frist
4
3
10
9
10
13
9
10
6
15
10
10
6
8
3
Barselsdagpenge
Virksomhedsrefusion
Barsel
øvrige
1)
Boligstøtte
Ordinært og ekstra børnetilskud
Underholdsbidrag
2)
Særligt sundhedskort
Folkepension
Varmetillæg
ISS
art 13
3)
Øvrige
4)
I alt
Note: De opdaterede tal er trukket fra Udbetaling Danmarks database den 28. august 2020. Formålet med opdatering af tabellerne er at tydeliggøre, at sagsbehandlingsfristerne på en række områder er blevet forkortet
pr. 1. november 2019. Tilsynsbrevet for 2020 tager udgangspunkt i tidligere modtagne nøgletal vedrørende 2019, som blev trukket fra Udbetaling Danmarks database den 7. januar 2020. Der kan derfor forekomme
mindre afvigelser i opgørelserne, da Udbetaling Danmarks database løbende opdateres. Det bemærkes, at den gamle frist dækker over perioden 1. januar 2020 til og med den 31. oktober 2020, mens den nye frist
dækker over perioden 1. november til og med 31. december 2020.
1)
Barsel - øvrige
dækker over sager om barsel ved adoption, fravær under graviditet (pga. graviditetsbetinget sygdom) og alvorligt syge børn.
2)
Underholdsbidrag
dækker over sager om varigt børnebidrag, ægtefællebidrag (ikke forskudsvis), fødselsbidrag, konfirmationsbidrag og uddannelsesbidrag til 23 år.
3)
ISS - art 13
dækker over sager om lovvalg efter artikel 13 i forordning (EF) nr. 883/2004, vedr. lovvalg ved beskæftigelse på to eller flere EU-medlemsstaters område.
4) Øvrige sagsbehandlingsområder, herunder ISS-artikel 12, International pension mfl.
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. regnskabsåret 2019, fra beskæftigelsesministeren
2319962_0005.png
Bilag
Nøgletalstabeller for 2019
Tabel 2.1.2: Sagsbehandlingstid
overblik over samtlige ansøgningssager til tiden
Tabellen giver et samlet overblik over andelen af sager, som er afsluttet inden for den fastsatte sagsbehandlingsfrist på alle centrale ydelsesområder i
Udbetaling Danmark i pågældende kvartal.
2019
Antal sager i alt til
tiden i 2019
80.384
134.803
28.562
187.207
30.656
16.560
12.505
34.759
30.796
34.640
34.092
624.960
1.kvt.,
pct.
98
94
81
95
96
91
84
87
93
82
85
2. kvt.,
pct.
97
91
79
95
95
96
82
97
94
76
81
3. kvt.,
pct.
98
90
80
96
95
97
83
95
93
90
84
4. kvt.,
pct.
Gl. frist Ny frist
98
98
85
80
82
96
67
96
84
96
90
74
90
94
91
78
Gennemsnit 2019
(pct.)
98
89
80
91
94
94
81
93
94
85
82
Fastsat frist
1)
(pct.)
80
80
80
80
80
80
80
80
80
80
80
80
Barselsdagpenge
Virksomhedsrefusion
Barsel
øvrige
2)
Boligstøtte
Ordinært og ekstra børnetilskud
Underholdsbidrag
3)
Særligt sundhedskort
Folkepension
Varmetillæg
ISS
art 13
4)
Øvrige
5)
I alt
Note: De opdaterede tal er trukket fra Udbetaling Danmarks database den 28. august 2020. Formålet med opdatering af tabellerne er at tydeliggøre, at sagsbehandlingsfristerne på en række områder er blevet forkortet
pr. 1. november 2019. Tilsynsbrevet for 2020 tager udgangspunkt i tidligere modtagne nøgletal vedrørende 2019, som blev trukket fra Udbetaling Danmarks database den 7. januar 2020. Der kan derfor forekomme
mindre afvigelser i opgørelserne, da Udbetaling Danmarks database løbende opdateres. Det bemærkes, at den gamle frist dækker over perioden 1. januar 2020 til og med den 31. oktober 2020, mens den nye frist
dækker over perioden 1. november til og med 31. december 2020.
1) Fristerne er i henhold til Udbetaling Danmark-loven og retssikkerhedsloven fastlagt ud fra den tid, der i praksis går med at behandle 80-90 pct. af den pågældende sagstype.
2)
Barsel - øvrige
dækker over sager om barsel ved adoption, fravær under graviditet (pga. graviditetsbetinget sygdom) og alvorligt syge børn.
3)
Underholdsbidrag
dækker over sager om varigt børnebidrag, ægtefællebidrag (ikke forskudsvis), fødselsbidrag, konfirmationsbidrag og uddannelsesbidrag til 23 år.
4)
ISS - art 13
dækker over sager om lovvalg efter artikel 13 i forordning (EF) nr. 883/2004, vedr. lovvalg ved beskæftigelse på to eller flere EU-medlemsstaters område.
5)
Øvrige
sagsbehandlingsområder, herunder ISS-artikel 12, International pension mfl.
5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. regnskabsåret 2019, fra beskæftigelsesministeren
2319962_0006.png
Bilag
Nøgletalstabeller for 2019
2.2. Borgerens perspektiv
Tabel 2.2.1: Svartid til borger
inden for fristen
Tabellen giver et overblik over hvor længe borgeren venter (i antal uger) på at få afgjort sin sag
i de tilfælde, hvor sagen afsluttes inden for den fastsatte
frist.
2019
Antal sager i alt
til tiden i 2019
80.384
134.803
28.562
187.207
30.656
16.560
12.505
34.759
30.796
34.640
34.075
624.943
1.kvt., antal uger
2
3
6
4
2
6
3
3
2
1
2. kvt., antal uger
2
2
5
4
3
4
3
2
2
1
3. kvt., antal uger
2
2
5
5
3
4
4
3
2
2
4. kvt., antal uger
Gl. frist
0
3
5
6
2
4
2
3
2
1
5
2
4
Ny frist
0
2
Gennemsnit 2019
(antal uger)
1
2
5
5
3
4
3
3
2
1
Fastsat frist
(antal uger)
Gl. frist Ny frist
4
3
10
9
10
13
9
10
6
15
10
10
6
8
3
Barselsdagpenge
Virksomhedsrefusion
Barsel
øvrige
1)
Boligstøtte
Ordinært og ekstra børnetilskud
Underholdsbidrag
2)
Særligt sundhedskort
Folkepension
Varmetillæg
ISS
art 13
3)
Øvrige
4)
I alt
Note: De opdaterede tal er trukket fra Udbetaling Danmarks database den 28. august 2020. Formålet med opdatering af tabellerne er at tydeliggøre, at sagsbehandlingsfristerne på en række områder er blevet forkortet
pr. 1. november 2019. Tilsynsbrevet for 2020 tager udgangspunkt i tidligere modtagne nøgletal vedrørende 2019, som blev trukket fra Udbetaling Danmarks database den 7. januar 2020. Der kan derfor forekomme
mindre afvigelser i opgørelserne, da Udbetaling Danmarks database løbende opdateres. Det bemærkes, at den gamle frist dækker over perioden 1. januar 2020 til og med den 31. oktober 2020, mens den nye frist
dækker over perioden 1. november til og med 31. december 2020.
1)
Barsel - øvrige
dækker over sager om barsel ved adoption, fravær under graviditet (pga. graviditetsbetinget sygdom) og alvorligt syge børn.
2)
Underholdsbidrag
dækker over sager om varigt børnebidrag, ægtefællebidrag (ikke forskudsvis), fødselsbidrag, konfirmationsbidrag og uddannelsesbidrag til 23 år.
3)
ISS - art 13
dækker over sager om lovvalg efter artikel 13 i forordning (EF) nr. 883/2004, vedr. lovvalg ved beskæftigelse på to eller flere EU-medlemsstaters område.
4)
Øvrige
sagsbehandlingsområder, herunder ISS -artikel 12, International pension mfl.
6
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. regnskabsåret 2019, fra beskæftigelsesministeren
2319962_0007.png
Bilag
Nøgletalstabeller for 2019
Tabel 2.2.2: Svartid til borger - fristoverskridelse
Tabellen giver et overblik over hvor længe (i antal uger) borgeren må vente på at få afgjort sin sag
i de tilfælde, hvor sagen
ikke
afsluttes inden for den
fastsatte frist i pågældende kvartal. At sagen ikke afsluttes inden for den fastsatte frist kan skyldes, at Udbetaling Danmark afventer dokumentation fra
borger.
2019
Antal sager i alt
med
fristoverskridelse i
2019
1.859
16.485
6.972
19.407
1.966
1.066
3.002
2.492
2.128
6.325
7.468
69.170
1.kvt., antal uger
2. kvt., antal uger
3. kvt., antal uger
4. kvt., antal uger
Gennemsnit 2019
(antal uger)
Fastsat frist
(antal uger)
Barselsdagpenge
Virksomhedsrefusion
Barsel
øvrige
1)
Boligstøtte
Ordinært og ekstra børnetilskud
Underholdsbidrag
2)
Særligt sundhedskort
Folkepension
Varmetillæg
ISS
art 13
3)
Øvrige
4)
I alt
8
23
16
17
15
25
35
21
53
7
10
18
16
17
14
29
42
31
64
7
11
20
17
18
14
32
51
23
52
10
Gl. frist
12
18
18
15
16
28
49
16
64
11
Ny frist
12
17
12
10
33
10
19
17
14
13
29
45
21
58
8
Gl. frist
4
10
10
13
10
15
10
6
8
3
Ny frist
3
9
9
6
10
Note: De opdaterede tal er trukket fra Udbetaling Danmarks database den 28. august 2020. Formålet med opdatering af tabellerne er at tydeliggøre, at sagsbehandlingsfristerne på en række områder er blevet forkortet
pr. 1. november 2019. Tilsynsbrevet for 2020 tager udgangspunkt i tidligere modtagne nøgletal vedrørende 2019, som blev trukket fra Udbetaling Danmarks database den 7. januar 2020. Der kan derfor forekomme
mindre afvigelser i opgørelserne, da Udbetaling Danmarks database løbende opdateres. Det bemærkes, at den gamle frist dækker over perioden 1. januar 2020 til og med den 31. oktober 2020, mens den nye frist
dækker over perioden 1. november til og med 31. december 2020.
1)
Barsel - øvrige
dækker over sager om barsel ved adoption, fravær under graviditet (pga. graviditetsbetinget sygdom) og alvorligt syge børn.
2)
Underholdsbidrag
dækker over sager om varigt børnebidrag, ægtefællebidrag (ikke forskudsvis), fødselsbidrag, konfirmationsbidrag og uddannelsesbidrag til 23 år.
3)
ISS - art 13
dækker over sager om lovvalg efter artikel 13 i forordning (EF) nr. 883/2004, vedr. lovvalg ved beskæftigelse på to eller flere EU-medlemsstaters område.
4)
Øvrige
sagsbehandlingsområder, herunder ISS -artikel 12, International pension mfl.
7
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. regnskabsåret 2019, fra beskæftigelsesministeren
2319962_0008.png
Bilag
Nøgletalstabeller for 2019
2.3. Klagesager
-
andel klagesager, hvor borger får medhold samt svartid
I tabellen 2.3 på retssikkerhedsområdet følges klagesager på alle ydelsesområder, hvor der er klageadgang med remonstration, som er kommet ind i løbet af
året Det vil sige både klagesager vedrørende nyansøgninger og klagesager vedrørende den løbende udbetaling, f.eks. i forbindelse med løbende
efterreguleringer, årsomregning mv. Der er en særlig specifikation på udvalgte centrale ydelsesområder.
Tabellen giver et overblik over andelen af klagesager, hvor Udbetaling Danmark ved genvurderingen giver borgeren medhold.
1)
Andelen angives som
remonstrationsprocenten for de centrale sagsbehandlingsområder.
1)
Endvidere giver tabellen et overblik over andelen af klagesager, hvor
genvurderingsfristen på 4 uger overholdes samt hvor lang tid borgerne venter på en genvurdering i de tilfælde, hvor 4 ugers fristen ikke overholdes.
2019
Barsel i alt, herunder
Barselsdagpenge
Virksomhedsrefusion
Barsel
øvrige
2)
Boligstøtte
Familieydelser i alt, herunder
Børnetilskud
3)
Underholdsbidrag
4)
Børne og ungeydelse
Familieydelse
øvrige
5)
Pension i alt, herunder
Folkepension
Førtidspension
Varmetillæg
Ældrecheck
Pension
øvrige
6)
IPOS i alt
International pension
ISS
7)
I alt
Tilgang af klager
506
381
107
18
5.433
1.624
437
423
637
127
1.406
404
243
55
130
362
617
601
16
9.586
Antal behandlede
klagesager i alt
494
375
103
16
6.555
1.707
457
452
676
122
1.391
411
250
54
129
356
677
657
20
10.824
Remonstrationsprocent
10
11
5
13
12
13
14
8
17
7
6
7
4
20
3
7
19
19
0
12
Andel sager (pct.), hvor
genvurderingsfristen er
overholdt af alle klagesager
74
73
79
56
53
54
57
51
59
28
72
81
78
85
96
43
64
63
75
57
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid
(antal arbejdsdage) i sager, hvor
genvurderingsfristen ikke overholdes
33
32
36
36
59
58
45
49
55
68
36
32
33
32
18
40
61
60
69
56
Note: Tabellen er genereret på baggrund af data i Udbetaling Danmarks Klage-BI den 16. januar 2020. Der efterregistreres løbende i Klage-BI, og tallene kan derfor ændre sig i mindre grad.
1) I opgørelsen medtages alene afgørelser, som ændres, uden at der er kommet nye oplysninger i sagen, siden afgørelsen blev truffet.
2)
Barsel
øvrige
omfatter sager fra Helhedsorienteret Kontrol vedrørende opkrævning, barsel ved adoption, fravær under graviditet (pga. graviditetsbetinget sygdom) og alvorligt syge børn.
3)
Børnetilskud
omfatter sager om tilskud som tilkendes efter lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag.
4)
Underholdsbidrag
omfatter sager om varigt børnebidrag, ægtefællebidrag (ikke forskudsvis), fødselsbidrag, konfirmationsbidrag og uddannelsesbidrag til 23 år.
5)
Familieydelse - øvrige
omfatter sager fra Helhedsorienteret Kontrol om opkrævning.
6)
Pension - øvrige
omfatter sager fra Helhedsorienteret Kontrol om opkrævning, delpension, fleksydelse, begravelseshjælp, efterlevelseshjælp, personlig tillægsprocent, personligt tillæg m.v.
7)
ISS - art 13
omfatter sager om lovvalg efter artikel 13 i forordning (EF) nr. 883/2004, vedr. lovvalg ved beskæftigelse på to eller flere EU-medlemsstaters område.
8
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. regnskabsåret 2019, fra beskæftigelsesministeren
2319962_0009.png
Bilag
Nøgletalstabeller for 2019
Tilsynsområde 4: Kontrol
4.1. Overblik over kontrolindsatsen på Udbetaling Danmarks egne ydelser
Tabel 4.1.1: Effektiv kontrol i ansøgningsforløb
Formålet med tabellen er at belyse kontrolindsatsen i ansøgningsfasen (kontroltrin 1) på væsentlige sagsområder.
2019
Boligstøtte
Familieydelser
Pension
Barselsdagpenge
Total
Antal sager i alt i 2019
-
-
70.125
-
70.125
Provenu for året,
mio. kr.
-
-
-
-
Note: Udbetaling Danmark udbetaler ydelser på en række områder, hvor der ikke i dag foretages systematisk opsamling på kontrolsager.
Tabellen viser antal afslag i ansøgningsprocessen fra de tidligere kommunale sagsbehandlingssystemer fra KMD.
Kilde: Udbetaling Danmark, Ankestyrelsen, Danmarks Statistik, KMD, lovmodellens datagrundlag og egne beregninger.
Tabel 4.1.2: Effektiv kontrol i løbende sager
Formålet med tabellen er at sætte fokus på omfanget af kontrol i løbende sager (kontroltrin 2). Tabellen viser udelukkende kontrolresultat for Udbetaling
Danmarks kontrolkanal registersamkøring.
2019
Boligstøtte
Familieydelser
Pension
Barselsdagpenge
Total
Note: Tabellen indeholder ikke længere både stop og reguleringer som resultat af maskinel sagsbehandling (eIndkomstmodellen), som den gjorde i 2016. Tabellen indeholder nu udelukkende stop og nedreguleringer,
som resultat af registersamkøring på kontroltrin 2. I takt med udrulningen af yderligere registersamkøringsinitiativer på kontroltrin 2, vil rapporteringen i tabel 4.1.2 blive mere fyldestgørende. Der er endnu ikke
registersamkøringsinitiativer på barsel og boligstøtte for kontroltrin 2.
Udbetaling Danmark udbetaler ydelser på en række områder, hvor der ikke i dag foretages systematisk opsamling på kontrolsager. Data vil tilgå efterhånden som de bliver tilgængelige.
1) Antallet af aktuelle ydelsesmodtagere er opgjort for ydelsesområder, hvor der foretages registersamkøring. Det bemærkes, at borgere kan modtage flere forskellige ydelser.
2) Besparelsen opgøres med udgangspunkt i den gennemsnitlige månedlige sats for ydelsen. Metoden for opgørelse af besparelsesprovenuet i forbindelse med kontrol i løbende sager skal aftales nærmere.
Antal
ydelsesmodtagere
1)
-
712.786
1.354.886
-
Antal stop og
ændringer
-
301
59
-
Provenu for året,
mio. kr.
2)
-
8,2
2,5
-
Gennemsnitligt provenu pr.
stop/ændring,
kr.
-
27.233
42.522
-
9
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. regnskabsåret 2019, fra beskæftigelsesministeren
2319962_0010.png
Bilag
Nøgletalstabeller for 2019
Tabel 4.1.3: Udviklingen i det samlede kontrolprovenu fra 2018 til 2019 ved registersamkøring på kontroltrin 2 og 3
Formålet med tabellen er at opgøre udviklingen i det samlede kontrolprovenu for registersamkøringen på de forskellige ydelsesområder.
2019
Samlet provenu
2018
(mio. kr.)
1,6
35,8
35,7
1,9
75
Samlet provenu 2019
(mio. kr.)
Boligstøtte
Familieydelser
Pension
Barselsdagpenge
Total
2,2
12,2
35,8
2,7
52,9
Note: Tabellen indeholder ikke længere både stop og reguleringer som resultat af maskinel sagsbehandling (eIndkomstmodellen). Tabellen indeholder nu udelukkende stop og nedreguleringer, som resultat af
registersamkøring på kontroltrin 2 og 3. I takt med udrulningen af yderligere registersamkøringsinitiativer på kontroltrin 2, vil rapporteringen i tabel 4.1.3 blive mere fyldestgørende.
4.2. Overblik over anvendelsen og resultaterne af Den Fælles Dataenheds leverancer på kontroltrin 2 og 3
Ta el 4. . : ”Udtrækshitrate ”-
Udbetaling Danmarks og kommunernes anvendelse af dataenhedens leverancer
Formålet med tabellen er at belyse anvendelsen af dataenhedens leverancer på forskellige ydelsesområder i perioden (2019). Tabellen belyser samarbejdet
om brugen af dataenhedens leverancer og kan give input til forbedring af kriterier
1)
.
2019
Udbetaling Danmark/HOK
Antal sager leveret af
dataenheden
1.767
-
3)
881
635
251
200.787
4)5)
192.632
6)
3.197
5.085
202.554
Antal udtrukne sager til kontrol
Oprettede kontrolsager
Udtrækshitrate,
pct.
2)
Total Udbetaling
Danmark
Boligstøtte
Familieydelser
Pension
Barselsdagpenge
Total kommuner
Kontanthjælp
Sygedagpenge
Økonomisk friplads
Total
1.767
-
881
635
251
178.950
172.844
3.021
3.085
180.717
1.323
-
566
568
189
29.304
27.791
596
917
30.627
75
-
64
89
75
15
14
19
18
15
Note: Den Fælles Dataenhed har ikke leveret flere sager, end Udbetaling Danmark har ønsket at trække i løbet af 2019. Dette gør det svært at sammenligne udtrækshitraten ml. kommunerne og Udbetaling Danmark.
1) Sager afsluttet på tværs af Udbetaling Danmarks og kommunernes ydelser.
2) Udtrækshitraten opgøres som andel oprettede kontrolsager i forhold til antal sager leveret af dataenheden.
3) Der leveres i øjeblikket ikke registersamkørte sager målrettet boligstøtte. Årsagen er, at der arbejdes på at danne datagrundlaget for den bestand af personer, som er relevante at registersamkøre på det pågældende
ydelsesområde. Det forventes, at dette arbejde er færdiggjort inden udgangen af 2020.
4) Antal leverede sager til kommunerne er opgjort ud fra summen af det antal unikke sager kommunerne har bestilt på dataenheden.dk og de potentielle sager, der var tilgængelige på dataenheden.dk ultimo 2019.
10
Kommuner
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. regnskabsåret 2019, fra beskæftigelsesministeren
2319962_0011.png
Bilag
Nøgletalstabeller for 2019
5) En sag kan vedrøre flere ydelser end én, hvorfor totalen ikke er lig summen af ydelseskategorierne.
6) Der er i 2018 udviklet et nyt registersamkøringsværktøj, der i højere grad automatiserer den løbende opfølgning i kontanthjælpssager (§ 10- projektet). Tallet på kontanthjælpsområdet er derfor fortsat stigende i
2019 sammenlignet med tidligere år.
Ta el 4. . : ”Prove u-hitrate” for afsluttede ko trolsager af datae hede s levera er i Ud etali g Da
ark og ko
u er e
Formålet med tabellen er at belyse provenuet for de afsluttede kontrolsager af dataenhedens leverancer i Udbetaling Danmark og kommunerne i perioden
(2019). Oversigten kan give input til forbedring af kriterier. En del af sagerne kan være oprettet i tidligere år, men på grund af sagsbehandlingstid er de
afsluttet i indeværende periode
1)
.
2019
Total Udbetaling Danmark
Boligstøtte
Heraf boligsikring
Udbetaling Danmark/HOK
Sager afsluttet efter
kontrolarbejde
1.757
-
Antal afgjorte sager med
provenu
682
2)
58
42
16
427
12
301
136
243
195
48
21
11.850
11.585
129
136
12.532
Provenu i afgjorte sager
(mio. kr.)
52,9
2,2
1,5
0,7
12,2
0,5
8,2
3,5
35,8
28,5
7,4
2,7
363,6
335,6
23,4
4,6
416,5
Gns. provenu i afgjorte
sager
(kr.)
77.566
37.347
35.429
42.383
28.585
43.233
27.233
25.659
147.325
146.153
153.675
128.660
30.683
28.070
181.635
33.464
33.234
Heraf boligydelse
Familieydelser
Heraf børne- og ægtefællebidrag
Heraf børne- og ungeydelse
Heraf børnetilskud
Pension
Heraf folkepension
Heraf førtidspension
Barselsdagpenge
Total kommuner
-
-
680
-
-
-
883
-
-
194
26.622
2)
25.316
503
803
28.379
Kommuner
Kontanthjælp
Sygedagpenge
Økonomisk friplads
Total
Note: Tabellen indeholder effekten af registersamkøringsinitiativer på kontroltrin 2.
1) Sager afsluttet på tværs af Udbetaling Danmarks og kommunernes ydelser.
2) En sag kan vedrøre flere ydelser end én enkelt, hvorfor totalen ikke nødvendigvis er lig summen af ydelseskategorierne nedenfor.
11
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. regnskabsåret 2019, fra beskæftigelsesministeren
2319962_0012.png
Bilag
Nøgletalstabeller for 2019
Tabel 4.2.3: Effekten af den registerbaserede kontrolindsats
Tabellen belyser det samlede kontrolresultat i forhold til antal ydelsesmodtagere og i forhold til de samlede udbetalte ydelser.
2019
Samlede offentlige
udgifter
(mio. kr.)
1)
Antal ydelsesmod-
tagere
Antal afgjorte sager
med provenu
Samlet provenu i
afgjorte sager
(mio. kr.)
Total Udbetaling Danmark
Boligstøtte
Heraf boligsikring
Heraf boligydelse
Udbetaling Danmark/HOK
229.666
2)
15.674
4.702
10.618
17.970
112
14.680
2.433
181.074
139.049
41.647
11.229
26.400
3)
14.500
11.900
-
256.066
2.937.332
706.508
-
-
709.416
-
-
-
1.354.343
-
-
167.065
557.279
172.819
384.460
-
3.494.611
6)
682
2)
58
42
16
427
12
301
136
243
195
48
21
11.850
11.585
129
136
12.532
52,9
2,2
1,5
0,7
12,2
0,5
8,2
3,5
35,8
28,5
7,4
2,7
363,6
335,6
23,4
4,6
416,5
Familieydelser
Heraf underholds- og
børnebidrag
Heraf børne- og ungeydelse
Heraf børnetilskud
Pension
Heraf folkepension
Heraf førtidspension
Barselsdagpenge
Total kommuner
Kommuner
Kontanthjælp
4)
Sygedagpenge
Økonomisk friplads
5)
Total
Note: Tabellen indeholder nu også effekten af registersamkøringsinitiativer på kontroltrin 2. Antallet af aktuelle ydelsesmodtagere er opgjort for ydelsesområder, hvor der er foretaget registersamkøring. Det skal
desude be ærkes, at talle e i kolo e ’Sa lede offe tlige udgifter’ er trukket fra de i ter e driftsrapporteri g i Udbetaling
Danmark.
1) Tallene på kommunernes område er afrundet.
2) En sag kan vedrøre flere ydelser end én enkelt, hvorfor totalen ikke er lig summen af ydelseskategorierne nedenfor.
3) Samlede offentlige udgifter i kommunerne er afrundet.
4) Omfatter kontant- og uddannelseshjælp, selvforsørgelses- og hjemrejseydelse samt overgangsydelse. Udgifterne for på kontanthjælp og sygedagpenge er trukket fra jobindsats.dk.
5) Udbetaling Danmark har for nuværende ikke disse tal tilgængelige.
12
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. regnskabsåret 2019, fra beskæftigelsesministeren
2319962_0013.png
Bilag
Nøgletalstabeller for 2019
Figuren viser spredningen i kommunernes anvendelse af listerne fra Den Fælles Dataenhed på tværs af ydelser, dvs. kontanthjælp, sygedagpenge og
økonomisk friplads. Figuren er lavet udelukkende på baggrund af kontroltrin 3 sager, da flere kommuner endnu ikke anvender kontroltrin 2.
Figur 4.2.4a Kommunal spredning i anvendelsen af dataenhedens leverancer
Note: Tallet efter semikolon ud for de enkelte kommuner er det samlede antal af sager på bestillingslisten i løbet af 2019.
100%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
90%
0%
Haderslev kommune; 366
Holbæk kommune; 468
Langeland kommune; 103
Varde kommune; 203
Vordingborg kommune; 301
Fredensborg kommune; 207
Brøndby Kommune; 317
Glostrup Kommune; 158
Hjørring kommune; 291
Egedal kommune; 128
Gribskov kommune; 197
Ringsted Kommune; 203
Norddjurs kommune; 208
Vejle Kommune; 589
Ringkøbing-Skjern kommune; 307
Hillerød kommune; 250
Silkeborg Kommune; 474
Middelfart kommune; 181
Skive kommune; 209
Sorø kommune; 169
Nyborg kommune; 110
Næstved kommune; 491
Lemvig kommune; 63
Vejen kommune; 213
Morsø Kommune; 124
Thisted Kommune; 193
Rudersdal kommune; 164
Kolding kommune; 454
Hedensted Kommune; 156
Tårnby Kommune; 193
Frederikssund kommune; 198
Ærø Kommune; 25
Aabenraa kommune; 113
Aarhus Kommune; 1582
Køge kommune; 328
Frederikshavn kommune; 200
Solrød Kommune; 62
Vallensbæk Kommune; 74
Roskilde kommune; 367
Ikast-Brande kommune; 166
Sønderborg kommune; 319
Ballerup Kommune; 142
Albertslund Kommune; 163
Jammerbugt kommune; 150
Rebild Kommune; 64
Struer kommune; 85
Nordfyns Kommune; 117
Odsherred kommune; 120
Holstebro kommune; 169
Lejre kommune; 47
Odder Kommune; 78
Fredericia Kommune; 251
Herlev Kommune; 47
Slagelse kommune; 329
Bornholms Regionskommune; 97
Faxe kommune; 123
Horsens kommune; 327
Gentofte Kommune; 281
Allerød Kommune; 42
Fanø Kommune; 7
Mariagerfjord kommune; 151
Syddjurs kommune; 93
Kalundborg kommune; 104
Billund kommune; 43
Faaborg-Midtfyn kommune; 105
Dragør Kommune; 25
Stevns kommune; 74
Herning kommune; 231
Gladsaxe Kommune; 160
Favrskov kommune; 47
Tønder kommune; 95
Høje-Taastrup Kommune; 201
Københavns kommune; 1316
Vesthimmerlands kommune; 71
Randers Kommune; 246
Halsnæs kommune; 99
Samsø Kommune; 11
Lyngby-Taarbæk Kommune; 94
Viborg kommune; 178
Svendborg kommune; 142
Odense Kommune; 722
Assens kommune; 94
Furesø kommune; 80
Guldborgsund Kommune; 180
Aalborg kommune; 708
Helsingør Kommune; 217
Skanderborg kommune; 73
Rødovre Kommune; 117
Hvidovre Kommune; 207
Kerteminde kommune; 45
Ishøj Kommune; 95
Greve Kommune Rådhuset; 135
Lolland kommune; 147
Esbjerg kommune; 268
Hørsholm Kommune; 40
Frederiksberg Kommune; 217
Brønderslev kommune; 51
Læsø Kommune; 4
Andel sager overført fra bestillingsliste til prioriteringsliste
13
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. regnskabsåret 2019, fra beskæftigelsesministeren
2319962_0014.png
Bilag
Nøgletalstabeller for 2019
Figuren viser spredningen i kommunernes anvendelse af listerne fra Den Fælles Dataenhed på tværs af ydelser, dvs. kontanthjælp, sygedagpenge og
økonomisk friplads. Figuren er lavet udelukkende på baggrund af kontroltrin 3 sager, da flere kommuner endnu ikke anvender kontroltrin 2.
Figur 4.2.4b Kommunal spredning i anvendelsen af dataenhedens leverancer
Note: Tallet efter semikolon ud for de enkelte kommuner er det samlede antal af sager på bestillingslisten i løbet af 2019.
10%
20%
30%
40%
50%
60%
0%
Gribskov kommune; 197
Ikast-Brande kommune; 166
Hillerød kommune; 250
Sorø kommune; 169
Silkeborg Kommune; 474
Nyborg kommune; 110
Billund kommune; 43
Nordfyns Kommune; 117
Fredensborg kommune; 207
Kalundborg kommune; 104
Odsherred kommune; 120
Haderslev kommune; 366
Sønderborg kommune; 319
Jammerbugt kommune; 150
Kolding kommune; 454
Herlev Kommune; 47
Favrskov kommune; 47
Gentofte Kommune; 281
Stevns kommune; 74
Bornholms Regionskommune; 97
Roskilde kommune; 367
Frederikssund kommune; 198
Gladsaxe Kommune; 160
Middelfart kommune; 181
Ringkøbing-Skjern kommune; 307
Varde kommune; 203
Høje-Taastrup Kommune; 201
Ballerup Kommune; 142
Hedensted Kommune; 156
Odder Kommune; 78
Fredericia Kommune; 251
Køge kommune; 328
Hjørring kommune; 291
Solrød Kommune; 62
Horsens kommune; 327
Vallensbæk Kommune; 74
Albertslund Kommune; 163
Skive kommune; 209
Faaborg-Midtfyn kommune; 105
Rudersdal kommune; 164
Glostrup Kommune; 158
Struer kommune; 85
Syddjurs kommune; 93
Lejre kommune; 47
Vejle Kommune; 589
Vejen kommune; 213
Randers Kommune; 246
Frederikshavn kommune; 200
Aarhus Kommune; 1582
Ringsted Kommune; 203
Faxe kommune; 123
Halsnæs kommune; 99
Tårnby Kommune; 193
Holbæk kommune; 468
Furesø kommune; 80
Holstebro kommune; 169
Greve Kommune Rådhuset; 135
Skanderborg kommune; 73
Brøndby Kommune; 317
Morsø Kommune; 124
Rødovre Kommune; 117
Næstved kommune; 491
Aalborg kommune; 708
Rebild Kommune; 64
Viborg kommune; 178
Vordingborg kommune; 301
Egedal kommune; 128
Ærø Kommune; 25
Odense Kommune; 722
Guldborgsund Kommune; 180
Langeland kommune; 103
Tønder kommune; 95
Thisted Kommune; 193
Slagelse kommune; 329
Mariagerfjord kommune; 151
Norddjurs kommune; 208
Svendborg kommune; 142
Esbjerg kommune; 268
Kerteminde kommune; 45
Københavns kommune; 1316
Dragør Kommune; 25
Helsingør Kommune; 217
Lolland kommune; 147
Lemvig kommune; 63
Hørsholm Kommune; 40
Allerød Kommune; 42
Lyngby-Taarbæk Kommune; 94
Ishøj Kommune; 95
Frederiksberg Kommune; 217
Hvidovre Kommune; 207
Herning kommune; 231
Assens kommune; 94
Aabenraa kommune; 113
Fanø Kommune; 7
Vesthimmerlands kommune; 71
Samsø Kommune; 11
Brønderslev kommune; 51
Læsø Kommune; 4
Andel sager oprettet fra bestillingsliste
14